Veikko Samulin sävellyksistä.

Samuli-Veikko

Tulipa tässä mieleen aika mielenkiintoinen havainto Veikko Samulin säveltämistä kappaleista. Eli niitä hänen säveltämiä kappaleita kuunnellesani olen pannut merkille, että joissakin hänen säveltämissä kappaleissa on hyvin samantapainen melodia kuin jossain toisessa hänen sävellyksessä. Etenkin kertosäkeessä melodia voi olla lähes identtinen.

Esimerkiksi Katri Helenan Syysunelma ja Mona Caritan Satu kaunis rakkauden -kappaleissa on hyvin samantyyppiset melodiat etenkin kertosäkeessä, samoin kuin Ringan & Tuijan Juokse pois ja Jonnan Oon tyttös sun -kappaleissa.

Käyttikö Veikko Samuli siis aikaisempia sävellyksiään pohjana uusiin sävellyksiinsä, vai onko hänellä vain tietynlainen tyyli, mikä saa kuullostamaan hänen sävellykset samantyyppisiltä?

4

730

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NinniNonni
    • magogo32

Mielenkiintoisia havaintoja. Kokoan mm. Samulin diskografiaa täällä: http://finnishsongwriters.wordpress.com/ ja tätä varten olen kuunnellut tuotantoaan paremmin myös. Osin samalta ja enemmänkin kuulostavia sävelmiä löytyy tuotannostaan. Lisäksi kosketinsoitinsooloja on käytetty myöhemmin biisien kertsien melodioina tai päinvastoin. Esimerkkeinä: Tule lähemmäksi/ Timo Tervo, Tää on julmaa/ Kikka ja Matti Esko/ Rakkaus kahden aikuisen, Kikka/ Osassa toisen. Ylläpidän myös Samulin tuotannon ryhmää FB:ssä, tervetuloa mukaan: https://www.facebook.com/groups/745324355486491/ .

• normimenoo

No tuohan on ihan tavallista, että säveltäjä käyttää samoja ideoita aina uusissa kappaleissa. Jos löytää jonkun toimivan sointukulun yms., niin miksi ei myös käyttäisi sitä uudestaan? Tämä on tuttua myös klassisen puolelta - Vivaldi on aika hyvä esimerkki säveltäjästä, joka "plagioi" omaa itseään ja tekee paikoitellen hyvinkin samalta kuulostavia teoksia.

• Anonyymi

Ainakin itselläni tulee biisien melodiat alitajunnasta ja saatan itse huomata mistä vaikutteet ovat tulleet vasta vuosien päästä niihin. Niin kuin unessa kaikki sekoittuu toisiinsa, samaan tapaan.

Joskus huomaan kauhukseni, että täähän on ihan kopioitu jostain, enkä ole tehnyt sitä tahallani. Omissa kappaleissa on myös tahattomasti toisiinsa nähden samaa.

Terveisin: Tuntematon artisti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      69
      4387
    2. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      66
      4042
    3. Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea

Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa
      Maailman menoa
      117
      3872
    4. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      76
      3215
    5. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      86
      3152
    6. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      63
      2397
    7. Keskisen kyläkaupassa Temun vaatteita myynnissä?

Siis mitä? Miksi siis ei itse tilaisi Temusta samoja.
      Maailman menoa
      62
      1796
    8. SÄHKÖLASKU 1600 EUROA Ei tässä ole mitään järkeä

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011804443.html Kyllä täysin huijausta nämä sähkömarkkinat. Varsinkin pörssisähk
      Maailman menoa
      217
      1272
    9. Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!

Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1253
    10. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      41
      1235
    Aihe