Onko mahdollista.....?

vastavirtaaja

Pistorasiastahan tulee normaalisti virta ulos josta se sitten otetaan käyttöön. Muistan kuulleeni joskus, että jonkin lisälaitteen avulla olisi mahdollista kääntää suunta päinvastoin niin, että virtaa voitaisiin syöttää pistorasian kautta sisään rakennuksen sähköjärjestelmään.

Onko sellainen mahdollista, ja jos on, niin mikä se lisälaite on, ja onko sellaisia saatavilla?

Tarkoitukseni on rakentaa omakotitaloon pieni tuulivoimala, ja siitä tuleva virta pitäisi tietysti saada hyötykäyttöön. Sähkömies en ole, joten päämuuntajan kautta en sitä virtaa osaa, enkä saa, asentaa.

21

933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laita akkuun vaan

      mut sit se karkaa sähköverkkoon

      • vastavirtaaja

        Ei karkaa ! Rakennus ei siinä vaiheessa ole enää verkossa.


    • yutfy

      Meinasitko tuottaa kaiken talon sähkön tuulivoimalalla? Sitten tarttet joka tapauksessa akkua. Ja hemmetinmoisen myllyn.

      • vastavirtaaja

        Tääl ois kotitekoisii joka lähtöön: youtube savonius wind turbine


      • vastavirtaaja kirjoitti:

        Tääl ois kotitekoisii joka lähtöön: youtube savonius wind turbine

        Savonius-myllyn hyötysuhde ja tehokkuus on melko heikko, mutta onhan se yksinkertainen, edullinen ja luotettava. Suomen tuuliolosuhteissa ehkä kuitenkin rajoittunut tuottamaan valoa jollekin loistolle saaristomme aina tuulisilla ulkoluodoilla. Akulla varmennettuna sielläkin.


    • On sähköä mahdollista syöttää väärin päin.
      Mutta on lukuisia esimerkkejä väärin tehdyistä asennuksista. pahin tilanne lienee sähkökatkon sattuessa, jos esim maatilalla tehdään sähköä omalla agrekaatilla. Sähköä syöttyy verkkoa pitkin jopa lijaa korjaavien näpeille. Jos laittaa omia verkkojännitteitä verkkoon päin on verkossa oltava kytkin joka ei mahdollista jännitteen etenemistä taloa pitemmälle verkkoa pitkin.
      Helpoin olisi laittaa oma verkko taloon joka on vain tuulisähköä varten. Siihen voi kytkeä tuulimyllyn tai oman agrekaatin miten tahtoo.

      Tuulisähkö on kuten kollimaattori sanoi, varsin merkityksetöntä sisämaassa.
      Jostakin syystä kuvitellaan että jopa 300w/h tultaisiin hyvin toimeen..

      • marttta0

        Mitä tarkoittaa termisi 300w/h ? Onko se 300 wattia tunnissa eli 600 wattia kahdessa tunnissa vai jotain muuta? Wattihan on tehon eikä energian yksikkö.


      • vastavirtaaja

        Voiko siis virran syöttää ilman välikappaleita pistorasiasta verkkoon kunhan sen Voltit ja milliAmpeerit on täsmälleen samat kuin verkkovirran, ja mille laitteet (TV, tietokone, jääkaappi, kaffeenkeitin....jne) on suunniteltu, vai vaatiiko väliin muutakin kuin pelkän muuntajan ?

        Nimenomaan pelkkä talon oma verkko joka ei ole yhteydessä valtaverkkoon.


      • Kannattaako?
        vastavirtaaja kirjoitti:

        Voiko siis virran syöttää ilman välikappaleita pistorasiasta verkkoon kunhan sen Voltit ja milliAmpeerit on täsmälleen samat kuin verkkovirran, ja mille laitteet (TV, tietokone, jääkaappi, kaffeenkeitin....jne) on suunniteltu, vai vaatiiko väliin muutakin kuin pelkän muuntajan ?

        Nimenomaan pelkkä talon oma verkko joka ei ole yhteydessä valtaverkkoon.

        Jos verkko on erotettu valtakunnanverkosta, voit syöttää, kunhan jännite ja taajuus ovat oikeat. Siis 230 V ja 50 Hz.
        Kannattaa valita syöttöpiste kuitenkin niin, ettei verkkoa syöttävä johdin ole liian pieni neliöiltään.
        Kannattaa myös huomioida, että jos talossa on kolmevaihemoottoreita, eivät ne toimi yhdellä vaiheella.


      • kiitti tiedosta
        marttta0 kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa termisi 300w/h ? Onko se 300 wattia tunnissa eli 600 wattia kahdessa tunnissa vai jotain muuta? Wattihan on tehon eikä energian yksikkö.

        "Wattihan on tehon eikä energian yksikkö" Näin on. En kyllä huomannut että täällä kukaan muuta olisi väittänytkään.


      • martta0
        kiitti tiedosta kirjoitti:

        "Wattihan on tehon eikä energian yksikkö" Näin on. En kyllä huomannut että täällä kukaan muuta olisi väittänytkään.

        No mitä sitten sinun mielestäsi tarkoittaa 300 w/h?


      • martta1337
        martta0 kirjoitti:

        No mitä sitten sinun mielestäsi tarkoittaa 300 w/h?

        Se meinaa energian kiihtyvyyttä. Watti on energiansiirtonopeus, ja 300 W/h tarkoittaa, että tunnissa teho kasvaa 300 wattia.


      • martta0
        martta1337 kirjoitti:

        Se meinaa energian kiihtyvyyttä. Watti on energiansiirtonopeus, ja 300 W/h tarkoittaa, että tunnissa teho kasvaa 300 wattia.

        Noinhan se on, mutta airfoil ei tainnut tätä tarkoittaa :)

        "Tuulisähkö on kuten kollimaattori sanoi, varsin merkityksetöntä sisämaassa.
        Jostakin syystä kuvitellaan että jopa 300w/h tultaisiin hyvin toimeen"


      • martta0 kirjoitti:

        Noinhan se on, mutta airfoil ei tainnut tätä tarkoittaa :)

        "Tuulisähkö on kuten kollimaattori sanoi, varsin merkityksetöntä sisämaassa.
        Jostakin syystä kuvitellaan että jopa 300w/h tultaisiin hyvin toimeen"

        Joo mun moka, tarkoitin tietysti 300w tehoa.. Se on niin pieni watti määrä että ei monikaan talous toimisi sillä. Toki kun ketään ei ole kotona ja valot on poissa riittäisi. Mutta ei sillä taloa lämmitä, eikä kuumavesi varaajaa.


    • Vaihtokytkin
      • vastavirtaaja

        Kiitoksia, juuri tätä tietoa minä hain !


      • vastavirtaaja kirjoitti:

        Kiitoksia, juuri tätä tietoa minä hain !

        Miten se nyt oli ?

        En ole sähkömies mutta luulen että nykyään kotitalouksiin tuodaan sähköä 3x25 A tai suuremmilla varokkeilla, mutta 3-vaiheisena kumminkin.
        Jos erotat torppasi valtakunnan verkosta, niin syöttääksesi töpselistä virtaa on virtapiiri suljettava valtakunnan verkon puolelta jotta saisit suljetun piirin.
        Näin voit syöttää virtaa vain niille laitteille, jotka on kytketty samaan vaiheeseen, jos haluat syöttää kaikkialle on vaiheet yhdistettävä tai käynnistettävä joku 3-vaihelaite.

        Ehkäpä joku asiantuntija osaa neuvoa paremmin


    • Ongelmia voi olla

      Kun asennutat verkonvaihtokytkimen niin voit valita oman tai valtakunnanverkon, mutta oma verkko on liitettävä kytkimen rasiaan, ei mihin hyvänsä pistorasiaan.

      • Sähköturvattomuutta

        Kyllä sen syöttävän virtalähteen voi periaatteessa liittää mihin tahansa pistorasiaan. Ongelmia on vain muutama: normaaliin pistorasiaan voi kytkeä vain yhden vaiheen, pistorasia on johdotettu maksimissaankin 16 ampeerille, liittämiseen on käytettävä johtoa, jossa on pistotulppa molemmissa päissä. Kolmivaihepistorasialla homma onnistuisi paremmin, mutta pääkytkin pitäisi tällöinkin avata ja molempipäisillä pistotulpilla varustettu – oikean kytkentäjärjestyksen vaativa – kolmivaihejohto tarvitaan.


      • Mökkipöperö
        Sähköturvattomuutta kirjoitti:

        Kyllä sen syöttävän virtalähteen voi periaatteessa liittää mihin tahansa pistorasiaan. Ongelmia on vain muutama: normaaliin pistorasiaan voi kytkeä vain yhden vaiheen, pistorasia on johdotettu maksimissaankin 16 ampeerille, liittämiseen on käytettävä johtoa, jossa on pistotulppa molemmissa päissä. Kolmivaihepistorasialla homma onnistuisi paremmin, mutta pääkytkin pitäisi tällöinkin avata ja molempipäisillä pistotulpilla varustettu – oikean kytkentäjärjestyksen vaativa – kolmivaihejohto tarvitaan.

        Mut jos kytkentäjärjestys vahinggossa muuttuu,onko sähköiskun vaaraa?


    • oh-now

      Noissa virityksissä on se käytännön vaara, että "omaa" sähköä lahtee yhtä lailla myös naapureille samassa muuntopiirissä, jos sähkölaitoksen syöttö katkeaa. Jos linja-asentaja saa tällin ja kuolee, on asia varsin ikävä. Siksi kaikki tällainen on tehtävä virallista tietä myöten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      136
      1260
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      791
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      25
      521
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      506
    7. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      24
      500
    8. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      22
      467
    9. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    10. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      461
    Aihe