Onko exä saanut muiden uudet parisuhteet karille?

Uusioperhekuvio

Tämä on tarina uusioperheen vaikeuksista kun kuvioihin jää pyörimään "liian innokas" exä.
Meidän uusioperhe onnea kesti 8 vuotta. Koko tuon kahdeksan vuoden mieheni exä yritti kaikin tavoin saada meitä eroamaan.
Mieheni puolesta voin sen verran hyvää sanoa, että hän oli aina minun tukena, ja käski sadat kerran exänsä jättää meidät rauhaan.
Mieheni exä esim. haukkui minua pitkin kyliä ja levitteli valheita minusta, yritti musta maalata minua hänen lapsilleen esim. valehtelemalla, että minä vaan yritän viedä heidän isänsä rahat, että he eivät aikanaan saan niin paljon perintöä kun siitä osa menee minulle (meillä on omaisuutta kummallakin suurinpiirtein saman verran), emmekä ole halunneet sulkea toisiamme pois testamentilla.
Mieheni exä on koko elämänsä ajan ollut työttömänä, ei ole kiinnostunut työnteosta, nykyään sairauseläkkeellä. Hän on ottanut päätyökseen yrittää tuhota meidän onnen.
Nyt viime aikoina exäni lapset eivät enään ole tulleet meille, ja syy on kuulemma minussa. Olen yrittänyt puhua heidän kanssaan mitähän minä olen tehnyt väärin. Mutta he eivät enään edes suostu keskustelemaan minun kanssa.
Joten pääsi mieheni exä määrän päähänsä.
Mieheni exä tosin soittelee miehelleni ja kertoo mitenkä lapset ikävöivät , mutta eivät tule käymään kun minä olen paikalla.
Tämä satuttaa tosi paljon miestäni, hän on todella allapäin tästä tilanteesta ja niin olen minäkin.
Minusta on tosi törkeää sotkea lapset tuolla tavalla tähän asiaan, ja lasten avulla tuottaa lasten isälle pahaa oloa. Hän on ollut aina lapsille hyvä isä, hoitanut velvollisuutensa niin henkisessä kasvatuksessa, kuin rahallisestikkin.
Enkä minäkään mielestäni heitä huonosti ole kohdellut. Siinä olen hoitanut heitä kun omiani, kuskannut harrastuksiin ja muutenkin ollut läsnä.
Nyt olen kuitenkin tehnyt oman ratkaisuni. Asunto paperit on vetämässä ja muutan pois yhteisestä asunnostamme. En halua, että "minun takia" isä joutuu olemaan lapsistaan erossa.
Tämä päätös on vaikea, mutta en jaksa enään kantaa aiheetonta syyllisyyden tunnetta siitä että minun takia isä ja lapset ovat erossa toisistaan.
Mieheni ei halua tätä ratkaisua, mutta kunnioittaa päätöstäni. Kumpikaan ei tiedä mitä tulevaisuudessa tulee tämän jälkeen tapahtumaan. Olemme kuitenkin päättäneet, että erilleen muutosta huolimatta jatkamme suhdettamme. Saas nähdä miten meitin käy.
Mutta toivottavasti edes mieheni exä saa tästä tyydytystä. Tätähän hän on 8 vuotta yrittänyt saada aikaan.

5

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haavoittuva

ON. Olemme nyt naimsissa, mutta muutama vuosi sitten erosimme, koska mieheni lasten äiti määräili jatkuvasti elämästämme, eikä mieheni kyennyt hätä rajaamaan, koska sen jälkeen hänet haukuttiin huonoksi isäksi ja lastensa hylkääjäksi. Tämä aiheutti meille jatkuvasti suuria riitoja, ja lopuksi erosimme.

Mm. olimme lähdössä reissuun kapsäkit pakattuina ja auto lastattuna, kun exä soitti, et lähtee festareille, ota lapset. auto purettiin, niin kuin lukuiset suunnitelmat joita olimme tehneet lukemattomat kerrat. Koin sen niin vääränä, että kaikki minun kanssa sovitut peruuntui saman tien ja että exän menot ja meiningit ohittivat aina mun jutut. ja lapsetkin olisivat mielummin olleet kotona. Eli nämä eivät tapahtuneet lapsien parhaaksi vaan exän.

Nyt olemme kuitenkin naimisissa ja saman tyyppinen terrorisointi jatkuu, nyt loputtoman rahanpyynnön muodossa. Uhkailua, haukkumista, kiristämistä ja edelleen suunnitelmiemme kumoamisella.

Jatkuuko tämä loputtomiin, en voi ymmärtää että hänen mielestään kaikkiin hankintoihin pitäisi osallistua, hän olettaa automaattisesti, että mies maksaa yksin harrastukset, väittää aina, että yhteishuoltajuuteen kuuluvat nämä asiat, vaikka lakitekstikin on hänelle lähetetty.

Että kaikki kuulemma pitää jatkua ennallaan, lasten kannalta. Mutta ei ollenkaan huomioi sitä, että elatusmaksut mies maksaa aina, että se olisi hänen mielestään ainoa sallittu muutos :(

Olemme säästäneet kaikki s-postit, uhkailusta ja valehtelusta, tuskin niillä lähestyumiskieltoa saa. Tämä jatkuva piina rasittaa kovasti meidän suhdetta, ja lapsia käytetään kokoajan lyömäaseena. yhdessä vaiheessa hä'n laittoi lapset pyytämään rahaa tai hankintoja, siitä hänelle sanottiin, että aikuiset sopivat raha-asiat. Joskus tuli myös lasten mukana ostos/hankintalista.

Hän on saanut jotenkin iskostettua mieheni ja ehkä minunkin päähäni, että olemme jotain hänelle jatkuvasti valkaa, olemme ilkeitä, itsekkäitä....mieheni on maksellut kaikkea, ettei hän suuttuisi. Mutta nyt meidän rahat on loppu.

Mitä tehdä?

• samassa veneessä...

Varaatte ajan näiden asioiden sopimiseksi lastenvalvojan luo. Lastenvalvoja vääntää nämä maksuasiat lasten äidille rautalangasta. Lastenvalvoja ei ota kantaa näihin teille tulleisiin viesteihin, mutta tämä viestiasia kannattaa sanoa lastenvalvojan läsnäollessa ääneen, että lasten äiti ymmärtäisi olla viestejä jatkossa lähettelemättä. Käräjäoikeus on viimeinen keino. Elatusmaksujen pitää riittää lasten menoihin. Jos ei riitä, niin lasten äiti voi pyytää avustusta sos.toimesta lasten harrastusmenoihin, ym. Lastensuojelun kautta pystytään myös järjestämään erilaisia tukitoimia lapsille. Esim. omalla paikkakunnallani, jos sos. toimistosta ei rahaa saa harrastusmenoihin, niin lastensuojelu voi myöntää harkinnanvaraista avustusta näihin menoihin. Teidän ei tarvitse todellakaan maksaa mitään ylimääräistä.

• Ei saanut, mutta

kovasti yritti. Kyseessä oli minun ex-mieheni. Ex puhui nykyisestä miehestäni pahaa minulle ja tutuilleni koittaen rikkoa välimme. Ex sai myös lapset uskomaan miehestäni vaikka mitä! Tottahan lapset uskoivat isäänsä, mutta eipä siinä kauaa mennyt kun lapset huomasivat, ettei se isäpuoli olekaan paha mies!

Myös nykyisen mieheni naispuolinen kaveri yritti rikkoa välejämme väittämällä esim.seurustelevansa mieheni kanssa! Asia tietysti mietitytti minua ja kyselinkin mieheni kavereilta/tutuilta, että pitääkö se paikkaansa. Ei kuulemma pitänyt, mutta pienellä paikkakunnalla oli niitäkin, jotka noihin valheisiin valitettavasti uskoivat.

Onneksi otimme mieheni kanssa yhteisen rintaman ja juttelimme aina, että mitä kyliltä oli taas kuulunut. Jälkeenpäinkin olemme puhuneet, että varmasti moni suhde olisi kaatunut tuohon meidän alkuseurusteluumme, mutta onneksi luotimme jo silloin toisiimme.

"...he eivät aikanaan saan niin paljon perintöä kun siitä osa menee minulle (meillä on omaisuutta kummallakin suurinpiirtein saman verran)..."

Sinä et peri mieheltäsi yhtään mitään, koska hänellä on lapsia!
      Tämä on ihme legenda Suomessa (että aviopuolisot perisivät toisensa) ja yleensä saa haukut kun tästä virheellisestä luulosta muistuttaa. Voit kertoa tämän miehesi exälle, että hän voi olla huoletta; vain lapset perivät isänsä koska teillä ei ole testamenttia.
      Ainoastaan lapsettomassa liitossa aviopuolisot perivät toisensa.

• näin ymmärrän:

Näin on käsittääkseni asia perinnönsaannin suhteen. Jos aviopuolisoilla on yhteinen koti, niin elossaolevalle puolisolle jää elinikäinen asumisoikeus ja hallintaoikeus yhteiseen kotiin. Jos puoliso haluaa myydä asunnon, niin hän saa myyntihinnasta vain oman osuutensa, ja loput menevät lapsille. Lapset eivät voi pakottaa puolisoa myymään yhteistä kotia, jos puoliso haluaa jäädä asuntoon asumaan. Vasta tämänkin puolison kuoleman jälkeen yhteinen asunto/siitä saadut rahat jaetaan perillisten kesken. Tietysti puolisot voivat tehdä keskinäisen testamentin aivan niinkuin haluavat, mutta jos testamenttia ei ole, niin omaisuus menee tätä yhteistä asuntoa lukuunottamatta lapsille samantien.

• Ei saanut, mutta

"Jos puoliso haluaa myydä asunnon, niin hän saa myyntihinnasta vain oman osuutensa..."

Nykyään asunnon voi vaihtaa itselle sopivampaan. Jos leski jää esim. isoon asuntoon ja haluaa vaihtaa sen pienempään niin se onnistuu. Ison asunnon myynnistä saadut rahat voi vaikka kaikki käyttää uuden asunnon ostoon eikä lapset voi vielä tässä vaiheessa vaatia omiaan pois.
      Tämä vain siinä tilanteessa, että leski asuu kyseisessä asunnossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      76
      4558
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3803
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      149
      3531
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      44
      2004
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1239
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1078
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      137
      1003
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      943
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      857
    Aihe