ELI! Olen lukion ekalla ja matematiikka ei vain tahdo sujua millään, sain 2 ekasta kokeesta hylätyn ja en osaa jatkaa eteenpäin.. en tiedä yhtään miten opiskella matikkaa kun tuntuu että keinot on loppu, yritän keskittyä mutta siinäkin turhaudun jos en ymmärrä. MIKÄ AVUKSI!?
LYHYT MATEMATIIKKA - MITEN PÄRJÄTÄ?
37
3858
Vastaukset
- Rekisteröitymätön~
Osaatko lainkaan sanoa mikä siinä matematiikassa mättää?
Vähän vaikea antaa mitään yleispäteviä ohjeita, oppiminen kun on niin yksilösidonnaista.- Lukiolainen2011
Siis mä en oo matikkaihmisiä, olen enemmänki kieli-ihmisiä, kielet sujuu mulla tosi hyvin, mut ylä-asteella se matikka meni kohtalaisesti, nousi ensin kutosesta kasiin ja sen jälkeen pysyi n. seiskan paikkeilla. Tuntuu että tunnilla osaan asiat mut sitten ku koeviikko lähestyy ni hätäännyn ja asiat mitkä ollaan käyty tunnil unohtuu tuosta vain..
- matikasta maitopyörä
Lukiolainen2011 kirjoitti:
Siis mä en oo matikkaihmisiä, olen enemmänki kieli-ihmisiä, kielet sujuu mulla tosi hyvin, mut ylä-asteella se matikka meni kohtalaisesti, nousi ensin kutosesta kasiin ja sen jälkeen pysyi n. seiskan paikkeilla. Tuntuu että tunnilla osaan asiat mut sitten ku koeviikko lähestyy ni hätäännyn ja asiat mitkä ollaan käyty tunnil unohtuu tuosta vain..
"Siis mä en oo matikkaihmisiä, olen enemmänki kieli-ihmisiä, kielet sujuu mulla tosi hyvin"
Kielihän se matematiikkakin on omalla laillaan. Mielestäni ei ole erikseen kieli/matematiikkaihmisiä. Jos kuitenkin olet mielestäsi parempi kielissä, kannattaisi ehkä pohtia mitä eroa on kielten ja matematiikan opiskelullasi.
"Tuntuu että tunnilla osaan asiat mut sitten ku koeviikko lähestyy ni hätäännyn ja asiat mitkä ollaan käyty tunnil unohtuu tuosta vain.. "
Tuosta voisi saada sellaisen käsityksen että jätät osaamisesi tunnilla istumisen varaan. SIllä lailla ei onnistu, pitää harjoitella ja tehdä mahdollisimman paljon tehtäviä. Ja matematiikassa pitää osata kaikki, ei vain sitä "mikä tulee kokeeseen". Samahan se on kielissäkin, kun opetetaan verbin imperfekti, ei imperfekti tule vain seuraavaan kokeeseen vaan se kuuluu osata siitä eteenpäin.
- Kiinnostiko
peruskoulun matikka yhtään, vai menikö jotenkin sattumanvaraisilla tärpeillä läpi.
Mitä asioita siinä lyhytkurssin alussa on, kun olet hylättyjä saanut heti kärkeen. Voi olla, ettei enää irrallisella ulkomuistilla enää mene.- Lukiolainen2011
Peruskoulun matikka oli ihan ookoo, ei ollut niinkään haastavaa kuin lukiossa, paine tais nousta ku piti koko kirja muistaa melkein ulkoa. Alussa oli geometriaa yhtälöitä ja sen sellaista, kyl se tunnil näytti sujuvan, mut aina kun tuli koe ni jotenki hätäännyin enkä muistanu enää asioit mitä käytiin ihan tunnin alussa.
- Anonyymi
Lukiolainen2011 kirjoitti:
Peruskoulun matikka oli ihan ookoo, ei ollut niinkään haastavaa kuin lukiossa, paine tais nousta ku piti koko kirja muistaa melkein ulkoa. Alussa oli geometriaa yhtälöitä ja sen sellaista, kyl se tunnil näytti sujuvan, mut aina kun tuli koe ni jotenki hätäännyin enkä muistanu enää asioit mitä käytiin ihan tunnin alussa.
Pari ekaa kurssia on sitä peruskoulun matematiikkaa. Koekysymykset ovat vaikeampia kun 50% heikkolahjaisemmista on mennyt ammattikouluun.
- 98765ert
Tutki ensin missä olet heikko. Jos et osaa ratkaista yhtälöitä tai sieventää lausekkeita, kaiva esiin peruskoulun kirjat ja kertaa niitä. Jos ylipäänsä lukion suorittaminen on sinulle tärkeää, niin kannattaa jopa hankkia yksityisopetusta heikoissa kohdissa.
Valitettavasti matematiikkaan ei ole oikoteitä. Ei siinä auta muu kuin harjoittelu. Yritä nyt ensiksi ratkaista ainakin puolet oppikirjan tehtävistä ennen kokeita.- Lukiolainen2011
Matikassa oon oikeesti ihan heikko.. ja kun vielä ottaa huomioon että oon vapautettu ruotsista nii se lyhyt matikka on kirjotettava.. joten noi numerot pitää saada nousemaan jollain keinolla koska en läpäise lukiota ellei toi matikka ala sujumaan. Ja todellakin haluan suorittaa lukion, mutta tökkii vaan toi matikka.
Kiitos neuvoista, yritän vielä kaikin tavoin takoa päähäni nuo asiat mitkä käydään tunnilla.
- Lukiossa
ainakin matikan kohdalla 'koko filosofia' muuttuu: peruskoulun puolella monesti rlittää sellainen kertakäyttöajattelu, että kunhan kokeista pääsee niin se siitä. Lukion lyhytkin matematiikka alkaa muistuttaa 'oikeata' matematiikkaa sikäli, että koko homma on yhtä rakennelmaa, ja aina uusi ja seuraava asia tulee edellisen päälle tårta på tårta -periaatteella. Eli jos perusta pettää niin seuraava asia tulee huteralle pohjalle myös. Edellä kai tarkoitat, että peruskoulun kirjan asiat pitäisi muistaa ulkoa. Siinähän se vitsi oikeastaan on, oikealla omaksumisella asia ei unohtuisi kokonaan saman tien, vaan asian keskeisin idea säilyy (vaikka yksityiskohdat unohtuisivat). Esim.kielitaito tarkoittaa sitä, että jos osaa jonain päivänä niin osaa huomennakin. Matematiikan lyhytkurssissakin olisi suotavaa, että oppiminen tapahtuisi suunnilleen edellä kuvatulla tavalla.
- avustaja.
älä yritä liikaa painaa kaavoja muistiisi. Näin tekemällä sinä vain toivot että kokeessa sinulta kysytään juuri näitä ulkoa opettelemiasi asioita. MAOL-taulukossa on sitä paitsi lähes kaikki tarvittavat kaavat ... opettele johtamaan eli muodostamaan nämä kaavat helpoista perusasioista. Kun ymmärrät miten kaava on muodostettu, osaat palauttaa sen mieleesi etkä koepaniikissa ala selaamaan kaikkia kaavoja läpi ja miettimään että mikä on se oikea.
Lukemista ei kannata jättää koetta edeltävälle illalle/yölle - jos nukut huonosti tai liian vähän, univajeen takia et kykene läheskään niin hyvään älylliseen suoritukseen kuin normaaliunen määrällä. - Tonttuliini
Eiköhän kyse ole enemmänkin asenteesta. Olen tavannut monia, jotka väittävät, etteivät osaa matematiikkaa, vaan kun on asioita käyty läpi,niin kummasti alkaa sujua.
Olen itse aikanaan ollut asenneuhri. Kun kävin aikanaan koulua, niin aritmetiikka sujui ongelmitta, olin oikeastaan hyvä. Mutta kun tuli algebra ja geometria kuvaan mukaan, alkoivat ongelmat. Vanhemmat sisarukseni kun itkivät jatkuvasti, etteivät he ymmärrä matematiikasta muuta kuin ja - -merkit, tulin siihen tulokseen, että samaan sukuun kuuluvana en minäkään voinut ymmärtää muuta.
Onneksi tuli opettaja, joka alkoi hämmästyneenä kysellä, että miksi en ollut tehnyt kotilaskujani eikä hyväsynyt selitykseksi, etten osannut. Kun kokeissa oli laskemattomia laskuja, sama juttu. Aloin ihmetellä, että mistä oikein on kyse.
Sitten kerran välähti. Opettaja laittoi minut taululle tekemään piirrostehtävää, joka minun piti osata. Vaan siinä tulikin piirrettyä sellainen kuvio, joka vaati apupiirroksen ratketakseen. Muistan vieläkin, kun laitoin otsani viileään tauluun ja mietin, että mikä himskatti tässä nyt oikein on, pitihän minun tämä edes osata. Luokka oli hiljaa takanani ja vastoin tapojaan, myös opettaja. Normaali tilanne olisi ollut, että opettaja olis tuiskahtanut, että mene paikallesi siitä. AIkani mietittyäni leikkasi. Opettaja ei reagoinut muuten, kuin sanomalla itsestään selvänä, että noinkin voi joskus joutua tekemään. Siitä se lähti. Sen jälkeen sain lähes pelkästään kiitettäviä ja lukiossa luin pitkän matematiikan.
Tsemppiä sinulle. Kyllä se siitä, kun vain uskot itseesi. - xy_z
Nii, sulle matikka on nyt kuin tuhannen palan lohikäärmepalapeli laatikossa, ja se pitäis saada kasaan. Palapelissä helpottaa jos näkee etukäteen mallikuvan, mutta kuka selostaisi samalla tavalla tarkalleen etukäteen matematiikan mallikuvan?
Toinen esimerkki: opettelet kuusvuotiaana ajamaan pyörällä. Kun ei vielä suju, ei paljon auta jos joku siinä teoretisoi vierellä ja pulputtaa joko ajan. Enempi auttaa kun lisää apupyörät ja usuttaa harkitun loivaan alamäkeen ja... antaa mennä. Jonkinlaisen rumban jälkeen homman juju saattaa löytyä tai ei sitten vieläkään. Tekee mieli kysyä, mitä järkee noilla lausekkeitten ja yhtälöiden pyörityksillä on. No eipä eristettyinä paljoakaan, mutta heti kun lasket käytännössä ostoskuittia kummempia juttuja, alennuksia, korkoja, verrannollisuuksia, palkka- sun muita kuitteja, ammattiopiskelussa vaikkapa lääkelaskuja tai ravintoneuvontaa, niin nuo kuviot sitten kuitenkin takuuvarmasti siellä asioitten lomista löytyvät.
Eli vähitellen kun kasvaa ja oikeanlaista motivaatiota syntyy, niin mahikset selviytymiseen lisääntyy.- Anonyymi
Miksi kukaan laskisi koulun ulkopuolella yhtään mitään? :D
- kjfjlriuokpp
neuvokaa mulle mitä mä voisin tehdä, elikkäs:
olen 6 luokalla, en osaa matikkaa yhtään, vaikka luen siihen---> HYVIN, AJATUKSEN KANSSA. kotona minä tajuan mitä kirjassa tarkotetaan mutta koulussa en vain osaa mitään, esim: en osaa isoimpia kertolaskuja ulkoa ( esim. 8 kert. 7, ynm.) , en osaa potenssilaskuja, en oikeastaan osaa mitään asiaa mikä koko meijän 6 luokan kirjassa on ollu. Auttakaa! LISÄKSI MEIDÄN LUOKAN OPE ON MUN ISÄ!- -
Mitäs jos vaikka pyytäisit isältäsi apua? Opettajana hän aivan varmasti osaa auttaa paremmin kuin kukaan täällä.
- pum$
Jos et osaa vielä kertotaulua, etkä muista koulussa mitään, niin olisiko sinulla jonkinlainen lukihäiriön tapainen. Olisiko syytä kääntyä oppimisvaikeuksiin perehtyneen psykologin puoleen. Jos isäsi on opettaja, niin hän varmaan tietäisi mistä sellaisia löytää.
- :D
- kirjoitti:
Mitäs jos vaikka pyytäisit isältäsi apua? Opettajana hän aivan varmasti osaa auttaa paremmin kuin kukaan täällä.
jospa se isäope on niitä ihmisiä jotka eivät vie töitä kotiin :D
- Jee...
:D kirjoitti:
jospa se isäope on niitä ihmisiä jotka eivät vie töitä kotiin :D
isä ihan ihqu tyyppi,
polvi pojasta pahempi...... - toistoja
itse opin aikoinaan kertotaulun ulkoa ankaralla pänttäämisellä. Se vain vaatii paljon toistoja ;)
netistäkin löytyy kertolaskuharjoituksia, esimerkiksi tämä:
http://www.cedunet.fi/kertotaulu/ - 1234Pöö
Siis eihä matikkaa lukemalla opi.Opit paljon paremmin kun teet tehtäviä.
- kaavoja ja yhtälöitä
Jos kokeessa pyydetään laskemaan kulman suuruus ja kuvion piiri sekä pinta-ala, niin riittääkö pelkkä oikea tulos vai pitääkö myös laskukaava näkyä??
- wirhehe
Kaikki laskut näkyviin. Vaikka lopputulos olisikin virheellinen, niin opettaja voi ehkä todeta, että laskun juoni on oikein ja antaa hieman hyvitystä.
- ;)
pelkkä tulos ei riitä, koska tuloksen voi nähdä vieressä istuvan paperista eli lunttaamalla ;)
tehtävän ratkaisu on selitys sille miten päädyit tulokseen, joten jos et osaa selittää miten sait tuloksen niin opettajalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin päätellä että lunttasit jostain.
- Anonyymi
-ymmärtäen opittu ei unohdu
-tyvestä puuhun
-motivaatio on tärkeää- Anonyymi
Ei kertotauluakaan tarvitse ulkoa muistaa.
4*6 = 6+6+6+6 = 24
8*6 = 4*6+4*6 = 24+24 = 48 - Anonyymi
Ihmisellä on 10 sormea. Yksitoista on yksi toistakymmentä. Pikkulapsi sanoo joskus, että yksikymmentäyksi. 21 voisi olla yksikolmattakymmentä tai yksikolmatta, mutta nykyään sanotaan sen olevan kaksikymmentäyksi.
- Anonyymi
Kun 10 sormea jaetaan kahteen joukkoon, tulee kumpaankin 5. Jos ne jaetaan 10 joukkoon, tulee kuhunkin yksi. Jos yksi sormi jaetaan 10 osaan, tulee kymmenen palaa, joista jokainen on 1/10-osa eli 0.1 sormea.
- Anonyymi
Kaikki muistavat, että kolmion pinta-ala on "kanta kertaa korkeus jaettuna kahdella". Mutta ei tuotakaan tarvitse muistaa. Piirretään suorakaiteen ylänurkasta alanurkkaan viiva. Se jakaa suorakaiteen kahteen yhtä suureen osaan. Kummankin osan ala on a*b/2. Tämä pätee suorakulmaiselle kolmiolle. Helposti voi todistaa, että se pätee kaikille kolmioille.
- Anonyymi
Jos neliön sivu on a ja sen sisään piirretään ympyrä, niin ympyrän säde r=a/2 eli a=2 r. Neliön pinta-ala on An = a^2 = 4 r^2. Ympyrän pinta-ala on pienempi. Se on Ay = pii r^2. Pii on hyvä muistaa ainakin viidellä desimaalilla eli 3.14159.
- Anonyymi
Jo kauan on tiedetty, että ympyrälle S = pii D, kun D on ympyrän halkaisija ja S on piirin pituus. Jos suorakaiteen leveys olisi S ja korkeus r = D/2, niin sen pinta-ala on As = S*r = 2 pii r * r = 2 pii r^2. Kun puolitetaan suorakaide, daadaan A= pii r^2, jonka tiedetään olevan ympyrän pinta-ala Ay. Se vastaa siis kolmiota, jonka kanta on S ja korkeus r.
Ajatellaan, että ympyrä koostuu pienistä sektoreista, joita on N kappaletta. N on iso luku. Tällöin kukin sektori voidaan kuvata kolmiona, jonka kannan pituus dS=S/N. Sektorin pinta-ala on a = dS*r/2 = (S/N)*r/2. Koko ympyrän ala Ay = N a = N (S/N)*r/2 = S*r/2. Perimätietona tiedetään, että S = pii D = pii 2 r. Näin ollen Ay = pii r^2.
- Anonyymi
Matikkaa oppii ratkomalla tehtäviä. Siitä on paljon hyötyä ihan arkielämässäkin.
- Anonyymi
Sanonta Malmilta kadun kauppakoulusta. "Kun eurolla ostaa ja kahdella myy, saa rosentin voittoa".
- Anonyymi
Todetaan nyt varmuuden vuoksi, että oikeasti saa 100 % voittoa.
- Anonyymi
Voittoa ei voi prosenteissa laskea, jos hankintahinta on nolla. Ainakin silloin tuo "rosentti" olisi sopiva mitta voiton kuvaamiseksi.
- Anonyymi
Elämässä auttaa, jos on näppärä hoksaamaan asioiden väliset syy-/seuraussuhteet. Matematiikassa tästä on myös hyötyä, koska kaikkia yksityiskohtia ei voida koulussa kädestä pitäen opettaa.
- Anonyymi
Lukioon ei pitäisi päästä alle 8 matematiikan arvosanalla. Sama koskee äidinkieltä ja A1 kieltä.
- Anonyymi
Lukion vika on se, että se jättää differentiaaligeometrian ja tensorit oman harrastuneisuuden varaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä692311Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721772Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711450Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461437Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2481406- 831242
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421215IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3701195- 1281175
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3391141