Soija ja sen epäterveellisyys

Kooma-täti

Lueskelin soijasta, koska se kuuluu Atkinsin ruokavalioon. Soijaa pidetään happamattomana tuotteena (muut kuin misot ja sen semmoset) aika myrkyllisenä, joka aiheuttaa kaiken näköistä.

http://www.aitoterveys.fi/Soija.php

En ole itse käyttänyt soijaa lainkaan koskaan. Mutta ajattelinpa nyt kuitenkin kokeilla ainakin papuja maltilla ainakin väliaikaisesti ja laittaa niitä tavallisten papujen tilalle, koska niissä hiilaripitoisuus on hyvin alhainen ja siksi Atkinskin sen on ottanut diettiinsä. Tykkään kidneypavuista mutta en nyt sitte niiden hiilaripitoisuuden takia niitä oikein viitti syödä vielä tässä vaiheessa.

Mitä mieltä olettte, ja onko teillä tietoa ja kokemusta soijasta? Onko tullut terveyshaittoja jne?

18

3776

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • z<egjtlt

Juu ihan kauheita terveyshaittoja tuli! Karvoja kasvoi muniin ja pallit suureni.

• Kooma-täti

No mä en kyllä halua palleja enkä lisää karvoja, paitsi päänahkaan kyllä sais tulla. Karvoja siis, ei palleja :) Pallit otsassa olis aika veretseisauttava näky, tuskimpa kukaan läskejä edes huomais.

• EiKiitos

Oikeaoppiset VHHlaiset eivät koske soijaan. Paljon tapauksia missä naiset saa ennenaikaiset vaihde vuodet ja miehille kasvaa rinnat. Etenkin poikalapsilla vaihtuu sukupuoli soijasta mikä osaltaan selittää soijaa ravintona käyttävissä maissa ns. leidiboiden runsauden.

• Kooma-täti

Jos ne vaikutta jotenki estrogeeniin niin soijanhan pitäis lisätä sitte hormonia ja siirtää niitä vaihdevuosia, kun vaihtarit johtuu just estrogeenin laskusta. Ikävä se on jos mies muuttuu naiseks... eli miehille ei soijaa sitte ainakaan. Jos ei halua shemaleksi siis.

• joku vaan

Soija on ruokaa eikä mikään lääkeaine. Vaikutukset ovat lähinnä olemattomat.

Ei ole mitenkään herkullista, itsellä kuluu soijamaitoa ja tofua jonkin verran. Varsinkin tofu on mainio laihdutusruoka. Maku on paljon huonompi kuin muissa pavuissa.

Oikein tiukalla VHH:lla soijajauholla (rasvaton on parempaa) voi korvata jossain määrin vehnäjauhoa. Siitä voi tehdä esimerkiksi pastan korviketta.

• minä vain

Sija tuotteita neuvoisin välttämää, koska monet niistä ovat keeni muuneltuja.
        Ovat mielestämme aika epäterveellisä. Ainostaan VHH-laiset käyttävät joija kastikett, jossa ei ole vehnää.
        Tässä taas näkeen, että monilla tällä palstalla hilluvilla on huonot tiedot VHH:ta

• joku vaan
        minä vain kirjoitti:

Sija tuotteita neuvoisin välttämää, koska monet niistä ovat keeni muuneltuja.
        Ovat mielestämme aika epäterveellisä. Ainostaan VHH-laiset käyttävät joija kastikett, jossa ei ole vehnää.
        Tässä taas näkeen, että monilla tällä palstalla hilluvilla on huonot tiedot VHH:ta

Soijakastiketta ei voi tehdä ilman vehnää. Kaupasta löytyy kyllä laimennettua painomustetta, jota myydään soijakastikkeen nimellä (synteettistä tavaraa, soijapavut hydrolysoidaan keittämällä paineessa väkevässä suolahapossa ja neutraloimalla lipeällä, ihan samaa tavaraa kuin sanomalehtien musta painoväri).

Soija on kyllä pääasiassa gm-tavaraa ja jos ei sellaisia halua syödä niin sitten soija ei kuulu ruokavalioon, VHH on dieetti, jolla syödään vähän hiilihydraattia eikä se ota kantaa GM-tuotteisiin.

• Äimäläinen

Kun lihaa, kalaa ja maitotuotteita löytyy miksi syödä eläinten rehua ?

• Kooma-täti

Kiitti asiallisille kommentoijille.

Kyllä ruokavalioon kuuluu nyt muutakin kui noita... pitää olla vaihtelua ja hiilaria ja kuitua pitää kuitenkin jossain määrin syödä. Vihanneksia kuluu itsellä aika tavalla eli hiilarit tulee siinä muodossa ja lisäksi pähkinöistä ja marjoista. On vaan niin hemmetin kalliita vihannekset just ny että kaali on kohta ainut mitä on varaa ostaa ennen kesää. Onneksi lidlistä saa hiukka halvemmalla.

• VHHtietäjä

Soijakastiketta käytetään VHHlla yleisesti mausteena (jopa Mattilakin). Muutoin soija on VHHlla pannassa juuri kyseenalaisten terveysvaikutustensa johdosta.

• Kooma-täti

Mutta soijapavut oman käsitykseni mukaan ovat eri asia kuin teolliset valmisteet kuten tofu, suikaleet, maito, jne...? Olenko täysin väärässä? Soijakastikkeesta en tykkää enkä laita sitä mihinkään.

• Valaistusta..

Ilman perinteistä käymisprosessia valmistetun soijan on havaittu aiheuttavan seuraavia terveysongelmia: ruoansulatusongelmat, alentunut immuniteetti, PMS, endometrioosi, alentunut hedelmällisyys miehillä ja naisilla, allergiat, ADHD, sydänsairaudet, syöpä, aliravitsemus, alentunut libido. Fermentoimattoman soijan sisältämien haitallisten aineiden lisäksi soija sisältää suuria määriä kasviestrogeenejä, jotka saattavat häiritä normaalia hormonitasapainoa niin naisilla, miehillä kuin lapsilla. Kasviestrogeenit ovat naishormonien kaltaisia yhdisteitä.

Kasviestrogeeneja on pidetty vaihdevuosioireista kärsivien naisten pelastuksena. Yksinkertaisen logiikan mukaan soijapavun kasviestrogeeneillä uskotaan osaltaan voivan korvata vähentynyttä hormonituotantoa. Tämän mahdollisen hyödyn vastapainona on kuitenkin pahoja haittavaikutuksia. Soija on mm. haitallinen kilpirauhaselle.

Soijan haitat ovat yhtä moninaiset kuin sen väitetyt hyödytkin. Itse en näe soijan käyttämiselle täällä pohjolassa minkäänlaista syytä. Meillä on iso valikoima erinomaisia turvallisia elintarvikkeita, joiden monipuolinen käyttäminen riittää vallan mainiosti terveyden ylläpitämiseen. Soija on ehkä maailman eniten kiistelty elintarvike. Ota huomioon, että soijaa ei olla läheskään aina edes luokiteltu elintarvikkeeksi. Kiinassa käytettiin soijakasvia vuosituhansia pelkästään maanparannukseen. Yhdysvaltain maatalousvirasto luokitteli soijan aina 1910- luvulle asti yksinomaan teollisuuden tuotteeksi!

Jos haluat välttää soijaa, niin suosittelen välttämään mahdollisimman paljon pitkälle jalostettuja tuotteita ja lukemaan tuoteselosteet perusteellisesti. Tämä sen takia, että soijaa on eri muodoissa hyvin monessa valmistuotteessa aina makkaroista jäätelöihin ja suklaan. Se on yhtä yleisesti käytössä kuin kovetettu kasvirasva. Nämä kaksi raaka-ainetta ovat elintarviketeollisuudella laajassa käytössä, koska ne ovat edullisia ja monikäyttöisiä - aidon ruoan korvikkeita.

• Kooma-t.

Joo nuo kävin ittekkin lukemassa. En syö mitään jalostettuja ruokia ny kun olen aloittanu vhh:n. Mutta papuja olis ikävä ja ajattelin soijapapujen olevan vähähiilarisena tosi hyvä vaihtoehto. Siis ihan liottamalla 10h ja keittämällä 2h. Ihan kuin kuivatut herneet. Niissä on vain 18g hh per 100g. Tavallisissa valkoisissa tai ruskeissa on 39g.

• joku vaan

Soijan haittoja on liioiteltu suuresti. Samoin sen hyötyjä. Se on ihan tavallinen ruoka-aine.

Aasialaisia on pari miljardia ja Aasia on suhteessa maapallon tiheimmin asuttu alue. Siellä syödään paljon soijaa joten väitteet soijan syntyvyyttä vähentävästä vaikutuksesta ovat kyllä tuulesta temmattuja.

Kyllä siellä Kiinassa se kasvatettu soija syötiin eikä vain käytetty maan parannukseen. Palkokasvina se sitoo ilmasta typpeä ja on siksi tärkeä vuoroviljelyssä. Meillä käytettiin samalla tavalla härkäpapua.

• manta65

Soija on monessa mukana, mutta onneksi on myös soijattomia vaihtoehtoja!

Olen mukana Hopottajien kampanjassa testaamassa Keijuriinia, ja ilokseni voin todeta sen olevan soijaton! Siis kaikkien muiden hyvien ominaisuuksiensa lisäksi, kuten kotimaisuus, lisäaineettomuus ja säilöntäaineettomuus. Lue linkistä lisää ja kokeile:

http://www.keijuriini.fi/etusivu

• Mie ite..

Suomessa tämä vähäinenkin käyttö on aiheuttanut paljon haittoja. Ilmeisesti kiinalaiset on jo muutenkin niin kipeitä ettei esim kilpirauhas häiriöt tunnu missään. Uusia tulee kun vanhemmat kupsahtaa;)

• potaskaa

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90