Salmivalli määrittelee kiusaamisen ryhmäilmiöksi, jossa kaikilla ryhmän jäsenillä on oma roolinsa:
Kiusaaja (8%) on tapahtuman käynnistäjä ja toteuttaja.
Uhri (12%) on toistuvan, systemaattisen kiusaamisen kohde.
Apuri (7%) on mukana kiusaajan seuraajana tai avustajana, ei niinkään aloitteellisena kiusantekijänä.
Vahvistaja (20%) antaa myönteistä palautetta kiusaajalle nauramalla, kannustamalla kiusaajaa, olemalla kiusaamistapahtuman yleisönä.
Puolustaja (17%) asettuu kiusatun lapsen / nuoren puolelle joko koettamalla saada toiset lopettamaan kiusaaminen tai tukemalla kiusattua muutoin.
Ulkopuolinen (24%) pysyttelee kiusaamistilanteissa sivummalla.
Koulukiusaaminen on tavallisinta:
• Alaluokilla, jossa sitä esiintyy saman verran tyttöjen ja poikien keskuudessa
• Siirryttäessä ala-asteelta yläasteelle. Yläluokilla poikia kiusataan useammin kuin tyttöjä
• Poikien kiusaaminen on suoraviivaisempaa; tönimistä, tuuppimista ja suoraa haukkumista
• Tytöt kiusaavat epäsuorasti; jättämällä kiusatun yksin, puhumalla pahaa takanapäin, katsomalla merkitsevästi jne.
• Tyttöjen suora aggressiivinen käyttäytyminen on lisääntynyt
• Aikuiset eivät aina huomaa väkivaltaisia tilanteita tai kiusaamista - sen sijaan oppilaat tietävät asiasta
• Uhrit kertovat harvoin tapahtuneesta koulussa, yleensä asioista puhutaan kotona
• Kodin ja koulun yhteistyö kiusaamisen ehkäisyksi on tärkeää
Kiusaaminen ryhmäilmiönä
7
654
Vastaukset
- Kiusattuna
Kiusatuksi joutuminen 14-vuotiaana on yhteydessä 23-vuotiaana koettuun masentuneisuuteen, huonoon itsetuntoon ja kielteiseen käsitykseen muista ihmisistä. (Isaacs, Hodges ja Salmivalli, 2008)
Kiusatuista tulee ajan myötä yhä vetäytyvämpiä, arempia ja vähemmän aggressiivisia,
MUTTA kouluampumisten taustalla lähes aina pitkään jatkunut kiusatuksi joutuminen ja toveriryhmästä syrjäytyminen.- iloista pääsiäistä
Onneksi kiusatuista ei välttämättä tulekaan vetäytyvämpiä, arempia ja aggressiivisuus on enempi kiusaajan ominaisuus.
Kiusattu voi myös kasvaa ja vahvistua ihmisenä juuri kokemustensa kautta ja löytää omat voimansa toisten hyökkäysiä vastaan.
Kerran kiusattu, ei todellakaan ole aina kiusattu.
- -Palstalainen-
Eeeei eeeeiiii Jouni, älä vastaa mun kirjoituksiin. Kiusattu se siellä taas kiusaa. Siis kiusaaja kiusaa. Minä olen Uhri (12%) on toistuvan, systemaattisen kiusaamisen kohde.
Missäs mun pillerit on.... - -Palstalainen-
Jouni olet taas käyttänyt mun nimimerkkiä salaa. Kiusaaja taas kiusaa :D
- -Palstalainen-
Jouni olet taas käyttänyt mun nimimerkkiä salaa. Kiusaaja taas kiusaa :D
- -Palstalainen-
Miten hirveä laspuus sinulla on kaan ollut?
Kiusattu kiusaa. Kiusaa, kiusaa, kiusaa...- -Palstalainen-
Ihan kauhea!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "873978Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242871No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452292- 341301
- 10889
- 131865
- 6824
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124746- 11740