Mikä on sopiva/riittävä vaihteiden määrä tasaisella maalla ja kaupunkiajoa pääasiassa ajavalle. Riittääkö 3 vaihteinen ympärivuotiseen lyhyeen työmatka ajoon (5km)? Olisi tarkoitus alkaa pyöräilemään työmatka autoilun sijaan.
Sopiva vaihteiden määrä
21
3285
Vastaukset
Monet ajavat tuollaista matkaa 1-vaihteisella, eli voi se hyvinkin riittää. Tärkeintä on, ettet osta mitään käsiinhajoavaa tai muuten ikävää rotjaketta.
- Merivaan
Itse kyllä valitsisin 7- vaihteisen, antaa enemmän joustoa, kun kunnon noustessa pyörän käyttö lisääntyy.
- Jarskavaaan
Periaatteessa sinulle voi hyvinkin olla sopiva vaikka vain 3-vaihteinen.
...Mutta itselläni on mahdollista omistaa vain yksi pyörä joka sitten toimii työmatka-, lenkki-, kauppa-, retkipyöränä. Itselläni on siis 27v tällä hetkellä.
Valitsin itse Cyclocrossin kun sitä on niin kehuttu, eikä turhaan kun on niin monikäyttöinen.
- nexus
7-vaihteinen on ihan näppärä peli. 3-vaihteisessa loppuu pykälät kesken, ainakin pitempään polkiessa ja välitysvälit (1-2-3-2-1) ovat jyrkähköt. Seitsenvaihteisessa löytyy vähän enemmän valinnanvaraa ja sit jos tuntuu että 5-7 vaihteet ovat liian vähällä käytöllä, vaihtaa takavanteen ketjurattaan isommaksi, näin saa nämäkin käyttöön. Nyt puhutaan siis napavaihteista. Toisaalta kun on paljon vaihteita, kaikkia ei tule aina käytettyä ja sit melkein koko ajan hakee "parasta" vaihdetta kuhunkin tilanteeseen.
Kolmivaihteinen on tietysti edullisempi hankkia kuin 7-vaihteinen. Periaatteessa jos on 3-vaihteinen pyörä, sen voi muuntaa 7-vaihteiseksi vaihtamalla takanapa ( kiekko) ja sit vaihtamalla 7-pykäläisen vaihteenvaihtovipu siihen ohjaustankoon.
Jos on mahdollista, kannattaa kokeille kumpaakin vaihtoehtoa jonkunlainen pätkä, niin tästä saa sitten vähän esimakua valinnan pohjalle, onko 3 vaihdetta riittävästi vai tarviiko olla enemmän. - Joo, siis ei
Yksi vaihde riittää tuollaisessa käyttötarkoituksessa. Napavaihteellisista saa yleensä vain murheita, joten ne voi unohtaa Rohloffia ja ehkä Alfinea lukuunottamatta. Ympärivuotisessa ajossa muutenkin on mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu paras, eikä monimutkainen ja vaikeasti huollettava napavaihde ole sitä.
Jarruiksi joko vannejarrut tai mekaaniset levarit, jos on mahdollista valita. Ne toimivat varmimmin.- -n7-
"Napavaihteellisista saa yleensä vain murheita, joten ne voi unohtaa Rohloffia ja ehkä Alfinea lukuunottamatta. Ympärivuotisessa ajossa muutenkin on mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu paras, eikä monimutkainen ja vaikeasti huollettava napavaihde ole sitä."
Ainakin omien kokemusteni mukaan Shimanon "pa*ka" 7-v. on pelannut useamman vuoden kesät talvet ihan moitteetta, olen käyttänyt sitä jopa kerran huollossakin. Ihan muuten vaan enkä sen takia ettei se olisi toiminut. Johonkin työmatka-ajoon ei mielestäni kannata hommata mitään useamman tuhannen euron napavaihdetta että pääsee puoli minuuttia nopeammin perille... Eikä mikään tekninen laite pelaa ilman huoltoa, oli se sitten vaikka kalliimpi merkkivaihdekin.
Kohta joku käy paasaamaan fixin puolesta.
Mikä niissä levyjarruissa on niiiiiiiiiiiiiin erinomaista että niitä pitää joka paikkaan tunkea? - :-o
-n7- kirjoitti:
"Napavaihteellisista saa yleensä vain murheita, joten ne voi unohtaa Rohloffia ja ehkä Alfinea lukuunottamatta. Ympärivuotisessa ajossa muutenkin on mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu paras, eikä monimutkainen ja vaikeasti huollettava napavaihde ole sitä."
Ainakin omien kokemusteni mukaan Shimanon "pa*ka" 7-v. on pelannut useamman vuoden kesät talvet ihan moitteetta, olen käyttänyt sitä jopa kerran huollossakin. Ihan muuten vaan enkä sen takia ettei se olisi toiminut. Johonkin työmatka-ajoon ei mielestäni kannata hommata mitään useamman tuhannen euron napavaihdetta että pääsee puoli minuuttia nopeammin perille... Eikä mikään tekninen laite pelaa ilman huoltoa, oli se sitten vaikka kalliimpi merkkivaihdekin.
Kohta joku käy paasaamaan fixin puolesta.
Mikä niissä levyjarruissa on niiiiiiiiiiiiiin erinomaista että niitä pitää joka paikkaan tunkea?Katso ketju "Palsta pitäisi jakaa kahteen osaan".
Kun jossain on pakko päteä... - Jep jep
:-o kirjoitti:
Katso ketju "Palsta pitäisi jakaa kahteen osaan".
Kun jossain on pakko päteä...Katso napavaihteesi sisälle ja palaa sitten asiaan. ;)
- Joo, siis ei
-n7- kirjoitti:
"Napavaihteellisista saa yleensä vain murheita, joten ne voi unohtaa Rohloffia ja ehkä Alfinea lukuunottamatta. Ympärivuotisessa ajossa muutenkin on mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu paras, eikä monimutkainen ja vaikeasti huollettava napavaihde ole sitä."
Ainakin omien kokemusteni mukaan Shimanon "pa*ka" 7-v. on pelannut useamman vuoden kesät talvet ihan moitteetta, olen käyttänyt sitä jopa kerran huollossakin. Ihan muuten vaan enkä sen takia ettei se olisi toiminut. Johonkin työmatka-ajoon ei mielestäni kannata hommata mitään useamman tuhannen euron napavaihdetta että pääsee puoli minuuttia nopeammin perille... Eikä mikään tekninen laite pelaa ilman huoltoa, oli se sitten vaikka kalliimpi merkkivaihdekin.
Kohta joku käy paasaamaan fixin puolesta.
Mikä niissä levyjarruissa on niiiiiiiiiiiiiin erinomaista että niitä pitää joka paikkaan tunkea?Jos huomssit, niin suositus oli vannejarrut tai _mekaaniset_ levarit. En pidä hydraulilevareita kovin hyvinä käyttöpyörässä, joten halusin sulkea ennen kaikkea ne pois. Toisaalta jotkut pitävät levareita talvella mukavampina, ovat tunteettomampia loskalle.
- :-o
Jep jep kirjoitti:
Katso napavaihteesi sisälle ja palaa sitten asiaan. ;)
Miksi?
Eihän asia siitä muutu. Se on ehjä, ei kannata korjata... - KVG!
:-o kirjoitti:
Miksi?
Eihän asia siitä muutu. Se on ehjä, ei kannata korjata...Napavaihteen likaantumista ja hajoamista ei huomaa ennen kuin se on myöhäistä.
- :-o
KVG! kirjoitti:
Napavaihteen likaantumista ja hajoamista ei huomaa ennen kuin se on myöhäistä.
Voisko joku nyt ihan oikeesti laittaa tänne _oman_ kokemuksen napavaihteen hajoamisesta.
Mä en nimittäin tiedä sellaista tapahtuneen, edes lähipiirissä. Olen käyttänyt napa(ja avo)vaihteita 60-luvulta asti kokematta ongelmia. Avovaihteita pitää huoltaa paljon useammin, sanokaa mitä sanotte.
Eli faktaa peliin, EI niitä kuulin-että-kaverin-serkun-kummin-kaimalle-kävi -juttuja. Eikä vaijerin tms. katkeamisia. Vaan oikeasti napavaihteen hajoaminen.
Mikä vaihde?
Mitä tapahtui ja miten se vaikutti?
Missä oli vika?
Korjattiinko ja jos, mitä maksoi ja kauanko meni? :-o kirjoitti:
Voisko joku nyt ihan oikeesti laittaa tänne _oman_ kokemuksen napavaihteen hajoamisesta.
Mä en nimittäin tiedä sellaista tapahtuneen, edes lähipiirissä. Olen käyttänyt napa(ja avo)vaihteita 60-luvulta asti kokematta ongelmia. Avovaihteita pitää huoltaa paljon useammin, sanokaa mitä sanotte.
Eli faktaa peliin, EI niitä kuulin-että-kaverin-serkun-kummin-kaimalle-kävi -juttuja. Eikä vaijerin tms. katkeamisia. Vaan oikeasti napavaihteen hajoaminen.
Mikä vaihde?
Mitä tapahtui ja miten se vaikutti?
Missä oli vika?
Korjattiinko ja jos, mitä maksoi ja kauanko meni?Se on tyystin irrelevanttia, onko jonkun foorumin käyttäjälle sattunut joku tietty vika. Niitä tapauksia on kuitenkin dokumentoidusti sattunut silloin tällöin.
Esimerkiksi tuollainen: http://www.astounding.org.uk/ian/hubgear/index.html
En tiedä, onko tehty mitään tilastoa tms. eri napavaihteiden pitkän aikavälin luotettavuuksista.- No ainakin tuo
blaah kirjoitti:
Se on tyystin irrelevanttia, onko jonkun foorumin käyttäjälle sattunut joku tietty vika. Niitä tapauksia on kuitenkin dokumentoidusti sattunut silloin tällöin.
Esimerkiksi tuollainen: http://www.astounding.org.uk/ian/hubgear/index.html
En tiedä, onko tehty mitään tilastoa tms. eri napavaihteiden pitkän aikavälin luotettavuuksista.Rohloff on kaiketi luotettava.
http://www.rohloff.de/en/
Samoin vanhoja Sachs Torpedoja pidetään hyvinä.
Oleellisita kaikissa hienomekaanisissa laitteissa on, että ne huolletaan säännöllisesti. - Kyllä sakut osaa
No ainakin tuo kirjoitti:
Rohloff on kaiketi luotettava.
http://www.rohloff.de/en/
Samoin vanhoja Sachs Torpedoja pidetään hyvinä.
Oleellisita kaikissa hienomekaanisissa laitteissa on, että ne huolletaan säännöllisesti.Rohloffilla on maahantuoja Suomessakin. Rohloja ei tietääkseni ole saanut rikki muuta kuin ampumalla.
http://www.bikestation.fi/info/fi/braendit/rohloff/speedhub/
- owhdn
Hanki 1 vaihteinen helkama oiva. Siinä oiva peli. Kestää isältä pojalle.
- Alkup. Maantiepyöräi
Teräsrunkoinen, yksivaihteinen tulee minullekkin ensimmäiseksi mieleen. Oiva ja juuri yksi vaihteinen malli on ihan kelpo pyörä, mutta sitä tehdään vain yhtä kokoa. Jos melko suuri koko (58cm) sopii, niin tuosta saa ihan hyvän pyörän.
http://www.helkamavelox.fi/mallisto/Miehet/?id=4
Ainoa, mitä itse vaihtaisin heti Oivasta, on satula. Joku sopiva Brooks (vast) on hyvä vaihtoehto.
http://www.brooksengland.com/catalogue-and-shop/saddles/touring & trekking/B17 Standard/
Toinen merkki, joka kannattaa vilkaista, on Suomessa kokoonpantu Pelago. Siinä on valittavissa useampia kokoja perinteisestä miestenpyörästä.
http://www.pelagobicycles.com/bristol.html
Itse käytän tuollaisessa ajossa yksivaihteista cyclocrossaria, mutta se ei ehkä ole tottumattomalle paras vaihtoehto. Tuo Genesis esimerkiksi teräsrunkoisena on varmasti hyvä yleispyörä vähän enemmän ajaneelle.
http://www.evanscycles.com/products/genesis/day-one-cross-2012-cyclocross-bike-ec031843
- wrfg4
Raimo Kojo ajoi muistaakseni Espoosta Nuorgamiin (3100km) Helkama oivalla. Olikohan 1 vaihteinen, korjatkaa jos olen väärässä. Kirja oli syysmatka Suomessa.
- rhrf
Korjaus! Ajoi siis Nuorgamista Espooseen kiertäen maakuntia joten siitä matkan pituus 3100km.
- Alkup. Maantiepyöräi
Oliko pyörässä vakiosatula? Jos oli, niin herra ansaitsee "kaikkien rautaperseiden isä" arvonimen.
- 34345jh
Kirjassa muistaakseni luki että persettä joutui rasvaamaan jo alkutaipaleella. Tuossa kansikuva kirjasta. http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=654303
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2394613Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763055- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 281703
- 791451
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894