Avoliitosta etäsuhteeseen

djgkffbfhfbg

Toimiiko etäsuhde muutaman avoliittovuoden jälkeen? Haluaisin lähteä opiskelemaan, ja lähin alan koulu, josta olen kiinnostunut, on reilu 70 km päässä. Ei mikään pitkä matka, mutta ei ole autoa. Eli joutuisin heräämään kamalan aikaisin kerkiäkseni kouluun ja sitten olenkin myöhään vasta kotona.. joten olen ajatellut että helpompi olis muuttaa kyseiselle paikkakunnalle vaikkapa opiskelija-kämppään ja asua arkipäivät siellä ja opiskella, sitten viikonloppuisin ja lomilla tulis miehen luona käymään. Jos on kokeita tai muuta tärkeää menoa (tarkotus olis hankkia muutaki sosiaalista elämää kuin pelkästään miehen kanssa oleilu. kun nyt työttömänä ja yksinäisenä en muita ihmisiä näekkään kuin vain mieheni, mikä ei pidemmän päälle vain yksinkertaisesti riitä...)
Aluksi varmaan ikävä on kova, mutta luulisin että etäsuhde saattais jopa virkistää meidän jo vähän pölyttynyttä suhdetta (kun ei näe joka päivä, kerkii tulla ikävä ja sitten kun näkee ei varmaan malta pitää näppejään erossa; nyt taas tuo intiimielämäkin on vähän kuollutta, miehen vähäisten halujen takia)

Olin ohimennen tässä maininnu miehelleni, et mitä jos menisin kauemmaks opiskelemaan nii vastaukseks tuli et "sä mihinkään muualle lähde" ja "tossaki lähelllä on koulu, mikset hae sinne" ja kun yritän selittää että siellä ei opiskella just sitä mitä mä haluaisin opiskella, niin mies jotenkin vähän virnuilee...
Täytyy varmaan joku päivä istuttaa se pöydän ääreen ja puhua vakavasti tästä. Olen työtön ja en ole valmistunutkaan mihinkään ammattiiin ikinä. Töitä en saa hakemisesta huolimatta joten se on vähän pakko ja olis myös suuri halukin opiskella taas. Mies o varmaan tottunu siihen et oon joka päivä kotona aamusta iltaan, en missään käy ja siivoon ja teen ruokaa...

No kuitenkin, anteeksi kauhee stoori :D
Eli kysymys kuuluu, voiko etäsuhde onnistua yhdessä asumisen jälkeen? Mihin kannattaa varautua, mitkä asiat on pahimmat riskit suhteen kannalta jne jne muita omia kokemuksianne kiitos! :)

6

669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta on

      Ero tulee...

    • diipadaapaaa

      Tee kuten itse haluat, kaikesta selviää kunhan on asenne kohdallaan! Vaikuttaa jopa siltä ettei miehesi halua että lähdet opiskelemaan, mikä on mielestäni outoa.... Onnea!

    • no joo

      Minä olen kulkenut päivittäin n. 80 km päässä kotoani, ja ei se linja-autollakaan koko päivää mennyt, aamulla lähdin ja kotona olin ruoka-aikaan, matkoihin meni n. tunti.

      Tunnen pareja joissa toinen on usean vuoden yhdessä olon jälkeen lähtenyt toiselle puolen suomea (välimatka siis satoja kilometrejä) ja hyvin on mennyt.

    • anonymous_lady

      Yleensähän sitä sanotaan, että etäsuhteessa näkee miten kommunikaatio toimii suhteessa ja missä mennään. Ei kukaan voi etukäteen onnistuuko suhde vai ei, sen näkee sitten myöhemmin. Se riippuu aika paljon siitä mitä molemmat haluavat suhteelta. Jos olet miehesi kanssa "tositarkoituksella" ja hän on sitä myös, niin varmaan etäsuhde voi vähän piristääkin. Toki siinä on myös se toinen vaihtoehto mahdollinen, eli ero tulee.

      Opiskelu on varmaan sulle paras vaihtoehto, saat ammatin joten et (toivottavasti) jää tulevaisuudessa ihan tyhjän päälle. Koulutuksella saat paremmin töitä ja vaikka ero tulisikin jossain vaiheessa elämää niin pystyt pärjäämään omillasi. Miehesi pitää vain hyväksyä että sulla on omakin elämä eikä hän voi sitä rajoittaa.

      Omalta kohdaltani voin sanoa että oma etäsuhteeni ei toiminut, mutta nyt olen huomannut että suhde ei kestänyt etäisyyttä erilaisuutemme vuoksi. Toivottavasti teille ei kuitenkaan käy samoin jos päätät opiskelemaan lähteä :)

    • sazzzzzzzzzzzzz

      Etäsuhdekkin kertoo suhteen vakavuudesta ja siitä että onko valmis uhrauksiin toisen puolesta? eli ei näe joka päivä vaikka itse haluaiskin mut on ajateltava myös sitä toista osapuolta joka tarvitsee töitä/opiskella. Kyllä molemmille tekee hyvää vähän välimatkakin. En tiedä minkä ikäinen olet mutta itsellä tulee ainakin sellainen opiskelijaelämä fiilis enemmän kun on omillaan.. siitä vähän nauttiikin ku saa ite päättää mitä tekee milloinki.. eikä aina tarvii toista miettii. Toivottavasti teillä kestää juttu vaikka lähtisit opiskelemaan! Mutta opiskele siihen ammattiin mihin oikeesti haluut eikä siihe mihi su poikaystäväs haluu. Ura on aika tärkeä osa elämää joten siinä täytyy viihtyä oli sitten opiskelemaan lähtö täynnä uhrauksia tai ei.

    • aloittajaaaaa

      Kiitos kaikille vastauksista! :)

      No, kouluihin on haettu ja nyt vaan odotan kesään niin saan tietää, että pääsinkö edes mihinkään. :D

      Välimatkahan ei mikään kovin pitkä ole (about 75 km), mutta vaikeaksi sen tekee se, kun julkisilla ei pääse suoraan paikasta a paikkaan b. Eli joudun ensin kulkee n. tunnin bussilla, sitten 45 min junalla... asutaan aika peräkylässä nimittäin. Siksi tuon matkan kulkeminen päivittäin ei oikein houkuttele. Eli vaikka olisin ns. ruoka-aikaan kotona, niin aikaa menee siihen ruoan tekemiseen, syömiseen, muihin kotitöihin, ja läksyjäkin pitäis tehdä ja muutenkin lukea. Eli ei siinä arkena kerkiä juurikaan miehen kanssa olla, joten oikeastaan ihan sama olenko kotona vai jossain muualla :D
      Ajattelinkin että arkipäivisin keskityn siihen kouluun mahdollisessa ihanassa solu-asunnosani, ja sitten viikonloput pyhittäisin miehen kanssa olemiseen ja tekemiseen.

      Asiasta ollaan miehen kanssa puhuttu, ja mies oikeastaan vielä vastustaa ajatusta siitä että muuttaisin pois yhteisestä kämpästä, mutta toisaalta haluaa että teen sitä mitä haluan ja kannustaa opiskelemaan. Tajuaa sen olevan ihan hyödyllistä (ja pakollista) minun tilanteessani, kun ei sitä ammattia vielä ole vaikka reilu parikymppinen olenkin... Sanoin, että kannattaa miettiä sitä taloudellista puoltakin, kun on yks suu vähemmän ruokittavana (mieheni on käytännössä elättänyt mua jo jonkin aikaa), että kun opiskelemaan lähden, saan ihan opintotuen ja vielä sos.toimistosta tukea (kun lainaa en saa), että ihan hyvin pärjään omillani, eikä mieheni siis tarvitsisi tukea rahallisesti opiskeluaikoina muuta kuin sitten ehkä äärimmäisessä hädässä :D

      Myönnän kyllä että varmasti kova ikävä tulee ja alussa vollotan iltaisin ihan hulluna, mutta eiköhän se ajan kanssa helpota. Kyllä varmaan sen arjen kestää, kunhan vaan ajattelee että "viikonloppuna taas nähdään". Ja tosissaan on puhelimet, facebookit, skypet ja meset keksitty, että yhteyttä voi pitää muutenkin.

      No, toivotaan kuitenkin että saan sen opiskelupaikan! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      138
      10080
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2924
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      188
      2727
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1546
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe