Raskauden myötä menetin ystäväni

ystävät ja raskaus

Huomasin, että raskauden myötä olen menettänyt ystäväni.
Jos pidetään yhteyttä, se olen minä joka otan ensin yhteyttä.
Aikaa ei vietetä enään yhdessä niin paljoa kuin ennen, syy siihenkin, että monet ystäväni haluaa esim. viikonloppuisin lähteä baariin tai istua iltaa lasillisen ääressä.
Olen monesti kysynytkin ystäviltäni, että voitaisiin istua iltaa, he ovat vastanneet vain, että ajattelin ettet halua, kun et pysty juomaan tai etten kestä heitä humalassa.
Miksi iltaa ei voisi istua selvin päin? Enkö kelpaa selväpäisenä?
Tunnen olevani todella yksin...

12

407

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjsdaskas

Tervetuloa todellisuuteen! Suomessa, jos olet selvinpäin, raitis tai pakosta raitis, et kelpaa seuraksi kenellekään. Ei ryyppäyksen harrastajat voi kelpuuttaa seuraansa selvänä olijaa, se kun laskee omaa fiilistä. Ei ole kiva ajatella, miltä itse näyttää ja kuulostaa kännissä selvän silmissä, eikä sitten kertailla "hauskoja" kännijuttuja jälkeenpäin.

Moni lapsen saanut huomaa jääneensä ulos lapsettomien kuvioista. Ei lapsettomia kiinnosta kakkavaippa-jutut ym perhe-elämästoorit. Ja vaikka kiinnostaisikin, saat huomata, ettei sinulla perheen pyörityksen tiimoilta jää aikaa eikä energiaa tavata ystäviäsi. Oletetaan, ettet kuitenkaan pääsisi irrottautumaan lapsistasi ja siksi sinua ei edes pyydetä mukaan. Käynnit luonasi harvenevat, kun kukaan ei jaksa kuunnella kirkuvia kakaroita.
      Kannattaa varmaan yrittää etsiä ystäviä toisista äideistä.
      Lohduttautua voit sillä, että tämä maa on täynnä kaltaisiasi yksinäisiä.
      Ehkä kohtalosi ei ole niin synkkä kuin tekstini antaa ymmärtää, mutta tämä on kyyninen näkemys, joka monien kohdalla on tapahtunut. Ihmiset ovat itsekkäitä!

• Muru1983

Kännäämispakosta olen pitkälti samaa mieltä. Raitistelin pari vuotta sitten vähän pidempään ihan omasta tahdostani, ja sillä oli valtava vaikutus sosiaaliseen elämääni. Yritin olla aktiivinen ja lähteä esim. baariin tai juhliin selvinpäin, mutta huomasin, että juomattomuuteni oli ongelma kaikille muille.

Perheellisten ja perheettömien ystävien etääntymistä pidän melko luonnolliosena, enkä ole sitä mieltä, että syynä on vain lapsettomien itsekkyys. Meikäläisellä alkoi jossain vaiheessa mennä vähän hermot yhden kaverin jatkuvaan vauvavouhotukseen. Onhan se luonnollista, että esikoisensa saava ihminen haluaa puhua kaikesta mahdollisesta asiaan liittyvästä, mutta kun ne jutut alkoivat pyöriä pelkästään lapsen ympärillä. Hän ei tuntunut olevan enää kiinnostunut mistään muusta. Välillä myös tuntui siltä, että kaikki minun murheeni olivat hänestä täysin triviaaleja, koska minulla ei ole lapsia (joten en tietenkään tiedä mitään stressistä tai väsymyksestä jne). Ylläri ylläri, eipä ole tullut viime aikoina tavattua kyseistä ihmistä.

• suurisydän

Oletko kotoisin mistä ja etsitkö ystävää?Täällä yksinäinen ja parisuhteessa oleva naisihminen

• minä vain

Hei, olen samassa tilanteessa. Olen perheenäiti 02-alueelta. Jos haluat ystävävän, niin laita maili-osotetta.

• joko tai

Olet perustamassa perhettä joka tarkoittaa sitä että sinua odottaa täydellinen elämän muutos, ja se sinun on vain syytä hyväksyä. Viimeistään siinä vaiheessa kun ensimmäinen lapsi näkee päivän valon niin vanha elämä päättyy ja alkaa uusi täysin toisenlainen elämä. Elämässä on tasan 2 vaihtoehtoa joko perhe tai ystävät, näin se vaan on. Kun ihminen on perustanut perheen niin ei sitä lähdetä enää kavereiden kans ulos vaan silloin keskitytään täysipainoisesti perheeseen. Ei se niin voi mennä että viikonloppuisin viedään lapsia mummolaan hoidettavaksi että itse päästään bilettämään, sellainen olisi täysin edesvastuutonta vanhemmuutta. Ja jos sinulle on ystävät tärkeämpiä kuin perhe, niin sitä sinun olisi pitänyt miettiä ennen kuin aloit lasta hankkimaan. Jos ei perhe elämä kiinnosta niin silloin ei tarvitse perhettä perustaa, tämä on hyvin yksinkertaista.

• Neljän lapsen isä

Olipa kummallinen mielipide. Miksi perheellisillä ei voisi olla omia menoja? Ei niitä tarvitse olla joka viikko, eikä niiden omien menojen tarvitse tarkoittaa baarissa istumista. Meillä sekä minä että vaimoni olemme voineet tavata ystäviä ja harrastaa, vaikka lapsia on neljä. Ei molempien vanhempien tarvitse olla joka hetkeä kotona, vaikka lapsia on. Täytyyhän lasten isän tai äidin kyetä pärjäämään yksi ilta tai viikonloppu yksin lasten kanssa.

Voihan niillä ystävilläkin olla perhettä, joten aikaa voi viettää myös toisten perheiden kanssa.

• jdk

No jösses, ei se nyt kyllä ihan noinkaan mene. Tottakai lasten saaminen on iso muutos, ja siinä vaiheessa niiden omien juoksujen pitäisi olla juostu, mutta kyllä vanhemmilla saa ja PITÄÄ olla jossain määrin myös omaa, ns. aikuisten elämää. Jotkut eivät tätä millään tajua edes omalta kohdaltaan, ja se onkin sitten aika kauheaa katsottavaa, kun ihminen ei osaa lopulta edes kommunikoida muiden aikuisten kanssa aikuisten asioista, vaan sönköttää vaan menemään niistä lasten kakkaamisista ja yöheräilyistä, ihan niinkuin se oma kullannuppu olisi kaikkien muidenkin elämän keskipiste. Jokainen tietää Facebookista ne tietynlaiset mammatapaukset, joilla on 457 kuvaa omista kersoista ja jokainen statuspäivitys liittyy omiin lapsiin. Eikä se edes ole niin auvoista kuin ne äänekkäimmät perhetyypit antavat ymmärtää, todellisuudessa moni pienen lapsen vanhempi on jossain vaiheessa sen verran pahasti sen vaipparallin uuvuttama, että säännöllinen tuulettuminen ystävien kesken on paikallaan.

• järki käteen

Eihän siinä mitään jos kylässä käy muiden perheellisten tykönä ja saavathan lapsetkin sitä kautta uusia kavereita. Mutta tarkoitan lähinnä sellaisia viikonloppu tapauksia kuten tuossa jo mainitsin, että viedään lapset viedään johonkin hoitoon että itse päästään rilluttelemaan, niin sellainen on todella edesvastuutonta vanhemmuutta. Tiedän tapauksia jotka jatkavat sitä samaa villiä nuoruuttaan lapsenkin synnyttyä, niin siinä kärsii lapsikin. Mutta mistä se sitten johtuu niin suurimpana syynä näkisin sen että toiset perustavat perheen aivan liian nuorena. Mikä on sitten sopiva ikä perheen perustamiselle niin sanoisin että vähintään 30. Koska lasten kasvatus on kuitenkin sen verran vastuunalaista hommaa että kyllä siihen tarvitaan iän tuomaa elämän kokemusta. En pidä sellaisia vastuuntuntoisina ihmisinä jotka jo parikymppisinä alkavat leikkimään perhettä. Ensinnäkin nuoret eivät kykene asettamaan lapsille edes minkäänlaisia rajoja, ja toiseksi ei sinne hautaan ole niin kiirettä etteikö ihminen joutaisi edes nuoruutta elämään. En nyt tarkoita nuoruudella mitään viinan huuruista elämää, vaan yleensäkkin sellaista tietynlaista vapautta, esimerkiksi sitä että pojat pysyvät omissa porukoissaan ja tytöt taas omissa.

• Ei lapsia!

Noin käy monesti.
      Kun ihminen tulee raskaaksi ympärillään vain pelkkiä lapsettomia
      niin "porukka jakautuu kahtia". Näin se vain on, ei mua ainkaan
      kiinnostaisi hengailla raskaana olevan seurassa ja koitan välttää sellaisien
      ihmisten seuraa ja mahdollista kaveruutta ketkä lapsista tykkää.
      Minä olen aina vihannut lapsia enkä kestäisi käydä kaverillani kylässä kellä on kakaroita, en jaksaisi kuunnella sitä hehkutusta että lapsi sitä, lapsi tätä, raskaus sitä ja raskaus tätä...
      Avokin sisko on saamassa lasta, onnea hänelle, sen syntymän jälkeen hänellä ei olekkaan asiaa meille, en oikeastaan edes pidä hänestä.
      Suurin syy on kuitenkin koirani. Se vihaa lapsia vähintään yhtä paljon kun minä ja sellainen 40kg lapsia vihaava sekarotuinen ja pikkulapsi ei todellakaan ole hyvä yhdistelmä ja koiraanihan en vie/sulje minnekkään yhden kakaran takia. Jättäkööt tulematta, aina parempi.

• TYtto21v.

Kerrankin joku ajattelee juuri samallalailla niinkuin minä! Tästä saa paljon voimaa taistelussa sukulaisten inhottavia "kyllä sinäkin vielä joskus haluat lapsen" -ajattelumallia vastaan. Lapset ja niistä vouhkaaminen on ällöttävintä mitä tiedän. Oi että ihanaa, tämä teksti oli päivän piristys! :)

• lonelymamma

Huomasin itse saman... minulla oli tietyt ystävät jotka olivat todella läheisiä ja pitivät monesti yhteyttä... sitten kun kerroin raskaudesta niin KERRAN koko raskauden aikana ollaan kysytty kuinka voit ja sitten purnattu omia ongelmia sitten taas heistä ei ole mitään kuulunut :(
      Tuli jossain vaiheessa vaan todella paha mieli siitä et enkö minä ole mieheni kanssa tätä lasta ansaittu kun ihmiset lähtee ympäriltä... olen itse ollut kaikkien tuttavien ja ystävien lapsi uutisista todella onnellinen, koska itse olen aina lapsista pitänyt vaikka itselläni niitä ei ole ollut ja nyt tässä kuussa pitäisi oma lapsi tulla maailmaan...
      Kaiken huippuna on se että minä en puhu näille mun ystäville jatkuvasti mistään lapsi asioista yms vaan ihan muista asioista monesti kun heidän kanssaan puhun, enkä tuputa mitään lapsiasioita kenellekkään... erikseen ovat ihmiset joilla on itsellään lapsia ja tykkäävät asioista puhua...
      Kaiken tän jäävuoren huippuna on mun sukulaiset joidenka mielestä mun pitäisi aina kaiken aikaa viettää lasten synnyttyä niiden kanssa ja heitä ottaa pannuu se et haluaisin viettää aikaa avomieheni ja näiden kahden jäljelle jääneen ystävän kanssa... :D anteeks tämä avautuminen :)
      Hyvää syksyn jatkoa kaikille!

• lonelymamma

Mulla on aivan sama ja sitten olen vaan niiden ilmainen kuuntelupuhelin ku sille päälle sattuu ja sitten pidetään hiljaiseloa... :( en ole edes kellekkään mitään lapsijuttui tuputtanu vaan olen halunnut kuulua ihan normaaleihin arki päivän asioihin kuten ennenki... mutta ei... :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe