Mitä tarkoittaa atleettinen?

atlet

Voi olla, että on väärä palsta, mutta monesti ihmiset sanovat olevansa "atleettisia"? Mitä tämä tarkoittaa. Itseäni pidän hyvinkin urheilullisena, hoikkana jne. mutta en atleettisena. Atleettisuuteen liitän enemmänkin bodarit, jotka eivät kuitenkaan ole ihan tankkeja. Mitä mieltä olette?

7

13388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iso

Iso hyvin rakennettu kaljamaha tekee naisesta ainakin atleetikon, miehistä en ole varma, mutta paskalla käyntiä se ainakin haittaa, joten sillä voi olla osansa asiaan jos toiseenkin.

• Mies

Ymmärtämykseni mukaan atleettisella tarkoitetaan yleensä miestä, jolla on sopusuhtaisesti lihasmassaa, unohtamatta riittävää rasvakerrrosta. Lihakset näkyvät, mutta eivät häiritevän selvästi. katseleppa vanhoja kreikkalaisia patsaita, ne taitavat olla lähellä ideaalista atlettista vartloa.

• Janne

kai se atleettisuus on sitä kun harrastaa jotain liikuntaa. Tai vaikka käy säännöllisesti lenkillä tms.

• Pah

Atleettinen tulee sanasta "athletic," joka puolestaan tarkoittaa aivan täysin samaa asiaa kuin urheilullinenkin. Tätä on turha kysellä gallupmaisesti keskustelupalstoilla, koska asia ei ole mielipidekysymys. Yhtä järkevää olisi esim. vastata kysymykseen, mitä tarkoitetaan autolla, että sillä tarkoitetaan vm. -78 b-kopan asconaa, jossa on spoileri ja karvanopat... prkl, te ootte rasittavia. Se on aivan sama, miten joku jamppa jostain puolangalta käsittää minkäkin sanan, kun se on aina väärässä muutenkin. Turha siltä on mitään kysyä. Katso vaikka sanakirjasta ensi kerralla.

• Salomar

Näyttää käytännössä vähän sellaiselta fitness-ukolta, jolla selvästi erottuvat lihakset, muttei ole mikään hirmubodari.

• mies

Itselläni sana atleettinen herättää mielikuvan kymmenottelija-tyylisestä vartalosta. Kestävyyttä, voimaa ja nopeutta.

• Jay68

Ihmisen kehon tyypit jaetaan ectomorphisiin, mesomorphisiin ja endomorphisiin tyyppeihin synnynnäisen aineenvaihdunnan tehokkuuden mukaan.

Ectomororphiset eivät saa kunnolla aikaiseksi lihaksia vaikka kuinka harjoittelisivat ja vähät lihakset häviävät nopeasti jos muutama ateria jää väliin.

Endomorphiset lihovat vähästäkin syömisestä ja painon pudottaminen on vaikeata.

Mesomorphiset pystyvät muodostamaan lihaksia ja pitämään painon kurissa.

Hienojakoisemmin mesomorphiset ruumiinrakenteet jakautuvat toisaalta atleettisiin, lihaksikkaisiin ja ns. sopusuhtaisiin vartaloihin, mutta atleettisella voidaan tarkoittaa myös mesomorphista kehon tyyppiä yleensä.

Kyse ei siis ole elintavoista, vaan geneettisestä edellytyksestä hallita kehon muotoa. Mesomorphisille kehon tyypillä on parhaat edellytykset nauttia liikunnasta, joten atleettisuus ja liikunnalliset harratukset usein liittyvät toisiinsa.

Lähde: www.intense-workout.com/body_types.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      152
      2954
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      368
      2050
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1805
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1772
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      975
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      792
    Aihe