Mieheni on rakastunut

ikuinen kakkonen

toiseen naiseen!
Enkä usko että se on mitään ohimenevää ihastumista. Nainen on yhteinen vanha tuttumme ja minäkin olen aina ajatellut hänen jollakintapaa sopivan miehelleni.
Nyt mieheni tunnusti että on jo pitkään rakastanut tuota naista.
Eivät he kuulemma ole tehneet muuta kuin halailleet ja mies sanoo että ei halua avioeroa. Meillä on yhteinen lapsi.
Minusta tuntuu, että olen kakkosvaihtoehto ja että kanssani ollaan vain, koska lapsi sitoo hänet minuun.
Mitä minun pitäisi tehdä? En tiedä osaanko elää näin, että mies rakastaakin kokoajan toista naista.

142

9022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karro lisää,,,,

      Aika kamala tilanne. Rakastaako miehesi sinua? Mitä tuossa toisessa naisessa on sellaista, mihin miehesi on rakastanut? Miten kemiat miehesi ja sinun välillä? Onko nainen rakastunut mieheesi?

    • ikuinen kakkonen

      Heillä on jotakin yhteistä, mitä en tiedä mikä se oikein on. Mutta jopa minä huomaan sen. Ajattelevat asiat samalla tavalla ja ovat hyvin samankaltaisia. Ei ole kyse ulkoisista seikoista,heillä vaan on aina ajatukset sopineet yksiin.
      Ehkä se on sitä paljonpuhuttua sielunkumppanuutta?
      Minulla ja miehelläni on ollut tietenkin hyvät aikamme,mutta on suhde kauan ollut arkinen ja lähinnä vaan asutaan samssa taloudessa. Olen luullut että meillä on asiat hyvin. Minä rakastan kyllä miestäni, mutta 16 vuotta yhdessä, niin ei meillä mitään huumaa enää ole.
      Ja kyllä nainenkin on rakastunut mieheeni.
      Minusta tuntuu, että olen vain heidän onnensa tiellä.

      • jopas

        Jos antaas hetken olla yhdes arjes, Niin ehkäpä sielunkumppanuuspölly laskeentuis, Taitaavat tietää sen, Jos sinä tai naisen mies löytäis oman sielunkumppanin, niin taitaas murentua äkkiä. Pidä pää pystys ja silmät ja mieli avoimena. Olet parempi ja miehesi tietää sen.


      • Elämä on arkea. Avioliitto ei kukoista, jos sitä ei ruoki ja hoida, eikä avioliitto ole kahta ihmistä varten, vaan sitä kolmatta, joka kahden ihmisen yhdessäolosta syntyy. Avioliitto on vastuunkantosopimus kahden eri sukupuolta olevan yhdessäolon seurauksista ja takuu lapselle, että hänellä on koko lapsuuden ja nuoruuden ajan isä sekä äiti. Lapselle avioliitto on tärkeä. kaksi aikuista pärjää vaikkeivät olisi naimisissakaan.

        Huuma menee ohitse, mutta voi sen vanhankin suhteen sytyttää liekkeihin, jos vaan tekee työtä sen eteen.

        Uusi asunto tai uudet huonekalut, yhteinen harrastus, joka saa endorfiinit jylläämään. Työtä se vaatii, että arjesta pääsee, sillä mikään ei tapahdu itsestään.

        Et sinä kenekään onnen tiellä ole, vaan lapsesi onni että olet olemassa.


      • näkökulma000000
        jopas kirjoitti:

        Jos antaas hetken olla yhdes arjes, Niin ehkäpä sielunkumppanuuspölly laskeentuis, Taitaavat tietää sen, Jos sinä tai naisen mies löytäis oman sielunkumppanin, niin taitaas murentua äkkiä. Pidä pää pystys ja silmät ja mieli avoimena. Olet parempi ja miehesi tietää sen.

        Hei aloittaja,

        Kirjoitan sinulle nyt miehesi tyylisestä näkökulmasta. Olen siis lähelle 30 nainen ja myös ihastunut/rakastunut miespuoliseen kaveriini ja hän minuun. Mikä hassua, tapasin hänet eksäni kautta ja vielä seurustellessani eksäni kanssa. Meidän tilanteemme tekee erikoiseksi vielä se että hän on homo ja minä lesbo. Meidän välillä ei siis ole mitään fyysistä, vain henkistä vetovoimaa ja uskoisin että samoin kokee myös miehesi kun on vain halaillut sen naisen kanssa. Me olemme kaverini kanssa pari kertaa nukkuneet vierekkäin, pidetään joskus toisiamme kädestä, halaamme, humalassa suudellaan ja ollaan kerrottu toisillemme rakastavamme (mutta platonisesti). En ole koskaan aikaisemmin uskonut platoniseen rakkauteen ennen tätä ja vasta nyt tiedän mitä on todellinen sielunkumppanuus, tunnen jotain voimakkaampaa kaveriani kohtaan kuin ketään aikaisempaa kumppania kohtaa, olemme niin samanlaisia henkisellä tasolla ja hän todella ymmärtää minua kuten minä häntä. MUTTA sitten tulee esteeksi fyysinen puoli. Seksi on kuitenkin perustarve, ja platonisessa rakkaudessa kun se fyysinen puoli puuttuu. Jopa suudellessamme tunnen kuinka intohimo puuttuu Me ollaan molemmat sanattomasti hyväksyneet sen että kummatkin harrastaa irtosuhteita omalla tahollaan miten haluaa mutta jos ei ole vipinää fyysisellä puolella, olemme yhdessä, tosin joskus katseista näkee pientä mustasukkaisuutta. Jos hän löytäisi kumppanin olisin todella onnellinen ja antaisin hänen mennä, ja toisaalta itsekin etsin "normaalia" parisuhdetta. Tiedän että pysyisimme kuitenkin vähintään ystävinä.
        En tiedä miten platoninen rakkaus miehelläsi on sitä naista kohtaan mutta halusin antaa oman esimerkkini. Hän voi hyvin rakastaa myös sinua, hieman eri tavalla mutta kuitenkin.
        Oma esimerkkini on varmaan kuitenkin ääripäästä ja varmaan harvinaisimpaa laatua :D mutta osoittaa sen että rakkautta on paljon erilaista ja rakkautta voi kokea moneen eri ihmiseen niin monella eri tavalla. Uskon että miehesi rakastaa myös sinua jos on edelleen kanssasi yhdessä, hänellä varmasti on hyvä syy miksi jakaa kotinsa ja elämänsä sinun kanssasi.


      • jhiuhyiuyhiyt7u6

        jos he ajattelevat kaikista asioista samalla tavalla, niin veikkaanpa että suhteesta ei tule kovin pitkäikäistä koska jossain vaiheessa jompaa kumpaa rupeaa kyllästyttämään se asia että kaikista asioista ollaan samaa mieltä. olen itse kokenut saman asian ja mua rupes kyllästyttämään kun ei koskaan sanottu ei tai oltu eri mieltä edes joskus.


      • platonisesti petetty
        näkökulma000000 kirjoitti:

        Hei aloittaja,

        Kirjoitan sinulle nyt miehesi tyylisestä näkökulmasta. Olen siis lähelle 30 nainen ja myös ihastunut/rakastunut miespuoliseen kaveriini ja hän minuun. Mikä hassua, tapasin hänet eksäni kautta ja vielä seurustellessani eksäni kanssa. Meidän tilanteemme tekee erikoiseksi vielä se että hän on homo ja minä lesbo. Meidän välillä ei siis ole mitään fyysistä, vain henkistä vetovoimaa ja uskoisin että samoin kokee myös miehesi kun on vain halaillut sen naisen kanssa. Me olemme kaverini kanssa pari kertaa nukkuneet vierekkäin, pidetään joskus toisiamme kädestä, halaamme, humalassa suudellaan ja ollaan kerrottu toisillemme rakastavamme (mutta platonisesti). En ole koskaan aikaisemmin uskonut platoniseen rakkauteen ennen tätä ja vasta nyt tiedän mitä on todellinen sielunkumppanuus, tunnen jotain voimakkaampaa kaveriani kohtaan kuin ketään aikaisempaa kumppania kohtaa, olemme niin samanlaisia henkisellä tasolla ja hän todella ymmärtää minua kuten minä häntä. MUTTA sitten tulee esteeksi fyysinen puoli. Seksi on kuitenkin perustarve, ja platonisessa rakkaudessa kun se fyysinen puoli puuttuu. Jopa suudellessamme tunnen kuinka intohimo puuttuu Me ollaan molemmat sanattomasti hyväksyneet sen että kummatkin harrastaa irtosuhteita omalla tahollaan miten haluaa mutta jos ei ole vipinää fyysisellä puolella, olemme yhdessä, tosin joskus katseista näkee pientä mustasukkaisuutta. Jos hän löytäisi kumppanin olisin todella onnellinen ja antaisin hänen mennä, ja toisaalta itsekin etsin "normaalia" parisuhdetta. Tiedän että pysyisimme kuitenkin vähintään ystävinä.
        En tiedä miten platoninen rakkaus miehelläsi on sitä naista kohtaan mutta halusin antaa oman esimerkkini. Hän voi hyvin rakastaa myös sinua, hieman eri tavalla mutta kuitenkin.
        Oma esimerkkini on varmaan kuitenkin ääripäästä ja varmaan harvinaisimpaa laatua :D mutta osoittaa sen että rakkautta on paljon erilaista ja rakkautta voi kokea moneen eri ihmiseen niin monella eri tavalla. Uskon että miehesi rakastaa myös sinua jos on edelleen kanssasi yhdessä, hänellä varmasti on hyvä syy miksi jakaa kotinsa ja elämänsä sinun kanssasi.

        Koska korvaatte henkisen rakkauden tarpeen tuolla kaverisuhteella, se myös jarruttaa sitoutumista kehenkään, jos ylipäänsä suhteeseen alat. Suhteellanne satutatte toisianne ja samalla myös mahdollisia kolmansia osapuolia. Niitä, joiden kanssa se esteettinen ja fyysinen puoli on kunnossa.

        Mikäpä siinä, jos se jollekin käy ja ketään ei satuteta, mutta kyllä tuolla platonisella pelleilyllä onnistutaan lähes aina jotakuta loukkaamaan.


      • pumaskoi

        Niin tyydyppä typy vai kohtaloosi,sillä.mitäpä olisi kesä lehmättä ja Joulukaan akatta.


      • Rakkaus on rajaton
        näkökulma000000 kirjoitti:

        Hei aloittaja,

        Kirjoitan sinulle nyt miehesi tyylisestä näkökulmasta. Olen siis lähelle 30 nainen ja myös ihastunut/rakastunut miespuoliseen kaveriini ja hän minuun. Mikä hassua, tapasin hänet eksäni kautta ja vielä seurustellessani eksäni kanssa. Meidän tilanteemme tekee erikoiseksi vielä se että hän on homo ja minä lesbo. Meidän välillä ei siis ole mitään fyysistä, vain henkistä vetovoimaa ja uskoisin että samoin kokee myös miehesi kun on vain halaillut sen naisen kanssa. Me olemme kaverini kanssa pari kertaa nukkuneet vierekkäin, pidetään joskus toisiamme kädestä, halaamme, humalassa suudellaan ja ollaan kerrottu toisillemme rakastavamme (mutta platonisesti). En ole koskaan aikaisemmin uskonut platoniseen rakkauteen ennen tätä ja vasta nyt tiedän mitä on todellinen sielunkumppanuus, tunnen jotain voimakkaampaa kaveriani kohtaan kuin ketään aikaisempaa kumppania kohtaa, olemme niin samanlaisia henkisellä tasolla ja hän todella ymmärtää minua kuten minä häntä. MUTTA sitten tulee esteeksi fyysinen puoli. Seksi on kuitenkin perustarve, ja platonisessa rakkaudessa kun se fyysinen puoli puuttuu. Jopa suudellessamme tunnen kuinka intohimo puuttuu Me ollaan molemmat sanattomasti hyväksyneet sen että kummatkin harrastaa irtosuhteita omalla tahollaan miten haluaa mutta jos ei ole vipinää fyysisellä puolella, olemme yhdessä, tosin joskus katseista näkee pientä mustasukkaisuutta. Jos hän löytäisi kumppanin olisin todella onnellinen ja antaisin hänen mennä, ja toisaalta itsekin etsin "normaalia" parisuhdetta. Tiedän että pysyisimme kuitenkin vähintään ystävinä.
        En tiedä miten platoninen rakkaus miehelläsi on sitä naista kohtaan mutta halusin antaa oman esimerkkini. Hän voi hyvin rakastaa myös sinua, hieman eri tavalla mutta kuitenkin.
        Oma esimerkkini on varmaan kuitenkin ääripäästä ja varmaan harvinaisimpaa laatua :D mutta osoittaa sen että rakkautta on paljon erilaista ja rakkautta voi kokea moneen eri ihmiseen niin monella eri tavalla. Uskon että miehesi rakastaa myös sinua jos on edelleen kanssasi yhdessä, hänellä varmasti on hyvä syy miksi jakaa kotinsa ja elämänsä sinun kanssasi.

        Normaali muslimimieskin rakastaa tavallisesti neljää vaimoa, monasti useampaakin, joten rakkauksia on todella monen, monenlaisia...


      • sisko ja isosisko
        Rakkaus on rajaton kirjoitti:

        Normaali muslimimieskin rakastaa tavallisesti neljää vaimoa, monasti useampaakin, joten rakkauksia on todella monen, monenlaisia...

        ei siinä ole mitään pahaa jos sisko rakastaa veljeään.kukas se sai lapsen isän ja tyttären suhteesta raamatussakin.minä rakastan siskoni kanssa veljeä,nukumme samassa sängyssä veli keskellä kyllä siitä riittää meille molemmille.ensin pikkusisko ja sitten isosisko.veli on oikein hyväkuntoinen siihen niinkuin me siskotkin.meidän ei tartte lähteä kylille haikailee epävarmojen saantien perään.ihan hyvin ollaan tultu juttuun ja 18 vuotta meillä on yhteinen koti jossa asumme.ei se meitä haittaa vaikka kylillä puhuvat vanhoista piioista ja pojista.meillä on oikein hauskaa keskenämme,saadaan nauttia silloin kun huvittaa vaikka keskellä päivää.ei me haluta muita sotkemaan suhteitamme.


      • veli ja siskot
        pumaskoi kirjoitti:

        Niin tyydyppä typy vai kohtaloosi,sillä.mitäpä olisi kesä lehmättä ja Joulukaan akatta.

        onse hyvä kun mulla on kaksisiskoa,molemmat sellasia villejä,kerrankin saunassa siskot ryhty hieromaan ja suukotta minua,kohta oli sellanen salko pystyssä siitäkös siskot riemastu toinen suukotteli ja toinen ryhty salkoa imemään eihän tollasta kauan kestä kun mehut lähti siskon suihin,toinen sisko siitä riemastu ja hyppäs salkoon ja siinä aikansa temuttuaan toinen tuli tilalle ja taas lähti mehut siskon sisuksiin.nyt ollaan asuttu yhdessä jo 18 vuotta siskot on ihan hulluna salkooni vieläkin.ei oo epävarmoja kyläreissuja tarvinnu tehdä ku kotona on kaksi mehukasta siskoa.


      • jopas kirjoitti:

        Jos antaas hetken olla yhdes arjes, Niin ehkäpä sielunkumppanuuspölly laskeentuis, Taitaavat tietää sen, Jos sinä tai naisen mies löytäis oman sielunkumppanin, niin taitaas murentua äkkiä. Pidä pää pystys ja silmät ja mieli avoimena. Olet parempi ja miehesi tietää sen.

        Heippa!.
        Tartiis varmaan tuon toisen ajatuket myös kehiin. Jotenkis alkaa mättämään. Jot sillai elämässä.


    • vaimo merkki 1

      No no nainen. jos olette olleet 16v yhdessä niin on tuo mies aiemminkin ollut rakastunut ja on mennyt ohi .

      Voi rakastua voi ihastua. Mutta useimmat pitävät valat jossa päätetään rakastaa.

      Tehkää jotain kahden kesken miehen kanssa vaikka joku harraste reissu mistä mies pitää.

      Miehet tykkää että niiden kanssa tehdään asioita siitä se yhteenkuluvuus vahvistuu.

    • kok.on

      Höpö höpö. Kun mies rakastuu toiseen niin ei siinä mikään auta. Sinä olet aina se kakkonen. Kysymys kuuluukin: riittääkö se sinulle loppuelämäksi? Tyydytkö olemaan kakkonen vai tarvitsetko tunteen siitä, että olet se ykkönen?

      Mies on vuosikausia rakastanut toista naista. Tulee rakastamaan ikuisesti. Koska tilanne sopii heille kaikille, ei siinä ole mitään muutosta tapahtunut suuntaan tai toiseen. Jos asetut heidän onnensa tielle, tulee mutkia matkaan. Joko siis hyväksyt oman paikkasi kuten tähänkin saakka tai sitten alat vaatia jotain itsellesi - valitettavasti ero tuntuu olevan se mikä edessä on, koska mieshän ei tuosta toisesta naisesta luovu. Ehkäpä tosiaan kannattaa katsoa kumman puoleen vaaka kääntyy, ja päättää sitten mitä tehdä.

      Minä erosin, koska haluan olla ykkönen. En ole uutta suhdetta sittemmin ottanut, kun ei ykköseksi kovin helpolla tunnu pääsevän tai jos pääseekin niin aina on joku kakkonen kuvioissa.

      • Life goes on....

        Jos vaimo olisi kakkonen, hän ei olisi miehen kanssa naimisissa. Jos toinen nainen olisi ykkönen, hän olisi miehen kanssa laillisesti yhdessö. Yksinkertaista, eikö totta.

        Ihastukset tulevat ja menevät....


      • maijukka ja velmies

        minä rakastuin veljeeni.veli auttelee niissä jutuissa.on parempi kun on tuttu puuhamies,lähteä nyt tuntemattomien matkaa tiiä mitä tekevät.veli asuu mun tykönä nään aina kun se kattelee mun kurveja,siitä tiedän että sillä ryhtyy kohta hyrisee,se on oikein innokas joskus kolmekertaa päivässä sillä tulee äkkiä uuteen juhlakuntoon,ja voi tytöt sillä kun se työntelee että huulet lepattaa niin sellanen slaaki tulee että tissit vapisee vielä pitkään oooukun jälkeen.mehut valuu vielä varttiyunnin jälkeenkin.sellanen on oikea veli.


      • aiku on mehunen olo
        maijukka ja velmies kirjoitti:

        minä rakastuin veljeeni.veli auttelee niissä jutuissa.on parempi kun on tuttu puuhamies,lähteä nyt tuntemattomien matkaa tiiä mitä tekevät.veli asuu mun tykönä nään aina kun se kattelee mun kurveja,siitä tiedän että sillä ryhtyy kohta hyrisee,se on oikein innokas joskus kolmekertaa päivässä sillä tulee äkkiä uuteen juhlakuntoon,ja voi tytöt sillä kun se työntelee että huulet lepattaa niin sellanen slaaki tulee että tissit vapisee vielä pitkään oooukun jälkeen.mehut valuu vielä varttiyunnin jälkeenkin.sellanen on oikea veli.

        on se mukavaa.parempi antaa veljelle,kuin että lypsäs ittensä tyhjäk vessassa,siinä jäis monta hyvää panoa saamata,minusta on paljon parempi kun työntää mehunsa minun sielun sopukoihin,ja mitä tuosta jos tulee raskaaksi sanoo että mikä lie ohikulkija ollut joka mehu heitti tuvan seinään,parempi ne mehut on käyttää omassa suvussa kuin ventovieraille.meillä alkoi sillai vähän pienessä hiprakassa,olin veljen kanssa saunassa,ja innostuin että saisko sitä vähän lypsää ja vot veli suostu,mulla kuumeni lemmen pesä niin että veli työnteelii pitkään ja laski meeehuuut siiissssäään.ihna siinnää meni jalat veltoks.siitä sitä on riemua olut jo vuosia.mitä sitä kylille huuteloo saamisiaan.turvat tukkoon ja se on siinääää.


    • en usko ed

      Ja höpö höpö. Minä olen ihastunut ja melkein jopa rakastunut avioliittoni aikana muutamaan ulkopuoliseen. En silti olisi koskaan halunnut erota tai jättää miestäni. Sielunkimppaneita löytyy kyllä vaikka kuinka paljon kun ei tarvitse elää heidän kanssaan arkea. Eläminen ja arki onkin sitten ihan eri asia kuin syvällisetkin keskustelut. Arjessa on elämisen suola ja paras anti. Toisen aito läheisyys, tuki ja turvallisuus.

      Jotkut vain ihastuvat herkemmin kuin toiset, mutta ei se automaattisesti tarkoita, että haluaisi jättää puolisoaan. Ohi ne tunteet ulkopuolista kohtaan menevät. Ovat enemmänkin fantasiointia kuin mitään todellista.

      En ole koskaan pettänyt, enkä petä. Mieheni kanssa olen myös asiasta puhunut.Tietää myös, että voi luottaa minuun.

      Ja muistan joskus lukeneeni (jonkun psykologin teos), että jos löydät sellaisen "sielunkumppani", jonka kanssa kaikki naksahtaa kerralla ja tuntuu, että olette tunteneet aina toisenne, niin jalat alle ja karkuun! Sellaisesta suhteesta ei seuraa kuin pahaa. Paras parisuhde syntyy kun puolisot joutuvat hieman sovittelemaan itseään suhteeseen ja ovat erilaisia. Sanoohan sen jo järkikin.

      • Avioliitossa Petetty

        Et ole koskaan pettänyt vai? Ei fyysinen pettäminen ole pettämisen ainoa muoto.

        Kerrot oleesi jopa rakastunut toiseen henkilöön. Se, jos mikä on pettämistä. Itselleni on pahempaa se, jos on ajatuksissaan kokoajan toisen oma, kuin se että puolisoni ihan fyysisesti pettäisi minua. Tottakai sekin koskisi, mutta siitä ylipääseminen olisi ainakin minulle helpompaa, jos tiedän että kyse ei ollut rakkaudesta vaan pelkästä himosta.

        Jos taas on rakastanut toiseen, on antanut itsensä toiselle ainakin ajatustensa ja mielensä tasolla. Sitä voi fyysisesti olla vaikka oman miehen kainalossa, mutta ajatukset ovat ihan jossain muualla. Tämä on pahimmanlaatuista pettämistä.


      • voi lapsiraukka
        Avioliitossa Petetty kirjoitti:

        Et ole koskaan pettänyt vai? Ei fyysinen pettäminen ole pettämisen ainoa muoto.

        Kerrot oleesi jopa rakastunut toiseen henkilöön. Se, jos mikä on pettämistä. Itselleni on pahempaa se, jos on ajatuksissaan kokoajan toisen oma, kuin se että puolisoni ihan fyysisesti pettäisi minua. Tottakai sekin koskisi, mutta siitä ylipääseminen olisi ainakin minulle helpompaa, jos tiedän että kyse ei ollut rakkaudesta vaan pelkästä himosta.

        Jos taas on rakastanut toiseen, on antanut itsensä toiselle ainakin ajatustensa ja mielensä tasolla. Sitä voi fyysisesti olla vaikka oman miehen kainalossa, mutta ajatukset ovat ihan jossain muualla. Tämä on pahimmanlaatuista pettämistä.

        Just just. Että pettämistä on jo se, että ihastuu tai rakastuu toiseen ? Minkäs sille mahtaa, ja se menee ohi. Ja en todellakaan usko, että pitkässä parisuhteessa ei tule kummallakin ihastuksia muihin, mitä se elämä olisi jos vain omaa puolisoaan ajattelisi ? Hitto, luuletko että se oma puoliso on aina niin vetävä, sitä kun sattuu katseleen päivästä toiseen, niin kyllästyttää väliin ja tosissaan. Mutta siltikään ei pidä pettää.


      • huoltokatko
        Avioliitossa Petetty kirjoitti:

        Et ole koskaan pettänyt vai? Ei fyysinen pettäminen ole pettämisen ainoa muoto.

        Kerrot oleesi jopa rakastunut toiseen henkilöön. Se, jos mikä on pettämistä. Itselleni on pahempaa se, jos on ajatuksissaan kokoajan toisen oma, kuin se että puolisoni ihan fyysisesti pettäisi minua. Tottakai sekin koskisi, mutta siitä ylipääseminen olisi ainakin minulle helpompaa, jos tiedän että kyse ei ollut rakkaudesta vaan pelkästä himosta.

        Jos taas on rakastanut toiseen, on antanut itsensä toiselle ainakin ajatustensa ja mielensä tasolla. Sitä voi fyysisesti olla vaikka oman miehen kainalossa, mutta ajatukset ovat ihan jossain muualla. Tämä on pahimmanlaatuista pettämistä.

        Rakastumisia ja ihastumisia toiseen sattuu varmasti lähes jokaiselle parisuhteen aikana. Sille ei voi mitään. Jokainen kuitenkin voi kontrolloida, meneekö näiden ihastusten ja rakastumisten kanssa yhtään pidemmälle vai ei. Siinä punnitaan lojaalius kumppania kohtaan ja joko petetään luottamus tai ei.


      • löövlööv
        Avioliitossa Petetty kirjoitti:

        Et ole koskaan pettänyt vai? Ei fyysinen pettäminen ole pettämisen ainoa muoto.

        Kerrot oleesi jopa rakastunut toiseen henkilöön. Se, jos mikä on pettämistä. Itselleni on pahempaa se, jos on ajatuksissaan kokoajan toisen oma, kuin se että puolisoni ihan fyysisesti pettäisi minua. Tottakai sekin koskisi, mutta siitä ylipääseminen olisi ainakin minulle helpompaa, jos tiedän että kyse ei ollut rakkaudesta vaan pelkästä himosta.

        Jos taas on rakastanut toiseen, on antanut itsensä toiselle ainakin ajatustensa ja mielensä tasolla. Sitä voi fyysisesti olla vaikka oman miehen kainalossa, mutta ajatukset ovat ihan jossain muualla. Tämä on pahimmanlaatuista pettämistä.

        Ja on helppoa olla uskollinen, jos se Suuri Ihastus ei edes ole kiinnostunut. Se siitä ja sun typeristä suurista tunteista. :D


      • puunkarahka
        voi lapsiraukka kirjoitti:

        Just just. Että pettämistä on jo se, että ihastuu tai rakastuu toiseen ? Minkäs sille mahtaa, ja se menee ohi. Ja en todellakaan usko, että pitkässä parisuhteessa ei tule kummallakin ihastuksia muihin, mitä se elämä olisi jos vain omaa puolisoaan ajattelisi ? Hitto, luuletko että se oma puoliso on aina niin vetävä, sitä kun sattuu katseleen päivästä toiseen, niin kyllästyttää väliin ja tosissaan. Mutta siltikään ei pidä pettää.

        Niin, eihän pettämistä ole kaikki, mikä tuntuu epämiellyttävältä. Kiintyminen muihinkin kuin omaan puolisoonsa on luonnollista. Jos niin tapahtuu ja jos se tunne pitkittyy, silloin kannattaa sitten miettiä, kumman kanssa yhteiseloa on luontevaa jatkaa.

        Tuntuuhan se todella ikävältä, kun tietää, että oma kumppani ikävöi toisaalle. Ymmärrän hyvin tunteen, että on vain näiden kahden tiellä. Mutta ei se minusta siis pettämistä ole, etenkään jos siitä rehellisesti toiselle kertoo. Ei ihminen voi vannoa mitään sellaista valaa, jolla kahlitsisi tunteensa koko loppuelämänsä varalle, sillä tulevaisuutta ei voi suunnitella ja ihminen ei voi etukäteen päättää, kehen rakastuu vai rakastuuko kehenkään.

        Se, että näin on, ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö järkeään saisi ja voisi käyttää näissä asioissa.

        Uskon, että miesten ja naisten välillä on paljonkin kohtaamisia, joissa on kyllä tunnetta molemmin puolin, mutta sitten syystä tai toisesta yhdessäololle ei vain näe pitkäaikaista tulevaisuutta. Sen, onko yhdessäololle tulevaisuutta, saa selville vain tutustumalla ihmiseen ja viettämällä tämän kanssa aikaa.

        Sen takia sanoisin, että tällaisten kolmiodraama -tyyppisten tilanteiden selkiytyminen kunnolla on aikaavievää. Jos tätä ei kykene hyväksymään, tuntuu varmasti luontevimmalta lähteä menemään.


      • J.I.V
        puunkarahka kirjoitti:

        Niin, eihän pettämistä ole kaikki, mikä tuntuu epämiellyttävältä. Kiintyminen muihinkin kuin omaan puolisoonsa on luonnollista. Jos niin tapahtuu ja jos se tunne pitkittyy, silloin kannattaa sitten miettiä, kumman kanssa yhteiseloa on luontevaa jatkaa.

        Tuntuuhan se todella ikävältä, kun tietää, että oma kumppani ikävöi toisaalle. Ymmärrän hyvin tunteen, että on vain näiden kahden tiellä. Mutta ei se minusta siis pettämistä ole, etenkään jos siitä rehellisesti toiselle kertoo. Ei ihminen voi vannoa mitään sellaista valaa, jolla kahlitsisi tunteensa koko loppuelämänsä varalle, sillä tulevaisuutta ei voi suunnitella ja ihminen ei voi etukäteen päättää, kehen rakastuu vai rakastuuko kehenkään.

        Se, että näin on, ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö järkeään saisi ja voisi käyttää näissä asioissa.

        Uskon, että miesten ja naisten välillä on paljonkin kohtaamisia, joissa on kyllä tunnetta molemmin puolin, mutta sitten syystä tai toisesta yhdessäololle ei vain näe pitkäaikaista tulevaisuutta. Sen, onko yhdessäololle tulevaisuutta, saa selville vain tutustumalla ihmiseen ja viettämällä tämän kanssa aikaa.

        Sen takia sanoisin, että tällaisten kolmiodraama -tyyppisten tilanteiden selkiytyminen kunnolla on aikaavievää. Jos tätä ei kykene hyväksymään, tuntuu varmasti luontevimmalta lähteä menemään.

        Hmm. Nyt olen ihan äimän käkenä!
        Avioliitto ei ole sama asia kuin seurustelu. Avioliitto on jopa lainsäätäjänkin mielestä ihan erilainen kumppanuussuhde, kuin mikään muu.

        Avioliittoon ei ainakaan noilla kirjoittamillasi eväillä kannattaisi mennä, sillä sinulta näyttää puuttuvan ymmärrys ainakin siitä mitä tarkoittavat rakastuminen, rakkaus, sitoutuminen ja kumppanuus. Eivät ne ole vain sanoja sanojen joukossa vaan niiden sisällön ymmärrettyään, ei aina aseta itseään ja omia tarpeitaan ensimmäiseksi prioriteetiksi.

        Avioliiton ehdoton kivijalka on sitoutuminen. Se merkitsee tahdon valintaa sitoutua toiseen ihmiseen myötä- ja vastoinkäymisissä. Kun sitoudun toiseen ihmiseen, minun ei enää tarvitse pälyillä ympärilleni, josko jostakin löytyisi parempi vaihtoehto.

        Rakkauden tunne ei ole avioliitossa se määräävin asia. Jos näin olisi, niin silloinhan se merkitsisi sitä, että voisin rakastua toisiin vaikka joka viikko ja kuvitella olevani valmis uuteen liittoon tämän uuden kanssa, kunnes...

        Sitoutuminen puolisoon pitää sisällään lupauksen uskollisuudesta. Keskinäinen kunnioittaminen avioliitossa on sitä, että vaikka onkin tunnettu toisemme jo vuosia, emme kuitenkaan anna itsellemme lupaa kohdella puolisoamme miten sattuu. Myös se että emme loukkaa toisiamme, emme edes verbaalisesti, kuuluu kumppanuuteen ja keskinäiseen kunnioittamiseen.

        Kiintymyksen ja ystävyyden syveneminen tarvitsevat kasvaakseen ja kehittyäkseen aikaa. Mitä paremmin opin tuntemaan ja ymmärtämään puolisoani ja itseäni, sitä vahvemmaksi voi muodostua myös keskinäinen kumppanuus. Avioliittoa solmittaessa kukaan ei tiedä, mitä elämä tuo tullessaan. Vaikeat ajat voivat yllättää. Silloin sitoutuminen omaan puolisoon on molemmille takuuna siitä, että vaikeuksien yli mennään yhdessä, toista tukien.

        Nykyajan stressiyhteiskunnassa ei näytä enää olevan edes aikaa ihan oikeasti tutustua toiseen ihmiseen, vaan jos hän ei ole juuri niinkuin minä haluan, hänet vaihdetaan aina vaan uuteen. Ihmisille näyttää riittävän että saa olla jatkuvassa rakastumisen ensihuumassa. Tämä on väärin kaikkia osapuolia kohtaan. Myös itseään kohtaan, sillä ainainen kumppanin vaihtaminen takaa myös sen, ettei parisuhteesta opi koskaan mitään muuta kuin fyysisyyden ja pinnallisuuden.


      • puunkarahka
        J.I.V kirjoitti:

        Hmm. Nyt olen ihan äimän käkenä!
        Avioliitto ei ole sama asia kuin seurustelu. Avioliitto on jopa lainsäätäjänkin mielestä ihan erilainen kumppanuussuhde, kuin mikään muu.

        Avioliittoon ei ainakaan noilla kirjoittamillasi eväillä kannattaisi mennä, sillä sinulta näyttää puuttuvan ymmärrys ainakin siitä mitä tarkoittavat rakastuminen, rakkaus, sitoutuminen ja kumppanuus. Eivät ne ole vain sanoja sanojen joukossa vaan niiden sisällön ymmärrettyään, ei aina aseta itseään ja omia tarpeitaan ensimmäiseksi prioriteetiksi.

        Avioliiton ehdoton kivijalka on sitoutuminen. Se merkitsee tahdon valintaa sitoutua toiseen ihmiseen myötä- ja vastoinkäymisissä. Kun sitoudun toiseen ihmiseen, minun ei enää tarvitse pälyillä ympärilleni, josko jostakin löytyisi parempi vaihtoehto.

        Rakkauden tunne ei ole avioliitossa se määräävin asia. Jos näin olisi, niin silloinhan se merkitsisi sitä, että voisin rakastua toisiin vaikka joka viikko ja kuvitella olevani valmis uuteen liittoon tämän uuden kanssa, kunnes...

        Sitoutuminen puolisoon pitää sisällään lupauksen uskollisuudesta. Keskinäinen kunnioittaminen avioliitossa on sitä, että vaikka onkin tunnettu toisemme jo vuosia, emme kuitenkaan anna itsellemme lupaa kohdella puolisoamme miten sattuu. Myös se että emme loukkaa toisiamme, emme edes verbaalisesti, kuuluu kumppanuuteen ja keskinäiseen kunnioittamiseen.

        Kiintymyksen ja ystävyyden syveneminen tarvitsevat kasvaakseen ja kehittyäkseen aikaa. Mitä paremmin opin tuntemaan ja ymmärtämään puolisoani ja itseäni, sitä vahvemmaksi voi muodostua myös keskinäinen kumppanuus. Avioliittoa solmittaessa kukaan ei tiedä, mitä elämä tuo tullessaan. Vaikeat ajat voivat yllättää. Silloin sitoutuminen omaan puolisoon on molemmille takuuna siitä, että vaikeuksien yli mennään yhdessä, toista tukien.

        Nykyajan stressiyhteiskunnassa ei näytä enää olevan edes aikaa ihan oikeasti tutustua toiseen ihmiseen, vaan jos hän ei ole juuri niinkuin minä haluan, hänet vaihdetaan aina vaan uuteen. Ihmisille näyttää riittävän että saa olla jatkuvassa rakastumisen ensihuumassa. Tämä on väärin kaikkia osapuolia kohtaan. Myös itseään kohtaan, sillä ainainen kumppanin vaihtaminen takaa myös sen, ettei parisuhteesta opi koskaan mitään muuta kuin fyysisyyden ja pinnallisuuden.

        Hmm. En nyt oikein ymmärrä, miten kommenttisi vastaa kirjoittamaani.

        Siis oletko sitä mieltä, että ihminen pystyy päättämään, kehen ihastuu ja kehen ei? Ja että vain menemällä naimisiin voi välttyä enää ihastumasta kehenkään muuhun kuin kumppaniinsa? Oletko sitä mieltä, että se arjen yhteiselo muuttuu ratkaisevasti sillä, että ostaa sormukset ja vannoo vihkivalan?

        Jos vastasit joka kohtaan "kyllä", ymmärrän, ettet varmaankaan tykännyt kirjoituksestani ja/tai ollut samaa mieltä.

        Kaikki tuntemani parit, aviovalojen jälkeen, toteavat, ettei se suhde siitä miksikään muutu. Se sama arki ja yhteiselo jatkuu, mitä oli ennen liittoakin. Ei ole olemassa mitään kikkaa, jolla ihminen voisi teljetä itsensä tuntemaan ikuisesti tietyllä tavalla. Eikä avioliiton juridisilla seikoilla saada arkea toimimaan ja makuuhuone-elämää tyydyttäväksi.

        Kiintyminen on inhimillistä. Siitä ei tarvitse tehdä tragediaa, kun pitää järjen mukanaan. Mutta jos oma arvomaailma on sellainen, että kumppanin tunteiden siirtyessä toisaalle tulee maailmanloppu, ja ettei mitenkään voi elää ilman toista, niin silloin ymmärtää, että sellainen vaihtoehto kuulostaa vähintään traagiselta.

        Kommenttisi tuntui vastaavan kirjoitukseen, jossa kehoitetaan lähtemään kutakuinkin jokaisen impulssin perään. No, minä vaan en ole sellaista kirjoitusta kirjoittanut, ainoastaan todennut, että kiintymystunteet ovat luonnollisia inhimillisiä reaktioita eikä niiden tarvitse merkitä välitöntä draamaa.

        Paitsi tietysti siinä tapauksessa, jos suhtautuu avioliittoon jonakin ylimaallisena taikakonstina, jolla ihmisestä pariloidaan juuri omien mieltymysten näköinen ja tuntuinen.

        Ei pidä syyllistää toisia siitä, jos elämä ei ole juuri sellaista, kuin itse haluaisi.

        Eipä silti, jos ihan vaikka vaan huviksesi sitten kiinnostaa, kommentoin seuraavassa viestissä muutamaa kohtaa vielä tuosta viestistäsi.


      • puunkarahka
        J.I.V kirjoitti:

        Hmm. Nyt olen ihan äimän käkenä!
        Avioliitto ei ole sama asia kuin seurustelu. Avioliitto on jopa lainsäätäjänkin mielestä ihan erilainen kumppanuussuhde, kuin mikään muu.

        Avioliittoon ei ainakaan noilla kirjoittamillasi eväillä kannattaisi mennä, sillä sinulta näyttää puuttuvan ymmärrys ainakin siitä mitä tarkoittavat rakastuminen, rakkaus, sitoutuminen ja kumppanuus. Eivät ne ole vain sanoja sanojen joukossa vaan niiden sisällön ymmärrettyään, ei aina aseta itseään ja omia tarpeitaan ensimmäiseksi prioriteetiksi.

        Avioliiton ehdoton kivijalka on sitoutuminen. Se merkitsee tahdon valintaa sitoutua toiseen ihmiseen myötä- ja vastoinkäymisissä. Kun sitoudun toiseen ihmiseen, minun ei enää tarvitse pälyillä ympärilleni, josko jostakin löytyisi parempi vaihtoehto.

        Rakkauden tunne ei ole avioliitossa se määräävin asia. Jos näin olisi, niin silloinhan se merkitsisi sitä, että voisin rakastua toisiin vaikka joka viikko ja kuvitella olevani valmis uuteen liittoon tämän uuden kanssa, kunnes...

        Sitoutuminen puolisoon pitää sisällään lupauksen uskollisuudesta. Keskinäinen kunnioittaminen avioliitossa on sitä, että vaikka onkin tunnettu toisemme jo vuosia, emme kuitenkaan anna itsellemme lupaa kohdella puolisoamme miten sattuu. Myös se että emme loukkaa toisiamme, emme edes verbaalisesti, kuuluu kumppanuuteen ja keskinäiseen kunnioittamiseen.

        Kiintymyksen ja ystävyyden syveneminen tarvitsevat kasvaakseen ja kehittyäkseen aikaa. Mitä paremmin opin tuntemaan ja ymmärtämään puolisoani ja itseäni, sitä vahvemmaksi voi muodostua myös keskinäinen kumppanuus. Avioliittoa solmittaessa kukaan ei tiedä, mitä elämä tuo tullessaan. Vaikeat ajat voivat yllättää. Silloin sitoutuminen omaan puolisoon on molemmille takuuna siitä, että vaikeuksien yli mennään yhdessä, toista tukien.

        Nykyajan stressiyhteiskunnassa ei näytä enää olevan edes aikaa ihan oikeasti tutustua toiseen ihmiseen, vaan jos hän ei ole juuri niinkuin minä haluan, hänet vaihdetaan aina vaan uuteen. Ihmisille näyttää riittävän että saa olla jatkuvassa rakastumisen ensihuumassa. Tämä on väärin kaikkia osapuolia kohtaan. Myös itseään kohtaan, sillä ainainen kumppanin vaihtaminen takaa myös sen, ettei parisuhteesta opi koskaan mitään muuta kuin fyysisyyden ja pinnallisuuden.

        >>>Avioliitto ei ole sama asia kuin seurustelu. Avioliitto on jopa lainsäätäjänkin mielestä ihan erilainen kumppanuussuhde, kuin mikään muu.

        Eiköhän kaikkein olennaisinta ole se, miten parisuhteen osapuolet avioliittoon suhtautuvat sekä se, mikä oli naimisiinmenon motiivi. Millainen motiivi, sellaiset seuraukset.

        Ymmärrän, että tämä mielipide voi tuntua rajulta. Minusta vaan mikä tahansa sellainen parisuhde, joka pysyy kasassa vain naimisiin menemällä, ei ole parisuhdetta nähnytkään. Sen takia pidän avioliittoa pelkkänä muotoseikkana, jota myöten saadaan tiettyä kätevyyttä arkeen. Mutta mitään tunne-elämän sisällönluojaa siitä en ikipäivänä lähtisi hakemaan.

        Parisuhteen sisällön pitää tulla ihan jostakin muualta kuin kulttuurisista riiteistä.

        >>>Avioliittoon ei ainakaan noilla kirjoittamillasi eväillä kannattaisi mennä, sillä sinulta näyttää puuttuvan ymmärrys ainakin siitä mitä tarkoittavat rakastuminen, rakkaus, sitoutuminen ja kumppanuus.

        Minä en tule sinulta kysymään, miten määrittelen kumppanuuden ja rakkauden. Mielestäni suhtaumisesi ja asenteesi on hävyttömän ylimielistä, koska tunnut pitävän itseäsi jonakin the ainoana ja oikeana rakkauskonsulttina.

        Älä ihmettele, jos niität sitä, mitä kylvät.

        >>>Eivät ne ole vain sanoja sanojen joukossa vaan niiden sisällön ymmärrettyään, ei aina aseta itseään ja omia tarpeitaan ensimmäiseksi prioriteetiksi.

        Mitä muutakaan vihkivala/-kaava on jos ei tiettyjen ennalta sovittujen sanojen lausumista? Millään ulkoisilla juhlamenoilla ei saada ihmistä tarkoittamaan niitä, jos sellaista sanojensa uskottavuutta ei ole jo olemassa hänen luonteessaan. Sen takia en palvoisi mitään muodollisuuksia.

        Painavia sanoja voi sanoa ilman mitään kulttuurihistoriallista kontekstia.

        >>>Avioliiton ehdoton kivijalka on sitoutuminen. Se merkitsee tahdon valintaa sitoutua toiseen ihmiseen myötä- ja vastoinkäymisissä. Kun sitoudun toiseen ihmiseen, minun ei enää tarvitse pälyillä ympärilleni, josko jostakin löytyisi parempi vaihtoehto.

        Ihminen ei ymmärtääkseni sitoudu kumppaniinsa, koska menee naimisiin. Ihminen sitoutuu kumppaniinsa, koska haluaa. Jos ei halua, häntä ei voi siihen mitenkään pakottaa.

        Kuten sanoin, jos parisuhteeseen ei saa pysyvyyttä muuten kuin tietyt valat vannomalla kirkossa/maistraatissa, sen pysyvyys ei silloin perustu suhteen osapuoliin vaan tähän rituaaliin. Ikäänkuin tästä rituaalista haetaan kumppaniin ominaisuuksia, joita hänessä ei kenties luonnostaan ole? Sillä jos olisi, avioliittoa ei tarvittaisi ainakaan sitoutumiseen.

        >>>Rakkauden tunne ei ole avioliitossa se määräävin asia. Jos näin olisi, niin silloinhan se merkitsisi sitä, että voisin rakastua toisiin vaikka joka viikko ja kuvitella olevani valmis uuteen liittoon tämän uuden kanssa, kunnes...

        Riippumatta nyt siitä, mitä minä rakkaudesta ajattelen, älä loukkaannu siitä, jos ympäröivä maailma ei ajattele samoin kanssasi. Et ole mikään maailman napa.
        Jos sinulle on mahdollista _rakastua_ viikottain, ymmärrän että sinunlaisesi varmasti tuntee tarvetta haalia jostakin jotakin ulkoisia rajoitteita tunne-elämälleen. Itse taas koen että harkinta ja järjenkäyttö toimii vallan mainiostil, mitä tahansa kaikkea sitten viikottain tapahtuisikin.

        >>>Sitoutuminen puolisoon pitää sisällään lupauksen uskollisuudesta.

        Mistäköhän sitten johtuu, että uskottomuus on yleisin avioerojen syy? Eli joo, en lähtisi olettamaan mitään ihmisten keskuudessa. Parempi puhua asiat halki.

        >>>Keskinäinen kunnioittaminen avioliitossa on sitä, että vaikka onkin tunnettu toisemme jo vuosia, emme kuitenkaan anna itsellemme lupaa kohdella puolisoamme miten sattuu. Myös se että emme loukkaa toisiamme, emme edes verbaalisesti, kuuluu kumppanuuteen ja keskinäiseen kunnioittamiseen.

        Tämäkin pätee myös seurustelusuhteisiin. Vai tiedätkö, että seurustellessa olisi jotenkin sallitumpaa loukata toista ja kohdella häntä huonosti? Inhimilliset tarpeet eivät muutu sen mukaan, millainen tieto lainsäätäjällä on parisuhteesta.

        >>>Nykyajan stressiyhteiskunnassa ei näytä enää olevan edes aikaa ihan oikeasti tutustua toiseen ihmiseen, vaan jos hän ei ole juuri niinkuin minä haluan, hänet vaihdetaan aina vaan uuteen.

        Näyttääkö sinusta siltä, että tuollainen toimintamalli toimii heille? Minusta ei. Jos joku tuolle tielle lähtee, en jää suremaan, koska sellainen on jo valmiiksi liian etäällä minusta.

        Jos ihmisellä ei ole harkintakykyä eikä sitä myöten taitoa laittaa sanat ja teot vastaamaan toisiaan, niin ei sellaiseen ihmiseen saa lisää luonnetta sillä, että menee hänen kanssa naimisiin.

        Just saying.


      • J.I.V
        puunkarahka kirjoitti:

        >>>Avioliitto ei ole sama asia kuin seurustelu. Avioliitto on jopa lainsäätäjänkin mielestä ihan erilainen kumppanuussuhde, kuin mikään muu.

        Eiköhän kaikkein olennaisinta ole se, miten parisuhteen osapuolet avioliittoon suhtautuvat sekä se, mikä oli naimisiinmenon motiivi. Millainen motiivi, sellaiset seuraukset.

        Ymmärrän, että tämä mielipide voi tuntua rajulta. Minusta vaan mikä tahansa sellainen parisuhde, joka pysyy kasassa vain naimisiin menemällä, ei ole parisuhdetta nähnytkään. Sen takia pidän avioliittoa pelkkänä muotoseikkana, jota myöten saadaan tiettyä kätevyyttä arkeen. Mutta mitään tunne-elämän sisällönluojaa siitä en ikipäivänä lähtisi hakemaan.

        Parisuhteen sisällön pitää tulla ihan jostakin muualta kuin kulttuurisista riiteistä.

        >>>Avioliittoon ei ainakaan noilla kirjoittamillasi eväillä kannattaisi mennä, sillä sinulta näyttää puuttuvan ymmärrys ainakin siitä mitä tarkoittavat rakastuminen, rakkaus, sitoutuminen ja kumppanuus.

        Minä en tule sinulta kysymään, miten määrittelen kumppanuuden ja rakkauden. Mielestäni suhtaumisesi ja asenteesi on hävyttömän ylimielistä, koska tunnut pitävän itseäsi jonakin the ainoana ja oikeana rakkauskonsulttina.

        Älä ihmettele, jos niität sitä, mitä kylvät.

        >>>Eivät ne ole vain sanoja sanojen joukossa vaan niiden sisällön ymmärrettyään, ei aina aseta itseään ja omia tarpeitaan ensimmäiseksi prioriteetiksi.

        Mitä muutakaan vihkivala/-kaava on jos ei tiettyjen ennalta sovittujen sanojen lausumista? Millään ulkoisilla juhlamenoilla ei saada ihmistä tarkoittamaan niitä, jos sellaista sanojensa uskottavuutta ei ole jo olemassa hänen luonteessaan. Sen takia en palvoisi mitään muodollisuuksia.

        Painavia sanoja voi sanoa ilman mitään kulttuurihistoriallista kontekstia.

        >>>Avioliiton ehdoton kivijalka on sitoutuminen. Se merkitsee tahdon valintaa sitoutua toiseen ihmiseen myötä- ja vastoinkäymisissä. Kun sitoudun toiseen ihmiseen, minun ei enää tarvitse pälyillä ympärilleni, josko jostakin löytyisi parempi vaihtoehto.

        Ihminen ei ymmärtääkseni sitoudu kumppaniinsa, koska menee naimisiin. Ihminen sitoutuu kumppaniinsa, koska haluaa. Jos ei halua, häntä ei voi siihen mitenkään pakottaa.

        Kuten sanoin, jos parisuhteeseen ei saa pysyvyyttä muuten kuin tietyt valat vannomalla kirkossa/maistraatissa, sen pysyvyys ei silloin perustu suhteen osapuoliin vaan tähän rituaaliin. Ikäänkuin tästä rituaalista haetaan kumppaniin ominaisuuksia, joita hänessä ei kenties luonnostaan ole? Sillä jos olisi, avioliittoa ei tarvittaisi ainakaan sitoutumiseen.

        >>>Rakkauden tunne ei ole avioliitossa se määräävin asia. Jos näin olisi, niin silloinhan se merkitsisi sitä, että voisin rakastua toisiin vaikka joka viikko ja kuvitella olevani valmis uuteen liittoon tämän uuden kanssa, kunnes...

        Riippumatta nyt siitä, mitä minä rakkaudesta ajattelen, älä loukkaannu siitä, jos ympäröivä maailma ei ajattele samoin kanssasi. Et ole mikään maailman napa.
        Jos sinulle on mahdollista _rakastua_ viikottain, ymmärrän että sinunlaisesi varmasti tuntee tarvetta haalia jostakin jotakin ulkoisia rajoitteita tunne-elämälleen. Itse taas koen että harkinta ja järjenkäyttö toimii vallan mainiostil, mitä tahansa kaikkea sitten viikottain tapahtuisikin.

        >>>Sitoutuminen puolisoon pitää sisällään lupauksen uskollisuudesta.

        Mistäköhän sitten johtuu, että uskottomuus on yleisin avioerojen syy? Eli joo, en lähtisi olettamaan mitään ihmisten keskuudessa. Parempi puhua asiat halki.

        >>>Keskinäinen kunnioittaminen avioliitossa on sitä, että vaikka onkin tunnettu toisemme jo vuosia, emme kuitenkaan anna itsellemme lupaa kohdella puolisoamme miten sattuu. Myös se että emme loukkaa toisiamme, emme edes verbaalisesti, kuuluu kumppanuuteen ja keskinäiseen kunnioittamiseen.

        Tämäkin pätee myös seurustelusuhteisiin. Vai tiedätkö, että seurustellessa olisi jotenkin sallitumpaa loukata toista ja kohdella häntä huonosti? Inhimilliset tarpeet eivät muutu sen mukaan, millainen tieto lainsäätäjällä on parisuhteesta.

        >>>Nykyajan stressiyhteiskunnassa ei näytä enää olevan edes aikaa ihan oikeasti tutustua toiseen ihmiseen, vaan jos hän ei ole juuri niinkuin minä haluan, hänet vaihdetaan aina vaan uuteen.

        Näyttääkö sinusta siltä, että tuollainen toimintamalli toimii heille? Minusta ei. Jos joku tuolle tielle lähtee, en jää suremaan, koska sellainen on jo valmiiksi liian etäällä minusta.

        Jos ihmisellä ei ole harkintakykyä eikä sitä myöten taitoa laittaa sanat ja teot vastaamaan toisiaan, niin ei sellaiseen ihmiseen saa lisää luonnetta sillä, että menee hänen kanssa naimisiin.

        Just saying.

        Toistan kaiken edellä sanomani.
        En ylimielisenä, vaan hyvin nöyrästi, mutta en silti nöyristellen.
        Asenteeni ei ole ylimielinen muualla kuin sinun omissa ajatuksissasi.
        Olen esittänyt asiasta oman mielipiteeni, joten aivan turhaan vedät herneen nenuusi siitä.

        Kieliopillisia vääristymiä ja ajatusharhoja kohdallasi en aio oikoa, vaan sen saat tehdä itse. Jos joidenkin asioiden sisältö kommentissani ei ihan kokonaisuudessaan aukea sinulle, niin sitten ei.


      • puunkarahka
        J.I.V kirjoitti:

        Toistan kaiken edellä sanomani.
        En ylimielisenä, vaan hyvin nöyrästi, mutta en silti nöyristellen.
        Asenteeni ei ole ylimielinen muualla kuin sinun omissa ajatuksissasi.
        Olen esittänyt asiasta oman mielipiteeni, joten aivan turhaan vedät herneen nenuusi siitä.

        Kieliopillisia vääristymiä ja ajatusharhoja kohdallasi en aio oikoa, vaan sen saat tehdä itse. Jos joidenkin asioiden sisältö kommentissani ei ihan kokonaisuudessaan aukea sinulle, niin sitten ei.

        Ensinnäkin, erittäin tyypillistä on ensin väittää toista tietämättömäksi (rakkaudesta) ja lopuksi saadessaan vastineen, olla kommentoimatta niihin yhtään ja vain vetäytyä keskustelusta pistäen vaan kaikki vastapuolen ymmärtämättömyyden piikkiin.

        Nythän on katsos niin, että kun et kommentoinut mitään, kukaan ei näe, ymmärsitkö SINÄ yhtään, mitä kirjoitin. Tylysti vaan häivyt moittien vain taas vastapuolta vähän lisää, kenties peitelläksesi sen, ettet ymmärtänyt, mitä kirjoitin?

        Toivon todella, että keskustelutaitosi parisuhteessasi ovat jotakin muuta.

        Ja, en missään väittänytkään, että kuvittelisin kirjoitukseni olevan mitään muuta kuin oma näkemykseni asiaan. Se taas ei näytä olevan sinun asenne tähän keskusteluun, kun ehdit jo väittää, etten todennäköisesti tiedä juurikaan rakkaudesta, sitoutumisesta jne. ja vain siksi, että SINÄ ajattelet toisin.

        Klassista itsekeskeisyyttä.


      • J.I.V
        puunkarahka kirjoitti:

        Ensinnäkin, erittäin tyypillistä on ensin väittää toista tietämättömäksi (rakkaudesta) ja lopuksi saadessaan vastineen, olla kommentoimatta niihin yhtään ja vain vetäytyä keskustelusta pistäen vaan kaikki vastapuolen ymmärtämättömyyden piikkiin.

        Nythän on katsos niin, että kun et kommentoinut mitään, kukaan ei näe, ymmärsitkö SINÄ yhtään, mitä kirjoitin. Tylysti vaan häivyt moittien vain taas vastapuolta vähän lisää, kenties peitelläksesi sen, ettet ymmärtänyt, mitä kirjoitin?

        Toivon todella, että keskustelutaitosi parisuhteessasi ovat jotakin muuta.

        Ja, en missään väittänytkään, että kuvittelisin kirjoitukseni olevan mitään muuta kuin oma näkemykseni asiaan. Se taas ei näytä olevan sinun asenne tähän keskusteluun, kun ehdit jo väittää, etten todennäköisesti tiedä juurikaan rakkaudesta, sitoutumisesta jne. ja vain siksi, että SINÄ ajattelet toisin.

        Klassista itsekeskeisyyttä.

        No, katsos nythän on niin, että hyvin käyttäytyvänä ihmisenä yritin kauniisti osoittaa, että et ollut ymmärtänyt niin yhtään mitään siitä mitä kommentoin. Et näyttänyt ymmärtävän asioiden merkityksiä, yhteyksiä, struktuureja, Et yhtään mitään. Ja kaikenlisäksi puhut siis täysin asian vierestä, yrittäessäsi kommentoida kommentoimaani kommenttia. Omassa ajatusmaailmassasi muutat kirjoitukseni sellaiseksi, jota en edes ole kirjoittanut...
        Jos et ymmärtänyt, niin menepä ja lue kaikki uudelleen. Kyllä se sinulle varmaankin jossain vaiheessa aukeaa. Ehkä...
        Ei se mitään jos ei ymmärrä, mutta älä nyt viitsi asiasta jankuttaa.

        Olen pitkän elämäni aikana oppinut sen, että kaltaistesi ihmisten kanssa "keskusteleminen" on ajan hukkaa ja käsien kukkaa. Jälleen kauniisti sanottuna. Asioista jankuttaminen ei ole antoisaa millään tasolla. Sillä saa aikaan vain ilmapiirin, jossa kukaan ei viihdy.


      • osittain eri mieltä
        Avioliitossa Petetty kirjoitti:

        Et ole koskaan pettänyt vai? Ei fyysinen pettäminen ole pettämisen ainoa muoto.

        Kerrot oleesi jopa rakastunut toiseen henkilöön. Se, jos mikä on pettämistä. Itselleni on pahempaa se, jos on ajatuksissaan kokoajan toisen oma, kuin se että puolisoni ihan fyysisesti pettäisi minua. Tottakai sekin koskisi, mutta siitä ylipääseminen olisi ainakin minulle helpompaa, jos tiedän että kyse ei ollut rakkaudesta vaan pelkästä himosta.

        Jos taas on rakastanut toiseen, on antanut itsensä toiselle ainakin ajatustensa ja mielensä tasolla. Sitä voi fyysisesti olla vaikka oman miehen kainalossa, mutta ajatukset ovat ihan jossain muualla. Tämä on pahimmanlaatuista pettämistä.

        Olen samaa mieltä, että henkinen pettäminen on pettämistä siinä missä fyysinenkin, mutta...itselleni se, että kumppani pettäisi minua, tuntematta yhtään mitään sitä toista kohtaan on ehdottomasti pahempi kuin se, että on tähän rakastunut. Silloin on sentään se rakkauden tunne jonkinmoisena syynä pettämiselle.
        Sit kun kylmästi petetään, paneskellaan sinne tänne..tai vaikka vain kerran, se on pahin loukkaus. Ei se edes merkinnyt mitään, mutta kuitenkin se piti tehdä! Ja se ettei pettäminen merkkaisi kumppanille mitään...se tekee ihmisestä hyvin kylmän..sillä petetylle se merkkaa todella paljon. Tuskaa.


      • puunkarahka
        J.I.V kirjoitti:

        No, katsos nythän on niin, että hyvin käyttäytyvänä ihmisenä yritin kauniisti osoittaa, että et ollut ymmärtänyt niin yhtään mitään siitä mitä kommentoin. Et näyttänyt ymmärtävän asioiden merkityksiä, yhteyksiä, struktuureja, Et yhtään mitään. Ja kaikenlisäksi puhut siis täysin asian vierestä, yrittäessäsi kommentoida kommentoimaani kommenttia. Omassa ajatusmaailmassasi muutat kirjoitukseni sellaiseksi, jota en edes ole kirjoittanut...
        Jos et ymmärtänyt, niin menepä ja lue kaikki uudelleen. Kyllä se sinulle varmaankin jossain vaiheessa aukeaa. Ehkä...
        Ei se mitään jos ei ymmärrä, mutta älä nyt viitsi asiasta jankuttaa.

        Olen pitkän elämäni aikana oppinut sen, että kaltaistesi ihmisten kanssa "keskusteleminen" on ajan hukkaa ja käsien kukkaa. Jälleen kauniisti sanottuna. Asioista jankuttaminen ei ole antoisaa millään tasolla. Sillä saa aikaan vain ilmapiirin, jossa kukaan ei viihdy.

        Eli siis tapasi käydä keskustelua on kehua itseäsi ja muistuttaa, miten paljon enemmän kaikenlaista tiedät.

        Ja tapasi kritisoida on sanoa "ei noin", tarjoamatta ensimmäistäkään perustelua saati ratkaisumallia. Onko tuollainen mielestäsi kehittävää?

        Puhut vain itsestäsi, etkä pistä tikkuakaan ristiin sen eteen, että näyttäisit, missä kohtaa menin mielestäsi vikaan ja millä tavalla. Kirjoitin sinulle pitkähkön viestin, jossa vastasin kohta kohdalta. Sinä vain koko ajan jankutat ja hoet, miten en ymmärrä selittämättä tai perustelematta mitään tarkemmin.

        Ylistät vain omaa ymmärrystäsi ja pidät itseäsi niin paljon muita parempana, ettet vaivaudu kirjoittamaan mitään muuta kuin omakehuja.

        Tämän laiskempaa keskusteluasennetta saa hakea.

        Kiitos nyt vaan ihan kauhiasti, että teidän ylhäinen korkeutenne alentui vastaamaan edes tämänkään vertaa tällaiselle rahvaalle maallikolle. On mahtanut olla sinulle tuskallista.

        Olisihan se ihan liikaa vaatia teidän ylhäisyyttänne esittämään esimerkiksi perusteluja saati, että olisit vastannut esittämiini kysymyksiin.


      • huaaargh
        puunkarahka kirjoitti:

        Eli siis tapasi käydä keskustelua on kehua itseäsi ja muistuttaa, miten paljon enemmän kaikenlaista tiedät.

        Ja tapasi kritisoida on sanoa "ei noin", tarjoamatta ensimmäistäkään perustelua saati ratkaisumallia. Onko tuollainen mielestäsi kehittävää?

        Puhut vain itsestäsi, etkä pistä tikkuakaan ristiin sen eteen, että näyttäisit, missä kohtaa menin mielestäsi vikaan ja millä tavalla. Kirjoitin sinulle pitkähkön viestin, jossa vastasin kohta kohdalta. Sinä vain koko ajan jankutat ja hoet, miten en ymmärrä selittämättä tai perustelematta mitään tarkemmin.

        Ylistät vain omaa ymmärrystäsi ja pidät itseäsi niin paljon muita parempana, ettet vaivaudu kirjoittamaan mitään muuta kuin omakehuja.

        Tämän laiskempaa keskusteluasennetta saa hakea.

        Kiitos nyt vaan ihan kauhiasti, että teidän ylhäinen korkeutenne alentui vastaamaan edes tämänkään vertaa tällaiselle rahvaalle maallikolle. On mahtanut olla sinulle tuskallista.

        Olisihan se ihan liikaa vaatia teidän ylhäisyyttänne esittämään esimerkiksi perusteluja saati, että olisit vastannut esittämiini kysymyksiin.

        Sivustaseuraajana täytyy sanoa, että keskustelu menee ihan tyhmäksi silloin kun arvioidaan keskustelukumppania. Asiat riitelevät, eivät ihmiset. Tällä mennään meidän avioliitossa, ja hyvin kulkee. Samaa pyrin toteuttamaan normielämässä. Eli antakaa asioiden riidellä, älkää moittiko toisianne.


      • Yritäpä uudelleen
        J.I.V kirjoitti:

        Toistan kaiken edellä sanomani.
        En ylimielisenä, vaan hyvin nöyrästi, mutta en silti nöyristellen.
        Asenteeni ei ole ylimielinen muualla kuin sinun omissa ajatuksissasi.
        Olen esittänyt asiasta oman mielipiteeni, joten aivan turhaan vedät herneen nenuusi siitä.

        Kieliopillisia vääristymiä ja ajatusharhoja kohdallasi en aio oikoa, vaan sen saat tehdä itse. Jos joidenkin asioiden sisältö kommentissani ei ihan kokonaisuudessaan aukea sinulle, niin sitten ei.

        "Toistan kaiken edellä sanomani.
        En ylimielisenä, vaan hyvin nöyrästi, mutta en silti nöyristellen.
        Asenteeni ei ole ylimielinen muualla kuin sinun omissa ajatuksissasi.
        Olen esittänyt asiasta oman mielipiteeni, joten aivan turhaan vedät herneen nenuusi siitä. "

        Ensimmäistä kommenttiasi lukiessani olin monesta asiasta samaa mieltä. Mutta tämä jatkokommenttisi on melko ala-arvoinen. Nöyrä ihminen ei kehu nöyryydellään, kuten sinä tuossa sorrut tekemään. Eniten tekonöyryydellään ylpeileviä tekopyhiä ihmisiä olen tavannut tietyissä uskonnollisissa piireissä.

        Jos osallistuu keskusteluun, kuten sinäkin teit, pitäisi ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja että oma mielipide ei välttämättä ole ainoa oikea. Jos vastapuoli on väärässä tai näyttää ymmärtäneen väärin, olisi paljon rakentavampaa yrittää perustella oma mielipiteensä tai kertoa se toisin sanoin sen sijaan, että syyllistyy ylpeyteen vihjaamalla, että vastapuoli saattaa olla niin typerä, että ei ehkä koskaan kykene ymmärtämään oikeaa näkökulmaa. Ehkä niin on, mutta ei sitä ymmärrystä tai halua ymmärtää luoda itseä kehumalla ja vastapuolta solvaamalla.


      • J.I.V
        puunkarahka kirjoitti:

        Eli siis tapasi käydä keskustelua on kehua itseäsi ja muistuttaa, miten paljon enemmän kaikenlaista tiedät.

        Ja tapasi kritisoida on sanoa "ei noin", tarjoamatta ensimmäistäkään perustelua saati ratkaisumallia. Onko tuollainen mielestäsi kehittävää?

        Puhut vain itsestäsi, etkä pistä tikkuakaan ristiin sen eteen, että näyttäisit, missä kohtaa menin mielestäsi vikaan ja millä tavalla. Kirjoitin sinulle pitkähkön viestin, jossa vastasin kohta kohdalta. Sinä vain koko ajan jankutat ja hoet, miten en ymmärrä selittämättä tai perustelematta mitään tarkemmin.

        Ylistät vain omaa ymmärrystäsi ja pidät itseäsi niin paljon muita parempana, ettet vaivaudu kirjoittamaan mitään muuta kuin omakehuja.

        Tämän laiskempaa keskusteluasennetta saa hakea.

        Kiitos nyt vaan ihan kauhiasti, että teidän ylhäinen korkeutenne alentui vastaamaan edes tämänkään vertaa tällaiselle rahvaalle maallikolle. On mahtanut olla sinulle tuskallista.

        Olisihan se ihan liikaa vaatia teidän ylhäisyyttänne esittämään esimerkiksi perusteluja saati, että olisit vastannut esittämiini kysymyksiin.

        See what I mean??!!

        Olen aina ollut sitä mieltä, että sensijaan, että minä kädestä pitäen opastan ihmisiä, niin mieluummin annan heille vapauden oivallukseen ihan itsenäisesti. Joillakin-kuten nyt esim. sinulla, se kestää kauemmin ja yleensä syyt ovat samansuuntaiset, hieman eri värityksin, riippuen ihmisen persoonallisuudesta ja luonteenpiirteistä.

        Pääasiallisin syy on kuitenkin juuri se, mistä jo kirjoitin sinulle: eli että ihminen takertuu epäolennaisuuksiin, personalisoi asian ja puhuu asian vierestä. Tällaisia henkilöitä minulla on tapana nimittää "komplikaatiosynnyttäjiksi". Tähän ryhmään kuuluu noin 90-95% naisia.

        Naisten tapa siirtyä ajatusmaailmassaan miehiä huomattavasti vaivattomimmin asiakeskeisestä tunnekeskeiseen, aiheuttaa tänäkin päivänä miehille ympäri maailman harmaita hiuksia ja vähintäänkin suuria kysymysmerkkejä. Toisaalta naiset ovat myös yhtä usein empaattisempia kuin miehet ja he kykenevät miehiä paremmin hahmottamaan kokonaisuuksia. Miehet "viipaloivat" asioita ja yrittävät siten päästä samaan lopputulokseen kuin naiset.

        Ystävä kallis. En minä ole yhtään parempi kuin sinä. En ole mikään ylhäinen korkeus, olen todella kaukana siitä. Näkisin kyllä että itse olet lähempänä ylhäisyyttä kuin minä, sillä olet jaksanut suht kiihtymättä vääntää asiasta kanssani.

        Äläkä edes kuvittele, että tämä olisi ensimmäinen tai edes viimeinenkään kerta, kun naiset ja feminiinit miehet eivät oikeen ymmärrä minua. Tapani saattaa vaikuttaa töksähtelevältä jopa armottomalta, mutta itseni vuoksi en toimi niin. Ainoastaan siksi, että ihmiset ympärilläni lopettaisivat uskomasta, että aina on joku joka pitää huolen tai joka selittää tai auttaa kun on vaikeaa. Näin ei aina elämässä ole ja silloin paras apu olet sinä itse, joka olet harjaantunut ottamaan selvää asioista, osaat lukea rivien välistä ja olet oppinut luottamaan omiin kykyihisi.

        Oivaltamiseen ei tarvitse akateemista loppututkintoa, mutta on hyvä jos olet Korkeakoulussa oppinut ne valmiudet, joita käyttäen oivaltaminen käy helpommin. Mutta koska elämä on niin monimuotoista, niin mikään absoluuttinen totuus tämäkään ei silti ole.


      • J.I.V
        Yritäpä uudelleen kirjoitti:

        "Toistan kaiken edellä sanomani.
        En ylimielisenä, vaan hyvin nöyrästi, mutta en silti nöyristellen.
        Asenteeni ei ole ylimielinen muualla kuin sinun omissa ajatuksissasi.
        Olen esittänyt asiasta oman mielipiteeni, joten aivan turhaan vedät herneen nenuusi siitä. "

        Ensimmäistä kommenttiasi lukiessani olin monesta asiasta samaa mieltä. Mutta tämä jatkokommenttisi on melko ala-arvoinen. Nöyrä ihminen ei kehu nöyryydellään, kuten sinä tuossa sorrut tekemään. Eniten tekonöyryydellään ylpeileviä tekopyhiä ihmisiä olen tavannut tietyissä uskonnollisissa piireissä.

        Jos osallistuu keskusteluun, kuten sinäkin teit, pitäisi ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja että oma mielipide ei välttämättä ole ainoa oikea. Jos vastapuoli on väärässä tai näyttää ymmärtäneen väärin, olisi paljon rakentavampaa yrittää perustella oma mielipiteensä tai kertoa se toisin sanoin sen sijaan, että syyllistyy ylpeyteen vihjaamalla, että vastapuoli saattaa olla niin typerä, että ei ehkä koskaan kykene ymmärtämään oikeaa näkökulmaa. Ehkä niin on, mutta ei sitä ymmärrystä tai halua ymmärtää luoda itseä kehumalla ja vastapuolta solvaamalla.

        Oma mielipiteeni ei luonnollisestikaan ole ainoa oikea.
        Anteeksi!
        Syy on kokonaan minun. Enhän uskonut että niinkin päivänselvä asia täytyy täällä keskustelupalstalla nimenomaisesti mainita.


    • kok.on

      Haha, sinäkö et muka pettänyt. Pettämistä se on se henkinen pettäminenkin. Tuskinpa olit puolisollesi läsnä silloin kun olit pahasti ihastunut / rakastunut toiseen. Siinä sulle miettimistä, että petitkö vai et.

      • ihaan mahoooton

        mie ihastuin ihan mahottomasti,vähän vanhempaan mieheen,mulla ryhty huulet turpoo ja kostuu joskus housujen läpi niitä sivelen siitä ne turpoo,sellaseks ihan hirmusen pulleiks ihan kun kananmunan puolikkaat molemmin puolin sit mie laukee,ihan kun kaks piippunen haulikko potkasis,taju siinä menee ihan kuin hirmunen sähköisku huulet pulleina turvoksissa monta tuntia.kävellessä hiertää että häijyä tekee.mut en mie sille vieraalle antas.onhan se mielikuvituksissa ollut että miten mutjeeta se tekis jos antas ja sais mehut oikein tunsaasti sisään,mut mulla on sellanen teko juttu jossa on mehustin siitä saa mehua misuun noin puolilitraa kun sitä puristelee pallukoista.


    • en usko ed

      Kyllä minä tiedän milloin pettäisin jos niin tekisin. Jos fantasioin, niin en petä. Näin olemme mieheni kanssa sopineet. En minä myöskään kieltäisi häneltä esim pornon katselua jos se kiinnostaisi. Kuhan ei menisi överiksi. Senkin olemme sopineet keskenämme.

      En usko kauheasti siihen, että avioliiton myötä maailma lakkaa olemasta ympärillämme. Mielenkiintoisia ihmisiä ja tapahtumia on jatkossakin olemassa. Enkä minä halua sulkea maailmaa itseni tai parisuhteeni ulkopuolelle. Olen mieluummin sovussa itseni, maailman ja puolisoni kanssa. Ja rehellisesti ilman turhia moraalisaarnoja. Teot kuitenkin viime kädessä ratkaisevat millaisia me olemme ihmisinä ja minä teen parhaani, että omat tekoni ovat linjassa ajatteluni kanssa. En siksi petä enkä tule pettämään. Sellaista ihastusta ja rakkautta ei eteeni tule, jotta menettäisin kaiken ymmärrykseni ja tietoni. Minusta pikemminkin tuntuu, että pettämään sortuvat ne, jotka kovimpaa huutaa sitä moraalisaarnaa jopa ajatusten kahlitsemisen puolesta.Jja sitten kun elämä tuo pitkässä juoksussa eteen mielenkiintoisen ihmisen, tämä moraalinvartija kuvittelee rakastuneensa eikä erota mustaa valkoisesta. Mutta nämä ovat vain minun ajatuksiani. Ei muiden tarvitse ajatella näin.

      • sipulin seurassa

        Puhut asiaa ja huomaa, että sielussasi on kerroksia kuin sipulissa! Teot ratkaisee - olemme ihmisiä ja meillä on monelaisia tunteita. Kun hallitsemme ne ja toimimme oman etiikan mukaisesti, olemme ihmisä, jotka elävät elämänsä ja nauttivat mutta myös kunnioittavat sitä kaikkea, mitä se tuo tullessaan! Ei tunteitaan ja fantasioitaan tarvitse hävetä, jos samalla kuitenkin tiedostaa mihin kuuluu ja mitä haluaa, ei turhaan loukkaa ketään osapuolia... Jos ajatuksissa on joku toinen, mutta kainalossa vaikka se oma puoliso, on oleellisinta se, miten siihen suhtautuu: jääkö siihen, koska 'näin on aina ollut, olen luvannut etten petä' vai siksi, että 'haluan tätä miestä/naista enemmän pitkällä aikavälillä, tämä tunne tässä elämäntilanteessa vain tuntuu hyvältä'... Asiat ei ole aina niin mustavalkoisia :) Kun tiedostaa ja tuntee tunteensa, tietää mitkä niistä ovat vain hetkellisiä, mitkä pysyviä.

        t. Yks, jonka kullan 'toinen' oli ja on 'yläkerran herra' - siinäpä sitä onki ollu taiteilua ja kakkoseksihan siinä kilvassa jäi... Mut ainakaan en huonolle hävinny, ja tiedän että ainut nainen olin ja olen! ;)


      • fmflfksf
        sipulin seurassa kirjoitti:

        Puhut asiaa ja huomaa, että sielussasi on kerroksia kuin sipulissa! Teot ratkaisee - olemme ihmisiä ja meillä on monelaisia tunteita. Kun hallitsemme ne ja toimimme oman etiikan mukaisesti, olemme ihmisä, jotka elävät elämänsä ja nauttivat mutta myös kunnioittavat sitä kaikkea, mitä se tuo tullessaan! Ei tunteitaan ja fantasioitaan tarvitse hävetä, jos samalla kuitenkin tiedostaa mihin kuuluu ja mitä haluaa, ei turhaan loukkaa ketään osapuolia... Jos ajatuksissa on joku toinen, mutta kainalossa vaikka se oma puoliso, on oleellisinta se, miten siihen suhtautuu: jääkö siihen, koska 'näin on aina ollut, olen luvannut etten petä' vai siksi, että 'haluan tätä miestä/naista enemmän pitkällä aikavälillä, tämä tunne tässä elämäntilanteessa vain tuntuu hyvältä'... Asiat ei ole aina niin mustavalkoisia :) Kun tiedostaa ja tuntee tunteensa, tietää mitkä niistä ovat vain hetkellisiä, mitkä pysyviä.

        t. Yks, jonka kullan 'toinen' oli ja on 'yläkerran herra' - siinäpä sitä onki ollu taiteilua ja kakkoseksihan siinä kilvassa jäi... Mut ainakaan en huonolle hävinny, ja tiedän että ainut nainen olin ja olen! ;)

        Samaa mieltä... tunteet ja teot on erillinen asia, esim. ihmisestä tulee ryöstäjä vasta siinä vaiheessa kun toteuttaa ajatuksen...sama koskee pettämistä ja monia muitakin asioita, siis minun mielestä!


      • Pukki1234

        Naulan kantaan. Sanon omasta kokemuksestani ja entisistä kiihkomielipiteistäni.


      • Joo, tämä on koettu. :D Olin lähes kaksi ja puoli vuotta parisuhteessa ihmisen kanssa, joka aina hoki tyyliin; tee mitä teet, kunhan et petä, pettäminen on pahinta kaikesta! Hän yritti aluksi jopa rajoittaa ystävystymistäni erään vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa, mutta en suostunut moiseen. Lopulta suhteemme kaatui siihen, että kumppanini petti minua. Ensin hän salasi tekonsa minulta, mutta päätti sen sittemmin kertoa. Pahimmalta tuntui nimenomaan se, että kumppanini, joka oli aina saarnannut minulle pettämisen kauheudesta, meni ja teki sen itse, eikä edes luottanut minuun sen vertaa, että olisi kertonut asiasta heti.


    • ex-aisankannattaja

      Minä olin miehelleni kakkonen ja välillä kolmonenkin, kun yhteen mentiin ja ajan myötä mies sitten rakastui minuun ja se herätti minussa ärtymystä. Oma huuma oli mennyt itkeskellessä ja odotellessa, että toinen jo päättäs, kun itse ei omalta rakastumiseltaan voinut lähteä. Sitten oma huuma meni ja toinen alkoi rakastua ja minä tajusin mistä jäin alussa paitsi, vaikka sain vihdoinkin sen mitä silloin suhteen alussa halusin. Eroon se johti, koska en päässyt yli siitä tunteesta, että kaikki tuli vähän liian myöhään.
      Nyt olen mieluummin yksin, kuin aisankannattaja.

    • ...

      Minä olin myös mieheni kakkonen kun yhteen mentiin ja myös minua ärsytti kun hän alkoi rakastumaan minuun, tiesin nimittäin silloin että hän rakastui kaikkiin.

      Tosin en koskaan suostuisi olemaan toinen nainen, rikkomaan kenenkään parisuhdetta. Kakkonen oli sikäli että mies oli katsellut työkaveriaan, olivat vaihtaneet yhden pusun.

      Juu, periaate pitää olla ettei toiseksi naiseksi ryhdy, sen verran pitäs olla yhteisvastuullisuutta.

      • red eyes

        Hohhoijaa. Sellaista ei olekaan kuin yhteisvastuu - näissä asioissa - muutakuin sinisilmäisillä. Voihan sitä aina vedota periaatteisiin ja katkismukseen, mutta annas olla kun oot itse tilanteessa: periaatteet lentää periferiaan.


    • onpa haaska

      Voi näitä satutätejä ja satusetiä taas. :D

    • Minttu.

      Mä haluan että mieheni pettää mua. Se että hän kelpaa muille osoittaa että hän on suosittu.

      Haluan myös että mieheni alistaa ja nöyryyttää mua. Saan siitä seksuaalista nautintoa.

    • Avec-toi-toujours

      Jos kohtaa todellisen sielunkumppanin, niin siinä on kuin virran vietävänä. Ei siinä auta järkisyyt eikä muutkaan. Itselleni napsahti tällainen kohtalo, ja kiitollinen olen että kaiken tämän olen saanut kokea.

      Suhteessa on rakkaus ja rauha, ei riitaa eikä ilkeyttä. Tiedän monta tapausta, jossa joku on jätetty tällaisen kohtaamisen takia eikä siinä selittelyt auta yhtään. Pahalta näyttää ulkoapäin katsottuna kun "niin järkevän oloinen mies / nainen " jättää "niin hyvän puolison". Mutta entä jos on taapertanut monta vuotta henkisesti ja usein fyysisestikin todella yksin, ja sitten tulee kuin ihmeenä sellainen ihminen jonka tuntee ja tietää heti omakseen?

      Ulkoapäin moni liitto näyttää niin hyvältä, mutta mitä ulkopuoliset tietää? Eivät mitään muuta kuin sen mitä näytetään. Itse en enää lähde moralisoimaan kenenkään eroa - ei minulla ole oikeutta eikä tietoa todellisista taustoista.

      Ihanahan olisi, jos voisi elää sielunkumppanin kanssa a:sta ö:hön, mutta valitettavasti se ei vain aina toimi niin.

      Ja kaikki eivät edes osaa kaivata muuta kuin sitä tavallista arkea.

      Voimia sinulle joka tapauksessa: ehkä oma sielunkumppanisi odottaa sinua jossain...?

      • ...

        Toivon että sinun pettämisesi ja kakkosnaiseksi suostuminen kostautuu sinulle siten että tulet itse petetyksi, voipi olla että vasta siten jotain opit.


      • gfeggr

        ei aina niinkään... exäni kuvitteli aikanaan, että tapasi unelmiensa naisen, sielunkumppaninsa! meidän pitkä suhdehan siihen kariutui... no juu, kyllähän se aluksi menikin niin hienosti mutta mutta...nyt kun aikaa on kulunut ja oon kuunnellu exän tilityksiä nyksästä niin eipä se niin hienoa ollutkaan :P ei sinne päinkään... loppujen lopuksi se olen kuitenkin minä, jota exä pitää "täydellisenä naisena"...niimpä niin! se on se, kun on pitkään yhdessä niin väkisin asiat muuttuu arkisiksi ja ruoho näyttää vihreämmältä aidan toisella puolen! kuitenkin jokaisen kanssa on omat ongelmansa ennenpitkää, ihan jokaisen! ja kun on pitkä suhde takana, niin väkisinkin vertaa uusia kumppaneja/ehdokkaita siihen exään ja kun aika vielä kultaa muistot niin... tätä tää elämä on :)


      • höpönpitänhöpönä....

        Voi herranjestas sentään näitä ainaisia sielunkumppanihöpötyksiä! Että se 'oma sielunkumppani odottaa sinua jossain*.... voi luoja. Melkein yhtä mahtava juttu kuin 'se ainoa oikea'.


      • Avec-toi-toujours
        ... kirjoitti:

        Toivon että sinun pettämisesi ja kakkosnaiseksi suostuminen kostautuu sinulle siten että tulet itse petetyksi, voipi olla että vasta siten jotain opit.

        Mielenkiintoista kuinka sitä helposti luullaan, että pettäjä yrittää täällä palstoilla lievittää selityksillään tekojaan, mutta tässä tapauksessa minä olin se kakkonen - petetty useampaan kertaan. Jatkoin vain liittoa ja en kertonut asioista kenellekkään.

        Sitten tuli toisaan vastaan tämä ihminen, joka oli myös tahollaan ollut kakkonen liitossaan. En aloittanut mitään suhdetta heti, vaan hain eron ja järjestin elämäni uudestaan. En pettäynyt exääni missään vaiheessa - avioliitto oli ja on minulle ns. pyhä asia. Miksi tekisin kenellekkään sitä mitä minulle tehtiin.

        Nyt olemme me kakkosena liitoissaan olleet ykkösiä toisillemme, onnellista avioliittoa takana jo monta vuotta.


    • niin se toinenkin on

      Tuo ei ole mikään ongelma. Voitte hyvinkin jakaa tuon miehen ja 2 ei ole edes mikään maximi käytännössä (mutta kirkollisesti ei onnistu kuin 1). Jos miehelläsi olisi toinen mutta teidänkin suhde jatkuisi niin ei siitä mitään harmia olisi kellekkään.

    • vaavi

      Mulla itelläni on ollut suhde toiseen jo 20 vuotta ja oon edelleen naimisissa papin aamen jälkeen. Uskon , että sielunkumppanit ovat luotuja toisilleen, vaikka eivät toisiaan aina saisikaan.

      • nsjakod

        minuakin petettiin yli 30 vuotta,uskoteltiin että ollaan vain työkavereita ja oli muitakin
        aika hyvin onnistui asiat salaamaan valehtelemalla sillä luotin häneen,itsellä olis ollut mahdollisuus vaikka joka viikko olla eri naisen kanssa mutta pidin lupauksestani alttarilla enkä pettänyt.nyt kun totuus pamahti naamalleni niin vannoin että kostan kaiken.arvaatte varmaan miten ! ei oikein petturi himoita seksileikkeihin mutta eroa en ota ainakaan minä !


      • Rotunainen...

        Uskon kyllä tuon, varsinkin kuin hyvin osuvasti kuvaat itseäsi nimimerkillä "vaavi".
        Ehkäpä se tarkoittaa sitä henkisen kehityksen tasoa sinussa, joka on vielä vauva- asteella...


    • PolyAm

      Olkaa vaan kolmestaan. Se on aivan hyvää elämää, kunhan säännöistä sovitaan. Kun asiat ovat avoimia, miehesi joutuu panostamaan sinuunkin oikeasti, jos ei halua että lähdet. Kolmestaan on kivaa :-)

    • vaavi

      Mitä tarkoittaa sana rakkaus?

      • huoh..........

        Voi luoja mistä näitä evoja tulee? No selitetään nyt tämäkin puoli vuotiaan tasolla oleva kysymys. Monenlaisia asioita voi rakastaa mutta alunperin kysymyksessä on sana joka kuvaa miehen ja naisen molempien tuntemaa tunnetta joka heillä syntyy kun keskenään tekevät yhdessä asioita esim fyysisesti hellivät toisiaan.

        Välillä minua ihmetyttää kuinka nämä kysymyksiä esittävät henkilöt kykenevät pysymään hengissä arkipäivän haasteellisissa ongelmissa joita voisi olla esimerkiksi hengittäminen ja ruuan syöminen.


    • owitråem

      Ei, kissa pöydälle! Sanot ehdon, että joko sinä tai ero. Ja "sinä"-vaihtoehtoon kuuluu aktiivista avioliiton hoitamista, esim. hakeutumalla perheneuvojalle. Alkuun pääsette myös lukemalla Hendrixin kirjan "Kaikki se rakkaus mikä sinulle kuuluu" ja teette siinä olevat tehtävät. Miehen pitää myös jättää kaikki yhteydenpito "ykköseensä." Luuletteko ihmiset, ettei tunteisiin voi vaikuttaa? Alkeellista ajattelua!

      • Tunteita kontrolliin

        "Luuletteko ihmiset, ettei tunteisiin voi vaikuttaa? Alkeellista ajattelua!"

        Todella hyvin sanottu.Tunteisiin voi vaikuttaa, jos vain haluaa. Ja se on varmaa. Reilu määrä kokemusta asiasta, ei tosin ajallisesti, vaan tunteiden muuttamisesta ääripäästä toiseen.

        Rakastunut korviaan myöten epätoivoisesti? Kun pystyt ymmärtämään, ettei tule toteutumaan omat "fantasiasi", niin siinä vaiheessa rupeat käyttämään järkeä. Varmaan on jokaisella omat keinot siinä vaiheessa, miten oikeasti ajatuksen kääntää, joten en sen tarkemmin omiani rupea selittämään. Toimii myös toiseen suuntaan. Ja aivan varmasti. Tunteita voi tietoisesti vahvistaa ja heikentää mielin määrin. Mikä nyt sattuu tuntumaan parhaalta juuri silloin. Jos haluat tappaa tunteesi, niin onnistuu varmasti. Jos haluat rakastaa enemmän... Mikä estää? Itse sen päätät, kun ymmärrät, että voit vaikuttaa.

        Onhan tietysti niitäkin, jotka ei pärjää omalle itselleen. Kun on jotain päätetty, niin ei voi omaa mieltään muuttaa periaatteesta. Voi olla niinkin, että itse on siinä kärsijän roolissa ihan yksin. Vain siksi, koska niin se nyt vaan menee. Se on säälittävää ja surullista.

        Kokeilkaa rohkeasti oman mielen hallintaa. Mutta älkää pahassa mielessä. Rakastakaa ja opettakaa rakastamaan.


    • otan syvästi osaa ikävään tilanteeseesi :(

      Haluan tuoda esiin tämän asian lapsen näkökulmasta; lapsi kärsii huonosta avioliitosta, vaikka vanhempien avioero on aina ikävä kokemus silti suosittelen eroa. Lapsi ei ole riittävä syy jatkaa kurjaa avioliittoa, ja siitä lapsi kärsii enemmän kuin vanhempi voisi kuvitella. (kokemusta on...)

      Mutta mieti myös itseäsi - miten voit jonkun toisen ihmisen kohdella sinua noin. Minusta rakkautesi valuu hukkaan, jos et saa vasta rakkautta.

      Ehdotan siis että erotkaa, mutta pysykää hyvissä väleissä lapsenne takia. Sinä ansaitset parempaa!

    • JK

      OTA ERO

    • Kriittinen lukija

      Ettekö te lapset tajua, että nämä keskustelun aiheet ovat moderaattoreiden keksintöä... vaikka aihe on totta ( ! ) niin te vastailette ja annatte neuvonne keksitylle nimimerkille.

      Aiheet ovat siis todellisia, ihmiset kokevat näitä tilanteita ja tunteita. Mutta voisi ajatuksensa suunnata vähän positiivisemmin kuin jokapäiväiseen, pienen ihmisen henkilökohtaiseen tragediaan!

      • ...

        Minua koskee hänen puolestaan se että ne toiset naiset ymmärtävät miestä että petti.
        Se jos joku on kovaa.

        Petetyt lupaukset, ja se että joutuu aviorikoksen uhriksi masentaa ja sattuu. Sitä ei pienellä viestillä kuitata.


      • Vaikka viestit olisivatkin moderaattorien keksintöä, niin uskon niistä olevan hyötyä.

        Luen itse monesti keskusteluja täältä Suomi24:stä, jos minulle tulee eteen jonkinlainen tilanne elämässäni ja kaipaan lukea jonkun samassa tilanteessa olleen kokemuksia tai ihmisten erilaisia neuvoja, tulkintoja tai mielipiteitä tilanteesta. Minun ei siis tarvitse aloittaa omaa viestiketjua, vaan voin lukea jonkun toisen vastaavassa tilanteessa olleen ihmisen viestin ja siihen tulleet vastaukset. Koen tällaisesta olevan apua, kun teen päätöksiä.


    • Jeskamndeeran

      Ensi töiksesi tarkistuta pääsi. Mikä on miehessä niin mainiota että annat sen tehdä mitä lystää. Olet sitten päättänyt ryhtyä ovimatoksi jos sulle sopii niin ok. Tosiasiassa täytyy olla provo ei noi nuijia akkoja voi olla.

    • DIU

      2 ON 1

    • VisiPasi

      Loukkaantukaa nyt siten toistenne puolesta oikein toden teolla.

    • diipinlätäkkö

      Olen miehen kanssa joka rakastaa toista. Hän pitää minusta mutta rakastaa sitä ykkös naistaan. Minä taas koko sydämmestäni rakastan tätä miestä. Olen tehnyt itsestäni narrin. Mies viettää kanssani enemmän aikaa kuin rakkaansa kanssa, mutta silti, olen aina kakkonen. Mies vie ykköstä kalliisiin ravintoloihin, matkoille..minua ei mihinkään. Silti viettää päivänsä minun kanssani. Nainen on saavuttamattomissa..siksikö mies häntä rakastaa? Olen jättänyt miehen, ei hän minun perääni itke. Ehkä vain tämä oli tätä. Opettelen siihen, ettei rakkaus pelasta miltään, se vain pahentaa. Olen jo nelikymppinen, tämä mies on ensi rakkauteni. Miehiä on ollut, mutta tätä tunnetta en ole koskaan ennen ketään kohtaan kokenut. Ärsyttää että olen vain kakkonen, josta tykätään kovasti, mutta....

      • tsemppiäkin

        Saanko kysyä miksi? Pitää sinusta:) Melkein tekisi mieli nauraa.
        Mikä teitä naisia vaivaa. Mieskö on teidän elämän tarkoitus. Onko sinut synnytetty juuri tuota miestä varten. Voin kertoa kun annat itsellesi luva rakastua toiseen niin olet vapaa. Tulee tunne usko vaan.


    • Miehistä viis

      Niin, onko se aina oikea ratkaisu kaikkien kannalta, että yhdessä ollaan vain lapsen vuoksi? Tyydytkö sinä siihen? Hyväksytkö sen, että miehesi kenties rakastaa toista? Pystytkö silti jatkamaan suhdetta, kun tiedät totuuden? Hän ei siis pysty olemaan täysipainoisesti sinun kanssasi?

      Aika positiivista tuossa on se, että hän on tunnustanut asian, se osoittaa kyllä aikamoista kunnioitusta sinua kohtaan? Pahinta kai olisi, että hän salaisi asian, ja kuitenkin huomaisit, että jotain on vialla Nyt tiedät, mistä on kyse, jos miehesi on viileä sinua kohtaan. Tosin, jotkut miehet pystyvät hyvin kaksois-kolmois-suhteisiin. Hän varmasti rakastaa sinua omalla tavalla, ja toista naista omalla tavallaan.
      Mutta onhan tuo aikamoinen loukkaus ja epävarmuustekijä suhteessanne - nyt joudut elämään tämän totuuden kanssa, ja ei ole mitään takeita sille, etteikö mies jättäisi sinua. Itse tunnet hänet parhaiten - ehkä hän on hyvin velvollisuuden- ja vastuuntuntoinen.
      Mutta pitääkö sinun siis hukata elämääsi ja aikaasi hänen kanssaan? Kyllä sinäkin olet ansainnut täysipainoisesti rakkautta, nimenomaan ansainnut, koska olet sen arvoinen. Voihan tämä olla ohimenevä "rakastuminen toiseen naiseen". Voittehan kokeilla erossakin asumista - etäisyyden ottaminen usein selventää ajatuksia. Itseäni kyllä kaivelisi tuollainen asia varsinkin, jos rakastaisin miestä itse, ja kuitenkin hän ikäänkuin pelaa peliä muiden naisten kanssa, eikä sitoudu suhteeseen.
      Yksi vaihtoehto on myös laittaa mies valintatilanteeseen - joko hän tai sinä, et yksinkertaisesti suostu. Vedä raja jonnekin, se on niin henkilökohtainen juttu, kuka mitäkin sietää, ja mitkä seikat siihen vaikuttaa. Kannattaa kuitenkin antaa itselle aikaa miettiä asioita - yleensä päätös syntyy ajan kanssa, välttämättä nopea ja raju irtiotto ei ole paras vaihtoehto. Voi nimittäin käydä niinkin, että omat tunteesi alkavat viilentyä miestä kohtaan. Jos et pysty jättämään miestä, sitten jäät ja voit itsekin etsiä itsellesi "miesystävän" - sinulla samanlaiset oikeudet kuin hänelläkin. Jos joku muuttaa pelisääntöjä, sitten eletään sitten sen mukaisesti.

      • ollut toinen

        Laita miehesi valintatilanteeseen, joko sinä tai hän. Sinulle paras ratkaisu. Kokenut.


    • Sjipq

      Kakkonen on ykkönen!

    • 4+14

      Missä ongelma oikeasti on? Mksi ihmiset eroavat? Olin itse samassa tilanteessa yli 10 vuotta kestäneen suhteen jälkeen, tuntui siltä että maailma kaatuu niskaan. No, itseasiassa ne olivat omat valheelliset mielikuvat jotka kaatuivat, mutta sitä en ymmärtänyt siinä hetkessä.

      Törmäsin erääseen kirjaan joka selkeytti minulle mitä oli tapahtunut ja miksi. Kirjan mukaan luomme kaikenlaisia mielikuvia asioiden suhteen ja ne vääristävät todellisuutta, eli elämme eräänlaisessa illuusiossa eli valheessa, yksinkertaisesti vain koska emme ole itsellemme rehellisiä. Tuo ongelma sai alkunsa jo lapsuudessa, jolloin opimme siihen ympäristöltämme.

      Ymmärrettyäni tämän tarpeeksi hyvin, erotilanteesta johtuva tuskakin hellitti, sillä tajusin pitäväni kiinni tuosta illuusiosta. Pahin erossa oli kuitenkin kaikki kysymykset ja itsesyytökset, mutta kun ymmärsin mitä todella oli tapahtunut, eli kun sain selkeytettyä tuon ajatusten harakanpesän, niin sekin hellitti.

      Kirja on Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja. Kirjan avulla voi selkeyttää mielensä muillakin elämänalueilla, ja se todella toimii! Suosittelen tutustumaan, törmäsin siihen sivulla www.alkuajatus.org

    • puhetta

      Entä jos kysyt mieheltäsi, mitä mieltä hän on tästä asiasta. Kerro hänelle miltä tuntuu kakkosena oleminen. Onko tuo toinen nainen varattu? Voisivatko he aloittaa suhteen? Pyydä miestäsi miettimään asiaa sinun näkökulmasta. Miten hän reagoisi, jos asia olisi päinvastainen. Entä jos sinäkin pidät silmäsi auki mahdollisen sielunkumppanin suhteen. Minusta olisi kyllä loukkaavaa, jos tietäsin miehelläni olevan suuria tunteita muihin.

      • biatch

        ... niin minustakin... ja todella pahalta tuntuu, kun tietää että ystäväni on rakastunut minuun tulen palavasti ja hänen vaimnsa sättii häntä asiasta päivin. .. minulla ei ole aikomustakaan vaihtaa miestäni häneen....


    • Kuka on tyhmä?

      Minusta on ihan oikein voida ihastua ja trakastua toiseen naiseen.
      Mitä väärää siinä mukamas olisi?
      Elämä on valintoja varten.

      • ...

        Sanoppas tuo miehen lapselle kun hän kysyy" missä isi on"

        Sanoisitko hänelle"isi on ihastunut ja rakastunut toiseen naiseen, ja jättänyt sinut ja se on ihan oikein. Elämä on valintoja varten."

        Samalla tavalla nikki"kuka on tyhmä?"Aloittaja on viaton miehensä pahaan tekoon.

        Tosin vaikutat niin psykopaatilta ettet voi käsittää tätä asiaa koskaan.


      • Herätys
        ... kirjoitti:

        Sanoppas tuo miehen lapselle kun hän kysyy" missä isi on"

        Sanoisitko hänelle"isi on ihastunut ja rakastunut toiseen naiseen, ja jättänyt sinut ja se on ihan oikein. Elämä on valintoja varten."

        Samalla tavalla nikki"kuka on tyhmä?"Aloittaja on viaton miehensä pahaan tekoon.

        Tosin vaikutat niin psykopaatilta ettet voi käsittää tätä asiaa koskaan.

        Kyl nyt tää tapaus ei tiedä yhtään mikä on psykopaatti ja sen käyttäytymismallia, joten ole hiljaa hörhö "wannabee psykologi"!!! Mies on narsisti, mutta ei tässä psykopaattia ole vielä missään vaiheessa ja varsinkaan naisessa.. Huh huh mitä porukkaa


      • ...
        Herätys kirjoitti:

        Kyl nyt tää tapaus ei tiedä yhtään mikä on psykopaatti ja sen käyttäytymismallia, joten ole hiljaa hörhö "wannabee psykologi"!!! Mies on narsisti, mutta ei tässä psykopaattia ole vielä missään vaiheessa ja varsinkaan naisessa.. Huh huh mitä porukkaa

        Ei naisessa. Nainen on narsistin uhri, samoin heidän yhteinen lapsensa.


      • Mnäkin petän miestäi

        Kuka on sika?
        Toiseen naiseen voi rakastua ja vaikka kolmanteenkin mutta olisiko sille ekalle syytä ilmoittaa että olen sitten sen sortin mies. Ja saako vaimo rakastua?
        Elämä on valinbtoja kaikille ei miehille. Kun nainen löytää toisen se on tietty huora mutta kun mies hässii toista sillä on salarajkas. Voi vittu näitä näppylänaamoja:)


      • ex-vaimo aina äiti
        ... kirjoitti:

        Sanoppas tuo miehen lapselle kun hän kysyy" missä isi on"

        Sanoisitko hänelle"isi on ihastunut ja rakastunut toiseen naiseen, ja jättänyt sinut ja se on ihan oikein. Elämä on valintoja varten."

        Samalla tavalla nikki"kuka on tyhmä?"Aloittaja on viaton miehensä pahaan tekoon.

        Tosin vaikutat niin psykopaatilta ettet voi käsittää tätä asiaa koskaan.

        Jos avioliitosta lähtee, niin erotaan vain puolisosta, mutta ei lapsesta. Näin sen ainakin pitää mennä.


      • ole aikuinen
        ... kirjoitti:

        Sanoppas tuo miehen lapselle kun hän kysyy" missä isi on"

        Sanoisitko hänelle"isi on ihastunut ja rakastunut toiseen naiseen, ja jättänyt sinut ja se on ihan oikein. Elämä on valintoja varten."

        Samalla tavalla nikki"kuka on tyhmä?"Aloittaja on viaton miehensä pahaan tekoon.

        Tosin vaikutat niin psykopaatilta ettet voi käsittää tätä asiaa koskaan.

        lapsi ei tiedä eikä lapsen tarvitse tietää tuollaisia asioita on sinun oma kipeäsi jonka tässä kohti kohtaat ei lapsen lapsi on tietämätön asiasta .Älä vedä lasta vastuuseen omista kivuistasi parisuhteessa.Ymmärrätkö se on sinun kipusi älä tee siitä lapsen kautta.Lapsi on syytön sinun kipuusi vai haluatkp puolustella lapsen kautta että sinulle on tehty suuri vääryyys asioita joita tapahtuu arkena monelle muullekkin.Oletkohan itse narsisti joka haluaa suureen ääneen lohtua ja paapomista vaikka lapsen kustannuksella kun ei itse kestä omaa kipua.Sellaista on jokaisella ei vain sinulla kohtaa se kuin aikuinen älä ratsasta lapsen avulla ja kerää itsellesi lohtua.Aikuisena joutuu kohtaamaan omat kipunsa jokainen.


    • AaMuLi_M

      Minä itse en pystyisi suhteeseen, jossa olisin kakkonen. Jokainen meistä kaipaa tulla oikeasti rakastetuksi. Jos olet vain kakkonen, miehesi ei rakasta sinua. Mutta riittääkö se sinulle pidemmän päälle, ja onko se hyväksi lapsellenne? Tuskin on, koska lapset tajuavat nopeasti, jos vanhempien avioliitossa on jotakin vialla.

      Ansaitset paljon parempaa kuin olla kakkosena.

    • Kokemusta on!

      Ei millään pahalla, mutta oletko jumalauta ihan tyhmä??! Jos olisit edessäni nyt ottaisin hartioistasi kiinni ja huutaisin HERÄTYS!!! Hyvin yksinkertaista! Ala mennä ja sassiin, ei kirjaimellisesti, mutta eroa ja lähde pois, aloita alusta lapsesi kanssa! Olet osoittanut miehellesi olevasi pelkkä ovimatto jota voi kohdella miten sattuu! Antaa heidän halailla keskenään niin paljon kuin haluavat. Miten ihmeessä olette saaneet tuollaisen kuvion aikaiseksi että tuollainen olisi ok.. *nauraa ääneen* Huom! Tee näin heti seuraavana arkipäivänä ja lupaan ettet kadu; Ota yhteys sosiaaliviranomaisiin ja kerro tilanteestasi ja huolistasi.. He auttavat sinua ja lastasi eteenpäin kiinni normaaliin elämään. Eroat epäkelvosta miehestäsi, mutta ette kuitenkaan erota välejä isän ja lapsen välillä. Usko minua nyt oikeasti ja tee näin. Nim. merk. Kokemusta on...

    • ode

      Sinun sijassa mä yrittäisin keskustella miehen kanssa millä tasolla hän on suhteessa tuohon toiseen. Uskoisin että pääsette kaikkia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun (mä uskon sen tässä tapauksessa menevän niin , että sinä lähdet mutta hyvillä mielin...)

      Mieluummin sopuisa ero.

      Mä valitsin samankaltaisessa tapauksessa entisen mieheni ja yhteisen elämän hänen kanssa, enkä pidä mitään yhteyttä tähän kakkoseen siksi, koska miestäni se satutti. En minäkään toivo häneltä salailua, ja hän on osoittanut teoillaan rakkautensa minuun.

    • shshrhrh23434t

      Muuttakaa toiselle paikkakunnalle. Mieluiten yli sadan kilometrin päähän alkuperäisestä asuinpaikastanne. Kaukoromanssien elinkaari ei ole järin pitkä, kun kakkonen ei ole jatkuvasti maisemissa muistuttamassa olemassaolollaan miestäsi. Vanhat tuttavuudet saavat luonnollisesti jäädä niiden muiden tuttavuuksien seuraan, joita enintään muistetaan joulukortilla.

      Samalla saat miehen mielenkiintonsa kohdistumaan muuhun, kuten perheeseenne. Ei se rakkauden leimahtaminen uudestaan, vanhassa suhteessakaan, ole mikään ihmejuttu. Sama koskee suhteita ylipäätään; ne tarvitsevat aktiivista "hoitamista" ja psykologista silmää. Ehkäpä siinä syy siihen, miksi olet "ikuinen kakkonen".

    • keksitty ongelma

      Mutta ettehän te edes tiedä millaisesta miehestä on kyse. Peilaatte oman elämän kokemuksianne toiseen henkilöön ja tilanteeseen josta ette mitään tiedä. Mitä jos tuo mies onkin todella ihana ja täysin kyvykäs käsittelemään vaikka kolmea naista yhtäaikaa? En minä tiedä onko, en tiedä onko sellaisia edes käytännössä olemassa, mutta pääasia on se, että ettehän tekään tiedä. Tuossa tilanteessa ei ole pienintäkään ongelmaa jos saatte sen toimimaan.

    • Aikuinen nainen

      Voi hyvä luoja sentään.. Jos rakkaus väliltänne on mennyttä, olet ikuinen kakkonen. Ehkä mies säälii sinua ja on huolissaan myös lapsesta, siksi sinnittelee kanssasi. Itse olen ollut suhteessa ukkomieheen jo monta vuotta ja vaimo tietää meistä, mutta hänelle tärkeintä on, että kulissit ei romahda. Hänellä enimmäinen huoli oli, että mitä naapurit nyt sanoo jne. Asun miehen kanssa ja hän käy 1-2 päivänä viikossa lastensa luona, kun on tarvis. Ero on nyt kuitenkin vireillä, mutta vieläkään ei ole sukulaisille uskallettu erosta kertoa. Heillä pienet lapset, joten ymmärrän sen, että tilanne ei ratkennut heti tavattuamme.

      Rakastuimme miehen kanssa ensi silmäyksellä ja nautimme toistemme seurasta. Tykkäämme ja harrastamme samoja asioita, olemme parhaat kaverit ja rakastavaiset.

      Jos siis haluat säilyttää itsekunnioituksen ja omanarvontunnon, niin tee miehelle asiat selväksi ja jos hän haluaa erota, anna ero.

      • ...

        Sinä elät unimaailmassa. Luulet tietäväsi mitä miehesi vaimo ajattelee. Ihmetyttää eikö teillä huorilla ole minkäänlaista omaatuntoa?

        Miten lapset? Tiedätkö mitä lapsetkin ajattelevat? Onko sinusta heillekin tärkeintä suvun mielipide? Itsekkyyttäsi luulet korvata ehjän perheen.


      • öööööööööööööööööööö

        Perhe ei ole helppo instituutiona uskoisin että miehet kaipaavat vapautta kahleistaan ja tylsästä kotielämästä johon harvoin voi taikoa romantiikkaa koska se on niin hektistä ja kiinni pienissä lapsissa.Tiedän naisena sen koska olin yh-pitkään ja pari avioliittoa siinä välissä miehen kanssa joka ei ollut lapsieni isä.Perhe-elämä on aivan toisenlaista kuin kaksistaan oleminen ja seurustelusuhde.Miehet kun eivät ole tunteellisia niin heille riittää se että pääsevät perheest'ään silloin tällön eroon vaikkeivat lopullisesti sitä tekisikään se on vain väsymystä perheen päänä olemiseen ja perhe elämään ruutiineihinsa.Toisille se on pako työhön.. nettiin, harrastuksiin.. yms toisille se on rakastaja.Vaikka kuinka yrittäisi niin se tieto että toisessa huoneessa nukkuu lapsemme ja lapset.. ja että aamulla herää samanlaiseen päivään kuin eilenkin tekee vaan joillekkin ihmisille hallaa ja halut into kaikki menevät ja tilalle astuu tylsyys.Vian ei tarvitse olla kummassakaan vain siinä että rutiini on astunut kuvaan ja se että perhe-elämä on taitolaji.


    • Haavetta vaan

      Nämä "sielunkumppanit" ja muut rakastumisen kohteet avioliiton ulkopuolella tuntuvat aina paremmalta kuin oma aito avioliitto ja se 16 vuotta rinnalla ollut vaimo.

      Yleensä paras osa tässä on haaveilu. Kun haaveilee että kaikki olisi täydellistä sen haavenaisen kanssa jota koskaan ei saanut... Mutta jos saisi. Sama olisi sitten edessä kun on oltu yhdessä 16 vuotta. Haavesuhteet ja "sielunkumppanuudet" ovat fantasiaa, avioliitto on toinen asia, se on todeksi eletty haave joka on menettänyt kenties hohtonsa mutta on tätä elämää.

      Minä olen joskus menneisyydessä korottanut erään miehen haavemaailmassani sielunkumppaniksi. Kaikki meni täydellisesti kunnes mentiin sänkyyn. Se oli täysi pettymys, ja haavekuvitelmat särkyivät.

      Ainahan se ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen, tai ainakin näyttää...

    • Aikuinen nainen

      Muutamia vuosia olen sivusta seurannut ja minä en ole se, joka mielialalääkkeitä käyttää vaan vaimo. Silti ei voi periksi antaa.. Heidän suhteensa alku ei ollut suurta rakkautta ja jatkui vain vahinkolapsen myötä. Kumpikaan meistä ei etsinyt mitään, kun tavattiin, mutta ensimmäinen kohtaaminen ja se oli siinä.

      Huora en ole, vaan nainen joka halua suhteessa muutakin kuin lapsia ja isää niille :) kypsy siihen.

      • nainen..........

        se käyttääkö apuna henkiseen kipuun tai fyysiseen väsymykseen lääkkeitä ei kerro kumpi on parempi...vaimolla on ollut oma näkemys avioliitosta sinulla on omasi.Toki juuri itse olen rakastunut varattuun mieheen joskaan hän ei minuun ja välillämme ei ole mitään muuta kuin muodollista kanssakäymistä mutta se käyttääkö lääkkeitä ei kerro kummalla menee paremmin yms.


    • Kovan haasteen elämä pisti. Minulla on monta rakastettavaa ystävää ja kumppanille kerroin sen heti suhteen alussa. Kerron aina avoimesti siitä mitä olen kokenut ja hän voi luottaa rehellisyyteeni. Hän käy välillä läpi arvottomuuden tunteitaan ja hylätyksi tulemisen pelkojaan. Tuen häntä läpielämään niitä kokemuksiaan ja yhteys pelaa aivan hyvin.
      Jos olet terapia ihmisiä niin suosittelen käsittelemään tietoisesti kaikkia niitä tunteita joita tilanne sinussa herättää.
      Toisen syyttäminen omista tunteista etäännyttää hankalasti ja viimeisetkin yhteyden mahdollisuudet rapistuvat hiljalleen.
      Voimia sinulle.

    • Näin on

      Jos asia sinua häiritsee, niin jätä mies. Yhden lapsen kanssa pärjää vallan mainiosti. Sinun kärsimys heijastuu pitkin seurauksin lapseesi, eikä hän ole ansainnut sitä. Syytön kun tapahtumiin on. Turhaa hukkaat energiaa asian miettimiseen. Muistan tällaisen kauniin lauseen kuulleeni joskus: Jos rakastat jotakin oikein paljon, päästä se vapaaksi. Jos se ei palaa, ei se ollut sinulle tarkoitettukaan. Jos se palaa, rakasta sitä ikuisesti. Jos miehesi rakastaa toista naista enemmän kuin sinua, ei hän ole sinua ansainnut. MIehiä on miljoonia, sinua vain yksi.

    • Kerronpa esimerkiksi oman tarinani:

      Minä löysin itselleni sielunkumppanin. Ensi kertaa tavatessamme minusta tuntui kuin olisin keskustellut parhaan ystäväni kanssa. En tuolloin ollut ihastunut häneen, vaan tunteeni olivat toverillisia. Mies oli kuitenkin taitava puhuja, ja mitä enemmän opin häntä tuntemaan, sitä enemmän samankaltaisuuksia meistä löysin (lähinnä luonteesta ja tavasta ilmentää itseämme). Vakuutuin siitä että me kaksi kuuluimme yhteen. Suhde kesti intensiiviset pari kuukautta ja oli täynnä ylä- ja alamäkiä. Sen jälkeen mies totesi, ettei hänellä ole minulle aikaa kuin yhtenä viikonloppuna kuukaudessa. Tällöin hän esitti syyksi, että hänellä oli omia menoja, mutta myöhemmin hän kertoi, että minun ahdistukseni ym. tunteeni olivat nostaneet pintaan hänen omia käsittelemättömiä tunteitaan, joita hän ei kestänyt kohdata. Syyt eivät ole tässä esimerkissä tärkeitä. Suhde meni lopulta kokonaan katkolle miehen ilmoituksen myötä, sillä ainoat asiat, joita olin häneltä pyytänyt, olivat ajan antaminen ja läsnäolo elämässäni. Kolmisen kuukautta surin yksin, joskin kirjoittelimme miehen kanssa mesessä. Sen jälkeen tapasimme ja välimme jatkuivat ystävyytenä, jaoimme myös kumppanin etsintään liittyvät asiat keskenämme. En päässyt sielunkumppanistani kuitenkaan täysin yli, sillä hän mustasukkaisilla puheillaan sabotoi jonkin verran miehenetsintäaikeitani ja otti usein analysoidakseen mikä meidän kahden välisessä suhteessa oli mennyt pieleen ja kuinka hän oli oivaltanut miten asiat voisi korjata. Hän ei pyytänyt minua suoraan takaisin itselleen, vaikka tiesi minun olevan yhä ihastunut häneen. Koetin epätoivoisesti löytää kumppanin, joka pyyhkisi tämän sieluntoverin mielestäni ja pääsisin ylitse ihastumisestani...

      (Jatkuu alempana...)

      • Jälleen kuukausien päästä ystävystyin erään miehen kanssa, jolle olin kertonut toivottomasta suhteesta sielunkumppaniini. Erään odottamattoman tilanteen myötä päädyimme yhteen. Hätiköidysti tehty päätökseni johti kuitenkin tilanteeseen, jossa en myöntänyt suhdettamme parisuhteeksi, vaan toivoin sen voivan pysyä avoimena suhteena, josta voisin kenenkään särkymättä lähteä, jos sielunkumppanini päättäisi palata elämääni enemmän kuin ystävänä. Oltuamme puoli vuotta yhdessä tämän miehen kanssa suhde ajautui kriisiin, minkä vuoksi pistin välit mieheen kuukaudeksi lähes kokonaan poikki. Kerroin tästä sielunkumppanilleni, jonka kanssa olin ollut pari kuukautta etäisempi keskittyessäni parisuhteen ongelmiin. Vuodatettuani kaikki ongelmani hänelle ja saatuani myötätuntoa tilanteeseeni, sielunkumppanini otti seuraavalla kerralla asian puheeksi ja sanoi, että hänen mielestään olin väärässä suhteessa. Jos kerta aioin jättää miehen, niin voisin tulla takaisin hänen luokseen. Olin hetken aikaa onneni huipulla, mutta päädyin sen jälkeen suremaan menetettyä suhdettani.

        Jätin miehen. Ennen kuin ehdin varsinaisesti aloittaa uutta suhdetta sielunkumppanini kanssa, sain kuitenkin selvitettyä ratkaisemattomat ongelmat miehen kanssa ja muistin kuinka paljon pidinkään hänestä ihmisenä... Koska kumpikin miehistä oli tavallista suvaitsevamman sorttinen ihmisolento, he suostuivat ehdottamaani ratkaisuun eli monisuhteeseen, jossa olin käytännössä suhteessa kumpaankin heistä. Perustelin ratkaisun sillä, että sielunkumppani oli minuutemme samankaltaisuuden vuoksi minulle tärkeä, mutta hän oli käytökseltään ailahtelevaisempi kuin minä, eikä pystynyt näin ollen arjessa tarjoamaan sitä turvallisuudentunnetta, jota mies taas pystyi tarjoamaan. Eli rakastin heitä kumpaakin eri tavoin. Toivoin ratkaisun tyydyttävän kaikkien tarpeet. Pian sielunkumppani kuitenkin veti itsensä suhteesta pois todettuaan, ettei monisuhde ollut hänen juttunsa. Yritin anella häntä takaisin sanoen jättäväni toisen miehen. Hän ei tahtonut kokea syyllisyyttä suhteemme hajottamisesta, eikä minun takertuvan häneen. Sanoin, etten voi olla enää miehen kanssa, koska olin haikaillut sielunkumppanin perään koko suhteemme ajan, enkä halunnut enää jatkaa siten... Se ei ollut mielestäni reilua miestä kohtaan, vaikka hän olikin tyytyväinen osaansa "kakkosena". Sielunkumppani vain kehotti minua "päästämään irti"...

        Tiedän etten ole käyttäytynyt fiksusti suhteissani. Kerroin tarinan vain havainnoillistamaan sitä, millaista on elää parisuhteessa, ollen ihastunut samalla sielunkumppaniinsa suhteen ulkopuolella... Sanotaanko näin, että olisin päässyt ihastumisestani luultavasti yli, ellei sielunkumppanini olisi vaikeuttanut asiaa ottamalla jatkuvasti puheeksi menneen suhteemme. Joka kerta kun hän sen teki, sekosin ajatuksissani ja vatsani tuntui kääntyvän ympäri... Päättelin tämän olevan merkki ihastumisesta ja ahdistuin huomatessani, etten ole yrityksistäni huolimatta pystynyt vieläkään hyväksymään häntä ystävänäni, vaan toivoin yhä meidän olevan jotain enemmän... Silloin kun sielunkumppanini ei puhunut asiasta, en juurikaan miettinyt sitä ja ihastumiseni "uinui" sisälläni passiivisessa tilassa, jolloin en kokenut sen vaikuttavan häiritsevästi elämääni. Kaikissa suhteissani olen ollut ihastunut ulkopuoliseen henkilöön, mutta sillä tavoin passiivisesti, ettei asialle ole ollut tarpeellista tehdä mitään. Kukaan näistä ihastuksistani ei ole ollut sielunkumppanini, enkä ole ollut heihin läheisissä väleissä. Tunne ihastumisesta on ok niin kauan kuin ei ole tarvetta saada ihastuksen kohdetta itselleen (siis jos ihastuessaan on jo parisuhteessa).

        Moni on ihmetellyt haluani löytää sielunkumppani, joka merkitsee minulle samanlaista ihmistä kuin olen itse. Olen kai harvinaislaatuinen poikkeus, kun haluan katsoa peilikuvaani silmästä silmään. Usein ihmiset tahtovat kumppaninsa olevan vain samanhenkinen. Aloittajan viestiä haluan kommentoida sen verran, että ehkä miehesi ja hänen sielunkumppaninsa eivät oikeasti halua olla parisuhteessa keskenään? Moni ei tahdo kumppaninsa olevan täsmälleen samanlainen kuin hän itse, vaan enemmänkin täydentävän itseään. Ehkä miehesi ja hänen sielunkumppaninsa tietävät, ettei arki heidän välillään tulisi onnistumaan ja haluavat tietoisesti pysyä vain ystävinä. Ehkä heidänkin ”rakastumisensa” on passiivisessa tilassa.

        (Jatkuu taas alempana...)


      • Kyynelkissa kirjoitti:

        Jälleen kuukausien päästä ystävystyin erään miehen kanssa, jolle olin kertonut toivottomasta suhteesta sielunkumppaniini. Erään odottamattoman tilanteen myötä päädyimme yhteen. Hätiköidysti tehty päätökseni johti kuitenkin tilanteeseen, jossa en myöntänyt suhdettamme parisuhteeksi, vaan toivoin sen voivan pysyä avoimena suhteena, josta voisin kenenkään särkymättä lähteä, jos sielunkumppanini päättäisi palata elämääni enemmän kuin ystävänä. Oltuamme puoli vuotta yhdessä tämän miehen kanssa suhde ajautui kriisiin, minkä vuoksi pistin välit mieheen kuukaudeksi lähes kokonaan poikki. Kerroin tästä sielunkumppanilleni, jonka kanssa olin ollut pari kuukautta etäisempi keskittyessäni parisuhteen ongelmiin. Vuodatettuani kaikki ongelmani hänelle ja saatuani myötätuntoa tilanteeseeni, sielunkumppanini otti seuraavalla kerralla asian puheeksi ja sanoi, että hänen mielestään olin väärässä suhteessa. Jos kerta aioin jättää miehen, niin voisin tulla takaisin hänen luokseen. Olin hetken aikaa onneni huipulla, mutta päädyin sen jälkeen suremaan menetettyä suhdettani.

        Jätin miehen. Ennen kuin ehdin varsinaisesti aloittaa uutta suhdetta sielunkumppanini kanssa, sain kuitenkin selvitettyä ratkaisemattomat ongelmat miehen kanssa ja muistin kuinka paljon pidinkään hänestä ihmisenä... Koska kumpikin miehistä oli tavallista suvaitsevamman sorttinen ihmisolento, he suostuivat ehdottamaani ratkaisuun eli monisuhteeseen, jossa olin käytännössä suhteessa kumpaankin heistä. Perustelin ratkaisun sillä, että sielunkumppani oli minuutemme samankaltaisuuden vuoksi minulle tärkeä, mutta hän oli käytökseltään ailahtelevaisempi kuin minä, eikä pystynyt näin ollen arjessa tarjoamaan sitä turvallisuudentunnetta, jota mies taas pystyi tarjoamaan. Eli rakastin heitä kumpaakin eri tavoin. Toivoin ratkaisun tyydyttävän kaikkien tarpeet. Pian sielunkumppani kuitenkin veti itsensä suhteesta pois todettuaan, ettei monisuhde ollut hänen juttunsa. Yritin anella häntä takaisin sanoen jättäväni toisen miehen. Hän ei tahtonut kokea syyllisyyttä suhteemme hajottamisesta, eikä minun takertuvan häneen. Sanoin, etten voi olla enää miehen kanssa, koska olin haikaillut sielunkumppanin perään koko suhteemme ajan, enkä halunnut enää jatkaa siten... Se ei ollut mielestäni reilua miestä kohtaan, vaikka hän olikin tyytyväinen osaansa "kakkosena". Sielunkumppani vain kehotti minua "päästämään irti"...

        Tiedän etten ole käyttäytynyt fiksusti suhteissani. Kerroin tarinan vain havainnoillistamaan sitä, millaista on elää parisuhteessa, ollen ihastunut samalla sielunkumppaniinsa suhteen ulkopuolella... Sanotaanko näin, että olisin päässyt ihastumisestani luultavasti yli, ellei sielunkumppanini olisi vaikeuttanut asiaa ottamalla jatkuvasti puheeksi menneen suhteemme. Joka kerta kun hän sen teki, sekosin ajatuksissani ja vatsani tuntui kääntyvän ympäri... Päättelin tämän olevan merkki ihastumisesta ja ahdistuin huomatessani, etten ole yrityksistäni huolimatta pystynyt vieläkään hyväksymään häntä ystävänäni, vaan toivoin yhä meidän olevan jotain enemmän... Silloin kun sielunkumppanini ei puhunut asiasta, en juurikaan miettinyt sitä ja ihastumiseni "uinui" sisälläni passiivisessa tilassa, jolloin en kokenut sen vaikuttavan häiritsevästi elämääni. Kaikissa suhteissani olen ollut ihastunut ulkopuoliseen henkilöön, mutta sillä tavoin passiivisesti, ettei asialle ole ollut tarpeellista tehdä mitään. Kukaan näistä ihastuksistani ei ole ollut sielunkumppanini, enkä ole ollut heihin läheisissä väleissä. Tunne ihastumisesta on ok niin kauan kuin ei ole tarvetta saada ihastuksen kohdetta itselleen (siis jos ihastuessaan on jo parisuhteessa).

        Moni on ihmetellyt haluani löytää sielunkumppani, joka merkitsee minulle samanlaista ihmistä kuin olen itse. Olen kai harvinaislaatuinen poikkeus, kun haluan katsoa peilikuvaani silmästä silmään. Usein ihmiset tahtovat kumppaninsa olevan vain samanhenkinen. Aloittajan viestiä haluan kommentoida sen verran, että ehkä miehesi ja hänen sielunkumppaninsa eivät oikeasti halua olla parisuhteessa keskenään? Moni ei tahdo kumppaninsa olevan täsmälleen samanlainen kuin hän itse, vaan enemmänkin täydentävän itseään. Ehkä miehesi ja hänen sielunkumppaninsa tietävät, ettei arki heidän välillään tulisi onnistumaan ja haluavat tietoisesti pysyä vain ystävinä. Ehkä heidänkin ”rakastumisensa” on passiivisessa tilassa.

        (Jatkuu taas alempana...)

        Toisaalta kirjoitit: "Eivät he kuulemma ole tehneet muuta kuin halailleet ja mies sanoo että ei halua avioeroa." Voisitte sopia missä menee suhteenne raja, eli miten pitkälle mies saa sielunkumppaninsa kanssa mennä ilman, että se loukkaa hänen sinulle antamiaan lupauksia. Rehellisyys on tärkeintä. Kukaan ei voi kieltää omia tunteitaan. Minusta on hienoa, että miehesi luottaa sinuun niin paljon, että kertoi sinulle tunteistaan rehellisesti. Missä tilanteessa hän oikeastaan otti tunteensa sielunkumppaniaan kohtaan sinun kanssasi puheeksi? Entä onko hän kertonut rakastavansa vain sielunkumppaniaan vai rakastaako hän sinua myös? Rakastaa voi useampaakin ihmistä kerralla. Voi tietenkin olla, että sydämessään mies haluaisi olla yhdessä sielunkumppaninsa kanssa, mutta kokee velvollisuudekseen olla sinun kanssasi, kun kerran avioliittoon on astuttu ja lapsi kasvatettavana. Hän saattoi kertoa tunteistaan sinulle, jotta voisit hänen kertomansa perusteella tehdä päätöksen, haluatko olla hänen kanssaan vai laskea hänet menemään. Tällöin hän välttyisi itse kokemasta syyllisyydentunnetta tekemästään päätöksestä, kun sinä tekisit sen hänen puolestaan. Mieti asiaa.


    • Ei ole helppoa

      Minä elän myös tilanteessa, jossa olen joutunut vastikään huomaamaan miesystäväni ihastuneen ystäväpariskuntamme naiseen. He tapailevat kahdestaan, pitävät yhteyttä ja heillä on aivan omat jutut ollessamme neljästään. Mieheni puhuu tästä naisesta paljon ollessamma kaksin; mitä tämä nainen on kertonut, mitä tehnyt yms. Se sattuu. Sattuu ja kovasti. Meillä ei ole yhteisiä lapsia eikä yhteistä omaisuutta. Tunnen itseni myös petetyksi. Joku voisi ajatella noita kertomisia avoimuutena, mutta minä kuulen äänessä myös kaipuuta. Hän ei käy meillä kylässä minun luonani. Vain mieheni luona ja silloinkin yksin.

      Ymmärrän tuolta osin sen tunteen, mitä joudut kokemaan. Se ei ole helppoa elää. Ei ole helppoa huomata, kuinka on toinen. Vaikka itse pitää miestään ykkösenä ja toivoisi, että olisi itse myös sellainen. Minä olen päättänyt, että katson nyt tilannetta vielä hetken aikaa, otan jotain puheeksi ja jos asia ei muutu, niin laitan kovan kovaa vasten.

      Ei kenenkään tarvitse alistua moiseen. Mitä sinun miehesi sanoisi, jos tilanne olisi toisin päin? Hyväksyisikö hän? Sinuna rohkeasti ottaisin asian puheeksi miehesi kanssa ja mikäli asiassa ei ole mitään, niin tekemään välit selväksi tuttavaanne.

    • Tuija+++++

      Aikuiset ihmiset ja olette noin vastuuntunnottomia. Itse ihmettelen että miksi ihmeessä pitää ottaa elämäänsä avioliiton ulkopuolisia suhteita, jotka ovat ns. vaarallisia?

      En minä naisena rupeaisi kaveeraamaan sellaisen miehen kanssa johon tuntisin edes pienintä vetoa... tai edes niin päin että joku selvästi tuntisi vetoa minuun. Pitäisin avioliitolle haitalliset henkilöt kaukana itsestäni.

      Jos kerran lupaat toiselle ihmiselle jakavasi elämäsi hänen kanssaan niin silloin on oma vastuusi pitää huolta ettei tuollaisia ihastumisia tai rakastumisia pääse tapahtumaan ulkopuolisiin. Törkeää ajatella että on ok pitää hauskaa ja edes leikitellä ajatuksella jostakin toisesta, kun oma puoliso jakaa kanssasi pedin ja jokapäiväisen arjen iloineen ja suruineen.Jos otat vastaan toisen elämän, ei sillä ole palautusoikeutta. Hoitakaa ihmiset sitä omaa avioliittoanne.

      • nuppi sekaisin

        .. puhut asiaa, mutta jos huomaat että ystäväsi on todella koukussa sinuun ja ystävyyssuhde on ollut lämmin ja läheinen aina. Ei ole helppoa siinä tilanteessa sanoa että "ala vetää, tämä loppuu nyt" ...


      • ....................
        nuppi sekaisin kirjoitti:

        .. puhut asiaa, mutta jos huomaat että ystäväsi on todella koukussa sinuun ja ystävyyssuhde on ollut lämmin ja läheinen aina. Ei ole helppoa siinä tilanteessa sanoa että "ala vetää, tämä loppuu nyt" ...

        Miksi ei? Etkö tuota enempi tuskaa ystävälle olemalla lähellä häntä ja kuitenkin saavuttamattomissa...? Kun pelin pistää kerralla poikki, voi jokainen tahollaan jatkaa elämäänsä. Jos pidät ystävänä sellaista joka haluaa sinut omakseen voi hän hyvinkin sabotoida parisuhdettasi siinä toivossa että vielä joku päivä olisit hänen omansa. Tai voi käydä niinkin että hän vain roikkuu sinussa eikä pysty luomaan rakkaussuhdetta muihin.


    • pave

      Ei noin kaunis nainen voi olla kuin ykkönen

    • kji

      Sun mies on rakastunut toiseen naiseen. Järki käteen. Menetetty tapaus.

    • iituliiini-------

      Minä olen ihastunut rakkaimman ystäväni mieheen.. Mies on fiksu, kiltti ja mukava ja juuri sellainen kuin unelmamiehen tulisi olla Tilanne on kärjistynyt siihen, että ystäväni ei enää vietä aikaa kanssani, koska uskon hänen huomanneen tilanteen.. Näin täällä. Tilanne on aika sietämätön, sillä en todellakaan halua menettää ystävääni tai ole kiinnostunut minkäänlaisesta suhteesta hänen mieheensä!!

      • kohtalo

        ... tämän takia menetin ystäväni joka seisoi rinnallani hyvässä ja huonossa 33 vuotta ... :(


    • Ei se miehesi sitä toista naista rakasta, vaan kuvittelee rakastavansa. Ihmiset kuvittelee että jos tuntee johonkin vetovoimaa, niin se olisi rakkautta. Rakkaus ei ole mitään hormoonitoimintaa, vaan vastuuta.
      Kysy mieheltäsi kummasta hän tuntee enemmän vastuuta omasta perheestään, vai siitä toisesta naisesta, niin siitä tiedät ketä hän oikeasti rakastaa.

    • RAKKAUS ON ERI JUTTU

      Musta on ihan normaalia, että ystävien miehiin voi tuntea ihastuksen tunteita. Ihan siitä syystä, että he ovat saman sorttisia kuin naispuoliset ystävätkin, ja ovat sielultaan lähellä sinun sieluasi. Samoin koen, että ystävien miehet ovat näyttäneet ihastuneen myös minuun. Samoin voi käydä esim. työpaikalla. On kuitenkin huima ero erottaa ihastus ja aito Rakkaus toisistaan. Tässä tulee nimenomaan oma vastuu mukaan. Mukavia, hurmaavia, fiksuja miehiä, ihastumisen arvoisia, on maailma täynnä, mutta tulee tietää miksi oman kumppaninsa on valinnut. Jos ei ole tietoinen oman kumppaninsa ainutlaatuisuudesta ja miksi yhdessä ollaan, niin silloin on helposti joka tuulen vietävänä. Mun mielestä olis hyvä, että suhteen solmimisvaiheessa tämän tekee jo itselle selväksi, niin voi myöhemmin vapaasti liikkua myös ihastumisten viidakossa. Kun löytää oman paikkansa, osaa myös kunnioittaa muiden omia paikkoja tässä elämässä.

    • väistynyt

      Oma mieheni vaihtoi minut ns. parempaan naiseen sen vuoksi, että olen yksinkertaisesti hänen valopilkkunsa. Ystävä, jonka seurassa on hyvä olla. No aikani seurailin tilannetta ja lopulta kyllästyin meininkiin, jossa sain koko ajan olla vain se kakkosnainen. Lopputulos: eromme jälkeen alkoholi hyppäsi mieheni kuvioihin, naiset vaihtuivat säännöllisesti ja vähän reippaamin säännöllisesti. Lopulta viina vei ja hän pahoinpiteli työkaverinsa saaden siitä merkinnät rekisteriinsä ja menettäen lapsensakin. Kaiken tuon jälkeen tuli ja kysyi, että olisiko mahdollista vielä palata entiseen.

      Itsekunnioitus pitää säilyttää. Minä pidän kiinni siitä, että jos en ole riittävän hyvä ollakseni se ykkönen, en jää kukkumaan sellaisen elämään jolle olen vain lelu. Jokainen on oman elämänsä toimitusjohtaja ja itse ratkoo miten antaa itseään kohdella. Ihan kaikkea ei tarvitse sietää.

    • sieluton kumppani

      Haloo, etsi oma sielunkumppani!!!

    • Tiedän sen!

      Jos miehesi päättää lähtä sen toisen naisen matkaan, hän tulee katumaan sitä päätöstä jos sain vaiheessa!

    • O - O

      Hei "ikuinen kakkonen",
      olet saanut paljon hyviä vastauksia, joita en kaikkia edes malttanut lukea. Heitän joukkoon omia ajatuksiani tilanteesta - ja kysymyksiä, joita toivon sinun pohtivan itseksesi.

      Nimimerkkisi kertoo, että olet jo valinnut osasi omassa mielessäsi. - Onko sinulla omaa elämää: harrastuksia, ystäviä, mielenkiinnon kohteita vai yritätkö elää vain miehesi kautta?

      Mitä hyvää sinulla on tarjottavana? Millaisia asioita arvostitte nuorena toisissanne?

      Millaisia olivat parhaat yhteiset hetkenne ja missä vietitte sellaisia?

      Ovatko ystäviin kohdistuvat lämpimät tunteet ja sielunkumppanuuden kokeminen sinun mielestäsi pois omalta puolisolta? Voisiko kaikki positiivinen tuoda lisäarvoa yhteiseen eloon?
      Jos luottaa ja rakastaa, ei kannata myrkyttää elämää epäilyksillä ja vaatimuksilla. Kun itse antaa, saa usein kaksinkertaisesti takaisin. - Ei kuitenkaan kannata antautua vain hyväksi käytettäväksi.

      Luulen, että saatat itse työntää miestäsi toisen naisen syliin omalla käyttäytymiselläsi tai ainakin rakentaa kuilua väliinne.

      Olen ehtinyt elää jo pitkään. Elimme pari vuosikymmentä tiiviissä yhteydessä yhden ystäväpariskunnan kanssa, ja me kaikki neljä tunsimme sielunkumppanuutta keskenämme. Esim. mökkeillessä työjako, nukkumisrytmi, pitkät keskustelut ja yhdessä tekeminen määräytyi jokaisen omien tarpeiden ja vahvuuksien mukaan. Vietimme pitkiä hetkiä kaksin toisen parin vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa. Tunsimme läheisyyttä ja luultavasti rakastimme kaikki toisiamme, mutta myös omia kumppaneitamme, eikä minkäänlainen uskottomuus tullut mieleen - tai sitä ei ainakaan päästetty pintaan.

      Omissa harrastuksissa ja työpaikalla minulla on ollut onni kohdata muutamia miehiä, joiden kanssa olemme kokeneet sielunkumppanuutta, tai lähes sellaista. Se ei ole vienyt keneltäkään mitään, vaan on lisännyt positiivista potkua omaan elämäämme - joskus raskaisiin työpäiviin tai muuten arkiseen oloon. Olemme voineet välillä purkaa henkilökohtaisia ajatuksia ja jutella yksityisasioista älykkään, ymmärtävän ystävän kanssa. Toista sukupuolta edustava ystävä on tuonut keskusteluun nais- tai miesnäkökulmaa, joka on avannut uusia näkökulmia esim. oman parisuhdeongelmien tai pulmatilanteiden pohtimiseen.

      Mieti, mitä itse haluat ja toimi sen mukaan. Haluatko lisää hyviä hetkiä miehesi kanssa? Rakastatko häntä?

      Tiedän kokemuksesta, että pitkässä parisuhteessa on mahdollista kokea rakastumisen tunteita uudelleen. Olen viettänyt muutamia ihania, kiihkeitä lomaromansseja - oman tutun, turvallisen, kotona usein arkisen kumppanin kanssa. Ne ovat käynnistyneet yllättäen jonkin pienen sysäyksen seurauksena, ja ovat kasvaneet riemukkaiksi, kun olemme ruokkineet tunteita molemmin puolin pikku-huomaavaisuuksilla, suloisilla yllätyksillä. Olemme katsoneet toisiamme uusin silmin ja pitäneet näkemästämme. Olemme myös kertoneet sen toisillemme.

      Kannataisiko sinun
      - kertoa miehellesi, että rakastat häntä?
      - hemmotella miestäsi, ja yllättää hänet positiivisilla teoilla tai iloisilla yllätyksillä?

      Koska viimeksi olette hieroneet toistenne hartioita tai jalkoja?

      Suurin osa elämästä on usein arkea. Millaisia hyviä hetkiä haluat omaan arkeenne?

      Kun antaa niin saa itsekin, usein kaksinverroin takaisin. Kun esittää vaatimuksia toiselle, saattavat molemmat jäädä ilman.

      Onnea matkaan! Sinun valintasi vaikuttavat omaan ja muidenkin elämään. Katso eteenpäin ja yritä välttää tekoja, jotka estävät sinua saavuttamasta tavoitteesi.

      • sanaton*

        "Luulen, että saatat itse työntää miestäsi toisen naisen syliin omalla käyttäytymiselläsi" voiko joku oikeasti ajatella näin??!!!

        Sana pettäminen on saanut uuden ulottuvuuden. Olen ajatellut toisen syliin hakeutujan olevan syyllinen mutta hän onkin uhri...silloinhan se syli onkin aivan perusteltua.


      • Kaikkea kanssa
        sanaton* kirjoitti:

        "Luulen, että saatat itse työntää miestäsi toisen naisen syliin omalla käyttäytymiselläsi" voiko joku oikeasti ajatella näin??!!!

        Sana pettäminen on saanut uuden ulottuvuuden. Olen ajatellut toisen syliin hakeutujan olevan syyllinen mutta hän onkin uhri...silloinhan se syli onkin aivan perusteltua.

        Tämä on tympeä uskomus että nainen tai mies jollakin tapaa "työntää" puolisoaan toisen syliin. Yhtä tympeää kuin eräs psykologi ! sanoi minulle etten saa pelätä että jotain pahaa tapahtuu koska yleensä tapahtuu se mitä pelkäämme !!! Naurettavaa, silloinhan olisi helppo saada lottovoittokin, kun vaan alkaa pelkäämään sitä mahdollisuutta tarpeeksi.


    • gjghjg

      kaks vaihtoehtoo, eroat miehestäs tai sitten muutatte kahestaan pois ja ette näe tai ole yhteydessä siihen toiseen eukkoon enää ikinä.

    • ...

      Hyvä viesti, minusta on sikäli turhaa antaa ap:lle ohjeita, hänhän ei voi vaikuttaa tilanteeseen. Halaus kertoo paljosta. On väärin lokeroida ap ikäväksi tiukkikseksi ja hehkuttaa kuinka mukavaa elämän kuuluisi olla.

      On ihan normaalia huolestua ja miettiä jospa heidän välillään onkin enemmän. Mieheltä odotettaisiin sen näkemistä. Mutta jos hän päättää mennä vain siitä mistä aita on matalin ap ei voi vaikuttaa siihen.

      Ap on viaton ja on silkkaa ylpeyttä odottaa että ap muuttuisi sinun kaltaiseksi. Yhtä viaton tilanteeseen kuin lapsi.

      Mieti miten hänelle kertoisit asioiden todellisesta laidasta. Vieläkö samoin?

    • tie onneen

      On vaikeaa elää ihmisen kanssa joka ei rakasta sinua.
      Meillä on vain tämä yksi elämä ja jokaisella on oikeus oikeanlaiseen onneen,molemmin puoliseen.
      Elämä on valintoja...
      Lapsi ei voi olla syy yhdessä elämiseen jos se on onneton.
      Lapsi vaistoaa välisenne kemiat eikä se ole hänenkään kasvulleen,kehitykselleen hyväksi.

      Joten,miksi olla nro 2 kun voisi olla 1 ja onnellinen ja rakastettu.

      Ihanaa kevään aikaa! Maailmasta eivät miehet lopu,eivätkä naiset...

      Voimia!

      • Näin se vaan menee

        Kaikilla on toki oikeus onneen, molemminpuoliseen. Useat meistä eivät sitä saa kokea yhtäkään kertaa elämässään. Jotkut meistä voivat olla varmoja etteivät miehet tai naiset lopu, mutta aika moni myös TIETÄÄ ettei hänen kohdalleen ehkä koskaan tule yhtäkään ystävää.


    • Nainen joka tykkää

      Voi että, unohdan usein, että suomalaiset eivät uskalla koskettaa toisiaan. Kättelykin on joillekin vaikeata.

      Nykyisin halaaminen ja poskisuukot ovat yleistyneet myös suomalaisten keskuudessa. Katsokaa vaikka telkkaria. Mitä pahaa halaamisessa on?

      Usein naiset kyttäävät ja epäilevät puolisoitaan, joskus miehetkin. On kurjaa palata kotiin ryppypepun ikävän ja ehkä kuulustelevankin puolison luo mukavien ystävien kanssa vietettyjen hetkien jälkeen tai joutua kuulusteluun ystävien lähdettyä omasta kodista kivan illan jälkeen.

      Luotan puolisooni niin kauan kun haluan elää hänen kanssaan, enkä yllätä itse häntä parittelemasta jonkun toisen kanssa.

      Kytätkää ja vakoilkaa, mutta on turha valittaa suhteen muututtua kurjaksi. Katsokaa peiliin ja miettikää kuka on syyllinen.

    • minervan pöllö

      Viisas viesti tämä viimeinen. Joskus olen miettinyt, miksi ihmisillä on niin suuri tarve opettaa muille, miten näiden pitäisi elää ja tuntea ja kokea avioliittonsa tai sielunkumppaninsa - ketä pitäisi rakastaa ja ketä ei saa rakastaa. Jokainen ajatteleva ihminen osaa varmasti päättää sen ihan itse. Ei tunteitaan voi pakottaa - niiden kanssa on vain elettävä. Kukin tavallaan.

    • la(a)tunainen

      niinhän nuo tuollaiset miehet aina rakastaa toista. Olen ollut se toinen kahteenkin kertaan ja rakastanut vuosikausia ensin ensimmäisen vaimon ja sitten toisen vaimon kanssa. syy - mukamas- oli se- ettei voinut lähteä näistä liitoista- että ei voinut ottaa toisen miehen lapsia huollettavakseen(minulla kun oli kaksi lasta). Nyt -kun olen jo vanha ja mies toisessa avioliitossaan, jossa on pettänyt koko ajan, hänellä on joku "kolmas"- itseasiassa ties kuinka mones... Mistään ei tarvitse vastata tällä tavalla. Mies saa aina kokea huumaa. Olen ajatellut paljastaa KAIKEN. Sitä se äijä (67v) pelkääkin ja yrittää pitää yhteyksiä yllä minuun soittelemalla joka päivä. Minä olen kuulemma se sielun kumppani!!! Heh, on repinyt sieluni hajalle, että kehtaakin puhua shittiä. Kehoitan muuttamaan kaus näistä "horoskooppitasoisista horottajista"

    • ............

      mies ei halua luopua kakkosesta, mutta ei ykkösestäkään jos on yhteistä omaisuutta, kovin on itsekkäitä petturit joka suhteessa..

    • millamagia31

      Miehesi on kuitenkin severran kunnioittanut sinua ettei tämän toisen naisen kanssa ole sekstaillut. mutta tunteilleenhan ei voi mitään.. rakkaus tulee ja menee... kaikella on tarkoituksensa!
      Teidän liitto on tunteiden osalta tullut loppuun, ota se uutena alkuna..
      Nyt sinullakin on mahdollisuus vielä löytää se oikea ja miehesi olisi onnellinen uuden naisensa kanssa, Joskun rakkautta on myös osata päästää irti... ja jos se ei palaa luoksesi, se ei koskaan ole ollutkaan sinun!
      Vain Lapsen takia on väärin olla parisuhteessa jossa molemmat vanhemmat ei rakasta toisiaan ja jossa ei olla kuin normaali pariskunta, lapset vaistoavat kaiken.
      SInun on aikaa päästä irti, et kakkosena oleminen ole terveellistä! :/
      aika parantaa haavat!
      tsemppiä

    • kojihdfir0

      Munan kokoako sovittelet uuden miehen kaa

    • UHA882
    • alacin

      No munattomia miehiä on ja heidän kanssaan on tultava toimeen. Jos sinun käsitys parisuhteesta ei toteudu, niin ei kannata jatkaa.

      Missä aarre, siellä ajatukset...

    • seksitön ei toimi

      Tapoitko seksin parisuhteestanne ja siksi mies lähti sitä etsimään? Voit syyttää vain itseäsi mokoma pihtari.

    • Mosse...

      SInulla on hieno mies kun tuntee suurta vastuullisuutta teoistaan ja tunteistaan. Olette aikoinaan tehneet lapsen, siitä pitää olla vastuussa ainakin siihen asti kun hän on 18. Näin se vain menee, että kaikkea ei voi elämässä saada ja miehesi varmaan tajuaa tämän. Älä vaan päästä irti tai aja pois, mies lähtisi jos olisi heikko häviäjä luonne.

    • Mies27v

      Voisit tietenkin kertoa tälle naisystävälle että olet huolissasi tilanteesta. Jos ei hänelle niin miehellesi. Jos tämäkään ei käy, on varmaankin aiheellista etsiä uusi mies. Koita pärjätä!
      Tsekkaa blogini, jos vaikka sopisit mulle :)

      http://adf.ly/6CGOe

    • mattttti vaan

      Hei!
      Olen mies ja rakastunut varsin useaan naiseen. Kokenut heidän kanssaan sielunkumppanuutta. Sänkyyn emme ole menneet. Olempa muutaman kanssa saunonutkin. On hienoa, että mulla voi olla todella hyviä ystäviä naisissa. Vaimoni toki heistä tietää. Avioliitto on avioliitto ja ystävät on ystäviä. Olette varsin pikkusieluisia mikäli sotkette nuo asiat.

    • eronnut vanha-akka

      40 vuotta toinen nainen, jopa omassa liitossa. Tiedän mistä puhun. Keskustele asiasta miehesi kanssa. Asioissa on niin monta puolta, esim jos on asunto- tai muita velkoja, ei sen takia kannata katsella sivusta, sinä satutat vaan itseäsi ja lastasi, lapsi vaistoaa tunteesi ja kasvaa tasapainottomaksi. Vaikka sinä rakastatkin miestäsi, asiat ei ole niin kun pitää. Minä erosin, tee sinä omat päätelmäsi.

    • Minun tarinani

      Elin kolme vuotta sinun kaltaisessa tilanteessa lasten vuoksi. Odotin, jospa suhde väljähtyisi. Jatkuva pahamieli, pelko ja epävarmuus kalvoi ja söi itsetuntoni. Kun sitten tein ratkaisun ja lähdin, henkinen helpotus oli valtava, vaikka ero olikin lasten vuoksi surullinen. Kaikkea ei voi saada, mutta kakkosena eläminen on kamalaa.
      Jokainen suhde on tietysti omanlaisensa, mutta ei omia tunteitaan kannata vähätellä, ei sinun eikä miehesikään. Tsemppiä sinulle!

    • Vääräyhteelaskutulos

      Sitä mitä ei saa, romantisoi. Todellisuus karistaa harhaluulot.

    • Mike2012

      Sanotaan, että tärkeintä on jutustelun ihanuus. Mitä se sitten voi käytännössä olla, mutta muutamia viestejä ketjusta lukeneena jäi aika sekava kuva siitä mikä on ylipäätään oikein. Kirjoittajat varmasti kertoivat hyvän näkökulman, mutta lopulta niistä kaikista yhdessä jäi käteen, ettei mikään oikein merkitse mitään. Vai kuinka?

      Tosiasia on, ettei ihmisen mieltä ole ohjelmoitu vakituisen suhteen rajoittamaksi vaan se vipeltää miten milloinkin. Ehkäpä tilausta vipeltämiseen on ollut, jos niin on tapahtunut. Lopulta tärkeintä EI mielestäni ole sitoutuminen VAAN osapuolten onnen maksimointi.

      Jos tarjolla on tasapaksua, mutta ookoota nykyisyyttä (ehkä) paremman tulevaisuuden vaihtoehtona, jää tavallaan suurimmaksi kysymykseksi, voiko ihminen vaatia parempaa ja jos voi, niin onko sillä mitään merkitystä elämän kannalta. Jos se parempi tulevaisuus (jonkun uuden kanssa) on turhanpäiväistä, niin mikä on sitten tärkeää? Lapset? No, miten heille käy erossa?

      Tässä eronneiden yleinen näkökulma:

      "Vanhempien arvioiden mukaan myös lapset toipuvat varsin pian vanhempiensa erosta. Avioliiton purkamista ei koeta yleensä myöskään taloudelliseksi katastrofiksi. Erosta selviytymistä auttaa tulevaisuuteen suuntautuminen, eroasian käsittely ja sosiaalinen tuki.

      Suurin osa naisista ja yli puolet miehistä piti avioliiton purkamista järkevänä ratkaisuna. Moni eronneista myös oli sitä mieltä, että avioero on parantanut heidän elämänlaatuaan. Siitä johtuen suurin osa eronneista pitää eroa oikeana ratkaisuna ongelmallisessa elämäntilanteessa. Avioeroa ei pidetä katastrofina, vaan ennemminkin positiivisena muutoksena."

      https://www.uef.fi/uef/vaitostiedotteet1;jsessionid=F065B34B56E060E61E869AB095E114F1?p_p_id=101_INSTANCE_iQ9J&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_pos=5&p_p_col_count=7&_101_INSTANCE_iQ9J_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_iQ9J_urlTitle=20110916-jouko-kiisken-vaitostiedote&_101_INSTANCE_iQ9J_type=content&redirect=/uef

    • ikuinen kakkonen

      VItun hullut vastaajatEn tiedä osaanko elää ENÄÄ!

    • windy wiihtyy

      Henkinen rakkaus miehen kanssa on parasta mitä olen kokenut elämäni aikana. Pelkästään tieto, että hän on olemassa on riitävää.

    • prosenttibongari

      Nyt sanot miehellisesi että jos ei tule eroa niin loppuu se toisen naisen haikailu, et ala sellaista katselemaan. Parempi kun lopettaakokonaan tapaamisen sitä toista naista. Jos kerta haluaa jatkaa kanssasi ei silloin toisia ajatella, se on pettämistä.

    • Voimia

      Miksi te ette sopisi toisillenne?


      Ihmisiä tulee ja menee, parisuhde on yhteinen päätös.

      Minusta miehesi on kypsymätön, hän ei ole oikeasti sitoutunut parisuhteeseen. Onko hänellä huono itsetunto, etsiikö hän yhä itseään?

    • Olen ollut samassa tilanteessa ja niin on moni muukin. Uskollisuus on nykyään harvojen herkkua. Alistuin ja toivoin, että mieheni rauhoittuisi, koska meillä oli lapsi. Sanoi, että minussa ei ole vikaa ja olen aina tärkein. Kuitenkin sanoi, ettei häntä voi kahlita, vaikka haluaa säilyttää kodin ja perheen. Kärsin kovasti, mutta odotin ja toivoin hänen muuttuvan. Poissaolot olivat jatkuvia ja olin paljon yksin lapsen kanssa. Sitten tuli toinen lapsi. Tämäkään ei rauhoittanut miestäni. Hän nautti naisten ihailusta ja "vapaudesta" oli öitäkin pois. Lopulta näin viestin hänen puhelimessaan ja siitä alkoi paljastusten vyyhti. Erosimme. Vieläkin mieheni sanoi, ettei olisi koskaan halunnut kokea eroa ja oman kodin (omakotitalo) menetystä. Mutta näin oli parempi.
      Älä sinä alistu, jos olet varma, että hän ei halua muuttua ja parantaa tapojaan.
      Etsi uskollinen ja luotettava uusi mies. Heitäkin on, joskin harvassa. Puolison uskottomuus stressaa todella. Jos saisin ajan takaisin, eroaisin aiemmin ja etsisin uuden. Nyt olen yksin ja liian vanha mielestäni uuteen suhteeseen. Monet vanhemmatkin miehet hylkäävät vaimonsa ja etsivät vain seikkailuja. Sellaista minä en halua, en koskaan pettänyt omaa miestäni.

    • Totu siihen

      Tervetuloa elämään. Jotku on sellaisia että ne antaa aina (ja ikuisesti) vaan kakkoseen. Ja voipa olla peiliinkatsomisen paikka myös sinulla jos olet paikat löystyttänyt.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      431
      1943
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      202
      1642
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1452
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1451
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1086
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1080
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      124
      998
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      986
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      958
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      916
    Aihe