Miksi nuorille ei anneta mahdollisuutta

Mish

Otsikko kertookin jo aika paljon..Elikkä mietein tässä juuri soitettuani erääseen työpaikkaan kysyäkseni tarkempia tietoja..Hieman tylyhkö mieshenkilö vastasi puhelimeen ja esitin asiani ja niin hän kysyin ikääni ja kun sanoin olevani 18 vuotias(minulla on siis ammatti ja kerroin sen miehellekkin)..heti muuttu miehellä ääni semmoiseksi että "mitäs vittua sä tänne soitat ku noin nuori olet" noh eipä siinä kauaa mennytkään ku hän sanoi että "eipä jatketa enää pidemmälle"..Että miksi nuorilla on niin vaikea edes saada pientä mahdollisuutta osoittaa kykenevyyttään johonkin tehtävään vaan heti välittömästi torjutaan..Itse olen sitä mieltä että nuoret saattavat olla jopa parempia mitä vanhemmat ihmiset..Ja varsinkin jos työilmoituksessa lukee että työpaikka kouluttaa työtehtävään jokaisen..Ehkä tässä sitten pitää kerätä lisää ikää ja odottaa josko joku sattuisi hyvällä tuurilla ottamaan töihin...

18

1933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bastet

      siitä myös mitä työtä hait. On paljon nuorille suunnattuja töitä, mutta on myös paljon sellaisia missä vaaditaan vankkaa kokemusta. Ammattiskaala kun on niin laaja. Samoin se kertoo jo työnantajalle paljon jos soitat ja kysyt työstä, mitä se pitää sisällään jne.
      Tällöin et ole ammattia osaava ja pätemätön kyseiseen paikkaan. Kannattaa siis harkita tarkkaan kannattaako moisia puheluita tehdä, jos pääsee haastatteluun niin kysymykset voi esittää silloin. Yhtä työpaikkaa kun saattaa hakea jopa yli 300 samanaikaisesti. Tätä kaikkea en tarkoittanut negatiivisessa mielessä vaan avaten oven todellisuuteen, ymmärrän että nakertaa kun yrittää ja kylmää vettä saa niskaan. Ei kiva juttu.

      • ...

        näiden kolmensadan hakijan joukossa on varmasti kokeneempia ja koulutetumpia, joten tuskin pääsee haastatteluun asti soittamatta. kumma kun jokapaikkaan vaaditaan rautaista työkokemusta, mutta sitä ei ole mahdollista saada mistään.


      • Mish

        minä semmoisiin paikkoihin hae johon tiiän ettei kyvyt riitä.. mutta niinkuin ... sanoi että mistä sitä työkokemusta saa jos ei kukaan ota töihin??


      • Firmailija
        Mish kirjoitti:

        minä semmoisiin paikkoihin hae johon tiiän ettei kyvyt riitä.. mutta niinkuin ... sanoi että mistä sitä työkokemusta saa jos ei kukaan ota töihin??

        töitä saa suhteilla tai sitten perustamalla oman firman ja tekemällä pari ekaa keikkaa persnetolla.


      • Bastet
        Mish kirjoitti:

        minä semmoisiin paikkoihin hae johon tiiän ettei kyvyt riitä.. mutta niinkuin ... sanoi että mistä sitä työkokemusta saa jos ei kukaan ota töihin??

        kun tietäisi mitä/minkälaista työtä olet hakenut, niin sen perusteella olisi helpompi antaa kommentteja ja myöskin vinkkejä jotka olisisvat sinulle eduksi. Ympäripyöreys kysymyksissä ei anna tarvittavaa tai haluamaasi vastausta.
        Saati tivaaminen asiasta "mistä sitä työkokemusta saa jos kukaan ei ota töihin". Eikö neuvot asian suhteen ole tärkeitä kuinka työn saat ym.? Taatusti närästää kun ei pääse hommiin vaikka kuinka haluaa mutta otako neuvoja vastaan mielummin vai kiukutteletko?


      • Mish
        Bastet kirjoitti:

        kun tietäisi mitä/minkälaista työtä olet hakenut, niin sen perusteella olisi helpompi antaa kommentteja ja myöskin vinkkejä jotka olisisvat sinulle eduksi. Ympäripyöreys kysymyksissä ei anna tarvittavaa tai haluamaasi vastausta.
        Saati tivaaminen asiasta "mistä sitä työkokemusta saa jos kukaan ei ota töihin". Eikö neuvot asian suhteen ole tärkeitä kuinka työn saat ym.? Taatusti närästää kun ei pääse hommiin vaikka kuinka haluaa mutta otako neuvoja vastaan mielummin vai kiukutteletko?

        jätän kysymättä neuvoa sinulta miten töitä haetaan..turvaudun mielummin vanhempiini ne sentään osaavat neuvoa ymmärtäväisesti eivätkä väitä minua kiukuttelevaksi jos satun mainitsemaan "mistä työkokemusta saa jos kukaan ei ota töihin"


      • Mish
        Firmailija kirjoitti:

        töitä saa suhteilla tai sitten perustamalla oman firman ja tekemällä pari ekaa keikkaa persnetolla.

        se on neuvoa sanomalla että suhteilla saa töitä..mutta niitä kun ei kaikilla ole...


      • Kokenut työnhakija
        ... kirjoitti:

        näiden kolmensadan hakijan joukossa on varmasti kokeneempia ja koulutetumpia, joten tuskin pääsee haastatteluun asti soittamatta. kumma kun jokapaikkaan vaaditaan rautaista työkokemusta, mutta sitä ei ole mahdollista saada mistään.

        Opetetaanko kenties jossain oppilaitoksessa, että pitää soittaa ja tällä tavalla osoittaa aktiivisuuttaan? Näin voisin päätellä siitä, että tällaista aktiivisuutta minulta kaiketi olisi edellytetty erääseen kaupallisen alan oppilaitokseen hakiessani. Enkä kyllä tullut valituksikaan. Mutta selvästi annettiin ensinnäkin ennen haastattelua sekä vielä haastattelun ja päätöksen välissä mahdollisuus soittaa! Oli tosin luvattu soittaa minulle haastattelun jälkeisellä viikolla. Soittoa vain ei koskaan tullut.

        Älkää nyt hyvät ihmiset tämän takia jättäkö soittamatta, jos tilanne sitä edellyttää. Mutta tässä minun tapauksessani tuo helevetin rimputtelu ei tosiaankaan olisi tehnyt minusta yhtään parempaa työntekijää. Sen sijaan se kertoo kyllä siitä, että mitä työssä olisi vastassa ollut, joten eipä harmita yhtään.

        Siis jos välttämättä haluatte työskennellä tällaisessa paikassa, niin soittakaa ihmeessä, jos on vaikka kaksi hakijaa ja osaatte lukea, että mitä työhönottaja teidän haluaa tekevän. Se toinen nimittäin saattaa soittaa kaikesta huolimatta.


      • Kokenut työnhakija
        Kokenut työnhakija kirjoitti:

        Opetetaanko kenties jossain oppilaitoksessa, että pitää soittaa ja tällä tavalla osoittaa aktiivisuuttaan? Näin voisin päätellä siitä, että tällaista aktiivisuutta minulta kaiketi olisi edellytetty erääseen kaupallisen alan oppilaitokseen hakiessani. Enkä kyllä tullut valituksikaan. Mutta selvästi annettiin ensinnäkin ennen haastattelua sekä vielä haastattelun ja päätöksen välissä mahdollisuus soittaa! Oli tosin luvattu soittaa minulle haastattelun jälkeisellä viikolla. Soittoa vain ei koskaan tullut.

        Älkää nyt hyvät ihmiset tämän takia jättäkö soittamatta, jos tilanne sitä edellyttää. Mutta tässä minun tapauksessani tuo helevetin rimputtelu ei tosiaankaan olisi tehnyt minusta yhtään parempaa työntekijää. Sen sijaan se kertoo kyllä siitä, että mitä työssä olisi vastassa ollut, joten eipä harmita yhtään.

        Siis jos välttämättä haluatte työskennellä tällaisessa paikassa, niin soittakaa ihmeessä, jos on vaikka kaksi hakijaa ja osaatte lukea, että mitä työhönottaja teidän haluaa tekevän. Se toinen nimittäin saattaa soittaa kaikesta huolimatta.

        ... alkuperäiseen kysymykseen, jos osaisin.

        Itsellänikin on nuoria, jotka ovat hakeneet töitä. Kyllä ne paikat on yleensä saatu siten, että on ensinnäkin haettu ja sitten haastattelemattakin otettu kokeeksi ja sitä kautta jatkoon tai sitten ei. Jos seuraavana kesänäkin on päässyt, niin kysymys ei ole suhteista vaan siitä, että on kokemusta.

        Toiseksi, kun tuohon paikkaan ei enää armeijan jälkeen voitu ottaa, niin haettiin, haastateltiin ja saatiin toinen paikka. En tiedä, että kuka on soittanut ja kenelle, mutta luulisin, että työnantaja on kutsunut haastatteluun. Tässä tapauksessa oli kysymys paikasta, johon työnantaja koulutti jo kertaalleen eri alalle koulutetun nuoren. Mutta tässä oli vaatimuksena teollisuudesta saatu työkokemus, joten ilman sitä ensimmäistä kokemusta olisi tämäkin työ kieltämättä jäänyt saamatta.

        Sitten on toinen, oikein ammattihakija, joka on vuosikausia lähinnä hakenut ja hakenut ja saanut toisinaan jonkin kirjallisen tiedon, että ei ole päässyt. Näihin paikkoihin on ollut hakijoita varmaankin kasapäin. Joskus on haettu ja päästy pätkätöihin koulutusta vastaamattomaan työhön.

        Miksi siis tälle nuorelle ei anneta tilaisuutta koulutustaan vastaavaan työhön? On ensinnäkin koulutettu liian paljon ihmisiä näihin hommiin. Toiseksi, koulutus on aika tuntematon.

        Ainoa asia, mitä pojan hakemisessa voi moitiskella on kai se, että hän ei ole saanut markkinoiduksi koulutustaan työnantajille. Tämä puolestaan johtuu osittain siitä, että koulutus on kesken ja tarkoitus viimeistellä esim. jonkun työnantajan turvin. Mahdollisuus olisi ollut jo aiemmin ikäänkuin suuntautua ja erikoistua jonkun työnantajan haluamalla tavalla. Mutta on vain nippa nappa revitty jonkinlainen pakollinen harjoittelu kasaan eri paikoissa.

        Lähtökohta tälle koulutukselle on ollut aivan hyvä, mutta se on perustunut vääriin oletuksiin työpaikkojen suhteen, mikäli heti pitäisi työllistyä. Työttömäksi kouluttamiseen se on hyvä, koska on tarpeeksi laaja-alainen, että ihminen ei ajattele välttämättä tekevänsä vain jotain tietyn alan hommaa.

        Minä olen äitinä sen verran ennakkoluuloton, että uskon tämänkin vielä päättyvän hyvin. Ennakkoluuloton asenteeni auttoi myös toista poikaa onnistumaan työpaikan saannissaan: juuri minä kannustin häntä hakemaan töitä eri alalta kuin mihin oli koulutus.

        Nyt on sellainen tilanne, että tämä työtön poika ei pahemmin jaksa hakea enää sellaista työtä, mistä arvelisi kai olevan hyötyä opintojen kannalta, ja mikä - yllättävää kyllä - on alkanut myös kiinnostaa entistä enemmän. Enkä yhtään ihmettele tuota hakematta jättämistä, kun ensinnäkään paikkoja ei ole julkisessa haussa ja toiseksi, koska aina on vaatimuksena viisi vuotta työkokemusta, jota ei siis ole yhtään.

        Jotta edes tuo mielenkiinto säilyisi, on vain annettava pojan olla työtä vailla. Onneksi hänellä on vielä opinnot opinnäytetyön verran kesken. Se täytyy kai sitten tehdä oppilaitoksessa.


      • Bastet
        Mish kirjoitti:

        jätän kysymättä neuvoa sinulta miten töitä haetaan..turvaudun mielummin vanhempiini ne sentään osaavat neuvoa ymmärtäväisesti eivätkä väitä minua kiukuttelevaksi jos satun mainitsemaan "mistä työkokemusta saa jos kukaan ei ota töihin"

        Aivan sama, kysy vaikka talonmieheltä jos siltä tuntuu. Satun vaan hoitamaan rekrytointia eräässä isossa yrityksessa ja menestyksekkäästi. Omat lapseni ovat neuvojani noudattaneet ja heillä on työpaikat.


      • Mish
        Bastet kirjoitti:

        Aivan sama, kysy vaikka talonmieheltä jos siltä tuntuu. Satun vaan hoitamaan rekrytointia eräässä isossa yrityksessa ja menestyksekkäästi. Omat lapseni ovat neuvojani noudattaneet ja heillä on työpaikat.

        sinä tiedät mitä minun vanhemmat tekee? kylläpä se esim se talonmieskin tietää yhtä hyvin kuinka töitä saa haettua kun sinäkin olit sitte vaikka kuinka isossa firmassa töissä..ja sinun varsinki pitäisi tietää jos omia lapsia on että kuinka vaikeaa nuorten on niitä töitä saada...taitaa sunkin lapset olla saanu töitä sun suhteilla..


      • Bastet
        Mish kirjoitti:

        sinä tiedät mitä minun vanhemmat tekee? kylläpä se esim se talonmieskin tietää yhtä hyvin kuinka töitä saa haettua kun sinäkin olit sitte vaikka kuinka isossa firmassa töissä..ja sinun varsinki pitäisi tietää jos omia lapsia on että kuinka vaikeaa nuorten on niitä töitä saada...taitaa sunkin lapset olla saanu töitä sun suhteilla..

        Ei minua kiinnosta mitä vanhempasi tekevät, jos ovat työelämässä, niin toivottavasti hyvässä työpaikassa ja viihtyvät. Talonmies on töissä, ymmärtääkseni sinä et. Talonmies on omanalansa ammattilainen siinä missä minä omanalani, eroja asiassa on.

        Työpaikan saaminen on tänä päivänä vaikeaa niin nuorille kuin aikuisillekin. Vaikka työpaikkailmoituksissa sanotaan että työhön koulutetaan, niin perustieto taito pitäisi kuitenkin olla hallussa. Hakemuksessa se on myös tultava selkeästi esiin muiden seikkojen lisäksi.

        Omat lapseni eivät menneet suhteillani työelämään, miksikö?
        Onnistumisen ilo on huomattavasti suurempi kun itse on työpaikkansa hankkinut, panostus ja motivaatio työtä/työpaikkaa kohtaan on myös erilainen kuin tutunkaupalla hoidettu.
        Toki on niitä sellaisia jotka suhteilla pelaa työpaikat, mutta ei sekään loputtomiin onnistu ja silloin ollaan tilanteessa jossa joutuu työtä hakemaan. Tilanne heille on vaikea kun huomaavat ettei se työpaikka lohkeakaan kuin Manulle illallinen, se saattaa jopa käydä itsetunnon päälle.


      • Viisasnykynuori
        ... kirjoitti:

        näiden kolmensadan hakijan joukossa on varmasti kokeneempia ja koulutetumpia, joten tuskin pääsee haastatteluun asti soittamatta. kumma kun jokapaikkaan vaaditaan rautaista työkokemusta, mutta sitä ei ole mahdollista saada mistään.

        Tiedän tää on vanha keskustelu jo. Mutta nykyää on kyl ihan sama meininki, netissä näkyy monesti firmoja mitkä mainostaa töitä/kesätöitä nuorille ja sitku meet täyttämään hakemusta niin siellä lukee et pitää olla 2vuotta kokemusta kyseiseltä alalta tai että pitää ollu 18v ja omistaa ajokortti... tietääkseni nuorilla useimmiten tarkoitetaan noin 14-17 vuotiaita.


      • tyhmäkansa

        Bastet tärkeilee ja holhoaa. aloittaja ei sanonut kysyneensä mitä työ pitää sisällään ihan kuin hänen ikänsä osoittaa sen olevan aiheetonta. hän esitti asiansa. hänen ikänsä on se syy, miksi sinä edes kirjoitit. käsket olla soittamatta, joka on typerää. Samoin suojelet työpaikkakiusaajaa ja jätät sen huomiotta samalla kun kiellät olemasta aktiivinen. Olit 2004 työn firman rekrypäällikkö, johon aloittaja soitti idiootti ja sait potkut kauan sitten


    • kahden nuoren äiti

      Olisin lyönyt luurin korvaan tollaselle äijälle ja haistattanut p....t. Arvaa millaista sulla olis ko. firmassa ollut. Mutta ei kannata masentua tollasista öykkäreistä.

      • Mish

        Kiitos joku sentään tajuaa..


      • Kokenut työnhakija
        Mish kirjoitti:

        Kiitos joku sentään tajuaa..

        sitä tajuaa vaikka mitä ja käyttäytyy sen mukaisesti. Mutta vasta kokeneena työnhakijana, ja vaikkapa näillä foorumeilla toisten kokemuksista lukeneena, tajuaa sen todellisen tilanteen, joka työmarkkinoilla vallitsee.

        Jos peilaan työttömän ja työnhaussa useaan kertaan epäonnistuneen poikani tilannetta hänen alansa kokonaistilanteeseen, niin uskon menetetteleväni tällä hetkellä aivan oikein, kun en kiusaa häntä työpaikkatoiveilla ainakaan pelkän rahan vuoksi. Eräskin pari vuotta sitten valmistunut kertoi, ettei ole päivääkään tehnyt alansa töitä, vaikka on lähettänyt n. 1000 hakemusta.

        Omasta kokemuksestani voin kertoa, kuinka masentava olo voi olla jo muutaman hakemuksen jälkeen. Siksi olisikin ainakin mietittävä muitakin vaihtoehtoja: varauduttava työttömyyteen ja järjestettävä elämänsä sen mukaisesti tai harkittava muun alan työtä.

        Minulla ei ainakaan ole huonoa omaatuntoa siitä, ettenkö olisi antanut nuorille työtilaisuuksia. Nyt vain mietityttää, että kenen velvollisuus olisi minun alallani valvoa lainsäädäntöä, joka oikeuttaisi minutkin työhön ja kaikki epäpätevät pois - jos on pätevämpiä tarjolla - puolen vuoden tai vuoden jälkeen. Aika paljon paikkoja menee todellakin suhteilla, olipa kysymys pätevästä tai epäpätevästä, nuoresta tai vanhasta. Ymmärrän tämän silloin, kun se ei ole keneltäkään pois ja välttämätöntä homman hoitamiseksi. Ärsyttävintä koko lainsäädännössä on se, että jotkut mulkerot käyttävät sitä väärin hyväkseen ihan vain vallankäytön nimissä. Sama asia osattiin hoitaa paremmin ilman lainsäädäntöä. Silloinkin "uskallettiin" ottaa epäpäteviä, mutta pätevyys oli jotenkin sisäistetty eikä jätetty kissa-hiiri -leikin tasolle.

        Siirrytäänpäs myönteisempiin asioihin, joista voi puhua täysin stressittömästi ja avoimesti.

        Parikymppisenä vakituisen työpaikan saanut toinen poikani totesi haastattelun jälkeen, että firma panostaa tulevaisuuteen. Otettiin siis lisää työntekijöitä. Hakijoita oli paljon, mutta me molemmat ymmärrämme, että miksi poika tuli valituksi nuoresta iästään huolimatta. Ilmoituksessa haettiin tiettyä peruskoulutusta, kokemusta ja ominaisuuksia. Firma sitten koulutti hänet kyseiseen tehtävään. Nyt hän saa jo parin vuoden jälkeen itse työskennellä uusien, samoihin tehtäviin koulutettavien kanssa.

        Hakiessanne miettikää siis ensin, että kiinnostaisiko tehtävä eikä esimerkiksi palkka. Vaikkapa teollisuustyötä entuudestaan tehnyt voi jo paljon päätellä siitä etukäteen, mutta esimerkiksi vuorotyö voi tuoda siihen paitsi omat lisänsä myös haasteensa, jotka lopullisesti selviävät vasta työssä.

        Osoittakaa siis jo hakemusvaiheessa paitsi mielenkiintonne tehtävää kohtaan myös vastineenne vaatimuksiin. Eli koulutus, kokemus ja ominaisuudet. Meillä Suomessa saa hyvin harvoin - jos koskaan - koulusta mitään arviota henkilökohtaisista ominaisuuksista, joten ne on vain tuotava ilmi jollain tavalla. Meillä oli joitain seikkaperäisiä dokumenttejakin asiasta, kuten työssäoppimisen todistus sekä armeijan johtajakoulutuksen todistus.

        Suuri kiitos tästä asiasta kuuluu myös työnantajalle: selkeä lehdessä ja netissä työvoimahallinnon työnhakujärjestelmässä julkaistu kaiken kansan ilmoitus, johon oli helppo vastata.


      • Kokenut työnhakija
        Kokenut työnhakija kirjoitti:

        sitä tajuaa vaikka mitä ja käyttäytyy sen mukaisesti. Mutta vasta kokeneena työnhakijana, ja vaikkapa näillä foorumeilla toisten kokemuksista lukeneena, tajuaa sen todellisen tilanteen, joka työmarkkinoilla vallitsee.

        Jos peilaan työttömän ja työnhaussa useaan kertaan epäonnistuneen poikani tilannetta hänen alansa kokonaistilanteeseen, niin uskon menetetteleväni tällä hetkellä aivan oikein, kun en kiusaa häntä työpaikkatoiveilla ainakaan pelkän rahan vuoksi. Eräskin pari vuotta sitten valmistunut kertoi, ettei ole päivääkään tehnyt alansa töitä, vaikka on lähettänyt n. 1000 hakemusta.

        Omasta kokemuksestani voin kertoa, kuinka masentava olo voi olla jo muutaman hakemuksen jälkeen. Siksi olisikin ainakin mietittävä muitakin vaihtoehtoja: varauduttava työttömyyteen ja järjestettävä elämänsä sen mukaisesti tai harkittava muun alan työtä.

        Minulla ei ainakaan ole huonoa omaatuntoa siitä, ettenkö olisi antanut nuorille työtilaisuuksia. Nyt vain mietityttää, että kenen velvollisuus olisi minun alallani valvoa lainsäädäntöä, joka oikeuttaisi minutkin työhön ja kaikki epäpätevät pois - jos on pätevämpiä tarjolla - puolen vuoden tai vuoden jälkeen. Aika paljon paikkoja menee todellakin suhteilla, olipa kysymys pätevästä tai epäpätevästä, nuoresta tai vanhasta. Ymmärrän tämän silloin, kun se ei ole keneltäkään pois ja välttämätöntä homman hoitamiseksi. Ärsyttävintä koko lainsäädännössä on se, että jotkut mulkerot käyttävät sitä väärin hyväkseen ihan vain vallankäytön nimissä. Sama asia osattiin hoitaa paremmin ilman lainsäädäntöä. Silloinkin "uskallettiin" ottaa epäpäteviä, mutta pätevyys oli jotenkin sisäistetty eikä jätetty kissa-hiiri -leikin tasolle.

        Siirrytäänpäs myönteisempiin asioihin, joista voi puhua täysin stressittömästi ja avoimesti.

        Parikymppisenä vakituisen työpaikan saanut toinen poikani totesi haastattelun jälkeen, että firma panostaa tulevaisuuteen. Otettiin siis lisää työntekijöitä. Hakijoita oli paljon, mutta me molemmat ymmärrämme, että miksi poika tuli valituksi nuoresta iästään huolimatta. Ilmoituksessa haettiin tiettyä peruskoulutusta, kokemusta ja ominaisuuksia. Firma sitten koulutti hänet kyseiseen tehtävään. Nyt hän saa jo parin vuoden jälkeen itse työskennellä uusien, samoihin tehtäviin koulutettavien kanssa.

        Hakiessanne miettikää siis ensin, että kiinnostaisiko tehtävä eikä esimerkiksi palkka. Vaikkapa teollisuustyötä entuudestaan tehnyt voi jo paljon päätellä siitä etukäteen, mutta esimerkiksi vuorotyö voi tuoda siihen paitsi omat lisänsä myös haasteensa, jotka lopullisesti selviävät vasta työssä.

        Osoittakaa siis jo hakemusvaiheessa paitsi mielenkiintonne tehtävää kohtaan myös vastineenne vaatimuksiin. Eli koulutus, kokemus ja ominaisuudet. Meillä Suomessa saa hyvin harvoin - jos koskaan - koulusta mitään arviota henkilökohtaisista ominaisuuksista, joten ne on vain tuotava ilmi jollain tavalla. Meillä oli joitain seikkaperäisiä dokumenttejakin asiasta, kuten työssäoppimisen todistus sekä armeijan johtajakoulutuksen todistus.

        Suuri kiitos tästä asiasta kuuluu myös työnantajalle: selkeä lehdessä ja netissä työvoimahallinnon työnhakujärjestelmässä julkaistu kaiken kansan ilmoitus, johon oli helppo vastata.

        Miettikää myös, että kannattaako joitain "meriittejäkin" jopa jättää pois hakemuksesta. Meillä sellainen oli jokin peruskouluaikainen "ihmepakkaus, joka tekee toistenkin työt odotellessaan" -tyylinen työharjoittelutodistus, joka sopi sille ikäkaudelle ja siihen tilanteeseen, kertoi lisäksi paljon koulutuksesta ja henkilön ominaisuuksista, mutta joka ei ole sellaisenaan oikeaan työelämään eikä myöskään sosiaaliseen elämään sovellettavissa. Työssä ja työlle pitää osata vetää rajat. Työnantaja pestaa myös tulevia työssäjaksajia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      309
      3658
    2. 208
      3009
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2564
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      241
      2027
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1455
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1344
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe