En tajua anopin kateutta !??

-siiri72-

Minun käy sääliksi miestäni. Hän on muuttanut minun "perässäni" kauas kotoaan, ja nyt kun meillä on 3 v pikku prinsessa, isovanhemmat toki haluaisivat tavata usein lapsenlastaan. Mieheni sisko asuu puolet lähempänä vanhempia ja hän käy melko usein tyttäriensä kanssa appivanhempia katsomassa - ja olemme siitä iki onnellisia!

Minulla on vuorotyö ja mieheni on ollut lomautettuna pian 2 v ajan. Meillä rahat ovat todella tiukoilla, asuntolainan, autolainan ja kaikkien pakollisten menojen jälkeen ei käteen jää yhtään ylimääräistä. Sairastin juuri itse ja tein autoon kalliin rempan - kaikki ylimääräiset säästötkin menivät.
Olemme kertoneet näistä myös mieheni vanhemmille.
Omat vanhempani asuvat 20 km päässä meiltä ja käyn auttamassa heitä lääkkeiden jaossa, lääkärien vastaanotoilla jne. Ovat jo ihan pian 80v. Miehen vanhemmat ovat 70v ja todella hyväkuntoisia.

Mieheni äiti syyllistää poikaansa ihan kaikesta! Kyselee, miksi käymme niin usein minun vanhempieni luona ja heillä vain 2-3 kk välein. Olemme usein pyytäneet heitä, jopa yöksi koska meillä on paljon tilaa ja saisivat olla lapsenlapsen kanssa useitakin päiviä - jos itse tahtovat! Eivät he ole koskaan halunneet jäädä yöksi, piipahtavat pikaisesti ja aina samalla käyvät myös miehen siskon luona. Juhlapyhinä olemme kutsuneet heitä luoksemme, koska omat vanhempanikin tulevat ja olen toivottanut myös miehen siskon perheen mukaan ( jouluna ja nyt pääsiäisenä). Heillä on omat tutut tapansa, eivätkä he halua ilm siksi tulla - ja koska meillä on mukana myös minun perhettäni.
Meidän pitäisi matkustaa viimeisillä rahoillamme miehen siskon luo...

Nyt minulta paloi pitkä pinnani, sillä mieheni on aina kokenut olevansa siskonsa rinnalla nro2. Ja nyt tilanne aiheuttaa riitaa meidän välillämme. Minä en suostu käyttämään viimeisiä ruokarahojamme bensaan, enkä siksi tekemään visalaskua.. AARGGHH!! Miten joku aikuinen ihminen voi olla niin itsekäs.... heillä olisi aikaa ja rahaa käydä luonamme vaikka joka viikko ! Ja koska anoppi on AINA oikeassa, en jaksa yrittää puhua hänelle "järkeä". Pakko oli purkaa tänne kiukkuaan - ja olen ihan varma, että minulla on jossain kohtalontovereitakin. :o)

Kurjaa, kuinka vanhempien käytös ja omien lasten eriarvoinen kohtelu alkaa haitata jo sisarusten välisiä suhteita! Mieheni ei kovin mielellään lähde siskonsa luo kylään, ja huomaa aina mitä vanhemmat ovat ostaneet siskon lapsille tai siskolle... Kamalaa ajatella aikaa, jolloin appivanhemmista aika jättää ja alkaa perinnön jako. Kuka saa talon, mökit, kiinteistöt jne.
Me olemme oman veljeni kanssa ja vanhempien kanssa jo sopineet osasta tärkeimpiä asioita, minä en halua ainoaan veljeeni katkaista välejäni!

17

987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rita-maria

Ymmärrän mitä tunnet ja koet, itse saanut myöskin aikani kuulla samat jutut, ja meillä ei todella ollut varaa edes ostaa bensaa aina omiinkaan tarpeisiin. Anna olla he saavat opetella ymmärtämään että te olette teidän perhe, ja he ovat tervetulleita kun haluavat.
      Minunkin mieheni oli aina se kakkos lapsi, mutta kun hän kuoli onnettomuudessa tuli hänestä ykkönen, voi sitä puhetulvaa kun häntä ylistettiin, sääli vaan että hän ei saanut sitä ylistystä koskaan eläessään.

• -siiri-

Vielä pakko lisätä, että olin luullut mieheni jo aimmin kertoneen vanhemmilleen tästä meidän todella tiukasta rahatilanteestamme - mutta hän ei ole uskaltanut!! Pelkäsi, että vanhemmat alkavat sääliä ja luulevat meidän haluavan heiltä rahaa.. voih eih!

Pyysin häntä vielä kertomaan, että käymme minun vanhempieni luona koska saamme sieltä myös joka vko takkapuita peräkärryllisen, joka on meille todella iso apua ja vanhempani haluavat antaa puita vastapalveluna kokkaamisesta, siivousavusta jne. Tämä asia sopii myös veljelleni - hänellä on kuitenkin todella hyväpalkkainen työ mutta kerron aina kaikista hänelle, ettei mikään asia jää epäselväksi.
        Mieheni on hakenut kaikkia mahdollisia työpaikkoja, mutta eipä ole tärpännyt. Omien vanhempiensa mukaan aina jotain löytyy!! - jos vain huolii.... ARGGH! Ei se kyllä nykyisin enää ole noin.. jokaiseen apumiehen paikkaan on ollut hakijoita 20-40 !! Tällä alueella työttömyys on hurjaa, mutta vielä minulla sentään on työtä. Appivanhemmat ehdottivat toki, että voisimme muuttaa heillepäin ja siellä töistä saa vain valita. Just joo..
        Sitten kyllä, kun omat vanhempani ovat kuolleet, nyt aion tukea heitä - hekin ovat auttaneet minua paljon ensimmäisen mieheni kuoleman jälkeen.
        Ehdotinkin, että mieheni vanhemmat voisivat muuttaa meidän lähelle, niin kävisin heitäkin auttamassa.. mutta kun....kun.... on ne jumpat, ja hyvä kirjasto, ja naapurit...
        Saa nähdä muuttuuko ääni kellossa, kun ei enää jalka nouse portaikkoon saati uimahalliin. Eikä ehkä silloinkaan ehditä käymään kuin 1-2 x / kk.
        Nyt olisi hyviä asuntoja lähellä tyhjänä... ** olen aivan kamala miniä...juuh.

• mummi59v
        -siiri- kirjoitti:

Vielä pakko lisätä, että olin luullut mieheni jo aimmin kertoneen vanhemmilleen tästä meidän todella tiukasta rahatilanteestamme - mutta hän ei ole uskaltanut!! Pelkäsi, että vanhemmat alkavat sääliä ja luulevat meidän haluavan heiltä rahaa.. voih eih!

Pyysin häntä vielä kertomaan, että käymme minun vanhempieni luona koska saamme sieltä myös joka vko takkapuita peräkärryllisen, joka on meille todella iso apua ja vanhempani haluavat antaa puita vastapalveluna kokkaamisesta, siivousavusta jne. Tämä asia sopii myös veljelleni - hänellä on kuitenkin todella hyväpalkkainen työ mutta kerron aina kaikista hänelle, ettei mikään asia jää epäselväksi.
        Mieheni on hakenut kaikkia mahdollisia työpaikkoja, mutta eipä ole tärpännyt. Omien vanhempiensa mukaan aina jotain löytyy!! - jos vain huolii.... ARGGH! Ei se kyllä nykyisin enää ole noin.. jokaiseen apumiehen paikkaan on ollut hakijoita 20-40 !! Tällä alueella työttömyys on hurjaa, mutta vielä minulla sentään on työtä. Appivanhemmat ehdottivat toki, että voisimme muuttaa heillepäin ja siellä töistä saa vain valita. Just joo..
        Sitten kyllä, kun omat vanhempani ovat kuolleet, nyt aion tukea heitä - hekin ovat auttaneet minua paljon ensimmäisen mieheni kuoleman jälkeen.
        Ehdotinkin, että mieheni vanhemmat voisivat muuttaa meidän lähelle, niin kävisin heitäkin auttamassa.. mutta kun....kun.... on ne jumpat, ja hyvä kirjasto, ja naapurit...
        Saa nähdä muuttuuko ääni kellossa, kun ei enää jalka nouse portaikkoon saati uimahalliin. Eikä ehkä silloinkaan ehditä käymään kuin 1-2 x / kk.
        Nyt olisi hyviä asuntoja lähellä tyhjänä... ** olen aivan kamala miniä...juuh.

Kuulostaa tutulta!
        Teillä on oma elämä ja minusta olette joustaneet hienosti ja ottaneet miehen vanhempia huomioon. Ei kaikissa suvuissa anoppeja kutsuta kylään kuin viimeisessä pakossa. Outo on anoppisi, jos ei tajua eläkeläisenä itse matkustaa teille. Saisi olla lapsenne kanssa, eikä vain valittaa. Pitääkö kaikkien kyläilyjen tapahtua 50/50 ??

Tsemppiä! Jos ei tajua, niin omapa on menetyksensä. Minä ainakin menen oitis lapsenlapsiani katsomaan, jos vain siihen on mahdollisuus. Olen vielä pari vuotta työelämässä ja sitten olen luvannut auttaa sovitusti n. 1 vkonloppuna kuussa. Vuorotellen molempien lasteni perheissä tai sitten kaikki serkkulapset tulevat meille mummilaan. Heitä on 4 ( 4v, 6v, 7v, ja 9v.) Eli jo melko isoja.

• tellukka71
        mummi59v kirjoitti:

Kuulostaa tutulta!
        Teillä on oma elämä ja minusta olette joustaneet hienosti ja ottaneet miehen vanhempia huomioon. Ei kaikissa suvuissa anoppeja kutsuta kylään kuin viimeisessä pakossa. Outo on anoppisi, jos ei tajua eläkeläisenä itse matkustaa teille. Saisi olla lapsenne kanssa, eikä vain valittaa. Pitääkö kaikkien kyläilyjen tapahtua 50/50 ??

Tsemppiä! Jos ei tajua, niin omapa on menetyksensä. Minä ainakin menen oitis lapsenlapsiani katsomaan, jos vain siihen on mahdollisuus. Olen vielä pari vuotta työelämässä ja sitten olen luvannut auttaa sovitusti n. 1 vkonloppuna kuussa. Vuorotellen molempien lasteni perheissä tai sitten kaikki serkkulapset tulevat meille mummilaan. Heitä on 4 ( 4v, 6v, 7v, ja 9v.) Eli jo melko isoja.

Meillä taas anopin on ihan aina pakko päästä sanomaan, että ostaisi tyttärellemme kaikenlaista kivaa ( lelua, askartelutarviketta yms.) JOS me kyläilisimme useammin, kuten hänen tyttärensä lapset! Meidän 4v tytär ihmetteli kotimatkalla meille vanhemmille, että miksei mummi ja pappa osta hänelle mitään kivaa ????

Voi itku.. selitä nyt siinä kaikkea ja puolusta mummia.. En tarkoita, että eläkkeellä olevien ihmisten pitäisi ostaa mitään kallista, mutta kun he sanovat sen asian niin ilkeästi ja vielä lapselle. Ei ole meidän vika että asumme 150 km päässä ja meihen sisar vajaan 70 km päässä, eli hän käy usein ja on vienyt usein lapsiaan hoitoon.
        Meille mummi taas vihjailee, etteikö hän kelpaa hoitamaan tai emmekö luota häneen tms, kun emme ole koskaan jättäneet tytärtämme heille yksin yöksi.
        tytär vain ei ole ollut vielä koskaan yksin missään yökylässä ja koska asumme kaukana, on hänen takaisin haku iso operaatio töiden ohella ( vuorotyöt).

Isovanhemmat ovat olleet myös aina tervetulleita meille ja myös yöksi, mutta eivät he ole halunneet. Sama asia juhlapyhien kanssa, ja mieheni on jo päättänyt, ettei enää edes kutsu koska saa aina kuulla turhia lupauksia ja kuitenkin vanhemmat menevät hänen siskonsa luokse.
        Anoppini ei tajua, että hän on jo melko muistamaton ja en oikeasti uskaltaisi jättää vauhdikasta tytärtämme heille..ja olen pyytänyt miestäni menemään mummin luo kahdestaan yöksi, muttei mieheni halua koska saa kuulla elämänohjeita ja neuvoja "miten pitäisi elää ja olla parempi ihminen" kuten hänen siskonsa jne.

Olemme päättäneet kylmästi pitää etäisyyttä, mutta lapsen vuoksi toki käymme kylässä ja juhlimme synttäreitä jne. Omat vanhempani ovat ihan nurkilla ja heille meno on aina paljon mutkattomampaa. Heidän kanssaan ei ole koskaan ollut erimielisyyksiä kasvatuksen ym suhteen. Oma äitini on tukenut minua ja he ovat jotain pientä ostaneet lapsellemme tai tehneet itse käsitöinä - eikä niistä ole koskaan tehty isoa numeroa. ( paitsi miehen äiti, joka aina kysyy kuka on kutonut / kuka ostanut tämän ja tuon... ). Kerran hän halusi ostaa tyttärellemme haalarin, ja kysyi oikeaa kokoa. Sanoin seuraavan koon, sillä neidillä oli jo "sopiva" koko kaapissa. Anopille ei sopinut, että hän olisi ostanut isomman koon ja hän osti pienemmän - koska halusi puvun heti pitoon!!
        Suutuin niin että vein vaatteet heti kirpparille ja sanoin ettei mahtunut..
        -sitä ei kuulemma siis voinut vaihtaakaan..

että hankalia persoonia anopeissa todellakin on, vaikka itse kuinka yrittäisi olla mieliksi.. lasten vuoksi harmittaa!

• vasta avopuoliso

Ihan vain tähän väliin sellainen pointti, että oikeesti kannattaa tehdä ihmisille selväksi, kuinka lyhyt matka joku kahen tunnin ajomatkakin loppujen lopuksi on. Omat (appi)vanhemmat asuu 600km ja 8h ajamisen takana, ja silloin vain itse ainakin ymmärrän sellaisen kerran 2-3kk:ssa tapaamisen/vierailun. Parin tunnin ajomatkalle olis varaa lähteä vaikka joka viikonloppu tähän välimatkaan verrattuna.

• -siiri72-

Meillä ei ole juuri nyt varaa ajaa yhtään ylimääräistä km. Työttömyyden/lomautuksen vuoksi rahat menee täysin pakollisiin maksuihin ja ruokaan. Ja teen kuitenkin itse lähes kaiken ruuan, korjaan vaatteet, kierrätämme ja ostamme paljon kirpparilta.

Omat vanhempani maksavat kaikki ojot, jolloin hoidan heidän asioitaan / tai käyn siivoamassa jne. En edes muista, koska olisin uskaltanut käydä kaupassa ilman laskinta ja tarkkaa hinnoiteltua ostoslistaa.
        Me emme harrasta mitään, jossa olisi jokin maksu mutta nautimme paljon luonnossa ulkoilusta ja käymme uimassa ( sentään jäljellä oleva etu ent. työpaikalta tämän vuoden ajan).
        Ei meille ongelma ole koskaan ollut matkan pituus tai km, vaan se, ettei meillä ole varaa tankata kuin 10-15 eurolla kerrallaan eikä sillä aja yhtään mummolan reissua -ja se on todellakin valitettavaa!
        Miehen vanhemmat ( ainakin äiti ) kokee, ettemme halua tavata heitä ja on ihan syyttä mustasukkainen minun vanhemmilleni. Nyt mieheni uskalsi ensikertaa mainita syyn, joka on rahattomuus. Isovanhemmat lupasivat maksaa tankillisen kun tulemme, mutta me emme pääse sinne saakka muutamalla litralla.
        No, minun oli mentävä lainaamaan rahaa omilta vanhemmiltani, että pääsemme miehen vanhempien luo. Olisin halunnut mennä sinne ajan kanssa ja muutaman euron säästäneenä mutta se oli "pakollinen käynti" koska anoppi uhkaili miestäni ja sätti tätä..
        No, sitten hän sujautti meille muutaman satasen ja kiitimme, sillä siinä on parin viikon ruokaraha sekä tankillinen. Nämä asiat vain voisi hoitaa avoimesti ja olematta katkera. Jätin muutamat asuntoesitteet, ja totesin että voisivat todellakin muuttaa lähemmäs meitä ja tytärtään. Ei ne naapurit montaa vuotta enää kotonaan elä, ja sitten he ovat ypöyksin sillä seudulla. Katsotaan..

• jk

n inkö

• taimitarha69

Meillä ainakin mun vanhemmat ovat sopineet meidän lasten kanssa nämä asumiskuviot ja auttamiskuviot jo hyvissä ajoin. Ei ole kenelläkään kedehdittavaa, kun asiat on sovittu ja pistetty osa paperillekin.

Siis tarkoitan sitä, että veljeni käy harvoin vanhempiemme luona mutta auttaa heitä sitten monissa paperiasioissa ja lakijutuissa sekä hoitaa öljyntilaukset ym. Minä taas hoidan perusasiat ja kaupat/pankit jne. Olisihan se aika hyvä asia, jos ikäihmisten lähellä asuisi joitain omaisia, jotka voisivat tarvittaessa auttaa ja pitää vanhusten puolia sekä sitten myöhemmin käydä katsomassa esim sairaalassa / vanh.kodissa jne.
      Aika moni naapuri on meidänkin vanhemmilta jo kuollut tai asuu vanhainkodissa. Ei kannattaisi naapurien avun varaan mitään kaskea, en ainakaan minä niin tekisi.
      Kurjaa jos appivanhemmat eivät tajua ottaa apua vastaan tai syyllistävät omat lapsensa, jotka ovat muualle muuttaneet omaa perhettään perustamaan/ työn perässä moni nykyisin joutuu muuttamaan kovinkin kauas.

Toivottavasti appivanhemmat tulevat järkiinsä ja ottavat asian positiivisesti, eivätkä "piikittelynä" tms. Itsellä appivanhemmat jo kauan sitten kuolleet, ja lapsilla enää yhdet isovanhemmat - sääli.

Iloa kevääseen ! :o)

• Tasapäiset

Perusvalittajia, aina olisi kaikki yhtä huonosti. Asennoidu vain siihen, että sellaisiahan he ovat.
      Teet minkä voit ja huumorilla loput.

Et koskaan voi muuttaa toisia ihmisiä, sillä heillä on perusasenteensa, varsinkin jo iäkkäämmillä ihmisillä, jotka ovat tapoihinsa juuttuneet.

Joskus heitä appivanhemmille jokin huomio: "Olitte ostaneet siskon lapsille jalkapallon ja uimarekaat. Ihan kivan näköisiä. Mistä ostitte, käyn ostamassa meidänkin muksuille samanlaiset,"

• aloittaja..

No, jopas olikin tupsahtanut vastauksia.. :o)

Tuo nyt oli tuollainen pahanpäivän purkaus, koska en halua kinastella pienistä miehen kanssa. Minua ei niinkään haittaa nämä lapsenlapsille ostetut jutut mutta miestäni asia painaa. Hän kokee että häntä ei ole koskaan arvostettu ja hän on aina ollut se "hätävara". Hän on koko elämänsä kuullut ( edellisissä suhteissa ollessaan) MIKSEI hän halua lasta ja huoli kaikkia töitä jne.. sillä SISKO kyllä on tehnyt niin ja katsoppa miten hyvin hän nyt pärjää - tyylistä kommenttia.

Mieheni vain haluaisi että kun hänellä vihdoin se oma prinsessa on, saisivat isovanhemmat nyt helliä ja hemmotella - vaan ei.
        Kukin tavallaan. Eteenpäin mennään!

• mk

Eikö mieshesi saa sanottua vamnhemmilleen että ei ole rahaa ja jos haluavat nähdä poikansa lapsia niin pitää tulla poikansa luo että silleen. Miehesi pitää kuitata nyt aikuisena vanhemmilleen jos ovat hänen siskoaan suosineet ja se puhdistaa ilmaa kun miehesi sanoo suoraan vanhemmilleen miten asiat ovat ja kaikkia pitää kohdella tasapuolisesti että silleen. Siskolleen kanssa vopi sanoa ihan suoraan että on kultapossu heidan perheessään niin auttaa asiaan. Yksi hyvä konsti on että seuraavan kerran kun pyytää kylään niin tultaisiin muuten mutta rahat loppu mutta jos antaisitte 200€ bensarahaa niin päästään tulemaan että silleen,

• jep jep...

rahaa ei ole bensaan, mutta rahaa on tarjota yökyläläisille sapuskat... Melkein veikkaan että sää helposti pyydät appivanhempia kylään, kun tiedät tasan tarkkaan että ne eivät kuitenkaan tule. Ja kyllähän sitä rahaa palaa siellä omien vanhempien luona taahatessakin, mutta se ei liene ongelma. Pikkasen joo haiskahtaa..

• -aloittaja-

No kuules... miksi jokin haiskahtaisi?? Nolottaa todellakin myöntää, että omat vanhempani maksavat matkani kun käyn heillä -mutta toki minä teen töitä heitä auttaen ja siten pärjäävät vielä kotona jonkun vuoden. toivoisin. Veljeni on myös tajunnut, että apuni vanhemmillemme on tarpeen. Alkaa jo dementiaa pukata ja ruoan laitto jää taka-alalle.
        Miehen vanhemmilla olisi meillä ihan oma vierashuone ja kyllä he käyvät meillä ruokailemassa, kunhan vain kokkaan. Omasta kellarista löytyvät monenmoiset raaka-aineet. Ja tietysti he tuovat joskus ruokakassin tullessaankin. Eivät vain huomaa kysyä, ottaisimmeko mieluummin tuoretta kalaa tai lihaa, vaiko kasapäin pullaa ja makeaa - mieluummin ensimmäistä, josta kokata ! :o)

Meillä ei osteta valmiita eineksiä, ei käydä hamppareilla tai pizzoilla - tehdään lähes kaikki itse. Itsekasvatettua lihaakin oli viime vuoden ajan pakkasessa, mutta nyt on "luut kaluttu".
        Onneksi tulee kevät ja alkaa kasvimaan ja puutarhan hoito. Siellä sielu lepää ja saa puhdasta ruokaa koko perheelle!
        -ja sain muuten eilen töitäkin, touko-elokuuksi, eli eiköhän tämä taas helpota! Ja mies on kotona lapsen kanssa.
        -tiedän, että hänen vanhempansa alkavat kyselemään, voisiko hän viettää osan kesästä heidän kanssaan mökillä neidin kera. Mieheni totesi jo eräänä iltana, ettei aio todellakaan mennä sinne kuuntelemaan "mitä pitäisi tehdä toisin/paremmin" jne. Hän on aikansa yrittänyt..
        Pyysin silti harkitsemaan, edes tyttäremme vuoksi - edes pari pv..
        Iloista kevään odotusta !

• -siiri72-

Pääsipä anoppi jälleen sanomaan, kun jouduimme perumaan vapuksi sovitun menon heille - sillä lapsemme sairastui :o(
      Meille olisi toki saanut tulla, mutta se oli ihan mahdoton ajatuskin. Emme enää kerro mieheni vanhemmille käynneistämme minun vanhempieni luona, kun aina saa pahan mielen palautteesta. Yritin jälleen patistaa miestä menemään lapsen kera vanhempiensa luokse pariksi vrk, ihan yhtä mahdoton ajatus sekin... mieheni ei halua sitä "tenttaamista"kuulemma.
      Olemme nyt muutamaan kertaan puhuneet isovanhemmille, että oikeasti harkitsisivat muuttoa lastensa lähelle mutta heidän mielestään lasten tulisi muuttaa heidän luo!
      Jotenkin asioiden suhteellisuudentaju on siis hämärtynyt.. ei kouluikäisten kanssa ja varsinkaan työtilanteen vuoksi kaikkien ole helppoa muuttaa -ja varsinkin kun isovanhemmat asuvat kaksikielisellä alueella, jossa minulla miehelläni työnsaanti tyssää oitis, koska emme puhu suomenruotsia.

Ilmeisesti jyrkät mielipiteet vain iän mukaan kärjistyvät ja jos idea ei ole oma, sitä ei edes suostuta harkitsemaan. Miehen vanhemmat saavat minun puolestani jäädä sinne jumalan selän taakse ja käyntimme harventuvat kai entisestään -alan nimittäin vuorotyön kuten miehenikin - yhteisiä vapaapäiviä on todella harvoin.
      Kesää kohti :o)

• Ei ystävyyskään toimi siten, että vain toinen aina ottaa yhteyttä ja kutsuu itsensä käymään. Homman pitää toimia puolin toisin ja riittävän 50-50. Sukulaissuhteissa ihan sama juttu...

Mutta kysyn vaan tosiaan, että kun sinä et niitä miehen vanhempia kaipaa eikä tunnu miehesikään kaipaavan, niin mitäs te sitten stressailette, kun ette sieltä mitään saa ja kaikki vaan pännii? Pysykää kotona ja sinun vanhempiesi luona, kun kerran siellä on hyvä olla. Ei elämää ja varsinkaan lapsiperheen elämää kannata tuhlata sellaiseen, mistä ei tule kenellekään hyvä olo.

Ja jos jostain syystä on pakko, niin Käykää siellä vaikka kerran vuodessa ja jos haluavat nähdä useammin, niin tulkoot käymään. Siinä on jo kaksi kertaa.

• -aloittaja--

Aivan, en tahtoisikaan stressata mutta kyllä minä haluan että lapsemme oppisi tuntemaan isovanhempiaan. Mutta ihan riittävästi on, jos tapaa 2-3 kk välein.
      Ei tästä isoa riitaa kukaan halua, koen vain että kurjaa kun vanhemmat eivät osaa joustaa, mutta vaativat sitä muilta. Kai sitä itsekin on samanlainen vanhana..

Äitienpäiväksi ehdotin ainakin nyyttäreitä koko lähisuvun kesken. Miehen sisar innostui ideasta ja mietimme, mitä leipoisimme jne. Heidän äitinsä voi todellakin sanoa, ettei suostu matkustamaan meille asti, mutta tyttären luo kyllä - tai mieluummin toki kutsuu meidät kaikki sinne heidän luo. Junaliputkin kerran varasimme, ja olisivat päässeet meille 5 km päähän.. ei sopinut!

• aloittaja yhä....

Helpotti kovasti, kun miehen sisko lupasi pitää nyyttikesti tapaiset juhlat äitienpäivänä!! Molemmat leivomme anopin ja toki meidän muidenkin äitien kunniaksi ja voidaan juhlia isommalla sakilla.

Ainoa kurja asia, ettei vielä ole varaa ostaa lahjoja ja miehen sisko ostaa aina jotain Pentikkiä tms... minulla on ollut tapana antaa hemmottelu lahja eli teen jalkahoidon tai käsihoidon. En haluaisi ostaa krääsää nurkkiin...
      Kuitenkin miehen äiti aina kysyy lapseltamme, että mitäs toinen mummi sai ?????? Jotenkin outoa.. en itse kehtaisi kysyä ikinä lapselta niin!
      Mutta meitä on niin moneen junaan...

Onnea kaikille äideille ! Älkäähän riidelkö... ;o)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      85
      4614
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      110
      3830
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      175
      3620
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      58
      2052
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      129
      1114
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      140
      1050
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      963
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      882
    Aihe