Peili ylös lukittuna

alipää yläpäässä

Kertokaapa viisaammat mitä hyötyä esimerkiksi maisemakuvauksessa on peilinheiluttelukameran peilin lukitsemisesta yläasentoon? Miten se käytännössä tapahtuu? Aukeeko suljin samanaikaisesti kun peilin jymäyttää ylös? Entä onko Nikon D800E- mallin toimintaperiaate samankaltainen? Siitä kun kuulemma puuttuu alipääsuodatin. Mitähän sekin tarkoittaa? Onko kaikesta tästä jotain todellista hyötyä,vai onko kaikki vain vetemäistä popylismia?

73

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikein viisas

      Olet oikealla palstalla. Asenteesi sopii tänne mitä parhaiten. Kirjoitustaitosikin on tänne kohdallaan.

      • alipää yläpäässä

        En kaipaa tyhjänpäiväistä lässytystä, vaan vastausta asialliseen kysymykseen. Jos et osaa vastata, painu muualle länkyttämään jonninjoutavia.


    • kjkjhghjhjhf

      Siitä on oikein paljon hyötyä monessa tilanteessa, joista peilittömän kameran omistaja ei osaa edes uneksia.

      • alipää yläpäässä

        Faktaa. Kerro nyt vastauksia. Ei minua peilittömät kiinnosta vaan peili. Pentaprisma jne. Mikä siinä vastaamisessa nyt on niin vaikeaa?


      • iuufwngwy
        alipää yläpäässä kirjoitti:

        Faktaa. Kerro nyt vastauksia. Ei minua peilittömät kiinnosta vaan peili. Pentaprisma jne. Mikä siinä vastaamisessa nyt on niin vaikeaa?

        Jos alapää on muuttunut yläpääksi ei asialle ole paljon tehtävissä ja kaikki vastaukset on silloin turhia.


    • alipää tai ylipää

      Ok. Harrastelijakirurgi, missä olet? Muut ei näemmä osaa vastausta antaa.

    • google on kaveri

      Oletko noilla tiedoilla ostamassa D800E:tä?
      Peili lukitus ylös eli mirror lock up tarkoittaa ettei peili liikahda esim pitkissä valotuksissa
      Samaan pääsee kun ottaa kuvan liveviewillä.
      D800E mallista on poistettu antialiasointisuodatin eli saat lisää terävyyttä mutta kuviin saattaa tulla lisää moire ilmiötä

      • lisäys:

      • valoa ylipäähän
        lisäys: kirjoitti:

        http://lmgtfy.com/?q=mirror up

        Miten tuon teit? Olen äimän käkenä. Todella mahtavaa tietotekniikan osaamista. Oikeasti. Mutta asia alkaa valjeta, kiitos siitä. En ole ostamassa D800, jos joskus ostan niin sitten sama ilman eetä.


      • Nimimerkki on varattu
        valoa ylipäähän kirjoitti:

        Miten tuon teit? Olen äimän käkenä. Todella mahtavaa tietotekniikan osaamista. Oikeasti. Mutta asia alkaa valjeta, kiitos siitä. En ole ostamassa D800, jos joskus ostan niin sitten sama ilman eetä.

        Sarkasmia? Joo D800E on tosiaan enemmän studiokamera ja kadulle/metsään ilman E:tä ;-)


      • alipäästä yläpäähän
        Nimimerkki on varattu kirjoitti:

        Sarkasmia? Joo D800E on tosiaan enemmän studiokamera ja kadulle/metsään ilman E:tä ;-)

        Eikun oikeasti. Tuolla atavalla kursori liikkuu itsekseen,,, maagista.


      • Specialversio

        Just toi E aakkonen sen D800 perässä meinaa tota ja valmistaja varoittaa kyseisesestä sekä myös toisesta paljon hankalammasta ilmiöstä pienillä
        aakkosilla mainoksessaan. Eli 800E on vähäsen niikui "erikoistarkoitukseen"
        sovellettu versio jota tuskin sinä ehkä et tarvitse tai mistäs minä ton tietäsin?
        Se ei kuitenkaan ole niinkuin tavallinen Nikon D800.


    • anti-aliasing

      ”… mitä hyötyä esimerkiksi maisemakuvauksessa on peilinheiluttelukameran peilin lukitsemisesta yläasentoon?
      —hyöty on sama ihan kaikenlaisessa kuvauksessa. Peilin heilutus ei aiheuta ”tärähtäneitä” kuvia.

      … Miten se käytännössä tapahtuu?
      —siten, että kamera lukitsee peilin yläasentoon hyvissä ajoin ennenkuin suljin avautuu. Näin tapahtuu esim vitkalaukaisimella kuvatessa.

      … Aukeeko suljin samanaikaisesti kun peilin jymäyttää ylös?
      —aukeaa jos ei käytetä peilin lukitusta.

      … Entä onko Nikon D800E- mallin toimintaperiaate samankaltainen?
      —kaikissa peilin lukituksissa on sama idea ja samanlainen tavoite ja toiminta

      …Siitä kun kuulemma puuttuu alipääsuodatin. Mitähän sekin tarkoittaa?
      —ei sellaista ole sinua on petetty

      … Onko kaikesta tästä jotain todellista hyötyä,
      anti-aliasing (litium niobaattia) suodin sumentaa kuvaa niin, että ei synny kennon pikselien ja kohteen tekstuurin yhteisvaikutuksena ns. moire ilmiötä kuvaan. Jos suodin poistetaan niin kuva on terävämpi (sisältää enemmän pieniä yksityiskohtia.

      … vai onko kaikki vain vetemäistä popylismia?”
      —kaikki popylismia on aina vetemäistä

      • jo valkenee kaukaine

        Hyvä hyvä. Tätä olen odotellut koko illan, edellisen lisäksi. Hyviä valaisevia vastauksia. Viimeinnenkin ruksi meni muuten oikein..


    • Peilin voi ainakin Nikonilla lukita ylös komennolla LV (Live View) jolloin hommat pitää hoitaa takanäytön avulla ja varsinainen tähtäin/etsin pimenee. Se toimii siis kuten peilitön kamera.

      Suljin aukeaa vasta laukaisinta painettaessa ja valottaa kennolle kuvan.

      Se alipäästösuodatin estää tai ainakin vähentää tiettyjä virheitä kuvassa samalla se tosin hieman "suttaa" eli epäterävöittää kuvaa. Virhe on perin pieni käytännössä mutta siitäkin pääsee eroon jos ostaa kameran ilman tuota alipäästöä. Sitä virhettä joka E mallissa on uhkana kutsutaan Moiré ilmiöksi. Se lienee lähinnä interferenssi-ilmiö kennoruudukon ja kuvassa mahdollisesti olevien yksityiskohtien välillä.

      • entäs?

        Miten on: toimiiko tuo siten myös Nikon D90 kamerassa? Entä onko järkevää ottaa kuvia käsivaralta peili ylhäällä, vai onko aina käytettävä jalustaa? Onko kuvan laatu parempi myös muotikuvauksessa, peili ylhäällä?


      • korjaus
        entäs? kirjoitti:

        Miten on: toimiiko tuo siten myös Nikon D90 kamerassa? Entä onko järkevää ottaa kuvia käsivaralta peili ylhäällä, vai onko aina käytettävä jalustaa? Onko kuvan laatu parempi myös muotikuvauksessa, peili ylhäällä?

        Tarkoitin muotokuvauksessa.


      • puuttuu alipää
        entäs? kirjoitti:

        Miten on: toimiiko tuo siten myös Nikon D90 kamerassa? Entä onko järkevää ottaa kuvia käsivaralta peili ylhäällä, vai onko aina käytettävä jalustaa? Onko kuvan laatu parempi myös muotikuvauksessa, peili ylhäällä?

        Kaikissa kameroissa peilin lukitus toimii samoin jos on.
        Peilinheiluttimissa AF ei toimi tarkennuskennolla kun peili on ylhäällä.

        Jalustaa (ja kaukolaukaisinta) kannattaa käyttää aina kun mahdollista. Peili täräyttää kameraa myös jalustalla.

        Muotokuvauksessa mallia on helpompi seurata ja ohjata molemmat silmät auki ja kädet vapaana. Oikea laukaisuhetki on helpompi arvioida, työasento on mukavampi jne

        Studiokuvauksessa ”tärähtämisen” ratkaisee valo, jos valo tulee vain salamalaitteista (lyhyt välähdysaika ja ohjausvalo sammuksissa) niin ”tärähdys” tuskin näkyy kuvissa.

        Monen muotokuvaajan imagoon kuullu kummallisessa asennossa seisten käsivaralta kuvaaminen.


        ”Onko kuvan laatu parempi myös muotikuvauksessa (muotokuvauksessa), peili ylhäällä?”
        —mitä on muotokuvan laatu (valaisu, sommittelu, perspektiivi, ilme, katse, tausta, bokeh, pehmeäpiirto, kuvankäsittely, asiakastyytyväisyys …?


      • alipäästä ylipäähän
        puuttuu alipää kirjoitti:

        Kaikissa kameroissa peilin lukitus toimii samoin jos on.
        Peilinheiluttimissa AF ei toimi tarkennuskennolla kun peili on ylhäällä.

        Jalustaa (ja kaukolaukaisinta) kannattaa käyttää aina kun mahdollista. Peili täräyttää kameraa myös jalustalla.

        Muotokuvauksessa mallia on helpompi seurata ja ohjata molemmat silmät auki ja kädet vapaana. Oikea laukaisuhetki on helpompi arvioida, työasento on mukavampi jne

        Studiokuvauksessa ”tärähtämisen” ratkaisee valo, jos valo tulee vain salamalaitteista (lyhyt välähdysaika ja ohjausvalo sammuksissa) niin ”tärähdys” tuskin näkyy kuvissa.

        Monen muotokuvaajan imagoon kuullu kummallisessa asennossa seisten käsivaralta kuvaaminen.


        ”Onko kuvan laatu parempi myös muotikuvauksessa (muotokuvauksessa), peili ylhäällä?”
        —mitä on muotokuvan laatu (valaisu, sommittelu, perspektiivi, ilme, katse, tausta, bokeh, pehmeäpiirto, kuvankäsittely, asiakastyytyväisyys …?

        Mikäli olen oikein ymmärtänyt, peili yläasentoon lukitsemisesta on hyötyä paremminkin maisemakuvauksessa. AF onkin mielenkiintoinen juttu, jos automaattitarkennuksen kanssa on niin ja näin edellä mainitussa tilassa on ainakin muotokuvaus syytä suorittaa peilintäräytystekiikalla. Kummallista muuten miten vähän sitä tietää. Törmäsin kooklettamalla sellaiseenkin erikoisuuteen että Nikonin AF- tilassa kamera yrittää itse määritellä kuvauskohteen likkeen tai liikkumattomuuden. AF-s on liikkumattomaan kohteeseen tarkoitettu ja AF-c liikkuvaan kohteeseen. Mitäs asetusta teillä Nikonisteilla on tapana käyttää?


      • 23
        alipäästä ylipäähän kirjoitti:

        Mikäli olen oikein ymmärtänyt, peili yläasentoon lukitsemisesta on hyötyä paremminkin maisemakuvauksessa. AF onkin mielenkiintoinen juttu, jos automaattitarkennuksen kanssa on niin ja näin edellä mainitussa tilassa on ainakin muotokuvaus syytä suorittaa peilintäräytystekiikalla. Kummallista muuten miten vähän sitä tietää. Törmäsin kooklettamalla sellaiseenkin erikoisuuteen että Nikonin AF- tilassa kamera yrittää itse määritellä kuvauskohteen likkeen tai liikkumattomuuden. AF-s on liikkumattomaan kohteeseen tarkoitettu ja AF-c liikkuvaan kohteeseen. Mitäs asetusta teillä Nikonisteilla on tapana käyttää?

        AF-s on kertatarkennus ja AF-c on jatkuva tarkennus. Yleensä käytän AF-s, mutta esim. urheilukuvauksessa AF-c.


      • korjaus kirjoitti:

        Tarkoitin muotokuvauksessa.

        Tuo toiminta on sama ainakin D90 ja D300s rungoissa ja epäilen sen olevan sitä samaa kaikissa joissa on tuo LV toiminta.

        Itse käytän LV:tä vain erikoistilanteissä kuten joukosta yli päiden kuvatessa joissain tilaisuuksissa koska silloin hieman pystyy suuntaamaan kameraa kohteeseen. Muutoin pidän sitä tarpeettomana kuten suurimmaksi osin videointiakin. Olkoon kenno vaikka 50M niin paraskin video teräväpiirrolla on sen 1900x1080 eli noin 2M. Mielestäni ainoa hyöty videosta on jonkun esityksen (musiikki) taltiointi ja muistikirjana toimiminen, sinne kun voi sanella kohteen tietoja.

        Kuvattaessa varsinaisella etsimellä on ote kamerasta paljon tukevampi kuin jos se on pelkkien käsien varassa noin 0,5m etäisyydellä päästäsi. Suosittelen oikean etsimen käyttöä muulloin kuin videokuvauksessa.

        En juurikaan ole törmännyt peilin liikkeen täräyksen aiheuttamaan epäterävyyteen mutta jos viitsii kantaa tripodia mukanaan niin mikään ei estä sen käyttämistä. Itse kuitenkin olen monopodin ystävä, pahassa maastossa se toimii vanhan kantturan kolmantena jalkana jolloin meno on turvallisemman tuntuista.

        Tarkennus toimii parhaiten peilin ollessa alhaalla jolloin varsinainen tarkennusyksikkö on toiminnassa, LV asennossa toimii kontrastiin perustuva tarkennut jonka tarkkuus ei ole yhtä hyvä. Studiokuvaukseen suosittelen tähysläsin vaihtamista sellaiseen jossa on vanha leikkokuvan ja mikroprisman yhdistelmä. Silloin saat tarkennuksen juuri siihen mihin haluat.


      • alipäästä ylipäähän kirjoitti:

        Mikäli olen oikein ymmärtänyt, peili yläasentoon lukitsemisesta on hyötyä paremminkin maisemakuvauksessa. AF onkin mielenkiintoinen juttu, jos automaattitarkennuksen kanssa on niin ja näin edellä mainitussa tilassa on ainakin muotokuvaus syytä suorittaa peilintäräytystekiikalla. Kummallista muuten miten vähän sitä tietää. Törmäsin kooklettamalla sellaiseenkin erikoisuuteen että Nikonin AF- tilassa kamera yrittää itse määritellä kuvauskohteen likkeen tai liikkumattomuuden. AF-s on liikkumattomaan kohteeseen tarkoitettu ja AF-c liikkuvaan kohteeseen. Mitäs asetusta teillä Nikonisteilla on tapana käyttää?

        Mikä on se hyöty jonka kuvittelet saavasi peilin yläasennosta maisemakuvauksessa?

        Jo pelkkä sanan "peilinheilutin" käyttö osoittaa, ettei kyseinen henkilö ole asiaan tutustunut. Se peili ei heilu vaan kulkee ratojaan perin jämtisti aina pyydettäessä. Jos peili alkaa heilumaan on runko syytä viedä joko tunkioon tai korjaamolle, ihan kumman itse karsoo paremmaksi vaihtoehdoksi

        Varsinainen tarkennuskenno on käytössä vain peilin ollessa alhaalla eikä ylhäällä kuten puuttuva alipää väittää. Peilin ollessa ylhäällä tarkennus perustuu kontrastieroihin kennolla eikä ole yhtä tarkka. Tähän saatamme ajanmittaan saada parannusta.

        Sekä AF-c että AF-s toimintaa aina tilanteen mukaan. Maisema esim. ei juurikaan liiku jos et ole keikkuvan veneen kannella jolloin maiseman keikkuminen on suhteessa sinun keikkumiseesi joten tuo single (s) vaihtoehto kelpaa mutta kun vekarat pelaavat palloa ja haluat ottaa kuvia tai kuin kuvaat hyppäävää kissaa tai lentävää lintua niin continue (c) on parempi valinta onnistumisen kannalta.

        Esim. D300s rungolla ja hyvällä optiikalla (vaikkapa Nikkor 70-200 F2.8 VR II) tarkennus on varsin nopeaa joten kuvatessani 2 kuvaa/sek se aina tai lähes aina onnistuu tarkentamaan kuvien välillä. Tuota en ole testannut 6 kuvaa/sek nopeudella.


      • ylipää
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Mikä on se hyöty jonka kuvittelet saavasi peilin yläasennosta maisemakuvauksessa?

        Jo pelkkä sanan "peilinheilutin" käyttö osoittaa, ettei kyseinen henkilö ole asiaan tutustunut. Se peili ei heilu vaan kulkee ratojaan perin jämtisti aina pyydettäessä. Jos peili alkaa heilumaan on runko syytä viedä joko tunkioon tai korjaamolle, ihan kumman itse karsoo paremmaksi vaihtoehdoksi

        Varsinainen tarkennuskenno on käytössä vain peilin ollessa alhaalla eikä ylhäällä kuten puuttuva alipää väittää. Peilin ollessa ylhäällä tarkennus perustuu kontrastieroihin kennolla eikä ole yhtä tarkka. Tähän saatamme ajanmittaan saada parannusta.

        Sekä AF-c että AF-s toimintaa aina tilanteen mukaan. Maisema esim. ei juurikaan liiku jos et ole keikkuvan veneen kannella jolloin maiseman keikkuminen on suhteessa sinun keikkumiseesi joten tuo single (s) vaihtoehto kelpaa mutta kun vekarat pelaavat palloa ja haluat ottaa kuvia tai kuin kuvaat hyppäävää kissaa tai lentävää lintua niin continue (c) on parempi valinta onnistumisen kannalta.

        Esim. D300s rungolla ja hyvällä optiikalla (vaikkapa Nikkor 70-200 F2.8 VR II) tarkennus on varsin nopeaa joten kuvatessani 2 kuvaa/sek se aina tai lähes aina onnistuu tarkentamaan kuvien välillä. Tuota en ole testannut 6 kuvaa/sek nopeudella.

        Kiitän hyvästä vastuksesta. Ajattelin tosiaan että maiseamakuvaauksessa saavutetaan jonkinlainen hyöty pekinlukitustekniikalla. Ainakin nimimerkki Harrastelijakirurgi väitti käyttävänsä tuota tekniikkaa joskus.


      • same
        ylipää kirjoitti:

        Kiitän hyvästä vastuksesta. Ajattelin tosiaan että maiseamakuvaauksessa saavutetaan jonkinlainen hyöty pekinlukitustekniikalla. Ainakin nimimerkki Harrastelijakirurgi väitti käyttävänsä tuota tekniikkaa joskus.

        Painovirhepahplainen, vastauksesta, peilinlukitustekniikalla.


      • puuttuu alipää
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Mikä on se hyöty jonka kuvittelet saavasi peilin yläasennosta maisemakuvauksessa?

        Jo pelkkä sanan "peilinheilutin" käyttö osoittaa, ettei kyseinen henkilö ole asiaan tutustunut. Se peili ei heilu vaan kulkee ratojaan perin jämtisti aina pyydettäessä. Jos peili alkaa heilumaan on runko syytä viedä joko tunkioon tai korjaamolle, ihan kumman itse karsoo paremmaksi vaihtoehdoksi

        Varsinainen tarkennuskenno on käytössä vain peilin ollessa alhaalla eikä ylhäällä kuten puuttuva alipää väittää. Peilin ollessa ylhäällä tarkennus perustuu kontrastieroihin kennolla eikä ole yhtä tarkka. Tähän saatamme ajanmittaan saada parannusta.

        Sekä AF-c että AF-s toimintaa aina tilanteen mukaan. Maisema esim. ei juurikaan liiku jos et ole keikkuvan veneen kannella jolloin maiseman keikkuminen on suhteessa sinun keikkumiseesi joten tuo single (s) vaihtoehto kelpaa mutta kun vekarat pelaavat palloa ja haluat ottaa kuvia tai kuin kuvaat hyppäävää kissaa tai lentävää lintua niin continue (c) on parempi valinta onnistumisen kannalta.

        Esim. D300s rungolla ja hyvällä optiikalla (vaikkapa Nikkor 70-200 F2.8 VR II) tarkennus on varsin nopeaa joten kuvatessani 2 kuvaa/sek se aina tai lähes aina onnistuu tarkentamaan kuvien välillä. Tuota en ole testannut 6 kuvaa/sek nopeudella.

        ”alhaalla eikä ylhäällä kuten puuttuva alipää väittää.”
        —misssä tuollaisen väitteen näit? Ei kai sinulla lääkitys unohtunut?

        ”Se peili ei heilu vaan kulkee ratojaan perin jämtisti aina pyydettäessä.”
        —joos se on kuin kellon heiluri. Kellossakaan heiluri ei heilu ”vaan kulkee ratojaan perin jämtisti”


      • on niin ja näin
        alipäästä ylipäähän kirjoitti:

        Mikäli olen oikein ymmärtänyt, peili yläasentoon lukitsemisesta on hyötyä paremminkin maisemakuvauksessa. AF onkin mielenkiintoinen juttu, jos automaattitarkennuksen kanssa on niin ja näin edellä mainitussa tilassa on ainakin muotokuvaus syytä suorittaa peilintäräytystekiikalla. Kummallista muuten miten vähän sitä tietää. Törmäsin kooklettamalla sellaiseenkin erikoisuuteen että Nikonin AF- tilassa kamera yrittää itse määritellä kuvauskohteen likkeen tai liikkumattomuuden. AF-s on liikkumattomaan kohteeseen tarkoitettu ja AF-c liikkuvaan kohteeseen. Mitäs asetusta teillä Nikonisteilla on tapana käyttää?

        ”Kummallista muuten miten vähän sitä tietää.”
        —ei kai tuossa mitään kummallista vaan perin normaalia ja kysymällä oppii.

        Minusta taas on kummallista miten paljon moni luulee tietävänsä, eikä voi myöntää olevansa väärässä.

        En ole löytänyt yhtään kameraa jossa AF toimii niinkuin haluan siksi käytän aina manuaalista tarkennusta. Enkä voi sietää AF:n huomiota herättävää ulinaa. Tykkään kuvata mahdollisimman äänettömästi. Jonkun toisen mielestä ruma meteli lisää katu-uskottavuutta.

        Esim. muotokuvan tarkennaan kohteen silmiin (en des ymmärrä mitä hyötyä olisi AF:sta), maisemakuvan tarkennan hyperfokaaliselle etäisyydelle jne.
        Kovin pienellä aukola kuvatessa AF:n tarkkuus saattaisi useimmille riittää. Moni ei edes osaa tarkentaa ”manuaalisesti”, meitä on moneksi – onneksi kai?
        .


      • ylipään
        on niin ja näin kirjoitti:

        ”Kummallista muuten miten vähän sitä tietää.”
        —ei kai tuossa mitään kummallista vaan perin normaalia ja kysymällä oppii.

        Minusta taas on kummallista miten paljon moni luulee tietävänsä, eikä voi myöntää olevansa väärässä.

        En ole löytänyt yhtään kameraa jossa AF toimii niinkuin haluan siksi käytän aina manuaalista tarkennusta. Enkä voi sietää AF:n huomiota herättävää ulinaa. Tykkään kuvata mahdollisimman äänettömästi. Jonkun toisen mielestä ruma meteli lisää katu-uskottavuutta.

        Esim. muotokuvan tarkennaan kohteen silmiin (en des ymmärrä mitä hyötyä olisi AF:sta), maisemakuvan tarkennan hyperfokaaliselle etäisyydelle jne.
        Kovin pienellä aukola kuvatessa AF:n tarkkuus saattaisi useimmille riittää. Moni ei edes osaa tarkentaa ”manuaalisesti”, meitä on moneksi – onneksi kai?
        .

        Joo kyllä. Viimeksi kun otin muotokuvia 35 millisellä Nikkorilla tuskailin todella tarkentamisen kanssa, kun aina meinasi mennä pieleen automaattitarkennuksella sihdatessa. Useista kuvista onnistui siedettävästi vain muutama. Manuaalitarkennus pitääkin opetella seuraavaksi, vaan sanokapa mistä digijärkkäristä tietää, tai näkee, milloin tarkennus on kohdillaan?


      • puuttuu alipää kirjoitti:

        ”alhaalla eikä ylhäällä kuten puuttuva alipää väittää.”
        —misssä tuollaisen väitteen näit? Ei kai sinulla lääkitys unohtunut?

        ”Se peili ei heilu vaan kulkee ratojaan perin jämtisti aina pyydettäessä.”
        —joos se on kuin kellon heiluri. Kellossakaan heiluri ei heilu ”vaan kulkee ratojaan perin jämtisti”

        Vaikka olen väärä mies tähän kohtaan niin sen verran tiedän järjestelmäkameroista jotten ikinä lähtisi sen peiliä kellon heiluriin vertaamaan.

        Katso myös onko esitystavassasi vikaa jos joku sinun esityksesi tulkitsee virheellisesti! Noin tulkitsen tuon ensimmäisen kappaleen.


      • ylipää kirjoitti:

        Kiitän hyvästä vastuksesta. Ajattelin tosiaan että maiseamakuvaauksessa saavutetaan jonkinlainen hyöty pekinlukitustekniikalla. Ainakin nimimerkki Harrastelijakirurgi väitti käyttävänsä tuota tekniikkaa joskus.

        joo olen käyttänyt tuota lukitusta.
        lueskelin valokuvausta käsittelevää kirjaa (scott kelby), jossa tekijä mainitsi kolme seikkaa mahdollisimman tärähtämättömään kuvaan. ne olivat jalusta, lankalaukaisin/viive ja peilin lukitus.
        en kuitenkaan vanno peilinlukituksen nimiin ja ei sitä silmä kyllä mitenkään erota kuvassa, mutta tulee käytettyä koska ammatti-ihminen on kirjoittanut tuon.
        noista kelbyn kirjoista saa hyviä vinkkejä suht selkokielellä. aloittelijalle hyvää luettavaa ja löytyy kyllä kirjastoistakin.


      • ylipään
        harrastelijakirurgi kirjoitti:

        joo olen käyttänyt tuota lukitusta.
        lueskelin valokuvausta käsittelevää kirjaa (scott kelby), jossa tekijä mainitsi kolme seikkaa mahdollisimman tärähtämättömään kuvaan. ne olivat jalusta, lankalaukaisin/viive ja peilin lukitus.
        en kuitenkaan vanno peilinlukituksen nimiin ja ei sitä silmä kyllä mitenkään erota kuvassa, mutta tulee käytettyä koska ammatti-ihminen on kirjoittanut tuon.
        noista kelbyn kirjoista saa hyviä vinkkejä suht selkokielellä. aloittelijalle hyvää luettavaa ja löytyy kyllä kirjastoistakin.

        Hyvää iltaa, hyvää iltaa.Saavuit joukkoomme, mutta ei ole sinullakaan sitten yksioikoista vastausta ao. propleemaan.


      • ylipään kirjoitti:

        Hyvää iltaa, hyvää iltaa.Saavuit joukkoomme, mutta ei ole sinullakaan sitten yksioikoista vastausta ao. propleemaan.

        iltaa iltaa. eipä ole yksioikoista vastausta.


      • on niin ja näin
        ylipään kirjoitti:

        Joo kyllä. Viimeksi kun otin muotokuvia 35 millisellä Nikkorilla tuskailin todella tarkentamisen kanssa, kun aina meinasi mennä pieleen automaattitarkennuksella sihdatessa. Useista kuvista onnistui siedettävästi vain muutama. Manuaalitarkennus pitääkin opetella seuraavaksi, vaan sanokapa mistä digijärkkäristä tietää, tai näkee, milloin tarkennus on kohdillaan?

        ”mistä digijärkkäristä tietää, tai näkee, milloin tarkennus on kohdillaan?”
        !. mun uusimmassa digijärkkärissä syttyy etsimen alareunaan vihreä merkkivlovalo, tarkenuspiste vilkkuu punaisena ja kamera piipittäisi jos haluanisin (= tarkennuksen äänimerkki)
        2. toisessa järkkärissä on tähyslasissa ns leikkokuva joka osoittaa tarkennuksen
        3. Takanäytöllä on suurennus tarkentaessa.


      • Aprillia

        Onko kamera kalliimpi vailla "pässisuodinta "jonka luulisi kumminkin maksavan jotakin kameran hinnassa?


      • puuttuu alipää
        karva.naamari kirjoitti:

        Vaikka olen väärä mies tähän kohtaan niin sen verran tiedän järjestelmäkameroista jotten ikinä lähtisi sen peiliä kellon heiluriin vertaamaan.

        Katso myös onko esitystavassasi vikaa jos joku sinun esityksesi tulkitsee virheellisesti! Noin tulkitsen tuon ensimmäisen kappaleen.

        karva.naamari:
        ”Katso myös onko esitystavassasi vikaa jos joku sinun esityksesi tulkitsee virheellisesti! ”

        Kiitos neuvosta. Kertoisitko ystävällisesti vielä, mikä on vialla esitystavassa jotta osaisin parantaa tapani.

        Jos oikein ymmärsin niin esitystavassa oli vikaa tässä:
        ”AF ei toimi tarkennuskennolla kun peili on ylhäällä”.
        Miten tuon voisi sanoa ilman, että esitystavassa on vikaa?


    • hyötysuhde-epeli

      "Kertokaapa viisaammat mitä hyötyä esimerkiksi maisemakuvauksessa on peilinheiluttelukameran peilin lukitsemisesta yläasentoon? Miten se käytännössä tapahtuu?"

      Hyöty on se, että peilin heilahtelu ei tärisytä kameraa, eli tärähtyneisyys minimoidaan.
      Jos kameran toiminnot tätä tukee, se valitaan erikseen kameran ohjekirjasta löytyvien ohjeiden avustuksella.


      "Aukeeko suljin samanaikaisesti kun peilin jymäyttää ylös? "

      Ei.
      Vaan tarkoituksena on nimen omaan jättää pieni aika peilin heilumisen ja sulkimen heilumisen väliin, jotta kamera ei tärisisi valotuksen aikana.

      "Entä onko Nikon D800E- mallin toimintaperiaate samankaltainen? Siitä kun kuulemma puuttuu alipääsuodatin. Mitähän sekin tarkoittaa?"

      Ei ole.
      Alipäästösuodatin pehmentää kuvaa tarkoituksellisesti.
      Motiivi on moiren vähennys.
      Alipäästösuodatin tosin samalla hukkaa osan kuvan terävyydestä.
      Jos haluaa E-mallin, hyväksyy samalla, että kuvassa saattaa esiintyä moirea.
      Tämä valinta tehdään priorisoiden terävyys.


      " Onko kaikesta tästä jotain todellista hyötyä,vai onko kaikki vain vetemäistä popylismia? "

      Hyöty on katsojan silmässä

      • ylipää

        Tässä olen taiteillut näiden kahden välillä. Tärähtely/tarkennus. Jos olen oikein ymmärtänyt, pitää ollakkin käsitarkeinteinen objektiivi joka tarkennetaan kohteeseen/maisemaan, jonka jälkeen peili jymäytetään ylös,joka tapahtuu Nikoneissa LV nappulaa painamalla. Katse tiukasti takanäyttöön, kameran ollessa jalustaan kiinnitettynä ja vapauttava laukaisu kaukoslaukaisimella/vitkalla. Jos sitten joku vielä kertoisi totuuden siitä, oliko esitys oikein, ja siitä toimiiko se AF peilin ollessa lukittuna yläasentoon, vai toimiiko se vain peilin ollessa ala-asennossa?


      • kokeile itse?
        ylipää kirjoitti:

        Tässä olen taiteillut näiden kahden välillä. Tärähtely/tarkennus. Jos olen oikein ymmärtänyt, pitää ollakkin käsitarkeinteinen objektiivi joka tarkennetaan kohteeseen/maisemaan, jonka jälkeen peili jymäytetään ylös,joka tapahtuu Nikoneissa LV nappulaa painamalla. Katse tiukasti takanäyttöön, kameran ollessa jalustaan kiinnitettynä ja vapauttava laukaisu kaukoslaukaisimella/vitkalla. Jos sitten joku vielä kertoisi totuuden siitä, oliko esitys oikein, ja siitä toimiiko se AF peilin ollessa lukittuna yläasentoon, vai toimiiko se vain peilin ollessa ala-asennossa?

        ”Jos olen oikein ymmärtänyt, pitää ollakkin käsitarkeinteinen objektiivi joka tarkennetaan kohteeseen/maisemaan, jonka jälkeen peili jymäytetään ylös,”
        —objektiivilla ei ole tässä ratkaisevaa merkitystä peilin noston kannalta. Jos tarkennat AF:lla niin tarkennus pitää lukita oikealle etäisyydelle ennen rajausta ja peilin nostoa. Käsin tarkennettaessa erillinen lukitus ei ole tarpeen.

        ”Jos sitten joku vielä kertoisi totuuden siitä, oliko esitys oikein, ja siitä toimiiko se AF peilin ollessa lukittuna yläasentoon, vai toimiiko se vain peilin ollessa ala-asennossa?”
        —täällä näkyy olevan asiasta monenlaista viisautta. Miksi et kokeile itse?

        Tässä kuitenkin minun näkemyksiäni asiassa (peilinheiluttimissa):
        – kamera jossa on ns. kontrastimittaus, se toimii peilin asennosta riippumatta.
        – AF-kenno sijaitse ns. prismakotelossa ja se ei voi toimia kun peili on ylhäällä.
        Liikkuvia kohteita kuvatessa softa yrittää arvata minne kohde on siirtynyt peilin noston aikana. Eli tarkennus AF-kennolla toimii vain silloin kun etsimessä näkyy peilin kautta heijastunut kuva.


      • kokeile itse?
        kokeile itse? kirjoitti:

        ”Jos olen oikein ymmärtänyt, pitää ollakkin käsitarkeinteinen objektiivi joka tarkennetaan kohteeseen/maisemaan, jonka jälkeen peili jymäytetään ylös,”
        —objektiivilla ei ole tässä ratkaisevaa merkitystä peilin noston kannalta. Jos tarkennat AF:lla niin tarkennus pitää lukita oikealle etäisyydelle ennen rajausta ja peilin nostoa. Käsin tarkennettaessa erillinen lukitus ei ole tarpeen.

        ”Jos sitten joku vielä kertoisi totuuden siitä, oliko esitys oikein, ja siitä toimiiko se AF peilin ollessa lukittuna yläasentoon, vai toimiiko se vain peilin ollessa ala-asennossa?”
        —täällä näkyy olevan asiasta monenlaista viisautta. Miksi et kokeile itse?

        Tässä kuitenkin minun näkemyksiäni asiassa (peilinheiluttimissa):
        – kamera jossa on ns. kontrastimittaus, se toimii peilin asennosta riippumatta.
        – AF-kenno sijaitse ns. prismakotelossa ja se ei voi toimia kun peili on ylhäällä.
        Liikkuvia kohteita kuvatessa softa yrittää arvata minne kohde on siirtynyt peilin noston aikana. Eli tarkennus AF-kennolla toimii vain silloin kun etsimessä näkyy peilin kautta heijastunut kuva.

        ps.
        Varsinaisessa maisemakuvauksessa ei yleensä tarkenneta vaan etäisyys asetetaan useimmiten manuaalisesti ns. hyperfokaaliselle etäisyydelle (esim n. 3m)


    • hyötysuhde-epeli

      "joka tapahtuu Nikoneissa LV nappulaa painamalla."

      jos kuvaat videota, niin joo.
      Jos kuvaat valokuvia, niin ei.

      valokuvien tapauksessa sieltä pitäisi löytyä myös spesifi 'mirror lock up' -toiminto.
      (en tosin tunne kaikkien N-kikkareiden toimintaa)

      • Joo, kyllä

        löytyy. Nikonista. Muista ei ole varmuutta.


      • kiitos ja kumarrus
        Joo, kyllä kirjoitti:

        löytyy. Nikonista. Muista ei ole varmuutta.

        Kokeilin tuota kotona. Otin D90 kameran, tutkin valikkoa, ja totesin että valikosta löytyy vain yksi peiliin liittyvä asetus: lukitse peili puhditusta varten. Päättelin että eihän se se voi olla, ja kiinnitin kameraan 35 millisen Nikkorin,painoin LV- nappulaa ja painoin laukaisunamiskan puoleen väliin ja avot! sehän tarkensi. Haki tosin vähän enemmän , mutta tarkennus oli lähes yhtä nopea kuin peili alhaallakin ja täsmällinen. Sitten laitoin objektiivin manuaaliasentoon, ja kokeilin käsintarkennusta, ja mitä ihmettä! Tarkennus käsin on helppoa "kuin heinän teko". Etsin jopa sumenee kun tarkennus ei ole kohdillaan, ja kun vihreävalo syttyy niin kaukaisu, ja toden totta se on siinä ja hyvä tuli. Käsittämätöntä kuinka pitkiä sepustuksia joutuu kirjoittelemaan ennen kuin uskaltaa itse kokeilla. Jos olisin ymmärtänyt tuon käsintarkennuksen autuuden jo aikaisemmin olisin säästynyt monelta murheelta, epätarkkojen kuvien muodossa.


      • kiitos ja kumarrus kirjoitti:

        Kokeilin tuota kotona. Otin D90 kameran, tutkin valikkoa, ja totesin että valikosta löytyy vain yksi peiliin liittyvä asetus: lukitse peili puhditusta varten. Päättelin että eihän se se voi olla, ja kiinnitin kameraan 35 millisen Nikkorin,painoin LV- nappulaa ja painoin laukaisunamiskan puoleen väliin ja avot! sehän tarkensi. Haki tosin vähän enemmän , mutta tarkennus oli lähes yhtä nopea kuin peili alhaallakin ja täsmällinen. Sitten laitoin objektiivin manuaaliasentoon, ja kokeilin käsintarkennusta, ja mitä ihmettä! Tarkennus käsin on helppoa "kuin heinän teko". Etsin jopa sumenee kun tarkennus ei ole kohdillaan, ja kun vihreävalo syttyy niin kaukaisu, ja toden totta se on siinä ja hyvä tuli. Käsittämätöntä kuinka pitkiä sepustuksia joutuu kirjoittelemaan ennen kuin uskaltaa itse kokeilla. Jos olisin ymmärtänyt tuon käsintarkennuksen autuuden jo aikaisemmin olisin säästynyt monelta murheelta, epätarkkojen kuvien muodossa.

        Valitsemalla tarkennukseen vain yhden kiinteän alueen ja käyttämällä oikeaa etsintä niin saat oikean tarkennuksen nopeammin. Kun etsimestä/kuvaruutunäytöstä puuttuu leikkokuva niin helposti tulee epätarkkuutta varsinkin suurilla aukoilla kuvatessa käytti sitten etsintä tai suorakatselua. Tullet tuon vielä huomaamaan.


      • same
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Valitsemalla tarkennukseen vain yhden kiinteän alueen ja käyttämällä oikeaa etsintä niin saat oikean tarkennuksen nopeammin. Kun etsimestä/kuvaruutunäytöstä puuttuu leikkokuva niin helposti tulee epätarkkuutta varsinkin suurilla aukoilla kuvatessa käytti sitten etsintä tai suorakatselua. Tullet tuon vielä huomaamaan.

        Mistäs semmoisen leikkokuvaetsimen saa D90 kameraan? Mitä maksaa, ja miten se kiinitetään?


      • J©B
        same kirjoitti:

        Mistäs semmoisen leikkokuvaetsimen saa D90 kameraan? Mitä maksaa, ja miten se kiinitetään?

        Ensinnäkin ei ole olemassa vaihdettavia leikkokuvaetsimiä.
        Joissakin peilinheiluttimissa voi vaihtaa ns. tähyslasin. Se on kameran etsinkuilussa oleva levy jolle peili heijastaa objektiivin läpi tulevan kuvan.

        Nikoniin ähyslaseja löytyy mm. tuolta:
        http://www.katzeyeoptics.com/cat--Nikon-DSLRs--cat_nikon.html
        Älä hölmöile asennuksessa


      • J©B
        J©B kirjoitti:

        Ensinnäkin ei ole olemassa vaihdettavia leikkokuvaetsimiä.
        Joissakin peilinheiluttimissa voi vaihtaa ns. tähyslasin. Se on kameran etsinkuilussa oleva levy jolle peili heijastaa objektiivin läpi tulevan kuvan.

        Nikoniin ähyslaseja löytyy mm. tuolta:
        http://www.katzeyeoptics.com/cat--Nikon-DSLRs--cat_nikon.html
        Älä hölmöile asennuksessa

        ps.

        Poikasena piirtelin uuteen tähyslasiini myös kultaisen leikkauksen linjat sommittelua helpottamaan.


      • hö?
        J©B kirjoitti:

        ps.

        Poikasena piirtelin uuteen tähyslasiini myös kultaisen leikkauksen linjat sommittelua helpottamaan.

        Kissansilmällä näemmä kato käynyt nikonin vaihtoehdoissa?
        Jos en täysin väärin muista, niin kyllä tuolta on saanut ennen leikko rot tähärin halvempaankin nikoniin. Nyt parempi tarjonta osuvan canonin malleihin.


      • hyötysuhde-epeli
        same kirjoitti:

        Mistäs semmoisen leikkokuvaetsimen saa D90 kameraan? Mitä maksaa, ja miten se kiinitetään?

        "Mistäs semmoisen leikkokuvaetsimen saa D90 kameraan? Mitä maksaa, ja miten se kiinitetään? "

        ei luultavasti mistään.

        Mulla on FE2-rungossa sellainen.
        Ja sillä on kyllä oikein mukava kuvata manuaalitarkenteisesti :-)

        Eli olisi kyllä hyvä myös uudemmissa kameroissa, varsinkin jos käyttää manuaalifokuslaseja, kuten samyangin 85/1,4 tms.


      • hyötysuhde-epeli
        hyötysuhde-epeli kirjoitti:

        "Mistäs semmoisen leikkokuvaetsimen saa D90 kameraan? Mitä maksaa, ja miten se kiinitetään? "

        ei luultavasti mistään.

        Mulla on FE2-rungossa sellainen.
        Ja sillä on kyllä oikein mukava kuvata manuaalitarkenteisesti :-)

        Eli olisi kyllä hyvä myös uudemmissa kameroissa, varsinkin jos käyttää manuaalifokuslaseja, kuten samyangin 85/1,4 tms.

        "ei luultavasti mistään."

        jaaha.
        tuossahan joku muu jo tiesi, että saattaapi saadakkin :-)

        hyvä niin.


      • leikko+rot?
        hö? kirjoitti:

        Kissansilmällä näemmä kato käynyt nikonin vaihtoehdoissa?
        Jos en täysin väärin muista, niin kyllä tuolta on saanut ennen leikko rot tähärin halvempaankin nikoniin. Nyt parempi tarjonta osuvan canonin malleihin.

        Mistä näitä Canonistien itkuvirsiä oikein tulee?

        Aiheuttaako kameramerkki tuollaisen asennevamman?


      • kokeile itse?
        kiitos ja kumarrus kirjoitti:

        Kokeilin tuota kotona. Otin D90 kameran, tutkin valikkoa, ja totesin että valikosta löytyy vain yksi peiliin liittyvä asetus: lukitse peili puhditusta varten. Päättelin että eihän se se voi olla, ja kiinnitin kameraan 35 millisen Nikkorin,painoin LV- nappulaa ja painoin laukaisunamiskan puoleen väliin ja avot! sehän tarkensi. Haki tosin vähän enemmän , mutta tarkennus oli lähes yhtä nopea kuin peili alhaallakin ja täsmällinen. Sitten laitoin objektiivin manuaaliasentoon, ja kokeilin käsintarkennusta, ja mitä ihmettä! Tarkennus käsin on helppoa "kuin heinän teko". Etsin jopa sumenee kun tarkennus ei ole kohdillaan, ja kun vihreävalo syttyy niin kaukaisu, ja toden totta se on siinä ja hyvä tuli. Käsittämätöntä kuinka pitkiä sepustuksia joutuu kirjoittelemaan ennen kuin uskaltaa itse kokeilla. Jos olisin ymmärtänyt tuon käsintarkennuksen autuuden jo aikaisemmin olisin säästynyt monelta murheelta, epätarkkojen kuvien muodossa.

        Tuolla asenteella sinusta tulee vielä mestari.
        Harvoin täällä tapaa harrastelijaa joka ei väitä vastaan jos ei tiedä jotakin vaan luulee tietävänsä kaikesta kaiken.

        Jatka valitsemalasi tiellä.

        Älä kuitenkaan rehvastele käsitarkennuksen autuudella, se loukkaa tarpeettomasti kaikkia uusavuttomia.

        Minusta käsitarkennuksen edut ovat:
        – kamera laukeaa välittömästi kun laukaisinta painetaan
        – tiedät aina missä on vika jos tarkennus ei ole oikein
        – tarkkuus ja äänettömyys
        – kuvansommittelu (rajaus) on ”helpompaa”


      • hö?
        leikko+rot? kirjoitti:

        Mistä näitä Canonistien itkuvirsiä oikein tulee?

        Aiheuttaako kameramerkki tuollaisen asennevamman?

        "All KatzEye™ focusing screens are available with optional guide patterns to aid in proper composition. We have a variety of standard patterns of grid lines and crop guides available or we can provide a custom pattern to your design. Click here for more information about our composition aid patterns."
        -No löytyhän se sieltä. Kultainen leikkaus on nykyään saatavissa kaikkiin tähyslaseihin.

        "Aiheuttaako kameramerkki tuollaisen asennevamman?"
        -Näemmä joissakin.


      • J©B
        J©B kirjoitti:

        Ensinnäkin ei ole olemassa vaihdettavia leikkokuvaetsimiä.
        Joissakin peilinheiluttimissa voi vaihtaa ns. tähyslasin. Se on kameran etsinkuilussa oleva levy jolle peili heijastaa objektiivin läpi tulevan kuvan.

        Nikoniin ähyslaseja löytyy mm. tuolta:
        http://www.katzeyeoptics.com/cat--Nikon-DSLRs--cat_nikon.html
        Älä hölmöile asennuksessa

        oops tuo unohtui
        ”Mitä maksaa, ja miten se kiinitetään?”

        Hinnat selviää tuosta linkistäni (100€ suuruusluokkaa)

        Se ”kiinnitetään” alkuperäisen tähyslasin tilalle
        Selkeä ohje tähyslasin vaihtamiseen löytyy myyjän nettisivulta esim:
        http://www.katzeyeoptics.com/files/install_11.pdf


      • leikko+rot?
        hö? kirjoitti:

        "All KatzEye™ focusing screens are available with optional guide patterns to aid in proper composition. We have a variety of standard patterns of grid lines and crop guides available or we can provide a custom pattern to your design. Click here for more information about our composition aid patterns."
        -No löytyhän se sieltä. Kultainen leikkaus on nykyään saatavissa kaikkiin tähyslaseihin.

        "Aiheuttaako kameramerkki tuollaisen asennevamman?"
        -Näemmä joissakin.

        ”Kultainen leikkaus on nykyään saatavissa kaikkiin tähyslaseihin.”

        Mistä tuollaisen luulon sait?
        Taidat kuulua joukkoon jolla ei ole munaa kysyä ja luulee tietävänsä kaiken.

        Arvaan, että kuvittelet Rule of Thirds linjojen tarkoittavan kultaista leikkausta.
        kts.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio
        http://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_thirds


      • ylipään
        J©B kirjoitti:

        oops tuo unohtui
        ”Mitä maksaa, ja miten se kiinitetään?”

        Hinnat selviää tuosta linkistäni (100€ suuruusluokkaa)

        Se ”kiinnitetään” alkuperäisen tähyslasin tilalle
        Selkeä ohje tähyslasin vaihtamiseen löytyy myyjän nettisivulta esim:
        http://www.katzeyeoptics.com/files/install_11.pdf

        Vaikuttaa melkoiselta hienomekaanikon työltä. Olen semmoinen mämmikoura jotten uskalla lähteä tuota kokeilemaan. Onko Suomessa jotain kamerahuoltoa, joka tekisi tuon korvausta vastaan?


      • Ransu-Rauno Köyliö
        kokeile itse? kirjoitti:

        Tuolla asenteella sinusta tulee vielä mestari.
        Harvoin täällä tapaa harrastelijaa joka ei väitä vastaan jos ei tiedä jotakin vaan luulee tietävänsä kaikesta kaiken.

        Jatka valitsemalasi tiellä.

        Älä kuitenkaan rehvastele käsitarkennuksen autuudella, se loukkaa tarpeettomasti kaikkia uusavuttomia.

        Minusta käsitarkennuksen edut ovat:
        – kamera laukeaa välittömästi kun laukaisinta painetaan
        – tiedät aina missä on vika jos tarkennus ei ole oikein
        – tarkkuus ja äänettömyys
        – kuvansommittelu (rajaus) on ”helpompaa”

        "Jatka valitsemalasi tiellä."

        Sinäkin varmaankin jatkat omalla tielläsi, kertomatta, että kenelle oikein viserrät :-)


      • J©B
        ylipään kirjoitti:

        Vaikuttaa melkoiselta hienomekaanikon työltä. Olen semmoinen mämmikoura jotten uskalla lähteä tuota kokeilemaan. Onko Suomessa jotain kamerahuoltoa, joka tekisi tuon korvausta vastaan?

        Jokainen kamerahuolto Suomessa osaa tehdä tähyslasin vaihdon. Toimenpide kestää vain muutaman minuutin.

        Homma on helppoa kuin heinänteko. Kunhan katsot poisotettavasta kumpi puoli tulee ylöspäin ja muistat olla naarmuttamatta tähyslasin mattapintaa. Siksi siinä on ”kahva” johon tartutaan (saa koskea) asennettaessa.


      • J©B
        J©B kirjoitti:

        Jokainen kamerahuolto Suomessa osaa tehdä tähyslasin vaihdon. Toimenpide kestää vain muutaman minuutin.

        Homma on helppoa kuin heinänteko. Kunhan katsot poisotettavasta kumpi puoli tulee ylöspäin ja muistat olla naarmuttamatta tähyslasin mattapintaa. Siksi siinä on ”kahva” johon tartutaan (saa koskea) asennettaessa.

        taas ps.
        HUOM! Peilin pintaan ei saa koskea!


      • oikein viserrät :-)
        Ransu-Rauno Köyliö kirjoitti:

        "Jatka valitsemalasi tiellä."

        Sinäkin varmaankin jatkat omalla tielläsi, kertomatta, että kenelle oikein viserrät :-)

        Katseleppa näitä
        Ensin aloittajan kysymykseen vastaillaan puutaheinää, mutta kaveri ei vedä hernettä nenään vaan kysyy lisää.

        Ota näistä esimerkki:
        – Hyvä hyvä. Tätä olen odotellut koko illan, edellisen lisäksi. Hyviä valaisevia vastauksia. Viimeinnenkin ruksi meni muuten oikein.
        – Käsittämätöntä kuinka pitkiä sepustuksia joutuu kirjoittelemaan ennen kuin uskaltaa itse kokeilla.
        – Kultainen leikkaus on nykyään saatavissa kaikkiin tähyslaseihin
        jne
        Tuollaisilla asenteilla pääsee pitkälle

        Huomaathan myös, että sitten kun aloittaja jaa kunnollisen vastauksen niin korpit ilmestyy haaskalle nokkimaan. Niinkuin muka itsekin tietäisivät jotain asiasta.
        esim
        – Se peili ei heilu vaan kulkee ratojaan perin jämtisti aina pyydettäessä
        – ei luultavasti mistään.
        – Kissansilmällä näemmä kato käynyt nikonin vaihtoehdoissa?
        – helposti tulee epätarkkuutta varsinkin suurilla aukoilla kuvatessa käytti sitten etsintä tai suorakatselua. Tullet tuon vielä huomaamaan.
        – jne


      • kato?
        hö? kirjoitti:

        Kissansilmällä näemmä kato käynyt nikonin vaihtoehdoissa?
        Jos en täysin väärin muista, niin kyllä tuolta on saanut ennen leikko rot tähärin halvempaankin nikoniin. Nyt parempi tarjonta osuvan canonin malleihin.

        Joo kamalaa tuo kato, muta älä itke vielä
        Katsele löytyisikö esim tuolta sinulle sopivaa
        http://haodascreen.com/sifs.aspx
        Sieltä löytyy muutakin ihan kivaa
        tai
        http://www.focusingscreen.com/

        Jos ei löydy sopivaa niin kysy lisää ;–)


      • hö?
        leikko+rot? kirjoitti:

        ”Kultainen leikkaus on nykyään saatavissa kaikkiin tähyslaseihin.”

        Mistä tuollaisen luulon sait?
        Taidat kuulua joukkoon jolla ei ole munaa kysyä ja luulee tietävänsä kaiken.

        Arvaan, että kuvittelet Rule of Thirds linjojen tarkoittavan kultaista leikkausta.
        kts.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio
        http://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_thirds

        Voin tilata sulle tuolta kultaisen leikkauksen tähyslasin nikoniin tai canoniin, mutta sille tulee hintaa tuon rot-tähärin 100€ toimituskulut.
        Kultaisesta leikkauksesta joutuu aina maksaan lisää, kun kulta on niin kallista.


      • leikko+rot?
        hö? kirjoitti:

        Voin tilata sulle tuolta kultaisen leikkauksen tähyslasin nikoniin tai canoniin, mutta sille tulee hintaa tuon rot-tähärin 100€ toimituskulut.
        Kultaisesta leikkauksesta joutuu aina maksaan lisää, kun kulta on niin kallista.

        Nikonia tai Canonia en omista (muutamia tähyslaseja niihin kylläkin), mutta voin piirtää sulle kultaisen leikkauksen linjat tähyslasiin, ei tarvii tilata USA:sta, eikä maksa mitään (= halpaa kultaa, vain mahd postikulut).

        Tähyslasi ei muuten ole lasia vaan muovilevy johon on helppo piirtää


      • leikkokuva
        same kirjoitti:

        Mistäs semmoisen leikkokuvaetsimen saa D90 kameraan? Mitä maksaa, ja miten se kiinitetään?

        Ei pidä innostua liikaa tnoista leikkokuva haikailuista, niistä intoilee vain jotkut vanhat papat jotka luulee ettei sellaista saa digijärkkäriin.

        – minusta leikkokuva ei ole yhtään parempi kuin digijärkkärin etsimen merkkivalot ja äänimerkki
        – vaakasuora leikkokuva toimii vain jos terkennusetäisyydellä on n. selkeä pystysuora linja johon tarkennus kohdistetaan.
        – joihinkin kameramalleihin saa 45-asteen leikkokuvan, se on hieman vaakasuoraa kätevämpi.
        – minusta aloittelijalle paras on pelkkä mattalasi johon on piirretty sommitteluapuviivat (kultainen laikkaus tai/ja 3:2-kuvasuhteen käyttäjälle myös ”rabatment'it” tai/ja 1:1,4)


      • Ransu-Rauno Köyliö
        oikein viserrät :-) kirjoitti:

        Katseleppa näitä
        Ensin aloittajan kysymykseen vastaillaan puutaheinää, mutta kaveri ei vedä hernettä nenään vaan kysyy lisää.

        Ota näistä esimerkki:
        – Hyvä hyvä. Tätä olen odotellut koko illan, edellisen lisäksi. Hyviä valaisevia vastauksia. Viimeinnenkin ruksi meni muuten oikein.
        – Käsittämätöntä kuinka pitkiä sepustuksia joutuu kirjoittelemaan ennen kuin uskaltaa itse kokeilla.
        – Kultainen leikkaus on nykyään saatavissa kaikkiin tähyslaseihin
        jne
        Tuollaisilla asenteilla pääsee pitkälle

        Huomaathan myös, että sitten kun aloittaja jaa kunnollisen vastauksen niin korpit ilmestyy haaskalle nokkimaan. Niinkuin muka itsekin tietäisivät jotain asiasta.
        esim
        – Se peili ei heilu vaan kulkee ratojaan perin jämtisti aina pyydettäessä
        – ei luultavasti mistään.
        – Kissansilmällä näemmä kato käynyt nikonin vaihtoehdoissa?
        – helposti tulee epätarkkuutta varsinkin suurilla aukoilla kuvatessa käytti sitten etsintä tai suorakatselua. Tullet tuon vielä huomaamaan.
        – jne

        "Katseleppa näitä
        Ensin aloittajan kysymykseen vastaillaan puutaheinää, mutta kaveri ei vedä hernettä nenään vaan kysyy lisää..................................................."

        OK.
        Nyt jymmärrän.
        Kiitos selvityksestä.

        Olet kyllä täysin oikeassa.

        Osalle väestöstä, nettipalstalla besserwisseröinti ja suoranainen paskan jauhaminen tuntuu tuottavan paljon mielihyvää.


      • ylipää
        leikkokuva kirjoitti:

        Ei pidä innostua liikaa tnoista leikkokuva haikailuista, niistä intoilee vain jotkut vanhat papat jotka luulee ettei sellaista saa digijärkkäriin.

        – minusta leikkokuva ei ole yhtään parempi kuin digijärkkärin etsimen merkkivalot ja äänimerkki
        – vaakasuora leikkokuva toimii vain jos terkennusetäisyydellä on n. selkeä pystysuora linja johon tarkennus kohdistetaan.
        – joihinkin kameramalleihin saa 45-asteen leikkokuvan, se on hieman vaakasuoraa kätevämpi.
        – minusta aloittelijalle paras on pelkkä mattalasi johon on piirretty sommitteluapuviivat (kultainen laikkaus tai/ja 3:2-kuvasuhteen käyttäjälle myös ”rabatment'it” tai/ja 1:1,4)

        Tosi että innostuin ensin ajatuksesta, mutta yön yli nukuttuani minäkin tulin toisinlaisiin aatoksiin. Ehkä tuo leikkokuvaetsin on todellakin osa mennyttä maailmaa, johon tosin itsekin kuulun, vaikka kameraharrastuksen olenkin varsinaisesti aloittanut vasta digiaikana.


      • leikkokuva
        ylipää kirjoitti:

        Tosi että innostuin ensin ajatuksesta, mutta yön yli nukuttuani minäkin tulin toisinlaisiin aatoksiin. Ehkä tuo leikkokuvaetsin on todellakin osa mennyttä maailmaa, johon tosin itsekin kuulun, vaikka kameraharrastuksen olenkin varsinaisesti aloittanut vasta digiaikana.

        Hyvän tähyslasin hinnalla saat laadukkaan luupin kameran takanäytölle. Siitä on moninverroin leikkokuvaa enemmän hyötyä tarkennuksessa (ja muussakin).

        Leikkokuva on nykyaikaisten tarkennussignaalien vanhanaikainen vastine.

        Toisaalta välineiden shoppailukin on kivaa ja virheistä oppii.


      • Että sellaista
        J©B kirjoitti:

        ps.

        Poikasena piirtelin uuteen tähyslasiini myös kultaisen leikkauksen linjat sommittelua helpottamaan.

        Tulitko Helsinkiin pikkupoikana oikein Pönttövuoren läpi junassaa Äidin ja Isän kanssa, varmaan hyvin piirretty, minä olen käyttänyt kultaiseen leikkaukseen
        digijärkkärin 100% näyttävää etsintä, ei kuvien ottamisessa ole mitään vaikeuksia
        ole ollut.


      • J©B
        Että sellaista kirjoitti:

        Tulitko Helsinkiin pikkupoikana oikein Pönttövuoren läpi junassaa Äidin ja Isän kanssa, varmaan hyvin piirretty, minä olen käyttänyt kultaiseen leikkaukseen
        digijärkkärin 100% näyttävää etsintä, ei kuvien ottamisessa ole mitään vaikeuksia
        ole ollut.

        ”… oikein Pönttövuoren läpi”
        —tulin Kätilöopiston tunnelin kautta. Nyt vanhana ei tule enää edes käytyä siellä ankaran jetlagin vuoksi (10h aikaero).

        ”… minä olen käyttänyt kultaiseen leikkaukseen digijärkkärin 100% näyttävää etsintä, ei kuvien ottamisessa ole mitään vaikeuksia ole ollut.”
        —sillälailla. Sanovat, että ”mitä vähemmän ymmärrystä, sitä helpompi olla onnellinen”. On ihan kivaa kun omistat 100%: etsimen jolla teet kultaisia leikkauksia. Olet takuulla onnellinen kun sinulla ei ole ottamisen vaikeuksia. Onneksesi et mmärrä mitään valmiin kuvan sivusuhteesta.


    • Aprillia

      Onko kamera kaliimpi vailla "pässisuodinta" jonka luulisi kumminkin maksavan jotakin kamerassa?

      • vettä päälle

        Pässisuotimia on kahdenlaisia:
        – kuvanvatkain
        – automaattitarkennus
        Kumpikin pässisuodin on maksullinen, eli pässisuodinkamera tai/ja -objektiivi on kalliimpi


    • pässi

      – kuvanvatkain
      – automaattitarkennus

      Eikös nuo tarkoita samaa kuin Canoneissa tuo ”epäterävöitymisen vähennys”. Ne takaa tarkat kuvat vaikeissakin olosuhteissa

    • puuttuva alipää

      optinen moiresumutin?

      Asia voidaan hoitaa toisinkin. Esim Fujin uusissa digijärkkärissä ja pokkareissa ei tarvita kuvan sumennusta moiren ehkäisemiseksi.

    • JufiJuji

      "Esim Fujin uusissa digijärkkärissä ja pokkareissa ei tarvita kuvan sumennusta moiren ehkäisemiseksi. "

      Johtuuko tämä Jufin loistavasta optisesta lahjakkuudesta?

      • moiresumutin?

        No ei kun siitä, että niissä ei ole vanhanmallista Bayer-suodinta joka tuon moire-ilmiön aiheuttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3085
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2163
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1749
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1617
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1341
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1321
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1236
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1190
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1147
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1041
    Aihe