Sattumia rokassa

"sattumankauppaa"

Varmasti matemaattiset laskelmat ilmoittaisivat jonkinlaisen todennäköisyyden jos tarkastelemmme koko koko Universumin valossa.

1. Olisiko Aurinko sattumalta sen kokoinen kuin se on, niin että sen elinkaari, kai jotain 10 miljardin vuoden kertaluokkaa, on riittävän pitkä mahdollistamaan maapallolla olevan elämän syntymisen ja ylläpidon?
2. Olisiko Maan etäisyys Auringosta sattumalta sellainen kuin se on, jotta lämpötila ei ole elämälle liian kylmä eikä liian kuuma?
3. Olisiko Maan pyörimisnopeus akselinsa ympäri sattumalta sellainen kuin se on, jotta päivä ja yö ovat sopivan pituiset elämän ylläpitämiseksi?
4. Olisiko Maan akselin kallistuma ratatasoonsa nähden sattumalta sellainen kuin se on, jotta maapallolla mahdollistuvat eri vuodenajat sen sijaan, että niitä ei olisi?
5. Olisiko veden ominaisuus sattumalta sellainen kuin se on, että vesi on raskainta 4 asteen lämpötilassa, jolloin järvet eivät jäädy pohjiaan myöten?
6. Olisiko edelleen veden ominaisuus sattumalta sellainen kuin se on, että vesi ei jäädy eikä jää sula hetkessä lämpötilan vaihtuessa 0:n ala- tai yläpuolelle, jolloin järvet eivät jäädy tai vapaudu jääpeitteestä heti lämpötilan vaihduttua erimerkkiseksi?
7. Olisiko edelleen veden se ominaisuus sattumalta sellainen kuin se on, että vesi esiintyy myös lumena, joka mahdollistaa monen eliölajin säilymisen talven yli lumen alla?
8. Olisiko Kuun olemassolo ja asema Maahan nähden sattumalta sellainen kuin se on, jotta Maa ei heilu radallaan kuin kaatumassa oleva hyrrä, jolloin maanantaina voisi olla esim. Helsingissä keskikesä ja tiistaina sydäntalvi?
9. Olisiko ilmakehän olemassaolo ja sen ominaisuus sattumalta sellainen kuin se on, että siinä on mm. happea ja hiilidioksidia, jota ensiksi mainittua hengittää eläinkunta ja jälkimmäistä kasvikunta?
10. Olisiko edelleen eläin- ja kasvikunnan ominaisuudet sattumalta sellaisia kuin ne ovat, että eläinkunta käyttää happea ja tuottaa hiilidioksidia ja kasvikunta suurimmalta osaltaan päinvastoin?
11. Olisiko maapallon ainakin sadoissa tuhansissa ellei peräti miljoonissa oleva eliölajisto sattumalta sellainen kuin se on, jolloin jokainen on laji on jollekin toiselle ravintona, niin että tasapaino pääosin säilyy (mitä ihminen on sitä kyllä pahasti horjuttanut)?
12. Olisiko mm. ihminen, mies/nainen sattumalta sellainen kuin se on, jotta molempia tarvitaan suvunjatkamiseksi?

17

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaus jokaiseen kysymykseen on ei, ainakin antamiesi määrittäjien puitteissa.

    • Menet sinäkin perse edellä puuhun. Universumissa on miljardeja ja taas miljardeja planeettoja, eikä varmasti kahta tarkalleen samanlaista. Joillakin, ehkä hyvinkin monilla, voi olla edellytyksiä jonkinlaiselle elämälle, mutta selvästi useimmilla tämänhetkisen tietämyksen mukaan ei ole. Tämä tietämys "elää" koko ajan, kun uudet havaintovälineet tuovat jatkuvasti uutta tietoa kaukaisista taivaankappaleista. Juuri nyt näyttää siltä, että Maan olot eivät ole ainutlaatuiset avaruuudessa ja jossain määrin samantapaisia planeettoja voi löytyä pilvin pimein.

      Meidän tuntemamme elämänmuoto on kehittynyt tänne siksi että Maa on sellainen kun on, ja jos se olisi hieman toisenlainen, elämäkin olisi toisenlaista tai sitä ei ehkä olisi ollenkaan.

      Ei se niin mene, että elämää voi olla vain tasan yhtä merkkiä ja laatua ja Maa on ihmeellisesti luotu tarkalleen sopivaksi juuri siihen elämään, vaikka denialistiseen kretuoppiin kuuluukin luulla sellaista.

      • "Meidän tuntemamme elämänmuoto on kehittynyt tänne siksi että Maa on sellainen kun on, ja jos se olisi hieman toisenlainen, elämäkin olisi toisenlaista tai sitä ei ehkä olisi ollenkaan."

        Luin joskus tältä palstalta toisenkinlaisen (kreationisti)-näkemyksen. Se meni muistaakseni jotensakin näin: Jos Titanilla olisi elämää, sen täytyisi olla juuri samanlaista kuin täällä, ihmisiä myöten. Taisi olla peräisin SamiA:lta.


      • Aatami9 kirjoitti:

        "Meidän tuntemamme elämänmuoto on kehittynyt tänne siksi että Maa on sellainen kun on, ja jos se olisi hieman toisenlainen, elämäkin olisi toisenlaista tai sitä ei ehkä olisi ollenkaan."

        Luin joskus tältä palstalta toisenkinlaisen (kreationisti)-näkemyksen. Se meni muistaakseni jotensakin näin: Jos Titanilla olisi elämää, sen täytyisi olla juuri samanlaista kuin täällä, ihmisiä myöten. Taisi olla peräisin SamiA:lta.

        Täältä löytyi:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10430439#comment-53530948-view

        Lainaus:

        Moloch Horridus: ”Evoluutiolla ei ole suuntaa, joten evoluution ei tarvitse eri planeetoilla kulkea samoin kuin täällä.”

        SamiA: "Noin ollen evoluutio joutuisi noudattamaan luonnon- ja fysiikan lakeja. Näin ollen lopputulos olisi aina sama."


    • asianharrastaja

      Myöntävä vastaus vaikka kaikkiin kysymyksistäsi ei osoita, ettei kosmoksessa voisi olla elämää ja ehkä korkeaa tietoisuuttakin. Eihän sen olisi pakko olla täsmälleen tai ollenkaan Maan elämän kaltaista eikä sijaita juuri maapallolla tai edes tuntemassamme maailmankaikkeudessa.

    • Kalapagos (ei kirj.)

      Nimenomaan jos olosuhteet olisivat erilaiset niin silloin ne olisivat erilaiset. Mitä siitä seuraisi? Ehkä erilaista elämää tai ei elämää ollenkaan? Jos aloittajaa ei olisi koskaan syntynyt niin maailma olisi hieman erilainen, mutta maailma olisi silti.

      Universumissa on arvioitu olevan 70 triljoonaa tähteä niin ehkäpä on pieni todennäköisyys, jotta jokin näitä tähtiä kiertävistä planeetoista omaa sopivat ominaisuudet elämälle. Tämän lisäksi on esitetty teorioita rinnakkaista universumeista.

      Jos Jumalolento on luonut universumin ihmistä varten niin kovasti on tuhlannut panoksia sellaisiin olosuhteisiin, jotka tappavat ihmisen välittömästi.

      99,99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999

      prosenttia universumista noin karkeasti arvioiden ei sovellu ihmiselle elää. Jumala tosiaan loi universumin ihmistä ajatellen. Muiden johtopäätösten esittäminen on mahdotonta?

      • Kalapagos (ei kirj.)

        Perse edellä puuhun toden totta. Jos aloittaja on mielipiteessään ehdoton niin oletan, että hän luopuu Jumaluskostaan heti, kun ensimmäiset todisteet maan ulkopuolisesta elämästä saadaan?

        "9. Olisiko ilmakehän olemassaolo ja sen ominaisuus sattumalta sellainen kuin se on, että siinä on mm. happea ja hiilidioksidia, jota ensiksi mainittua hengittää eläinkunta ja jälkimmäistä kasvikunta?
        10. Olisiko edelleen eläin- ja kasvikunnan ominaisuudet sattumalta sellaisia kuin ne ovat, että eläinkunta käyttää happea ja tuottaa hiilidioksidia ja kasvikunta suurimmalta osaltaan päinvastoin?"

        Edellä mainitut kohdat ovat esimerkki syy- seuraussuhteista. Jos olosuhteet ovat tietynlaiset syntyy tietynlaista elämää. Kalat pystyvät ottamaan happea vedestä ja ihminen ei.

        On löydetty myös eläimiä, jotka elävät maapallolla, mutta eivät tarvitse happea selviytyäkseen.

        http://www.livescience.com/6307-animals-living-oxygen-discovered-time.html

        Karhukaiset selviytyivät elävinä jopa avaruudessa

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Karhukaiset


      • asianharrastaja

        Kaiken lisäksi; vaikka maapallon kehitys sen syntymisestä alkaen toistuisi ulkoisesti täysin samanlaisissa oloissa, kaaosilmiö huolehtisi siitä, että evoluutio kulkisi toisenlaista polkua tuottaen nykyisestä poikkeavan eliömaailman.


      • Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:

        Perse edellä puuhun toden totta. Jos aloittaja on mielipiteessään ehdoton niin oletan, että hän luopuu Jumaluskostaan heti, kun ensimmäiset todisteet maan ulkopuolisesta elämästä saadaan?

        "9. Olisiko ilmakehän olemassaolo ja sen ominaisuus sattumalta sellainen kuin se on, että siinä on mm. happea ja hiilidioksidia, jota ensiksi mainittua hengittää eläinkunta ja jälkimmäistä kasvikunta?
        10. Olisiko edelleen eläin- ja kasvikunnan ominaisuudet sattumalta sellaisia kuin ne ovat, että eläinkunta käyttää happea ja tuottaa hiilidioksidia ja kasvikunta suurimmalta osaltaan päinvastoin?"

        Edellä mainitut kohdat ovat esimerkki syy- seuraussuhteista. Jos olosuhteet ovat tietynlaiset syntyy tietynlaista elämää. Kalat pystyvät ottamaan happea vedestä ja ihminen ei.

        On löydetty myös eläimiä, jotka elävät maapallolla, mutta eivät tarvitse happea selviytyäkseen.

        http://www.livescience.com/6307-animals-living-oxygen-discovered-time.html

        Karhukaiset selviytyivät elävinä jopa avaruudessa

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Karhukaiset

        "On löydetty myös eläimiä, jotka elävät maapallolla, mutta eivät tarvitse happea selviytyäkseen.

        http://www.livescience.com/6307-animals-living-oxygen-discovered-time.html"

        Olipa mielenkiintoinen linkki, kiitos siitä. Miten lienee päässytkin tuo uutinen livahtamaan ohitse.


      • noahshided

      • noahshided kirjoitti:

        Mikäs ihme se sitten oli?
        Ethän sinä tiedä juuri mistään mitään!

        http://www.livescience.com/1312-huge-ocean-discovered-earth.html

        "Mikäs ihme se sitten oli?"

        Oli se ihmeellinen uutinen. Tiedeyhteisökään ei tiennyt, että ilman happea eläviä monisolusia eläimiä on olemassa ennen tuota kohtalaisen uutta löytöä.

        "Ethän sinä tiedä juuri mistään mitään!"

        Ja ajattelapa sitä kuinka paljon enemmän tiedän silti kuin sinä!!

        "http://www.livescience.com/1312-huge-ocean-discovered-earth.html"

        Linkkisi oli jo vanha uutinen.


      • asianharrastaja
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Mikäs ihme se sitten oli?"

        Oli se ihmeellinen uutinen. Tiedeyhteisökään ei tiennyt, että ilman happea eläviä monisolusia eläimiä on olemassa ennen tuota kohtalaisen uutta löytöä.

        "Ethän sinä tiedä juuri mistään mitään!"

        Ja ajattelapa sitä kuinka paljon enemmän tiedän silti kuin sinä!!

        "http://www.livescience.com/1312-huge-ocean-discovered-earth.html"

        Linkkisi oli jo vanha uutinen.

        "Syvyyden lähteistä" tuossa ei kuitenkaan ole kyse:

        "The water then rises up into the overlying region, which becomes saturated with water [image]. "It would still look like solid rock to you,” Wysession told LiveScience. "You would have to put it in the lab to find the water in it."

        Although they appear solid, the composition of some ocean floor rocks is up to 15 percent water. "The water molecules are actually stuck in the mineral structure of the rock," Wysession explained. "As you heat this up, it eventually dehydrates. It's like taking clay and firing it to get all the water out."

        The researchers estimate that up to 0.1 percent of the rock sinking down into the Earth's mantle in that part of the world is water, which works out to about an Arctic Ocean's worth of water."

        Tästä on ollut palstalla ennenkin puhe. Lainasin tuohon kuvauksen, miten vesi on itse asiassa kiveen sitoutuneena, koska jotkut ovat kuvitelleen maan alla loiskahtelevan valtamerittäin vapaata vettä.


      • asianharrastaja kirjoitti:

        "Syvyyden lähteistä" tuossa ei kuitenkaan ole kyse:

        "The water then rises up into the overlying region, which becomes saturated with water [image]. "It would still look like solid rock to you,” Wysession told LiveScience. "You would have to put it in the lab to find the water in it."

        Although they appear solid, the composition of some ocean floor rocks is up to 15 percent water. "The water molecules are actually stuck in the mineral structure of the rock," Wysession explained. "As you heat this up, it eventually dehydrates. It's like taking clay and firing it to get all the water out."

        The researchers estimate that up to 0.1 percent of the rock sinking down into the Earth's mantle in that part of the world is water, which works out to about an Arctic Ocean's worth of water."

        Tästä on ollut palstalla ennenkin puhe. Lainasin tuohon kuvauksen, miten vesi on itse asiassa kiveen sitoutuneena, koska jotkut ovat kuvitelleen maan alla loiskahtelevan valtamerittäin vapaata vettä.

        "Tästä on ollut palstalla ennenkin puhe. Lainasin tuohon kuvauksen, miten vesi on itse asiassa kiveen sitoutuneena, koska jotkut ovat kuvitelleen maan alla loiskahtelevan valtamerittäin vapaata vettä.

        Aivan. Muistankin, että jossakin keskustelussa vedenpaisumuksesta tuota uutista käytettiin ns. todisteena vedenpaisumukselle.


    • Taaskin kretu-nauta olisi riittänyt LINKKI, tai ainakin ilmoittaa mistä copy-paste on peräisin. Ihan itsehän tämän palstan kretut ei osaa solmia edes kengännauhojaan.

      http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?id=6271&bid=310

      Kirjoitus on vain tyypillistä kretu-ihmettelyä, eli verrattavissa sen pitämiseen ihmeenä että joku voittaa lotosta.

    • Hiski+naapurin.kissa

      Ei taida olla ensimmäinen kerta, kun tuollaisten kysymysten esittäjä tuntuu olettavan että ensin oli ihminen ja sitten syntyi ihmiselle sopiva maailma.

    • jupukka

      Kretu ihmettelee tykönään kuinka on mahdollista että juuri hän on syntynyt ja saa jauhaa paskaa täällä palstalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe