hei, eli ensinnäkin en kuulu mihinkään liittoon. Mutta miten on te jotka kuulutte, ilmeisesti liitto johon minä voisin kuvitella liittyväni on toimihenkilöunioni, joten tässä kysymys: te jotka olette tunti palkalla töissä saatteko myös sairaana ollessanne sairauspäivä rahan?
Itse olen ollut jo monta vuotta pienessä toimistossa ainoana vieraana työntekijänä ja jos olen ollut sairaana en ole saannut palkkaa, saan ainostaan rahaa tunneista jotka olen töissä siis. Työpaikalla ei ole työterv. huoltoa ja en ole ikinä viennyt lääkärintodistusta pomolleni, sitä ei olla kysytty ja en muista kysyinkö ensimmäisen kerran kun sairaana olin että tarviiko tuoda,hmm..
Olen ainoa työntekijä en oikein kehtaa vaatia mitään, tyhmää tiedän:P Kiitos jos joku tietää miten on, työsopimuksessa ei ole mainittu siitä mitään ainostaan palkasta ja työajasta.
liittoon kuulumaton ja ei rahaa jos sairaana
10
368
Vastaukset
- M:O:T
Työsopimuslaista ja muustata työelämän lainsäädännöstä löytyy ne vähimmäistyöehdot, joita jokaisen työantajan ja työntekijän pitää noudattaa.
Kyllä sinullekin kuuluu sairausajan palkka. Tietysti lääkärin kirjoittama sairauslomatodistus pitää viedä työnantajalle. Työnantajan ei tarvitse maksaa sairausajalta palkkaa, jos todistusta ei ole hänelle toimitettu.- ykspöhkö
kiitos!!!! täytyy seuraavalla kerralla käydä hakemassa ihan vain testiksi se lääkärin todistus ja katsoa jos sitten saisi jotain. Kiitos paljon:)
- -späääm-
taas käsittämätön spämmi-tason juttu
- historioitsija
Toimihenkilöunioni on ollut vaikka kuinka kauan Ammattiliitto Pro
Voisit ihan kokeeksi liittyä johonkin ammattiliittoon ainakin siksi aikaa, että oppisit työelämän perusasioita. Niitä voi sitten aina tarvittaessa kysellä ammattiliiton asiantuntijoilta.- ykspöhkö
siis tiedän kyllä jotain näistä asioista mutta oikeastaan syy on siinä että en uskalla vaan sanoa että hei minulle kuuluisi palkkaa kun olen sairaana sillä pelkään että sitten minulle vähitellen sanotaan että töitä ei enää ole ja joudun ulos. Saan niin vähän palkkaa että en raskisi sitä laittaa mihinkään liittoon:( vaikka ymmärrän että se voi maksaa kyllä itsensä takaisin, jos apua saa. Kouluaikana meillä kävi toimihenkilöunionin mainosmies puhumassa ja sillon liityimme vuodeksi siihen kaikki siitä ei ole montaa vuotta joten tuskin se on kauaa ollut Ammattiliitto pro ehkä muutaman vuoden jos on. Ei ole mukavaa olla ainoa työntekijä pienessä firmassa ja en halua saada lopputiliäkään sillä uskon että minun on vaikea saada uuttakaan työpaikkaa kroonisen joskin välillä lievän sairauden/vaivan vuoksi:( Ja kiva sinulle jos pidät tapaustani "spämmi-tason juttuna"
- jopasjopas
ykspöhkö kirjoitti:
siis tiedän kyllä jotain näistä asioista mutta oikeastaan syy on siinä että en uskalla vaan sanoa että hei minulle kuuluisi palkkaa kun olen sairaana sillä pelkään että sitten minulle vähitellen sanotaan että töitä ei enää ole ja joudun ulos. Saan niin vähän palkkaa että en raskisi sitä laittaa mihinkään liittoon:( vaikka ymmärrän että se voi maksaa kyllä itsensä takaisin, jos apua saa. Kouluaikana meillä kävi toimihenkilöunionin mainosmies puhumassa ja sillon liityimme vuodeksi siihen kaikki siitä ei ole montaa vuotta joten tuskin se on kauaa ollut Ammattiliitto pro ehkä muutaman vuoden jos on. Ei ole mukavaa olla ainoa työntekijä pienessä firmassa ja en halua saada lopputiliäkään sillä uskon että minun on vaikea saada uuttakaan työpaikkaa kroonisen joskin välillä lievän sairauden/vaivan vuoksi:( Ja kiva sinulle jos pidät tapaustani "spämmi-tason juttuna"
Sinulle on oikeus sairausajan palkkaan joko työehtosopimuksen mukaan, jos sellainen on alallasi tai työsopimuslain mukaan.
Aluehallintoviraston työsuojeluhallinnon työsuhdeneuvonnasta voisit saada neuvoja, jos uskallat ottaa sinne yhteyttä. http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot - ykspöhkö
jopasjopas kirjoitti:
Sinulle on oikeus sairausajan palkkaan joko työehtosopimuksen mukaan, jos sellainen on alallasi tai työsopimuslain mukaan.
Aluehallintoviraston työsuojeluhallinnon työsuhdeneuvonnasta voisit saada neuvoja, jos uskallat ottaa sinne yhteyttä. http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedotkiitos, katson nyt miten on saanko palkan kun todistuksen annoin. mutta hyvä tietää että ei tarvitse kuulua liittoon että joku muukin antaa neuvoja tavalliselle ihmiselle:) kiitos vielä
- tyhmäkö?
ykspöhkö kirjoitti:
kiitos, katson nyt miten on saanko palkan kun todistuksen annoin. mutta hyvä tietää että ei tarvitse kuulua liittoon että joku muukin antaa neuvoja tavalliselle ihmiselle:) kiitos vielä
Olen ollut pienessä yrityksessä monta vuotta enkä ole saanut palkkaa jos liityn liittoon saanko palkkaa?
- ketjunaloittaja
tyhmäkö? kirjoitti:
Olen ollut pienessä yrityksessä monta vuotta enkä ole saanut palkkaa jos liityn liittoon saanko palkkaa?
jos lukisit koko ketjun näkisit että kyse on sairasloma palkasta. Jos ei ole mitään oikeaa asiaa niin ehkä ei kannata sanoa mitään
- Provikalla
Tämäkin riippuu niin alasta... Jos sattuu olemaan provikkapalkkaus, nuo sairaspäivät tekee melkosen loven tiliin. Esimerkiksi viikon saikku = viikon tulos jää tulematta = 1/4 provikasta jää tulematta koko kuukauden tuloksesta jää 1/4 pois, jolloin kokonaistulos jää alemmalle tasolle = 3/4 kuukaudelta tuleva provikka on huomattavasti pienempi.
Saikkupäiviltä tulee keskimääräisen päiväprovikan mukaan saikkuajan liksaa tietyllä laskukaavalla laskettuna, 1.päivä omavastuuta ja viimeinen maksettava saikkupäivä on 9.päivä.
Paremmin tienaa vajaakuntoisena töissä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672395- 661367
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww721160EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje41107- 78822
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19780- 43668
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta82660Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe23635- 29608