Työtön haluaa ulkomaille

työtönn

Haluaisin kuulla vähän kokemuksia henkilöiltä jotka ovat lähteneet ulkomaille työttöminä työnhakijoina te-toimiston kautta.
Täytyykö osata kieliä täydellisesti että päästetään lähtemään tukien kanssa? Osaan kyllä englantia ja olen sen kanssa pärjännyt, mutta en osaa kuitenkaan täydellisesti, mikä saattaisi vaikeuttaa työn saamista. Menen toimistoon kyllä juttelemaan asioista, mutta nyt täältä haluaisin vähän ennakko tietoa mitä on luvassa.
Onkohan paljon asioita mitkä saattaisi tulla tielleni etten pääsekkään lähtemään?

12

893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+3

      En ole työttömänä työnhakijana ulkomaille lähtenyt, mutta kokemusta ulkomaille lähdöstä löytyy muuten. Muutama asia, jotka kannataa pitää mielessä ja selvittää ennakoon. Jos sinulla ei ole työpaikkaa, moni käytännön asia voi olla hankala saada kuntoon:

      - Et välttämättä saa avattua paikallista pankkitiliä, ellei sinulla ole pysyvää osoitetta (sen todistamiseen saatetaan vaatia jokin talouslasku, esim. vesi- tai sähkölasku, joka on sinun nimelläsi).

      - Asuntoa taas voi olla vaikeaa saada vuokralle, ellet pysty todistamaan vuokranantajalle, että pystyt maksamaan vuokrat ajallaan (todisteeksi työsopimus, palkkakuitti tai kirje työnantajalta).

      - Ilman pankkitiliä, vaikka saisit töitäkin, niin paikallinen työnantaja ei pysty maksamamaan sinulle palkkaa. Harva työnanataja suostuu maksamaan palkan ulkomaiselle, esim. suomalaiselle, pankkitilille. Samoin voit jäädä paitsi muista mahdollisista etuisuuksista, joihin saattaisit olla oikeutettu.

      Nämä on tietysti kaikki hyvin paljon riippuvaisia siitä, minne olet menossa ja millaisessa tilanteessa. En tiedä yhtään, pystyykö esim. TE-keskus noissa asioissa auttamaan tms. Mutta nuo ovat sellaisia käytännön asioita, joihin olen itse törmännyt kun olen ulkomailla asustellut. Jollain toisella voi olla erilaisia kokemuksia, eli ei kannata noita minun kokemuksianikaan ottaa siltä kantilta, että asiat olisivat aina juuri noin.

      Ulkomaille lähtö on kyllä erittäin suositeltava ja hieno kokemus, jos vain yhtään ajatus tuntuu viehättävän. Kannattaa kuitenkin tsekata tietyt käytännön perusasiat ennakoon ja varmistaa, että ne on kunnossa. Ei ole kivaa löytää itseään vieraasta maasta ja vieraan byrokratian rattaista ilman ennakkoon valmistautumista.

    • työtönn

      Kiitos paljon! Näistä kysynkin sitten kun käyn juttelemassa eures toimistossa. huhhuh, en malta odottaa että pääsen selvittämään asioita.

    • 2+3

      Eipä kestä, toivottavasti noista sai edes hieman vinkkiä. Muutama asia tuli vielä mieleen:

      - Päästäksesi paikallisen sosiaaliturvan (ml. työttömyyskorvaukset) piirin, saatat joutua hakemaan sikäläisen sosiaaliturvatunnuksen. Selvitä ennakkoon kauanko siinä suunnilleen menee aikaa ja mitä sen saamiseksi vaaditaan.

      - Ylläolevaan liittyen, selvitä myös terveydenhuoltoon ja sairausvakuutuksiin liittyvät asiat. Kysy KELA:lta, voitko jäädä suomalaisen sosiaaliturvan ja/tai sairausvakuutuksen piiriin ja jos, niin kuinka pitkäksi aikaa. Jossain vaiheessa sinun on todennäköisesti kuitenkin siirryttävä paikallisen järjestelmän asiakkaaksi, sikäläisten ehtojen mukaisesti.

      Kannattaa pitää pää kylmänä ja opetella kestämään hieman stressiä. Ensimmäistä kertaa muuttavalle homma voi tuntua välillä ylitsepääsemättömän vaikealta, mutta kyllä se siitä useimiten selkiintyy.

      • kahdeksan

        Myös kysyisin kokemuksia työnhausta te-toimiston tuin. 3 kk:tta on kai maksimi, mitä jos ei pystykään olemaan 3 kk:tta esim. rahat loppuu ja työtä ei löydy, eikös silloin voi palata takaisin Suomeen?


    • Jou
      • töitä etsimään

        Itsekin olen kiinnostunut, onko kukaan palstalla olioista ollut ja onko kaikki mennyt hyvin?


    • 17

      KANNATTAS KOKEILLA,kreikkaa nyt siellä alkaa turistiaika,palkka tulee varmasti,suomimaksaa

    • eliopoi

      "töihin ulkomaille" sisältää aika paljon avoimia ovia, joista osa on mätiä ja osa ei.

      Ensinnäki tärkeää on, mihin maahan. Toisekseen, mikä on koulutus.

      Nuo käytännön pikkuasiat kyllä selviää ajan kanssa.

      Jos koulutusta on, niin kannattaa onneaan kokeilla. Netin kautta on paljon työpaikkoja löytyvillä maasta kun maasta.

    • hae tonne

      Telemarkkinoija (Filippiineillä), 2 paikkaa, Dostele Oy, Filippiinit, Manila, , 1200 Makati City
      Markkinoimme edullista vihreätä sähköä kotitalouksille. Mikäli haluat työskennellä Filippiineiltä käsin nauttien kuitenkin länsimaista palkkaa. olet etsimämme henkilö.

      Yhteystiedot Ari Nokela [email protected]
      Työpaikan osoite Manila, 1200 Makati City, Filippiinit
      Asuntomahdollisuus kyllä
      Työ alkaa 01.05.2012
      Työaika muu osa-aikatyö, 6h
      Työn kesto yli 12 kuukautta
      Haku päättyy 30.04.2012 klo 12:00
      Jätä hakemus Hakemukset sekä CV lähetetään osoitteella [email protected]
      Ilmoitus jätetty

      • Usomitai

        Saako Filippiineille työviisumin osa-aikaista työtä varten? Kuulostaa hieman erikoiselta. Muutenkin firmat, joiden sähköpostiosoite on luokkaa gmail, herättää hieman epäilyksiä...


    • Tuomok_Dostele

      Työluvat Filippiineille saa kyllä toisinkuin esim Thaimaahan, jossa jokaista työlupaa varten pitää maksaa yhtiö pääomaa 2000000bah:tia (n40000€)

      Työntekijämme saapuvat Makatiin Filippiineille 21pv Turistina ja perillä paikalliset apumme hoitavat viisumit kuntoon niin minulle kuin työntekijöillemme,

    • IT apina

      IT helppareihin vaan hakemusta vääntämään. Paikkoja auki kokoajan ympäri Eurooppaa. Helppoa työtä ja paikan saa jos vaan viitsii hakea.

      Googleen
      jobs in ireland
      jobs in uk
      jobs in europe
      language jobs

      Valitse joku firma ja sieltä sitten vaan keywordiin finnish ja tutkimaan mitä löytyy.

      Jokunen maa kierrettynä ja muutamat deskit koluttuna voin suositella. Jatkuvasti soittelevat ja lähettelevät meiliä milloin mistäkin että täällä olis tämmöistä tarjolla. Kun nykyinen sopimus loppuu on edessä lähtö uuteen maahan, mutta mihin sitä ei vielä tiedä...

      Itsellä kielitaitoa sen verran mitä peruskoulu vahingossa tartutti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe