Olen käynyt kahden vuoden helvetin läpi. Olen se petetty ja jätetty vaimo, jonka mies rakastui toiseen ja muutti naisen ja naisen lapsen luokse kauas toiselle paikkakunnalle. Minä jäin yksin kasvattamaan kahta lastamme. En tänäkään päivänä tiedä, mitä tein väärin ja mikä ajoi mieheni toisen naisen syliin. Tulimme hyvin toimeen, seksiä ja hellyyttä oli, riitoja oli harvoin. Silti kävi näin ja jäin yksin. Olin ihan uupunut ja rikki pitkän aikaa enkä ole selvillä vesillä vieläkään. Olin itse lujasti ja tosissani sitoutunut suhteeseemme ja tulin hylätyksi. Ainoa selitys, jonka mies antoi, oli rakastuminen. Hän vaan rakastui. Jos hän syystä tai toisesta oli tyytymätön suhteeseemme, ei hän koskaan puhunut siitä minulle.
Nyt olen saanut yhteisiltä ystäviltä kuulla, että exäni suhde tuohon naiseen vetelee viimeisiään ja välirikko on ajan kysymys. En ole yllättynyt. Arvaan kyllä syynkin, koska tunnen niin hyvin entisen mieheni. Olimmehan yli kymmenen vuotta yhdessä. Hänellä on varmasti ollut koko tämän ajan huono omatunto. Kai exänikin alkaa jo tajuta sen ristiriidan, että hän on vähän kuin isänä siellä toisen miehen lapselle ja samalla tapaa omia lapsiaan harvoin pitkän välimatkan takia. Appivanhempanikin, joihin minulla on edelleen lämpivät välit ja jotka olivat syvästi pahoillaan erostamme, arvelevat poikansa jo katuvan ja haluavan palata kotiin oikean perheensä luo. Mutta siinäpä se. Vaikka exäni tahtoisi tulla takaisin, en voisi enää ottaa häntä. Rikottua luottamusta olisi mahdoton palauttaa eikä entiseen olisi enää paluuta. Särkynyt mikä särkynyt. Minun ja lasten kokemaa tuskaa ei mikään enää pyyhkisi pois ja saisi unohtumaan.
En syytä toista naista erostamme. Syytän vain miestäni. Mutta ihmettelen silti, eikö hänen mieltään paina se, mitä perheellemme tapahtui. Itse näin vapaana ollessani ei tulisi mieleenkään tapailla perheellistä miestä. Ajatuskin on vastenmielinen kaiken kokemani jälkeen. Mutta ilmeisesti hän on turtunut, koska on jo aiempaa kokemusta asiasta. Mieheni ei ollut ensimmäinen perheenisä, johon hänellä on ollut suhde. Lapsikin on kuulema jonkun ukkomiehen aikaansaannos.
Sitten tämä rakastuminen. Tuntuu kuin siitä olisi tullut sellainen taikasana, joka mukamas pyhittää kaiken. Kun on oikein rakastunut, saa tehdä mitä huvittaa. Hajoittaa perheitä, loukata muita, valehdella, tms. Rakastumisen nimissä kaikki on muka sallittua. Onhan rakastuminen ah niin romanttista ja herttaista. Mutta en suostu uskomaan, että ihminen olisi niin viettien viemä, ettei aikuisena ihmisenä kykenisi hillitsemään mielihalujaan. Minusta vaan tuntuu, että rakastumiseen vetoamalla koitetaan antaa jokin arvo sille omalle arvottomalle käytökselle.
Luin hiljattain kirjan, joka käsitteli Amerikan orjuutta 1800-luvulla. Yhtenä orjuuden traagisempana piirteenä pidettiin, että se julmasti hajoitti perheitä. Orjakaupan myötä vanhempia erotettiin lapsistaan ja puolisoja toisistaan ja varsinkin orjuuden vastustajat vetosivat tähän, kun halusivat tuoda esiin orjakaupan julmuuden. Nykyään emme tarvitse enää orjakauppiaita. Osaamme särkeä perheemme ihan itse.
Hylätyn mietteitä
21
493
Vastaukset
- niin.
"Hajoittaa perheitä"
Voisi myös yleisesti muotoilla lauseen: "pelimies hajoittaa ihmistä" teoillaan. Siis sydämiä ja jää se mieleen. - in joy and sorrow
Rakastumisten perään lähteminen on varmaan osa tätä nykyistä nautintokulttuuria. Oma nautinto on niin tärkeää. Eräänlaista orjuutta sekin. Monesti hetkien nautinnolla pilataan elämän onni.
- hdjjcgmcg,
Hyvin sanottu:
>Sitten tämä rakastuminen. Tuntuu kuin siitä olisi tullut sellainen taikasana, joka mukamas pyhittää kaiken. Kun on oikein rakastunut, saa tehdä mitä huvittaa... >
Kun lukee palstan tarinoita siinä tilassa, jossa ei ole rakastunut ja ihastunut, voi ymmärtää sen kaiken järjettömyyden mitä se sisältää. Herätys tulee joskus liian myöhään. - wjks892
Eihän se rakastunut ihminen useinkaan muista, että joskus se huuma haihtuu ja sitten korjaillaan niitä ikäviä jälkiseurauksia. Ja usein peruuttamattomia. Oma syrjähyppy ja romanssi voi tuntua harmittomalta pikkujutulta, mutta läheisillä onkin pitkä muisti. Vuosikymmenien muisti.
- Niin on pitkä muisti
Niin on, pitkä muisti. Ei se koskaan mielestä pyyhkiydy, petetyksi tulemisen tunne. Se haalenee, välillä sitä ei ajattele, mutta siellä se on, arpi, ikuisesti.
Eikä se arpi varmastikaan ole vain petetyn sydämessä, uskon kyllä, että pettäjällä on samanlainen arpi. Sitä ei ehkä haluta vain niin helposti nähdä, se halutaan peittää, jotta syyllisyydentunne ei ole niin tuskallinen.
Ihan niinkuin petetyllä on petetyksi tulemisen tunne murskaava, ei pettäjäkään tunteitaan loputtomasti voi paeta. Kyllä ne tulevat joskus sieltä kuoren alta pintaan.
Samalla ehkä löytyy myös ne syyt, jotka ajoivat pettämiseen. Silloin ihmisellä on vasta mahdollisuus oppia itsestään jotain.
Jos vain hautaa tunteensa, syyllisyytensä ja menee suhteesta toiseen, ehkä pettäen joka suhteessa, ei ikinä ymmärrä itseään, eikä sitä, miksi tekee mitä tekee. Ja eikö se olisi kuitenkin tärkeintä, että itse ymmärtää, mitä tekee ja mikä ajaa tekemään tekojaan. Sitä kautta pystyy ehkä vasta parantamaan käyttäytymismallejaan.
Kukaan muu kuin pettäjä itse ei pysty pettäjää muuttamaan. Moni petetty varmasti toivoo ja uskoo, että voi keskusteluin ja terapian avulla ratkaista ongelman. Mutta ne eivät ole se avain. Vain pettäjä, jos tahtoa on, voi muuttua ja muuttaa itseänsä. Kysymys kuuluukin, kuinka monella pettäjällä riittää sitä tahtoa? Vai onko rakastumisen tunteeseen rakastuminen niin vahva tunne, että se vie kerta kerran jälkeen mennessään?
- myös pitkä muisti
Luulen että rakastuminen tunteeseen vie pettäjää. Hän ei osaa elää tavallista arkea. Hän haluaa jatkuvasti kokea uusia huimia tunteita.
- Tuttua juttua
Sain synttärilahjaksi kirjan, jonka nimi oli "Tätä emme voi olla tietämättä". Se käsitteli monia moraalin ja etiikan kysymyksiä ja muun muassa uskottomuutta. Kirja kertoi, millaisilla verukkeilla ihmiset huijaavat itseään puolisoa pettäessään. Tyypillisiä verukkeita ovat "Meillä ei mene hyvin" tai "Minä kertakaikkiaan rakastuin enkä mahtanut tunteilleni mitään". Samalla lailla pettäjien kanssa suhteeseen ryhtyvät kolmannet osapuolet huijaavat itseään. Yksi tyypillisin veruke on " Olen vapaa, joten minä en petä. Vain se toinen pettää". Hassua, että kirjassa tuli esiin juuri niitä verukkeita, mitä tälläkin palstalla jatkuvasti heitellään. Ovat siis yleismaailmallisia. Kirjoittaja kuitenkin esittää, että syvällä sisimmässään pettäjät ja ne kolmannet osapuolet tietävät tekevänsä väärin ja siksi turvautuvat verukkeisiin jopa itselleen. Omia vääriä tekoja ei haluta katsoa silmästä silmään.
- pysyvää
Olen ollut se pettäjä. Olin naimisissa ja kaipasin elämääni jotakin muuta kuin se silloin oli. Luin esimerkiksi asuntojen myynti-ilmoituksia jo vuosia ennenkuin edes olin pettänyt. Halusin siis erota mutta vasta sitten kun olin tavannut ihmisen joka oli sitä mitä olin kaivannut tajusin tuon kaiken. Oli kuin verhot olisivat avautuneet edessäni. Tuli ero ja uusi suhde joka on kyllä kestänyt en ole pettänyt enkä ole tavoittanut itseäni hapuilemassa mihinkään olen nyt löytänyt paikkani. En ole ylpeä erosta sehän on suuri epäonnistuminen mutta se on vain hyväksyttävä. Me emme onnistuneet. Kaikki ei onnistu.
- tuli mieleen
Aloitus oli petetyille. Ei turvallisia salapaikkoja etsineelle. Tunnen erään tapauksen. Ei ole muuttunut. Kertoi, ettei osaa sen enempää rakastaa kuin ennenkään, mutta tekee omalla tavallan. Ei mene koskaan naimisiin uudestaan. Sen kuitenkin tajunnut.
- pysyvää
tuli mieleen kirjoitti:
Aloitus oli petetyille. Ei turvallisia salapaikkoja etsineelle. Tunnen erään tapauksen. Ei ole muuttunut. Kertoi, ettei osaa sen enempää rakastaa kuin ennenkään, mutta tekee omalla tavallan. Ei mene koskaan naimisiin uudestaan. Sen kuitenkin tajunnut.
Ai, et kestä mitään sinun kaavasta poikkeavaa? Minä ole elävä esimerkki pettäjästä joka on muuttunut. Usko pois näin on päässyt käymään. Ja olen ihan varma meitä olevan muitakin.
- tuli mieleen
pysyvää kirjoitti:
Ai, et kestä mitään sinun kaavasta poikkeavaa? Minä ole elävä esimerkki pettäjästä joka on muuttunut. Usko pois näin on päässyt käymään. Ja olen ihan varma meitä olevan muitakin.
Mutta miksi olet täällä? Sinullahan pitäisi olla kaikki hyvin. Luulen, että olet taas se pettäjä ja kutsut itseäsi vapaaksi sinkuksi.
- yksi myös
pysyvää kirjoitti:
pysyvää... on meitä muitakin jotka eivät petä enää. Ehkä se on kuin alkoholi alkoholistille. Pitää vetää narut tiukalle ja kieltäytyä laittamasti itseään alttiiksi. Ihminen voi myös kasvaa. Ja kun löytää sopivat puoliskon niin ei tarvitse pettää. Kyllä petturi voi muuttua.
- Elämää se on
Näin on. Kaikki suhteet eivät onnistu. Eivätkä aina ne uudetkaan suhteet. Yllättävän usein nekin epäonnistuvat sitten myöhemmin. Aikaa myöten.
- *^*^*^*^*^*
Olen kyllä monesti miettinyt, miksi omat vanhempani ja monet heidän ystävänsä ovat onnistuneet pysymään naimisissa ja vieläpä suhteellisen onnellisina. Antavatko ihmiset nykyään helpommin periksi, onko tuo yltiömäinen minän korostaminen joka nykyään opitaan jo päiväkodissa osasyy siihen ettei enään haluta "taistella" yhteisesti vaan etsitään vaan sitä omaa hyvää oloa. Ei oikein ole sitä toisen huomioonottamista enään ja aina vaan halutaan jotain enemmän. Mihinkään ei olla enään tyytyväisiä. Monellahan tosiaan on nykyään useita epäonnistuneita suhteita takanaan. Mutta miksi?
- sjajshshsh
*^*^*^*^*^* kirjoitti:
Olen kyllä monesti miettinyt, miksi omat vanhempani ja monet heidän ystävänsä ovat onnistuneet pysymään naimisissa ja vieläpä suhteellisen onnellisina. Antavatko ihmiset nykyään helpommin periksi, onko tuo yltiömäinen minän korostaminen joka nykyään opitaan jo päiväkodissa osasyy siihen ettei enään haluta "taistella" yhteisesti vaan etsitään vaan sitä omaa hyvää oloa. Ei oikein ole sitä toisen huomioonottamista enään ja aina vaan halutaan jotain enemmän. Mihinkään ei olla enään tyytyväisiä. Monellahan tosiaan on nykyään useita epäonnistuneita suhteita takanaan. Mutta miksi?
Toi on totta. Ennen vanhaan elettiin koko elämä sen saman ihmisen kanssa. Aina se ei tietenkään ollut hyvä asia, mutta niin silti tehtiin. Nykyään ihmisillä on hirveästi suhteita. Kaksi ja kolme kertaa eronneet eivät ole harvinaisuuksia. Saattaa olla pari avioeroa takana ja sen lisäksi muutama seurustelusuhde päälle. Usein avioeroja on perusteltu sillä, että ihmiset nykyään elää pidempään. No, sen ymmärtäisi selitykseksi jos ihmiset eroaisi kerran ja menisi kerran uusiin naimisiin, mutta kun niitä eroja ja suhteita voi olla vaikka kuinka monta. Se kertoo jostain muustakin kun vaan eliniän pidentymisestä.
- järkipäässä
Juuri tuohon vaistojen varaan heittäytymisestä ja "emme voineet mitään itsellemme vaikka toimimme kaikkia periaatteitamme vastaan" näin mieheni entinen kakkoshuvitus tilitti minulle mikä sai hänet tapailemaan ukkomiestä.
No hänelle jäi luu käteen eikä ollenkaan hyvä mieli. - Onnellinen nainen
Jahas!Itse olen ollut petetty!N.10 vuotta sitten mieheni löysi nuoren ja pirteän naisen.Miestäni imarteli naisen ihailu ja se oli menoa hänen kohdallaan.Ymmärrän täysin sinun tunteet "Tuskan uuvuttama"!!Koska olen käynyt ne tunteet itsekkin läpi.
.
Lasten takia palasin vielä exän kanssa yhteen,kun suhde naiseen loppui.Yllätyksenä oli,ettei enää omat tunteet olleetkaan samat,mitä luulin.Pettäminen oli "kiviriippana" suhteessamme,vaikka selvittelimme välit kunnolla.
Käänne kohta oli kaatuminen,jossa sääriluuni meni pirstaleiksi.Aloin miettiä,onko suhteemme enää mielekäs ja vastasiko se enää niitä tarpeita,mitä minä halusin suhteelta.Toipuessani,karahti toinen yrityskin karille.Se alkoi totaalisella elämän muutoksella.Pois liika alkoholi,jota olin hänen rinnallaan oppinut nauttimaan turruttamalla tunteeni.Lisää liikuntaa ja ruokavalio.
Tuosta ajasta on nyt aikaa kohta 2 vuotta!!Minulla on oikea ihmissuhde ihanan miehen kanssa.Vieläpä ensirakkauteni!Meillä on omakotitalo ja kummallakin riittää töitä.Harrastan niitä asioista,mitä olen halunnut!Ai,mitenkö lapset!He ovat täysi-ikäisiä ja asuvat omillaan.He myös hyväksyvät uuden suhteen täysin! - Nainen801
Kerrohan, miksi odotit kaksi vuotta? Ymmärtääkseni tiesit, että sinua petetään? Miksi et jättänyt miestäsi, kun kaikki syyt tähän oli? Selityksesi lienee vahvat tunteet ja rakkaus miestä kohtaan, perhe, yhteinen historia ja eletty elämä, omaisuus? Mutta mitä väliä niillä lopulta on, jos mies ei sinua kunnioita?
On ihan mahdollista, että miehesi rakastui. Ei hän missään hetken huumassa tainnut luotasi lähteä, vaan harkittuaan kaksi kokonaista vuotta, mikäli oikein ymmärsin.
Olen pahoillani puolestasi, mutta tavallaan toivoisin että ottaisit myös itse osavastuun tilanteesta. Ei sinua ole pakotettu elämään kahta vuotta helvetissä. - 83jsj3
Mä kyllä käsitin, että aloittajan erosta on kaksi vuotta ja mies lähti ja on nyt haluamassa takasin.
- näin se menee
Lakkaa pohtimasta toisten asioita, sillä tavoin säästyy energiaa omaan käyttöön. Elämä on epäoikeudenmukaista, jotkut kokevat sen ennemmin ja toiset myöhemmin. Elämä on kovaa, ihmiset eivät toimi täällä ehkä sinun toivomallasi tavallasi, ja todellakin ihmiset loukkaavat ja satuttavat toisiaan. Muun lööperin ajattelu on syytä lopettaa ja kesittyä omaan elämään. Kuulostaa kyllä pahasti siltä, että sinä et ole todellakaan päässyt omasta kriisitäsi yli, kannattaa hankkia apua. Turhaan unelmoit siitä, että miehesi palaa luoksesi, ilmeisesti se ajatus pitää sinut kasassa. Ja kuule kyllä ihminen on heikko ja tunteittensa ja varsinkin mies, heppinsä vietävissä. Avaa jo silmäsi. Miksi yksinkertaisesti vieläkin pohdit miksi ja miksi ja eikö miestä kiinnosta mitä teki? Ei kiinnosta. Jos se olisi kiinnostanut et olisi tuossa pisteessä.
Parasta mitä voit tehdä on alkaa ajattelemaan itseäsi ja LAPSIASI. Eli älä vede lapsiasi enempää omaan tuskaasi. Huonosti voiva äiti on pahinta lapsille. Terapiat ym ovat paikkoja surkutella omaa surkeaa kohtaloa (olen itse käynyt läpi 3 vuoden psykoterapian), ei lasten kanssa, lasten kuullen.
Mikä tulee appivanhempiin, olet varmasti saanut heistä hyvät liittolaiset, jotka jaksavat pitää toivoasi yllä, että mies palaa luoksesi. Lopeta sekin, siten säästyy energiaa itseesi ja lapsiin, eikä turha vatvomiseen. Appivanhemmathan eivät poikansa kanssa ole naimisissa, vai kuinka.
Sorry vaan, mutta sinä kuulostat juurikin sellaiselta naiselta joka ottaa miehensä aina takaisin, kun mies vaan haluaa tulla jalkansa sinuun pyyhkimään.
Oikea perhe? Mikä se on? Kun otin eron omasta petturimiehestäni ajatus itsestäni ja lapsistani on se, että me olemme perhe. Entinen mieheni on lapsiemme isä, ei muuta. Hän ei halunnut sitoutua meihin ja that's it. Minulla on elämä omissa käsissäni, minä olen lastemme äiti ja minä pidän perheemme kasassa vaikka väkipakolla. Eikä kukaan tule selittämään ja sörkkimään minun perheeni asioita, minun ja lasten. Mitä sitä käyttää energiaa miehen elämän koukeroiden miettimiseen. Ei kiinnosta. Toki hän on hyvä ystäväni, muttei muuta.
Orjakauppa lienee hieman kärjistetty esimerkki. Kyse on siitä mitä tekee tai ei tee ja jokainen nykypäivänä päättää ihan itse mitä tekee tai ei.
Ehkä suhteessanne ei kaikki ollut miehen mielestä hyvin, kun sinä et riittänyt? Oma käsitys suhteen tilasta voi poiketa paljonkin siitä mitä toinen on mieltä asiasta.- Kallis helmi
Et tainnut lukea kunnolla aloittajan tekstiä. Hänhän nimenomaan kirjoitti, että ei voisi enää ottaa miestä takaisin, vaikka se haluaisi palata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874188Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293163No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10929
- 134921
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770