Suurelle osalle juuri nämä keltuiaset ovat pannassa, jos kärsii korkeasta kolesterolista.
Vaikka ruuan kolesteroli vaikuttaa vahän, tai kohtuullisesti, sitä silti kannattaa syödä maltillisesti.
Mutta pääsiäinen tulee, saa Mattilakin syödä munia, suklaa sellaisia ison vatsansa täyteen...
Suklaata, tätä maukasta makeaa suklaata, johon Mattilakin on heikkona. (tai ainakin oli)
Kananmunan keltuaisissa paljon kolesterolia!
3
90
Vastaukset
- -ö.lkjhgfds
Jos et halua suotta stressata, kannattaa muuttaa Norjaan, jossa kolesterolin ylärajaksi on asetettu 6.9 mmol/l. Sveitsissä saisi myös olla rauhassa kolesteroliuhkailijoilta, sillä kyseisen maan kansalaisilla on koko maailman korkeimmat kolesterolitasot, eikä juurikaan sydän- ja verisuonisairauksia. Vertailukohdaksi nostettakoon Australian aboriginaalit, joilla on maailman matalin kolesterolitaso, mutta sydänkuolleisuus maailman huippuluokkaa.
- weertty
Kun minä olen täysin terve eikä minun tarvitse tarkkailla syömistäni, niin voin syödä munia joka aamu kaksi kappaletta! Ja itse asiassa voi jokainen, joka haluaa olla täysin terve.
Päivällä vaikkapa kanaa ja kasviksia, päälle öljyä ja välipalaksi jugurttia ja illalla pähkinöitä ja salaattia tai mitä nyt sattuu olemaan... Pääsiäismuniakin syön, kun on kerran pääsiäinen!
Harmittaako Lutuusta, kun olen niin terve!??? - qwedvgg
Jo vuonna 2009 Iltasanomatkin uutisoi asiasta, vaikka yhtä uskottiin rasvan nostavan koelsterolia.
http://www.iltasanomat.fi/terveys/kananmuna-ei-nostakaan-kolesterolia/art-1288339631732.html
"Kananmunassa on runsaasti laadukasta proteiinia ja monia vitamiineja. Siinä on rasvaa saman verran kuin kanan lihassa ja tyydyttyneiden rasvahappojen osuus on pienempi kuin naudan ja porsaan lihassa mutta suurempi kuin kasviöljyissä. Kananmunassa on siten ravitsemuksen kannalta monia arvokkaita ominaisuuksia, mutta sen ongelmaksi on muodostunut keltuaisen sisältämä kolesteroli. Yhdessä kananmunassa kolesterolia on noin 200 mg, kun kolesterolia on samassa määrässä lihaa tai rasvaista juustoa noin 35 mg. Koska solujen rakentama kolesteroli vaikuttaa veren kolesterolipitoisuuteen enemmän kuin ravinnosta saatu, ei kolesterolin saanti ruoasta kuitenkaan vaikuta mainittavasti veren kolesteroliin suurimmalla osalla ihmisistä."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00066
Ja sitten tullaan yhä lähemmäs nykypäivää:
http://www.mtv3.fi/makuja/uutiset.shtml/vuoden-luonnontieteilija-kananmuna-sittenkin-terveellista?1403846
"Vuoden luonnontieteilijä 2011 -palkinnon saanut professori Rainer Huopalahti näkee, että suurin osa väestöstä voisi syödä kananmunaa jopa neljä kertaa viikossa. Kananmunan kolesterolia ei nähdä yhtä isona peikkona kuin ennen. "
http://www.iltasanomat.fi/terveys/totuus-kananmunasta-tutkijat-yllattyivat/art-1288369008727.html
"Jos pidät kananmunista, uusi amerikkalaistutkimus tuo hyviä uutisia. Kansallisessa tutkimuksessa nimittäin todettiin, että kananmunat sisältävät itse asiassa 14 % vähemmän kolesterolia ja 64 % enemmän D-vitamiinia kuin aiemmin on ajateltu, uutisoi cbsnews.com."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san3123655Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell292016Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.441646- 841491
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.971290- 1441191
- 811074
Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.961038Kannattaa ymmärtää se asia
että mitään stalkkausta tai hakkerointia ei tapahdu. Oikeasti kannattaa tutkituttaa päänsä.212867Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.61787