Tämä ei ole sitten "parisuhdeongelma" mutta täältä saan tilanteeseeni parhaita vastauksia.
Eli olen kaksikymppinen nuori mies ja asun vielä kotona. Viime aikoina olen riidellyt paljon äitini kanssa RAHASTA. Äitini on 3 nuoren yksinhuoltaja (itse olen esikoinen) ja sairaanhoitaja, ei siis kovin hyväpalkkainen. Nyt kun olen alkanut itse käymään töissä, olen joutunut ottamaan perheen "mies-roolin" - eli maksajan roolin. Viime vuonna maksoin melkein 2000 euroa perheemme laskuja, ja taas on alkanut vakuutus- ja puhelinlaskuja tippumaan kontolleni yhä enemmän kun äitini erosi miesystävästään.
Äitini on suoraan sanottuna p*ska hoitamaan taloutta - jatkuvia parkkisakkoja ja muita turhia menoja. Tuorein uutinen on 600 euron veromätky viimevuodelta.
Minua ahdistaa, kun opiskelusäästöni menevät jo nykyiseen elämiseen. Kun saan opiskelupaikan, mistähän hän luulee minun saavan rahat asuntoon ja elämiseen - en ainakaan tältä suvulta. Jos minusta olisi kiinni, pyyhkisimme per*eet sammaleella kunnes äitini saa raha-asiat kuntoon.
Äitini ei kestä kritiikkiä asiasta ja rupeaa tunteelliseksi jos sanon että näin ei voi jatkua. Inhottaa kirjoittaa omasta äidistä näin, mutta kertokaa mitä voin tehdä muuta kuin muuttaa mahdollisimman äkkiä hemmettiin?
Riitaa rahoista äidin kanssa
7
229
Vastaukset
- Rajat
Sovi äitisi kanssa joku tasasumma, jos olet ns virallisesti aikuinen , jonka maksat kerran kuussa asumisesta ja ruuasta esim. 100-200 euroa. Anna äitisi hoitaa talous muuten.
Sitten keskityt opiskeluun ja oman elämäsi rakentamiseen.
Kirjoituksessasi oli enemmän perheen isän asenne kuin lapsen tai nuoren.
Muutenkaan sinun ei tulisi pohtia äitisi kanssa miten perheenne pärjää. Jätä se äitisi huoleksi. Ihmisillä on joskus tapana sysätä toiselle vastuuta niin paljon kuin tuo toinen on valmis ottamaan sitä vastaan. - kloureh
Minun mielestä aikuinen voi antaa jotain rahaa kotiin elämisestä kun käy töissä,mutta 2000 on kyllä liikaa.Äitisi ei ymmärrä että hänen kuuluu myös tukea sinua tulevaisuutesi rakentamisessa ja sinä et ole syypää hänen ongelmiinsa.Pyydä häntä menemään jonkun asiantuntijan juttusille,talousneuvoja tms tai vaikkapa psykologi joka osaisi neuvoa äitiäsi mikä hänen roolinsa on perheessä ja mikä sinun on.Sinä olet tosiaankin hänen lapsensa vaikka jo aikuinen oletkin.
Ennenvanhaan kyllä toki sai lapsetkin osallistua talon kustannuksiin kun menivät töihin jos oli pulaa rahasta mutta ei se sinun tapauksessasi saa johtua siitä että äitisi elelee vastuuttomasti ja sinä saat korjata jäljet.
Hae ulkopuolista apua jos et pysty äitisi kanssa juttelemaan eikä hän usko sinua.
Olet myös hieno mies kun kunnioitat äitiäsi ja niin kuuluu ollakin,hänen kuuluu myös kunnioittaa sinua. - järkyttynyt
siis jos haluut vielä asua äitis kanssa maksat jonku vuokran ja ostat omat ruoat ja maksat tietty OMAT laskut..jos se ei käy äitilles ni muuta omaan asuntoon ni jää kuukaudessa käteen enemmän ku äitilläs asuessa jos oot kerta maksanu joka kuukausi yli 2000...ei millään pahalla mut äitis on todella itsekäs ja näköjään käyttää sua hyväksi=(
- 24v
Aloittaja kirjoittaa, että on maksanut vuoden aikana melkein 2000e. Tämä tekee noin 166e/kk, mikä on todella halpa hinta asumisesta ja ruoista. Mistään ei tuolla hinnalla saa edes yksiötä. a.
Pitäisi 20-vuotiaan jo ymmärtää, että mikäli tuossa iässä haluaa asua kotona, myös talouden menoihin pitää osallistua (ei se ole mitään ns. miehen roolin ottamista, vaan tervettä järkeä). Sairaanhoitajan palkalla on hyvin tiukkaa elättää neljän hengen perhettä (äiti 3 lasta).
Muuta sinne hemmettiin (niin kuin itse asian kuvasit), äläkä vaadi äidiltäsi mitään avustusta. Äitiäsi varmasti helpottaa, että ruokamenot pienenevät, ja kenties hän voi jopa muuttaa pienempään asuntoon (ja vuokra vähenee). Maksa kaikki laskusi itse (puhelinlasku, vakuutukset, vaatekulut ym juoksevat menot).
Kerrot myös, että opiskelusäästösi menevät nykyiseen elämiseen. Miten tämä on mahdollista, jos maksat elämisestä sen 166e/kk ja käyt töissä? Miten kuvittelet pärjääväsi opiskeluaikana saadessasi 470e/kk (opinto- ja asumistuki), josta maksat vielä asunnon, vakuutukset, ruoat ym, mikäli et nyt pärjää, kun luultavasti ansaitset n.1200e/kk puhtaana käteen ja juoksevat menosi ovat sen 166e/kk?
Äiti ei millään tapaa ole itsekäs tai hyväksikäyttäjä. Toiset vanhemmat käskevät lastensa muuttaa 18-vuotta täytettyään pois kotoa, sillä silloin vanhemmat eivät enää lain nojalla ole velvollisia elättämään lastaan. Yritä ap ymmärtää äitiäsi, äläkä itketä häntä. Selvästi jos itku on kyseisen asian kohdalla herkässä, asia vaivaa häntä muutenkin ilman kovisteluasi.
- Pallinaama
Kannatan sinne hemmettiin muuttamista! Sitten huomaat kuinka paljon todellisuudessa rahaa palaa elämiseen, et meinaan selviä 2000 €:llä VUODESSA...
Good going champ! - no huh!!!
"ja taas on alkanut vakuutus- ja puhelinlaskuja tippumaan kontolleni"
Te muut vastailijat... kertokaahan onko tämä sitten normi käytäntö että kotona asuva nuori maksaa MUIDEN puhelinlaskuja ja vakuutusmaksuja?
Minusta suoraan sanottuna ei.
"Toiset vanhemmat käskevät lastensa muuttaa 18-vuotta täytettyään pois kotoa, sillä silloin vanhemmat eivät enää lain nojalla ole velvollisia elättämään lastaan. Yritä ap ymmärtää"
Ai hänen pitää ymmärtää miksi hän maksaa äitinsä laskuja mutta kun hän on 18 v. niin vanhempien ei tarvitse hänen laskujaan maksella. En tiennyt että on sellainen laki että nuori maksaa vanhempiensa laskuja mutta tämä ei päde toisinpäin.
"Yritä ap ymmärtää äitiäsi, äläkä itketä häntä."
Jaa,että pitää oman äitinsä löpinät maksella???
Kyl nyt tämä "24 v." ei ihan kässänny ap kirjoitusta. - siipeillä ajattelit?
Ei äitisi tarvitse elättää sinua, tienaat jo omaa rahaa ja kun asut äitisi asunnossa, maksat kaikki omat kulusi, kuin olisit vuokralla (myös asumiskuluja).
Saat kuitenkin paljon muuta hyötyä äidin luona asumisesta. Ruokaa on jääkaapissa, pyykkisi on pesty, on siivottu, asunnon yleiset menot tulee hoidettua, saat apua ja hoivaa sairastaessasi ym.
Useimmat kotona asuvat nuoret eivät tajua, kuinka paljon se "hemmetissä" asuminen oikeasti maksaa ja kuinka yksinäistä siellä loppujenlopuksi on..
Kokeile muuttaa omaan asuntoon ja jätä ne ylimääräiset "vakuutus- ja puhelinmaksut" äidillesi maksettavaksi (et sitten huomannut, että joudut ottamaan omat vakuutukset ja maksamaan omat puhelut muuttamisen jälkeen).
Joskus joudut maksamaan myös omia veromatkyjä, kun tienaat enemmän, kuin mitä on arvioitu verotuksessa.
Ehdotan tosiaan, että hommaat elämän itsellesi ja annat äitisi asua omaa talouttaan kuten pystyy ja kuten hän on tähänkin asti onnistunut (myös sinun opintojesi ajan)..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2944176Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1352375Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822016- 1411511
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!39998Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein133972- 77959
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!337901Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8877J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62820