Kesärenkaat alle? Uskaltaako jo?

kaasua

Hei, mitä mieltä. Alkaa olla kevät. Eikös ne kesärenkaat vois jo vaihtaa?

Paljaat tiet ja plussaa näyttää. Eiks ne pidä olla huhtikuun alkuun mennessä vaihdettu? Vielä ei oo ruuhkaa joten eiku vaihtoon.

En muista miten kevät tuli viime vuonna mutta periaatteessa kai nyt alkaa olla oikea hetki.

51

2858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 87k

      Kesärenkaat on vaihdettu jo 14 päivää sitten.

      Olisin pitänyt kesärenkaat koko talven, mutta kun laki kieltää, niin piti käyttää nastoja.

      Ei kato mun renkaat osaa kalenteria lukea

      • fes3

        Niin, tuskin sun renkaat osaa itse itseen myöskään vaihtaa, niin eipä siitä kalenterin luvustakaan mitään iloa olisi.

        Mutta niin, itsekin ajattelin vaihtaa kesärenkaat alle. Täytyy vain hyväksyä se, että pitää ajaa varovaisesti ja varautua siihen, että takatalvi saattaa yllättää ja pitää vaihtaa talvirenkaat takaisin.


      • 87k
        fes3 kirjoitti:

        Niin, tuskin sun renkaat osaa itse itseen myöskään vaihtaa, niin eipä siitä kalenterin luvustakaan mitään iloa olisi.

        Mutta niin, itsekin ajattelin vaihtaa kesärenkaat alle. Täytyy vain hyväksyä se, että pitää ajaa varovaisesti ja varautua siihen, että takatalvi saattaa yllättää ja pitää vaihtaa talvirenkaat takaisin.

        Suomen lain mukaan renkaat on semmosta "kalenterikumia" esim 3510 kiloisessa Fiat Ducatossa on kesärenkaat täysin turvalliset tammikuussa, kun taasen esim 3500 kiloisessa Fiat Ducatossa lain mukaan renkaat tietää "oho, nyt on tammikuu ja oon paku, mun pitää olla tooosi liukas"

        Samaten kesäkuussa monen palstalaisen mielestä nasta ja kitkarenkaat tietää "heetkonen, ei nyt ole talvi, nyt minun täytyy pitää huonommin kuin talvella jäällä ja lumella, vaikka on sulat tiet"

        Ja kyllä ne nastarenkaat pitää vaihtaa takas, heti joulkuun alussa kun tulee taas käyttöpakko


      • lksdnflsfkslfksdfsfs
        87k kirjoitti:

        Suomen lain mukaan renkaat on semmosta "kalenterikumia" esim 3510 kiloisessa Fiat Ducatossa on kesärenkaat täysin turvalliset tammikuussa, kun taasen esim 3500 kiloisessa Fiat Ducatossa lain mukaan renkaat tietää "oho, nyt on tammikuu ja oon paku, mun pitää olla tooosi liukas"

        Samaten kesäkuussa monen palstalaisen mielestä nasta ja kitkarenkaat tietää "heetkonen, ei nyt ole talvi, nyt minun täytyy pitää huonommin kuin talvella jäällä ja lumella, vaikka on sulat tiet"

        Ja kyllä ne nastarenkaat pitää vaihtaa takas, heti joulkuun alussa kun tulee taas käyttöpakko

        "Ja kyllä ne nastarenkaat pitää vaihtaa takas, heti joulkuun alussa kun tulee taas käyttöpakko"

        Nastarenkaiden käyttöpakko?

        Enpä ole moisesta kuullut, voitko kertoa lisää?


      • 87k
        lksdnflsfkslfksdfsfs kirjoitti:

        "Ja kyllä ne nastarenkaat pitää vaihtaa takas, heti joulkuun alussa kun tulee taas käyttöpakko"

        Nastarenkaiden käyttöpakko?

        Enpä ole moisesta kuullut, voitko kertoa lisää?

        Mulla on pakko käyttää nastarenkaita, kato kun KAIKKIEN ostamieni autojen (noin 10) mukana on tullut nastarenkaat, enkä ole viitsinyt HYVIÄ renkaita poiskaan heittää ja ostaa tilalle kitkarenkaita koska nastarenkaat pitää TARPEEKSI hyvin talvella.

        Eli suurin syy miski ei käytetä kitkarenkaita, on se, että niitä ei ole


      • Peeekso
        87k kirjoitti:

        Mulla on pakko käyttää nastarenkaita, kato kun KAIKKIEN ostamieni autojen (noin 10) mukana on tullut nastarenkaat, enkä ole viitsinyt HYVIÄ renkaita poiskaan heittää ja ostaa tilalle kitkarenkaita koska nastarenkaat pitää TARPEEKSI hyvin talvella.

        Eli suurin syy miski ei käytetä kitkarenkaita, on se, että niitä ei ole

        Nypi nastat irti, niin siinä sulla on ihan lailliset kitkarenkaat..


      • 87k
        Peeekso kirjoitti:

        Nypi nastat irti, niin siinä sulla on ihan lailliset kitkarenkaat..

        En viitsi, liikaa työtä, tosin silloin ne voisi ajaa myös kesän aikana "loppuun"

        Ja kyllä, aivan taatusti kitka/nastaton nastarengas pitää kesällä PAREMMIN kuin talvella jäällä ja lumella....


      • Haligizmo
        Peeekso kirjoitti:

        Nypi nastat irti, niin siinä sulla on ihan lailliset kitkarenkaat..

        höpö höpö, nastarengas ja kitkarengas on renkaan kuvion lameloinnilta aivan erilainen, ei nastarenkaasta saa kitkarengasta nyppimällä nastat irti. Kitkarenkaassa on enemmän lamelleja joiden aiheuttamalla kitkalla rengas pitää paremmin lumella ja jäällä.


      • NastoissaLöytyy Pito
        Haligizmo kirjoitti:

        höpö höpö, nastarengas ja kitkarengas on renkaan kuvion lameloinnilta aivan erilainen, ei nastarenkaasta saa kitkarengasta nyppimällä nastat irti. Kitkarenkaassa on enemmän lamelleja joiden aiheuttamalla kitkalla rengas pitää paremmin lumella ja jäällä.

        Etkö ole ennen kuullut, että samoja kitkarenkaita myydään sekä nastoilla, että nastattomina.
        Siitä syystä pääsääntöisesti myydään nastoitettuja kitkarnkaita, koska nastoitettu kitkarengan nyt ikäväkyllä pitää moninverroin paremmin, kuin nastoittamaton kitkarengas.

        Kuka nyt niin pöljä olisi, että valitsisi liukkaammat renkaat.
        Paitsi tietysti Stadilaiset, kun ei ne pöhlöt osaa edes autolla ajaa. Näkeehän sen, jo niiden pölhöläisten jokavuotisista ketjukolareista, että mitä on kyse.

        Kyse on osittain tästä: Pölhöt puhuu, että ei nastoja tarvii, kun kitkat pitää yhtä hyvin.
        Mutta pölhö ei tajua, että edessä olevassa autossa on sellaisen kaksin verroin pidoltaan paremman nastoitetut kitkarenkaat ja niin sitten moottoritiellä karmeassa lumipyryssä jonon keulilla sattuu jotain ja edessä oleva auto, jossa on ne nastoitetut kitkarenkaat painaa jarrut pohjaan ja pysähtyy, kuin seinään ja takana tuleva Stadin juntti leuhkasti nastoittamattomilla lipo-kitkoillaa täräyttä perään.
        Samalla julistaen, että kyllä ne kitkat ihan yhtähyvin pitää, kuin nastatkin, mutta kun oli niin liukkaat olosuhteet, että ei sille nyt voinut mitään.

        On säälittävää kuunnella kitkarengas uskovaisten hurmoshenkistä lipo-julistusta ja jokavuosi se tilastollisestikkin todistetaan, että nastattomilla kitkarenkailla ajaville autoille sattuu enemmän kolareita, tieltäsuistumisia, kuin hyvillä nastarenkailla ajaville.


    • Friedrich Neljäs

      Miksikäs ei, jos asut etelässä eikä ole pakko ajaa huonolla kelillä. Lisäksi pitää osata varoa satunnaista paikallista liukkautta. Mutta kyllähän nyt jo päiväsaikaan pärjää hyvinkin.

    • rogntudju

      Samaa olen minäkin miettinyt joka ainoa kevät. Nyt on kitkarenkaat alla, ja voin vaihtaa kesärenkaat alle siinä vaiheessa kun otan polkupyöränkin käyttöön.

    • Rohkeapoika

      Jo on hätäistä ryhmää ja elämän kokemus vähäistä ja näemmä voi jäädäkin kokemukset lyhyeen.

      • -bmw-

        Olet varmaan nuori ja kokematon.


      • raison
        -bmw- kirjoitti:

        Olet varmaan nuori ja kokematon.

        Kyllä noita tuntuu olevan ihan riittävästi vähän vanhempia ja kokeneita, jotka eivät kuitenkaan ole siitä kokemuksesta mitään oppineet. Moni "kokenut" se vetää vielä tämänkin kevään aamuliukkailla autonsa lunastukseen, kun on kiirehditty niiden kesärenkaiden kanssa, eikä uskota, että aamulla voi olla liukasta, vaikka auton mittarissa on 2.


    • siitä vaan

      nyt kun vaihtaa niin ennen vappua on renkaat sileet. Syy on että tiet on nyt karkeita nastarengaiden takia ja ennenkuin niihin ehtii tulla kumia niin menee pitkälle kevääseen....vaihtakaa vain niin minun renkaat kestää pitempää.

      • ....................

        Suomen "tiet" on pilattu nastoilla semmoiseksi ryyhelmäksi, ettei se kumilla parane.

        Pitäisi ensistäin linjata suorempaan ja sitten tehdä pohjista alkaen vastaamaan nykyajan vaatimuksia. "Päättäjämme" sensijaan askartelevat TÄYSIN sekundääristen kysymysten parissa. Ainoa asia missä kunnostautuvat, on miljardien mättämisessä pois Suomesta; katsovat onnistuneensa kun senttiäkään ei jää tänne, eikä tule takaisin.


    • oikeat talvirenkaat

      Lepuuttajapellet taas vikisevät hädissään. Talvi ei ole vielä mennyt ja aamuisin on liukasta teillä. Nastarengas on ainoa oikea rengas vielä pitkään. Takatalvi yllää monen lepuuttajapellen vielä huhtikuussakin.

    • Kesäkumimies

      Vaihdoin kesärenkaat jo 15 vuotta sitten, jonka jälkeen olen ajanut kesät talvet kesärenkailla. Ja kuten aikaisimpina talvina ei tänäkään talvena ollut mitään ongelmia kesärenkailla. Auto ei jäänyt kiinni yhteenkään kinokseen, ei edes puolimetriseen hankeen, joka oli mökkitiellä. Ei ollut ongelmia liikkeellelähdössä eikä pysähtymisessä. Auto ei lähtenyt heittelehtimään missään tilanteessa ja muutenkin ajo oli vakaata ja turvallista koko talven.

      Toisin on teillä nysväreillä, ihan sama vaikka alla olisi piikkirenkaat niin saaatte aikaan kauheita kolareita ja ojaanajoa ym ketjukolareita.

      Opetelkaa ajamaan ja uikuttakaa sitten vasta niistä renkaista.

      Nimimerkki Kesäkumimies, 15 talvea kesärenkailla turvallisesti.

      • Olispa isäskin

        käyttänyt aikoinaan kumia niin maailma olisi tälläkin hetkellä hiukan parempi paikka meille muille.


      • Kyllä vain....

        Kirjoituksesi on varmasti täysin uskottava jos ajat 20kmh keskinopeudella. Haluaisin nähdä miten ajat täysin peilijäisellä maantiella yli 50kmh ja pysähdyt kun eteesi tulee bussipysäkiltä koululainen....


      • caravelle*
        Kyllä vain.... kirjoitti:

        Kirjoituksesi on varmasti täysin uskottava jos ajat 20kmh keskinopeudella. Haluaisin nähdä miten ajat täysin peilijäisellä maantiella yli 50kmh ja pysähdyt kun eteesi tulee bussipysäkiltä koululainen....

        Jos luullaan että nastarenkaat tekee kesän ja kumoaa fysiikan lait, niin erehtyy.
        jo 20 vuotta on maaliskuussa vaihdettu kesärenkaat alle, kun on pitkä akselivälinen ja painava paku alla. Ei ole minkäänlaisia ongelmia ajaa kesärenkain talvikelillä, sillä kesärenkaissakin on selkeät kuviot, mitkä puree lumeen ja loskaan. Rauhallisesti kiihtyttäen ja jarruttaen onnistuu hyvin.
        Pitää vaan olla oikea asenne, niin ei tarvi olla osallisena ketjukolareissa.


      • 87k
        caravelle* kirjoitti:

        Jos luullaan että nastarenkaat tekee kesän ja kumoaa fysiikan lait, niin erehtyy.
        jo 20 vuotta on maaliskuussa vaihdettu kesärenkaat alle, kun on pitkä akselivälinen ja painava paku alla. Ei ole minkäänlaisia ongelmia ajaa kesärenkain talvikelillä, sillä kesärenkaissakin on selkeät kuviot, mitkä puree lumeen ja loskaan. Rauhallisesti kiihtyttäen ja jarruttaen onnistuu hyvin.
        Pitää vaan olla oikea asenne, niin ei tarvi olla osallisena ketjukolareissa.

        Mutta jos sen pakun kantavuus olisi vielä 10 kiloa enemmän, saisit ajaa laillisesti kesärenkailla ympäri vuoden, tosin tällöin tulisi kaupanpäälle nopeusrajoitus/rajoitin, ajokorttivaatimus, kalliimpi katsastus, pidempi katsastusväli, halvemman käyttömaksut/hankintahinta, saisi olla myös takapenkit ilman veroa yms pientä


      • Kesäkumimies
        Kyllä vain.... kirjoitti:

        Kirjoituksesi on varmasti täysin uskottava jos ajat 20kmh keskinopeudella. Haluaisin nähdä miten ajat täysin peilijäisellä maantiella yli 50kmh ja pysähdyt kun eteesi tulee bussipysäkiltä koululainen....

        Ensinnäkin tiet ovat äärimmäisen harvoin peilijäisiä. Ainakaan meilläpäin ei ole koko talvena tullut vastaan sellaisia. Joillakin on tosiaankin käsitys, että sana -talvi- renkaan edessä tekee autoilusta sellaista, että kottero pysähtyy peilijäällä kuin kesäkelillä kunhan alla on vain "talvirenkaat". Tavallinen autoista tietämätön paukapää ei osaa edes sanoa kumpi on talvirengas kun laitetaan rinnakkain kitka ja uusi kesärengas. Ennenkaikkea tavallinen nysvääjäautoilija ei huomaa käytännössä mitään eroa pidon suhteen kitkan ja kesärenkaan välillä jos molemmat renkaat ovat uusia.

        Jos on mahdollisuus niin laittakaa joskus kitka ja kesärengas rinnakkain ja vertailkaa ajatuksella. Saatatte yllättyä.

        Tänne pohjoiseen on rengasliikkeiden propagandalla toitotettu uskomus, että talvella pitää olla jotenkin erityinen talvirengas. Että meillä muka on jotenkin erityisen vaativat ajo- olosuhteet.
        Paskanmarjat. Samanlaista lunta siellä Alpeilla ja muualla eteläeuroopassa on kuin Suomessakin ja siellähän nuo näyttää selviävän talven yli kesärenkailla ja kunnon pyryssä ketjuilla. Kerran olin Saksassa Hampurissa kun lunta tuli päivän aikana 30 senttiä ja ongelmitta nuo sakut ajelivat kesärenkailla.

        Eli talvirengasskeida ei ole mitään muuta kuin rengasliikkeiden propagandaa lisätä myyntiä ja hyvin tuo on uponnut ainakin osaan poukapäistä.


      • Moro "viisaat"
        Kesäkumimies kirjoitti:

        Ensinnäkin tiet ovat äärimmäisen harvoin peilijäisiä. Ainakaan meilläpäin ei ole koko talvena tullut vastaan sellaisia. Joillakin on tosiaankin käsitys, että sana -talvi- renkaan edessä tekee autoilusta sellaista, että kottero pysähtyy peilijäällä kuin kesäkelillä kunhan alla on vain "talvirenkaat". Tavallinen autoista tietämätön paukapää ei osaa edes sanoa kumpi on talvirengas kun laitetaan rinnakkain kitka ja uusi kesärengas. Ennenkaikkea tavallinen nysvääjäautoilija ei huomaa käytännössä mitään eroa pidon suhteen kitkan ja kesärenkaan välillä jos molemmat renkaat ovat uusia.

        Jos on mahdollisuus niin laittakaa joskus kitka ja kesärengas rinnakkain ja vertailkaa ajatuksella. Saatatte yllättyä.

        Tänne pohjoiseen on rengasliikkeiden propagandalla toitotettu uskomus, että talvella pitää olla jotenkin erityinen talvirengas. Että meillä muka on jotenkin erityisen vaativat ajo- olosuhteet.
        Paskanmarjat. Samanlaista lunta siellä Alpeilla ja muualla eteläeuroopassa on kuin Suomessakin ja siellähän nuo näyttää selviävän talven yli kesärenkailla ja kunnon pyryssä ketjuilla. Kerran olin Saksassa Hampurissa kun lunta tuli päivän aikana 30 senttiä ja ongelmitta nuo sakut ajelivat kesärenkailla.

        Eli talvirengasskeida ei ole mitään muuta kuin rengasliikkeiden propagandaa lisätä myyntiä ja hyvin tuo on uponnut ainakin osaan poukapäistä.

        Eieieieieiei teitä..... Luuletteko oikeasti, että niissä kesä- ja talvirenkaissa ei olisi muita eroja kuin sana talvi ja nastat? Katsokaapas molempien renkaiden kuvioita ja kokeilkaa sormella sitä kulutuspintaa. Talvirengas on kuvioltaan yleensä ruudukkoa, jossa saattaa olla monimutkaisempaakin kuviota, lisäksi kumi on hieman pehmeämpää kuin kesärenkaassa. Kesärenkaassa taas kuvio on melko yksinkertainen (voi olla pelkkää V:n muotoista kuviota) ja kumi on kovempaa jotta se kestäisi kauemmin. Noista voitte ihan itse miettiä vaikuttaako mihinkään vai ei.


      • Kesäkumimies
        Moro "viisaat" kirjoitti:

        Eieieieieiei teitä..... Luuletteko oikeasti, että niissä kesä- ja talvirenkaissa ei olisi muita eroja kuin sana talvi ja nastat? Katsokaapas molempien renkaiden kuvioita ja kokeilkaa sormella sitä kulutuspintaa. Talvirengas on kuvioltaan yleensä ruudukkoa, jossa saattaa olla monimutkaisempaakin kuviota, lisäksi kumi on hieman pehmeämpää kuin kesärenkaassa. Kesärenkaassa taas kuvio on melko yksinkertainen (voi olla pelkkää V:n muotoista kuviota) ja kumi on kovempaa jotta se kestäisi kauemmin. Noista voitte ihan itse miettiä vaikuttaako mihinkään vai ei.

        Kesärenkaassa kumi ei ole sen kovempaa kuin kitkarenkaassakaan vaan se on vaan yksi niistä legendoista mitä maailmalla riittää. Kirjoituksesi pohjalta tein pienen vertailun kesä- ja kitkarenkaan välillä. Kuvio on jotakuinkin samanlainen eli v:n muotoinen ja "nappuloissa" on karhennusta. Sen myönnän, että matalaprofiilikesärenkaissa saattaa olla enemmän "sileyttä" myynninedistämisen takia, mutta ihan tuollainen peruskesäkumi niin uudenkarhea rengas ei eroa mitenkään kitkasta.

        Sitäpaitsi mulla on asiasta todella hyvä kokemus. Viime syksynä jouduin ostamaan tilapäisautoksi vanhan Escortin Kun Volvo joutui seisontaan. Escortissa oli aivan sliksit kumit ja mm. auraskulmat kun oli päin helevettiä niin renkaan ulkopinta oli aivan nahkakalju molemmin puolin etukumeja. Yllätys oli lähes järkyttävä. Koko talven ajoin niillä slikseillä eikä ollut mitään ongelmia. Pito ei ollut sen huonompi kuin hyvillä kesärenkailla tai kitkoillakaan. (nastoilla en ole ajanut 15:sta vuoteen) Sen perusteella en voi väittää mitään muuta kuin että rengasvouhka ei ole mitään muuta kuin myynninedistämistä ja kauheaa rahastusta.


      • Moro "viisaat"
        Kesäkumimies kirjoitti:

        Kesärenkaassa kumi ei ole sen kovempaa kuin kitkarenkaassakaan vaan se on vaan yksi niistä legendoista mitä maailmalla riittää. Kirjoituksesi pohjalta tein pienen vertailun kesä- ja kitkarenkaan välillä. Kuvio on jotakuinkin samanlainen eli v:n muotoinen ja "nappuloissa" on karhennusta. Sen myönnän, että matalaprofiilikesärenkaissa saattaa olla enemmän "sileyttä" myynninedistämisen takia, mutta ihan tuollainen peruskesäkumi niin uudenkarhea rengas ei eroa mitenkään kitkasta.

        Sitäpaitsi mulla on asiasta todella hyvä kokemus. Viime syksynä jouduin ostamaan tilapäisautoksi vanhan Escortin Kun Volvo joutui seisontaan. Escortissa oli aivan sliksit kumit ja mm. auraskulmat kun oli päin helevettiä niin renkaan ulkopinta oli aivan nahkakalju molemmin puolin etukumeja. Yllätys oli lähes järkyttävä. Koko talven ajoin niillä slikseillä eikä ollut mitään ongelmia. Pito ei ollut sen huonompi kuin hyvillä kesärenkailla tai kitkoillakaan. (nastoilla en ole ajanut 15:sta vuoteen) Sen perusteella en voi väittää mitään muuta kuin että rengasvouhka ei ole mitään muuta kuin myynninedistämistä ja kauheaa rahastusta.

        "tositarinoita"


      • ensio itkunen
        87k kirjoitti:

        Mutta jos sen pakun kantavuus olisi vielä 10 kiloa enemmän, saisit ajaa laillisesti kesärenkailla ympäri vuoden, tosin tällöin tulisi kaupanpäälle nopeusrajoitus/rajoitin, ajokorttivaatimus, kalliimpi katsastus, pidempi katsastusväli, halvemman käyttömaksut/hankintahinta, saisi olla myös takapenkit ilman veroa yms pientä

        ei tuu rajotinta kun ajokki on tarpeeks vanha is voi ajaa motarilla muiden vauhtii kun pollari pitää pakuna


      • kannu harpo
        ensio itkunen kirjoitti:

        ei tuu rajotinta kun ajokki on tarpeeks vanha is voi ajaa motarilla muiden vauhtii kun pollari pitää pakuna

        Pakussakin on 100 km/h nopeusrajoitus. Käy kalpaten jos vauhtia on 121 ja oikea ajoneuvokohtainen rajoitus onkin 80.


    • mersussa nastat

      Mulla on vanha w 124 koppanen mersu ja edelleen nastat alla asun viikissä helsingissä joka aamunen on lähettävä duuniin joten ei uskalla riskeerata ei ole niitä espijäkään eikä apseja alla eri juttu olis jos ne olis varmaan kuukauden päästä ei enää oo yöpakkasia niin vois laittaa kesä kumit alle muistakaa nyt ettei liikana aikasin talvi renkaita poies

      • Trallallaalla

        Tämä on just silleen kun on hienoja päiviä ja tiet ovat avoimia lumesta pääosin, niin kiusaus on vaihtaa jo kesärenkaat alle. Periaatteessa voisikin, mutta täysin varma ei voi koskaan olla, monesti maaliskuun lopulla on satanut vielä lunta.

        Ei kannata mun mielestä hätäillä, koska jos siltä tuleekin vaikka 5 cm lunta, niin pulassa ollaan, jos alla on kesärenkaat. Ja silloin ei voi syyttää kuin itseänsä, jos kolaroi.

        Kannattaa tsekata säätiedotukset, jos on luvattu lumisadetta, niin ei kesärenkaita alle vielä.


      • vilu2

        vitun merkonoomi pellet kehä kolmosen pohjois puolel jyräävät stadin asfaltit rupiseksi nasta renkaillaan joka vitun talvi, tarttis tehdä jotain ministeri pellet. saisivat siirtää virastot maaseudulle.


    • uytrdfghj

      Uskaltaako? Miksi ottaa tyhmiä riskejä? Eihän siinä mitään, jos vaarantaisi vain oman turvallisuutensa...

    • On aika vaihtaa,olen jo vaihtanut kun kesäaika koitti.

      • kit kat

        Forecan 10-päivän ennuste näyttää pahalta ainakin pääkaupunkiseudulla. Toivottavasti ovat väärässä.

        Kitkarenkaiden ehdottomasti parhaita puolia nämä ajat jolloin tiet on paljaat, mutta saattaa tulla vielä lunta.


      • kit kat kirjoitti:

        Forecan 10-päivän ennuste näyttää pahalta ainakin pääkaupunkiseudulla. Toivottavasti ovat väärässä.

        Kitkarenkaiden ehdottomasti parhaita puolia nämä ajat jolloin tiet on paljaat, mutta saattaa tulla vielä lunta.

        kit kat
        Toi pääkaupunki seutu keväisin näyttä aina senne ensimmäiset lumikuurot ensimmäisenä,varsinais-suomi taitaa olla maan lämpiminkolkka.


    • 000_renkaita_000

      AIka vaihtaa kesärenkaat on,

      Kumit alle ma koht laitan jou,

      Ilma kirkas, mieli iloinen

      kromivanne niin siloinen.

      Autonrenkaat me vaihdettiin,

      samat henkselit kuitenkin pidettiin, käytiin rengaskaupassa,

      osoitehan se sama vanha rakas http://www.renkaita.com

    • ei vielä kevät

      Viikonvaihteeks luvattin päivälläkin nollakeliä lumipyryä et en suosittele niin kauan kun pakkaset jatkuu

    • Kesätassu!

      Kun näet västäräkin se on sen merkki että, voi laittaa kesärenkaat erään automiehen nyrkkisääntö.

    • vilu2

      kyllä nyt on jo aika vaihtaa kesä liksit alle niin kulkee taas niin kepeästi rullaten ja säästyy bensiiniä.Kaikki joukolla puuhaamaan auton pariin iloisin keväisin mielin.

    • erkki erimieltä

      Ripi rapi renkaat nurkkaan.
      Vaihdoin eilen.
      Yöllä tuli n. 3 - 5 cm uutta märkää lunta. Oli jäätynyt auton päälle. Siitä huolimatta
      tiet (lausu) kadut sulana. Kun ei mene ns kantatietä pienemmälle pärjää jo nyt
      kesäkiekoilla. Reippaasti vaan hommiin. Varovaisuutta silti aamulla ainakin täällä
      periferiassa.
      Erkki erimieltä

      • Trallallaalla

        Mites iltaisin, ovatko tiet jäässä?


    • Yualle

      Vaihdoin jo, kelit lämpenee.

      Ja viimasuojat pois VW:n, Skeidojen ja Seatien nokilta =) Miksi muuten VAG-konsernin autoista Audi on ainoa, jossa noita nokkarättejä ei tarvita...? Tietääkö kukaan?

    • tftdmbnr

      Ei kait sitä vielä oo kesärenkaitten aika,'
      kun pouta uhkaili 20cm lumisateella.

      Audeissa on webastot, niin ei tarvii.
      Ja viimasuojat vasta vappuna pois...

    • 13426tdgc

      Mitä siitä on haittaa, vaikka vaihtaa nyt kesärenkaat? Ei se pito niin dramaattisesti muutu. Jos on liukasta, niin sitten on. Pitää ajaa varovaisemmin. Ihan riippumatta siitä, millaiset renkaat on alla. Jos liikenteessä onnettomuudet ovat koko ajan niin hilkulla, että renkaiden vaihto toisiin aiheuttaa törmäilyjä, niin sitten kannattaa mennä taksilla.

    • Anonyymi

      Lähden juuri vaihdattamaan kesärenkaat alle.
      Toisessa autossa on edelleen nastarenkaat alla.
      Sitten valitsen ajokelin mukaan sopivan auton alle.

    • Anonyymi

      Viime vuodelta on kuva missä huhtikuun 23. oli auton päällä 20cm lunta aamulla. Enpä vielä kiirehtisi jos pitää päästä joka päivä esim töihin.

      Nyt olisi Michelin crossclimate kova sana kun loput paksut jäät sulaa pikkuteiltä kohta ja alkaa tulla enemmän satunnaisia lumisateita.

    • Anonyymi

      On muuten jännä tuo miten talvi-ja kesäkumin kumiseos on erilainen. Kerran kaveri osti auton toukokuussa. Oli jäänyt hakkapeliitat alla ja niillä sitten mentiin, kuuma päivä vielä, renkaat ujelsi kuin ameriikan elokuvissa kun painettiin menemään ja silti vähän perä heitti. Aika paljon pintaa niistä tais lähteä sillä reissulla.

      No, minähän moottoripyörällä totesin taas tuon kesärenkaiden liukkauden talvella. Hyväpitoiset kesärenkaat, sellaist puoliksi ratarenkaat, muuttuivat aivan tosi liukkaiksi kun lämpö oli viitisen astetta. Jos jarrutti eturenkaalla niin saattoi lähteä keula alta. En kokeillut uudelleen.

    • Anonyymi

      Normaaalisti olen jo tässä vaiheessa vaihtanut renkaat. Mutta nyt on vielä jäätä pikkuteillä älyttömästi. Mutta periaatteessa voi. Ellei joku takatalvi sitten yllätä.
      Täytyy funtsia.

    • Anonyymi

      Jos on renkaat mikä ettei.

    • Anonyymi

      Aivan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6314
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe