Olen monta vuotta yrittänyt laihduttaa eikä mitään tuloksia synny, urheilen ja syön normaalisti.
Kysynkin että voiko olla mahdollista että keho ns. tottuu 1000 kalorin päiväsaantiin eikä palaa ennalleen vaikka söisikin välissä enemmän kaloreita päivän aikana?
Itselläni tuntuisi näin käyneen. Söin vuosi sitten 1000 kaloria päivässä ja paino putosi (tuli kyllä myöhemmin takaisin) jatkoin sitten matalaa kalori linjaa ja mitään ei enään tapahtunut, kiireellisen elämäni takia en hirveesti ehdi päivässä syödä, joten kaloreita ei päivän aikana hurjasti kerry.
Olen nyt huomannut jos alan syömään normaalisti painoni nousee (vai johtuuko esim. stressistä tai nesteistä, en tiedä?) jonkin verran.
En tiedä paljonko voin syödä päivässä (norm. 70 kg 170 cm n 1700 kcal / pv eli minä) ja tahtoisin laihtua esimerkiksi tuolla 1000 kcal:in ruokavaliolla mutten tiedä voinko onnistua? miten voisin saada kulutuksen korkeammalle jos se on alas tottunut jäämään..??
lihoa vai laihtua 1000 kcal/pv ??
11
2118
Vastaukset
- laihduttaja...
1000 kcal on yksinkertasesti liian vähän. Jos haluat esim 63 kiloiseksi, sen verran painavan naisen peruskulutus (ilman liikuntaa yms.) on jo 1430 kcal, että sun pitäs syödä sellaset 1300-1700 kcal päivässä, vaihdellen. Et välil 1300 ja välil vaikka 1800, silleen keho ei yleensä mee hurjalle säästöliekille.
Vaikka sulla onkin ´´kiireinen´´ elämä yms. niin teet vaan itelles hallaa jos et syö riittävästi, etkä ainakaan tule saavuttamaan tavoitepainoasi tollasella kitukuurilla, ihan sama tuntuuko se hyvältä vai ei.
http://kutri.net/laihdutus/dieetit-2/saarna/ lueppa toi.- epätoivoinen22
OLI TOSI HYVÄ KIRJOTUS!! just toi taitaa olla mun ongelma.. en vaan tiedä miten tästä nyt noustaan..?? en välitä perunasta enkä pastasta.. ruokaa ei ole aikaa tehdä joten päivän ruoka koostuu yleensä mulla vaan omenoista salaatista ja ruisleivästä.. antakaa hyviä vinkkejä miten pääsen eteenpäin ja alkuun! kiitokset jo etukäteen! (:
- epätoivoinen22
ongelma onkin että haluisin syödä oikein mutta en ehdi. ja pelottaa ajatuskin ruveta syömää 1600 kcal päivässä jos alankin sitten lihomaan..
- gsfsagvaes
Ongelma onki siinä että et sä koko elämääs 1200 kalorilla pärjää etkä ees hillitsis ittees koko loppuelämäks siihen kalorimäärään, tuskin monikaan meistä siihen pystyisi ja vaan joku pieni ihminen sillä edes pärjäisi.
Kato ku jos oot totuttanu kehos jo siihen 1000-1200 niin se voi helposti olla sellai säästöliekeil et se alkaa nostamaan sitä painoa sit ku syö enemmän. (joka tarkottaa sitä et olet syönyt _liian vähän_)
Eli totta, voi sillä alkaa lihomaan, mutta tuskin sitä lihomista kauan kestää etkä sä siltä säästöliekiltä poiskaan pääse jos jatkat samaa mallia vaan joudut jatkamaan kitudieettiäs kunnes repsahdat kunnolla ja saat takaisin sellasen 10kg parissa kuukaudessa.
Tämän takia ei just pitäs pitää kitudieettejä, koska se ei oo kunnon laihtumista sitten et siinä painossa pysytään vaan syömällä salaatinlehti päivässä, vaan sellanen laihdutus missä saa ollakki harhahduspäiviä ilman että paino nousee kaks kiloo viikossa heti kun rupee syömään ku normi ihminen eli 1600-2000 kcal päivässä. Jos näin käy on laihduttanu väärin menetelmin.
Eli siis mitä mä suna tekisin, ni nostaisin kaloreita pikkuhiljaa väh. 1400 listoille ja sit ku se on onnistunu ni alkaisin pitää herkkupäivii pari kertaa viikos jolloin söisin jotain 1700-2000 kcal jotta sais aineenvaihduntaki vähä muutosta ja vaihtelua.. - epätoivoinen22
gsfsagvaes kirjoitti:
Ongelma onki siinä että et sä koko elämääs 1200 kalorilla pärjää etkä ees hillitsis ittees koko loppuelämäks siihen kalorimäärään, tuskin monikaan meistä siihen pystyisi ja vaan joku pieni ihminen sillä edes pärjäisi.
Kato ku jos oot totuttanu kehos jo siihen 1000-1200 niin se voi helposti olla sellai säästöliekeil et se alkaa nostamaan sitä painoa sit ku syö enemmän. (joka tarkottaa sitä et olet syönyt _liian vähän_)
Eli totta, voi sillä alkaa lihomaan, mutta tuskin sitä lihomista kauan kestää etkä sä siltä säästöliekiltä poiskaan pääse jos jatkat samaa mallia vaan joudut jatkamaan kitudieettiäs kunnes repsahdat kunnolla ja saat takaisin sellasen 10kg parissa kuukaudessa.
Tämän takia ei just pitäs pitää kitudieettejä, koska se ei oo kunnon laihtumista sitten et siinä painossa pysytään vaan syömällä salaatinlehti päivässä, vaan sellanen laihdutus missä saa ollakki harhahduspäiviä ilman että paino nousee kaks kiloo viikossa heti kun rupee syömään ku normi ihminen eli 1600-2000 kcal päivässä. Jos näin käy on laihduttanu väärin menetelmin.
Eli siis mitä mä suna tekisin, ni nostaisin kaloreita pikkuhiljaa väh. 1400 listoille ja sit ku se on onnistunu ni alkaisin pitää herkkupäivii pari kertaa viikos jolloin söisin jotain 1700-2000 kcal jotta sais aineenvaihduntaki vähä muutosta ja vaihtelua..Kiitos vastauksesta!! näillä eteenpäin!
- Puulero
epätoivoinen22 kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!! näillä eteenpäin!
Hei !
Sama ongelma minulla. Ikä 38 v, pituus 157, paino 58-59 ja painotavoite 52-53 kg.
Vuosia olen elänyt terveellisesti ja liikkunut monipuolisesti ja laskenut kalorit, ei tuloksia paino pysynyt samana.
Kävin ravitsemusterapeutilla ja ohjasi syömään enemmän noin 6 kk ajan n. 1500-1600 kcal/ vrk. Näin tein. Tulos sama,paino ei laske.
Toivotonta. Jos olisi rahaa, tilaisin rasvaimun. - epätoivoinen22
Puulero kirjoitti:
Hei !
Sama ongelma minulla. Ikä 38 v, pituus 157, paino 58-59 ja painotavoite 52-53 kg.
Vuosia olen elänyt terveellisesti ja liikkunut monipuolisesti ja laskenut kalorit, ei tuloksia paino pysynyt samana.
Kävin ravitsemusterapeutilla ja ohjasi syömään enemmän noin 6 kk ajan n. 1500-1600 kcal/ vrk. Näin tein. Tulos sama,paino ei laske.
Toivotonta. Jos olisi rahaa, tilaisin rasvaimun.Ihanaa kuulla että en ole ainoa! harmi sinänsä että joku muukin joutuu tämän kokemaan..
Kun vain tietäisi mistä on kyse..
Oliko ravitsemusterapeutilla käynti kallista? kävisikö siihen pelkkä terveydenhoitaja tai lääkäri? - Hölynpölyä.
epätoivoinen22 kirjoitti:
Ihanaa kuulla että en ole ainoa! harmi sinänsä että joku muukin joutuu tämän kokemaan..
Kun vain tietäisi mistä on kyse..
Oliko ravitsemusterapeutilla käynti kallista? kävisikö siihen pelkkä terveydenhoitaja tai lääkäri?Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mistä olette saaneet päähänne tämän säästöliekkijutun? Kun tutkimuksissa on todettu, että laihtuakseen kilon, tarvitaan 7500 Kcal vaje viikossa. Eli jos syöt 1500 Kcal päivässä, se on vain 10500 Kcal viikossa. Siitä on huono enää vähentää. Paitsi vlcd dieetillä. Max. 600 Kcal päivässä muutama viikko niin kyllä se on siinä. Elimistö ottaa sen tarvitsemansa energian osin kehon rasvasta ja osin ikävä kyllä lihaksista. Siksi voisi olla hyvä syödä proteiinia lisäksi. Mutta kun niistä tulee niitä kaloreita...
- kultakala
Hölynpölyä. kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mistä olette saaneet päähänne tämän säästöliekkijutun? Kun tutkimuksissa on todettu, että laihtuakseen kilon, tarvitaan 7500 Kcal vaje viikossa. Eli jos syöt 1500 Kcal päivässä, se on vain 10500 Kcal viikossa. Siitä on huono enää vähentää. Paitsi vlcd dieetillä. Max. 600 Kcal päivässä muutama viikko niin kyllä se on siinä. Elimistö ottaa sen tarvitsemansa energian osin kehon rasvasta ja osin ikävä kyllä lihaksista. Siksi voisi olla hyvä syödä proteiinia lisäksi. Mutta kun niistä tulee niitä kaloreita...
Itse menet sokeasti halpaan, matikka ja biologia ovat kaksi eri asiaa, biologia on arvaamaton. Biologia, esim. ihmisruumis ei toimi niin suoraviivaisesti kuin matikka. Matematiikalla voi vain antaa arvion kehon toiminnoista, muttei totuutta.
Oletko kuullut nälkiintyneistä ihmisistä, tiedätkö miten säästöliekki näkyy heillä? Elimistö saa niin vähän energiaa, että selviytyäkseen se joutuu joustamaan eri kehontoiminnoista tarvitakseen vähemmän energiaa. Esimerkiksi hiusten ja kynsien kasvu voi loppua, ääriverenkierto hidastuu (jolloin sormet, nenä yms. eivät lämpene enää kunnolla), ihminen on heikko eikä näin jaksa liikkua vähäisiä kaloreitaan pois.
Kyllä, tuo oli ääriesimerkki. Tarkoitan kuitenkin sitä, että elimistö kyllä reagoi pienempään kalorimäärään, ihan niinkuin suurempaankin. Kun alkaa syömään vähemmän, ensin aineenvaihdunta hidastuu, jolloin elimistö käyttää kaloreita myös vähemmän. Eli laihtuminen jo nyt on hitaampaa, kuin sen ´´pitäisi´´. Sitten jos syö ihan liian vähän, keho ns. pelästyy ja reagoi sillai, et just vähentää kehon kalorimäärän tarvetta ja sit jos saa yhtään ylimäärästä rakennusainetta, rasvaa, hiilihydraatteja, varastoi sen heti pahemman päivän varalle. Tän takia kehoa pitäs ´´huijata´´ et antaa välil enemmän, välil vähemmän. Enkä tarkota enemmällä jotain 4000 kcal vaan esim se entinen normi 2000.
- KatriKutriManninen
Niin no olennaisempi kysymys on se, että millaiselta haluat näyttää laihdutuksen jälkeen ja minkä kokoisiin vaatteisiin haluat mahtua. Toki kitudieeteillä saa putoamaan painoa, mutta kyllä se keho alkaa polttaa myös lihaksia, jolloin lopputuloksena on ns. laiha läski -ilmiö: paino on ehkä alhainen, mutta vaatekoko iso.
Myös ruokavalion koostumuksella eli sillä mistä ne kalorit ottaa on väliä. Proteiinipitoisempi ruokavalio nostaa kokonaiskulutusta ja suojaa lihaksia.
Punttitreeni on ihan must, jos uskoo kuluttavansa vähemmän energiaa kuin mitä painoon nähden pitäisi kuluttaa -- voi olla että PAINO ei laske, mutta siitä huolimatta voi olla useita senttejä pienempi.
Toinen hyvä kysymys on se, että haluatko laihduttaa oikeasti vai teetkö puolisalaa valintoja, jotka edelleen vaikeuttavat laihtumista, koska yksi osa sinussa ei halua laihtua.
Kutri.net:in VIP-puolella on alkamassa nyt Teholaihdutus-kurssi niille, jotka haluavat ihan tosissaan laihtua -- rahat takaisin takuulla: http://www.kutrinvip.com - älä kituuta!
Olen itse 1700kcal "dieetillä" mikä on ehkä väärä sana, sillä tarkoitus tehdä elämäntaparemontti ja pitää pitvittäiset kalorit tulevaisuudessakin n.1800 ja juhlissa saa sitten herkutella kohtuudella n.2400kcal, jonka söin ennen päivittäin (ahmiessa meni yli 3000kcal). Nyt talven aikana nousi paino 9kiloa sohvan pohjalla maaten ja ahmimiskohtausten vallassa. Jotenkin ne kilot salakavalasti hiipi vyötärölle ja eräänän kauniina päivänä huomasin, etten mahtunut yhtiinkään farkkuihini ja kaikki puserot olivat mahasta liian tiukkoja. Totesin, että tulee halvemmaksi korjata ruokavalio kuin ostaa kokokaan uusi vaatekerrasto koossa L/42 ;)
Olen aiemmin tehnyt sen virheen, että olen aloittanut laihduttamaan tipauttamalla kalorit 1000-1200 ja tekemällä tiukan treeniohjelman, uupunut täysin ja palannut vanhoihin tapoihini viikon-parin sisään. Tällä kertaa tiputin kaloreita vain hieman alle sen, mitä niiden pitää olla pysyäkseni ihannepainossani jatkossakin. Totuttelin ensin noihin kaloreihin viikon ja nyt olen alkanut lisäämään liikuntaa pikkuhiljaa kehoani siihen totutellen juurikin tuon kutri.netin innoittamana, kun tajusin että liikuntaa se on pienikin liikunta, esim. 10-15minuuttia aamuisin tanssien hyvän musiikin tahtiin ja se että käyn fillarilla hakemassa ruuat kolmen kilometrin päästä prismasta, kun ennen hain ne 100metrin päästä lähikaupasta jossa kaikki maksaa melkein tuplasti enemmän.
Olen korvannut perunan, pastan, leivän ja riisin kasviksilla, joita saan syödä niin paljon kuin haluan ja niistä saan tarpeeksi kuitua. Nuo ruoka-aineet korvasin siis siksi, että ne aiheuttivat itsellä ahmimiskohtausia, eli vetelin helposti kolminkertaisen annoksen, enkä osannut lopettaa. Leipäpussi tyhjeni alta päivässä ja sitten oli maha kipeä ja turvoksissa. Vaihdoin karkit marjoihin ja hedelmäsalaattiin, joita niitäkin saa syödä melkoisesti. 300g pakastemarjoja maksaa saman verran kuin sama määrä karkkia, mutta kalorimäärä onkin sitten jo ihan eri juttu. Ja se fiilis on aivan toinen ku vetäset pussillisen mustikoita kuin jos olisit vetänyt saman määrän karkkia :)
Entisellä ruokavaliolla söin paljon enemmän kaloreita, mutta proteiinin saantini oli noin 60grammaa. Nyt syön tuon 1700-1800kcal ja saan proteiinia 100-120grammaa, sillä ennen täytin mahani hiilihydraateilla ja nyt proteiinilla. En ole luopunut herkuista kokonaan, vaan sallin itselleni 65grammaa tummaa suklaata päivittäin, muuten syönkin terveellisesti. Tällä hetkellä ruokavaliooni kuuluu päivittäin noin 165grammaa hiilihydraatteja, 120grammaa proteiinia ja 60grammaa rasvaa. Suolan määrä on tapahtanut entisestä 7grammasta noin neljään grammaan :)
Kerrankin olo on sellainen että jaksaa ja on hyvä olla!
Nyt on kaksi viikkoa takana ja paino pudonnut 2kg, mistä varmaan puolet nesteitä. Eli rauhallisella tahdilla puolisen kiloa viikossa pois, eli mielestäni hyvä tahti ettei lähde lihaksista vaan nimenomaan rasvasta. Minun tavoitteeni ei ole pudottaa painoa nopeasti vaan pysyvästi ja nimenomaan rasvasta.
P.s.ekoina päivinä paino nousi pari kiloa, sitten tipahti kolme. Ilmeisesti kropalla meni pari päivää toipua säikähdyksestä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943752
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli453134Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.972739Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572420- 612388
- 1342387
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172357Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212284Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232266- 642070