onko 3kertaa päivässä syöminen tarpeeksi?

tietämätönm

Elikkä jos söis aamupalan joskus klo 7 (puuro) . Lounas klo 11-13 aikavälillä ja sit joskus klo 16 jälkeen kunnon ruoka kotona eikä klo 18 jälkeen mitään. Oon koulussa yleensä klo 8-16 . Mietinpähän vaa et onko siitä haittaa ku haluaisin laihtuakki nii aattelin et onko tuo iha hyvä juttu? Ku oon kuullu et jossei syö pitkään päivän aikana nii se ruoka mitä syöt varastoituu rasvaksi?Kiitos kaikille vastanneille:)

16

3055

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AURINKO :)

Heips!
      Minulle tuo kolme kertaa riittää jos olen aamu vuorossa ja heraään jo 05.00...iltavuorossa syön aamiaisen 10.00 ja päivällisen 16.00,eli iltavuorossa olessani syön 2 kertaa päivässä.kuuntele omaa kroppaasi mitä se tarvii...ei 5 kertaa päivässä syömistä enää pidetä niin terveellisenä mitä ennen...lueppa muutama Antti Heikkilän kirja.Itse oon ollu vähähiilarisella ja vähärasvaisella ruokavaliolla reilun vuoden...EN MISSÄÄN NIMESSÄ SIIS KARPPAA,siinähän hiilarit korvataan rasvalla jota en siis itse tee enkä myös suosittele.painoa tippunut 14 kg ja vireys taso huima ilman tota hiilarimössöä.

• Rasvapallo

Tota noin... eihän karppaaminen tarkoita, että hiilarit korvataan rasvalla. Se on vain yksi tapa. Kyllä sekin on karppaamista, jos hiilihydraatteja vältetään tietoisesti.

Rasvapallo kirjoitti:

Tota noin... eihän karppaaminen tarkoita, että hiilarit korvataan rasvalla. Se on vain yksi tapa. Kyllä sekin on karppaamista, jos hiilihydraatteja vältetään tietoisesti.

Noh miksiköhä joulua alla väitettiin karppaajien tyhjentäneen kauppojen voi varastot?!kyllä ite pidän karppausta ja vähähiilarista aivan eri asiana..ja toi karppaus sanana on niin ÄRSYTTÄVÄ!

• Rasvapallo
        AURINKO :) kirjoitti:

Noh miksiköhä joulua alla väitettiin karppaajien tyhjentäneen kauppojen voi varastot?!kyllä ite pidän karppausta ja vähähiilarista aivan eri asiana..ja toi karppaus sanana on niin ÄRSYTTÄVÄ!

Karppaus tarkoittaa nimenomaan vähähiilihydraattista ruokavaliota. Osa karppaajista on näitä rasvauskovaisia ja osa taas ei. Erilaisia tapoja karpata on lukemattoman pajon.

Näin sanoo Wikipedia: "Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa (VHH) eli karppauksessa (johdettu englanninkielisestä "low carb" -nimestä) rajoitetaan hiilihydraattien määrää virallisiin ravintosuosituksiin verrattuna. Monet noudattavat sitä laihdutuksen ja painonhallinnan takia, missä sen teho on hyvin osoitettu"

Rasvapallo kirjoitti:

Karppaus tarkoittaa nimenomaan vähähiilihydraattista ruokavaliota. Osa karppaajista on näitä rasvauskovaisia ja osa taas ei. Erilaisia tapoja karpata on lukemattoman pajon.

Näin sanoo Wikipedia: "Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa (VHH) eli karppauksessa (johdettu englanninkielisestä "low carb" -nimestä) rajoitetaan hiilihydraattien määrää virallisiin ravintosuosituksiin verrattuna. Monet noudattavat sitä laihdutuksen ja painonhallinnan takia, missä sen teho on hyvin osoitettu"

Sanoppas ihan rehellisesti mitä sulle tuo mieleen sana karppaus??...niinpä, väistämättä kanamuna,pähkinä,voi, pekoni,kreikkalainen jugurtti ja noissa kaikissa sikana rasvaa!!!!!!!!!eli kyllä toi karppaus sana mielletään siihen että syödään hiilareiden sijasta rasvaa vaikka se wikipedia sanokiin että vähähiilarisia tapoja on lukemattoman paljon....mutta karppaus sanasta mielestäni ei koskaa ihmiset ajattele että se on vähähiilarinen ja VÄHÄRASVAINEN vaikka kaikentietävä wikipedia sanois mitä.

• Rasvapallo
        AURINKO :) kirjoitti:

Sanoppas ihan rehellisesti mitä sulle tuo mieleen sana karppaus??...niinpä, väistämättä kanamuna,pähkinä,voi, pekoni,kreikkalainen jugurtti ja noissa kaikissa sikana rasvaa!!!!!!!!!eli kyllä toi karppaus sana mielletään siihen että syödään hiilareiden sijasta rasvaa vaikka se wikipedia sanokiin että vähähiilarisia tapoja on lukemattoman paljon....mutta karppaus sanasta mielestäni ei koskaa ihmiset ajattele että se on vähähiilarinen ja VÄHÄRASVAINEN vaikka kaikentietävä wikipedia sanois mitä.

No ei sinne päinkään, vaan minulle tulee karppaus-sanasta mieleen karppi-niminen kala ja toisaalta carbon eli hiili. Äkkiseltään voisin kuvitella, että karppaaja pyrkii syömään joko karppia tai hiiltä. Mutta kun tiedän, että karppaus on sama asia kuin vähähiilyhydraattinen dieetti, niin siitä tulee mieleen hiilihydraattien välttäminen. Mitään muuta siihen ei sitten mielikuvatasolla omassa päässäni liitykään. Jos jotain muuta tulisi mieleen, niin se johtuisi lehtikirjoittelusta ja tuttujen höpinöistä.

Sikäli rasvaisuus liittyy aina karppaukseen, että hiilihydraattien välttäminen johtaa rasvojen osuuden kasvuun ruokavaliossa, vaikka niitä ei siihen itse lisäisikään. Tämä perustuu ihan vain siihen matemaattiseen totuuteen, että jos jätät kokonaisuudesta jotain pois, niin muiden osien prosentuaalinen osuus kasvaa.

• 5 ateriaa parempi

Suositus olisi 5 ateriaa päivän aikana: aamiainen (20%), lounas (40%), välipala (7%), päivällinen (28%), iltapala(7%). Prosentit kertovat mikä olisi kunkin aterian suositeltava osuus päivän ravinnonsaannista. Lounas olisi siis selvästi suurin ateria, päivällinen vähän pienempi ja aamiainen noin puolet lounaasta. Välipala ja iltapala ovat selvästi aamiaista pienempiä.

Aterioiden väliä ei kannata kasvattaa kovin pitkäksi. Parempi on syödä pieniä annoksia useammin, niin ei tule nälkä.

• kultakala

Mutta jos jollakulla toimii se, että syö vaan kolme kertaa päivässä niin tottakai se kannattaa, niin kauan ku se tuntuu hyvälle ja sillä jaksaa. Itseasiassa erään artikkelin ravintoterapeutti suosittelee tätä 3 krt päivässä rytmiä, jota suomalaiset käyttivät 1900-luvun alkupuolella. Tällöin esim. insuliini ja hampaat pääsevät vähemmällä. ;)
        Et siis voi puhua kaikkien ihmisten puolesta hölmöllä nimimerkilläsi.

• Rasvapallo
        kultakala kirjoitti:

Mutta jos jollakulla toimii se, että syö vaan kolme kertaa päivässä niin tottakai se kannattaa, niin kauan ku se tuntuu hyvälle ja sillä jaksaa. Itseasiassa erään artikkelin ravintoterapeutti suosittelee tätä 3 krt päivässä rytmiä, jota suomalaiset käyttivät 1900-luvun alkupuolella. Tällöin esim. insuliini ja hampaat pääsevät vähemmällä. ;)
        Et siis voi puhua kaikkien ihmisten puolesta hölmöllä nimimerkilläsi.

En minä kyllä ymmärrä miten insuliini ja hampaat pääsevät yhtään sen vähemmällä, jos sama ruokamäärä mätetään sisään 5 aterian sijasta 3 aterialla. Kerta-annoshan on silloin paljon isompi ja vaatii enemmän työstämistä. Mutta se on ihan selvä juttu, että vatsa ja koko ruuansulatusjärjestelmä selviää paremmin pienemmistä annoksista kerrallaan, eli 5 pientä ateriaa on parempi kuin 3 isoa.

• kultakala
        Rasvapallo kirjoitti:

En minä kyllä ymmärrä miten insuliini ja hampaat pääsevät yhtään sen vähemmällä, jos sama ruokamäärä mätetään sisään 5 aterian sijasta 3 aterialla. Kerta-annoshan on silloin paljon isompi ja vaatii enemmän työstämistä. Mutta se on ihan selvä juttu, että vatsa ja koko ruuansulatusjärjestelmä selviää paremmin pienemmistä annoksista kerrallaan, eli 5 pientä ateriaa on parempi kuin 3 isoa.

´´Kerta-annoshan on silloin paljon isompi ja vaatii enemmän työstämistä.´´

Hampaat kärsivät siitä että happohyökkäyksiä on jatkuvasti päivän aikana, jos siis happohyökkäys tulee vain kolme kertaa päivässä niin hampaat pääsevät tällöin tietenkin vähemmällä kuin jos tämä tapahtuisi 5 krt päivässä. Monet syövät nämä 5 ateriaa juuri näin että ´´ei tulisi nälkä´´ mutta tolla kolme kertaa päivässä, siinä ehtii tulla hyvin jo nälkä seuraavaan ateriaan mennessä ja vatsa pysyy tyhjänä kauemmin ja näin insuliini saa lepoa. Itse vedän tuota 3 krt päivässä ja nälkä siinä ehtii mukavasti tulla.

Eli 3 ateriaa voi hyvin olla toisilla parempi kuin 5, et sinä voi sitä päättää kumpi on parempi jos toisilla toimii toinen paremmin ja toisilla toinen.

• kultakala
        kultakala kirjoitti:

´´Kerta-annoshan on silloin paljon isompi ja vaatii enemmän työstämistä.´´

Hampaat kärsivät siitä että happohyökkäyksiä on jatkuvasti päivän aikana, jos siis happohyökkäys tulee vain kolme kertaa päivässä niin hampaat pääsevät tällöin tietenkin vähemmällä kuin jos tämä tapahtuisi 5 krt päivässä. Monet syövät nämä 5 ateriaa juuri näin että ´´ei tulisi nälkä´´ mutta tolla kolme kertaa päivässä, siinä ehtii tulla hyvin jo nälkä seuraavaan ateriaan mennessä ja vatsa pysyy tyhjänä kauemmin ja näin insuliini saa lepoa. Itse vedän tuota 3 krt päivässä ja nälkä siinä ehtii mukavasti tulla.

Eli 3 ateriaa voi hyvin olla toisilla parempi kuin 5, et sinä voi sitä päättää kumpi on parempi jos toisilla toimii toinen paremmin ja toisilla toinen.

Ja koska itse laihdutan ei ateriani edes ole ´´isoja´´, aamupalani koostuu esimerkiksi ihan normaalisti parista ruisleivästä ja banaanista/keitetystä kananmunasta ja rasvattomasta maidosta. Päivällisellä syön paljon kasviksia ja esim. 150g kalaa ja vähän riisiä. Illalla hedelmiä. marjoja, maitoa ja ehkä leivän. Liikun myös ihan mukavasti ja ei ole energian kanssa ollut ongelmia, eikä koskaan ole tarvinnut kärsiä lenkillä, jumpassa tai kuntosalilla liian täydestä mahasta.

• Rasvapallo
        kultakala kirjoitti:

Ja koska itse laihdutan ei ateriani edes ole ´´isoja´´, aamupalani koostuu esimerkiksi ihan normaalisti parista ruisleivästä ja banaanista/keitetystä kananmunasta ja rasvattomasta maidosta. Päivällisellä syön paljon kasviksia ja esim. 150g kalaa ja vähän riisiä. Illalla hedelmiä. marjoja, maitoa ja ehkä leivän. Liikun myös ihan mukavasti ja ei ole energian kanssa ollut ongelmia, eikä koskaan ole tarvinnut kärsiä lenkillä, jumpassa tai kuntosalilla liian täydestä mahasta.

Happohyökkäys ei ole mikään ongelma, jos suuhygieniasta huolehtii hyvin. Ja mitä insuliiniin tulee, niin insuliinin eritys riippuu syödystä ruokamäärästä ja erityisesti hiilihydraateista. Jos sama ruokamäärä syödään 5 aterialla tai 3 aterialla, niin insuliinia erittyy suunnilleen sama määrä päivän aikana, 3 aterian tapauksessa tarvittavan insuliinin määrä on vain ateriaa kohti suurempi ja siten vaativampi ponnistus haimalle.

Olkoon nämä hammas ja insuliiniasiat miten hyvänsä, mutta mitä järkeä laihtujan on päästää itsensä kunnolla nälkäiseksi? Sehän altistaa ylensyöntiin ja hotkimiseen, jotka ovat monien ylipainoisten lihomisen taustalla. Laihtuminen tuolla tavalla vaatii suurempaa itsekuria ja ylipainoisista aika harvalla on sellaista itsekuria. No, sellainen jolla on riittävä itsekuri, niin senkun vaan jatkaa valitsemallaan tiellä, mutta 5 aterian suositus sopii useammille.

• terveellinen ruoka

Mä syön 5 kertaa päiväs ja laihduin 30kg. Liikunta auttaa laihtumaan. ei pelkäsään syömisen vähentäminen. Ja nälkää en kärsinyt kertaakaan. Kaikki karkit ja limsat kannattaaa jättää kauppaan kun ne lihottaa eniten.

• 765555555555

5 Ateriaa on parempi siksi, koska ateriamäärät mitä syö ovat pienenpiä ja näinollen vastalaukku ei veny niin paljon, kuin että söisi isoja annoksia 2-3 päivässä. Keho myös sulattaa pienet määrät nopeammin.

• <3

Minä syön 4 kertaa päivässä ja se sopii minulle. Aamiainen klo 7, lounas klo 11, päiväkahvi n. klo 13-14 ja päivällinen n. klo 17-18. Päivällisen jälkeen ei ehdi enää tulla nälkä, koska menen aikaisin nukkumaan. Tämä rytmi sopii minulle. Kannattaa kuulostella omaa kehoaan ja syödä oikeaa ruokaa silloin kun on nälkä.

• gekko

Mäkin syön 4 krt päivässä. Aamiainen klo 8, lounas klo 11-12, päivällinen klo 15-17, iltapala klo 20-21. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe