Tällaisia kysymyksiä on täällä tuhansia, mutta esitänpä jälleen uuden.
Olen reippaasti ylipainoinen, mitat 181/108. Olen taistellut painoni kanssa ja kärsinyt siitä jo pitkään, mutten oikeastaan kertaakaan saanut aikaan mitään näkyviä tuloksia. Kun lapseni vuosi sitten syntyi, laihduin hetkellisesti, mutta puolessa vuodessa kaikki kerääntyi takaisin. Sittemmin on ollut sitä jojoilua vain siinä viiden kilon sisällä ees taas.
Nyt mittani on täynnä, minun on pystyttävä siihen! Voin jo henkisestikin hyvin huonosti. Oma peilikuva masentaa ja energia on vähissä.
Olen menossa kesäkuussa naimisiin. Siinä olisi yksi hyvä syy laihtua kesään mennessä. Siihen on nyt siis aikaa hieman reilu 2 kuukautta.
Onko jo liian myöhäistä? Vai voinko tässä ajassa laihtua vielä 10 kiloa?
Alan olla epätoivoinen kun en osaa vain tarttua tuumasta toimeen. Tunnen itseni tyhmäksi kun en osaa ottaa itseäni niskasta kiinni enkä ihan totta puhuen oikein edes tiedä miten saada laihdutus kunnolla alkuun. Minusta se tuntuu kamalan vaikealta.
Olen pikkuhiljaa lisännyt liikuntaa, 3-5 kertaa viikossa noin tunti kerrallaan, riittääkö se? Käyn uimassa kerran viikossa, spinningissä kerran viikossa ja loput lenkkeilen vaunujen kanssa, tunnin mittaisia lenkkejä.
Mites ruokavalio?
Olen ihan avuton sen suhteen, en oikein tiedä millainen ruoka olisi laihduttajalle kaikista paras, ja kuinka paljon sitä oikeastaan saakaan syödä jne. Pelkään että teen virheen siinä, etten syö tarpeeksi ja syön liian epäterveellisesti silti vaikka luulen osaavani terveelliset elämäntavat. Vettä juon paljon, sen vaikutukset tiedän. Mutta en tyhmänä jaksa oikein tajuta noita kalorilaskureitakaan.
Onko teillä hyviä vinkkejä, miten minun kannattaisi syödä, jotta paino lähtisi putoamaan reippaasti? Kertokaa varsinkin te ylipainoiset, joilla on omaa kokemusta.
Haluan siitä tulevan elämänmuutos, ei mikään kahden kuukauden pikadieetti, mutta nyt olisi häitä ajatellen oikein toivottavaa saada pudotettua painoa muutamassa kuukaudessa edes sen verran, että oma olo paranisi ja morsiuspukukin mahtuisi sutjakkaammin päälle.
Kiitän jo etukäteen! :) Älkääkä hermostuko siitä, että tuli jälleen uusi tällainen samankaltainen viestiketju aloitettua...
10 kiloa, aikaa kaksi kuukautta, onnistuuko?
3
387
Vastaukset
- Voi onnistua
Aikaa ei ole paljon, joten millään pitkän tähtäimen elämäntapamuutoksilla et ehdi päästä tavoitteeseen. Tuossa ajassa pystyt laihduttamaan 10 kg, jos tuotat itsellesi n. 1250 kilokalorin energiavajeen joka päivä. Sinun on siis kulutettava joka ikinen päivä noin paljon enemmän kuin mitä saat ruuasta energiaa. Onneksi ihmisen elimistö kuluttaa lepotilassakin aika paljon ja antamillasi lukemilla se on noin 1900 kcal päivässä. Eli saavuttaaksesi 1250 kilokalorin vajeen voit syödä 650 kcal. Jos teet muutakin kuin makaat, esim. kevyttä työtä, niin voit lisätä ruokamäärää 800 kcal, eli voit syödä päivässä 1450 kcal. Tämä siis perustuu keskivertoihmisen keskivertokulutukseen antamallasi pituudella ja painolla.
Jotta pystyisit pitämään päivittäisen ruokamääräsi 1450 kilokalorissa, sinun olisi parasta pitää ruokapäiväkirjaa. Netissä on valmiita sovelluksia, jotka laskevat kalorit puolestasi, kun syötät niihin syömäsi ruoka-aineet. Tässä yksi esimerkki: http://kiloklubi.fi/
Voit myös kokeilla erittäin niukkaenergistä dieettiä (yleensä n. 800 kcal), jolla pystyt laihtumaan jopa hieman tavoiteaikaa nopeammiin. Tähän kannattaa käyttää valmista dieettivalmistetta, esim. Nutrilettia, josta saat varmasti riittävät vitamiinit ja hivenaineet. Omin päin suunniteltu noin niukkaenerginen dieetti ei välttämättä ole kovin terveellinen. Valmisteesta saat myös tarkasti sen kalorimäärän mitä pakkauksessa lukee ja laihdut varmasti. Dieetin jälkeen pitää sitten sovitella syömisensä uuden painon mukaisen peruskulutuksen mukaiseksi, jotta paino ei lähde heti nousuun. Tasapainottelussa auttaa ruokapäiväkirja ja kaloreiden laskeminen. - itse onnistuin
Onnistuu jos ainakin kuudesti viikossa harrastat liikuntaa pari tuntia päivässä. Eikä siis mitään kävelyä vaan juoksua, kuntopyörällä polkemista, jumppaa.. Mee vaikka zumba tunnille niin tunnissa voi lähtee jo 700 kalorii jos oot ahkera.
- KMK71
Tuttu tunne ..sitä herää tuohon vitutukseen kun kevät tulee ja vaatteet vähenee :(
Luulempa, että kiire tulee, mutta josko tähtäisit ensikesään ja pikkuhiljaa? Suosisttelen sulle näitä kiloklubia tai kalorlaskuria, näet mitä syöt ja ohjelma laskee kalorit.
Lautasmalli on aina turvallisin ja muista juoda paljon. Pidä herkkupäiviiä kerran viikossa.
Sun painoindeksi on 32, mulla 40, joten ...tiedän miltä susta tuntuu :(
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse794578Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093813Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1603566Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.512030Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891259- 1281088
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1381024- 57953
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä27872