Miten irtisanon itseni

jannuhuoletin2224

Tilanne on tämä:
Olen vakituisessa työsuhteessa, liiton päivät on täynnä.
Aion jäädä pois kesän mittaan kun on tarkoitus vaihtaa alaa.
Miten tämä olisi järkevin suorittaa että saan eniten rahaa itselleni?
Olen ollut talossa 3v, talviloma on pidetty. Pekkasia ei ole.
Olen ymmärtänyt että olen tämän vuoden kesäloman kerryttänyt jo edeltävänä vuonna, joten jos nyt irtisanon tästä heti itseni niin olenko oikeutettu saamaan kesälomasta korvausta?
Loman kerrytys ilmeisesti katkeaa Huhtikuussa, joten voinko heti huhtikuun alussa irtisanoa itseni vai odotanko toukokuuhun että saisin kesälomarahat?
Jos siirrän kesälomaani mahdollisimaan aikaiseksi, johonkin toukokuuhun, niin menen kesälomalle ja jään pois niiin saanko lomaltapaluu rahat?
Vai onko järkevin mennä lomalle, olla lomalla ja tulla päiväksi takaisin niin olenko oikeutettu lomaltapaluurahaan?
Miten saisin kesälomaa, lomaltapaluurahaa hyödyntäen itselleni mahdollisimman ison potin ennen irtisanoutumistani?

30

3870

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin

Olet ilmeisesti irtisanoutumassa itse. Se tietää kolmen kuukauden karenssia, minä aikana et saa mitään työttömyyskassasta. Kannattaa siis otta lomat lomakorvauksena, jolloin on rahaa kattaa karenssiaika. Lomakorvausten jaksotusaika ja karenssi kuluvat rinnakkain.

Jos et olisi irtisanoutumassa, niin sitten kannattaisi loma ottaa työsuhdeaikana.

Ei kannata pyytää työnantajaakaan irtisanomaan, koska siltikin saisi karenssin, nyt vain perusteena olisi se, että omalla menettelyllään aiheuttanut työsuhteen päättymisen.

• jannuhuoletin2224

"Kannattaa siis otta lomat lomakorvauksena,"

En aivan täysin ymmärrrä mitä ajat takaa tällä, selittäisitkö että onko ajatus siis että sopisi että en pidä kesälomaa, vaan otan ne rahana ja sitten ottaisin lopputilin?
        Onko 3kk karenssi varma, olen elintarvikealalla, ja minulle on jäänyt päähäni että se olisi vain 2kk?
        Kuinkas lomaltapaluurahat, kuuluvatko ne tuohon jos otan loman rahana (mikäli käsitin sen oikein)?

Kiitoksia asiallisesta vastauksesta =).

• jannuhuoletin2224 kirjoitti:

En aivan täysin ymmärrrä mitä ajat takaa tällä, selittäisitkö että onko ajatus siis että sopisi että en pidä kesälomaa, vaan otan ne rahana ja sitten ottaisin lopputilin?
        Onko 3kk karenssi varma, olen elintarvikealalla, ja minulle on jäänyt päähäni että se olisi vain 2kk?
        Kuinkas lomaltapaluurahat, kuuluvatko ne tuohon jos otan loman rahana (mikäli käsitin sen oikein)?

Irtisanoutuessasi karenssi on 100 prosenttisen varma. Jos aloitat syksyllä opinnot sano itsesi irti ennen kesälomaa, jos olet onnistunut saamaan kesä työpaikan ennen sitä näin saat maksimaalisen edun.

• kokemuksella..
        jannuhuoletin2224 kirjoitti:

Jos sanoudut itse irti työsuhteen niin 3 kk karenssi ja liitto huomioi myös 1 kk lomarahat sekä viikon omavastuun niin rahaa saat vasta 4 kk ja yhden viikon jälkeen. Olet varmaan ennakoiden pistänyt säästöön rahaa tälle ajalle..?

• Kimuranttinen
        kokemuksella.. kirjoitti:

Jos sanoudut itse irti työsuhteen niin 3 kk karenssi ja liitto huomioi myös 1 kk lomarahat sekä viikon omavastuun niin rahaa saat vasta 4 kk ja yhden viikon jälkeen. Olet varmaan ennakoiden pistänyt säästöön rahaa tälle ajalle..?

Lomat kuluvat karenssin aikana. Mutta rahaa tulee vasta kun kolmen kk. karenssi 7vrk omavastuu kerrytetyt ansiosidonnaiset käsittelyaika on kulunut. Jos 5 kk. rahattomuuteen varautuu niin ei mene kauheasti metsään.

• jannuhuoletin2224

Aion maata selälläni koko kesän ja lepuuttaa hermojani. Syksyllä sitten etsin uudestaan töitä. Nyt vain tarvitsisi keksiä miten saisin mahdollisimman pian itseni työttömäksi, ja saisin kesälomasta rahat/ lomalta paluurahat?

• jannuhuoletin2224

Uppia uppia

• Ota selvää.

Mikset hae vuorotteluvapaata kesäloman jatkeeksi? Korvaustahan et kuitenkaan saa kolmeen kuukauteen ja lomakorvaukset yms. katsotaan tuloksi, joten työttömyys alkaa vasta siitä päivästä kun rahaa ei enää tule 7 päivän omavastuu 3 kk karenssi. Tökäristä et siis mitään rahaa ehdi saada.

• 4+6461316846984+6436

Kaikkai lomat ja pekkaset kannattaa pitää pois. Muuten ne jaksotetaan työttömyyden alkuun ja vasta sen jälkeen alkaa karenssi juosta.

Parhaiten karenssi kuluu sairaslomalla ollessa, vink, vink......

• Näin

Ei pidä paikkaansa. Karenssi alkaa juosta työsuhteen päättymisestä, ei mistään muusta ajankohdasta. Muu ei ole lain mukaan mahdollista. Karenssi ja jaksotus siis juoksevat rinnakkain.

• Faktaville
        Näin kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Karenssi alkaa juosta työsuhteen päättymisestä, ei mistään muusta ajankohdasta. Muu ei ole lain mukaan mahdollista. Karenssi ja jaksotus siis juoksevat rinnakkain.

Jos saat ansiosidonnaista työsuhteen päättymisen jälkeen ja sinulla on esim. 14 pv. kesälomaa ja 5 pekkaspäivää pitämättä niin karenssi alkaa juosta vasta tuon 19 päivän jälkeen. Tuo mitä yritit esittää on täyttä skeidaa. Asian voi tarkistaa helposti minkä tahansa liiton sivuilta.

Ainoastaan sairaslomalla olo "syö" noita karenssipäiviä.

Siis jos saat kolmen kuukauden karenssin ja olet kolme kuukautta sairaslomalla irtisanoutumisen jälkeen niin silloin karenssi on lusittu ja liiton korvaukset alkavat heti.

• Näin on
        Faktaville kirjoitti:

Jos saat ansiosidonnaista työsuhteen päättymisen jälkeen ja sinulla on esim. 14 pv. kesälomaa ja 5 pekkaspäivää pitämättä niin karenssi alkaa juosta vasta tuon 19 päivän jälkeen. Tuo mitä yritit esittää on täyttä skeidaa. Asian voi tarkistaa helposti minkä tahansa liiton sivuilta.

Ainoastaan sairaslomalla olo "syö" noita karenssipäiviä.

Siis jos saat kolmen kuukauden karenssin ja olet kolme kuukautta sairaslomalla irtisanoutumisen jälkeen niin silloin karenssi on lusittu ja liiton korvaukset alkavat heti.

Työttömyysturvalain mukaan:

Työnhakijalla, joka ilman pätevää syytä on eronnut työstään tai joka on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 90 päivän ajalta työsuhteen PÄÄTTYMISESTÄ lukien.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290 9 §

Jos työsuhde päättyy vasta kesäloman jälkeen, niin siinä tilanteessa väitteesi pitää paikkansa, muuten ei.

Jos et pidä kesälomaa työsuhteen aikana, niin saat rahat lomakorvauksena, joka jaksotetaan. Jaksotusaika ja karenssi kuluvat rinnakkain.

• jannuhuoletin2224

Olen ollut firmassa kolme vuotta, ja olisi oltava 10 vuotta että saisi vuorotteluvapaata.
      "Parhaiten karenssi kuluu sairaslomalla ollessa"
      Ajatus on kiinnostava, mutta käytännössä hieman hämää että enhän voi saada karenssia päälle sairaslomalla jos kun sairasloma vaatisi töissä olemisen?
      Jos menen kesälomalle, niin alkaako karenssi pyöriä siis siitä hetkestä kun ilmoitan johtajalle että en tule enää?
      Näin saisin lomarahat käteen, ehkä lomaltapaluurahat, palkan mikä on tehty sisään niin luulisi tuolla 3kk karenssin pärjäävän.

• kukskuu

lomaltapaluurahaa et saa jollet palaa lomalta edes yhdeksi työpäiväksi.

• kjdhvq

Siis voiko karenssin aikana olla sairaslomalla?

Tarkoitan, että on jo työkkärin kirjoilla ja joutuu sairaslomalle. Silloinhan ei voi olla työnhakijana, onko se mahdollista?

Siirtääkö se karenssia?

• Miepiteeni sinusta

LOINEN! PUMMI!

• näin kävi

Onneksi myös kalervolla on työttömyysturvana peruspäiväraha

• tuuuuuuuuuuuuuu

Karenssin saa,jos irtisanoudut itse ja et tule saamaan tukia Kelasta saatikka liitosta.Sitä en sitten tiedä saako karenssia,jos irtisanoo itsensä terveydellisiin syihin vedoten?

Karenssia ei välttämättä tule,jos työnantaja irtisanoo sinut.Minut irtisanottiin edellisestä työsuhteestani ja en saanut karenssia.Mutta jos olisin oikein kunnolla munanut niin karenssi olisi takuuvarma.Sitä edellisestä työsuhteestani irtisanoin itseni koeajalla ja sain 3kk:n karenssin työkkäristä.

Jos työnantaja irtisanoo sinut työvoimatoimisto haluaa tietää,että miksi he ovat irtisanoneet sinut.Työkkärin virkailijalta,kun varmistin niin kuulemma työnantajan ei ole pakko kertoa syytä irtisanomiselle he voivat olla myös asiaa kommentoimatta,mutta aniharvoin tätä tapahtuu.
      Liiton lakimiehiin älä luota näissä tukiasioissa.He eivät tiedä Kelan ja työkkärin karenssijutuista mitään.Kysy asiaa suoraan työvoimatoimistosta!

• Niina_N

Lomaltapaluuraha lienee vanha juttu jo. Useimmissa paikoissa saa lomarahan nimikkeellä rahan ennen kun lähtee lomille, eikä muuta rahaa tule vaikka tuleekin töihin. Jos irtisanoo ensi kuussa niin loman kertyminen on täynnä jo (31.3 asti loppuu). Eli täydet kesälomarahat pitäisi tulla ja talvilomakin on tienattu. Jos on kuukausi palkka, niin kannattaahan se pitää loma (1kk) pois kesällä kun palkka juoksee loman ajan. Sitten tulee pariksi viikoksi töihin, irtisanoutuu heti kun tulee tms. Varaa loma heti toukokuulle koko kuukaudeksi tai kesäkuu, ei tässä kauaa tarvitse kärvistellä. Se v*tuttaa ravata jossain työkkärissä ja sossussa kesällä, josta muuten saat tarvittavat tuet siihen asti kun karenssi loppuu. Työtä se vaan on, kestä se kun mies! Fiksu tekisi nyt överiä paljon ja laittaisi rahaa säästöön kesäksi muutenkin. Tarkat tiedot saat katsomalla sinun työehtosopimuksestasi mitä on sanottu irtisanomisesta ja lomarahoista. Voit myös tiedustella työsuojelusta tarkemmin, kunhan kerrot siellä mitä työehtosopimusta noudatat (lukee työsopimuksessa yleensä). Tässä kuitenkin perusjuttuja, sinulla on 2vkon (14vrk) irtisanomisaika, jos olet ollut 3vuotta töissä. Tässä lisää:

http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyosuhteen_paattaminen

• En liity jäseneksi

Sossusta ei saa rahaa noin vain. Jos on ollut hyvät tulot, ei sieltä mitään saa, tai jos on omaisuutta. Sitten vielä aloittaja ei kerro onko hän yksineläjä, jos puoliso on töissä niin ei sossusta mitään saa.

• Eipä niin..

Ei niin sillä 3 kk viimeiset tulot ja loppupalkka huomoidaan ja sossun lasketatavan mukaan niitten kuuluisi riittää 5-6 kuukauutta (kokemusta on). Velanmaksuja etc. eivät ota huomioon.

• cv8957

Mitäs jos ottaa vastaan osa-aikatyön tai määräaikaisen karenssin aikana?

Siirtääkö se karenssia aina vaan eteen päin ja loppujen lopuksi huonontaa ansiosidonnaista päivärahaa?

• Totuus on tämä

Et sä mihkään enää töihin pääse jos itse irtisanoudut, ellei työpaikkaa ole jo tiedossa. Työttömyyteen pitää aina keksiä joku pätevä syy, töihin takas pääsee vain jos tekee aktiivisesti jotain saadakseen töitä.

• 15+11

Miksi ihmessä haluat työttömäksi? Silloin päätyy SYSTEEMIIN jolloin joudut selvittämään kaikenmaailman asiat omasta elämästäsi. Sitäpaitsi ns toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen hankkiminen on erittäin hankalaa. Se on todellista kokopäivätyötä. Kuulin yhdestä joka joutui laittamaan 2000 hakemusta ja käymään 20 eri työpaikkahaastattelussa ennen kuin töitä löytyi.
      Tämän lisäksi ammattitaitosi ja osaamisesi nollautuu heti kun työsuhde katkeaa.
      Uutta paikkaa on parempi hakea kun on vielä edellisessä töissä, niin ei tule mitään paniikkia ja SYSTEEMI ei pääse kiinni.

• totuus on tämä

Näin on. Työtön pääsee töihin vain jos on tukikelpoinen sekä kokemusta ja koulutusta pitää olla reippaasti enemmän kuin muilla hakijoilla. Kolmen vuoden kokemuksella voit kyllä unohtaa ajatukset töihin menosta.

Minulla vei 18 vuotta työttömäksi jäämisestä (vastoin omaa tahtoa, yllättäen, äitiysloman aikaan tuli konkka) saada toistaikseksi voimassa oleva työpaikka ja siihen väliin piti hankkia uusi tutkintokin.

• Hai888

Eniten rahaa saat, kun hankit ensin uuden työn, sitten irtisanot itsesi alkaen edellisestä päivästä kun aloitat uuden työn. Saat pitämättömät lomasi rahana. Lomakorvaus on suurempi kuin se, että menisit lomalle, tulet päiväksi takaisin ja saat lomaltapaluurahan.

• saikku

Jos otat vielä työssäolessasi vastaan osa-aikaisen työn ja jonkun ajan kuluttua irtsanot itsesi, niin osa-aikaisena joko voit olla työttämänä työnhakijana ja nostaa soviteltua päivärahaa, plus yleinen asumistuki ja mahdollinen toimeentulotuki tai voit olla osa-aikainen, nostaa yleistä asumistukea sekä toimeentulotukea, mutta et silloin ole työttömänä työnhakijana, jolloin et saa mitään karenssia etkä joudu työkkärin toimenpiteiden kohteeksi.

Jos otat määräaiakisen työn vastaan ja irtisanoudut nykyisestä, niin karenssia tuskin tulee jos tästä on kulunut jo pitkälti aikaa eikä työkkäri kysy enää edeltävästä työpaikasta mitään.

Tai sitten yrität kierolla tavalla munata itsesi, niin ettet saa karenssia. Tai saikutat vain ihan hirveesti.
      Lomaltapaluurahaa ei saa jos ei palaa lomaltaan, voi olla, että nykyään on erilaisia käytäntöjä tässä, mutta voithan soittaa oman työpaikkasi palkanlaskentaan ja kysyä tästä asiasta.

• fgtryy

Työkkäri voi olla hyvinkin kiinnostunut aiemmista työsuhteistasi ja jos osoittautuu että olet vaihtanut toistaiseksi voimassaolevan määräaikaiseen, paukkuu karenssi tasan ja takuulla. Saikuttaminen lienee paras vaihtoehto päästä eroon nykyisestä työsuhteestasi ilman työkkärin taholta tulevia rangaistuksia.

• entinen työtön

Lomaltapaluuraha on nykyää lomaraha ja se on mulle maksettu jokaisen työsuhteen lopussa, silloinkin kun on ollut kyse määräaikaisista. Ei- en sekoita lomakorvauksiin, sillä ne on joko tullut erikseen tai pidetty lomana. Viimeksi sainkin paljon isomman lopputilin työpaikan vaihdossa kun luulin, kun tuli lomarahaa, mitä en luullut saavani. Sain kuukausipalkkaani suuremman summan ylimääräistä siitä hyvästä, etten tehnyt mitään, nämä nimittäin tulivat eri tilissä.

• Piikalikka

"Liiton päivät täynnä" =?

Etsi ensin uusi työpaikka ja kun olet allekirjoittanut työsopimuksen voit irtisanoa itsesi.

Pyri pitämään kesälomasi ennen irtisanomista. Saat varmuudella loma-ajan palkan ja lomarahat.

Työnantaja kuitenkin saa päättää loma-ajankohtasi.

Miks pitää veivata tällaisen asian kanssa. Unohda ahneus ja ketkuilu. Maine menee kuitenkin usein edelläsi ja se voi vaikeuttaa tulevaisuuttasi pitkänkin ajan päästä. Töitä on kuitenkin viisainta tehdä, koska eläke kertyy palkkatyöstä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe