Tätäkö se työ sitten on?

19v duunari

Olen ollut n. vuoden ja 3kk töissä eräässä firmassa. Vakinaistuin n. 6kk sitten ja tehnyt kunnolla hommani ennen sitä ja sen jälkeen. Luottamusmies kuitenkin sanoi, kun vakinaistuin, että ei kannata leikkiä supermiestä, siitä saa palkinnoksi vain pahempia hommia tässä talossa.

Valitettavasti ajattelin tuolloin, että luottamusmiehet ovat vain ihme höperöjä joilla on tavoitteena saada kaikki työntekijät lopettamaan työn tekemisen.

Supermiestä tosiaan leikin, tein hommia joita aikasemmin kaksi miestä oli tekemässä jne. En oikein tajunnut vielä siinä vaiheessa, että se jossain välissä tulee iskemään selkääni.

Työpisteeni oli tiettyjen muutosten takia vaihtunut ja rupesin tekemään yksin töitä. Tämä jo oli hyvin surullista. Mielestäni kenenkään ei pitäisi töitä yksin tehdä, siinä vaan kuluu aika kohtuuttoman hitaasti. He sanoivat "Ei keksitä ketään muutakaan tohon".

Itse työ muuttui myös hyvin kohtuuttomaksi. Kukaan ei pitänyt sitä silloin yhden miehen hommana, nyt on entistä enemmän tekemistä ja olen edelleen yksin. Juttelin luottamusmiehen kanssa aikoja sitten ja minua tosiaan rokotettiin siitäkin. Meinasivat laittaa sinne vuokratyöntekijän minun sijaani, joka olisi tehnyt työt tai saanut potkut.

Ongelmaksi muodostui selkäkivut. Yksin sitä työtä voi tehdä, mutta selkään se rupee käymään jos kaikki tekee yksin. Tämä rupesi vaikuttamaan pitkälti kaikkealle muualle elämääni. Parisuhde kariutui, menettänyt kavereita ja muutenkin masentunut. Uusi harrastukseni vie ajatuksia pois ja helpottaa, sentään. Siitä huolimatta, minusta tuli äärimmäisen vihainen jotenkin kaikkea kohti. Myös toisia työntekijöitä kohti, joista kaksi jopa valitti työnjohtajalle minusta. Potkuja en saanut, puhuttelu vain jonka leikin nieleväni tosissani.

Valitettavasti, en satu olemaan sitä sorttia, joka rupee sairaslomilla käymään aktiivisesti mikäli jotain tällästä on. Se, että ongelma vain siirretään vaikkapa seuraavalle viikolle, ei ole ratkaisu. Tiedän kyllä, työnjohto olettaa, että jos on selkä kipeänä niin työntekijä menee sairaslomalle. Olen kuitenkin ollut muiden vaivojen takia sairaslomalla pari kertaa, eikä siinä selkäkivut katoa mihinkään.

Nyt alkaa kärsivällisyyteni hiipua. Puhuin maanantaina työnjohtajan kanssa asiasta ja hän sanoi "katsotaan mitä voidaan tehdä". Hän ei taida edes aavistaa kuinka vakavaa tämä todella on, voi ehkä johtua vaikeuksistani ilmaista itseäni livenä, tiedä sitä. Mutta pelkään, että hänen ratkaisu on se, että vuorotellaan jonkun kanssa viikkoja tuolla.

Enemmän kuitenkin pelkään sitä, ettei tehdä taaskaan yhtään mitään asioille. Ja kärsivällisyyteni alkaa loppua. Pitäisikö mennä luottamusmiehen puheille ja sanoa, että tämä alkaa pikkuhiljaa menemään liiallisuuksiin?

Hauskinta tässä on se, että jos olisi kaksi miestä työpisteessäni, voitaisiin toki tehdä muitakin hommia joita riittää, sillä välin kun omia on vähemmän. Muita hommia jotka ovat vähemmän fyysisiä siispä. Hommat voisivat siinä välissä kerääntyä ja hoidettaisiin ne kaksisteen nopeasti. Työnjohto sanoi, ettei hommat voi kasaantua siihen. Mutta kun ne kasaantuvat jo nyt ja he tietävät sen.

Tämä kyseinen työnjohtaja on aiheuttanut paljon närkästystä muidenkin työntekijöiden joukossa. Kytännyt kameroista muiden touhuja (en tiedä onko laillista edes?) ja pelaa työajallansa tietokoneella pelejä. Työnjohdon tietokoneen sivuhistoriassa nimittäin pelisivuja aina ollut hänen jäljiltänsä. Näin sanoi eräs entinen työnjohtaja, siispä.

Pelkään tässä vain sitä, että jos rupean jankkaamaan selästäni, niin hän laittaa vain vuokratyöntekijän sinne ja "ongelmat katoaa" ilmiö tulee taas. Pitäisikö tosiaan mennä luottamusmiehen juttusille ja toivoa, että liitto puuttuisi tähän?

2

335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puhu ihmeessä! Mieti miten tilannetta voi parantaa, kaveri, työergonomia, pääsisitkö tekemään jotain muuta hommaa jne. Ja ajattele tulevaisuutta, otatko mieluummin riskin että hajotat selkäsi jo parikymppisenä?!

Itse olin eräässä paikassa maatalousalan töissä noin neljän vuoden ajalla useampia pätkiä. Pomo huijasi palkka-asioissa, työturvallisuuteen ei kiinnitetty huomiota, työergonomia olematon, eikä useista pyynnöistä huolimatta parannuksia tehty(-->selkä ja rannevaivat). Taukoja ei voinut pitää kiireen vuoksi, ylitöitä pakko tehdä jotta saa työt tehtyä, yleensä pari tuntia joka päivä. Aluksi luulin, että kokemattomana kuvittelin vaan työn raskaaksi, sitten juttelin toisen ihmisen kanssa joka teki samoja töitä samassa paikassa. Vihdoin tajusin, että asiat eivät tule paranemaan niin kauan kuin pomo ei vaihdu, ja lähdin viimeisen pätkän loputtua. Tuolloin kesti palautuminen kuukauden verran, siis vasta kuukausi töiden loppumisen jälkeen alkoi tuntua olo normaalilta. Jälkeenpäin tajusin, että työn aiheuttama stressi oli muuttanut koko ajattelutapani ja töissä pärjäsin vain v***tuksen voimalla. Tiuskin herkästi ja kotiin tullessani olin niin väsynyt, että oli pakko mennä ensin nukkumaan jotta jaksoi syödä. Siitä huolimatta että olin kokopäivän syömättä. Ainut vaikea asia lähtöpäätöksessä oli se, että yhteiskunta vaatii että teen töitä ja se että jätin työkaverit pulaan. Jälkeenpäin olen kuullut, että työtehtäväni on ympätty toiselle työntekijälle, sen sijaan että olisi palkattu joku uusi ihminen tilalleni.

Nyt, puolitoista vuotta myöhemmin, työttömänä(olin 5 kk pätkän toisessa paikassa tässä välissä) olen tyytyväinen päätökseeni. Tuolta uudesta paikasta saattaa olla tiedossa tulevaisuudessakin töitä. Tahti on sielläkin kova mutta saa pitää tauot ja pomo kuuntelee ja asioita korjataan jos on tarvis.

Olen ymmärtänyt, että minun ei tarvitse hajottaa itseäni työn takia, tässä on useita kymmeniä vuosia vielä aikaa töitä tehdä, ja toivottavasti jotain vakituisempaakin onnistuisi vielä löytämään..

• 8+8

Vaihda hyvä ihminen työpaikkaa tai lähde opiskelemaan uudelle alalle tai oppisopimuskoulutukseen. Muista nyt, että olet 19v. ja sinun pitää pärjätä tuolla selällä, kropalla ja päänupilla loppuelämäsi. UUSI työpaikka kehiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4862
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3523
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1548
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      40
      1413
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      23
      1312
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1108
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1027
    Aihe