Aika monia ketjuja lueskellessa tulee pakostikkin mielikuva, että kirkosta kelpaa ihmisille kyllä mahdollinen raha tai aineellinen apu. Jumalan voisi sitten heittää mäkeen.
Sama viesti näyttää tulevan esille välillä itsensä kirkonkin edustajien suunnalta.
Mielellään puhutaan kirkon roolista jonkinlaisena sosiaalitoimistona, mutta Jumalasta mielellään vaietaan.
Kirkosta kelpaa raha, muttei Jumala
16
107
Vastaukset
- kirkonmäki
Aika usein tulee mieleen, että kirkolle kelpaa kyllä raha (kirkollisverot, kolehdit, lahjoitukset jne), mutta Jumalaa se ei paljoa julista. Eikä jaa omastaan.
Mäkeen koko kirkko.- niin on mäellä
Mäellähän ne usein on ne kirkot.
- ??
" Sama viesti näyttää tulevan esille välillä itsensä kirkonkin edustajien suunnalta.
Mielellään puhutaan kirkon roolista jonkinlaisena sosiaalitoimistona, mutta Jumalasta mielellään vaietaan. "
"Aika usein tulee mieleen, että kirkolle kelpaa kyllä raha (kirkollisverot, kolehdit, lahjoitukset jne), mutta Jumalaa se ei paljoa julista."
No mitä näitä pappeja on lukenut, niin on parempikin, kun vaikenevat, selitykset on niin täyttä huuhaata, ettei pahemmasta väliä.
Jos ei tunne Jumalaa, niin miten hänestä voi puhua ?
Jos papin ammattiin kouluttaudutaan kuin insinööriksi niin.. Insinööri vie voiton.
Hän sentään taitaa sen teknisenpuolen, mutta uskon asioissa pelkkä paperin opiskelu, kun EI RIITÄ ! Pitää olla henk. usko !
Silloin Jumalasta voi puhua ja myös osaa puhua, niin että kuulijakin saa siitä evästä elämälleen.
Toinen kirje korinttilaisille 3 luku
16 Mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois. 17 Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus.
- etsivä löytää
Jumala löydetään nykyään kirkon ulkopuolelta mihin ihmiset hakeutuvat. Yleensä mennään johonkin vapaan suunnan taikka herätysliikkeen hengelliseen tilaisuuteen.
- Kaikki eivät usko.
Aika moni ei etsi Jumalaa yhtään mistään. Rahaa hekin tarvitsevat kuitenkin hädän hetkellä.
Huomenta "sossu vai temppeli"
Mä olen tehnyt diakoniatyötä jo melkein kolme vuosikymmentä, ja sen kokemuksen pohjalla olen kyllä aika eri mieltä tuosta että ihmisille kelpaisi vain apu mutta Jumalasta viis.
Ensinnäkin useimmat niistä, jotka tulevat diakoniatoimistoon, haluavat käsitellä koko elämäntilannettaan. Voi olla, että tarvitaan pikkuisen ruoan avulla tuuppausta eteenpäin, mutta diakonia-avustukset ovat kuitenkin niin pieniä ja vain kriisiluonteiseen tilanteeseen tarkoitetut, että niillä ei kukaan rikastu.
Sen sijaan elämäntilanteessa voi olla paljonkin sellaista selvittelyä jota kutsumme myös sielunhoidoksi, hyvin erilaisia tarinoita: asiakkaan murheiden kuuntelua, ehkä parisuhteen tai perhetilanteen avaamista, masennuksen hoitoon ohjausta, talousvaikeuksien perimmäisen syyn pohtimista,omien voimavarojen löytämistä, vastuunottoa, valintojen tekemistä omassa elämäntilanteessa, mahdollisen päihdeongelman puheeksi ottoa jne. Aiheita löytyy aivan valtavan paljon. Suuri osa taloudellisen avun hakijoista ovat perheellisiä, mutta paljon on myös yksineläviä.
Seurakuntien diakonia-avun tarkoitus ei ole olla kilpaileva sosiaalitoimisto tai heidän jatko-osastonsa. Diakonisen taloudellisen avun on tarkoitettu vain sellaiseksi hätäavuksi yllättäviin kriiseihin, joihin lähes kuka tahansa meistä voi joutua. Kuten vaikka jossain tilanteissa päällekkäinen vuokran maksu jota sosiaalitoimisto ei voi huomioida. Silloin muutama ostolappu kauppaan voi pelastaa pahan kuukauden yli. Diakonia-avustusten varasssa ei kukaan elä, asaiaks ohjataan aina ensisijaisen toimeentulon puoleen (eläke, elatusmaksu, toimeentulotuki, velkaneuvonta jne)
Diakonia-apu ei ole ehdollista. Se ei velvoita kuulumaan kirkkoon. Mutta uskon, että kun ihminen tulee kohdatuksi ja kuulluksi tässä maallisessa elämässä, hän voi myös pikkuhiljaa alkaa luottaa Jumalan hyvyyteen: edes vaikka Jumalaa ei mainittaisi. Me jokainen olemme ne kädet, joiden avulla Jumala hyvyyttään jakaa täällä arkielämässä. Mutta usein ihminen voi myös pyytää rukousta puoleensa tai muuten ottaa puheeksi elämän syvimmät kysymykset
Itse toivotan asiakkailleni lähtiessä siunausta. Lähes aina saan sen toivotuksen heiltä myös itselleni. Jumalan edessä olemme molemmat hänen lapsiaan, joilla on mahdollisuus toivottaa siunausta toisilleen.
terveisin Meiju-diakoni- juutas.
Parahin Meiju,
Sosiaalityöltähän tuo puhtaasti vaikuttaa. Elämäntilanteen ohjausta, taloudellista tukea, sosiaalineuvontaa jne. Jumalan osuus jää siunauksen toivotukseen lähtiessä.
Kyllä tuo minusta melko puhtaasti on kunnallisen sosiaalitoimen jatketta tai vaihtoehto sille. Ei se siitä siunaukset sanomalla muuksi muutu.
Ja jos apua tarvitaan, ihmiset ovat ne jotka voivat toisiaan auttaa. Taivaasta ei mannaa ala sataa vaikka kuinka pyytelisi. Jumalien apua saa odottaa maailman loppuun asti. Sen sijaan on turvauduttava toisiin ihmisiin. Hyvyys on ihmisten hyvyyttä. Ei siinä jumalia näy eikä kuulu. juutas. kirjoitti:
Parahin Meiju,
Sosiaalityöltähän tuo puhtaasti vaikuttaa. Elämäntilanteen ohjausta, taloudellista tukea, sosiaalineuvontaa jne. Jumalan osuus jää siunauksen toivotukseen lähtiessä.
Kyllä tuo minusta melko puhtaasti on kunnallisen sosiaalitoimen jatketta tai vaihtoehto sille. Ei se siitä siunaukset sanomalla muuksi muutu.
Ja jos apua tarvitaan, ihmiset ovat ne jotka voivat toisiaan auttaa. Taivaasta ei mannaa ala sataa vaikka kuinka pyytelisi. Jumalien apua saa odottaa maailman loppuun asti. Sen sijaan on turvauduttava toisiin ihmisiin. Hyvyys on ihmisten hyvyyttä. Ei siinä jumalia näy eikä kuulu.juutas hei.
Kyllä siinä minusta Jumala näkyy ja kuuluu.
Se Jumalan kuva en ole minä virkailijana, vaan se on se vastapäätä minua istuva asiakas. Jeesus on sanonut olevansa läsnä siinä kurjassa, köyhässä ja vaivaisessa jonka tapaan. Miten kohtelemme heitä, siten kohtelemme itseään elämän antajaa, eli Luojaa, Jumalaa.
Toiseksikin kyllä ns asiakkat ihan selvästi tietävät olevansa tekemisissä kirkon kanssa. Siinä samalla kun kuulumisia vaihdetaan, usein kerrotaan jokin tarina omasta rippikoulusta tai lapsen kastejuhlasta. Ei tarvitse toitottaa aina omaa oppiaan, pitää uskoa, että se välittyy siinä, mihin uskoon me yhdymme.
Hienoa, että olet sitä mieltä, että ihmiset voivat auttaa toisiaan. Kiitos että kirjoitit sen noin nätisti.
Meiju- juutas.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
juutas hei.
Kyllä siinä minusta Jumala näkyy ja kuuluu.
Se Jumalan kuva en ole minä virkailijana, vaan se on se vastapäätä minua istuva asiakas. Jeesus on sanonut olevansa läsnä siinä kurjassa, köyhässä ja vaivaisessa jonka tapaan. Miten kohtelemme heitä, siten kohtelemme itseään elämän antajaa, eli Luojaa, Jumalaa.
Toiseksikin kyllä ns asiakkat ihan selvästi tietävät olevansa tekemisissä kirkon kanssa. Siinä samalla kun kuulumisia vaihdetaan, usein kerrotaan jokin tarina omasta rippikoulusta tai lapsen kastejuhlasta. Ei tarvitse toitottaa aina omaa oppiaan, pitää uskoa, että se välittyy siinä, mihin uskoon me yhdymme.
Hienoa, että olet sitä mieltä, että ihmiset voivat auttaa toisiaan. Kiitos että kirjoitit sen noin nätisti.
Meiju"Miten kohtelemme heitä, siten kohtelemme itseään elämän antajaa, eli Luojaa, Jumalaa."
Parahin Meiju,
kohtelisitko sitä vastapäätä istuvaa eri tavoin, jos et kuvittelisi häntä Jumalan kuvaksi, tai Jumalaa ylipäätään olevaksi? Mitä lisäarvoa Jumala tuo tuohon palvelutapahtumaan tai sen laatuun?
"Toiseksikin kyllä ns asiakkat ihan selvästi tietävät olevansa tekemisissä kirkon kanssa. Siinä samalla kun kuulumisia vaihdetaan, usein kerrotaan jokin tarina omasta rippikoulusta tai lapsen kastejuhlasta."
- Tokihan varmaan ihminen tajuaa onko marssinut kirkkoon vai sosiaalivirastoon. Samanlaista työtä kuitenkin tehdään, toisessa vaan toivotetaan lähtiessä siunausta. Se että välillä saatetaan vaihdella rippikoulumuistoja ei kai mitenkään tuo Jumalaa paikalle, eikä synnytä mitään sen kummempia ihmetekoja, kuin mitä ihmisten välillä muutenkaan?
Jos annat rahaa, hernesoppaa, hyviä neuvoja tai vain kuunteluaikaa, sen tekee ihminen ihmiselle. Ei siinä jumalia näy eikä kuulu sen kummemmin, vaikka miten siunailtaisi. Tulos on sama, oli jumaluskoa tai ei. - kysyn vain ?
" Diakonia-apu ei ole ehdollista. Se ei velvoita kuulumaan kirkkoon."
Miksi kirkko vaatii kirkkoon kuulumista, kun on kyse jst. työstä, esin emännän tai puutarhurin työstä, mitkä eivät millään tavalla ole hengellisiä töitä.
Niin on hyvä, että kirkko tekee diakoniatyötä ja voihan siellä taustalla olla myös suurenakin kysymyksenä, jopa pääasiallisenakin..Ne hengelliset asiat, kuten sanoit!
Mutta miten koet, tulevatko nämä ihmiset autetuiksi (siis pidemällä aikavälillä, ei vaan sillä hetkellä), myös niissä heng. kysymyksissä ja jos niin miten se näkyy jälkeenpäin ? - miten on ?
kysyn vain ? kirjoitti:
" Diakonia-apu ei ole ehdollista. Se ei velvoita kuulumaan kirkkoon."
Miksi kirkko vaatii kirkkoon kuulumista, kun on kyse jst. työstä, esin emännän tai puutarhurin työstä, mitkä eivät millään tavalla ole hengellisiä töitä.
Niin on hyvä, että kirkko tekee diakoniatyötä ja voihan siellä taustalla olla myös suurenakin kysymyksenä, jopa pääasiallisenakin..Ne hengelliset asiat, kuten sanoit!
Mutta miten koet, tulevatko nämä ihmiset autetuiksi (siis pidemällä aikavälillä, ei vaan sillä hetkellä), myös niissä heng. kysymyksissä ja jos niin miten se näkyy jälkeenpäin ?Vastaaminenkan ei näköjään ole ehdollista.. Ei velvoita vastaamaan !
Vanha juttu:
"Totisesti, totisesti: ette te minua sen tähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan siksi, että saitte leipää ja söitte itsenne kylläisiksi"
-Jeesus-- :)
Hyvin sinä Raamatun tunnet, vanha kettu ! Löytäisit vain sen pelastuksenkin sieltä...:)
- Sossutemppeli
"Sama viesti näyttää tulevan esille välillä itsensä kirkonkin edustajien suunnalta.
Mielellään puhutaan kirkon roolista jonkinlaisena sosiaalitoimistona, mutta Jumalasta mielellään vaietaan. "
Itse asiassa se on ainut vähänkään oikea lähestymistapa silloin kun kirkko ylipäätään puuttuu sosiaalitoimeen. Muutenhan systeemi muuttuisi anekaupaksi.
Aivan oikea ratkaisu on tietysti se että kirkolla ei olisi mitään tekemistä sosiaalitoimen kanssa, eikä minkään muunkaan "maallisen" systeemin kanssa. Ei maallisia velvoitteita eikä myöskään verotusoikeutta.- :)
Evankeliumi Luukkaan mukaan 10
Laupias samarialainen
25 Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. Hän kysyi: "Opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?"
26 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä laissa sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?"
27 Mies vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko
sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin
itseäsi."
28 Jeesus sanoi: "Oikein vastasit. Tee näin, niin saat elää."
29 Mies tahtoi osoittaa, että hän noudatti lakia, ja jatkoi: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
30 Jeesus vastasi hänelle näin:
"Eräs mies oli matkalla Jerusalemista Jerikoon, kun rosvojoukko yllätti hänet. Rosvot veivät häneltä vaatteetkin päältä ja pieksivät hänet verille. Sitten he lähtivät tiehensä ja jättivät hänet henkihieveriin.
31 Samaa tietä sattui tulemaan pappi, mutta miehen nähdessään hän väisti ja meni ohi.
32 Samoin teki paikalle osunut leeviläinen: kun hän näki miehen, hänkin väisti ja meni ohi.
33 "Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli.
34 Hän meni miehen luo, valeli tämän haavoihin öljyä ja viiniä ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja piti hänestä huolta. 35 Seuraavana aamuna hän otti kukkarostaan kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä. Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin.'
36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."
Niimpä, että kyllä se on toisten auttaminen niin yksittäisen ihmisen kuten tässä,kuin kirkon/seurakuntien tehtävä.
Koska siinä se lähimmäisenrakkaus näkyy parhaimillaan.
Se, että kirkko kerää veroja on taas oma juttunsa, mutta jos ei keräisi paljonko vapaa ehtoisesti uhraisit ?
Kuulin eilen sattumalta radiosta, Oulussa vaikuttavasta olisko ollut " viidesläiset " ? Heillä ei ollut kirkollisveroa (niin pappi sanoi !) ja silti he saivat vapaaehtois tuloilla pidettyä, papin ja muut tarv. henkilöt seurakunnassan, eikä sinne kuulunut kuin n. 100 h.
- temppeliksi takaisin
"Aivan oikea ratkaisu on tietysti se että kirkolla ei olisi mitään tekemistä sosiaalitoimen kanssa, eikä minkään muunkaan "maallisen" systeemin kanssa. Ei maallisia velvoitteita eikä myöskään verotusoikeutta."
Näin se on. Turha on verorahoja kierrättää kirkon kautta. Kirkko voisi keskittyä uskonasioihin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun725037KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1903923- 2083877
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?843392Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo503049- 252024
- 252014
- 1951923
- 301716
HULLU MERSU KUSKI LIIKKEELLÄ
Onko kukkaan pannu merkille shamppanjan väristä w211 mersua josta puuttuu taka puskuri, ajelee hirveitä nopeuksia keskus991457