Mitä mieltä: 15vuotiaalle tatuointi???

Suurimyy

Oma tyttäreni täyttää elokuussa 15. Olen lupautunut ostamaan hänelle synttäreiden SEKÄ riparin kunniaksi tatuoinnin, mutta nyt oon todella tullut ihan eri päätökseen! Tatuointi on kuitenkin pysyvä merkki ihossa, josta ei ihan niinvain pääse eroon... siskollani ja veljelläni on molemmilla tatuointeja, ja se vain lisää tytön tatuointi-innostusta... kaiken lisäksi tatuointi julistaa homo/lesboparien oikeuksia... tai, ei oikestaan, vaan selkää tulisi koristamaan teksi: "Kaikki erilaisia, mutta samanarvoisia" mitä mieltä te olette asiasta? pidänkö lupaukseni tatuoinnista vai perunko kaiken? koska harvoin 15v. voi ottaa tatuointia ilman mun läsnäoloani :/ ja Tampereella siis asutaan :)

48

2454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aapraham

      Älä ole huolissaan, ei kukaan ammattilainen edes suostu tekemään tuollaista 15-vuotiaalle.

    • Nina Nimimerkitön

      Hieno teksti! Olisin tosi ylpeä lapsestani, jos hän olisi noin nuorena noin valveutunut! Jos et itse tykkääkään ( miksi kummassa et tykkäisi?) tuollaisesta elämänasenteesta, niin kerro nyt kuitenkin, että täällä kolmen lapsen äiti ja aikuiskasvattaja ihailee hänen tervettä, suvaitsevaa ja itsetunnolle hyvää asennettaan! Hieno nuori nainen sinulla kasvamassa! Onnittelut.

      Selkä on hyvä paikka tatuoinnille, siellä sen voi jättää halutessaan näkyville tai peittää, jos tarvetta on ( jos on esim. patavanhoillisten ihmisten kanssa tekemisissä)

      Tietenkin alaikäisen vanhempana ja tatuoinnin maksajana saat päättää, tuleeko tatuointia ollenkaan. Hänen on vaan hyväksyttävä, että nuorena on kodin säännöt ja kun on omillaan ja täysi-ikäinen voi sitten viimein tehdä mitä haluaa. En minäkään saanut käärmettä kun vasta kotoa muutettuani. Harmittihan se silloin, mutta toisaalta ilo niistä suomukkaista oli sitten sitäkin suurempi, kun ne viimein hankin.

      Tatuoinnilla ei enää nykyaikana ole, kuin joidenkin outojen ihmisten päässä, samanlaisia negatiivisia konnotaatioita kuin vaikka kaksikymmentä vuotta sitten. Se on itseilmaisun tapa.

      Tärkeintä olisi jutella lapsesi kanssa ja varmistua, että hän todella sisäistää, että tatuointi on pysyvä ja että hän todella haluaa sen itsensä vuoksi, ei cooliuden takia tai muista ulkoisista syistä. Teksti sinänsä on hyvin yleismaailmallinen ja hieno, ei mitään nuoruuden kapinahöpinää, eli tuskinpa kukaan täysijärkinen tuollaisesta sanomasta sanoutuu irti aikuisena.

    • anonymm

      Niin, vanhempana olet vastuussa siitä annatko luvan alle 18 vuotiaan lapsen ottaa tatuointia. Toki näitäkin paikkoja varmasti on, missä tatuoijat tekevät kuvia iästä ja luvista riippumatta.. Jos tyttäresi sellaiseen menisi, irrottaisit siis kantasi luvasta ja annat tyttären itse päättää ja kaiken kukkuraksi tatuoija sitten tekisi kuvan, olisi mielestäni kaikki kolme osapuolta vastuuttomia.. Sinäänsä, jos nyt ymmärrät mitä hain takaa.

      Haluja ottaa tatuointikuva ihoonsa.. Niitä on niin monia, joko on tosissaan pitkään harkinnut, tiettyä kuvaa, tiettyä merkitystä tai sitten on se toinen ääripää, otetaan kuva siksi, että muilla on, se on "hienoa coolia minäkin haluan"..

      Toki kuvailemasi kuva (teksti), minkä tyttäresi olisi ottamassa, vaikuttaa aika voimakkaalta, syvälliseltä ja "asialliselta", vedoten siis näihin perus tähti,kukka-tribaali -tautointikuviin ilman minkäänlaista merkitystä. Ja jos sijainti kuvalle tosiaan on selkä, niin voi jo huokaista, että se ei ole se näkyvin osa-alue kehosta.. :)

      Kinkkinen tilanne, mutta jos tyttäresi kuvaa todella haluaa, luulisi sitä jaksavan myös odottaa (esim. vuoden, kaksi?).. Siinähän sitä näkisi muuttuuko mieli vai ei? Vaikeaa, mutta päätöksen voimia sinne!

    • inkED

      Niinkö oikeestiko? Anteeksi vaan, mutta oletko sä enempi sellanen lapsen kiva kaveri vai vastuullinen vanhempi?

    • hanna-kaisa-90

      hieno teksti, hieno idea mutta tyhmä äiti!

      itse olen 21vuotias ja tyytyväinen että otin vasta täysikäiseksi tultuani ekan tatuoinnin, nyt niitä on 7kpl

      vaikka lupasit tuollaista niin älä pidä lupaustasi, miettisit nyt hieman?

      minäkin teininä halusin perhosia selkääni, en saanut lupaa - onneksi - sillä nyt kaduttaisi jos sellaisia olisi

      mutta ne mitä nyt on niin niihin olen tyytyväinen enkä ole katunut.

      ja tosiaan inhoan tatuoijia jotka tekevät alaikäiselle tatuointeja. itse käyn liikkeessä jossa ehdoton ikäraja on 18 ja siitä ei edes tingitä vanhempien suostumuksella..

      se on vastuutonta.. vaikka tyttäresi ei tulisikaan katumaan tatuointia niin hänellä ei ole mikään kiire siihen..

      ja jos tulee jostain syystä katumaan sitä niin voi ns. syyttä sinua (MIKSI ET ESTÄNYT?) jne..

      kun on täysikäinen ja itse päättää niin saa kantaa seuraamuksensa..

      tiedän teinejä joilla tatuointeja ja joita kaduttaa.. luvan saivat mutta vähän enemmän kasvaneena tuntuvat tatuointikuvat ja tekstit päähän pistokselta ja huonolta päätökseltä...

      tiedän myös teininä tatuointeja ottaneita, nyt aikuisia, joita ei kaduta..

      mutta silti, älä anna lupaa. älä.

      ei!

      • en kadu mitään

        jaaha itse täytin viime vuode syyskuus 16 ja mulla on 4 tatuointii ja kaikki on kaverin tekemiä yksi on teksti ylä seläs mis lukee FIGHT BACK bändi hyvinkääl, ja sitten on sellainen piikkilanka tatuoitu käteni ympärille ja jalassa on kiväärin tähtäin jossa on keskellä S niiku sotajumala ja vika eli parhain on pääkallo liekeissä ala selässä ja se on halkaisialtaan 11cm suunta elii se on iha kivan kokoinenkin


    • krisse1973

      en ymmärrä näitä "Älä anna lupaa, tulee katumaan myöhemmin..."- viestejä... miks kukaan oikeesti järkevä ihminen katuis tollasta tekstiä? ehkä eriasia joku tollanen perhonen tai muu, mikä tulee näyttämään todella typerältä 70v. mummon käsivarressa, mutta selässä tollanen teksti vois olla oikeestaan tosi hieno! ja jos 15v. tyttö on tota mieltä, että jokainen on erilainen, mutta silti samanarvoinen, olen lähes varma että hän tulee olemaan tota mieltä lopun elämänsä :) eli kyllä, minä antaisin luvan tuollaiseen tatuointiin, mutten esim. Superman-tatuointiin :D

    • DON'T DO IT

      Ei ikinä kasvavalle nuorelle tatuointia!!!

      Voit arvata että alkaa häntä tatuoinnin otto kaduttaa, viimeistään sitten kun kasvaa ja iho venyy ja paikka jossa tatuointi on niin muuttaa muotoaan kasvun vaikutukskesta.

      Esim jos ottain nätin perhosen minne tahansa kehoa nuorena, niin olisi muutaman vuoden päästä se nätti perhonen ihan eri näkönen - venyny, sekasikiö - ruma!

      • maailmalla

        Tuskin 15 -vuotias enää kasvaa kovin paljoa,
        ei se tatuointi ny siitä kauheesti veny. Mut mistä sitä tietää?
        Ehkä se katuu myöhemmin, ehkä ei.


      • kyllä voi
        maailmalla kirjoitti:

        Tuskin 15 -vuotias enää kasvaa kovin paljoa,
        ei se tatuointi ny siitä kauheesti veny. Mut mistä sitä tietää?
        Ehkä se katuu myöhemmin, ehkä ei.

        Minulle tuli kasvupyrähdys vielä 15 -vuoden jälkeenkin, vaikka olen tyttö. 5 cm lisää kun olin 18. riippuu kai ihmisestä.


      • Anonyymi

        Hei. Monesti kauneus on katsojan silmissä. Jos olet huomannut niin kaiken muotoiset ja kokoiset ihmiset löytävät puolison ennemmin tai myöhemmin. Antaa luonnonvalinnan hoitavan "arvostelun".


    • nii-ih

      Muuten hyvä, mutta tatuoinnit tehdään vanhempien luvalla 16 vuotiaille, ei alle sen..

    • hanna-kaisa90

      kyllä niitä tehdään ihan oikeissa tatuointiliikkeissä nuoremmillekkin. tiedän 14vuotiaan joka sai tatuoinnin ihan oikeassa y-tunnuksen omaavassa liikkeessä.

      sulle krisse, kun kirjoitit: "en ymmärrä näitä "Älä anna lupaa, tulee katumaan myöhemmin..."- viestejä..."

      niin ei kukaan voi tietää 100% varmuudella että tuleeko katumaan asioita vai ei..

      ja hyvä pointti DON´T DO IT : olen samaa mieltä... iho vielä venyy ja paukkuu!

      onneksi itse en ole sortunut alaikäisenä ottamaan tatuointia enkä onneksi lupaa saanut..

      vastuutonta tatuoida alle 18-vuotiaan ihoon YHTÄÄN MITÄÄN!

      vaikka idea hieno olisikin niin aikaa on vielä... ja kuten jo täällä on sanottu: iho venyy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Viisaampi.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10484804

      Miten tarpeellisia nuo tatuoinnit muka ihmisille oikeasti ovat ?
      Minusta TÄYSIN turhaa itsensä tehostamista ja todella PINNALLISTA humpuukia.
      Kyllä se kuitenkin on tärkeämpää, että on oma itsensä jokahetki, eikä mikään teennäinen roolipellepaska.
      Roolinvetäjät ova kaikkein naurettavinta ja tyhmintä sakkia.
      Jopa niin tyhmiä, etteivät edes itse tajua.
      Ei elämää pidä näytellä, sitä pitää elää ja kokea syvällisesti, eikä pinnallisesti.
      Tatuointi ovat myös selvä tunnus itsekkyydestä.
      Tatuoinneilla EI ole MITÄÄN merkitystä.

      Anna tytön tulla aikuiseksi puhtaana.

      • Tatuoitu_tyttö_

        haista pas*ka!

        se on ihmisen oma asia mitä omalle kehollensa tekee, toiset huvin vuoksi ja toiset kunnon syyllä!

        itselläni on papastani muisto yläselässäni jonka kantaa mua vaikeina aikoina!

        minusta taas täysin turhaa on esim. meikata joka päivä älyttömät pakkelikerrokset mutta eiköhän ole jokaisen ihmisen oma asia tatuoiko vai ei?

        toki oikeus on jokaisella mielipiteensä mutta hiukan tyhmältä kuullostat SINÄ VIISAAMPI.

        minun tatuointi ei ainakaan ole selvä tunnus itsekkyydestä vaan nimenomaan tunnus rakkaudesta ja ikävästä pappaani kohtaan.

        SUKSI SUOLLE!


      • Viisaampi.
        Tatuoitu_tyttö_ kirjoitti:

        haista pas*ka!

        se on ihmisen oma asia mitä omalle kehollensa tekee, toiset huvin vuoksi ja toiset kunnon syyllä!

        itselläni on papastani muisto yläselässäni jonka kantaa mua vaikeina aikoina!

        minusta taas täysin turhaa on esim. meikata joka päivä älyttömät pakkelikerrokset mutta eiköhän ole jokaisen ihmisen oma asia tatuoiko vai ei?

        toki oikeus on jokaisella mielipiteensä mutta hiukan tyhmältä kuullostat SINÄ VIISAAMPI.

        minun tatuointi ei ainakaan ole selvä tunnus itsekkyydestä vaan nimenomaan tunnus rakkaudesta ja ikävästä pappaani kohtaan.

        SUKSI SUOLLE!

        Syitähän on helppo keksiä.
        Mitä ihmeen tekemistä tatuoinnilla on sun pappas kanssa ???
        Minulla on papastani muistona valokuvat ja videot.
        Olisi aika inhottavaa kantaa zombieta selässä.
        "kantaa vaikeina aikoina!"
        Jos tatuoinnin varassa on asiasi, niin oletpa heikoilla jäillä.
        Elämä kannattaa kyllä perustaa ihan johonkin muuhun.
        Onko tatuoija niin hyviä puhumaan ja myymään, että saavat joidenkin päät sekaisin ???
        Tatuoijat ovat ainoastaan kusettajia, eivä mitenkään tarpeellisia.

        Katsoppa vaikka tuokin juttu:
        http://www.iltalehti.fi/viihde/2012022915267582_vi.shtml


      • Tatuoitu_tyttö
        Viisaampi. kirjoitti:

        Syitähän on helppo keksiä.
        Mitä ihmeen tekemistä tatuoinnilla on sun pappas kanssa ???
        Minulla on papastani muistona valokuvat ja videot.
        Olisi aika inhottavaa kantaa zombieta selässä.
        "kantaa vaikeina aikoina!"
        Jos tatuoinnin varassa on asiasi, niin oletpa heikoilla jäillä.
        Elämä kannattaa kyllä perustaa ihan johonkin muuhun.
        Onko tatuoija niin hyviä puhumaan ja myymään, että saavat joidenkin päät sekaisin ???
        Tatuoijat ovat ainoastaan kusettajia, eivä mitenkään tarpeellisia.

        Katsoppa vaikka tuokin juttu:
        http://www.iltalehti.fi/viihde/2012022915267582_vi.shtml

        Se on lause mikä mulla on selässä, ei mikään vitun zombie!

        Ja ei ole tatuoinnin varassa "asiani" (mitä sillä mahdat tarkoittaakin) vaan se on muisto, niinkuin sulle valokuvat ja videot.

        Tatuoijia en ollut ikinä edes nähnyt saati sitten jutellut, kun tämän tatuoinnin päätin hankkia, joten tatuoija ei minua puhunut ympäri niinkuin jokin puhelinmyyjä..

        Että olet vaikea, ruuvit vähän liian kireällä päässä?

        Sullakin on varmaan tyhmiä syitä ties mihin tekemisiis, kun syitä on kerran niin helppo keksiä.

        Voi jeesus.

        Terkuin ikuinen ateisti, skeptimisti sekä realisti


      • Tatuoitu_tyttö
        Tatuoitu_tyttö kirjoitti:

        Se on lause mikä mulla on selässä, ei mikään vitun zombie!

        Ja ei ole tatuoinnin varassa "asiani" (mitä sillä mahdat tarkoittaakin) vaan se on muisto, niinkuin sulle valokuvat ja videot.

        Tatuoijia en ollut ikinä edes nähnyt saati sitten jutellut, kun tämän tatuoinnin päätin hankkia, joten tatuoija ei minua puhunut ympäri niinkuin jokin puhelinmyyjä..

        Että olet vaikea, ruuvit vähän liian kireällä päässä?

        Sullakin on varmaan tyhmiä syitä ties mihin tekemisiis, kun syitä on kerran niin helppo keksiä.

        Voi jeesus.

        Terkuin ikuinen ateisti, skeptimisti sekä realisti

        Mieti vaikka lestadiolaisia? Niitten mielestä on varmaan ihan turha esim. meikata tai pikemminkin se on syntiä..

        Kyllähän tässä on jokaisella jokin mielipide siitä mikä on turhaa ja ei mutta ei tarvi noin naurettavasti omaa mielipidettä tuoda esille. Eikös jo hävetä?


      • Järkeä peliin.
        Tatuoitu_tyttö kirjoitti:

        Mieti vaikka lestadiolaisia? Niitten mielestä on varmaan ihan turha esim. meikata tai pikemminkin se on syntiä..

        Kyllähän tässä on jokaisella jokin mielipide siitä mikä on turhaa ja ei mutta ei tarvi noin naurettavasti omaa mielipidettä tuoda esille. Eikös jo hävetä?

        Meikkaaminenkin on ihan täysin turhaa ja hyvin itsekeskeistä huomion ja hyväksynnän hakemista.
        Voi niitä eläinparkoja, jotka ovat joutuneet kärsimään eläinkokeissa, meikkejä kun meikkejä on testattu.
        Se yksistään riittäisi minulle, olla käyttämättä vähäisimmässäkään määrin meikkejä.
        Mutta naisethan ne ovat kulkenee hienot eläinturkitkin päällä.
        Kertokkapa jou, että mitä OIKEASTI on hyötyä meikkaamisesta?
        Minun ei ole koskaan tarvinnut sitä tehdä, koska olen mies , enkä olisi sitä naisenakaan tehnyt.
        Meikkaaminen ja tatuointi kuuluu samaan kastiin, eli jonninjoutavuuksiin hömpötyksiin.

        Täysin käsittämätöntä on sekin, että ns. kettutytötkin meikkaa !!!!


      • thjetuj
        Järkeä peliin. kirjoitti:

        Meikkaaminenkin on ihan täysin turhaa ja hyvin itsekeskeistä huomion ja hyväksynnän hakemista.
        Voi niitä eläinparkoja, jotka ovat joutuneet kärsimään eläinkokeissa, meikkejä kun meikkejä on testattu.
        Se yksistään riittäisi minulle, olla käyttämättä vähäisimmässäkään määrin meikkejä.
        Mutta naisethan ne ovat kulkenee hienot eläinturkitkin päällä.
        Kertokkapa jou, että mitä OIKEASTI on hyötyä meikkaamisesta?
        Minun ei ole koskaan tarvinnut sitä tehdä, koska olen mies , enkä olisi sitä naisenakaan tehnyt.
        Meikkaaminen ja tatuointi kuuluu samaan kastiin, eli jonninjoutavuuksiin hömpötyksiin.

        Täysin käsittämätöntä on sekin, että ns. kettutytötkin meikkaa !!!!

        Aivan ja mitä tarkoitusta oikein on vaatetuksella? Täysin turhaa hömppää paitsi, jos on kylmä.
        Ai että ihan itsees varten pukeudut, paskan puhumista sanon MINÄ.


      • Tatuoitu_tyttö
        thjetuj kirjoitti:

        Aivan ja mitä tarkoitusta oikein on vaatetuksella? Täysin turhaa hömppää paitsi, jos on kylmä.
        Ai että ihan itsees varten pukeudut, paskan puhumista sanon MINÄ.

        HYVÄ THJETUJ!


      • Tatuoitu_tyttö
        Järkeä peliin. kirjoitti:

        Meikkaaminenkin on ihan täysin turhaa ja hyvin itsekeskeistä huomion ja hyväksynnän hakemista.
        Voi niitä eläinparkoja, jotka ovat joutuneet kärsimään eläinkokeissa, meikkejä kun meikkejä on testattu.
        Se yksistään riittäisi minulle, olla käyttämättä vähäisimmässäkään määrin meikkejä.
        Mutta naisethan ne ovat kulkenee hienot eläinturkitkin päällä.
        Kertokkapa jou, että mitä OIKEASTI on hyötyä meikkaamisesta?
        Minun ei ole koskaan tarvinnut sitä tehdä, koska olen mies , enkä olisi sitä naisenakaan tehnyt.
        Meikkaaminen ja tatuointi kuuluu samaan kastiin, eli jonninjoutavuuksiin hömpötyksiin.

        Täysin käsittämätöntä on sekin, että ns. kettutytötkin meikkaa !!!!

        sulle järkeä peliin: ei kaikki ns.kettutytöt meikkaa JA KAIKKIA MEIKKEJÄ EI TESTATA ELÄINKOKEILLA!


      • Meikkinaama
        Järkeä peliin. kirjoitti:

        Meikkaaminenkin on ihan täysin turhaa ja hyvin itsekeskeistä huomion ja hyväksynnän hakemista.
        Voi niitä eläinparkoja, jotka ovat joutuneet kärsimään eläinkokeissa, meikkejä kun meikkejä on testattu.
        Se yksistään riittäisi minulle, olla käyttämättä vähäisimmässäkään määrin meikkejä.
        Mutta naisethan ne ovat kulkenee hienot eläinturkitkin päällä.
        Kertokkapa jou, että mitä OIKEASTI on hyötyä meikkaamisesta?
        Minun ei ole koskaan tarvinnut sitä tehdä, koska olen mies , enkä olisi sitä naisenakaan tehnyt.
        Meikkaaminen ja tatuointi kuuluu samaan kastiin, eli jonninjoutavuuksiin hömpötyksiin.

        Täysin käsittämätöntä on sekin, että ns. kettutytötkin meikkaa !!!!

        Laitatko hiuksesi kun lähdet ihmisten ilmoille? Kampaat, laitat kenties smuotoilutuotetta. Miksi? Onhan saippuasi, dödösi ym. eläinkokeitta testattuja?

        Ja ainahan voi sanoa, että jos olisin nainen en tekisi sitä, tai olisin pressa en tekisi... Helppohan se sanoa, kun et ole. Ja meikkaanhan jotkut miehetkin...

        Isäkin aina sanoi, että on rumaa kun naiset meikkaa ja piti kuitenkin pyntättyjä missejä niin nätteinä, että...

        Itse meikkaan, koska se mielestäni tekee minut nätimmäksi ja se taas olon itsevarmammaksi. Itsetuntoni on huono, koska pojat sanoi mua 9 vuotta (eli ala- ja yläasteen) rumaksi... Jos joku semmoinen tulisi vielä mussuttaan, että meikit on turhamaisuutta niin voi ...ele. Maailmassa on turhempiakin ja pahempia asioita!


      • Viisaampi. kirjoitti:

        Syitähän on helppo keksiä.
        Mitä ihmeen tekemistä tatuoinnilla on sun pappas kanssa ???
        Minulla on papastani muistona valokuvat ja videot.
        Olisi aika inhottavaa kantaa zombieta selässä.
        "kantaa vaikeina aikoina!"
        Jos tatuoinnin varassa on asiasi, niin oletpa heikoilla jäillä.
        Elämä kannattaa kyllä perustaa ihan johonkin muuhun.
        Onko tatuoija niin hyviä puhumaan ja myymään, että saavat joidenkin päät sekaisin ???
        Tatuoijat ovat ainoastaan kusettajia, eivä mitenkään tarpeellisia.

        Katsoppa vaikka tuokin juttu:
        http://www.iltalehti.fi/viihde/2012022915267582_vi.shtml

        Toisille tatuoinnit merkitsevät jotain ja toisille ne valokuvat ja muut muistot. Minä kuvitan mielummin ihoani itselle tärkeillä jutuilla.


    • Itse otin tatuoinnin kun olin 16. Ainut mikä kaduttaa on että tein liian pienen ja siron. Nyt joutuu korjailemaan.

      En antais muuta vinkkiä kuin katsoa paikka tarkkaan mihin sen haluaa.
      Tatuoinnin tekijä kysyi onko minulla lupa ottaa. Vastasin että kyllä. Ei sitä sen kummemmin alettu tarkistelemaan. Sanoi vain että jos olisin ottanut näkevään paikkaan olisi halunnut olla 100% varma vanhempien luvasta.

      • siis näkyvään...


    • No niiiiin

      Varmaan!
      Mene hoitoon.

      • troppipatrolli

        Trollin kannattaisi itse hakeutua hoitoon samaan vastakaikua mitättömyydelleen, ettei tarvitsisi täältä hakea lohdutusta pienelle sielullensa.


    • En suosittelisi

      En antaisi. Itse olin jo 18 v, kun halusin tautoinnin ja silloinkaan en tiennyt mitä olin tekemässä... Onneksi ei löytynyt sellaista kuvaa mitä halusin ja sain mietintäaikaa (tatuoija lupasi etsiä sopivan kuvan). Myöhemmin olisin todennäköisesti katunut sitä. Olin vähän miettinyt tatuointia ja sitten olisin halunnut tehdä ex-poikaystävääni vaikutuksen. Siinä suurin syy miksi olisin halunnut ottaa tatuoinnin. Järkevää?

      Jospa pyytäisit harkitsemaan ainakin 1-2 vuotta.

    • Voi tsiisus!

      Kyllä se tenava kannattaa tatuoida päästä varpaisiin pikimiten ettei tule paha mieli.

    • itellä ruma kuva

      Ite en ikinä antaisi 15 vuotiaan ottaa tatuointia. Tulee 110% varmuudella katumaan sitä sit ku kasvanu ja aikuistunu. Ite olin 21 kun otin ekan kuvan ja nyt on suunnitteilla peittää se kun on ruma 8 vuoden jälkeen. Kuvan ottaminen ei kaduta mutta se minkälaisen on ottanu ja niin ku tuola joku vissiin jo mainitti niin varmaankaa kukaa ammatti tatuoija ei ees hakkaa 15 vuotiaalle tommosta tekstiä vaikka huoltajan lupa oliski.

    • suka

      Älä anna, pysy varmana. Kokemus kertoo että varsinkin nuorena ottamaa voi katua.

    • Vänä

      Ei ne nuoret ole täysi-ikäisenäkään (18v) kovin järkeviä, lapsiahan ne vielä ovat. Minulla ei yksikään kaveri jolla tatuointeja on niin voi sanoa olevansa tyytyväisiä kaikkiin kuviinsa, oli ne otettu 18 vuotiaana tai vanhempana, ei se idea aina hyvältä vaikutakkaan kun sitä tatuointia on hetken ihollaan katsellut.

      Itse hahmottelin noin 20 vuotiaana kovasti itselleni tribaali tatuointia käsivarteen, työstin sitä itse piirtämällä vuoden päivät ja hyvältä vaikutti. Noh en sitten ikinä ottanut sitä jahkailevasta luonteesta johtuen ja hyvä niin. Olen monta kertaa vaimokkeellekkin sanonut että häpeäisin sitä kuvaa ihollani nykyään jos olisin ottanut sen.

      Vielä sekin aika koittaa kun kuvan otan ja pelkään valmiiksi lopputulosta kun varsin kriittisesti asiaan suhtaudun, ei se kuitenkaan mallista yksyhteen siihen iholle tule.

    • Aloittajalle: Tee hyvä päätös ja peru lupauksesi. Aikanani harkitsin kaksi vuotta ennen kuin leimasin itseeni kuvan ja tekstin. Paikkana olkapää. Tämä tapahtui syksyllä 2006, olin silloin juuri täyttänyt 21. Nyt hieman yli viisi vuotta myöhemmin tekstin ja tatuoinnin merkitys on muuttunut oleellisesti. Hieno kuva ja erittäin hyvä teksti on edelleenkin, merkitys vaan on jotain aivan muuta kuin aikanaan.

      Olisi minusta hivenen eri asia, jos tyttäresi haluaisi melko persoonattoman kuvan, esimerkiksi tribaalin. Teksti on kumminkin aina hyvin vahva kannanotto ja pysyy loppuelämän mukana. Ajatus on kertomassasi tekstissä on hyvä, syrjintä minkä tahansa syyn takia on perseestä. On kumminkin totta, että 15 vuotias ei voi millään kuvitella mitä ajattelee edes viiden tai kymmenen vuoden päästä.

      En tiedä yhtään tatuointien ikärajoista, mutta mielestäni hakkaaja toimii kyseenalaisesti jos alle 18-vuotiasta lähtee kuvittamaan.

    • Kassu

      Hei Suurimyy

      Toivottavasti saat näistä ajattelemisen aihetta tutkia ensin itseäsi. Älä nyt tästä suutu vaan mieti todella lujasti asiaa.
      Itse olen eronnut vaimostani syystä joka on melkeinpä hävettävää, 12 yhteiselovuoden jälkeen ero siitä miten erimielisiä oltiin teinin kasvattamisessa. Minulla oli jyrkemmät säännöt, eivät perustuneet mihinkään uskontoon vaan omaan kotikasvatukseeni jonka olen aina ymmärtänyt olevan minun parhaaksi. Vaimollakin oli ollut omassa kodissaan vastaavat olot ja hänkin kasvanut järkeväksi aikuiseksi kaiken muun suhteen paitsi oman lapsensa kasvatuksen. Mielestäni lapselle ei omat vanhemmat yksinkertaisesti voi olla kavereita vaan kasvattajia, jotka asettaa säännöt kaikkeen mitä tuon lapsen elämään liittyy, tämä nyt on pitkälti ihan Suomen lain pykälääkin sivuavaa. Lapsen on opittava asioiden olevan myös ilkeitä, pahoja, negatiivisia.

      Jos olet tähänasti ollut tyttäresi kaveriäiti, todennäköisesti mitään ei ole enää tehtävissä. Jos nyt muutat rajoja radikaalisti, sen täytyy tapahtua todella varovaisin askelin. Tilanteesi kuulostaa sillälailla mun elämältä että aistin nyt tässä isän puutteen. Vaikka olin läsnä, käveltiin aina minun sanomisten yli, aina, jos päätökseni oli lapsen haluamisia vastaan, vaikka kaverille yökylään keskellä kouluviikkoa, myöhäinen kotiintuloaika kaverilta keskellä viikkoa jne. vaikka mitä esimerkkejä.
      Jos olet leski, sitten ei ole mitään lisättävää, jos et, kysyn onko tyttäresi isänsä kanssa tekemisissä, mikä on hänen kanta ? Mikä on kaikkien tyttärellesi tärkeiden tai muuten hänen elämässään olevien aikuisten kanta ?
      Onko tyttäresi kavereilla tatuointeja? Jos, se ei saa olla peruste sen haluamiseen. Jos heidän vanhemmat ovat vastuuttomia, pitääkö sinunkin olla? Kuitenkin varmasti muuten tarjoat hänelle hyvän elämän, uhraat omia haluamisiasi tyttäresi vuoksi.
      Korostan että tässä en parjaa mahdollista yksinhuoltajuutta vaan sanon että entistä enemmän sinun tulee harkita asioita ennenkuin lupaat yhtään mitään, sinä joudut yksin tekemään ratkaisuja jotka vaikuttavat OMAN lapsesi elämään.

      Tatuointi nyt vaan on asia jotka kuuluvat täysi-ikäisyyteen, itse toivoisin jopa meikkaamisen olevan vasta siellä.

      Jos lapsi asuu kotona 18v. täytettyään, minkään ei tulisi muuttua silloinkaan. Vasta kun lapsi on itse oman elantonsa hankkiva ja jotenkin ymmärtää rahan arvon ja mitkä asiat elämässä ovat pakkoja, itsenäistyy elämään omilleen omaan asuntoon, vasta silloin on vanhempien aika päästää irti ja toivoa parasta. Antaisipa tämä muillekin vanhemmille ajateltavaa minkä vaan haluamisen suhteen. Kaikissa lapsiperheissä ei edes ostella kuin sitä mihin raha riittää, ruokaa ja vaatteita. Olisi hyvä asennoitua tuolle tasolle vaikka raha riittäisikin jokaiseen juttuun joka alkaa lapsen itsekkäällä "Ma haluan..."

    • järkevästi

      Ei missään nimessä vielä mitään pysyvää. Mieli muuttuu vielä monta kertaa ja erisuuntiin.
      Ole Sinä vanhempi ja viisaampi. Lapsesi saattaa vielä kiittää sinua kun kiellät vaikka saattaa myös olla vihainen nyt.
      Sinä päätät alaikäisen asioista vielä ja päätä oikein nyt !

    • AppeVappe

      En antaisi alle 15v ottaa tatulointia. Tatulointiliikkeet toimivat kuten huumekauppiaat. Tekevät työtään siellä missä nuoret ovat päissään, eli festareilla jne.. Ja sellaisessa mielentilassa päihtynyt nuori ottaa helposti tatuloinnin. Kauheimpia ne ovat jos ne näkyy kuten kaulassa ja käsivarsissa. Tatulointi ja lävistykset viestittää mielen synkkyydestä. Mä en ottaisi töihin ihmistä, joilla on em. paikoissa tatulointi.

    • ??

      itselläni on 13v poika ja jos hän haluaa ottaa tatuoinnin alaikäisenä niin annan luvan koska itse otin alaikäisenä tatuointilikkeessä kuvan ja tiedän että nuoret ottavat kuvan jos haluavat!kyllä se on parempi ottaa likkessä luvan kanssa kuin ilman lupaa ja kuvan voi lyödä kuka tahansa..

    • jallu_88_

      jos mulla olis lapsi joka ottais tattoo liikkeessä salaa tatuoinnin ja väittäis et on lupa niin haastaisin oikeuteen tatuoijan! ihan tosi!

      kyllä siinä pitää olla vanhempi paikalla, ei kai kukaan tatuoija nyt niin idiootti ole että uskoo kaikkea soopaa??????

      • Tatuoija

        Yleisesti ottaen kunnon liikkeen tunnistaa siitä että tatuoidaan vain täysi-ikäisiä. Ihan kuten baarin ovella tai kaljakaupan kassalla, tatuoijakin joutuu kohtaamaan ikäistään vanhemman näköistä sakkia ja hankalia tilanteita tulee vastaan.Kunnollinen liike kirjoituttaa asiakkaallaan kaikenlaista paperia mm. sellaista jossa ikä selviää. Jos alaikäinen tällaisessa valehtelee ikänsä, kyseessä on asiakirjaväärennös. Mietippä vielä ennen kuin uhoat pistäväsi tatskaajat vastuuseen oman pikkuisen perseilyistä.


    • Sub84

      Älä hyvä ihminen anna 15 -vuotiaan ottaa tatuointia! Ainoastaan sellainen mikä muutaman vuoden saatossa häviää tms. Itse otin ensimmäisen 17 -vuotiaana ja nyt peittelen sitä koko ajan, koska se on omasta mielestä lapsellinen tatuointi jne.
      Hienoa, että nuorella on noin suuret periaatteet ja oma mielipide ja haluaa sitä kunnioittaa, mutta kannattaisi odottaa edes se 3 vuotta lisää ennenkuin tatuoi sen pysyvästi. Sanokoon muut mitä sanoo, omasta kokemuksesta tiedän, ettei 15 -vuotiaana vielä edes 90% varmuudella tiedä mitä haluaa.

    • tatulooma

      Voiko melanoomaakaan huomata niin helposti iholla jos on ottanut tatuoinnin suurelle alalle ihoa? Tatuoija tekee bisnestä tolla rahankiilto silmissä. .Miettikää kymmenen kertaa ennekuin menette ottamaan tatuoinnin.

    • Amatörtattoo

      Kanataa ottaa kunnon kokosen kullin kuva tatulointi. Monela näkee nykyää kunnon kokosen kullin kuva tatulointeja seläsä.

    • leimattuu

      Itse otin ensimmäisen tatuointini 16-vuotiaana ja silloin oli todellakin erilainen näkemys, mieltymys ja muutenkin ajatusmaailma. Silloin en harkinnut kuvan ottamista kunnolla, että en sitä katuisi nyt vanhempana. Ja kuvahan oli silloin nuorempana aivan mahtava päähänpistos, mutta näin vanhempana ja järkevämpänä sehän on aivan kauhea ja ikuisesti iholla.. Miettisin kaksi kertaa.

    • mielimuuttuu

      Lapsesi mieli muuttuu vielä varmasti, eikä kyseinen teksti vaikutakaan ehkä niin hienolta enää esimerkiksi 2 vuoden päästä. En siis tarkoita että tekstissä olisi jotain vikaa, mutta ihmisten mieli muuttuu ja mielipiteet vaihtuu :) Näin esimerkkinä halusin itse vaikka minkä näköisiä tatuointeja 13-16 vuotiaana (esimerkiksi juuri teksti tatuointeja muun muassa lyriikoista), mutta näin yli parikymppisenä olen onnellinen etten ottanut niistä yhtäkään. Tällä hetkellä minulta löytyy 7 tatuointia.

    • ehtii-pilaamaan

      Ei mitään tatuointeja tuonikäiselle.
      Ehtii kyllä valitettavasti rumentamaan itsensä myöhemminkin.

    • Anonyymi

      Ei tatuoinneillä ole ikä rajaa, mutta niitä ei suositella alle 18 vuotiaille. Mutte jos esim vaikka 17vuotias haluaa ja vanhemmat antaa luvan niin sitä ei mikään estä, tämä on vaan tosia asia.

      Vanhempien luvalla saa tatuoinnin vaikka on alle 18 vuotias.

    • Anonyymi

      Miks pitää vanhempien antaa lupia tollaseen en ymmärrä, jokainen tietenkin tekee just niin tahtoo mutta silti en ymmärrä sitä että vanhemmat antaa alaikäisen lapsen ottaa tatuoinnin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe