Mies nukkuu sohvalla - nukahtamisongelmia. ! help.

kukkuu121

Alkaa pikkuhiljaa ottamaan päähän se, että mun avomieheke nukkuu kaikki yöt sohvalla. :/ Oon sen verran "romanttinen" ihminen, että mun mielestä samassa sängyssä nukkuminen vaan kuuluu suhteeseen. Ihanaa kömpiä toisen kainaloon ja herätä siitä. Turvallinen olo ja helpottaahan se seksielämääkin. Jotenkin vaan luontevampaa alottaa se sängystä. Tuntuu, että toi erillään nukkuminen on yleisempää paljon vanhemmilla pariskunnilla eikä meiän ikäisillä.
Ikää 21 ja 22, yhdessä jotain yli 2 ½ vuotta.

Ennen mua mies teki ainoastaan yötöitä. Suhteen alussa (n. vuoden ajan) oleiltiin miehen yksiössä. Helppoa kun oli yhtä ja samaa huonetta miltei koko kämppä, telkkarin näki sängystä jos ei uni tullut yötöiden jälkeen ja pystyi silti olemaan toisen vieressä.

Nyt ollaan kaksiossa. Miltei tän koko asumisajan täällä, mies on nukkunut sohvalla olkkarissa. :/ Aluksi yötoiden takia (kun ei uni tullut ikinä heti ja mulla vaikkapa aamuvuoro). Nyt hällä on yötöitä ainoastaan viikonloppuisin, muuten työpäivät ihan normaaleja (esim. 9-17, 14-21). Silti en saa häntä viereeni yöksi. Vaikka olis aamulla herätys kahdeksalta, hän saa unen päästä kiinni aina vasta joskus kahden aikaan yöllä. Sitten kun se uni tulee, niin se on salama uni. Ei siitä pysty enää siirtyä makkariin ja tietsikka jää yöks päälle. Häntä ei siis ala väsyttämään "normaalilla" tavalla ennen kuin nukahtaa. Mulla taas ei ole mitään ongelmia nukahtaa yhtään minnekään. Vaikka ei väsyttäis, voin olla aina miltei varma että nukahdan kyllä. En tarvitse siihen mitään apuvälineitä.
Ainoita hetkiä mitä oon saanut miehen viereen on se, kun vaikka viikonloppuna hän herää aamulla kaheksan aikaan vessaan ja kömpii siitä viereen. Kaks kertaa kuussa ei vaan oikeen jaksa mulle riittää. Unilääkkeitä hän on myös kokeillut, sillon sain hänet nukahtamaan sänkyyn viereeni. Mutta ei niilläkään saanut rytmiä käännettyä normaaliksi eikä niitä voi jatkuvasti käyttää.

Ostin miehelle kirjankin, jos se vaikka auttaisi nukahtamaan sänkyyn. Ei ole avannutkaan kun haluaa saada varmasti unta että jaksaa töissä. Ei halua kokeilla mitään testijuttuja jos uni ei vaikka tulekaan.

Sen lisäksi meillä on kissa, jonka takia kannettavaa ei voi makkariin ottaa ku se rikkois sen ja kuuma kone sängyssä ... ei ehkä turvallisinta kun nukahtaa? (koska joku kuitenkin kommentoi että miksei konetta oteta makkariin).

Pelkään, että tää nukkumisjärjestely vaikuttaa jotenkin negatiivisesti suhteeseen. Voiko niin käydä? Tai jotenkin tulee vaan sellanen olo, että joku on vialla, vaikkei mikään olekaan. Jotenkin hävettää vaan jos joku saisi tietää. Ihan kun toinen ei tykkäis tarpeeks, tai ei haluais nukkua mun vieressä. Vaikka kyse ei kuulemma ole todellakaan siitä. Tai joku vois luulla, että patistan hänet sohvalle.

15

3324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeejuupi

Pitää sitten varmaan sinunki siirtyä sinne olohuoneeseen? : )
      Saattaa olla jääny sellanen tapa hänelle tosta sohvasta, tuskin siinä muuta on..

• tässä neuvo

Nukkuuko se sun kissa sängyssä? Jos, niin yhtään en ihmettele, ettei mies siinä viihdy. Kissa olkkariin, kannettava komeroon piiloon ja ukko sänkyyn. Elukat ja kannettavat ei kuulu sänkyyn!

• sfghsdheasryrtuyk

Yritä nyt ainakin tukea häntä noissa nukkumisongelmissaan äläkä ala nalkuttamaan siitä tai olemaan tyytymätön, se pahentaa vaan asiaa. Nukkumisongelma ei ole mikään leikin asia terveyden kannalta.

• uniasiantuntija

Nukkumisongelma! Mies takaisin sänkyyn, makkarista kaikki häiriötekijät pois. Ei yhtäkään läppäriä, telkkaria tai kissaa sinne. Miehelle korvatulpat ja rennox

• 4232443432

Tuohan on nyt ihan yleinen ongelma jos on väänkin erirytmiset työajat. Ei se uni kuule tule tahdon avulla. Jos keho on tottunut siihen että myöhään valvoo, niin ei se muutamassa päivässä korjaannu normaaliksi. Siihen saattaa mennä pitkä aika, ennenkuin keho oppii nukkumaan normaaleihin aikoihin. Puhumatta siitä että jos kuitenkin vielä viikonloppuna on yötyötä, niin oikeanlaiseen rytmiin on aika mahdotonta päästä.

Mielestäni ongelma ei ole se, että mies nukkuu muualla, vaan enemmänkin se sinun halu olla 24/7 lähekkäin. Itse olen sitä tyyppiä joka ei pysty nukkumaan toisen ihmisen vieressä montaa yötä peräkkäin. Sillä ei ole mitään tekemistä rakkauden tai muunkaan kanssa, vaan etten pysty rentoutumaan niin että saisin hyvin nukuttua, saatikka olen niin herkästi heräävä, että pienikin liikahdus sängyssä saa minut heräämään.

Ehkä se on niin myös miehesi kanssa. Ehkä hän saa paremmat yöunet toisessa sängyssä, mikä ei johdu mitenkään sinusta vaan siitä, että nauttii ehkä keho haluaa nukkua rauhassa.

Toinen voi olla ihan tottumus siihen, kerta olette aiemmin katselleet telkkaria ja ruvenneet sitten nukkumaan (ed. kämpässä) niin hän alitajuntaisesti on jäänyt siihen. Kokeilkaa siis telkkarin siirtämistä olkkariin... tai miksette siirrä sänkyä olkkariin ja tee makkarista jotain muuta huonetta?

• taas vaiveilla

Itse teen kolmivuorotyötä ja sama nukkumisongelma täällä, kärjistettynä aika ajoin. Meillä ei vaan mies pysty nukkumaan myöskään silloin kun en ole makkarissa. Välillä oikein suuttuu ja tulee hakemaan nukkumaan takaisin. Siinä sit pyörin ja ahdistun ja uni ei tule varmasti. Ymmärrän siis hyvin miestäsi, nukkumisasiat ei vaan kaikilla ole niin helppoja asioita....

• anni anonyymi

Olen kanssa sitä mieltä, että kannattaa korvata tuo sana "romanttinen" aloituspostauksesta sanalla "itsekäs" niin ollaan lähempänä totuutta. Ei tässä ongelmana ole poikaystävän nukkuminen vaan aloituspostaajan minä-minä asenne.

• kjhrw4

Olen lukenut jostakin, että yhdessä nukkumaanmeno lähentää pariskuntaa. Se on sellaista turvallisuutta ja läheisyyttä luovaa toimintaa. Vaikka siis toinen lukisi sängyssä vielä kirjaa toisen nukkuessa, niin silti se on sellainen asia, joka lisää läheisyyttä. Toisen pitäminen kädestä tai halaaminen on tärkeää, vaikkei siitä seksiä seuraisikaan (aina).

Ymmärrän siis AP:tä ihan täysin. Itselläni kokemusta suhteesta, jossa mies halusi mieluummin katsella ennen nukahtamistaan tv:tä kuin minua. Suhde päättyi aika nopeasti ja hellyys kuivui kasaan todella nopeasti. Toisessa suhteessa taas mentiin nukkumaan yhdessä ja suhde kesti pitkään hellyyden ja läheisyyden tunteen osalta. Uskon, että tuo nukkumaanmeno on yksi osa sitä yhdessäoloa.

• anni anonyymi

No tuohon edelliseen viestiin voisi vastata, että eikö mies voisi sitten ihan yhtä hyvin vaatia puolisoaan mukautumaan omiin nukkumatapoihinsa? Olisiko se reilua? Kaiken lisäksi ap toteaa ettei hänellä ole nukkumisen kanssa mitään ongelmia, joten hän varmaan sopeutuisi tähänkin tilanteeseen helposti.

• kukkuu121

Niin no oon mä joskus olkkarissa nukkunut, mutta sohva ei oo mikään ergonomisin paikka nukkua. :/ Aamulla herää sitten paikat jumissa (niskat muutenkin aina jumissa) ja aika ahdasta tulee.

Viime yönä sain miekkosen viereeni nukkumaan, siinä nukkui kuin tukki ja mitään ongelmia ei ollut. Eli sitten kun on tarpeeksi väsynyt, niin kyllä pystyy sänkyynkiin nukahtamaan. Tätä ennen tosin oli jo melkeen nukahtanut sohvalle, mutta sanoin että eikös kannattais käyttää tilaisuus hyväks ja nukahtaa suoraan sänkyyn. :)

Voi kyllä olla että valitan tässä nyt jonkun mielestä ihan turhasta, mutta kun mun mielestä tuo erillään nukkuminen vaikuttaa johonkin ... en tiedä kyllä mihin. Kai siinä yhdessä nukkuessa tulee jotain yhteen kuuluvuuden tunnetta enemmän, niinkuin joku tuossa mainitsikin. Mutta en mä tiedä mitä voisin tehdä ... Tää asia tuntuu kiukuttavan aina välillä, eikä se tietysti paranna tilannetta toisen kannalta. Kun hän kuulemma HALUISI nukkua vieressäni, mutta kun ei saa unta siellä sängyssä normaalisti.

Joskus kun ollaan jossain kylässäkin, niin nukkuu mun vieressä oikeinkin sikeesti, mutta on silloin myös ollut todella puhki. Eli tuskin mä olen mikään yöunien pilaaja. Tai tuskin mun vieressä oleminen ahdistaa.

Ai olen itsekäs? No niin kai sitten ... justjust. Ehkä enemmänkin tässä on taas joku yhteiskunnallinen paine. Jos kertoisin tän jollekin tutulle, se varmaan luulis että meillä on suhteessa jotain ongelmia. Mulle ainakin tulis ekana mieleen niistä ihmisistä jotka nukkuu eri sängyissä. Että eikö ne kestä toisiaan. Aika monesti meinaan painotetaan sitä että pariskunnat nukkuu samassa pedissä, mahdollisesti vielä saman peiton alla toisiinsa käpertyneinä. Tai sitten tää on vaan joku mun "romanttinen haave" joka ei ole edes totta? Käykö näin vaan elokuvissa??

Jos olisin itsekäs, niin PAKOTTAISIN toisen tulemaan makkariin itkun ja riidan kanssa. Mutta KOSKA en ole itsekäs, ymmärrän että toisen on saatava unta tai muuten ei yksinkertaisesti jaksa päivällä olla hereillä.

Mutta kai mä sitten olen ihan kamalan itsekäs. Onneksi saan sentään nukkua itseni kanssa ihan yksin joka ikinen ihana yö.

• anni anonyymi
        kukkuu121 kirjoitti:

Niin no oon mä joskus olkkarissa nukkunut, mutta sohva ei oo mikään ergonomisin paikka nukkua. :/ Aamulla herää sitten paikat jumissa (niskat muutenkin aina jumissa) ja aika ahdasta tulee.

Viime yönä sain miekkosen viereeni nukkumaan, siinä nukkui kuin tukki ja mitään ongelmia ei ollut. Eli sitten kun on tarpeeksi väsynyt, niin kyllä pystyy sänkyynkiin nukahtamaan. Tätä ennen tosin oli jo melkeen nukahtanut sohvalle, mutta sanoin että eikös kannattais käyttää tilaisuus hyväks ja nukahtaa suoraan sänkyyn. :)

Voi kyllä olla että valitan tässä nyt jonkun mielestä ihan turhasta, mutta kun mun mielestä tuo erillään nukkuminen vaikuttaa johonkin ... en tiedä kyllä mihin. Kai siinä yhdessä nukkuessa tulee jotain yhteen kuuluvuuden tunnetta enemmän, niinkuin joku tuossa mainitsikin. Mutta en mä tiedä mitä voisin tehdä ... Tää asia tuntuu kiukuttavan aina välillä, eikä se tietysti paranna tilannetta toisen kannalta. Kun hän kuulemma HALUISI nukkua vieressäni, mutta kun ei saa unta siellä sängyssä normaalisti.

Joskus kun ollaan jossain kylässäkin, niin nukkuu mun vieressä oikeinkin sikeesti, mutta on silloin myös ollut todella puhki. Eli tuskin mä olen mikään yöunien pilaaja. Tai tuskin mun vieressä oleminen ahdistaa.

Ai olen itsekäs? No niin kai sitten ... justjust. Ehkä enemmänkin tässä on taas joku yhteiskunnallinen paine. Jos kertoisin tän jollekin tutulle, se varmaan luulis että meillä on suhteessa jotain ongelmia. Mulle ainakin tulis ekana mieleen niistä ihmisistä jotka nukkuu eri sängyissä. Että eikö ne kestä toisiaan. Aika monesti meinaan painotetaan sitä että pariskunnat nukkuu samassa pedissä, mahdollisesti vielä saman peiton alla toisiinsa käpertyneinä. Tai sitten tää on vaan joku mun "romanttinen haave" joka ei ole edes totta? Käykö näin vaan elokuvissa??

Jos olisin itsekäs, niin PAKOTTAISIN toisen tulemaan makkariin itkun ja riidan kanssa. Mutta KOSKA en ole itsekäs, ymmärrän että toisen on saatava unta tai muuten ei yksinkertaisesti jaksa päivällä olla hereillä.

Mutta kai mä sitten olen ihan kamalan itsekäs. Onneksi saan sentään nukkua itseni kanssa ihan yksin joka ikinen ihana yö.

Kyllä, itse olen herkkäunista sorttia. On vaikeaa mennä nukkumaan siihen aikaan mikä puolisolle sopii (aikaisin), ja vielä vaikeampaa on kun joutuu herämään samaan aikaan kuin puolisokin (aikaisin). Jos unirytmit eivät mene yksiin (ihan miten päin vaan) niin ne vain eivät mene. Seurauksena on jatkuva univaje toiselle puoliskolle. Siinä ei auta mitkään feng shuit jos uni ei tule kahdeksalta vaikka puolisolle tulee.

Jos ukkosi ei ole valittanut että läheisyys olisi unen kannalta ongelma, se todennäköisesti ei ole ongelma. Eli ei hän sinua sen takia välttele etteikö tykkäisi nukkua kanssasi. Sanoisin, että nimenomaan tässä on yhteiskunnan (ja sinun) keksimistä keinotekoisista paineista kysymys. Vanhat pariskunnat ovat ehkä tajunneet että pitkässä juoksussa on enemmän merkitystä sillä että nukkuu hyvin kuin että nukkuu samassa sängyssä.

Olen ollut parisuteessa jossa unirytmit kävivät hyvin ykisiin. Silloin nukuttiin samassa sängyssä ilman ongelmia. Enkä kokenut että ko parisuhde olisi ollut mitenkään sen täydellisempi kuin tämä nykyinenkään. Ja kyllä, ihmiset ihmettelevät nykyistä kahden makuuhuonenne järjestelmää. Siinäpähän ihmettelevät.

• Voi luoja sentään

No syötä sille miehellesi kunnon annos rauhoittavia, jos noin risoo.
      Mikä ihmeen "yhteiskunnallinen paine" siellä teidän makkarissa oikein vallitsee? Oletko vielä teini-ikäinen vai muuten vaan yksoikoinen?
      Sääliksi käy miestäsi. Herkkäunisuus ei ole todellakaan mitään mannaa siitä kärsivälle ja sitten on vielä joku "yhteiskunnallisista paineista" kärsivä pikkulikka vänisemässä. Jos et tuota herkkäunisuutta pysty kestämään, pistä mies vaihtoon ja hanki joku, joka kuorsaa vieressäsi ilman ongelmia. Pääset eroon "yhteiskunnallisista paineistasi" ja ongelmamiehestä samalla kertaa.

• kukkuu121

Kiitos kehittävistä neuvoistasi. En sentään ole niin teini, että pistäisin miestä vaihtoon. Satun kuitenkin rakastamaan kyseistä henkilöä.

Kai ihminen saa näillä palstoilla kysyä neuvoja ja vinkkejä jos joku asia mieltä painaa? Jos kerta olet itse täydellisyys, niin oliskohan sulla jotain kehittävämpiä ideoita kuin rauhoittavat? Annan miehen nukkua sohvalla tästä lähin rauhassa ja jaan sängyn itseni kanssa mutisematta? Kauankohan sitä kestäisi? Mietin vaan lähinnä, että korjaantuuko tuollainen uniongelma ilman lääkärin apua. Tai miten voisin itse asiaa auttaa? Kyllä se nyt mua huolestuttaa kun toinen ei saa täysiä unia.

Mutta hyvä tietää, ettei erikseen nukkuminen ole mikään maailmanloppu ja se nähtävästi voi olla ihan normaaliakin ... En tiennyt sitä ennen kun en keltään kuullut.

• sdfhwerhgsdgdarg

Olen itse jonkin verran huono uninen. Joskus luin vinkkejä millä uniongelmista voisi päästä eroon niin mulla auttoi sisustaminen :) Eli makuuhuone pitäisi olla rauhoittava paikka. Kaikkien esineiden pitäisi olla positiivista fiilistä tuovia, ei sellaisia jotka kertoo tekemättömistä töistä tms. Onko teidän makuuhuoneessa epäsiistiä tai onko siellä työpöytä tai onko sängyn ympärillä ikäviä huonekaluja tms.? Kansioita on näkyvissä tai roinaa lojuu nurkissa?

Saattaa kuulostaa hassulta mutta kannattaa miettiä millä keinoin makuuhuoneesta saisi rauhoittavamman ja mukavamman paikan nukkumiselle. Kannattaa googlettaa, netistä löytyy asiaa tuosta.

• kukkuu121

Mieän makkari on ihan "normaali" jos niin voi sanoa. Ehkä kyllä vähän epäsiistimpi kuin muut huoneet, tai siis vähän sellaista ylimääräistä roinaa, mutta hyvin vähän. Värit ovat mustavalkopunaisia.

Tosin minun mielestä olkkari muistuttaa paljon enemmän tekemättömistä töistä, on laskuja, astioita, tyynyt levällään, pulloja ymsyms. Luulen, että pointti on vaan siinä että tietokonetta voi pitää siellä tai satunnaisesti katsoa telkkaria.

Meillä on myös makkarissa telkkari, mutta kissa syö johtoja. Pelkään siis, että jos unohtuu telkka vaikka yöks päälle, niin tulee joku tulipalo tms. Varsinkin jos kissa syö niitä johtoja samalla. Tai saa vaikka sähköiskun. Purisi myös varmasti tietsikan johdot. Vaikeaa. : ) Kirja tietysti on hyvä, mutta kun miehellä lukihäiriö niin ei ole kovin mieleistä puuhaa sekään.

Kissa ei pääse öisin olohuoneeseen ollenkaan, niin paljon kaikkea tuhottavaa. En tosin usko, että kissa häiritsee mitenkään miehen unia. Kissa ei edes viihdy sängyssä silloin, kun mies on vieressä. Joskus mies otti koirankin sänkyyn, mun mielestä se nyt on vielä pahempi tai ainakin likaisempi otus.

Muttajoo, tosissaan huolestuttaa tuo unimäärä. Jonain päivänä saattaa olla aamusta yöhönkin töitä (tosi harvoin kyllä) ja sen jälkeen 5 tunnin yöunet ja taas töihin. :/ Tosin ei kukaan pakottanut ottamaan asuntolainoja tms, mutta hän ei halunnut maksaa vuokraakaan. Se kun ei tule "omaan pussiin". Itse en osa-aika työllä mitään lainoja saa, varsinkaan kun ajattelin alaa vaihtaa. Sitten tietysti on helppoa, kun lainat voi jakaa ja molemmilla vakkari työpaikka ja ok;t tulot. Enkä tietenkään toisen ottamaa lainaa ala maksamaan. Osallistun muihin asumiskustannuksiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      198
      4008
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2553
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      35
      2210
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      80
      1380
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      86
      1258
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1129
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      74
      996
    8. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      57
      834
    9. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      56
      824
    10. S24 Lieksa miksi on paikallinen entinen Kansallinen Kokoomus valtuutettu sali niin kallis?

Vailla alennuksia? gogo express joensuu kertakäynti 10 euroa avoinna 5-24. Miksi pitää Lieksassa tukea paikallista yritt
      Lieksa
      71
      784
    Aihe