Vuokratyölle saatava loppu

ttuyity66

"Olen kuullut monia eri ratkaisuja, mutta mielestäni koko vuokratyömalli pitäisi lopettaa. Kuinka yrityksille voi olla kannattavampaa pitää yllä muita yrityksiä, kun he voisivat ottaa työntekijät ilman välikäsiä yritykseensä?"

Eilisen Aamulehden mielipidepalstalla oli pitkä kirjoitus nyky-yhteiskuntaamme vaivaavasta leprasta, vuokratyöstä. Ylläoleva sitaatti on lainaus tästä osuvasta tekstistä. Totuus on, että muutenkin vuokratyö on pelkkää työntekijän perseraiskausta. Epäsäännölliset työajat, huonompi palkka, koska tahansa voi tulla soitto, että nyt heti töihin jne... Suurin osa vuokratyöntekijöistä tekee vuokratyötä, koska ei saa parempaakaan. Minunkin mielestä tällaiselle epäoikeudenmukaiselle toiminnalle olisi saatava loppu. Mitä mieltä muut olette?

32

1607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monsieur.

Jos vuokratyö lopetetaan vuokratyöläiset joutuvat työttömiksi

Ei vuokratyötä tule lopettaa, vaan ay-liike tulee lopetta ja demarit tulee irtisanoa, ja teollisuuden työpaikat annetaan vuokratyöläisille

Silloin palkat vuokratyöalalla nousevat

• ttuyity66

"Jos vuokratyö lopetetaan vuokratyöläiset joutuvat työttömiksi"

Ei, vaan tällöin firmojen on palkattava suoraan ilman mitään välikäsiä ne työntekijät, jotka aikaisemmin ovat olleet töissä vuokratyöfirmojen kautta.

• dkjhndhdhjdjh
        ttuyity66 kirjoitti:

"Jos vuokratyö lopetetaan vuokratyöläiset joutuvat työttömiksi"

Ei, vaan tällöin firmojen on palkattava suoraan ilman mitään välikäsiä ne työntekijät, jotka aikaisemmin ovat olleet töissä vuokratyöfirmojen kautta.

Ei se niin mene. Ei firmoilla ole varaa palkata vuokratyöläisiä samoilla ehdoilla kuin mitä ay-demarit ovat saaneet

Vuokrafirmat ovat syntyneet juuri sen tähden että ay-demarien etuoikeuksia ei riitä kaikille

Vuokrafirmojen lakkauttaminen johtaa ainoastaan vuokratyöläisten työttömyyteen, mutta ahne demari saa pitää hyväpalkkaisen suojatyöpaikkansa samalla kun vuokratyöläinen kärsii

• 45+45

hyville työntekijöille riittää etuja ja hyvää palkkaa, ei ne mihinkään häviä vaikka vuokratyöt lopetettaisi, mutta kun niitä vuokralaisia EI TARVITA KOKOAJAN niin niitä ei myöskään palkata kokoaikaisiksi. ...jäkätä mitä muuta haluat, mutta asia on näin.

• tyytyväinen-58

Minimipalkalla kyllä. Vuokrafirmat EIVÄT ALA polkemaan palkkoja. Tai, ehdota pimeitä töitä työntekijöille.

• nicor

Monien firmojen kohdalla tarvittavien työntekijöiden määrä vaihtelee. Esimerkiksi päivittäistavarakaupassa tämä menee äärimmäisyyksiin. Jos koko homma katetaan pelkillä omilla työntekijöillä, niin "hiljaisien hetkien" turhista työntekijöistä tulee yrityksille iso kuluerä.

Saati sitten jos tulee sairastapauksia. Ilman vuokratekijöitä yhden henkilön yllättävä sairastuminen voi aiheuttaa sen, että koko pikkumarket on kiinni. Yhden illan kiinniolemisesta tulisi jo melko isot tappiot.

Ainakin pt-alalla:
      1) Vuokratekijöille maksetaan samaa tai hieman parempaa palkkaa kuin vakituisille
      2) Työntekijä voi tehdä 0-37,5h/vko (Vakituisille maksimi yleensä 30h/vko)
      3) Voi valita mitä vuoroja haluaa tehdä.
      -Vakkareilla vapaapäivät eivät välttämättä osu peräkkäisille päiville
      -Vakkareille voi tulla iltavuoron jälkeen aamuvuoro; 7 tuntia vuorojen välillä pahimmillaan.
      4) Ei tarvitse joustaa yhtä paljoa kuin vakkarin. Eivät ole kertaakaan häirinneet kun olen laittanut kalenteriin jollekin päivälle etten ole käytettävissä.
      5) Ei ole tasoitusjärjestelmää(vakituinen voi joutua tekemään 2kk ajan 45h/vko ja hänet palkitaan tästä palkattomalla vapaalla)
      -----
      Hieman huvittavaa: Kaupanalalla maksetaan maaliskuun osalta kertaerä TES:n mukaisesti. Ei ole tullut vastaan yhtään vakituista tekijää joka olisi tietoinen tästä kertaerästä. Vuokratyöntekijät kuitenkin tietävät tuosta, koska meille on jaettu hyvin selkeää tietoa tuosta.
      ---

Tosin riippuu paljon minkä firman kautta tekee. PT-alalla on ainakin kaksi firmaa joihin aloitusviestin teksti pätee

• älytöntä

minusta on vastuutonta kun vakituinen työntekijä on vuosia 25-30 t kk .koko ajan työnantaja käyttää vuokravoimaa vaikka omille ei ole tunteja kauppa on se joka kannatta isolla s.kirjaimella.

• nicor

Se on se joustavuus. Oikea määrä työntekijöitä vaihtelee yhden kuukauden aikana niin paljon, että pelkästään vakituisia tekijöitä käyttämällä välillä olisi liikaa ja välillä liian vähän väkeä.

Tietysti kauppahan voisi vaatia työntekijää tekemään välillä 45h/työviikkoa ja sitten palkita tekijän palkattomalla vapaalla; edelleen saisi rahaa keskimäärin 30h/vko mukaan. Olisiko tuo parempi? Nämä kasvaneet aukioloajat ovat monessa kaupassa lisänneet vakituisten 37,5h/vko-sopimuksia; iltavuoro kun tuppaa useimmiten olemaan sen kaksi tuntia pidempi.

Toisaalta mikään ei estä vakituista työntekijää tekemästä keikkaa vuokrafirman kautta. Tekee sen yhden vuoron viikossa vuokrafirman kautta ja saa tuota kautta lisätienestiä. Tuo myös turvaa: Jos menettää paikan omassa kaupassa, niin lisää vuokrafirman kautta tehtyjä vuoromääriä siihen asti kunnes saa toisen vakipaikan. Itse tosin teen kahden vuokrafirman kautta yhteensä 5 vuoroa viikossa. Jos saisin potkut toisesta, niin toisen kohdalla voisi lisätä tuntimääriä ja varallisuudessa nuo potkut eivät näkyisi.

• :D

Ne työtunnit jotka minä vuokratyöläisenä teen, ovat niitä jotka eivät kelpaa muille. Tokihan työnantaja ensin etsiin omiensa joukosta, koska se tulee halvemmaksi. Minä teen mielelläni iltavuoroja, sekä viikonloppuja, silloin muuistasukkaisten ukkojen eukot leikkivät äippää ja passaavat perhettään. Eli tekevät hekin työtä toki, mutta palkatta. Jäi ensimmäisessä kirjoituksessani sanomatta, että vuokratyön kautta on moni saanut vakituisenkin työn. Työnantaja hyväksi havainnut ja palkannut. Vakitöitä on minullekin tarjottu, mutta mieluimmin jäänyt vuokratöihin. Minä voin valita mieluista työtä, kiukuttelijoita ei tarvitse tavata ja palkankin voi määrätä.

Ilmankos kadehdittekin, suomalaiset.

• luka123

Tämän asian ollaan jo tiedetty aikoja takaperin siksi emme tikullakaan koske
      tälläisiin yrityksiin, ne on oikeita välistä vetäjiä muuta ei ole pakko työntää namaansa sinne.

• Kummagumma

Asiaa veistelette. Ihmettelen suuresti miksei työnantajille kelpaa rekrytoitavaksi selkeästi määräaikaista työtä hakeva henkilö. Kyseinen työsuhdehan olisi molemmin puolin selkeä ratkaisu, kun homma on selvä niin Arska lähtee ja sillä siisti. Jostakin kumman syystä haalitaan noita, anteeksi vaan, usein hieman vähemmällä ammattitaidolla siunattuja vuokraduunareita. Jos siinä nyt säästetään muutama euro palkanlaskentakuluja niin pienestä on kiinni, rekrytoituna määräaikaisena saisi varmasti sitoutuneemman tekijän.

• TYYTYVÄINEN-58

Olen erittäin tyytyväinen vuokratyöntekijä. Sen sijaan, että jyystän yhtä ja samaa duunia. Tai, kuorisin pottuja puoli ilmatteeksi työkkärin tienaa tonni, miinusta asuntotuki ja päivärahaa- paikoissa. Rahapussiini kilahtaa kuussa oikea palkka. Ammattitaitoni on van vahvistunut vuokratyön kautta. Ja sen takiahan sinä juuri lienet olelkin vuokratyöläisiä vastaan, kun oma työkykysi on rapistunut kotona istuessasi.
      Menisit sinäkin töihin vuokrafirmaan kokeilemaan. Äläkä valita kateellisena asioista täällä, joista et näköjään tiedä yhtään mitään.
      Vuokratyöläisenä minulla on oikeus myös tehdä töitä putkeen, jos niin vain tahdon ja vapaani saan tehdä kuten haluan. Lomaraha tulee ja sairasajan palkka. Siis, mitäs valittamista tässä muka olisi?

• Ai Kansa kutakin

Jos tuo 58 on ikä, niin ymmärrän vuodatuksesi.

• siinä on

omat etunsa, kuten että voi lähteä lätkimään jos ei viihdy jossain esim. huonon ilmapiirin tai itse työn takia. Työmäärää voi itse suunnitella. Miikkana on tietysti epäsäännölliset tulot ja lyhyt varoitusaika töihin... myös tukien kanssa pitää olla tarkka, jos tienaa melko vähän mutta kuitenkin "liikaa."

• nicor
        siinä on kirjoitti:

omat etunsa, kuten että voi lähteä lätkimään jos ei viihdy jossain esim. huonon ilmapiirin tai itse työn takia. Työmäärää voi itse suunnitella. Miikkana on tietysti epäsäännölliset tulot ja lyhyt varoitusaika töihin... myös tukien kanssa pitää olla tarkka, jos tienaa melko vähän mutta kuitenkin "liikaa."

Jotkut pikkukaupat ovat sellaisia, että työntekijä pysyy firmassa suunnilleen niin kauan kunnes löytävät töitä jostain muualta. Yhdessäkin kaupassa varakkaan, mutta äärimmäisen epämiellyttävän asiakaskunnan johdosta pisimpään kaupassa työskennellyt henkilö on ollut listoilla 7 kuukautta. Itse tein yhden vuoron ja totesin ettei ole minun paikkani..

Mitä tulee lyhyeen varoitusaikaan, niin tuokin riippuu alasta ja firmasta. Minulla on jo nyt koko huhtikuun työvuorot tiedossa toisin kuin vakituisella väellä. Minulla on jo myös joitain työvuoroja tiedossa toukokuulle ja kesäkuun alkuun. Sitoo minua sinänsä pitkään, mutta itsepähän valitsin nuo vuorot.

• tyytyväinen-58
        Ai Kansa kutakin kirjoitti:

Jos tuo 58 on ikä, niin ymmärrän vuodatuksesi.

Olen nuorempi, mutta ammattitaidosempi usealla alalla. Ammattitaitoisempi kuin sinä. Vuokratyön kautta moni nuori myös pääsee työn makuun ja tulee myöskin palkattua. Että silleen...

• Titanic-valtiolaiva

Aivan oikein!!! Riistoa on nykyisin monenlaista ja poliitikot eri hallituksissa ovat ne kaikki siunanneet, vain Perussuomalaiset ovat synneistä vapaita! Olkoon pikavippikiskontaa tai nälkäpalkkaa, ovat vasuritkin ne hyväksyneet, vaikka mitä puhuvat.
      Ulkoistamisen ensimmäisiä varoittavia esimerkkejä oli s/s Titanic, jonka nuoret (25 ja 21 v) sähköttäjät olivat alihankkijayhtiö-Marconin palveluksessa, eivät siis varustamon. Tämä johti valitettavasti siihen, että kun läheiseltä, jäävuorien saartamalta s/s Californian -laivalta varoitettiin vaarallisista jäävuorista, nämä hyväkkäät, ulkoistetut Titanicin sähköttäjät kehottivat olemaan vaiti, jotta sähköttäjät saisivat yhteyksiä kauemmas ja voisivat lähetellä tyhjänpäiväisiä tervehdysviestejä, suuria maksuja vastaan.

• ------erseitä

Samaa mieltä. Ymmärrän tilanteen hyvin. Itselläni on aina ollut turvalliset työsuhteet, vain kaksi eri "oikeaa" työpaikkaa opiskelujen jälkeen. Olen ATK eli IT-alalla ja ollut onnekas että en ole koskaan joutunut työttömäksi. Osa nykyisen paikani työkavereista menetti työnsä n. 1990, kun osa ison konsernin tytäryhtiöitä lopetettiin. Olen ollut alalla 30 vuotta ja ikää on selvästi yliu 50 v.

Sanoisin että nykymaailma on mennyt todella vituumaiseksi.
      Ohjeena vasemmistolle sanoisin, että lakatkaa hyysäämästä "maahanmuuttajia" yms. niin voitte saada monta ääntä takaisin. Olen äänestänyt persuja.
      Minulla on akat. tutkinto Helsingin yliopistosta.

Onkohan edes USA:ssa tällaista vuokrafirmojen aiheuttamaa työelämän syöpää ? Tosin siellä on sitten muuten työsuhdeturva tosi heikkoa. Paska mikä paska, koko maa ja Suomi haluaa matkia sitä.

• anonumero

AY-liike on Suomen todellinen syöpä, joka vaikeuttaa sekä rekrytointia että turhien työntekijöiden irtisanomista. Sen lisäksi vakituiset käyttävät ainakin PT-alalla työaikansa juoruiluun ja tupakan poltteluun, joten ei ihme, että johtoporras palkkaa ulkopuolisia tekemään työn kunnolla.

• öklöklökö

Kyllä pitää olla olemassa joustavia ratkaisuja, sekä työntekijän että -antajan kannalta. Joku työntekijä haluaa keikkailla, joku työnantaja tarvitsee sesonkiapua, jne.

Mikäli se ei olisi vuokratyö, niin siinä tapauksessa määräaikaisuutta pitäisi muuttaa. Hitto saako työnantaja enää edes kirjoittaa määräaikaisia sopimuksia? Siis jos on vaikka tiedossa, että muutamaksi kuukaudeksi riittäisi extrahommia jollekin. "Ei saa ottaa määräaikaista kun tuo ei ole tarpeeksi pätevä syy määräaikaisuudelle..." tms. vikinää.

Itse tällä hetkellä hieman haaveilen vuokratyöläisen vapaudesta, koska vakituinen työni jummaa paikoillaan.

• Yksi vuokralainen

Niin no siis tilannehan on vain muuttunut tässä aikojen saatossa vähän nurinkuriseksi. Jo nimensä mukaisesti kuten jo yksi yritys käyttääkin nimessään, niin siitähän se lähti että VARA- ja keikka/osa-aikainen/määräaikainen ja henkilöiden pitkälti omasta halukkuudesta oli vuokratyötä. Akuuttiin tarpeeseen ja lyhytaikaiseksi, juuri passelia hommaa opiskelujen ohessa, tietyssä elämänvaiheessa, kakkoduunina jne.

Ja noina viimeksi mainittuina ihan onnenomiaan edelleenkin. Esim. opiskelujen ohessa ei juuri sen parempaa tilannetta saisi missään työsuhteessa ja itse haluamillaan/toivomillaan aloilla ym. Erittäin yleistä, että koko opintoajan moni on 1-2 vuokrafirman leivissä ja todella tyytyväinen.

Mutta se on sitten ihan tosiasia, että kyllähän vuokratyöllä kikkaillaan hemmetisti. Vastuun siirtoa ja kaikinpuolista kevennystähän se on yrityksiltä, siirtää tilanne suunnilleen siihen että hankkikaa tänne duunarit ja mielellään liki opettakaakin ne itse, me halutaan valmis paketti.

Niitä asioita jotka jokainen itse suhteuttaa miten haluaa. Kyllä itsekin olen yhden sektorin ns. täsmäluonteisissa vuokrahommissa edelleenkin vaikka aina jotain muuta tekeekin ykköstyöksi. Ja moni muukin. Oikeastaan esimerkkinä, niin mm. likimain kaikki portsarihomma jota itse teen, onkin nykyään vuokrafirmojen käsissä eikä suoraan ovilla olijoita paljoa enää edes ole. Mutta se taas on alan tapa ja valtaosalle juuri sopii vallan mainiosti. Mutta sen sanon kyllä itsekin ihan suoraan, että edes pakon edessä en lähtisi vuokrahommiin linjalla "mitä vain, niin paljon kuin vain saa". Vuokraduunarilla ei kuitenkaan ole mitään mitä on oman talon väellä, ei edes lomia jos ei erikseen sovi. Ja silti monesti vuokralainen on se piiskatuin.

Toiselle sopii, monelle ei. Eli en tuomitse missään määrin itse perusperiaatetta, se on hyvä ja juuri tietyssä iässä olijoille saattaa olla liki ainut mahdollisuus päästä muodossa tai toisessa työelämään. Enkä syytä vuokrafirmoja itseäänkään, oikeastaan syyttävä sormi on käännettävä niitä firmoja kohtaan joissa jo moni kokee suunnilleen sortoa, kun on pakko mennä syystä tai toisesta vuokrauksen kautta, vaikka ei olisi mitään estettä ja liki firmalle olisi kätevämpää ottaa duunarit suoraan. Joskus halvempaakin, mutta osa ei tajua edes sitä.

No, mutta niin kauanhan kun kikkailla voi ja kaikkihan hakevat säästöjä kaikesta, niin toki niitä niin kauan myös haetaan. Nykypäivää.

• Callle

Vuokratyö on yhteiskunnan syöpä. Lahden takaa tulee minimipalkalla ja ilman mitään ilta ja sunnuntailisiä. Kaupoissa ei ole enää suomalaisia töissä lainkaan. Suomalaiset on työttömänä kortistossa. Palkat ja eläkemaksumme menee lahden taakse. Kuka maksaa meidän eläkkeet???? Kuka tahansa voi perustaa vuokrafirman ja saa oikeuden tarkastaa työhönpyrkivän taustat kaikista työnantajien ammattiliitoista.

• nicor

Miksi syytät vuokrafirmoja siitä, että kaupoissa on paljon ulkomaalaistaustaisia töissä? Tiesitkö, että yhteiskunta tukee rahallisesti ulkomaalaistaustaisten palkkaamista? Tämähän on tietysti törkeää rasismia, mutta jostain syystä tästä ei nouse kohua, koska alistettuna osapuolena ovat kantasuomalaiset.

Oma "silmämääräinen" havainto on, että ulkomaalaistaustaisten osuus vakituisten ja vuokratyöntekijöiden osalta on suunnilleen sama.

• vuokratyö kunniaan

Ulkomailta tulee tekijöitä niihin töihin jotka eivät suomalaisille kelpaa. Moni vakkari on kateellinen vuokratyön luomalle vapaudelle valita. Itselläni työkokemusta 12vuotta, vuokratyössä viimeiset 3v, omasta valinnastani, vakkariduunia tarjottu, ei kiinnosta, paljon kivempi näin, näkee maailmaa, vaihtaa paikkaa silloin kun huvittaa, joissain paikoissa viihdyn pidempään, joissain vain kerran tai kaksi.
      Vuokratyö ei vie keneltäkään työpaikkoja, päinvastoin. Tajutkaa tämä urpot.

• vuokratyö on OK
    • ioaaerge
    • taisolladuunari

työkkärin sivuillla ei ole oikein muutakaan tarjolla kuin jotain vuokrauspalveluita ei oo mitään sitä vastaan mut kyllä niitten tarvis saada samapalkka kuin vakituisten/ sopimuksen tehneiden kanssa niin rupeis ainaki sortoloppumaan ja ryssät mitkä on suomessa töissä niillekans ni loppuis kielimuuri

otetaan aina se mikä/ketä on halvin

kolmesta saavalita kaksi ( hyvä / nopea / kallis )

• Yrityksen perustaja

En ymmärrä mitä ihmeen riistoa vuokratyössä on. En ymmärrä myöskään sitä miten työntekijä voi itkeä yrittäjälle miten joku tulee kalliimmaksi kuin joku toinen. Yrittäjähän se päätökset taloudesta tekee, ei työntekijä.

Itselläni on muuttofirma ollut jo 80-luvun lopulta. Toimimme usealla paikkakunnalla ja käytän aktiivisesti vuokratyötä. Periaatteena on että mulle itselleni työskentelee suoraan vain tiimipäälliköt. Muuttomiehet ovat aina vuokrafirman kautta. Nyt joku kysyy, että miksi ihmeessä ja tuohan tulee varmaan kalliiksi. Minäpä kerron, että ei muuten tule.

Aloitetaan nyt vaikka siitä, että vuokrafirma hoitaa palkanlaskennan. Pikku juttu vai? Tiimipäälliköillä ehkä olisikin, kun heillä on säännöllinen kk-palkka. Muuttomiehillä palkat vaihtelee suuresti tehtyjen työtuntien mukaan, paljonko niitä on kertynyt ja mihin aikaan on työskennelty. Joidenkin kohdalla pitää valvoa joka kuukausi ettei tule liikaa ylitöitä ja joidenkin kohdalla sängystä nouseminen on turhan hankalaa. Sairaspoissaoloista minä en maksa - vuokrafirma vastaa niistäkin. Työterveyshuollon järjestelyt kaiken kaikkiaan ei jaksa kiinnostaa. Tiedän että parilla miehellä saattaa olla orastavaa alkoholi-ongelmaa, mutta taas vuorafirma saa tehdä selvityksiä ja raportteja työterveyshuollon kanssa - en minä.

Muuttokeikat myös tulevat hyvin epäsäännölliseti ja töihin kutsuminen työvuorojärjestelyt vievät aikaa. Minä en sitä tee, vaan tiimipäälliköt ilmoittavat vuokrafirmaan paljonko tarvitsevat miehiä ja milloin ja missä. Vuokrafirma vastaa siitä että oikea määrä miehiä on oikeaan aikaan paikalla.

Tässä ei varmaan edes tullut kaikkea. Mutta kiteytettynä tässä on se, että vuokrafirma hoitaa KAIKEN mikä liityy muuttomiehiin. Jos pitää vaikka irtisanoa asiakkaalle haistattelun takia, niin minun ei tarvitse kuin soittaa ja kertoa mikä on tilanne. Minä saan täysin keskittyä tän firman pyörittämiseen, ilman että pitää pitää vaikka kehityskeskustelut sadalle muuttomiehelle vuodessa.

• perusmatikkaa

Mulla oli tarve palkata kesätyöntekijä 2,5 kuukaudeksi. Aloin laskemaan, että mitä tälläisen henkilön rekrytointi tulisi maksamaan. No ilmoitukset maksavat Oikotiellä 700e ja Monsterissa 650e. Sen jälkeen laskin karkeasti, että hakemusten seulonta ja puheluihin vastaaminen vie kokonaisuudessaan vähintään yhden työpäivän. Toinen työpäivä on varattava haastatteluille (jos edes riittää). Lasketaan nyt vaikka että kahden päivän menetykset firmalle on jotain tonnin luokkaa, mikä on varmasti reilusti alakanttiin. Sitten löydän oikean tekijän ja maksan sille palkkaa 2000e/kk sivukulut n.700e/kk. Tästä tulee yhteensä hinnaksi 9100e.

Soitin vuokrafirmalle ja kysyin mitä palvelu maksaa. Sanottiin että saan henkilön hinnalla kk-palkka x 1,8. Tästä tulee hintaa kesältä 9000e. Lisäksi vuokrafirmalla on täysi vastuu siitä jos henkilö sairastaa, siitä ei tule mitään kuluja meidän firmalle.

Summa summarum: vaikka kuinka laskisin kustannukset alakanttiin, tulee vuokra halvemmaksi. Sen päälle vielä takuu työntekijän sairastamisesta. Mitä luulet lähdinkö tekemään kesätyöntekijän hakua itse?!

• Nimimerkki28102012

Perusmatikkalle vastausta..

Kyllä, jos olet vastuuntuntoinen yrittäjä, joka näkee hieman pidemmälle. Mitä luulet sitoutuuko vuokratyöntekijä yhtä paljon kuin suoraan sinun palkkalistoille otettu?

Harmittaa, kun työntekijät nähdään pelkästää kulueränä. Voisiko miettiä, että saisiko pätevämmän työntekijän, jos maksaisi vain hieman enemmän. Sitten valitetaan kuinka työntekijät eivät välitä. Ihmekkös tuo.

--------------------------------
      Ari Wigelius
      www.ariwigelius.fi

• perusmatikkaa

Sitoutuuko kesätyöntekijä paremmin silloin kun palkka tulee firmalta X tai firmalta Y... en tiedä, sano sinä. Työtehtävät ovat samat riippumatta palkkakuitissa lukevasta firman nimestä. Luulisi että on ihan sama, pääasia että kesätöitä on. Ja mitä selität jostain enemmän maksamisesta? Meillä kesätyöntekijä saa 2000e kuukaudessa, oli hänet vuokrattu tai ei. Siihen en tietenkään suostuisi, että vuokratyöntekijälle maksettaisiin vähemmän. Sitten se oikeastikin vaikuttaa siihen motivaatioon.

Ja minä en näe työntekijää kulueränä. Luitkohan edes koko kirjoitustani ennen kommenttiasi. Omia kustannuksia minä siinä laskeskelin, en työntekijän. Minulle on tärkeää että joka jätkä viihtyy töissään, sillä muuten homma ei pidemmän päälle toimi. Ihan yhtä paljon etuja, palkkaa ja esimiehen paijausta meillä saa tulemalla meille suoraan tai vuokrasopimuksella.

• ari_wigelius

Minut löytää nyt myös täältä. :)
      Laittakaa viestiä mikäli vuokratyö herättää kysymyksiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      144
      5800
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      25
      3586
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      122
      2815
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      47
      2498
    5. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      29
      1939
    6. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      263
      1851
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      49
      1800
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1626
    9. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1587
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1540
    Aihe