Työmatkapyörä hakusessa

pyörää alle

Terve!

Etsin kaupunkiajoon, lähinnä työmatka-ajamiseen soveltuvaa polkupyörää. Samalla pyörällä pitäisi ajaa myös kauppareissut ja pystyä lähtemään lenkillekin. Kämpässäni ei ole tilaa useille pyörille, joten nyt pitää saada yksi käyttökelpoinen pyörä.

Toiveissa olisi mukavasti kevyesti kulkeva pyörä, joka ei paina paljon. Pyörä pitää kantaa portaita ylös ja alas joka kerta, koska asun kerrostalossa. Mitään panssarivaunua ei huvita nostella portaita kerrostolkulla edestakaisin.

Hintahaitarini on noin 800-1000 euroa korkeintaan.

33

603

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 27

      Hybridpyörä on paras kaikkeen ajoon. Kevyt (15-17kg) loistava ajoasento, rullaa hyvin ja etenkin laadukkaalla etujoustolla varustettuna esim: Sun Tour. Maximarketista tai Hobby Hallista löytyy parhas hinta/laatusuhde.

    • Alkup. Maantiepyöräi

      Hyvä referenssi tuossa on Konan Honky Tonk. Se on viilattu juuri edulliseksi ja robustiksi työmatkafillariksi.

      http://www.konaworld.com/road.cfm?content=honky_tonk

      Sitä kannattaa verrata muihin saman hintaluokan maantiepyöriin ja crossareihin. Crossarien etu on, että niihin saa myös nastarenkaat.

      Salsa Casserol ja Pelagon uusi retkipyörä ovat jo kalliimpia teräsrunkoisia vaihtoehtoja.

      Mitä tarvikkeita pystyt siirtämään vanhasta pyörästä? Tarvikkeisiin menee äkkiä monta sataa euroa, jos niitä ei ole jo varastossa.

      • pyörää alle

        Toi Kona näyttäs ihan järkevältä vehkeeltä mun käyttöön. Rungon väri on susiruma, mutta kai sitä löytyy paremmallakin värillä.

        Valon ja pullotelineen pystyn siirtämään vanhasta pyörästä uuteen.


      • pyörää alle kirjoitti:

        Toi Kona näyttäs ihan järkevältä vehkeeltä mun käyttöön. Rungon väri on susiruma, mutta kai sitä löytyy paremmallakin värillä.

        Valon ja pullotelineen pystyn siirtämään vanhasta pyörästä uuteen.

        Mikälia aiot polkea myös talvisin, kippurasarvi on pieni haitta, kapeutensa ansiosta.
        Tarkoitan enimmäkseen Helkaman Kulkuri pyörää, mistä kokemukset. TUossa voi olla leväämpi tanko.


      • äärgh
        runontaja kirjoitti:

        Mikälia aiot polkea myös talvisin, kippurasarvi on pieni haitta, kapeutensa ansiosta.
        Tarkoitan enimmäkseen Helkaman Kulkuri pyörää, mistä kokemukset. TUossa voi olla leväämpi tanko.

        Eikä pelkästään voi olla, vaan myös on noin kolmasosan leveämpi tanko. Miksi pitää aina levitellä noita 70-luvun juttuja?


      • määmy
        äärgh kirjoitti:

        Eikä pelkästään voi olla, vaan myös on noin kolmasosan leveämpi tanko. Miksi pitää aina levitellä noita 70-luvun juttuja?

        Laittaisivat tuotteisiin stongan leveyden, ei tarttis arvata.


      • Käyrä stonga
        määmy kirjoitti:

        Laittaisivat tuotteisiin stongan leveyden, ei tarttis arvata.

        Se pitää olla hartioiden/(kainaloiden) levyinen. Niitä kippuraisia saa ostaa eri levyisiä. Tavallinen leveys on 42cm. Vähän isommalle 44cm. esim.


    • rstrstrst

      Eikö talossa ole pyöräsuojaa? Pyörän päivittäinen raijaaminen huoneistoon tuntuu kovin epäkäytännölliseltä.

      • pyörää alle

        On, mutta pyörävajasta pöllitään kaikki mikä irti lähtee.


      • rstrstrst

      • Dooooooris

        Toi on ihan yleistä, että pyörää säilytetään asunnossa epäluotettavien naapurien takia. Itse kuljetan AINA kotiin. Onneksi mahtuu hissiin ja ei ole eteisessäkään pahasti tiellä.


    • pyörä se vaan on

      Ihan turhaan mitään kippuraväkkyrätankoa menet ostamaan sen takia että jengi huutaa täällä noiden kyklorossien perään. Suurin osa ei halua mitään käyrätankoa ja onhan ne nyt rumiakin. "Hybridi" eli jokapaikan pyörä itsellä ja vieläpä joustokeulalla jotta maastossa edes pikkuisen mukavampi. Ja toki sen saa lukittua katuajoon.

      • pyörää alle

        No mä en tee joustokeulalla yhtään mitään. Siksi toiseksi joustokeula on ihan turhaa painoa. Etsin nimenomaan kevyttä pyörää, koska joudun kantamaan pyörän monta kerrosta portaita ylös ja alas joka päivä.

        Mulla on jo vanha pyörä joustokeulalla. Se keula on susi eikä edes toimi pakkasessa. Eli ei enää joustokeulaa.


      • raaka-arska83
        pyörää alle kirjoitti:

        No mä en tee joustokeulalla yhtään mitään. Siksi toiseksi joustokeula on ihan turhaa painoa. Etsin nimenomaan kevyttä pyörää, koska joudun kantamaan pyörän monta kerrosta portaita ylös ja alas joka päivä.

        Mulla on jo vanha pyörä joustokeulalla. Se keula on susi eikä edes toimi pakkasessa. Eli ei enää joustokeulaa.

        oisko tämmönen:

        http://www.intersport.fi/fi/tuotteet/tr/01.06.03/maantiepyorat/t/2309/nova-race/


    • pyörää alle

      Tuo Jamis näyttää oikein hyvältä ja siinä on levyjarrutkin. Jopa Konan mallia paremman oloinen pyörä. Täytyy ehdottomasti päästä koeajamaan tuo.

      • apua-antava

      • Joo, siis ei
        apua-antava kirjoitti:

        Harmi, että etulokarille ei ole kiinnityspisteitä Jamiksessa. Toinen huono puoli on, että mekaanisten levareiden paloja saa säätää lähemmäksi yhtenään. Siispä ehdotan tätä:

        http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=129_154&products_id=782

        Halvat estelevarit ovat aikamoisia murheenkryyejä. Siinämielessä mekaanisten levarien säätäminen viikoittain on pikku juttu.


      • suokuokkajajussi
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Halvat estelevarit ovat aikamoisia murheenkryyejä. Siinämielessä mekaanisten levarien säätäminen viikoittain on pikku juttu.

        Sanot noin koska sinua harmittaa, että kippurasarvisiin pyöriin ei ole saatavilla hydraulisia jarruja. No, itse asiassa niitä saa mutta ovat vielä harvinaisia. Hydrauliset levyjarrut tulevat syrjäyttämään vaijerijarrut cyclocrosspyörissä samalla tavalla kuin on jo tapahtunut maastopyörissä. Myös maantiepyörissä hydrauliset tulevat yleistymään.


    • Joo, siis ei

      Ensinnäkin kippurasarvisiin on saanut jo muutaman vuoden nestelevareita. Toiseksi olen itse vältellyt niitä, kun olen katsellut vierestä kuinka paljon ongelmia halvat nestelevarit aiheuttavat.

      • birdy-harry

        Hähä, ajelet kuitenkin itse nestelevareilla. Hopotat täällä vanhentunutta teknologiaa koska kauppasi varastossa on sitä pölyyntymässä. Kohta noita vaijerivirityksiä näkee vain museopyörien kokoontumisajoissa.


      • Joo, siis ei
        birdy-harry kirjoitti:

        Hähä, ajelet kuitenkin itse nestelevareilla. Hopotat täällä vanhentunutta teknologiaa koska kauppasi varastossa on sitä pölyyntymässä. Kohta noita vaijerivirityksiä näkee vain museopyörien kokoontumisajoissa.

        Sivuvetoja neljässä, yhdet cantit ja yhdet mekaaniset levyt.


      • niinikäänkauppias
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Sivuvetoja neljässä, yhdet cantit ja yhdet mekaaniset levyt.

        Noita on varmaan tosi vaikea saada kaupaksi. Osta ensi vuodeksi nestelevareilla varustettuja pyöriä, niitä kysytään jatkuvasti.


      • Joo, siis ei
        niinikäänkauppias kirjoitti:

        Noita on varmaan tosi vaikea saada kaupaksi. Osta ensi vuodeksi nestelevareilla varustettuja pyöriä, niitä kysytään jatkuvasti.

        Kukaan täysjärkinen ei osta halpaa nestelevaria - ainakaan toista kertaa.


      • niinikäänkauppias
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Kukaan täysjärkinen ei osta halpaa nestelevaria - ainakaan toista kertaa.

        Hyvä yritys, mutta varastosi happanee uhkaavasti. Ensi vuonna saa kippurasarvillekin nestelevareita. Mutta ollaan hys hys, että saisit vanhan varastosi dumpattua. Ja tämähän ei koske hybridejä, niissä on jarrutekniikka ajanmukaistettu jo ajat sitten.


      • Joo, siis ei
        niinikäänkauppias kirjoitti:

        Hyvä yritys, mutta varastosi happanee uhkaavasti. Ensi vuonna saa kippurasarvillekin nestelevareita. Mutta ollaan hys hys, että saisit vanhan varastosi dumpattua. Ja tämähän ei koske hybridejä, niissä on jarrutekniikka ajanmukaistettu jo ajat sitten.

        Kippuraarvisille saa jo nestelevareita. Laadukkaita sellaisia. Tällä hetkellä en vain näe mitään syytä ostaa sellaisia, koska ne lisäävät painoa ja vanhemmalla, koitellulla tekniikalla pysähtyy ihan riittävän hyvin. Hybrideissä käytettävät halpisvarsiot taas ovat sellaisia murheenkryynejä, ettei niitä toivo pahimmalle vihamiehelleenkää.

        Uskoisin nestelevarien voittavan alaa ensiksi cyclocrossissa ja varmasti myöhemmin, sääntömuutosten myötä myös maantiepyöräilyssä. Tosin voi olla, että lopullinen toteutus onkin nestetoiminen vannejarru, joita on jo markkinoilla!


      • 12345678901234567890
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Kippuraarvisille saa jo nestelevareita. Laadukkaita sellaisia. Tällä hetkellä en vain näe mitään syytä ostaa sellaisia, koska ne lisäävät painoa ja vanhemmalla, koitellulla tekniikalla pysähtyy ihan riittävän hyvin. Hybrideissä käytettävät halpisvarsiot taas ovat sellaisia murheenkryynejä, ettei niitä toivo pahimmalle vihamiehelleenkää.

        Uskoisin nestelevarien voittavan alaa ensiksi cyclocrossissa ja varmasti myöhemmin, sääntömuutosten myötä myös maantiepyöräilyssä. Tosin voi olla, että lopullinen toteutus onkin nestetoiminen vannejarru, joita on jo markkinoilla!

        Eivätkö ne tällä hetkellä ole sellaisia, joissa on jonkinlainen adapteri? Eli yhdistävät sekä hydraulisten että mekaanisten jarrujen huonot puolet?


      • konkelimankeli

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Et sitten yhtään huonompaa löytänyt. :D Inseralta CC7000 on ok, jos koko sattuu osumaan.


    • juhannususva

      niin ei alle 5000 e fillarilla tee mitään, jokaisen osankin mitä runkoon laittaa pitää maksaa vähintään 100 e. lukkopolkimet on pakolliset ja niitten kiinnipysyminen pitää varmistaa nippusitein. siihen on myös ympättävä auton levyjarrut muilla ei tee mitään. vanteet pitää leipoa moskalla suoriksi ja puolat hitsattava kiinni et pysyy varmana piukassa ja sävellaji niissä koloraturi soprano jollei ole on vanteet syvältä sieltä mihin aurinko ei paista. satulan pitää olla käärmeennahkaa muu materiaali ei käy hanuria vasten. ajoasento pitää olla sellainen että nenä ottaa eturenkaaseen kiinni muuten tulee selkä kipeeksi. muut faktat voitte kysellä pyöräilypalstan "mestareilta" joilla on vaan varmaa tietoa ainakin omasta mielestä, ja sehän on aina oikeaa ja varmaa tietoa.

      • Jonain päivänä

        Jonain päivänä sinäkin ymmärrät, mistä täällä keskustellaan. ;)

        * Tehdasuusi ja halpa polkupyörä on aina huono. Nyrkkisääntönä suomalaisella hinnoittelulla on, että 1000€ on hyvä aloitushinta ja siihen 500€ jousitetusta päästä.

        * Lukkopolkimet ovat must, ajat sitten maantiellä tai maastossa. Kun niihin tottuu, ei viitsi ajaa edes kaupungissa ilman.

        * Ajoasennon tulee olla tasapainoinen, jotta se on mukava. Se ei saa olla liian pysty, eikä liian matala.


    • jonain päivänä sinäk

      jonain päivänä sinäkin viellä hoksaat et pyörän tarvitsijoita on monenlaisia. kaikki ei tarvitse sinun mieltymyksien mukaista fillaria.

      • Aivan oikein!!!

        Jep ja silloin Suomessakin päästään normaali jakaumaan pyörissä: asfaltille maantiepyörä jne...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe