Crescent Helag vs. Nishiki Hybrid 401

seagali

Kumpaa näistä suosittelette?Lähinnä kuntoiluajeluun kaupungissa.Miten vaihteita ym vertailtaessa,kummassa varmemmat osat?Hinta on samaa luokkaa.

109

11291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LLI

      Vaikea sanoa kun et minkäänlaista linkkiä viitsinyt laittaa.

      • HiPo

        Jos nuo merkit ovat vaihtoehtoina niin ota crescent atto.

        http://www.crescent.fi/en/hybridipyoeraet/polkupyoeraet/?singleUid=525

        Säästät vähän rahaakin...

        Attossa on paremmin käyttöösi sopivat vaihteen. Siinä ei ole turhaa "jousto"-keulla eikä muitakaan turhia säätöhärpäkkeitä. Ihan kokemuksesta sanon. Vähän kova kokoalumiininen runko tietenkin voi olla, mutta usko vain, ei se joustokeula tilannetta pelasta.. ainakaan enää ensi kesänä.

        Teräsrunko tai anakin teräs keula olisi tässä hintaluokassa harkinnan arvoinen, mutta niitä ei löydy näistä merkeistä.


      • HiPo
        HiPo kirjoitti:

        Jos nuo merkit ovat vaihtoehtoina niin ota crescent atto.

        http://www.crescent.fi/en/hybridipyoeraet/polkupyoeraet/?singleUid=525

        Säästät vähän rahaakin...

        Attossa on paremmin käyttöösi sopivat vaihteen. Siinä ei ole turhaa "jousto"-keulla eikä muitakaan turhia säätöhärpäkkeitä. Ihan kokemuksesta sanon. Vähän kova kokoalumiininen runko tietenkin voi olla, mutta usko vain, ei se joustokeula tilannetta pelasta.. ainakaan enää ensi kesänä.

        Teräsrunko tai anakin teräs keula olisi tässä hintaluokassa harkinnan arvoinen, mutta niitä ei löydy näistä merkeistä.

        Omista kokemuksistani viisastuneena katsoisin itse jotain tuon tyyppistä.

        http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=71

        Tämän tyyppisistä pyöristä on vain valitettavan surkea valikoima. Tietenkin jos haluat puhtaasti lenkkipyörän, niin rohkaise mielesi ja katsele myös halvemman pään maantiepyöriä.


      • peukkuvaihtaja
        HiPo kirjoitti:

        Omista kokemuksistani viisastuneena katsoisin itse jotain tuon tyyppistä.

        http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=71

        Tämän tyyppisistä pyöristä on vain valitettavan surkea valikoima. Tietenkin jos haluat puhtaasti lenkkipyörän, niin rohkaise mielesi ja katsele myös halvemman pään maantiepyöriä.

        Onpas hankalassa paikassa vaihtajat tuossa pyörässä! Vaihtajan tulee olla peukalon kohdalla, jotta otetta ohjaustangosta ei tarvitse irrottaa. Mutta onpa sentään lokasuojat, siitä plussaa, olemmehan Suomessa.


      • HiPo
        peukkuvaihtaja kirjoitti:

        Onpas hankalassa paikassa vaihtajat tuossa pyörässä! Vaihtajan tulee olla peukalon kohdalla, jotta otetta ohjaustangosta ei tarvitse irrottaa. Mutta onpa sentään lokasuojat, siitä plussaa, olemmehan Suomessa.

        Joo... Kyllähän minäkin tavallisten yhdistelmäkahvojen puoleen kääntyisin, mutta niinkuin sanoin, ei ole paljoa vaihtoehtoja. Toisaalta, vaihtajathan on aina helppo vaihtaa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        peukkuvaihtaja kirjoitti:

        Onpas hankalassa paikassa vaihtajat tuossa pyörässä! Vaihtajan tulee olla peukalon kohdalla, jotta otetta ohjaustangosta ei tarvitse irrottaa. Mutta onpa sentään lokasuojat, siitä plussaa, olemmehan Suomessa.

        "...Vaihtajan tulee olla peukalon kohdalla..."

        Minäkin pidän Campan kahvoista. ;)

        Tuohon GT:n retkipyörään saa ihan normaalit STI:t. Pyörä on rakennettu jenkki tyyliin. Siellä retkipyörissä käytetään yleisesti droppitankoa tangonpäävaihtajilla.


    • Alkup. Maantiepyöräi

      En kumpaakaan. Cressussa on typera pomppukeppi, joten se putoaa heti pois laskuista. Tuollainen on täysin /C:stä.

      Tuo linkkaamasi Nishiki on oikein tyyppi esimerkki siitä, minkä laista pyörää tulee välttää! Katso esimerkiksi linkittämältäsi sivulta osia. Takavaihtaja on Deorea ja kaikki muu on halvinta kuraa mitä Shimano myy. Runko on halvinta alumiinibulkkia, mitä maailmalta saa jne.

      Kaupunkikäyttöön Cressulla on mm. Retro.

      http://www.crescent.fi/en/hybridipyoeraet/polkupyoeraet/?singleUid=515

      Jos fixi ei kiinosta, niin Konalla on mm. Honky Tonk.

      http://www.konaworld.com/road.cfm?content=honky_tonk

      Joka tapauksessa kannattaa katsella teräsrunkoisia pyöriä, koska kaupungissa alurunkoiset, kovat ovat epämielyttäviä. Tietysti, jos raha riittää, niin kuitu on hyvä vaihtoehto.

      Nishikilläkin on ihan hyviä maantievaihtoehtoja.

      http://nishiki.fi/mallisto/road/race-carbon

      • ostopäätöksentehny

        Voi ristus. No tuomiosta de hissin on jos ei ymmärrä polkupyöristä ja niiden käyttötarkoituksista mitään.

        Laita ihmeessä niistä kahdesta se kumpi miellyttää enemmän. Edellisen höpinöistä huolimatta niihinkin runko on viimeisen päälle laadukas ja osat myös. Jos olisit laittamassa pyörää maastoon, niin ehkä Etuvaihtajalla menisi nopeasti vaihtoon, mutta renkaat, navat, kiekot ym. osat mitkä kaupunkiajossa purkaa antaa ensimmäisenä periksi on siinä hyvät. Jarrut on varmatoimiset. Pyörä on siis tukevaa tekoa ja se näkyy painossa, joka ei kuitenkaan ole liikaa edes kovaan ajoon. Renkaat syövät sen rungon kovuuden haittaamatta turvaavuutta mitenkään.
        Cresentissä vaihteet on laadukkaamat mutta joustokeula ja rimpulammat kiekot laskee pisteitä. Kanan hybridi vaikutti myös kohtuulliselta mutta en pitänyt rungon geometriasta, joten koikat jäi siinä kaupan pihalla parin kerrokseen.

        Itse vertasin myös juuri näitä kahta. Koeajoin kumpaakin reilu 150km. En kerro kumpaan päädyin, sen kuitenkin sanon että kummassakin kysymistäsi pyöristä on hyviä ja pesee tuon 70luvulla haudatun pässijärvisen hirvityksen ominaisuuksiltaan ja ajettavuudeltaan 100-0.


      • Joo, siis ei
        ostopäätöksentehny kirjoitti:

        Voi ristus. No tuomiosta de hissin on jos ei ymmärrä polkupyöristä ja niiden käyttötarkoituksista mitään.

        Laita ihmeessä niistä kahdesta se kumpi miellyttää enemmän. Edellisen höpinöistä huolimatta niihinkin runko on viimeisen päälle laadukas ja osat myös. Jos olisit laittamassa pyörää maastoon, niin ehkä Etuvaihtajalla menisi nopeasti vaihtoon, mutta renkaat, navat, kiekot ym. osat mitkä kaupunkiajossa purkaa antaa ensimmäisenä periksi on siinä hyvät. Jarrut on varmatoimiset. Pyörä on siis tukevaa tekoa ja se näkyy painossa, joka ei kuitenkaan ole liikaa edes kovaan ajoon. Renkaat syövät sen rungon kovuuden haittaamatta turvaavuutta mitenkään.
        Cresentissä vaihteet on laadukkaamat mutta joustokeula ja rimpulammat kiekot laskee pisteitä. Kanan hybridi vaikutti myös kohtuulliselta mutta en pitänyt rungon geometriasta, joten koikat jäi siinä kaupan pihalla parin kerrokseen.

        Itse vertasin myös juuri näitä kahta. Koeajoin kumpaakin reilu 150km. En kerro kumpaan päädyin, sen kuitenkin sanon että kummassakin kysymistäsi pyöristä on hyviä ja pesee tuon 70luvulla haudatun pässijärvisen hirvityksen ominaisuuksiltaan ja ajettavuudeltaan 100-0.

        Kumpikin hybridi on lenkkipyöränä surkea. Fixi on liian vaikea useimmille aloittelijoille. Nuo maantiepyörävaihtoehdot ovat ok.


      • 5544584696555
        ostopäätöksentehny kirjoitti:

        Voi ristus. No tuomiosta de hissin on jos ei ymmärrä polkupyöristä ja niiden käyttötarkoituksista mitään.

        Laita ihmeessä niistä kahdesta se kumpi miellyttää enemmän. Edellisen höpinöistä huolimatta niihinkin runko on viimeisen päälle laadukas ja osat myös. Jos olisit laittamassa pyörää maastoon, niin ehkä Etuvaihtajalla menisi nopeasti vaihtoon, mutta renkaat, navat, kiekot ym. osat mitkä kaupunkiajossa purkaa antaa ensimmäisenä periksi on siinä hyvät. Jarrut on varmatoimiset. Pyörä on siis tukevaa tekoa ja se näkyy painossa, joka ei kuitenkaan ole liikaa edes kovaan ajoon. Renkaat syövät sen rungon kovuuden haittaamatta turvaavuutta mitenkään.
        Cresentissä vaihteet on laadukkaamat mutta joustokeula ja rimpulammat kiekot laskee pisteitä. Kanan hybridi vaikutti myös kohtuulliselta mutta en pitänyt rungon geometriasta, joten koikat jäi siinä kaupan pihalla parin kerrokseen.

        Itse vertasin myös juuri näitä kahta. Koeajoin kumpaakin reilu 150km. En kerro kumpaan päädyin, sen kuitenkin sanon että kummassakin kysymistäsi pyöristä on hyviä ja pesee tuon 70luvulla haudatun pässijärvisen hirvityksen ominaisuuksiltaan ja ajettavuudeltaan 100-0.

        "pesee tuon
        70luvulla haudatun pässijärvisen
        hirvityksen ominaisuuksiltaan ja
        ajettavuudeltaan 100-0."

        Eli sinua ei kannata ottaa vakavasti.


      • valinta-apua

        Alumiini on hyvä runkomateriaali sillä se ei ruostu kuten teräs eikä rispaannu kuten kuitumuovi. Ja levyjarrut on nykyään must pyörissä. Kilpapyörät on poikkeus koska levyjarrut on säännöissä kielletty, mutta ei meistä kukaan taida olla kilpapyöräilijä.


      • 65856865657
        valinta-apua kirjoitti:

        Alumiini on hyvä runkomateriaali sillä se ei ruostu kuten teräs eikä rispaannu kuten kuitumuovi. Ja levyjarrut on nykyään must pyörissä. Kilpapyörät on poikkeus koska levyjarrut on säännöissä kielletty, mutta ei meistä kukaan taida olla kilpapyöräilijä.

        Alumiini ei ruostu eikä rispaannu, mutta se väsyy verraten herkästi.


      • valinta-apua
        65856865657 kirjoitti:

        Alumiini ei ruostu eikä rispaannu, mutta se väsyy verraten herkästi.

        Ei väsy, jos materiaalia ei säästellä. Ja miksi säästeltäisiin, alumiini on edullista. Täydellinen materiaali pyörän runkoon ja osiin.


      • Komppaan!
        65856865657 kirjoitti:

        Alumiini ei ruostu eikä rispaannu, mutta se väsyy verraten herkästi.

        Jep ja on kohtuu kova. Varsinkin kaupungissa, jossa on mukulakiviä tms. kannattaa satsata joko hyvälaatuiseen teräs- tai kuiturunkoon.


      • Heh heh
        valinta-apua kirjoitti:

        Ei väsy, jos materiaalia ei säästellä. Ja miksi säästeltäisiin, alumiini on edullista. Täydellinen materiaali pyörän runkoon ja osiin.

        Nuo kankialumiiniset rungot ovat /C:stä ajaa.


      • boydboydboyd
        Komppaan! kirjoitti:

        Jep ja on kohtuu kova. Varsinkin kaupungissa, jossa on mukulakiviä tms. kannattaa satsata joko hyvälaatuiseen teräs- tai kuiturunkoon.

        Nupukivet menevät mukavasti, kun alla on tarkoitukseen sopivat renkaat, tietysti omalle painolle sopivaan paineeseen pumpattuina. Kuitu- ja teräsrunkojen jousituskyky on erittäin vähäinen verrattuna ilmatäytteiseen renkaaseen. Mitä kevyempi on kuljettaja, sitä vähemmän on joustoa "runkojousituksessa". Säätömahdollisuutta ei ole lainkaan tässä alkeellisessa jousituksessa.

        John Dunlop keksi jo 125 vuotta sitten kaiken mitä tarvitaan polkupyörän jousittamiseen tiellä ajettaessa, nimittäin ilmatäytteisen renkaan. Nostan hattua.


      • nkifffkbhgddlk
        5544584696555 kirjoitti:

        "pesee tuon
        70luvulla haudatun pässijärvisen
        hirvityksen ominaisuuksiltaan ja
        ajettavuudeltaan 100-0."

        Eli sinua ei kannata ottaa vakavasti.

        Heh, se nyt vain sattuu olemaan, jotta tavallisen pyöräilijän vinkkelistä tuommonen vaihteeton droppitangolla ja avuttoman ohkasilla renkailla varustettu hifistelyfillari on täysin sieltä minne aurinko ei paista. Kyseistä pyörätyyppiä harrastavat kasaavat vastaavat vekottimey kaatopaikka kamasta ja varustautuvat valmiiksi siihen kuuluvalla lievästi hulluutta vaativalla asenteella.

        Sekä aloituksessa mainittu cressun hybridi että niskahien hybridi on mitä mainiompia kaupunki/kuntoilupyöriä. Aloittajalla tuskin oli tarkoitus osallistua pyöräilyseuran maantieporukan yhteislenkeille, joten ei sitä kaupunkikelvotonta maantiepyörää kannata tarjotaan.
        Itse ajelen oikein tyytyväisenä työmatka ja muut arkiajot tuolla Nishiki 401:llä ja lisäksi vielä PK lenkit. Eli kaiken muun pyöräilyn paitsi maastopyöräilyn. Ainoastaan polkimet oon vaihtanut pitävämpään mallin ( varvaskoukut) ja nousukahvat lisäsin tangon päihin. Pyörä on dsrkä rungolttaan että osiltaan tarpeeksi tukevaa tekoa että sillä tohtii vetää kanttinen yli ilman että tarvii alkaa paikkaileen renkaita ja kiristämään pinnoja.


      • Rautalankaa ;)
        boydboydboyd kirjoitti:

        Nupukivet menevät mukavasti, kun alla on tarkoitukseen sopivat renkaat, tietysti omalle painolle sopivaan paineeseen pumpattuina. Kuitu- ja teräsrunkojen jousituskyky on erittäin vähäinen verrattuna ilmatäytteiseen renkaaseen. Mitä kevyempi on kuljettaja, sitä vähemmän on joustoa "runkojousituksessa". Säätömahdollisuutta ei ole lainkaan tässä alkeellisessa jousituksessa.

        John Dunlop keksi jo 125 vuotta sitten kaiken mitä tarvitaan polkupyörän jousittamiseen tiellä ajettaessa, nimittäin ilmatäytteisen renkaan. Nostan hattua.

        Leveä rengas -> kova pinta -> rullaa huonosti = tielle 21-32mm


      • lisää surrauslankaa
        Rautalankaa ;) kirjoitti:

        Leveä rengas -> kova pinta -> rullaa huonosti = tielle 21-32mm

        Edellä mainitusta syystä hybridit ovat syrjäyttäneet maastopyörät. Sopiva rengas kaupunkiin, hiekkateille, kuntopoluille jne on 35-45mm. 28" ja 35-45mm sileäkuvioinen rengas rullaa hyvin.


      • hybridirengas
        lisää surrauslankaa kirjoitti:

        Edellä mainitusta syystä hybridit ovat syrjäyttäneet maastopyörät. Sopiva rengas kaupunkiin, hiekkateille, kuntopoluille jne on 35-45mm. 28" ja 35-45mm sileäkuvioinen rengas rullaa hyvin.

        Hyvin rullaavia hybridipyörään sopivia renkaita ovat ainakin:

        Vittoria Randonneur Pro ja Hyper
        Schwalbe Marathon Racer

        Maksimipaine on 6 baria, jolla saavutetaan pienin vierintävastus tasaisella asfaltilla, soveltuu esim. maantiepyöräilyyn. Epätasaisella alustalla voi käyttää pienempää painetta, jolloin kulku on mukavampaa.


      • 674666561
        valinta-apua kirjoitti:

        Ei väsy, jos materiaalia ei säästellä. Ja miksi säästeltäisiin, alumiini on edullista. Täydellinen materiaali pyörän runkoon ja osiin.

        Kyllä silloinkin väsyy, mutta hitaammin. Alumiinilla ei ole samalla tavalla väsymisrajaa kuin teräksellä. Teräksen ruostumisherkkyyttä on liioiteltu, kunnollisen teräsrungon ruostuttaminen piloille vaatii melkoista välinpitämättömyyttä.


      • Joo, siis ei
        hybridirengas kirjoitti:

        Hyvin rullaavia hybridipyörään sopivia renkaita ovat ainakin:

        Vittoria Randonneur Pro ja Hyper
        Schwalbe Marathon Racer

        Maksimipaine on 6 baria, jolla saavutetaan pienin vierintävastus tasaisella asfaltilla, soveltuu esim. maantiepyöräilyyn. Epätasaisella alustalla voi käyttää pienempää painetta, jolloin kulku on mukavampaa.

        Itse asiassa maantiepyörien rengaspaineet ovat 7 - 10 bar.


      • hybridirengas
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Itse asiassa maantiepyörien rengaspaineet ovat 7 - 10 bar.

        Puhe onkin hybrideistä.


      • Joo, siis ei
        hybridirengas kirjoitti:

        Puhe onkin hybrideistä.

        Jep, joiden rengastuksella ja kiekoilla ei päästä juhlimaan rullaavuudessa tai ajomukavuudessa.


      • eikunjoo
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Jep, joiden rengastuksella ja kiekoilla ei päästä juhlimaan rullaavuudessa tai ajomukavuudessa.

        Se ajomukavuus on mielipidekysymys. Rullaavuuden merkitys ajomukavuuteen liittyy mieltymysten lisäksi pitkälti käytettävään alustaan ja vauhtiin.

        Maantiepyörän rengas on todella kapea muistakin syistä kun rullaavuuden takia, joten paineet on oltava kovat tai rengas ja kiekko sanoo rikspox. Ajomukavuuteen sekin tavallaan liittyy.


      • Joo, siis ei
        eikunjoo kirjoitti:

        Se ajomukavuus on mielipidekysymys. Rullaavuuden merkitys ajomukavuuteen liittyy mieltymysten lisäksi pitkälti käytettävään alustaan ja vauhtiin.

        Maantiepyörän rengas on todella kapea muistakin syistä kun rullaavuuden takia, joten paineet on oltava kovat tai rengas ja kiekko sanoo rikspox. Ajomukavuuteen sekin tavallaan liittyy.

        Jep. Tiellä ja kadulla kapea rengas mahdollistaa tarkan ohjaustuntuman, mikä on mielyttävä.


      • 55555555555555555555

      • Alkup. Maantiepyöräi
        55555555555555555555 kirjoitti:

        http://www.schwalbetires.com/tech_info/rolling_resistance

        Tuo olisi syytä varmaankin kaikkien lukea läpi.

        Jep. Eli ei kannata ostaa huonolaatuisia kiekkoja tai runkoja, koska silloin joutuu hakemaan mukavuutta paksuilla renkailla. Ihan kuten olen sanonut.

        Tuo Shwalben juttu on toki hieman yksinkertaistettu. Vierintävastukseen vaikuttaa myös renkaan rakenne.

        Toinen merkittävä asia, mitä noista taulukoista näkee, on ilmanvastuksen merkitys! Tielle aina droppitanko, jotta ilmanvastuksen vaikutusta voi säädellä vaihtamalla otetta.


      • levee on paree
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jep. Eli ei kannata ostaa huonolaatuisia kiekkoja tai runkoja, koska silloin joutuu hakemaan mukavuutta paksuilla renkailla. Ihan kuten olen sanonut.

        Tuo Shwalben juttu on toki hieman yksinkertaistettu. Vierintävastukseen vaikuttaa myös renkaan rakenne.

        Toinen merkittävä asia, mitä noista taulukoista näkee, on ilmanvastuksen merkitys! Tielle aina droppitanko, jotta ilmanvastuksen vaikutusta voi säädellä vaihtamalla otetta.

        "At constant speeds of around 20 km/h, the ride is better with wider tires. In practice, the energy saving is even greater than in theory as the elasticity of the tires absorbs road shocks, which would otherwise be transferred to the rider and so saves energy."

        Levee on paree!


      • vaihtaja
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jep. Eli ei kannata ostaa huonolaatuisia kiekkoja tai runkoja, koska silloin joutuu hakemaan mukavuutta paksuilla renkailla. Ihan kuten olen sanonut.

        Tuo Shwalben juttu on toki hieman yksinkertaistettu. Vierintävastukseen vaikuttaa myös renkaan rakenne.

        Toinen merkittävä asia, mitä noista taulukoista näkee, on ilmanvastuksen merkitys! Tielle aina droppitanko, jotta ilmanvastuksen vaikutusta voi säädellä vaihtamalla otetta.

        Hehe näissä hybriideissä on vaihteet. Jos ilman vastus tekee etenemisestä raskasta, niin vaihtaa kevyempään välitykseen. Helppoa kun mikä eikä tarvitse vääntäytyä epämukavaan asentoon turhan höntyilyn takia, kun ei ole kiire mihinkään. Tunnin lenkki kestää keskimäärin tunnin oli vauhti mikä hyvänsä. Jos siinä parissakymmenessä kilometrissä meneekin vajaan tunnin sijasta reilu tunti, niin siinä kuinkaan käy. Onko se jotenkin vaikea ymmärtää?


      • joo, siis ei
        levee on paree kirjoitti:

        "At constant speeds of around 20 km/h, the ride is better with wider tires. In practice, the energy saving is even greater than in theory as the elasticity of the tires absorbs road shocks, which would otherwise be transferred to the rider and so saves energy."

        Levee on paree!

        20km/h!


      • joo, siis ei
        vaihtaja kirjoitti:

        Hehe näissä hybriideissä on vaihteet. Jos ilman vastus tekee etenemisestä raskasta, niin vaihtaa kevyempään välitykseen. Helppoa kun mikä eikä tarvitse vääntäytyä epämukavaan asentoon turhan höntyilyn takia, kun ei ole kiire mihinkään. Tunnin lenkki kestää keskimäärin tunnin oli vauhti mikä hyvänsä. Jos siinä parissakymmenessä kilometrissä meneekin vajaan tunnin sijasta reilu tunti, niin siinä kuinkaan käy. Onko se jotenkin vaikea ymmärtää?

        Tasapainoinen asento on parempi kuin kaikki paino ahterilla. Tanko 50 - 100 mm satulan alapuolella on ideaali mukavuuden kannalta.


      • humanoiva
        joo, siis ei kirjoitti:

        Tasapainoinen asento on parempi kuin kaikki paino ahterilla. Tanko 50 - 100 mm satulan alapuolella on ideaali mukavuuden kannalta.

        Käsillä ei kuulu olla YHTÄÄN painoa. Emme ole APINOITA.


      • vauhti-irmu
        joo, siis ei kirjoitti:

        20km/h!

        Kyllä!


      • Alkup. Maantiepyöräi
        humanoiva kirjoitti:

        Käsillä ei kuulu olla YHTÄÄN painoa. Emme ole APINOITA.

        Melkein ymmärsit ajoasennon rakentamisen. Ajoasennon tulee olla tasapainoinen niin, että painoa ei ole liikaa käsillä eikä ahterilla.

        Tanko melko korkealla, vain 50 - 100 mm satulan alla, ei ole vielä kovin kompakti ajoasento. Kun tähän lisää droppitangon antamat useat ajo-otekorkeudet, päästään parhaaseen tulokseen.

        Keskustelu on kuitenkin hieman sivuraiteella, tai pikemminkin puhutaan vain puolesta totuudesta. Vähintään yhtä tärkeää kuin tangon korkeus on sen etäisyys. Valitsemalla muutaman sentin väärän pituisen rungon, et voi saada edes tyydyttävää ajoasentoa, laitoit tangon mihin korkeuteen tahansa.


      • villaristi

      • Offari, mutta...
        villaristi kirjoitti:

        en osaa ruotsia

        Vajakki? Kaikki normaaliälyiset suomalaiset osaavat myös ruotsia.


    • seagali

      Budjetti olisi sitten alle 600e,nuo alussa ehdottamani pyörät ovat alle 550e kumpikin..Tuo joustokeulako on sitten huono idea tuossa Cresentissä?Se on lukittava eli ilmeisesti saa pois käytöstäkin vai ymmärsinkö oikein?

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Joustokeula tuossa hintaluokassa on painava ja pahimmillaan vaarallinen. Ajo-ominaisuudet ovat surkeat. Paras kohtuuhintainen vaihtoehto on kuitu- tai teräskeula. Toimivat joustokeulat maksavat sen verran, mitä olet valmis maksamaan koko pyörästä. Myös titaani on kalliimpaa kuin em. vaihtoehdot. Alukeulallakin tulee toimeen.

        HiPo linkkasi tuon Cressun Atton, joka on kaikin puolin paljon fiksumpi valinta. Aumiinisena toki vähän kova ajaa. Osasarjakaan ei ole kovin hyvä, mutta käyttöösi sopivampi kuin noissa alkuperäisissä vaihtoehdoissasi.

        Muista, että fillari on vain osa hankintaa. Tarvikkeisiin menee äkkiä 300 - 500€, jos sinulla ei ole siirtää mitään vanhasta pyörästä. Tärkeimmät ovat:
        - kypärä
        - lukkopolkimet
        - pyöräilykengät
        - pehmustetut pyöräilyhousut
        - pullotelineet
        - valot
        - satulalaukku
        - työkalut
        - vararengas
        - pieni- ja tornipumppu
        - U-lukko ja vaijeri
        - ketjuöljy.


      • PS:
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Joustokeula tuossa hintaluokassa on painava ja pahimmillaan vaarallinen. Ajo-ominaisuudet ovat surkeat. Paras kohtuuhintainen vaihtoehto on kuitu- tai teräskeula. Toimivat joustokeulat maksavat sen verran, mitä olet valmis maksamaan koko pyörästä. Myös titaani on kalliimpaa kuin em. vaihtoehdot. Alukeulallakin tulee toimeen.

        HiPo linkkasi tuon Cressun Atton, joka on kaikin puolin paljon fiksumpi valinta. Aumiinisena toki vähän kova ajaa. Osasarjakaan ei ole kovin hyvä, mutta käyttöösi sopivampi kuin noissa alkuperäisissä vaihtoehdoissasi.

        Muista, että fillari on vain osa hankintaa. Tarvikkeisiin menee äkkiä 300 - 500€, jos sinulla ei ole siirtää mitään vanhasta pyörästä. Tärkeimmät ovat:
        - kypärä
        - lukkopolkimet
        - pyöräilykengät
        - pehmustetut pyöräilyhousut
        - pullotelineet
        - valot
        - satulalaukku
        - työkalut
        - vararengas
        - pieni- ja tornipumppu
        - U-lukko ja vaijeri
        - ketjuöljy.

        Attosta vaihtaisin rengastuksen kapeampaan.


      • hallooyajuvcfhjb
        PS: kirjoitti:

        Attosta vaihtaisin rengastuksen kapeampaan.

        Voi ristus.. Joku hakee pyörää kaupunkilenkkeillyyn ja nää pellet yrittää tyrkyttää huonoja tai helkutin huonoja maantiepyöriä. Tuo atto on ok lyhyillä maantielenkeillä mutta surkea rimpula kysyjän tarkoitukseen ja vielä pitäisi laittaa ohkasemmat kumit.

        Voi elämän kevät.


      • Joo, siis ei
        hallooyajuvcfhjb kirjoitti:

        Voi ristus.. Joku hakee pyörää kaupunkilenkkeillyyn ja nää pellet yrittää tyrkyttää huonoja tai helkutin huonoja maantiepyöriä. Tuo atto on ok lyhyillä maantielenkeillä mutta surkea rimpula kysyjän tarkoitukseen ja vielä pitäisi laittaa ohkasemmat kumit.

        Voi elämän kevät.

        Atto on kuitenkin paljon parempi, kuin nuo alkuperäiset vaihtoehdot. Kyllä itsekkin kannatan pientä lisäsatsausta ja jotain Konan Honky Tonkin tapaista teräsrunkoista pyörää.


      • jarrrumies
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Atto on kuitenkin paljon parempi, kuin nuo alkuperäiset vaihtoehdot. Kyllä itsekkin kannatan pientä lisäsatsausta ja jotain Konan Honky Tonkin tapaista teräsrunkoista pyörää.

        Kilpapyörää ei kuitenkaan oltu hakemassa. Kuka sitäpaitsi enää haluaa pilata vanteitaan hankaamalla niitä hiekkaisilla jarrupaloilla, kun on levyjarrujakin laajalti saatavilla. Mieluiten tietysti nestelevarit, jos vain suinkin mahtuu budjettiin.


      • hjjkcfgjkbcvjjbcg
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Atto on kuitenkin paljon parempi, kuin nuo alkuperäiset vaihtoehdot. Kyllä itsekkin kannatan pientä lisäsatsausta ja jotain Konan Honky Tonkin tapaista teräsrunkoista pyörää.

        Atto parempi? Perustele.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        jarrrumies kirjoitti:

        Kilpapyörää ei kuitenkaan oltu hakemassa. Kuka sitäpaitsi enää haluaa pilata vanteitaan hankaamalla niitä hiekkaisilla jarrupaloilla, kun on levyjarrujakin laajalti saatavilla. Mieluiten tietysti nestelevarit, jos vain suinkin mahtuu budjettiin.

        Lenkkipyörää oltiin hakemassa. Silloin korkealla emäputkella oleva maantiepyörä on kaikkein paras valinta. Spessun Roubaix tai Bianchin Infinito olisi ihanteellinen, mutta molemmat ovat liian kalliita.

        http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62092&scid=1101&scname=Road

        http://www.bianchi.com/Fi/Bikes/Bikes_Detail.aspx?ProductIDMaster=60954

        Jarruna tavallinen sivuvetto on ihan toimiva. Kyllä sillä pyörä pysähtyy. Halvat nestelevarit ovat kestävyydeltään ongelmallisia ja mekaanisia joutuu säätämään jatkuvasti. Kaikilla tulee kuitenkin toimeen.


      • 55555555555555555555
        jarrrumies kirjoitti:

        Kilpapyörää ei kuitenkaan oltu hakemassa. Kuka sitäpaitsi enää haluaa pilata vanteitaan hankaamalla niitä hiekkaisilla jarrupaloilla, kun on levyjarrujakin laajalti saatavilla. Mieluiten tietysti nestelevarit, jos vain suinkin mahtuu budjettiin.

        Jonkun verran tarvitaan mielikuvitusta, että yli 10-kiloisesta ja lokasuoja- sekä tavaratelinekorvakkeilla varustetusta urheiluretkipyörästä saa kilpapyörän.


      • Noilla mennään:
        hjjkcfgjkbcvjjbcg kirjoitti:

        Atto parempi? Perustele.

        Pieni analyysi Attosta

        geometria hybridiksi (kuvan perusteella)
        jäykkä haarukka
        normaali moderni rakenne, mm. stemmi vaihdettavissa
        maantiesarja (ei kaikki osat ihan samaa, mutta aika hyvin tasalaatuista)

        - kokonaan alumiinia
        - turhan leveä rengastus (varmaan kompensoimaan rungon laatua?)
        - flätit joutuu vaihtamaan lukoiksi


      • mennäänköhänkään
        Noilla mennään: kirjoitti:

        Pieni analyysi Attosta

        geometria hybridiksi (kuvan perusteella)
        jäykkä haarukka
        normaali moderni rakenne, mm. stemmi vaihdettavissa
        maantiesarja (ei kaikki osat ihan samaa, mutta aika hyvin tasalaatuista)

        - kokonaan alumiinia
        - turhan leveä rengastus (varmaan kompensoimaan rungon laatua?)
        - flätit joutuu vaihtamaan lukoiksi

        normaali moderni rakenne, mm. stemmi vaihdettavissa

        Kaikkien pyörien stemmin voi vaihtaa. Kannattaa kuitenkin ostaa normaalilla säädettävällä stemmillä varustettu pyörä.


      • 55555555555555555555
        mennäänköhänkään kirjoitti:

        normaali moderni rakenne, mm. stemmi vaihdettavissa

        Kaikkien pyörien stemmin voi vaihtaa. Kannattaa kuitenkin ostaa normaalilla säädettävällä stemmillä varustettu pyörä.

        Jos tarkoitat niitä kulmasäädettäviä stemmejä, niin niitä ei kannata ostaa eikä niissä ole mitään normaalia. Notkuvat, narisevat ja pahimmassa tapauksessa ovat vaarallisia.


      • mennäänköhänkään
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Jos tarkoitat niitä kulmasäädettäviä stemmejä, niin niitä ei kannata ostaa eikä niissä ole mitään normaalia. Notkuvat, narisevat ja pahimmassa tapauksessa ovat vaarallisia.

        Tottakai pitää olla säätömahdollisuus, ei ne tehtaalla tiedä missä asennossa haluat tangon pitää. Hybrideissä säädettävät stemmit ovat olleet arkipäivää jo vuosikaudet, nyt aletaan edut ymmärtää maantiepyörissäkin, toki vasta malliston aivan yläpäässä:

        http://www.roadbikeaction.com/bike-tests/content/66/4806/Bike-Test-Look-695.html

        Näin hybrideissä kehittynyt tekniikka hyödyntää myös maantiepyöräilijöitä. Seuraavaksi tulevat maantiepyöriin hydrauliset levyjarrut.


      • 55555555555555555555
        mennäänköhänkään kirjoitti:

        Tottakai pitää olla säätömahdollisuus, ei ne tehtaalla tiedä missä asennossa haluat tangon pitää. Hybrideissä säädettävät stemmit ovat olleet arkipäivää jo vuosikaudet, nyt aletaan edut ymmärtää maantiepyörissäkin, toki vasta malliston aivan yläpäässä:

        http://www.roadbikeaction.com/bike-tests/content/66/4806/Bike-Test-Look-695.html

        Näin hybrideissä kehittynyt tekniikka hyödyntää myös maantiepyöräilijöitä. Seuraavaksi tulevat maantiepyöriin hydrauliset levyjarrut.

        Hydrauliset levyjarrut on kylläkin kehitetty moottoriajoneuvoja varten. Sitten niitä tuli maastopyöriin ja myöhemmin hybrideihin.

        Normaalisti tangon korkeutta säädetään siirtämällä prikkoja puolelta toiselle. Lisäksi stemmejä voi vaihtaa. Täytyy katsoa, yleistyvätkö linkin kaltaiset ohjainkannattimet. Luultavasti tuossa on jäykkyys saatu hyväksyttävälle tasolle, se kun on tärkeää kilpapyörissä. Se ei kuitenkaan tee niistä halvoista, notkuvista ja narisevista virityksistä yhtään parempia.


      • mennäänköhänkään
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Hydrauliset levyjarrut on kylläkin kehitetty moottoriajoneuvoja varten. Sitten niitä tuli maastopyöriin ja myöhemmin hybrideihin.

        Normaalisti tangon korkeutta säädetään siirtämällä prikkoja puolelta toiselle. Lisäksi stemmejä voi vaihtaa. Täytyy katsoa, yleistyvätkö linkin kaltaiset ohjainkannattimet. Luultavasti tuossa on jäykkyys saatu hyväksyttävälle tasolle, se kun on tärkeää kilpapyörissä. Se ei kuitenkaan tee niistä halvoista, notkuvista ja narisevista virityksistä yhtään parempia.

        Halpakaan kannatin ei notku eikä narise, koko rakenne on varsin yksinkertainen ja siksi halpa toteuttaa. Sitäpaitsi ohjaustankoa käytetään ohjaamiseen eikä ylävartalon kannatteluun, joten kannattimeen ei edes kohdistu kovin suuria voimia.


      • 55555555555555555555
        mennäänköhänkään kirjoitti:

        Halpakaan kannatin ei notku eikä narise, koko rakenne on varsin yksinkertainen ja siksi halpa toteuttaa. Sitäpaitsi ohjaustankoa käytetään ohjaamiseen eikä ylävartalon kannatteluun, joten kannattimeen ei edes kohdistu kovin suuria voimia.

        Havainnot osoittavat aivan toista. Tuo voi vielä jossain määrin päteä vakiopyöriin, mutta hybridissä ohjaustangolla on melko paljon painoa ja sitä lisäksi käytetään tukipisteenä kun ajetaan putkelta.


      • mennäänköhänkään
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Havainnot osoittavat aivan toista. Tuo voi vielä jossain määrin päteä vakiopyöriin, mutta hybridissä ohjaustangolla on melko paljon painoa ja sitä lisäksi käytetään tukipisteenä kun ajetaan putkelta.

        Sekä ajoasento että -tekniikka on pielessä, jos näin on.


      • 55555555555555555555
        mennäänköhänkään kirjoitti:

        Sekä ajoasento että -tekniikka on pielessä, jos näin on.

        Eli joka ikisellä ammattiurheilijalla on sekä ajoasento että -tekniikka pielessä. Taidat olla trolli.


      • mennäänköhänkään
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Eli joka ikisellä ammattiurheilijalla on sekä ajoasento että -tekniikka pielessä. Taidat olla trolli.

        Paino käsillä puuduttaa kädet ja tangosta riuhtominen vie voimat, joten uskoisin että tämä puoli on ammattilaisillakin kunnossa. Toisaalta mukavuus ja energian säästely eivät ole keskeisimpiä tavoitteita ammattiurheilijoilla, joten välttämättä joka asiassa ei kannata heitä apinoida.


      • 55555555555555555555
        mennäänköhänkään kirjoitti:

        Paino käsillä puuduttaa kädet ja tangosta riuhtominen vie voimat, joten uskoisin että tämä puoli on ammattilaisillakin kunnossa. Toisaalta mukavuus ja energian säästely eivät ole keskeisimpiä tavoitteita ammattiurheilijoilla, joten välttämättä joka asiassa ei kannata heitä apinoida.

        Mitähän ihmettä mahdat sekoilla? Väitätkö nyt, että putkelta ajaminen olisi kaikissa olosuhteissa kelvoton tekniikka, vai oletko kirjoittanut mekaniikan lait uusiksi?


      • mennäänköhänkään
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Mitähän ihmettä mahdat sekoilla? Väitätkö nyt, että putkelta ajaminen olisi kaikissa olosuhteissa kelvoton tekniikka, vai oletko kirjoittanut mekaniikan lait uusiksi?

        Energiatehokkuutta tavoitteleva pyöräilijä vältää pääsääntöisesti putkelta polkemista. Putkelta ajaminen voi olla kuitenkin perusteltua jyrkissä ylämäissä, jotta ajaja saisi siirrettyä painopisteensä polkimien päälle. Tällöinkin on syytä valita riittävän kevyt välitys, jotta energiaa ei tuhlaudu ohjaustangon riuhtomiseen.


      • 55555555555555555555
        mennäänköhänkään kirjoitti:

        Energiatehokkuutta tavoitteleva pyöräilijä vältää pääsääntöisesti putkelta polkemista. Putkelta ajaminen voi olla kuitenkin perusteltua jyrkissä ylämäissä, jotta ajaja saisi siirrettyä painopisteensä polkimien päälle. Tällöinkin on syytä valita riittävän kevyt välitys, jotta energiaa ei tuhlaudu ohjaustangon riuhtomiseen.

        Niin ja lisäksi voimakkaissa kiihdytyksissä. Ja välillä on syytä nousta satulasta pois verenkierron takia.

        Putkelta ajettaessa toisella jalalla painetaan ja toisella vedetään ylös. Ihan jo Newtonin III lain mukaan voimalla on aina vastavoima. Ja tämä vastavoima kohdistetaan ohjaustankoon. Siinä on suotavaa, ettei ohjainkannatin ole mikään ihmeellinen rimpula.

        Toimiiko polkupyöräteollisuus sinusta ihan järjettömästi kun se käyttää rahaa etupään jäykkyyden parantamiseen?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Niin ja lisäksi voimakkaissa kiihdytyksissä. Ja välillä on syytä nousta satulasta pois verenkierron takia.

        Putkelta ajettaessa toisella jalalla painetaan ja toisella vedetään ylös. Ihan jo Newtonin III lain mukaan voimalla on aina vastavoima. Ja tämä vastavoima kohdistetaan ohjaustankoon. Siinä on suotavaa, ettei ohjainkannatin ole mikään ihmeellinen rimpula.

        Toimiiko polkupyöräteollisuus sinusta ihan järjettömästi kun se käyttää rahaa etupään jäykkyyden parantamiseen?

        Palsta tarvitsisi paremman moderaatorin, jotta nimimerkin mennäänköhnkään tapaiset haahuilijat saataisiin pois. Joku tolkku pitää kirjoituksissa olla.

        Nyt puhutaan hintaluokasta, jossa ei ole kelvollisia säätöstemmejä. Osa on huonoja, osa jopa vaarallisia.


      • mennäänköhänkään
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Niin ja lisäksi voimakkaissa kiihdytyksissä. Ja välillä on syytä nousta satulasta pois verenkierron takia.

        Putkelta ajettaessa toisella jalalla painetaan ja toisella vedetään ylös. Ihan jo Newtonin III lain mukaan voimalla on aina vastavoima. Ja tämä vastavoima kohdistetaan ohjaustankoon. Siinä on suotavaa, ettei ohjainkannatin ole mikään ihmeellinen rimpula.

        Toimiiko polkupyöräteollisuus sinusta ihan järjettömästi kun se käyttää rahaa etupään jäykkyyden parantamiseen?

        Maan vetovoima on se vastavoima polkemiselle. Ei tarvitse vetää ohjaustangosta.


      • 55555555555555555555
        mennäänköhänkään kirjoitti:

        Maan vetovoima on se vastavoima polkemiselle. Ei tarvitse vetää ohjaustangosta.

        Ei painovoimaa voi pahemmin tuossa hyödyntää, polkimet kun ovat pois pyörän keskilinjasta. Oletko edes koskaan ajanut pyörällä jossa on lukkopolkimet tai varvaskoukut?


      • mennäänköhänkään
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Ei painovoimaa voi pahemmin tuossa hyödyntää, polkimet kun ovat pois pyörän keskilinjasta. Oletko edes koskaan ajanut pyörällä jossa on lukkopolkimet tai varvaskoukut?

        Painovoimaa hyödynnetään aina polkiessa. Välityksen tulee olla niin kevyt, ettei ohjaustangosta tarvitse vetää vastavoiman tuottamiseksi.

        Polkimet eivät ole keskilinjalla ja siksi putkelta ajaessa pyörä kallistelee puolelta toiselle. Kallistelua säädellään pienillä ohjausliikkeillä polkemisen kanssa samassa tahdissa. Hartiat ja kädet pidetään rentoina.


      • Joo, siis ei
        mennäänköhänkään kirjoitti:

        Painovoimaa hyödynnetään aina polkiessa. Välityksen tulee olla niin kevyt, ettei ohjaustangosta tarvitse vetää vastavoiman tuottamiseksi.

        Polkimet eivät ole keskilinjalla ja siksi putkelta ajaessa pyörä kallistelee puolelta toiselle. Kallistelua säädellään pienillä ohjausliikkeillä polkemisen kanssa samassa tahdissa. Hartiat ja kädet pidetään rentoina.

        Herätys! Lopeta haaveilu! Kirjoittelet aivan skeidaa.


      • 55555555555555555555
        mennäänköhänkään kirjoitti:

        Painovoimaa hyödynnetään aina polkiessa. Välityksen tulee olla niin kevyt, ettei ohjaustangosta tarvitse vetää vastavoiman tuottamiseksi.

        Polkimet eivät ole keskilinjalla ja siksi putkelta ajaessa pyörä kallistelee puolelta toiselle. Kallistelua säädellään pienillä ohjausliikkeillä polkemisen kanssa samassa tahdissa. Hartiat ja kädet pidetään rentoina.

        Mutta se pyörähän lentää huuthelvettiin jos ei ohjaustangosta yhtään ota tukea.


      • mennäänköhänkään
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Mutta se pyörähän lentää huuthelvettiin jos ei ohjaustangosta yhtään ota tukea.

        Ei ohjaustangosta oteta tukea vaan sillä ohjataan. Siis jos ajotekniikka on hallussa.


      • 55555555555555555555
        mennäänköhänkään kirjoitti:

        Ei ohjaustangosta oteta tukea vaan sillä ohjataan. Siis jos ajotekniikka on hallussa.

        Joo, sovitaan sitten niin että polkupyöräyhtiöt ovat ihan tyhmiä kun panostavat etuosan jäykkyyden parantamiseen…


    • seagali

      Kyllä tuo Attokin on siinä hintaluokassa että sekin käy,itsellä ei vain yhtään kokemusta uusista pyöristä ja mikä on tänä päivänä hyvä.Enimmäkseen tosiaan ihan lenkkeily ajuun taajaman alueella ja mökkilenkkeihin myös(20km).

      • Lenkkeilyyn

        Edullisista pyöristä joku Kona Honky Tonk tai Bianchi Via Niro tms on hyvä valinta tuollaiseen.


    • seagali

      Niin kyllä se näistä merkeistä olisi valittava Crescent,Kona,Nishiki...Lähinnä mielessä olisi kuitenki hybridi. Budjetti on kuitenkin pidettävä siinä 600eurossa.Tässä nyt olisi jäljellä tällaiset vaihtoehdot: Crescent Helag,Crescent Atto,Kona Dew Plus, ja Nishiki hybrid 401.Honky Tonk menee hitusen kalliiksi. Itse en pyöriä pääse täällä testaamaan,joten äänestys pystyyn! Lenkkeilyajeluun kaupungissa/taajamassa ja myös hieman maantieajua.(Ei mihinkään maantiepyörään nyt tarvetta,ajelut kuitenkin sen verran vähäisiä siellä,ja ei muutenkaan niin Himokuntoiluun!)

      • HiPo

        Helagin tipauttaisin pois. Lopuista on vaikea sanoa ilman koeajoa. Kaikissa on hyvät ja huonot puolensa. Mututuntumalla ehkä Kona, mutta koeajo voisi muuttaa mieleni. (Tästä luokasta itse ottaisin Kona Dew Dropin, mutta se on vain oma mielipiteeni.)


      • 55555555555555555555
        HiPo kirjoitti:

        Helagin tipauttaisin pois. Lopuista on vaikea sanoa ilman koeajoa. Kaikissa on hyvät ja huonot puolensa. Mututuntumalla ehkä Kona, mutta koeajo voisi muuttaa mieleni. (Tästä luokasta itse ottaisin Kona Dew Dropin, mutta se on vain oma mielipiteeni.)

        Se vain, että Dew Dropia ei ole tehty pariin vuoteen. Samantyyppisiä pyöriä on, mutta ei ihan yhtä halvalla.


      • HiPo
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Se vain, että Dew Dropia ei ole tehty pariin vuoteen. Samantyyppisiä pyöriä on, mutta ei ihan yhtä halvalla.

        Näin näkyy olevan. Harmi. Taas yksi vaihtoehto vähemmän.


    • mtbJaHybridikuski

      Maantiepyörät ja tuon hyppykeppikeulan jättäisin pois laskuista heti alkuun. Droppitangollisen maantiepyörän edut ovat maantieajossa kiistattomat, mutta max 20km lenkit ja siis kaupunkimaisemissa ja varmaan pyöräteillä. Kantsii unohtaa aivan suosiolla, niistä ei ole tuommoisessa käytössä kuin haittaa.

      Itse valitsin tuon Nishikin ja Kona dew plussan väliltä. Attokin oli alkuun listoilla, kuten muutama muukin, mutta alurunko, alukeula ja ohkaset renkaat. Kiitos mutta ei kiitos. Mielummin jopo.

      Näistä jäljelle jäävistä Nishikissä on työnjäki huolitellumpaa ja siinä on sitä pyörän tuntua, kuten entivanhaan sanottiin. Kona on kevyempi mutta siitä jäi vähän sellainen muovinen maku. Ihan kuin pyörä olisi suuniteltu alihankkijoiden tarjouspyyntöjen peruteella. No niin se varmaan onkin. ;)

      Itse valitsin Nishikiin, sillä se on pyörä joka on selvästi suuniteltu käytön, eikä tarjouskilpailun perusteella. Huolellinen työnjälki, juuri kyseistä käyttöä varten ajatellut kiekot, renkaat, kurasuojat jne. kertovat että pyörän suunittelussa on oikeasti ajateltu käyttöä eikä paperilla tehtyjä vertailuja. Ja oli muutenkin sopivamman oloinen minulle. Tosin Kona Dew Plus ei mene pahasti pieleen ;)

    • 55555555555555555555

      Kuntoiluajolle oikea paikka ei ole kaupunki, vaan joku vähäliikenteinen pikkutie. Turvallisuussyistä kaupungissa tulee pitää nopeus kurissa, mikä vähentää kuntoilun tehoa.

      401 on voimansiirto-osiltaan ns. biltematasoa, eli kannattaa varautua kaikenlaisiin pikku yllätyksiin. Helagissa on tosiaan hieman paremmat vaihteet, mutta eivät nekään toki mitään ihan huippuluokkaa.

      Helagissa on joustokeula jonka hyödyllisyys on kyseenalainen. Siinä taitaa kuitenkin olla sentään jonkinlainen paluuvaimennus? Helagin kiekot ovat halvat ja erikoisen näköiset, joten ne mitä luultavimmin ovat melkoisia ongelmapesäkkeitä.

      Yhteenvetona sanottakoon, että harkitse uudelleen sitä kuntoilupaikkaa ja yritä hiukan venyttää budjettia mikäli mahdollista. Käytetty pyörä olisi tietysti myös yksi vaihtoehto, mutta sopivan koon löytäminen voi olla haasteellista.

    • mtbJaHybridikuski

      "Kuntoiluajolle oikea paikka ei ole kaupunki, vaan joku vähäliikenteinen pikkutie. Turvallisuussyistä kaupungissa tulee pitää nopeus kurissa, mikä vähentää kuntoilun tehoa."

      Siis aika harva viitsii ajaa autoa esimerkiksi helsingistä jonnekki nummelan taakse että saa pyöräillä parikymmentä kilometriä.

      Ja vaikka pääkaupungin keskusta ei ole ihanne paikka kuntoilla fillarilla, niin oulussa tai jyväskylässä tilanne on jo aika radikaalisti eri. Useimmille kuntoilu pyörällä ei ole maantiepyöräilyä tai maastopyöräilyä. Useimmille se on oikeammin muuta treeniä tukevaa liikuntaa, jossa ei paljoa keskivauhteja tai kilometrejä lasketa. Ennemminkin ajellaan kaupungilla ja katsellaan nähtävyyksiä jne..

      "401 on voimansiirto-osiltaan ns. biltematasoa, eli kannattaa varautua kaikenlaisiin pikku yllätyksiin."

      Ei ristus teitä. Deoren takavaihtaja on varmasti riittävää tasoa n.90%lle suomalaisista ja etuvaihtaja, oletko koskaan hiffannut kuinka kovalle rasitukselle se joutuu maastolajeja lukuunottamatta? Rataspakka ei ole tainnut koskaan pettää ilman ulkopuolista apua. Vai??

      Tuo ajatus että vähintää xt juontaa reilun parinkymmemen vuoden taakse. Silloin taisi olla lx se heikoin voimansiirtosarja josta takavaihtajassa rissat kesti yli 200km. Tämän päivän deoren toiminta on parempaa kuin tuolloisen xtr:n. Muoviosia niissä on senverran ettei niitä voi suositella kovempaan maastotykitykseen, mutta niin. Olikos tässä kyse maastopyörän hankinnasta kovaan käyttöön?

      Jos joku ostaa itselleen tämmösen hybridin ja sen myötä innostuukin pyöräilemään enemmän ja vauhdikkaammin, niin kuinkaan ei ole käynyt. Voimansiirto on helppo tarvittaessa päivittää, kuten kaikki muutkin osat. Mulla on vielä markka-aikana ostettu alurunkoinen k2, jolla voi lähteä kisoihin vaikka heti. Kovin montaa alkuperäisosaa siinäkään ole, vaikka osat oli lx/xt. Itseasiassa se voimansiirron "heikoin lenkki", lx etuvaihtaja, on alkuperäinen mutta kaikki muu on vaihtunut ja osa moneen kertaan.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        "...Deoren takavaihtaja on varmasti riittävää tasoa n.90%lle..."

        Tuossa se ongelma onkin tiivistettynä. :D Eräät valmistajat laittavat takavaihtajaksi jonkin kelvollisen ja myyvät pyörää sillä. Sitten kaikki muu (kahvat, vaijerit, navat, keskiö jne) onkin täyttä roskaa. Jos mainoksesta löytyy täydellinen erittely osista, on vika ostajan. Jos sivuilla ei ole täydellistä erittelyä, on teko mielestäni huijaus.


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Aloittaja puhui 20km lenkeistä. Hän on oikeassa, siitä ne alkavat. Hyvin nopeasti, kun tekniikka on hallussa, lenkkien pituus kasvaa. Normaalilla kuntoilijalla yksi lenkki viikossa on /- 100km.

      http://www.suomalainen.com/fi/Pyöräilijän-käsikirja-sku-P9789522201058

      Huonosti valitusta kansikuvasta huolimatta tuossa Ben Hewittin Pyöräilijän käsikirjassa on tiiviissä paketissa juuri aloittelijan tarvitsemat tiedot.

    • mtbJaHybridikuski

      Myöskään kaikki alta deoren ei ole roskaa tai kuraa. Onkohan niin ettet edes tiedä mitä eroa tietyillä shitmandon osasarjoilla on vai onko vaikea ymmärtää, ettei ihan joka pyörään kannata tunkea sitä mahdollisimman kevyttä osaa? Tämmöisissä pyörissä väärään paikkaan laitettu xt on vain rasite.

      Altus on täysin toimiva vaihde. Etenkin etuvaihtajana, sillä siihen ei tule juurikaan rasitusta. Takavaihtajassa on aivan väärässä paikassa muovia, joten sitä harvemmat käyttävät. Siksi sinne on laitettava se deore. Formula navat eivät ole keveimpiä mitä mailmasta löytyy, mutta varmasti kestää ja pitkän matkan kestääkin ja joka säässä.Vaihdevivut on niinikään altus eli täsmälliset ja varmatoimiset, mutta vaihteen osoittimen vuoksi eivät sovellu maastoajoon. Muuassa käytössä oikein hyvät ja täsmalliset. Ratassarja HG kestää vaikka kisakäyttöä jos kisaajalla ei ole tarvetta saada n,30 grammaa kevyempää. Välitykset eivät ole xc kisoihin kohdillaan, mutta eikön nuilla pyöräteillä ja mäessä pärjää. Kammet eivät ole maastopyörään riittävän tukevat, mutta se on varmaa ettei kukaan niitä poikki polje eikä painossakaan ole sanomista. Polkimet on pitkälle makukysymys, mutta nuo ainakin kestää ja niillä polkee vaikka avojaloin.

      Voisitko siis täsmentää mikä osasarja tuossa pyörässä on kuraa ja voisitko vähän perustella sitä muuten kuin katsomalla shitmandon katalookista että ovat eri tasolla kun kilpatason maastopyöriin tarkoitetut osat.. Sen voin vinkiksi kertoa, että todella moni matkapyöräiliä tohtii noilla osasarjoilla ajella eteläeuroopasta aina norkappiin asti ja pääsevät vielä takaisin.

      • 55555555555555555555

        ”Formula navat eivät ole keveimpiä mitä mailmasta löytyy, mutta varmasti kestää ja pitkän matkan kestääkin ja joka säässä.”

        No jaa, tuossa muutama kuukausi takaperin tuli ajettua fitnesshybridissä kiinni olleesta Formulan OEM-etunavasta akseli vinoon. Johonkin tienrailoon kai kolahtanut talvella liian kovaa. Laakerinkartiot olivat myös mennet kuopalle. Vaihdoin sitten siihen kaikki sisuskalut ja taas matka jatkuu.

        Voi olla, että tilanne on aivan muutaman viime vuoden aikana muuttunut, mutta minä en menisi edes peruspyörässä mielelläni Aliviosta tai ehkä Acerasta alaspäin enää. Minulla oli tuossa taannoin Crescentin enimmäkseen Altus-tasoinen halpa pomppukeppihybridi. En halua sellaista enää ikinä.


      • mtbJaHybridikuski
        55555555555555555555 kirjoitti:

        ”Formula navat eivät ole keveimpiä mitä mailmasta löytyy, mutta varmasti kestää ja pitkän matkan kestääkin ja joka säässä.”

        No jaa, tuossa muutama kuukausi takaperin tuli ajettua fitnesshybridissä kiinni olleesta Formulan OEM-etunavasta akseli vinoon. Johonkin tienrailoon kai kolahtanut talvella liian kovaa. Laakerinkartiot olivat myös mennet kuopalle. Vaihdoin sitten siihen kaikki sisuskalut ja taas matka jatkuu.

        Voi olla, että tilanne on aivan muutaman viime vuoden aikana muuttunut, mutta minä en menisi edes peruspyörässä mielelläni Aliviosta tai ehkä Acerasta alaspäin enää. Minulla oli tuossa taannoin Crescentin enimmäkseen Altus-tasoinen halpa pomppukeppihybridi. En halua sellaista enää ikinä.

        "No jaa, tuossa muutama kuukausi takaperin tuli ajettua fitnesshybridissä kiinni olleesta Formulan OEM-etunavasta akseli vinoon. Johonkin tienrailoon kai kolahtanut talvella liian kovaa. Laakerinkartiot olivat myös mennet kuopalle. Vaihdoin sitten siihen kaikki sisuskalut ja taas matka jatkuu."

        Heh heh, heh. Taisi kuitenkin vääntyä se akseli kun taitamattomuuttasi purit navan päin pers.. ja käytit rautakankea pihtien sijasta ;)

        "mutta minä en menisi edes peruspyörässä mielelläni Aliviosta tai ehkä Acerasta alaspäin enää"

        Takavaihtajissa aikalailla näin on. Riippuu vähän siitä paljonko tulee ajeltua/kausi, eli minkäverran kilometrejä huoltoväliin tulee. Melkeimpä jättäisin sen alivionkin nuorisopyöriin. Etuvaihtajien suhteen normikäytössä on oikeastaan aivan sama mikä siellä luuraa. Muovia niissä on kaikissa slx:tä alaspäin, mutta sou, eihän ne paljoa edes voi kulua. Jos sen kuitenkin saa rikottua, niin pyöräkauppojen hyllyltä saa uuden tilalle.


      • 55555555555555555555
        mtbJaHybridikuski kirjoitti:

        "No jaa, tuossa muutama kuukausi takaperin tuli ajettua fitnesshybridissä kiinni olleesta Formulan OEM-etunavasta akseli vinoon. Johonkin tienrailoon kai kolahtanut talvella liian kovaa. Laakerinkartiot olivat myös mennet kuopalle. Vaihdoin sitten siihen kaikki sisuskalut ja taas matka jatkuu."

        Heh heh, heh. Taisi kuitenkin vääntyä se akseli kun taitamattomuuttasi purit navan päin pers.. ja käytit rautakankea pihtien sijasta ;)

        "mutta minä en menisi edes peruspyörässä mielelläni Aliviosta tai ehkä Acerasta alaspäin enää"

        Takavaihtajissa aikalailla näin on. Riippuu vähän siitä paljonko tulee ajeltua/kausi, eli minkäverran kilometrejä huoltoväliin tulee. Melkeimpä jättäisin sen alivionkin nuorisopyöriin. Etuvaihtajien suhteen normikäytössä on oikeastaan aivan sama mikä siellä luuraa. Muovia niissä on kaikissa slx:tä alaspäin, mutta sou, eihän ne paljoa edes voi kulua. Jos sen kuitenkin saa rikottua, niin pyöräkauppojen hyllyltä saa uuden tilalle.

        ”Heh heh, heh. Taisi kuitenkin vääntyä se akseli kun taitamattomuuttasi purit navan päin pers.. ja käytit rautakankea pihtien sijasta ;)”

        Höpsis.


      • mtbJaHybridikuski
        55555555555555555555 kirjoitti:

        ”Heh heh, heh. Taisi kuitenkin vääntyä se akseli kun taitamattomuuttasi purit navan päin pers.. ja käytit rautakankea pihtien sijasta ;)”

        Höpsis.

        Tiäksää, tai no.

        Mulla edelliselle käyttöpyörälle tuli työmatka-ajoa 4700km/vuosi ja muut hyötyajot päälle. Formulan navoissa ei mitään vikaa tai kulumaa vaikken edes huoltanut niitä kolmeen ensimmäiseen vuoteen. Kun sain sen inspiraation vaihtaa laakerit varmuuden vuoksi, niin koko helahoito oli kuin uusi. Maasturissa oli edessä formulan napa, pinnat ja kiekko dh kamaa ja rock hoxin 100mm joustokeula sieltä laadukkaimmasta päästä paikallaan kun tuli se iso oho. Tuloksena joustokeulasta ilmat pihalle, parikymmentä pinnaa irtosi kiekosta joka meni poikki. Siis keulasta hajos kaikki muu kun se napa...


      • 55555555555555555555
        mtbJaHybridikuski kirjoitti:

        Tiäksää, tai no.

        Mulla edelliselle käyttöpyörälle tuli työmatka-ajoa 4700km/vuosi ja muut hyötyajot päälle. Formulan navoissa ei mitään vikaa tai kulumaa vaikken edes huoltanut niitä kolmeen ensimmäiseen vuoteen. Kun sain sen inspiraation vaihtaa laakerit varmuuden vuoksi, niin koko helahoito oli kuin uusi. Maasturissa oli edessä formulan napa, pinnat ja kiekko dh kamaa ja rock hoxin 100mm joustokeula sieltä laadukkaimmasta päästä paikallaan kun tuli se iso oho. Tuloksena joustokeulasta ilmat pihalle, parikymmentä pinnaa irtosi kiekosta joka meni poikki. Siis keulasta hajos kaikki muu kun se napa...

        Eli kun sinulla ei ole tullut vastaan tuota vikaa niin kenelläkään ei voi ikinä tulla?


      • mtbJaHybridikuski
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Eli kun sinulla ei ole tullut vastaan tuota vikaa niin kenelläkään ei voi ikinä tulla?

        Toki kaikkiin osiin ja runkoihinkin voi tulla vikoja, mutta kertomasi vika ja arviosi syystä antoivat täysin riittävät eväät "diaknoosiin". Etenkin kun olet niin julistanut ettei hybrideillä tee mitään ja itsellesi et niitä suostuisi hankkimaan, joten oletettavasti et ole kyseisellä pyörällä edes liiemmin ajanut.. ;)

        Forumulan navat ovat yksiä parhaista perusnavoista. Samoja napoja saa muutamalla muullakin nimellä. Grammanfiilaajille, hifisteliöille eikä kilpapyöräilijöille ne eivät ole parhaat mahdolliset, mutta alle 10 000 km/vuosi ajeleville ne ovat mainioita.


      • 55555555555555555555
        mtbJaHybridikuski kirjoitti:

        Toki kaikkiin osiin ja runkoihinkin voi tulla vikoja, mutta kertomasi vika ja arviosi syystä antoivat täysin riittävät eväät "diaknoosiin". Etenkin kun olet niin julistanut ettei hybrideillä tee mitään ja itsellesi et niitä suostuisi hankkimaan, joten oletettavasti et ole kyseisellä pyörällä edes liiemmin ajanut.. ;)

        Forumulan navat ovat yksiä parhaista perusnavoista. Samoja napoja saa muutamalla muullakin nimellä. Grammanfiilaajille, hifisteliöille eikä kilpapyöräilijöille ne eivät ole parhaat mahdolliset, mutta alle 10 000 km/vuosi ajeleville ne ovat mainioita.

        ”Etenkin kun olet niin julistanut ettei hybrideillä tee mitään ja itsellesi et niitä suostuisi hankkimaan, joten oletettavasti et ole kyseisellä pyörällä edes liiemmin ajanut.. ;)”

        Hölynpölyä. Sinä taidat kuvitella, että täällä on vain yksi kirjoittaja, joka ei erityisemmin pidä pilipaliosista.


      • mtbJaHybiridikuski
        55555555555555555555 kirjoitti:

        ”Etenkin kun olet niin julistanut ettei hybrideillä tee mitään ja itsellesi et niitä suostuisi hankkimaan, joten oletettavasti et ole kyseisellä pyörällä edes liiemmin ajanut.. ;)”

        Hölynpölyä. Sinä taidat kuvitella, että täällä on vain yksi kirjoittaja, joka ei erityisemmin pidä pilipaliosista.

        Nimimerkki vaihtuu mutta jutut pysyy samana.. Siitäkin on hyvä tehdä "diaknoosi".


    • seagali

      Mikä tuosta joustokeulasta tekee sitten huonon?Onko kellään kokemuksia Helagista?Ei ole ikinä ollut joustakeulaista,entinen on Crescent merkkinen itsellä myös,mutta jo yli 10v vanha.

      • mtbJahybridikuski

        Se ei ole joustokeula sanan varsinaisessa mielessä. Se on lähinnä tärinän vaimennin, joka pehmentää myös yksittäisen iskun vaikutusta ranteisiin. Jos niitä iskuja tulee useampia niin sen toiminta tulee ikäänkuin jälkijunassa ja ajo-ominaisuuksien parantamisen sijasta se huonontaa niitä. No saapahan sen avulla helpossakin mäessä alamäkiajon fiilistä, jos pitää sitä hyvänä...

        Lisäksi siinä on monta särkyvää osaa, joiden kestämättömyydestä alkaa olla jo kiitettävästi näyttöä. Lennosta lukittavuuskaan ei onnistu kivutta, joten sen kanssa käy joko niin että se polkemisen tehoa tai on turha ilmanvastus. Riipuu siittä unohdatko sen lukituksi vai avatuksittöä.

        Mukavahan se on sopivassa paikassa, eikä ole huonointa mitä löytyy. Tuosta vielä asteen huonomman toimintaa kuvaa hyvin täällä viljelty termi: hyppykeppi.

        Jos kuitenkin päädyt helagiin, niin vaihdata suosiolla se haarukka jo liikkeessä.


      • Nishiki 401

        Minulla on Nishiki 401 vuosimallia 2009 otettu käyttöön keväällä 2010, sillä ajettu n. 6500 km. Tuossa linkissä maininta etuhaarukka hi-ten terästä, tuollainen myös omassani, omasta mielestäni Tunturi aluhaarukkaan nähden parempi. Pomppukeulaa en myöskään halunnut pyörääni , ostohetkellä ois ollut tunturin joustokeula mut ei.
        Pyörääni olen vain peseskellyt ja putsaillut ketjuja ja tietysti öljynnyt ketjut.
        Paras pyöräni tähän astisista.


      • joo, siis ei
        Nishiki 401 kirjoitti:

        Minulla on Nishiki 401 vuosimallia 2009 otettu käyttöön keväällä 2010, sillä ajettu n. 6500 km. Tuossa linkissä maininta etuhaarukka hi-ten terästä, tuollainen myös omassani, omasta mielestäni Tunturi aluhaarukkaan nähden parempi. Pomppukeulaa en myöskään halunnut pyörääni , ostohetkellä ois ollut tunturin joustokeula mut ei.
        Pyörääni olen vain peseskellyt ja putsaillut ketjuja ja tietysti öljynnyt ketjut.
        Paras pyöräni tähän astisista.

        Ostin pennuille tuollaisen. Jälkeenpäin kaduttaa. Pyörä on ok lyhyillä, viiden kilometrin matkoilla. Ajo-ominaisuudet eivät riitä lenkkeilyyn.


      • HiPo
        mtbJahybridikuski kirjoitti:

        Se ei ole joustokeula sanan varsinaisessa mielessä. Se on lähinnä tärinän vaimennin, joka pehmentää myös yksittäisen iskun vaikutusta ranteisiin. Jos niitä iskuja tulee useampia niin sen toiminta tulee ikäänkuin jälkijunassa ja ajo-ominaisuuksien parantamisen sijasta se huonontaa niitä. No saapahan sen avulla helpossakin mäessä alamäkiajon fiilistä, jos pitää sitä hyvänä...

        Lisäksi siinä on monta särkyvää osaa, joiden kestämättömyydestä alkaa olla jo kiitettävästi näyttöä. Lennosta lukittavuuskaan ei onnistu kivutta, joten sen kanssa käy joko niin että se polkemisen tehoa tai on turha ilmanvastus. Riipuu siittä unohdatko sen lukituksi vai avatuksittöä.

        Mukavahan se on sopivassa paikassa, eikä ole huonointa mitä löytyy. Tuosta vielä asteen huonomman toimintaa kuvaa hyvin täällä viljelty termi: hyppykeppi.

        Jos kuitenkin päädyt helagiin, niin vaihdata suosiolla se haarukka jo liikkeessä.

        Eivät ne oikein toimi tärinän vaimentimenakaan. Ainakin oman kokemukseni mukaan halvat joustokeulat ovat sen verra pintakovia, että ne toimivat jotenkuten ainoastaan isommissa yksittäisissä pompuissa. Talvella ei niissäkään eikä kesälläkään kovin pitkään ellei muista huoltaa ja herkistellä haarukka ahkeraan. Muuten tuossa yllä tulikin jo mainittua muut huonot puolet. Lisäisin vielä noin kilon ylimääräistä painoa ja ylimääräisen klapin aiheuttaman epämääräisyyden.

        Kannattaa tietenkin kokeilla. Pitää kuitenkin muistaa, että uutena joustokeula on herkimmillään. Se ei siitä tule paranemaan ainoastaa klappi lisääntyy ja toiminta jäykistyy.


      • niin, siis joo
        joo, siis ei kirjoitti:

        Ostin pennuille tuollaisen. Jälkeenpäin kaduttaa. Pyörä on ok lyhyillä, viiden kilometrin matkoilla. Ajo-ominaisuudet eivät riitä lenkkeilyyn.

        Kotieläimille on kokonaan oma palstansa.


      • mtbJaHybridikuski
        joo, siis ei kirjoitti:

        Ostin pennuille tuollaisen. Jälkeenpäin kaduttaa. Pyörä on ok lyhyillä, viiden kilometrin matkoilla. Ajo-ominaisuudet eivät riitä lenkkeilyyn.

        Mitä rotua pentu on?

        "Pyörä on ok lyhyillä, viiden kilometrin matkoilla. Ajo-ominaisuudet eivät riitä lenkkeilyyn."
        Jos et jaksa tai kykene pyöräillä yli viittä kilometriä, niin ehkä kannattaisi käydä lääkärillä. Voit olla vakavasti sairas. Jos kuitenkin olet perusterve mutta kurakuntoinen, niin nyt on hyvä aika aloittaa kuntoilu. Vinkkejä löydät vaikkapa tuolta > http://www.slu.fi/matkalla-jossain/valmistaudu/pyoraily/


      • Heh heh
        mtbJaHybridikuski kirjoitti:

        Mitä rotua pentu on?

        "Pyörä on ok lyhyillä, viiden kilometrin matkoilla. Ajo-ominaisuudet eivät riitä lenkkeilyyn."
        Jos et jaksa tai kykene pyöräillä yli viittä kilometriä, niin ehkä kannattaisi käydä lääkärillä. Voit olla vakavasti sairas. Jos kuitenkin olet perusterve mutta kurakuntoinen, niin nyt on hyvä aika aloittaa kuntoilu. Vinkkejä löydät vaikkapa tuolta > http://www.slu.fi/matkalla-jossain/valmistaudu/pyoraily/

        Kankialumiininen trekkingpyörä on epämielyttävä. V-käyrä kasvaa ennen kuin kilometrit karttuvat.


      • fillaristinainen
        joo, siis ei kirjoitti:

        Ostin pennuille tuollaisen. Jälkeenpäin kaduttaa. Pyörä on ok lyhyillä, viiden kilometrin matkoilla. Ajo-ominaisuudet eivät riitä lenkkeilyyn.

        Tätä keskustelua lukiessa ei aina voi oikein ymmärtää - okei - en tiedä fillareista mitään, mutta vetelen omalla vanhalla DBS:llä 23-40 km lenkkejä kesäaikaan useamman viikossa ja se pyörä on raskasta tekoa jostain vuodelta '96. Silloin teininä sillä tuli poljettua Ahvenanmaallakin ja ei kyllä koskaan tullut mieleenkään, että jos ei jaksa niin vika on pyörässä eikä polkijassa!


      • Joo, siis ei
        fillaristinainen kirjoitti:

        Tätä keskustelua lukiessa ei aina voi oikein ymmärtää - okei - en tiedä fillareista mitään, mutta vetelen omalla vanhalla DBS:llä 23-40 km lenkkejä kesäaikaan useamman viikossa ja se pyörä on raskasta tekoa jostain vuodelta '96. Silloin teininä sillä tuli poljettua Ahvenanmaallakin ja ei kyllä koskaan tullut mieleenkään, että jos ei jaksa niin vika on pyörässä eikä polkijassa!

        80-luvulla ja satunnaisesti vielä 90-luvulla tehtiin hyviä retkipyöriä. Niissä oli klassisesti mitoitettu teräsrunko ja droppitanko.


    • mtbJaHybridikuski

      Kankialumiininen trekkinpyörä teräshaarukalla on mukavampi kuin kankialumiininen crossari kankialumiinisella haarukalla.

      Kokeile vaikka sitten kun jaksat sen femman polkea vaikka alamäkeen.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Siinä mielessä teräsrunkoiset ovat varteenotettava vaihtoehto, jos kuitu on liian kallis.


    • Uusi polkupyörä?

      Mistä löytyisi Crescentin pyörien painot? Mm. Helag ja Atto kiinnostaisivat, mutta tietoa pyörien painoista on huonosti saatavilla. Ilmeisesti Attossa on sileämmät renkaat kuin Helagissa? Pyörä tulisi sekalaiseen käyttöön, eikä hiekoitussoran tai metsäpoluilla pyörähtämisen pitäisi tuottaa ongelmia. Toki renkaita saa kaupasta, mutta aina parempi jos sopivat on mukana.

      Helagin keulasta (tai ainakin halvan hintaluokan joustokeulista yleensä) on puhuttu paljon negatiivista tässä ketjussa. Muutaman vuoden (halvalla) joustokeulalla ajaneena jäykkä keula tuntui kokeiltaessa epämukavan kovalta reunakivien ylityksissä ja muissa isommissa töyssyissä. Itselle joustokeulan suurin ongelma tuntuisi olevan runkoputken nouseminen liian korkealle. Tuohan se toki painoakin lisää.

      Crescentin sivuilla mainitaan Helagissa olevan hydrauliset levyjarrut. Onko kyseessä virhe, kun jälleenmyyjien sivuilla puhutaan vain mekaanisista levyjarruista?

      • hopihopi

        Oisko muuten huono idea käydä ihan pyöräliikkeessä katsastamassa tilanne? Kysäistä myyjältä painot ja katsastaa renkaat, jarrut ja rungon mittasuhteet jne. ihan livenä..

        Jos sen keulan ominaisuudet on mielestäsi ok niin sitten on. Ei sillä ole merkitystä onko se minusta susi, vaan mitä itse pidät siitä. Minä vertaan sitä maastopyörän keulaan niillä kokemuksilla mitä minulla on, en siis sinun vaatimuksia ja kokemuksia osaa arvioida. Eikä kukaan muukaan vaikka sitä esittävätkin osaavansa.

        Renkaat menevät kuitenkin vaihtoon. Ennemmin tai myöhemmin. Minusta se on aika merkityksetön asia. Kaikilla ne kuitenkin pyörii.


      • P Kaattori

        PROVO

        Eihän kukaan osta oikeasti tuollaiseen käyttöön tuollaista pyörää. Saattaa kyllä yrittää myydä.


      • Joo, siis ei

      • löysä on joskus pare
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Cressun kuntoilijoille sopivat mallit myydään Suomessa Biancheina. Ruotsissa noita saa myös oransseina ja Cressun teipeillä.

        http://www.bianchi.com/fi/home/home.aspx

        Katso esimerkiksi Via Nirone.

        No on nämä vastaukset aika soppaa (ei soopaa...). Alkuperäinen tarkoitus ja hintaluokka näköjään unohtuu hifistelijöiltä. Vaihdoin omaan maastorunkoiseen (kyllä - olen lyhyehkö ja halusin lyhyen etäisyyden satulan ja tangon väliin) teräsetuhaarukan tilalle rst haarukan, koska ranteet tulivat kipiäksi yli 150km päivämatkoilla; ja koska läpikävin ranneahtautuman leikkauksen, joustokeula on ainoa mitä voi enää sietää. Toki lyhyt matka menee pehvan ja jalkojen varassakin ranteet rentoina ja kyynärpäät koukussa, mutta kun haluaa retkuilla yli 2 tonnin matkoja. Samoin selkäkivut vähenivät kun satulaputki vaihtui jousitettuun versioon. Näissä molemmissa säädöt on toki tärkeät, ja aina kompromissa; ylämäessä ehkä voimaa karkaa, mutta energiaa säästyy kun ei tasaisella tarvitse niin jännittää koko kehoa. Tottakai painoa tulee pyörään, mutta nyt ei hifistellä, vaan haluan nauttia matkan teosta. Vinkiksi että vaihtoehtoja kannattaa harkita.


      • LZ 127
        löysä on joskus pare kirjoitti:

        No on nämä vastaukset aika soppaa (ei soopaa...). Alkuperäinen tarkoitus ja hintaluokka näköjään unohtuu hifistelijöiltä. Vaihdoin omaan maastorunkoiseen (kyllä - olen lyhyehkö ja halusin lyhyen etäisyyden satulan ja tangon väliin) teräsetuhaarukan tilalle rst haarukan, koska ranteet tulivat kipiäksi yli 150km päivämatkoilla; ja koska läpikävin ranneahtautuman leikkauksen, joustokeula on ainoa mitä voi enää sietää. Toki lyhyt matka menee pehvan ja jalkojen varassakin ranteet rentoina ja kyynärpäät koukussa, mutta kun haluaa retkuilla yli 2 tonnin matkoja. Samoin selkäkivut vähenivät kun satulaputki vaihtui jousitettuun versioon. Näissä molemmissa säädöt on toki tärkeät, ja aina kompromissa; ylämäessä ehkä voimaa karkaa, mutta energiaa säästyy kun ei tasaisella tarvitse niin jännittää koko kehoa. Tottakai painoa tulee pyörään, mutta nyt ei hifistellä, vaan haluan nauttia matkan teosta. Vinkiksi että vaihtoehtoja kannattaa harkita.

        Sitten kun vielä selvitetään, mikä oli plasebon osuus tuossa. Noissa paskajousituksissa harvemmin on mitään vaimennuksia, mikä ei ole hyvä juttu ajomukavuuden saati -turvallisuuden kannalta.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        löysä on joskus pare kirjoitti:

        No on nämä vastaukset aika soppaa (ei soopaa...). Alkuperäinen tarkoitus ja hintaluokka näköjään unohtuu hifistelijöiltä. Vaihdoin omaan maastorunkoiseen (kyllä - olen lyhyehkö ja halusin lyhyen etäisyyden satulan ja tangon väliin) teräsetuhaarukan tilalle rst haarukan, koska ranteet tulivat kipiäksi yli 150km päivämatkoilla; ja koska läpikävin ranneahtautuman leikkauksen, joustokeula on ainoa mitä voi enää sietää. Toki lyhyt matka menee pehvan ja jalkojen varassakin ranteet rentoina ja kyynärpäät koukussa, mutta kun haluaa retkuilla yli 2 tonnin matkoja. Samoin selkäkivut vähenivät kun satulaputki vaihtui jousitettuun versioon. Näissä molemmissa säädöt on toki tärkeät, ja aina kompromissa; ylämäessä ehkä voimaa karkaa, mutta energiaa säästyy kun ei tasaisella tarvitse niin jännittää koko kehoa. Tottakai painoa tulee pyörään, mutta nyt ei hifistellä, vaan haluan nauttia matkan teosta. Vinkiksi että vaihtoehtoja kannattaa harkita.

        Halpis jousto on todellisuudessa pintakovempi kuin kuitu tai teräs. Tiedän sen varsin hyvin, koska minulla on kyynärpäissä vanhat urheiluvammat.

        Alurunko on huono valinta henkilölle, jolla on selkä ongelmia. Silloin tarvitaan paremmin absorpoiva teräs- tai kuiturunko. Spessu on vienyt idean Roubaix mallistossa vielä pykälää pidemmälle.

        http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-specialized-roubaix-elite-sl2-11-44231


      • vanha pyyhekumi
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Halpis jousto on todellisuudessa pintakovempi kuin kuitu tai teräs. Tiedän sen varsin hyvin, koska minulla on kyynärpäissä vanhat urheiluvammat.

        Alurunko on huono valinta henkilölle, jolla on selkä ongelmia. Silloin tarvitaan paremmin absorpoiva teräs- tai kuiturunko. Spessu on vienyt idean Roubaix mallistossa vielä pykälää pidemmälle.

        http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-specialized-roubaix-elite-sl2-11-44231

        Mitenköhän tuollaiset kuminpalaset rungossa kestää ajan hammasta, meneekö runko vaihtoon muutaman vuoden kuluttua?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        vanha pyyhekumi kirjoitti:

        Mitenköhän tuollaiset kuminpalaset rungossa kestää ajan hammasta, meneekö runko vaihtoon muutaman vuoden kuluttua?

        Eivät varmasti ole ikuisia. Jos haluaa pitkäikäise ja mukavan pyörä, kannattaa katsella terästä ja titaania.

        Konan Honky Tonk on tietojeni mukaan halvin Suomessa yleisesti myytävä teräsrunkoinen pyörä, josta on järkevä kokojakauma.

        http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=honky_tonk


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe