Työllistymistä edistävä palvelu

lvjf354

Voi ei.... Kävin tänään työkkärissä ilmoittautumassa ja sen virkailijan kanssa tehtiin sitten minua koskeva kartoitus, jossa tultiin siihen tulokseen että olen mahdollisesti uudelleen kouluttautumisenkin tarpeessa ja itse ehdotin yhtä kurssia joka kiinnostaisi.
Ei siinä mitään, ok jos kurssille pääsisin.

Sitten sanoin että joku tietotekniikan kurssi olisi myös paikallaan ja minulle varattiin paikka myöhemmin keväällä alkavalta kurssilta, jossa käydään läpi ATK-alkeita, tehdään konkreettisia työhakuja, otetaan yhteyksiä työnantajiin ja lähetetään työhakemuksia yms.

Tähän samaan syssyyn sain allekirjoitettavaksi jonkin paperin jossa oli jotain työllistymistä edistävistä palveluista ja tiedän: olen tyhmä kun menin sen allekirjoittamaan tai en tiedä olisinko siitä oikein voinut kieltäytyäkään enää siinä vaiheessa.

Mitäköhän seuraa jos huomenna soitan työkkäriin ja kysyn että mihin kaikkeen olen sen myötä sitoutunut ja voiko sitä perua?
Mitä kaikkea ne sen varjolla tyrkyttävät?

Työelämävalmennustakaan en kaihda jos paikan saa itse valita ja harjoittelun kesto olisi vaikka kuukauden mittainen kerrallaan.
Onko tämä mahdollista?

Eikö työelämävalmennuksesta sovita etukäteen ettei vaan suin päin tungeta johonkin kysymättä juurikaan mielipidettä?
Entäs voidaanko minulle tyrkyttää mitä vaan kurssia tuon varjolla, sellaista puolikin vuotta tai kauemmin kestävää?

Voi kun on niin helppo olla jälkiviisas ja harmittaa kun "unohdin" olla varovainen, virkailija kun oli niin mukava : (

Mitäköhän kaikkea tästä nyt seuraa...

5

364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemuksella...

No ei hätää. Haet vain työn ja otat sen vastaan niin kurssivelvoitteet loppuu siihen.

• hgfiyutguyhgliu

Allekirjoitit luultavasti työnhakusuunnitelman ja se tarkoittaa sitä että olet sanktioden uhalla sitoutunut tekemään ja toimimaan siten kuin työvoimaneuvojan tai joku työvomaviranomainen haluaa ja katsoo tarkoituksenmukaiseksi.

Suomessa on voimassa sopimus vapaus mikä tarkoittaa sitä että voi aina kieltäytyä allekirjoittamasta sopimuksia. Sopimukseen pakottaminen on myös lain mukaan kielettyä. Sopimukseen pakottamionen jaetaan lainsäädännössä ankaran pakon ja lievän pakon käyttöön. Lievän pakon tunnusmarkit lain mukaan on se että jos esimerkiksi toinen sopija puoli joko suoraan tai epäsuoraan ilmoittaa toiselle että jos et allekirjoita sopimusta niin siitä seuraa itsellesi tai läheisille jotain henkistä .fyysistä tai taloudellista haittaa. Joo olit siis tyhmä kuin allekirjoitit paperin ilman lukematta ja harkitsematta mihin sitoudut.

• Näin...

Kuten toinen vastaaja toteaakin, olet luultavasti allekirjoittanut työllistymissuunnitelman. Niin kauan ei olisi mitään hätää, jos siinä olisit sitoutunut vain koulutukseen ja palkkatyöhön, mutta näihin suunnitelmiin tulee automaattisesti mukana myös sitoutuminen palkattomaan työhön nimikkeellä työharjoittelu, valmennus, kuntouttava työtoiminta tms. Tuollaiset olisi pitänyt vaatia poistamaan ennen allekirjoittamista. Nyt se on myöhäistä. Työharjoitteluihin yms. mennään yleensä puoleksi vuodeksi kerrallaan, kuntottava työtoiminta voi kestää parikin vuotta maksimissaan.

Tuon olen kirjoittanut olettaen, että olet työkkärin asiakas, et työvoiman palvelukeskuksen, jolloin olet voinut allekirjoittaa myös tietojenluovustussuostumuksen. Tuo tarkoittaisi sitä, etä menettäisit täydellisesti yksityisyytesi. Sen voi peruuttaa jälkikäteen. Jos tuosta on kyse, googlaa Kuinka eroon typistä.

• lvjf354

Soitin eilen työkkäriin ja sain kuin sainkin langan päähän sen virkailijan jonka kanssa asioin ja se allekirjoitettu paperi oli sitoutuminen kuittaamaan sähköinen työnhaku.info netissä määräpäivään mennessä.
      Tämän virkailija oli kirjannut myös omiin tietoihini mol:n sivuilla kun katsoin. Näköjään kaikki kirjataan ylös...

Seuraavalla käynnillä tehdään sitten se työllistymissuunnitelma. Antakaapa vinkkejä mitä kaikkia sudenkuoppia pitää välttää?

Olen vielä irtisanomisajalla ja menin vähän liian etuajassa työkkäriin, joten mulla ei ollut edes työtodistusta viimeisimmästä työpaikastani.

• määmy

Siinä lapussa lukee kaikki se, mihin olet sitoutunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1783
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      359
      1196
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1188
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1058
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      848
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      774
    8. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      141
      723
    9. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      716
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe