Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Poikaystävääni ei ole kutsuttu häihin

mennä vai ei

Olemme seurustelleet vajaat kaksi vuotta ja muuttamassa yhteen kohta. Kaverini menee naimisiin, mutta hääkutsu oli osoitettu vain minulle. Muiden puolisot ja poikaystävät on ilmeisesti kutsuttu. Nyt pohdin, menenkö häihin vai en. Polttarit jo vietettiin ja niissä olin mukana. Toisaalta ymmärrän morsianta, hän ei ole koskaan tavannut poikaystävääni. Tietää kuitenkin, että seurustelen. Mitä tekisit minun asemassani?

206

12725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina plus

      Oletko varma, ettei kutsu ole avec? Minusta se on etikettisääntö että kutsut on häihin "aina" avec, mutta on tietenkin mahdollista että häät ovat niin pienet, tai ettei muuten vain mahdu "ylimääräistä" että ovat päätyneet tuollaiseen ratkaisuun. Tökeröä, jokatapauksessa.

      • menejaota-avec

        Niin toi avec minullakin ensin mieleen, että olisiko kutsussa ollut ... mikäli kaikilla toisilla kutsutuilla on ollut niin ihmettelen


      • BeenThereDoneThat

        Ei siinä ole mitään tökeröä, että kutsuttavien suhteen on vedettävä raja johonkin. Kutsuttavien piiri laajenee melko eksponentiaalisesti ja lähtee ihan lapasesta jollei jotain linjausta asiassa tehdä. Siinä tulee vastaan sekä hääpaikan tilakapasiteetti että kustannukset. Mielestäni ihan pätevä rajanveto on esim. että yhdessä asuvat pariskunnat kutsutaan mutta muuten seurustelukumppaneita ei automaattisesti kutsuta. Riippuu hääparin lähipiirin koosta, miten laajalti on mahdollista vieraita ja vieraiden aveceja kutsua. Jos on laaja suku ja laaja kaveripiiri, niin tilanne on oikeasti aika haastava.
        Eikä se ole mikään etikettisääntökään että hääkutsun olisi oltava avec.


    • mennä vai ei

      Kuoressa oli ainoastaan minun nimeni ja silloin tulkitsen, että vain minut on kutsuttu. eli kyseessä ei ole avec kutsu. Tiedän, että häät ovat pienet. Kyse on kuitenkin vain yhdestä henkilöstä. Ja olisin sitten ollut vaikka kokonaan ilman kutsua, emme kuitenkaan niin hyviä ystäviä ole.

      • soestos

        Elä mene.


      • Kultaine Käytös

        Kutsu on lähetetty henkilölle jonka nimen ja osoitteen kutsuja tietää! Onko kuoren sisällä olevassa kutsukortissa tai -kirjeessä sana avec ratkaisee paljon. Voihan olla että kutsun lähettäjä ei osaa kirjoittaa sanaa "avec" tai ei tiedä että semmoista on käytettävä tai muutoin ilmaistava asia suomeksi.
        Voihan olla myös niin ettei kumppania tahdota sinne. Jos ovat vaikka vihoissa tai styylanneet joskus.
        Suosittelisin asian selvittämistä esimerkiksi puhelimitse ja mielellään siten ettei tulisi mitään kalapaliikkia.


      • Qwerty

        "Kyse on kuitenkin vain yhdestä henkilöstä."

        Hän ei ole varmaan ainut henkilö, joka on jouduttu jättämään "rannalle". Mikäli häät todella ovat pieni muotoiset, joutuu hääpari miettimään tarkoin ketä kutsua. Itselläni sekä monissa häissä joissa olen ollut mukana on ollut perussääntönä, että avo-/avioparit kutsutaan. Ja varsinkin, jos ette ole pariskuntana tavannut hääparia/morsianta, voi se kielteisesti vaikuttaa kutsuun. Henkilökohtaisista syistä en viitsi edes spukuloida.


      • Jos ette niin hyvii ystävii oo,,niin hymyile ja pidä kundi ,jospa saat tehdä saman joskus ,,ihan vinkki iso silmänisku ; )


      • Puhu miesystäväsi...

        ... kanssa miten toimisitte? Soita kiitä kutsusta ja kysy hienovaraisesti, että kun on tällainen poikaystävä (vaikka hän sen nyt tietääkin) ja anna avoimeksi jätetty toteamus toisen tulkittavaksi. Siitä selviää, sitten että menetkö tai et?

        Voi arvioida myös, kuinka läheinen ystäväsi on? Jos ei ole niin väliin, niin jatka jos kaverisi ei kykene puhelimessa asiaansa hienosti improvisoimaan, improvisoi sinä mene hetkeksi sinne häihin ja sitten kotiin tai jotain, tökeröä mutta tällaisia sattuu. En ottaisi asiasta paineita. Toisen tahdittomuutta jos ei puolestaan osaa kohteliasti selvittää kuka sitten on oikeastaan onkaan kutsuttu.

        "ihmissuhde asiantuntija"

        -masson.

        http://www.saul.masson.info

        heh heh.

        (-Piste)


      • Korjaan...
        Puhu miesystäväsi... kirjoitti:

        ... kanssa miten toimisitte? Soita kiitä kutsusta ja kysy hienovaraisesti, että kun on tällainen poikaystävä (vaikka hän sen nyt tietääkin) ja anna avoimeksi jätetty toteamus toisen tulkittavaksi. Siitä selviää, sitten että menetkö tai et?

        Voi arvioida myös, kuinka läheinen ystäväsi on? Jos ei ole niin väliin, niin jatka jos kaverisi ei kykene puhelimessa asiaansa hienosti improvisoimaan, improvisoi sinä mene hetkeksi sinne häihin ja sitten kotiin tai jotain, tökeröä mutta tällaisia sattuu. En ottaisi asiasta paineita. Toisen tahdittomuutta jos ei puolestaan osaa kohteliasti selvittää kuka sitten on oikeastaan onkaan kutsuttu.

        "ihmissuhde asiantuntija"

        -masson.

        http://www.saul.masson.info

        heh heh.

        (-Piste)

        .. se linkki oli:

        http://www.saul-masson.info

        (-Piste)


      • vain 1x

        yksi henkilö x, joskus itse paljon kutsuja lähettäneenä, on vahingossa jäänyt nimi tai avec pois, silmä sokeutuu, kun kirjoittaa paljon erityyppisille perheille, pareille yms.
        Täytän pian itse pyöreitä ja aion kylmästi jättää avecit pois kutsuista, jos en henkilökohtaisesti tunne, vaikka olisi naimisissakin.
        koska paljon harrasteiden kautta esim. naistuttuja, jotka ryhmänä haluan mukaan, mutten tunne kenenkään puolisoa. kaveriparit eri, olkoon kuinka tuore juttu vaan, jos tutustunut, kutsu lähtee molemmille, ja silti tiedän, että kuuluu, miksei meidän lasta/ystävää/kumppania/tai sukulaisen tuttua ole kutsuttu


      • --

        Ehdottomasti skippaat yli tollaisten häiden. Tottakai sinne olisi kuulunut kutsua avopuolisosi mukaan.


    • kjf94hf

      Niin että sut laitetaan sinne lastenpöytään istumaan ipanoiden kanssa, koska olet yksin. Älä mene! Todella tökeröä ystävältäsi...

      • Kakkua väärään kurkk

        JEP! Mä olin parissa häissä itsekseni ja kas kummaa.Musta tehtiin yksissä kekkereissä levyttäjänpyörittäjä.Toisissa olin järjestysmies,loppusiivoja ,taksintilaaja ym.
        Mä en enään ikinä mene mihinkään häihin ja muihinkin harkitusti.En halua olla ilmaista työvoimaa enkä muutakaan.
        Kohta täytän 50 v.Niitä juhlin "matkoilla".


      • sivu huomautus
        Kakkua väärään kurkk kirjoitti:

        JEP! Mä olin parissa häissä itsekseni ja kas kummaa.Musta tehtiin yksissä kekkereissä levyttäjänpyörittäjä.Toisissa olin järjestysmies,loppusiivoja ,taksintilaaja ym.
        Mä en enään ikinä mene mihinkään häihin ja muihinkin harkitusti.En halua olla ilmaista työvoimaa enkä muutakaan.
        Kohta täytän 50 v.Niitä juhlin "matkoilla".

        Niin ja lapsenvahtiakin tarvitaan, jos paikalla on lapsia ....


    • sdsdsdassse

      Ehkä ei ole vain tullut ajatelleeksi asiaa, järjestelyissä kun on tuhat ja sata asiaa, mitkä pitää muistaa, niin mokia varmasti tulee tahattomastikin.

      Itse voisin suoraan vaikka tekstarilla tai meilillä kysyä tarkennuksen, oliko kyseessä avec-kutsu vai tarkoitus vain minut kutsua? Voisit samalla vihjata tai suoraan sanoa fiiliksistäsi ja ettet yksin aio tulla. Siinä kirjallisesti kysyttäessä olisi kaverilla miettimisaikaa asian suhteen.

      Toisaalta, jos tiedät kaverin olevan vähävarainen, voisi olla ihan paikallaan joustaa ja mennä sinne juhliin ilman sitä äijää. Sinunhan se frendi on, eikä kundikamusi, jota tyyppi ei edes tunne. Oletko aivan varma, että muiden kumppanit on kutsuttu?

    • aina plus...

      Vaikea tilanne sinänsä, että itsestä tuntuisi kuitenkin hömöltä ruveta kyselemään että saako se poikkiskin tulla.. Jos kyseessä ei ole läheinen ystävä, jonka kanssa muutenkin tulisi oltua paljon yhteydessä. Ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä, ettei ystäväsi tunne poikaystävääsi, vaan kuuluu asiaan että kutsut aina avec.. Itse en varmaan menisi ollenkaan, tai sitten muina miehinä ilmoittaisin häihin tulevaksi minä yksi ja jos siitä tulisi urputusta niin jäisin pois. Kyllähän kuitenkin kutsussa pyydetään ilmoittamaan, tuleeko.

    • ksaldjfälsjka

      Eikös sitä käytäntö ole että kutsun saaanut naisen saa aina viedä ilmoittamatta mukanaan kavaljeerin? Miehen pitäisi kysyä lupa voiko ottaa seuralaisen. Joten eikun menoksi.

      • Ikinä kuullut.

        Kutsu on niille, joille se on osoitettu.
        Maija & avec tarkoittaa Maijaa sekä hänen valitsemaansa kavaljeeria.
        Maija & Matti tarkoittaa juuri heitä. Jos Maija & Matti ovat juuri eronneet ja Maijalla on jo uusi kaveri Ville niin kutsu ei koske Villeä.


      • 88989

        Usein on plaseeratut istumapaikat. Kutsuun vastatessa tulee aina ilmoittaa osallistujien määrä.


      • Ei ollut kyse
        88989 kirjoitti:

        Usein on plaseeratut istumapaikat. Kutsuun vastatessa tulee aina ilmoittaa osallistujien määrä.

        siitä, että ilmoittautuuko aloittaja juhliin vaan siitä, että hänen poikaystäväänsä ei ollut kutsuttu kyseisiin häihin.
        Ethän voi ketään vain "ilmoittaa" tulevaksi toisten juhliin jos häntä ei ole kutsuttu.


      • 88989
        Ei ollut kyse kirjoitti:

        siitä, että ilmoittautuuko aloittaja juhliin vaan siitä, että hänen poikaystäväänsä ei ollut kutsuttu kyseisiin häihin.
        Ethän voi ketään vain "ilmoittaa" tulevaksi toisten juhliin jos häntä ei ole kutsuttu.

        Aivan. Viestini oli tarkoitus olla vastaus ksaldfälskan viestiin, jossa sanottiin, että nainen saa aina viedä ilmoittamatta mukanaan seuralaisen.


      • Muistetaan kuitenkin
        88989 kirjoitti:

        Aivan. Viestini oli tarkoitus olla vastaus ksaldfälskan viestiin, jossa sanottiin, että nainen saa aina viedä ilmoittamatta mukanaan seuralaisen.

        ettei siihen naisen kutsuun todellakaan sisälly avec, jollei sitä kuoressa ole!


      • 35
        Muistetaan kuitenkin kirjoitti:

        ettei siihen naisen kutsuun todellakaan sisälly avec, jollei sitä kuoressa ole!

        Juuri näin. Tätä juuri tarkoitin olemalla erimieltä ksaldfälkan kanssa. En vaan nyt tajunnut eritellä, ettei juhliin tietenkään voi ilmoittaa ketään, jota ei ole kutsuttu. Juhliin ei siis voi mennä vastaamatta kutsuun ja kutsuun vastataan luonnollisesti kutsun mukaisesti.


    • Kyllälähteetaas

      Voithan soittaa kaverillesi ja kysyä että voiko poikaystäväsikin tulla? Eiköhän hän anna luvan.

    • Jacob von Bakov

      Ja aatelkaa.....minä naimisissa 30v, ja vaimoni siskon tytär meni naimisiin ja häihin kutsu koski vain vaimoani...?????no hän meni????...toisaalta, kun työkaverini n. 25v sitten meni naimisiin niin kutsui minut ja yhden toisen miehen häihinsä edustamaan työporukkaa...SIIS TYÖPORUKKAA, niin kuulin kyllä tämän vaimoni siskolta, jonka tyttären häihin en kutsua saanut, että minkäslaiset häät ne sitten ovat,kun ei vaimoja kutsuta mukaan.......suo siellä, vetelä täällä, ja tämä todistettavasti tapahtunut Hämeenlinnassa.

      • Kielipuoli

        Et ole siis varma koskiko kutsu vain vaimoasi, etkä siitäkään menikö hän. Taisit olla poissa peruskoulusta silloin kun kysymysmerkkien käyttöä opetettiin.


      • pilikunnusaaja
        Kielipuoli kirjoitti:

        Et ole siis varma koskiko kutsu vain vaimoasi, etkä siitäkään menikö hän. Taisit olla poissa peruskoulusta silloin kun kysymysmerkkien käyttöä opetettiin.

        eipä ole peruskoulua käynyt jos on 3ov ollut jo naimisissa...ja jos on ns. retorinen kysymys, ei välttämättä tarvita kysymysmerkkiä! "Kysymysmerkkiä ei kuitenkaan aina käytetä sellaisen kysymykseksi muotoillun virkkeen perässä, joka on luonteeltaan lähinnä jahkaileva toteamus:

        Lieneekö tuolla nyt niin suurta merkitystä. "
        eli : Lieneekö tuolla nyt niin suurta merkitystä vaikka hän ei siihen kysymysmerkkiä laittanutkaan, koska hän vain mietiskelee asiaa...


      • apua kouluun
        Kielipuoli kirjoitti:

        Et ole siis varma koskiko kutsu vain vaimoasi, etkä siitäkään menikö hän. Taisit olla poissa peruskoulusta silloin kun kysymysmerkkien käyttöä opetettiin.

        Minkähän apukoulun sinä olet jättänyt käymättä?
        Nuo kysymysmerkithän tarkoittavat tässä tapauksessa kirjoittajan ihmettelyä, että miksi noin pääsi käymään, sinulla mielestäni on väärä nimimerkki, tai oikeammin vain yksi väärä kirjain nimimerkissäsi, K:n tilalla pitäisi olla M.


    • Mirkku

      Kannattaisiko ihan vaan kysyä ystävättäreltäsi, eikä vatvoa täällä?

    • Soita ystävällesi ja kysy, jos et saa tuoda häntä mukaan niin se on sama kuin ystäväsi pyytäisi jättämään osan sinua taakse. Älä mene ilman miestäsi sinne! Se satuttaa jopa miestäsi.

    • kysy

      Yleensä hääkutsu tulkitaan niin että avec kuuluu ilman muuta mukaan. Joskus kutsuja ei ole varma, kuinka vakituisesta seurustelusta on kyse, ja siksi toinen nimi jää pois ja vieraitten oman harkinnan varaan. Vastaavasti perheestä lapset sisältyvät kutsuun, jos ei erikseen mainita että ei lapsia.

      Varminta ja helpointa on kysyä reilusti hääparilta, sopiiko kaverisi tulla mukaan. Jos ei sovi, se on heiltä todella omituista käytöstä.

      • Höpö, höpö!

        Lapset eivät sisälly vanhempiensa kutsuun!
        Eikä myöskään avec ole mikään itsestäänselvyys!

        Tottakai kutsussa lukee niiden ihmisten nimi (tai avec), joita kutsu koskee. Typerää väittää, että kutsussa olisi jotain piiloviestejä.
        Jotkut ihmiset tuovat kyllä esim. lapsiaan kutsumatta ja se on juhlien järjestäjille tosi ikävä tilanne. Saattaa olla, ettei lapsille ole varattu edes tilaa juhlapaikalla. Eivät kaikki halua juhliinsa lapsia ja vaikka näin sanonkin niin en tarkoita ettenkö minä haluaisi. Meidän juhliin ovat lapset tervetulleita, mutten vie omiakaan lapsiani kutsumatta juhliin.

        Käyn jo hyvän matkaa 5-kymppiä joten jokuset juhlat on meidänkin todella isossa suvussa juhlittu. Yksissäkään juhlissa, joihin ei ole kutsuttu lapsia, ei ole kyselty, että miksette tuoneet lapsia. Siitä yksinkertaisesta syystä, että juhlien järjestäjä tietää automaattisesti ettei meillä ole lapsia mukana.


      • kutsuttu

        Hääkutsua ei yleensä tulkita niin että avec kuuluu ilman muuta mukaan. Kutsu on sille ja vain sille jolle se on osoitettu. Avec tarkoittaa kutsutun valitsemaan avecia joka voi olal puoliso, lapsi, ystävä tms. Kutsu voi joskus olla myös jollekin osoitettu ja listätty että: perheineen, jolloin koko perhe voi osallistua. Perhe kattaa ne ihmiset, jotka asuvat samassa taloudessa.

        Ihmettelen aloittajan purnausta, jos hän ei edes asu poikaystävänsä kanssa, eikä hääpari tunne häntä, miksi pitäsi kutsua. Hänhän ei ole hääparin ystävä, ei kaveri, ei edes ystävän puoliso - siis vielä. Tilanne on siis mikä on. Mutta olisihan kutsuun voinut laittaa kustutun ja avecin. Ellei avecia ole mainittu, sitä ei sitten viedä häihin.

        Häihin kyllä voisi aloittaja osallistua ja nauttia juhlasta, vaikka joku epämääräinen poikaystävä ei kutsua ole saanutkaan. Röyhkeää edes päivitellä asiaa.


    • !?!

      En halua kritisoida tai mitään,mutta ihan pakko ihmetellä;kun on esim. tälläinen tilanne mitä nyt tässä on niin,miksi asiasta on pakko kirjoittaa nettiin? Miksi et voisi vain kysyä asiaa ystävältäsi,ja aivan kuten Mirkku sanoi-vatvoa täällä?!?

      • Vedätystä taas

        Siksi koska tämä juttu on vedätys siinä kuin valtaosa muutkin tämän saitin aiheista. Nämä ovat kansainvälisestä juttupankista käännetty, eikä niillä ole mitään tekemistä todellisten tilanteiden kanssa.


      • 34563431
        Vedätystä taas kirjoitti:

        Siksi koska tämä juttu on vedätys siinä kuin valtaosa muutkin tämän saitin aiheista. Nämä ovat kansainvälisestä juttupankista käännetty, eikä niillä ole mitään tekemistä todellisten tilanteiden kanssa.

        Keskustelevathan ihmiset ilmoistakin. Eikä sekään ole vedätystä!
        Miksi kuvittelet etteikö tämmöistä oikeasti tapahtuisi. Jopa on sinulla järjestäytynyt maailma.
        Mukavaahan tätä on lueskennella.


    • mitäs siitä

      Ymmärrän jos poikaystävääsi ole kutsuttu häihin. En minäkään kutsu sellaisa, jotka ovat ollet vähän aikaa yhdessä ja joita en ole edes nähny. Lapsetkin jäävät kutsusta pois.

      • napsissi

        Ja miksi poikaystävä lähtisi häihin, vaikka olisi kutsutta, jos ei tunne morsianta eikä sulhasta? Meillä mies jättää lähtemättä esim. minun työkavereiden juhliin, jos ei tunne juhlijaa henkilökohtaisesti.


      • F27

        Minä hämmästyin todella, kun poikaystävälleni tuli kutsu häihin ja kuoressa oli minunkin nimeni. Olimme seurustelleet puoli vuotta emmekä asuneet yhdessä / olleet kihloissa. Kyseessä oli vielä poikaystäväni työkaverin häät, olivat olleet samassa työpaikassa vasta muutaman vuoden eivätkä ilmeisesti vapaa-ajalla viettäneet aikaa yhdessä, koska näin sulhasen ensimmäisen kerran vasta kirkossa. Poikaystäväni ei ollut koskaan tavannut työkaverinsa morsianta. Minä en tuntenut häistä siis ketään muita kuin poikaystäväni. Ihan mukavaa oli, vaikka "sisäpiirijutut" menivätkin ohi.

        Sitten kun minä menen jonain päivänä naimisiin, kutsun ainoastaan ne henkilöt, jotka haluan. Miksi kutsua sellaisia sukulaisia, jotka eivät ole koskaan pitäneet mitään yhteyttä? Ei tulisi mieleenkään kutsua ketään sellaista henkilöä, jota en ole koskaan tavannut. Ehtiihän sitä vielä ennen häitäkin tavata sellaiset henkilöt (ystävien puolisot, miehen sukulaiset), jotka on aikeissa kutsua.


    • MK

      Voithan kysyä asiaa suoraan morsiamelta, saako poikaystävä tulla vai onko kutsu vain sinulle? Jos kysymyksen laittaa tekstiviestillä/maililla tms, niin saa vastaajakin aikaa pohtia miten asia on.

      Ymmärrän kyllä kutsuujakin, varsinkin jos kyseessä on pienet häät ja hääpari ei ole poikaystävääsi koskaan tavannut. Itse olen kokenut vähän samankaltaisen tilanteen ystäväni häiden kohdalla. Minä ja poikaystäväni, jonka hääpari on useamman kerran tavannut, saimme kumpikin kutsun, mutta sen sijaan toinen ystävämme, joka on puolta kauemmin seurustellut poikaystävänsä kanssa kuin minä mutta jota hääpari ei ole tavannut, sai kutsun vain itselleen. Heillä oli tiukka politiikka siitä, että jos ei ole seurustelukumppania tavanneet ei tätä myöskään kutsuta. Samoin kutsumatta jäivät etäisempien kustuttavien (työ- ja harrastuskaverit) kumppanit, olivatpa he puolisoita, kihlattuja tai seurustelukumppaneita. Ystävän, jonka poikaystävä ei kutsua saanut oli tätä hiukan vaikea sulattaa, mutta eipähän tuo hääparin murhe ollut, kaikille oli tiedossa miksi ja millä perusteella ihmiset kutsun saavat/eivät saa.

      Minusta on hääparin asia kutsua juuri ketä he haluavat ja siihen on vieraiden tyytyminen, kyseessä on kuitenkin hääparin päivä. Kaikkia on mahdoton tässäkin asiassa miellyttää, pääasia on että hääpari saa juhlat jotka ovat juuri heidänlaisensa ja heille parhaat mahdolliset.

    • sepäsepäsese

      voisit tietenkin vaan kysyä saisiko puolisosi tulla mukaan.

    • Kysy.

      Kysy toki ystävältäsi. Nykyään vanha kunnon etiketti ei toimi enää samalla tavalla. Voi olla, että yksinkertaisesti häiden budjetti on tiukka, juhlatila pieni tms. ja siksi pari on joutunut tekemään valintoja kutsuttavien suhteen. Olen itse ollut mukana järjestämässä sellaisia häitä, jossa oikeasti luettiin alustavaa kutsuttavien listaa ja todettiin, että parikymmentä on pudotettava kutsuttavista pois. Ja niin tehtiin. Mutta jos hääpari on hyväntuulinen ja kohtelias, he kyllä kertovat, onko kyse avec -kutsusta ja jos ei ole, kertovat myös syyn siihen, miksi.

    • unohdus ja tietämätö

      Kutsuun laitetaan aina avec , mikäli seurustelee. Ei morsian tai sulhanen aina tunne aveceja.

      Mikäli on hääparilla on rahasta kiinni ,,,,, laitaa enemmän lahja rahaa... !!

      Epäilen kyllä inhimillistä erehdystä.

      ps. Häihin yleensä ilmottaudutaan ajoissa , jotta häävalmisteluissa ei tapahdu yllätyksiä. istumapaikkojen ja tarjoilun takia. , mielellään on ainakin ilmoitettava kuinkamonta on tulossa juhliin..

      • Kaikkiallamuuallaain

        Nykyään yleinen käytäntö on, että kutsu sisältää myös avecin eikä sitä tarvitse enää kirjoittaa. Vai tullaanko täällä Suomessa hieman taas jälkijunassa?


      • Tunne etiketit
        Kaikkiallamuuallaain kirjoitti:

        Nykyään yleinen käytäntö on, että kutsu sisältää myös avecin eikä sitä tarvitse enää kirjoittaa. Vai tullaanko täällä Suomessa hieman taas jälkijunassa?

        Höpö höpö. Ei todellakaan sisällä. En ymmärrä kuka haluaisi tuntemattomia ihmisiä häihinsä? Varsinkaan jotain vakiintumattomia poikaystäviä, joita ei ole koskaan tavannut. Häät ovat kalliita ja täytyy tarkasti rajata ketä kutsuu. Aina voi tosin kauniisti kieltäytyä kutsusta ja vedota johonkin esteeseen. No big deal. Mutta ei tosiaankaan mitään aveceja ole pakko kutsua ja jos kutsussa ei varta vasten lue avec kutsu on yhdelle ja toinen on kuokkavieras.


    • dingdingding

      voi halleluja, tän on pakko olla joku vitsi!!
      TOTTAKAI voi kutsua vain yhden yksittäisen ihmisen ilman avecia, ja sitä mitä kuoressa lukee, sitä se myös tarkoittaa! ei ole olemassa mitään "piilo-avecia" hääkutsuissa. kunnioita sitä mitä ystäväsi on kuoreen laittanut tai ole menemättä. onpa Vähän noloa jokaiselle osapuolelle alkaa vinkumaan että saako poikaverikin tulla...

    • rekisteröitymätön**

      Johonkin noissa hääkutsuissa täytyy raja vetää, jos haluaa ihmismäärää jotenkin rajoittaa. Ja valitettavasti sinä nyt satut olemaan siinä rajaviivalla. Ehkä hän kutsui vain kavereita ( ei puolisoita) ja laskee nuo muiden seurustelevien kavereiden miehet myös kavereikseen? Ottaen huomioon, että olette seukanneet jo kaksi vuotta, mutta kaverisi ei ole poikakaveriasi tavannut, ette ilmeisesti ole kovin läheisiä ystäviä. Olisi siis röyhkeää alkaa ujuttaa poikakaveriasi mukaan.

      Minä menisin häihin juhlistamaan kaverini avioliittoa enkä ottaisi poikakaverin poisjäännistä erityisempää ongelmaa. Ei kaikkialle tarvitse parina mennä.

      • Ei niin vakavaa

        Eikö sitä seurustelun aloitettuaan voi enää mihinkään mennä yksin, vaan on aina kuljeksittava parina kuin siamilaiset kaksoset, ja loukkaannuttava verisesti kumppanin puolesta, jos joku ei häntä halua mukaan?


    • kellot soi, tai ei

      Kukin taaplaa tyylillään.

      Kutsuvat ketä kutsuvat ja ehkä sitten huomaavat, että ne kaikki "muut" jotka eivät
      mahtuneet mukaan, jäävät pois elämistänsä muutenkin. Heh hee....sellaista se on.

    • mörkö_chimjes

      Suomi24 tytöt tehtailee päivästä toiseen näitä tyhjänpäiväisiä aloituksia etusivulle. Tässäkin oli ensin, että miestäni ei kutsuttu häihin.

    • näin minä sen näen..

      Ymmärrän täysin ihmettelysi mutta toisaalta - minä en omiin häihini haluaisi ihmisiä, joita en tunne... Ehkä parhaiten saat vastauksen, jos rehdisti ja avoimesti kysyt, että kuinka oli tarkoitettu. Ilman mitään syyllistelyä vaan ihan vain, jotta tiedät.

      Minulla on muutama ystävä, joiden poikakavereita en tunne ja kiusaannun kun heidät väkisin minulle aina aika ajoin yritetään esitellä (kerrankin eräs olisi avokin kanssa tullut 'iltakahville' kun olin toipumassa kurkkutulehduksesta ja 39astetta ollut kuumetta edelliset kolme päivää - olin todella fresh ensitapaamiselle, kieltäydyin ja olin raivona, kun edes kehdataan olla tulossa...). Pidän ko kaveristani muttemme ole niin hyviä ystäviä omasta mielestäni (hän ikävä kyllä pitää meitä etäbestisinä) enkä näe mitään tarvetta tutustua hänen avokkiinsa.

      Itse en pidä siitä, että automaattisesti kaikki on "me", kun ollaan parisuhteessa - kyllä siinä on kaksi yksilöä, joilla on tiettyjä asioita yhdessä, tiettyjä yksilöinä. Mikäli ystäväni ei olisi avokkini kanssa tekemisissä, en raahaisi miestäni hänen häihinsä. Ja taas toisin päin - en kutsuisi tuntemattomia kumppaneita omiin häihimme. Kyseessä kun on hääparin juhla, juhlittakoon siis heidän tyylillään ja heidän ystäviensä ympäröimänä.

      Ja edelleen: ymmärrän kyllä muidenkin kannan mutta tällainen on omani. :)

      • siis voi ei!

        NO hohhhoijaa... kyllä tää on niin junttimeininkiä Suomessa. "väkisin yritetään esitellä" toisen puolisoja... Sii haloo? Ihan normaali käytäntö muualla maailmassa että seurustelukumppaneihin tutustutaan ja häihin yms kutsutaan avecin kanssa. Moni ei halua lähteä yksi juhliin joissa ei välttämättä tunne ketään muuta kuin avioparin tai toisen heistä!!


      • aika pimeetä

        "Pidän ko kaveristani muttemme ole niin hyviä ystäviä omasta mielestäni (hän ikävä kyllä pitää meitä etäbestisinä) enkä näe mitään tarvetta tutustua hänen avokkiinsa." Aha eli et siis käy koskaan hänen luonaan kylässä, koska avokki voi olla kotona, etkä kutsu häntä koskaan kotiisi avokkinsa kanssa ? Eli siis sinut ja sinun puoliskon kaikki tuntee, mutta sinä et halua että muut esittelevät avokkinsa. Erikoista sanoisin, sinä sinä ja sinä tutustut keneen haluat, välittämättä siitä että toiset haluavat kulkea puolisonsa kanssa ?


    • ................

      En minäkään saanut kutsua kavereiden häihin =(

    • on monen.l.

      Jätä häät väliin.Älä mene!!

    • ................

      Eihän yleensä omia kutsuja lähetetä kummallekin. Eikö kutsut yleensä kuitenkin ole avec-kutsuja... Jos kutsu tuli postissa niin tuntuisi hölmöltä että siinä lukisi sellaisen ihmisen nimi joka ei asu samassa osoitteessa.

    • eikysyvätieltäeksy

      Kysyt tietysti ystävältäsi, voiko poikaystäväsi tulla. Eiväthän häävieraat tunne kaikki toisiaan.

    • kaikkinimimerkitvara

      Minunkaan poikaystäväni ei saanut kutsuja kahden serkkuni häihin. Vaikka parikymppisiä olemmekin, olemme seurustelleet jo yli kolme vuotta ja asumme yhdessäkin. Itse koin sen niin, että suhdettamme ei otettu vakavasti - saivathan vanhempien serkkujen puolisot kutsun, vaikka ovat vähemmän aikaa seurustelleet eivätkä edes asu yhdessä. Mutta life sucks, ja ei auta kuin nousta tällaisen yläpuolella - siis itse sanoisin, että osoita "suuruutesi" ja mene toki häihin.

    • mesekkeel

      Vie lahja vain kaverilles, syöt ja juot hyvin ja siitä sitten kotio katteleen a studioo

    • 213

      Voithan kysyä ystävältäsi että voiko se poikkis sitten tulla myös mukaan vai ei. Ainakin tutustuvat sitten siinä samalla!

    • suomityttö

      Minä en mennyt häihin koska aviomiestäni ei kutsuttu. Niinkin voi tehdä.

    • pirrepörri

      mene häihin ja kun menet itse naimisiin kutsu sinne vain ystäväsi älä hänen miestään;) no mut mene vaan häihin se on vaan parin tunnin juttu ja kaverille tärkeä päivä kuitenkin.

    • mokailija

      Otat vaikka puhelimen kauniiseen käteesi ja soitat ystävällesi ja kysyt onko miesystäväsi tervetullut häihin. Minulle kävi juuri näin : Lähes 200 kutsua käsinkirjoitettuna(siis osoitteet). Kaikki serkkuni puolisoineen kutsuin. Noh ko serkun kanssa en ole pahemmin tekemisissä edes äitini ei tiennyt serkun miehestä(seurusteleeko) ja hänen kutsusta unohtui tuo avec hän ei sitten vaivautunut edes kysymään asiasta(edes vanhempiemme kautta) vaan jäi kiukuttelemaan ja selän taakse pahaa puhumaan...
      Ihmisiä tässä ollaan ja joka ikinen(toiset enemmän ja toiset vähemmän) on erehtyväinen. Typerää tuo menenkö vai enkö mene...

    • No en minä ainakaan pyydä semmosia ihmisiä häihini ketä en tunne.

    • CORRECTUS

      HÄÄPARI PÄÄTTÄÄ KETÄ KUTSUTAAN !

      JA VÄLTTÄMÄTTÄ YSTÄVÄSI EI EDES TIEDÄ BOYFRENDISI NIMEÄ.....

      • :P

        Jos ei tiedä nimeä pelkkä AVEC riittää


    • Sillläääälailllaaaa

      Turhaa itkua.

      Jotkut haluavat kutsua vain itselleen tärkeimmät henkilöt mukaan ja pitää ne häät tosiaan pienenä.Jos sulhosi ei ole ollut juurikaan tekemisissä tämän kanssa joka menee naimisiin, onko ihme ettei kutsua tule?

      Itse en saanut serkultani kutsua häihinsä, vaikka veljeni sai.Emme ole olleet oikeastaan missään tekemisissä vuosikausiin, joten en pahastunut asiasta mitenkään.Veli taas on varmaan päivittäin soitellut ja ollut tekemisissä serkun kanssa joten oli luonnollista että hänet kutsuttiin.

      Ei kannata pahastua turhista.Soittamalla varmistat asian tietenkin, niin ei ole epäselvyyksiä.

      Häitä tulee ja menee, ja jos kaikkia rupeaisi ruotimaan ja mielensä pahoittamaan, ei muulle aikaa juuri jäisikään kuin pahassa olossa pyörintään.

    • t

      soita ja kysy siltä ystävältäsi !!! asia selviää varmasti samantien..

    • oppelia

      Huoh, ehkä ne unohti laittaa miehesi nimen kutsuun? Jos se on avec-kutsu niin tietystihän voit viedä sen sinne. Ja jos teillä ei ole ollut mitään eripuraa keskenänne niin mikset voisi kohteliaasti kysyä hääparilta että saatko tuoda miehesi mukanasi. Luulenpa että se sopii?

      Kummaa miettiä tuollaisia selän takana kun voi rohkeasti asian esille ja kysyä niin ei tule tyhmää jännitettä ystävyyssuhteeseen.

    • Yksinkertainen vastaus, itse en menisi sinun tilanteessasi häihin lainkaan. On loukkaus seurustelukaveriasi kohtaan, olla kutsumatta häntä. Ja keksittyä versiota on , jos vetoaa paikkapulaan. Aina on tilaa vielä yhdelle.

      • sama juttu

        Meillä oli tuossa hetki sitten tapaus, avomieheni sai kutsun lapsuudenkavererinsa häihin. Eli olemme mieheni kanssa kihloissa ja meillä on lapsi. Hääkutsu oli osoitettu vain minun miehelle ei minulle eikä meidän perheelle. Miestäni ei kutsuttu kirkkoon eikä maistraattiin vaan illalla jonnekkin ryyppybileisiin ilman minua?! Nyt mieheni miettii meneekö tai osallistuuko polttareihin.. Minua kyllä loukkasi tämä että minua ei kutsuttu ja olisin vetäny herneet nokkaan jos minun kaverini toimisi noin törkeästi!


      • näin meillä

        Aina ei ole tilaa sille yhdelle! Ja juhlien järjestäjällä lienee oikeus kutsua juhliinsa kenet haluaa! Meillä neljästä sisaruksesta kutsuttiin juhliin kaksi, eikä kukaan edes ihmetellyt asiaa. Ollaan järjestämässä synttärijuhlia ja sinne kutsutaan kaikki ne jotka sinne halutaan, ei vain pakon vuoksi. Ja kun rajana on 150 ihmistä, sinne ei ne tuntemattomat avecit mahdu. Sorry heille. :-)


      • Asenneongelma???
        näin meillä kirjoitti:

        Aina ei ole tilaa sille yhdelle! Ja juhlien järjestäjällä lienee oikeus kutsua juhliinsa kenet haluaa! Meillä neljästä sisaruksesta kutsuttiin juhliin kaksi, eikä kukaan edes ihmetellyt asiaa. Ollaan järjestämässä synttärijuhlia ja sinne kutsutaan kaikki ne jotka sinne halutaan, ei vain pakon vuoksi. Ja kun rajana on 150 ihmistä, sinne ei ne tuntemattomat avecit mahdu. Sorry heille. :-)

        Aina on tilaa. Ainakin yhdelle. Se on järjestelykysymys tai asenneongelma.


      • Tunne etiketit
        Asenneongelma??? kirjoitti:

        Aina on tilaa. Ainakin yhdelle. Se on järjestelykysymys tai asenneongelma.

        Miten narsistisia ihmiset voi olla? Mikä saa sinut kuvittelemaan että olet juuri se ainoa YKSI. Tottakai hääparilla olisi 200 muutakin, jotka voisi kutsua jos tilaa olisi. Siksi rajauksia tehdään että kaikki eivät mahdu. Jos omia kavereita ja sukulaisia on jo jouduttu rajaamaan ulos, miksi joku tuntematon poikaystävä menisi kaikkien heidän ohi?


      • gugugu
        sama juttu kirjoitti:

        Meillä oli tuossa hetki sitten tapaus, avomieheni sai kutsun lapsuudenkavererinsa häihin. Eli olemme mieheni kanssa kihloissa ja meillä on lapsi. Hääkutsu oli osoitettu vain minun miehelle ei minulle eikä meidän perheelle. Miestäni ei kutsuttu kirkkoon eikä maistraattiin vaan illalla jonnekkin ryyppybileisiin ilman minua?! Nyt mieheni miettii meneekö tai osallistuuko polttareihin.. Minua kyllä loukkasi tämä että minua ei kutsuttu ja olisin vetäny herneet nokkaan jos minun kaverini toimisi noin törkeästi!

        Tiedän vastaavan tilanteen, jossa avopuoliso onkin syytä jättää kutsumatta. Avioon menevät eivät halua kyseistä draamakuningatarta pilaamaan juhliansa, koska tietävät, että tuo nainen käyttäytyy todella tökerösti. Sitäpaitsi, itse vihkimisenhän moni haluaa nykyään pienellä porukalla ja juhlistaa sitten isommalla porukalla itse hääjuhlaa. Tuolla logiikalla hyvin monissa häissä on vihkimisen jälkeen "ryyppybileet" eli itse hääjuhla!!

        En syytä sinua, koska en sinua tunne, mutta yleensä noille kutsumatta jättämisille on hyvät syynsä. Sen lisäksi, ettei hääpari tunne avokkia, tai että kyseessä ovat pienet häät, joihin kutsutaan vain läheisimmät ystävät ja sukulaiset. Todella itsekästä tuossa tilanteessa kieltää toista menemästä lapsuudenystävän juhliin!


      • hohhoijaa273

        Ja sitten kun niitä "vielä yksiä" on viidellätoista kaverilla niin kappas, se sun "vielä yksi" onkin häiden järjestäjille "vielä viisitoista". Mutta jokainenhan tietysti näkee vain itsensä ja sen oman kultamussukkansa ja ajattelee myös sen mukaan.
        Ette ole vissiin häitä ite järkänneet / maksaneet ketkä vingutte että hääparille tuntemattomat poikakaverit ja muijafrendit pitäisi TIETENKIN kutsua ja on LOUKKAUS olla kutsumatta... Älkää menkö ollenkaan jos tuolta tuntuu. Ite asiassa pysykää kotona... itsekkäälle kun parasta seuraa on oma itse.


    • Miettikääpä vähän

      On lukuisia syitä, miksi hääpari haluaa kutsua vain sen henkilön häihinsä, jonka
      nimi kuoressa lukee, esim. jokin raja vieraille täytyy panna esim. juhlahuoneiston koon tai yleensä vieraiden määrän paisumisen tai yksinkertaisesti häiden budjetin suhteen. Hääparilla on tietysti oikeus rajata haluamiensa vieraiden määrää, vaikkapa síten että heidän häihinsa kutsutaan vain henkilöitä, joita he ovat tavanneet. Vieraiden täytyy tämä ymmärtää vaikka harmittaakin kun oma poikaystävä tai tyttöystävä jääkin noista häistä pois. On erittäin itsekästä lähteä siitä, että selkeästi yhdelle lähetetty kutsu olisi automaattisesti myös avecille. Jos asiassa on jotain epäselvää, niin mikään ei estä varovasti kysymästä asiasta hääparilta, eikä pidä heti loukkaantua siitä ellei itselle tietysti tärkeätä mutta hääparille ehkä täysin tuntematonta ystävää ole ajateltukaan kutsua. Hääjuhlassa saattaa olla etukäteen laadittu tarkka istumajärjestyskin, jolloin ylimääräisestä "kuokkavieraasta" voi aiheutua suurtakin käytänön hämminkiä.

      • ...................

        No eikö kutsuun yleensä vastata jotain. Että onko tulossa vai ei. Ainakin minä olen tottunut siihen että ilmoitetaan ollaanko tulossa ja kuinka monta meitä on tulossa.


      • Jos teille tulee
        ................... kirjoitti:

        No eikö kutsuun yleensä vastata jotain. Että onko tulossa vai ei. Ainakin minä olen tottunut siihen että ilmoitetaan ollaanko tulossa ja kuinka monta meitä on tulossa.

        kutsu, joka on yhdelle niin teiltä ei voi ilmoittautua juhliin kuin 1.
        Helppoa.


    • kansallinen mieliala

      Mee sinne hääpaikalle ja osoita mielesi: pitäkää tunkkinne ööörrrrrkele!

    • Ei hyvänen aika.. Miten tuollaisesta asiasta saa väännettyä ongelman? Muutaman tunnin vierailu toisen juhlatilaisuudessa ilman poikaystävää ei voi oikeasti olla ongelma!

    • Kyllä jämpti on näin

      Ei kannata alentua edes kysymään asiaa, minä en ainakaan tekisi itsestäni tyhmää selvässä asiassa. Vain sinut on kutsuttu, ei miestäsi. Älä mene jos kunnioitat miestäsi.

    • silläsaaäkkiävälit

      Älä missään nimessä mene! Sinun ja poikaystäväsi pitää pitää yhtä ja vetää samaa köyttä. Loukkaus ja suuri olisi poikaystävällesi jos menisit. Todella törkeä morsiuspari kun ei kutsunut teitä yhdessä. Häpeämätöntä kertakaikkiaan.

    • typerystyperys

      Miksi menet häihin jos sanot että ette ole hyviä ystäviä?

      Ja olette varmaankin ollut ystäviä ennen kuin seurustelet niin onko niin että kun seurustelee niin ei voi tehdä enää mitään ilman toista ja pitää verisesti loukkaantua ja kostaa jos molempia ei kutsuta. Kannattaa miettiä mikä on minkäkin arvoista, varsinkin jos kyse on toisen tärkeästä päivästä.

      Kyllä minä ainakin jos on pienet häät, haluan sinne ihmisiä jotka tunnen enkä katsella tuntemattomia naamoja. Hän tuskin ajatteli loukata sinua mutta jos ette ole niin hyviä ystäviä, hän tuskin haluaa nähdä vielä lisää tuntemattomia.

      Kannattaa miettiä omaa käytöstä ja pitääkö kaikesta loukkaantua. Olethan sinä yksilö ilman sitä miestäkin, ei ole kyse loukkaamisesta jos haluaa SINUT sinne

    • nainen26v.

      Soita ystävällesi ja kysy. Siis voihan olla, että ystäväsi ei muistanut poikaystäväsi nimeä tai avec unohtui... toisaalta pariskunta on voinut kutsua vieraat vain niin, että paikalla on ihmisiä, joita he tuntevat henkilökohtaisesti... tai paikkoja on rajatusti, he ovat halunneet sinut, mutta eivät sinun "heille tuntematonta" puolisoasi. Tuskin kyseessä on loukkaus. Puhelin käteen ja soittamaan, niinhän se asia selviää.

    • Ei ongelmia.

      Aikoinaan kun meikä vietti häitä emännän kanssa niin kutsu lähetettiin molempien puolelta sillä "tutulle" henkilölle ja kysymys että montako tulee. Toisista perheistä tuli pariskunta ja toisista vanhempien lisäksi neljäkin lasta. Siis kutsu oli vain tutulle ja kysymys oli että montako tulee. Silloin ei ketään rajattu ulkopuolelle.

      • Vieraanvaraista

        Tuo oli erittäin fiksua,reilua ja ystävällistä. Siis nimimerkille "Ei ongelmia". Tuolla asenteella ei niitä tulekaan. Samalla saa myös etukäteen tietää montako niitä vieraita tulee, että osaa varautua kun jokainen ilmoittaa etukäteen. Arvostan tuollaista reilua vieraanvaraisuutta. Kiitos muuten vinkistä tulevaisuuden varalle jos miehen löydän joskus...


      • viime kesän morsian

        Mekin kun vietettiin häitä tuossa viime kesänä niin kutsuun laitettiin että perheineen. Tuli sit samalla koko sakki kutsuttua. ei jääny kukaan pois laskuista.


    • sdfhufg

      On tietenkin vähän eri juttu, että jos nämä "muiden puolisot" ovat pariutuvan parin tuttuja. En ehkä itsekään kutsuisi henkilöitä, joita en tuntisi....siitähän voisi seurata vaikka tappelu;(.

    • JK

      ÄLÄ MENE

    • noh...

      Minulle kävi vastaavasti. Minä en seurustellut mutta en halunnut mennä yksinkään häihin toiselle paikkakunnalle aivan tuntemattomien ihmisten joukkoon. Kysyin josko saisin tulla "avecin" kanssa johon tuli kieltävä vastaus. En mennyt häihin ja siihenpä "ystävyytemme" loppuikin. Mielestäni tökeröä käytöstä olettaa että joku tulisi yksin.

      • Morsian 25v. sitten

        Ai, menevätkö sinkut keksityn avecin kanssa?
        Olen ollut monissa häissä, hautajaisissa ja syntymäpäivillä yksin. Mieheni ei lähde mukaan, jos hän ei tunne kutsujaa. No eipä myöskään tutustu uusiin ihmisiin ja sukuun siinä tapauksessa.
        Minä mokasin aikoinaan hääkutsujen kanssa. Lähetin kutsun mieheni puoleisille omaisille vain hänen vanhemmilleen, veljelleen, isovanhemmilleen ja kahdelle parhaalle ystävälleen, koska oletin etteivät muut tulisi ulkomailta häihimme. Majoitimme vieraamme vanhempieni kotiin ja lapsellisesti ajattelin ettei sinne mahtuisi enempää. No, jälkikäteen sukulaiset ystävällisesti kertoivat, että olisivathan he itse hoitaneet hotellit ja maksaneet kaikki omat kulunsa. Meillä on silti olleet hyvät välit 25v., tosin näemme vain joka toinen vuosi :-)


    • jnki

      En menisi kyselemään että saako miesystävä tulla? Se olisi kun kerjäämistä. yksinkertaisesti jättäisin menemättä. Myöhemmin kuitekin josta kuulet tai sulle sanotaann ettei tullut.. Silloin kerrot rehellisesti ettei halunut miesystävä loukata siksi et mennyt häihin. Myös kutsu riippuu siitäkin miten paljon sinu kaverinsa tietää suhteestasi ja lisäksi kun ette elä saman katon alla. Olisite asunneet jo yhdessä olisi toinen asia ollut... Mielestäni nuot nn. avecit eiväät ole itsestä selvä koska häät ovat morsiusparin juhlia. Itse kyllä en toivoisi tuntemattomia omiin häihiin vain siksi että se on joku avec mistä ei ole hajuakaan....

    • myös kutsutta jäänyt

      Aika epäkorrektisti toimittu. Toki kutsu olisi pitänyt olla avec.
      Jos on paras ystävä, mene mutta jos poikaystäväsi on sinulle tärkeä, älä mene häihin. Kuuntele sydänstäsi mitä se sanoo ja toimi sen mukaisesti.
      Ei häät yhtä naista kaipaa .

    • Kullero.
    • Soittaisin hänelle, ja kysyisin voinko tuoda avecin

    • wertyui9999

      taitaa asia nyt vain olla niin etttä pikaystaväsi onkin morsiamen vanha kyntökone, jota ei haluta mukaan uuden kyntäjän valintamenoihin.

    • Kysyvä ei eksy

      Täältähän sitä kannatti kysyä ja asia selvisi heti!

    • Joku_Vainen

      Eikö asia selviäisi helpommin kysymällä sitä ystävältäsi sen sijaan että kysyt sitä jokaiselta vastaantulevalta, huonolaatuisen keskustelupalstan lukijalta. Perin naisellista, että asian ratkaisemisen sijaan jäädään märehtimään sitä :D .

    • et mikään nero

      Jokainen on yksilö ja tekee asioita ja ratkaisuja omalla tavallaan ja yksi asia mitä juuri sinä voisit tehdä on se, että menet sinne häihin, ja sitten kun ne juhlat ovat täysin ohi, menet kotiin, ja sen jälkeen se olikin siinä.

      Ei tuossa näyttäisi olevan mitään ongelmaa.

      Jos olet menossa elokuviin ja sinulla on vain yksi lippu eikä mahdollisuutta saada toista, niin sitten menet yksin, tai jätät menemättä täysin, jne..., ymmärrät kyllä tämän helpon logiikan, näin se on.

      Tuolla samalla yleislogiikalla löytyy lukuisia eri vaihtoehtoja. Voit kysyä toista kutsua, voit mennä poikakaverisi kanssa ilman kutsuakin, voit jättää kokonaan menemättä, jne...

      Kun opit tuon systeemin se on täysin helppoa, ja kaikki muukin sen mukana.

    • Passiivisaggressiivi

      Kaikissa muissa juhlissa voi käydä yksin, mutta häät on niin ankeita että siellä on pakko olla joku mukana. Yksinäinen vieras häissä on niin kuin joku ruttotautinen, joka kelpaa enintään auttelemaan järjestelyissä ja jolle ei edes voi puhua. Itse olen sinkku ja en enää ikinä mene sellaisiin häihin, missä ei ole joku hyvä ystävä kutsuttuna.

      Kannattaa kuitenkin kehittää joku pätevä selitys, menemättömyydelle, jos haluaa pysyä väleissä.

      Mitä niitä prinsessahäitä edes on pakko järjestää muiden riesaksi ja vielä vaatia toiset talkoisiin ja pilata muiden kesäviikonloput kirkoilla ja yhteislauluilla? Ihan oikein niille hääterroristeille, että kaikki joilta ei ole kutsuttu joka pikkuserkkuakin pistävät välit poikki loppuiäksi ja kirjoittavat solvauksia nettiin.

      Kyllä ärsyttää myös nämä "mun poikaystävä sitä ja mun poikaystävä tätä ja en voi mennä mihinkään ilman mun poikaystävää ja kamalaa kun mun poikaystävä on poissa niin mä joudun olemaan yhden illan IHAN YKSIN". Kyllä johonkin sukujuhliin varmaan pystyy menemään ihan omana itsenään, jos ei ole jotenkin niin huonossa kunnossa, että tarvitsee taluttajan.

    • näi on ja pysyy

      Itse jäin muutama vuosi sitten ilman kutsua vaikka avomieheni kutsuttiin kyseessä oli avopuolison vanhempien ystävän poika sulhasena. Kutsu toimitettiin vanhemmille ja kutsussa mainittiin heidän aikuiset pojat. Pojilla olsi ollut jo omatkin osoitteet. Olin kyllä tavannut sekä morsiammen että sulhasen erillaisiisa perhejuhlissa. Mutta empä ollut koskaan kättelyä pitemmälle heihin tutustunut.

      Ymmärsin täysin etten ollu kutsuttu enkä pahoittanut mieltäni, Avopuoliso lähti juhliin siis vanhempien ja veljensä seurassa. Kun hän tuli takasin kertoi että kaikki häissä olevat parsikunnat olivat naimisissa. Lukuun ottamatta hääparin veljiä ja siskoja. poika- ja tyttöystävineen.

      Hääpari siis saa rauhassa vetää rajan juuri siihen mihin tahtoo. Eikä siitä pidä kenenkään mieltä pahoittavan. Nauti juhlasta juttele muille vieraile ja pidä vapaapäivä poikaystävästäsi . Hänhän voi mennä vaikka siksi aikaa kavereiden kaa kaljalle. Ja hänellä on satakerttaa mukavampaa terassilla hyvässäseurassa. kun solmiossa vieraiden ihmisten joukossa.

    • foreversingle <3

      Miksi seurustellessa pitää mennä joka saakelin paikkaan aina kumppanin kanssa??? Eikö seurusteleva ihminen voi tehdä mitään ikinä yksin. -.-

      Kaverisi ei ole tavannut kumppaniasia, eikä siksi halua kutsua ketään ventovierasta. Et varmaan sinäkään kutsuisi hänen asemassaan ketään ketä et ole aikaisemmin tavannut elämäsi tärkeimpään päivään? Eikä tuossa ole mitään tökeröä minusta.

      V1ttu te seurustelevat ihmiset olette niin perseestä, kun pitää olla koko ajan liimattuna siihen toiseen puoliskoon, ja joka saakelin kissanristiäisissä on pakko päästä esitelemään omaa kultsimussukkaa kaikille. Yököttää!

    • ihan rajoilla on

      Kyllä lukisi silloin avec tai sitten kämmänneet ihan huolella.
      Tosiasia on, että johonkin on pakko vetää rajat ihan budjetinkin, järjestelyjen ja tilan takia. Laske mielessä, miten paljon menee pieleen, jos vaikka 5-6 kaveriasi tuleekin kutsumatta aveceineen, siihen päälle serkut ja pikkuserkut ja ehkä naapureita jne.
      Mietin itsekin, missä menee raja. Yksi on, tunteeko pari teidät molemmat, jos ei, voi olla kiinnostus ainakin itsellä ihan miinuksella. Toinen kriteeri, oletteko naimisissa ja pitkä parisuhde, ehkä perhettäkin. On se hiukan eri asia kutsua aviopari kuin jotain serkun ja pikkuserkkujen eksiä ja nyksiä tai muita edellisviikonlopun hoitoja, mistä ei omat vanhempansakaan tiedä, kuka on kierrätyksessä. Avoparikin on ihan pätevä, jos ei vaihda kumppania kuukautistensa tahdissa. Tuo on varsinainen tänka på oikeasti, missä menee raja.
      Itselläni taitaa olla jatkossa todella helppoa, kun en ole valitettavasti pikkuserkkujenkaan kanssa vuosikausiin tai kymmeniin missään tekemisisssä,osaa hyvä jos tuntisi aikuisena kadulla. Ainoat (2kpl) äidin puolin serkku piti häät, mutta ei kutsua ja toisen lapsen ristiäisiin ei taaskaan. Eipä ole edes harkinnassa tuollaisen jurotuksen jälkeen. Molemmilla silti rahaa kuin roskaa, menisivät köyhät siviilissä, jollei raaski edes lähisukua kutsua. Ainoaa tätiäkään, kummiaan eivät kutsuneet perkeleet. On se niin väärin, mutta tuollaiset eivät koskaan unohdu.
      Jos minut kutsutaan, en ota naistani ja toisinpäin, varsinkin jos parille täysin vieras, ei siitä pidä olla naama norsunv:tulla.

    • häät ja häät

      Virallisesti ette ole avopari ettekä aviopari. Ja jos morsian eikä sulhanen edes ole nähneet poikaystävääsi, ei kuulukaan kutsua häntä. Olisit käynyt hänet joskus esittelemässä ystävällesi. Poika- ja tyttöystäviä ei ole pakko kutsua ellei he ole tuttuja ennestään, ja varsinkin, jos häät ovat pienet. Tosiasia on että eihän näistä tyttö- ja poikaystävistä tiedä kuinka vakavaa seurustelu on . On vähän hämillistä kutsuakin.
      En kyllä nostaisi tuosta pulttti. Tosin kyllä tykkäsin vähän huonoa, kun mieheni joskus kutsuttiin häihin heidän ystäviensä vihkiäsiin. Minua ei kutsuttu, vaikka asuimme jos yhdessä. Olimme asuneet jo useamman vuoden ja mieheni ystävät tunsivat minutkin. Mutta eivät silti olleet minulle mitenkään läheisiä, koska asuivat mieheni enstisellä asuinpaikkakunnalla.

      • Kaksinaismoralismia

        Siis ensin olit sitä mieltä, että tyttö- tai poikaystäviä ei tarvitse kutsua vähin, kun suhteen vakavuutta ei tiedetä ja se on täysin ok. Sitten kerrot itse loukkaantuneesi, kun sinua ei oltu kutsuttu häihin, ennen kuin olitte puolisosi kanssa naimisissa. Ehkä niidenkään häiden järjestäjät eivät vielä olleet varmoja teidän suhteenne vakavuudesta. Huomaatko muuten ristiriidan omien ohjeidesi ja oman toimintaan välillä.


    • ei henkilökohtaista

      Häissä on vaikeaa tehdä vieraslistaa niin ettei loukkaa ketään. Kaikkia ei vain voi kutsua jos tilat on pienet ja jos rahaa ei ole suunnattomasti. Jos poikaystävää ei tunneta, on oletettu varmasti että voit tulla yksinkin. Joskus kutsutaan pitkäaikset kumppanit muttei lyhyitä suhteita. Itse ainakin sanoin reilusti, että tulen mieluusti yksin, vaikka seurustelinkin. Se säästää hääparin stressiä ja rahaa.
      Jos ystävä on sinulle tärkeä, ei ystävyyttä kannata heittää roskiin yhden kutsukortin takia! Jos taas hylkäät ystäväsi tällaisen takia, ei hän alunperinkään ollut sinulle kovin tärkeä?

    • Mies vastaa.

      Jos mun kaveri menis naimisiin ja olisin samassa tilanteessa niin mä ottaisin kännykän kouraan ja soittaisin sille kaverille. Sitten vaan puhuttais asiat selväks. Että te naiset osaatte tehdä asioista vaikeeta -.-

    • katala

      Hoh Hoijaa, ihmettelen itseänikin että vaivaudun lukee tollaista höpö höpöä... Tottakai hääpari valitsee kenet haluaa häihinsä. Itsekkin jo 3v asunut saman miehen kanssa, ja silti entiset opiskelukaverit ymp. kutsuvat vain minut vaikka tietävät avoliitostani...Ja taas yhteiset ystävätmme kutsuvat meidät parina...
      Kysehän on puhtaasti rahasta... Haluaisitko itse häihisi jotain Teemu Taperoa, jonka kanssa kaverisi Liisa olis styylannut vasta vuoden ja suhde on-off... Turha ottaa kitsoja ja painotankin ette asu edes yhdessä. Itse kutsuisin sellaiset, jotka asuvat yhdessä ja jotka tunnen! Ja ei asuvista pareista molemmat, otka tunnen.
      Joten ole siis menemättä, jos et voi olla itsenäinen ilman puoliskoasi...

    • Kohta Rouva

      Kuuleppas! Kun itse lähetin kutsut, laitoin seurustelevan parin korttiin vain ystäväni nimen, en seurustelukumppania lainkaan. Monilla on tapana kirjoittaa kutsut virallisesti vain "vakiintuneille" eli kihloissa ja naimisissa tai yhdessä asuville. Ja vaikka näin tein tietoisesti monien seurustelevienkin kohdalla, tarkoitin kutsun myös seurustelukumppanille. Joitakin tämä on mietityttänyt, ja he ovat asiaa minulta kysyneet. Kerroin miten meillä on ollut tapana, ja asia oli hoidettu.

      Joten:
      Ota puhelin/face/meili/mene itse henk.koht juttelemaan ja kysy miten asia on!! :)

      • Yksinkertaista

        Amoriinin sivuilla on hyvin kerrottu, että mitä kutsuun kirjoitetaan.
        Eivät vieraat voi alkaa arvailemaan, että ketä on kutsuttu. Itse en ainakaan soittelisi perään vaan olettaisin kutsun koskevan heitä, joille se on osoitettu.

        Amoriinin kutsuetiketti:

        "Kaikista tärkeintä on, että kutsusta selviää selkeästi kuka kutsuu, minne, miksi (tilaisuus), koska ja, että jos kutsuun vastausta pyydetään, laitetaan asiaan kuuluvat yhteystiedot korttiin.

        Hyvin arvokkaissa juhlissa kutsuun laitetaan myös kutsuttavien nimet mahdollisine arvoineen, ensin miehen arvo, sitten rouva, jonka jälkeen miehen nimi. Jos kutsuttavalla on korkea sotilasarvo tai kirkollinen arvo, tämä merkitään aina: Majuri ja Rouva Matti Meikäläinen.. Käytännössä kutsuissa kuitenkin useimmin kirjoitetaan ensin "meillä on ilo kutsua", (kenen, joko nimet tai "häihimme") häihin, kirkon nimi, päivämäärä, kellon aika, juhlapaikan nimi, kutsujien tai hääparin nimet (riippuen siitä kuka kutsuu) ja lopuksi vastausta pyydetään (V.p.) yhteystietoineen sekä mahdollinen ohje pukeutumisesta.

        Jos kyseessä on häävastaanotto, kutsuun merkitään myös juhlan alkamis- ja loppumisajankohta.


        Kuorien osoittamisessa voi noudattaa seuraavaa, yleisesti hääkutsuissa käytettävää yleisohjetta.

        Aviopari, joista miehellä on arvonimi, ei lapsia:
        Majuri ja Rouva Matti Meikäläinen

        Aviopari, joista naisella on arvonimi, ei lapsia:
        Pappi Minna Meikäläinen & Matti Meikäläinen

        Edelliset lapsineen:
        Majuri ja Rouva Matti Meikäläinen perheineen

        Aviopari, ei lapsia:
        Minna & Matti Meikäläinen

        Aviopari lapsineen, sama sukunimi:
        Minna & Matti Meikäläinen perheineen

        Avopari, lapset, eri sukunimet:
        Minna Meikäläinen & Matti Mattila, Jenni & Juha Meikäläinen

        Aviopari, jolla sekä omia, että yhteisiä lapsia:
        Minna Meikäläinen & Matti Meikäläinen, Jenni & Juha Meikäläinen, Mikko Matinpoika.

        Yhdessä asuva pari, ei naimisissa:
        Ensin läheisempi, sitten tämän kumppani

        Seurusteleva henkilö seuralaisen kanssa:
        Matti Meikäläinen avec
        Avec tarkoittaa "kanssa", kutsuissa "seuralaisen kanssa", joten sanaa "ja" ei käytetä enää lisänä.

        Samassa taloudessa asuu useampi henkilö, jotka eivät ole saamaa ydinperhettä:
        Minna & Matti Meikäläinen, Isoäiti Meikäläinen, Matin veli Meikäläinen, Jenni & Juha Meikäläinen (lapset)
        Tai: Minna & Matti Meikäläinen perheineen, Isoäiti Meikäläinen, Matin veli Meikäläinen
        Tai pelkästään: Meikäläisen perhe

        Yhdistelmänimi ja erinimisiä lapsia:
        Minna Meikäläinen-Heikäläinen & Matti Heikäläinen, Jenni Meikäläinen & Juha Heikäläinen (lapset)"


      • kaiken se kestää...

        Täysin samaa mieltä "Kohta Rouvan" kanssa. Minäkin pidin itsestäänselvyytenä, että kutsutut tuovat mies- tai naisystävänsä mukaan! Ap:n sijassa menisin ehdottomasti ja tietenkin poikaystävän kanssa!!! Niin ja onnea yläpuolelle, siis tulevalle Rouvalle. :)


      • Ei kukaan

        voi tietää, että "mitä tarkoitat".
        Vai onko kaikki tuttusi selvännäkijöitä?
        Kaikki, jotka etikettiä tuntevat, eivät vie juhliin sellaisia ihmisiä, joita kutsussa ei ole mainittu.


      • ryhdikkyyttä !
        kaiken se kestää... kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä "Kohta Rouvan" kanssa. Minäkin pidin itsestäänselvyytenä, että kutsutut tuovat mies- tai naisystävänsä mukaan! Ap:n sijassa menisin ehdottomasti ja tietenkin poikaystävän kanssa!!! Niin ja onnea yläpuolelle, siis tulevalle Rouvalle. :)

        Käytöksen kultaisen kirjan kutsuohjeessa on selkeästi, että kutsu on lähetetty kutsutulle ja VAIN HÄNELLE . Omavaltainen kutsun laajentaminen ei tule kysymykseen. JOs on merkintä vp., niin kutsuun on myös syytä vastata jo senkin vuoksi, että kutsuja saa käsityksen juhlijoiden kokonaismäärästä ja osaa varata tarjoilut sen mukaisesti. Jokainen haluaa välttää turhia kustannuksia.


    • pirkkotäti

      Mielenkiintoista. Ei olla 'niin' hyviä ystäviä ja on pienet häät ja silti hääkutsu tuli sinulle. Ehkäpä ne paremmat ystävät sai sitten ne avec-kutsut? Mene tai ole menemättä. Itse en menisi, varsinkaan jos se voisi vahingoittaa omaa suhdetta.

    • eettinen sijoitus

      Jotkin ihmiset tekevät asioista vaikeita ja itse mielestäni tiedän syyn.

      Moni tekee mitä vain saadakseen kokea olevansa mukana haluamissaan piireissä joissa esim kenenkään häitä ei saa vähätellä tai muutenkaan pilata. Tavallaan se on täysin oikein ja kaukonäköistä koska onhan sellaisessa etunsakkin kun kuuluu johonkin fiksuun kaveriporukkaan. Voi saada rahallista tukea vaikeina aikoina, voi tutustua helpommiin uusiin ihmisiin kavereidensa kautta yms.

      Mielestäni aloittaja ei ole ollenkaan väärässä kysyessään neuvoa asialliseen käytökseen tuossa tilanteessa ja on ehkä muutenkin suorastaan järkevää tehdä joskus asioita toisten normien mielistelyksi vaikka itseä se ei kiinnostaisikaan.

      Ja ei ole todellakaan fiksua käytöstä vetää niitäkään mielistely normeja överiksi. Tietty määrä pinnallista kohteliaisuutta ja tietty määrä niin sanottua omaa kiinnostusta asiaan takaa onnistuneen lopputuloksen.

    • asia

      Kaikkia ei arvosteta! Neljä-viisi lapsuuden ja nuoruuden "ystäviä ja kaveria" ei sukulaisia, on pitänyt häät, mutta en minäkään saanut kutsua, ja tunnettu vaippaikäisestä, joten ihmettelen kyllä! Vain yksi näistä kutsui, ja oli kivat juhlat, kiitos siitä heille.
      Ihmettelen suuresti. yksi näistä oli muutaman vuoden helsingin ja ruotsin baanoilla, kun vastaan tuli, ei edes morjestanut kun näin. Yksi taas oli varakas, ja järjesti hulppeat häät, ei kutsua.
      Itse olen normaalituloinen, ja rauhallinen,näössä ei vikaa, mutta en ollut arvollinen.
      Tätä en mieti, paitsi kun tuli tuo aihe sivulle. Kiitoksia, toivon heille kaikkea hyvää,
      mutta entinen aika ei palaa.

    • Morsinko

      Itse olen vetänyt nyt häitä suunnitellessa rajan seuraavasti:

      Vanhemmat (puolisoineen - olemme molemmat avioeroperheistä) - 6kpl
      Sisarukset puolisoineen ja lapsineen - 9kpl

      Isovanhemmat (puolisoineen - mummoni on leskirouva, ja mennyt uudelleen naimisiin) - 7kpl

      Sedät/tädit/enot ja serkut puolisoineen ja lapsineen (ne jotka tunnemme - esim. itse en edes tunne kaikkia serkkujani, enkä muuten itsekään ollut serkkujeni häissä... mies taas ei ole isänsä hankalien sukulaisten kanssa missään tekemisissä vuosikausiin) - 17 kpl

      Tärkeimmät perhetutut, esim kummit, äitini paras ystävä, jne. - 12kpl
      Parhaat ystävät puolisoineen ja lapsineen - 7 kpl

      HYVÄT kaverit puolisoineen (muttei lapsia, koska tällöin lapsia olisi jo aika monta ja tarvitsisimme erillisen lastevahdin...) - 8kpl

      Pari miehen minulle tuntematonta nuoruudenystävää (ilman avecia ja ilman lapsia, koska muuten vierasmäärä olisi liian suuri, emmekä muutenkaan halua häihimme meille kummallekin tuntemattomia ihmisiä. 2 kpl

      Näin saimme tulokseksi 68 me, mikä on minun mielestäni jo melko paljon, koska haluamme "hienot" mutta pienet ja intiimit häät. Näistä 12 on lapsia. Mikäli vielä lasken omat lapsemme tuohon mukaan, on lapsia jo 15! Puolisolla siis EMME tarkoita "avecia" vaan AVO- ja AVIOpuolisoita (myös rekisteröidyssä parisuhteessa elävää serkkuani ja hänen puolisoaan!).

      Kun alunperin laskimme alunperin mukaan kaikki sukulaisemme ja kaverimme, muutamia tuttaviamme sekä kaikille näille puolisot, avecit ja lapset mukaan, väkeä oli yli 200 - ei siis mitkään pienet ja intiimit häät todellakaan...Näistä melkein kolmasosa olisi ollut lapsia - siis lähes 60 lasta! Päätimme, että koska häämme eivät ole mitkään lastenjuhlat, emmekä halua tuntemattomia/keskenään riiteleviä ihmisiä häihimme, rajaamme porukkaa aivan suosiolla, emmekä (ainakaan vielä) ole kuulleet mitään kitinöitä asian tiimoilta...

      • Nuukako?

        Oletpa sinä tiukkapipoinen... Nykyään kyllä kutsun saaja voi viedä avecin etiketin mukaan.


      • Vaikea sukurajaus

        kåpakko udella, että mihin vedätte tuntemisen rajan?

        Yksi serkkuni kutsui aikoinaan (80-luvulla) hähinsä äitinsä puolen sedät ja tädit sekä serkut veljeäni ja minua lukuunottamatta. Isämme veti täysillä herneen nenäänsä ja totesi, että hänkään ei tule, jos hänen lapsiaankaan ei kutsuta kun kuitenkin muut serkut kutsutaan. Koskaan ei tuolle kutsumatta jättämiselle annttu mitään selitystä ja minua on aina askarruttanut tuo toiminta. Veljeni on samaa ikää noiden häiden sulhasen kanssa ja kaikki serkukset ovat viettäneet aikaa lapsina mummolassani. Ymmärtääkseni olivat muutenkin olleet yhtä tiiviisti tekemisissä kuin muutkin serkut. Minä olen heitä noin 15 vuotta nuorempi, joten emme ole lapsuuden ystäviä, mutta kuitenkin olimme nähneet moneen otteeseen kun perheet kyläilivät toistensa luona.
        Kuitenkin olisin tavallani vielä ymmärtänyt sen, että minut jätettäisiin kutsumatta, koska emme olleet (ihan ikäerosta jogåhtuen ja siitä, että minä en noin 11-vuotiaana ollut eritysemmin kingennyt 15 vuotta vanhemman eri sukupuolta olevan serkkuni kaveriksi, mutta eipä hänkään yrittänyt erityisemmin tutustua minuun) mitään läheisiä kavereita, mutta sitä en minäkään ole koskaan ymmärtänyt, miksi veljeäni ei oltu haluttu kutsua. Ainoa syy, minkä keksin on se, että isäämme haluttiin näpäyttää (hän ei elänyt ihan tavallisten normien mukaan, oli useampaan kertaan naimisissa ja hänen lapsillan on eri äidit yms.).

        No, hääpari sai, mitä halusi. Pointtina kutsujen rajaamisessa taisi olla savustaa muutama serkku lopullisesti pois tuttavapiiristä ja tehdä rajavetoja suvun sisälle. Lienee turha mainita, että eipä hääpariin tai sulhasen sisaruksiin olla meidän perheestä oltu juuri yhteydessä 80-luvun jälkeen.

        Mutta siihen alkuperäiseen kysymykseeni. Mitä tarkoitetaan henkilön tuntemisella tässä ulosrajauksessa?
        - henkilöä ei ilmeisesti tunneta, jos vain hänen olemassaolonsa tiedetään?
        - tunnetaanko henkilö, jos hänen kanssaan on pyöritty lapsina?
        - tunnetaanko henkilö, jos hänen kanssaan on pyöritty viime vuosina (nähty vaikka noin kerran vuodessa?)
        - tunnetaanko henkilö, jos hänen kanssaan ollaan jatkuvasti tekemisissä?
        - millä kriteerein sulhanen voi katsoa tuntevansa esiteini-ikäisen tai teini-ikäisen serkkutytön? Pitääkö olla aktiivisesti bestiksiä, vai riittääkö suku- ja perhetapaamisissa ohimennen tapahtunut jutustelu?


      • Kirjoitusvihre
        Vaikea sukurajaus kirjoitti:

        kåpakko udella, että mihin vedätte tuntemisen rajan?

        Yksi serkkuni kutsui aikoinaan (80-luvulla) hähinsä äitinsä puolen sedät ja tädit sekä serkut veljeäni ja minua lukuunottamatta. Isämme veti täysillä herneen nenäänsä ja totesi, että hänkään ei tule, jos hänen lapsiaankaan ei kutsuta kun kuitenkin muut serkut kutsutaan. Koskaan ei tuolle kutsumatta jättämiselle annttu mitään selitystä ja minua on aina askarruttanut tuo toiminta. Veljeni on samaa ikää noiden häiden sulhasen kanssa ja kaikki serkukset ovat viettäneet aikaa lapsina mummolassani. Ymmärtääkseni olivat muutenkin olleet yhtä tiiviisti tekemisissä kuin muutkin serkut. Minä olen heitä noin 15 vuotta nuorempi, joten emme ole lapsuuden ystäviä, mutta kuitenkin olimme nähneet moneen otteeseen kun perheet kyläilivät toistensa luona.
        Kuitenkin olisin tavallani vielä ymmärtänyt sen, että minut jätettäisiin kutsumatta, koska emme olleet (ihan ikäerosta jogåhtuen ja siitä, että minä en noin 11-vuotiaana ollut eritysemmin kingennyt 15 vuotta vanhemman eri sukupuolta olevan serkkuni kaveriksi, mutta eipä hänkään yrittänyt erityisemmin tutustua minuun) mitään läheisiä kavereita, mutta sitä en minäkään ole koskaan ymmärtänyt, miksi veljeäni ei oltu haluttu kutsua. Ainoa syy, minkä keksin on se, että isäämme haluttiin näpäyttää (hän ei elänyt ihan tavallisten normien mukaan, oli useampaan kertaan naimisissa ja hänen lapsillan on eri äidit yms.).

        No, hääpari sai, mitä halusi. Pointtina kutsujen rajaamisessa taisi olla savustaa muutama serkku lopullisesti pois tuttavapiiristä ja tehdä rajavetoja suvun sisälle. Lienee turha mainita, että eipä hääpariin tai sulhasen sisaruksiin olla meidän perheestä oltu juuri yhteydessä 80-luvun jälkeen.

        Mutta siihen alkuperäiseen kysymykseeni. Mitä tarkoitetaan henkilön tuntemisella tässä ulosrajauksessa?
        - henkilöä ei ilmeisesti tunneta, jos vain hänen olemassaolonsa tiedetään?
        - tunnetaanko henkilö, jos hänen kanssaan on pyöritty lapsina?
        - tunnetaanko henkilö, jos hänen kanssaan on pyöritty viime vuosina (nähty vaikka noin kerran vuodessa?)
        - tunnetaanko henkilö, jos hänen kanssaan ollaan jatkuvasti tekemisissä?
        - millä kriteerein sulhanen voi katsoa tuntevansa esiteini-ikäisen tai teini-ikäisen serkkutytön? Pitääkö olla aktiivisesti bestiksiä, vai riittääkö suku- ja perhetapaamisissa ohimennen tapahtunut jutustelu?

        Ensimmäisen rivin piti olla: Saanko udella...


      • Morsinko
        Vaikea sukurajaus kirjoitti:

        kåpakko udella, että mihin vedätte tuntemisen rajan?

        Yksi serkkuni kutsui aikoinaan (80-luvulla) hähinsä äitinsä puolen sedät ja tädit sekä serkut veljeäni ja minua lukuunottamatta. Isämme veti täysillä herneen nenäänsä ja totesi, että hänkään ei tule, jos hänen lapsiaankaan ei kutsuta kun kuitenkin muut serkut kutsutaan. Koskaan ei tuolle kutsumatta jättämiselle annttu mitään selitystä ja minua on aina askarruttanut tuo toiminta. Veljeni on samaa ikää noiden häiden sulhasen kanssa ja kaikki serkukset ovat viettäneet aikaa lapsina mummolassani. Ymmärtääkseni olivat muutenkin olleet yhtä tiiviisti tekemisissä kuin muutkin serkut. Minä olen heitä noin 15 vuotta nuorempi, joten emme ole lapsuuden ystäviä, mutta kuitenkin olimme nähneet moneen otteeseen kun perheet kyläilivät toistensa luona.
        Kuitenkin olisin tavallani vielä ymmärtänyt sen, että minut jätettäisiin kutsumatta, koska emme olleet (ihan ikäerosta jogåhtuen ja siitä, että minä en noin 11-vuotiaana ollut eritysemmin kingennyt 15 vuotta vanhemman eri sukupuolta olevan serkkuni kaveriksi, mutta eipä hänkään yrittänyt erityisemmin tutustua minuun) mitään läheisiä kavereita, mutta sitä en minäkään ole koskaan ymmärtänyt, miksi veljeäni ei oltu haluttu kutsua. Ainoa syy, minkä keksin on se, että isäämme haluttiin näpäyttää (hän ei elänyt ihan tavallisten normien mukaan, oli useampaan kertaan naimisissa ja hänen lapsillan on eri äidit yms.).

        No, hääpari sai, mitä halusi. Pointtina kutsujen rajaamisessa taisi olla savustaa muutama serkku lopullisesti pois tuttavapiiristä ja tehdä rajavetoja suvun sisälle. Lienee turha mainita, että eipä hääpariin tai sulhasen sisaruksiin olla meidän perheestä oltu juuri yhteydessä 80-luvun jälkeen.

        Mutta siihen alkuperäiseen kysymykseeni. Mitä tarkoitetaan henkilön tuntemisella tässä ulosrajauksessa?
        - henkilöä ei ilmeisesti tunneta, jos vain hänen olemassaolonsa tiedetään?
        - tunnetaanko henkilö, jos hänen kanssaan on pyöritty lapsina?
        - tunnetaanko henkilö, jos hänen kanssaan on pyöritty viime vuosina (nähty vaikka noin kerran vuodessa?)
        - tunnetaanko henkilö, jos hänen kanssaan ollaan jatkuvasti tekemisissä?
        - millä kriteerein sulhanen voi katsoa tuntevansa esiteini-ikäisen tai teini-ikäisen serkkutytön? Pitääkö olla aktiivisesti bestiksiä, vai riittääkö suku- ja perhetapaamisissa ohimennen tapahtunut jutustelu?

        Jos viittasit tässä minun kirjoitukseeni, niin henkilön tuntemisella itse tässä tarkoitin, että tiedän että minulla on kuusi serkkua, joita en ole KOSKAAN tavannut, kutsuttakoon heitä nimillä x, y, z, å, ä ja ö, ja heillä kaikilla tiedän olevan puolisot (isoäitini on kertonut) ja lapsia, yhteensä henkilöitä on näin laskien 6 (serkut) 6 (puolisot) 7 (lapset).

        Eli 19 henkilöä, joita en ole koskaan tavannut, osa asuu ulkomailla ja joiden äiti, tätini siis, ei ole vanhoista riidoista johtuen ollut tekemisissä sukumme kanssa vuosikymmeniin.

        Osa puolestaan ei ole lainkaan tekemisissä sukumme kanssa, koska ovat avioerolapsia, jotka on aivan pieninä viety toiselle puolelle suomea, ja joiden äidillä on ollut heihin yksinhuoltajuus. Yhteydenpidon puute ei siis johdu heistä eikä meistä, vaan meidän vanhemmistamme, puolin ja toisin.

        Voisihan sitä toki yrittää ottaa yhteyttä, mutta tuskin tuota tutustumista kannattaa ajoittaa juuri häihin, jolloin meillä ei ole kuitenkaan aikaa seurustella pitkiä aikoja yksittäisten vieraiden kanssa...

        Minun puolelta me serkukset olemme suht samanikäisiä, joten voin väittää tuntevani serkuistani ne, joiden kanssa olemme viettäneet kesiä mummolassa lapsesta lähtien. Näen serkkujani useita kertoja vuodessa .

        Sulhasen puolelta serkuissa on lapsiakin, mutta katson että serkuista kutsutaan pienetkin lapset, koska heidän vanhempansa ovat meille läheisiä. Lisäksi mieheni on vahtinut pieniä serkkujaan usein, joten siinäkin mielessä hänellä on hyvät perusteet sille, että nämä pienet serkutkin kutsutaan. Sen sijaan mies kokee, ettei hänen tarvitse kutsua häihin niitä isänsä puolen sukulaisia, jotka jatkuvasti käyttäytyvät huonosti häntä ja hänelle tärkeitä ihmisiä kohtaan.

        Bestiksiä ei siis tarvitse olla, riittää että välit ovat "hyvät", eli ettei ole vaaraa että kukaan aiheuttaa TAHALLAAN hämminkiä häissä (ts. tulee häihin vain päästäkseen pilaamaan juhlat), ja että ollaan edes joskus tavattu. Itse en tosiaan ole "tietoisesti" koskaan tavannut noita edellä mainitsemiani serkkuja, muuten kuin niin pienenä, etten sitä itsekään muista. Tätini muutti ulkomaille jo ennen kuin olen syntynytkään, ja setäni ex-vaimo vei lapset mennessään kun olemme kaikki olleet alle 4-vuotiaita, enkä muista heitä muuten kuin valokuvista, joissa istumme rivissä samalla sohvalla.

        Haluamme siis tosiaan pienet häät, ja minusta meidän ei ole pakko väen vängällä kutsua kaikkia siskon kummin kaimoja, vain koska he ovat sukua/vanhoja koulukavereita/puolituttuja. Haluamme siis häihin MEILLE tärkeitä ihmisiä, ihmisiä, joiden kanssa haluamme juhlia häitämme.


      • Morsinko
        Nuukako? kirjoitti:

        Oletpa sinä tiukkapipoinen... Nykyään kyllä kutsun saaja voi viedä avecin etiketin mukaan.

        Kyse ei ole nuukuudesta, vaikka kyllähän ne yli 200 hengen häät tulevat aika paljon kalliimmiksi kuin ne alle 80 hengen häät. Haluamme vain pienet, itsemme näköiset häät, joihin kutsumme MEILLE tärkeitä ihmisiä - ei kaikkia siskon kummin kissan kaimoja vain, koska he sattuvat olemaan sukua/vanhoja koulukavereita/puolituttuja, tms.

        Itse taidat olla tiukkapipoinen, kun noudatat etikettiä noin tiukasti - eiköhän meillä tämän lystin maksajina ole kuitenkin oikeus päättää keitä häihimme haluamme?

        Meillä häihin liittyvänä tietotoimistoina toimivat isoäitini (minun sukulaisteni suuntaan) ja miehen äiti miehen sukulaisten suuntaan (molemmat siis omasta tahdostaan), ja itse olemme hoitaneet ystävien ja kavereiden kutsumisen, joten kaikille asianosaisille lienee jo tullut selväksi, kuinka paljon väkeä on kutsuttu, ja keitä kutsut koskevat. Olemme toki kirjallisetkin kutsut lähettäneet, mutta koska mummini ja anoppini ovat jatkuvasti tekemisissä näiden ihmisten kanssa ja tietysti juttelevat myös häistä siinä sivussa. Ja koska ystäväni on kaasoni ja mieheni ystävä hänen bestmaninsa, joten kyllä tuo tiedottaminen on hoidettu aika hyvin myös ystävien ja kavereiden suuntaan.

        Kutsuihin kirjoitimme jokseenkin näin:

        Hei rakkaat "Minna", "Pentti" ja lapset,
        kutsumme teidät häihimme, jotka vietetään silloin ja silloin, siellä ja siellä. Tervetuloa.

        Toki ehkä hieman pitemmin ja kauniimmin muotoiltuna, mutta sisältö oli tuo. Mikäli emme halunneet pariskunnan lapsia mukaan, kirjoitimme "Rakkaat Minna ja Pentti" ja mikäli toivoimme, että "Minna" jättää "Pentin" kotiin, kirjoitimme: "Rakas Minna, kutsumme SINUT häihimme, jotka vietetään..." eli jo sanamuodossa ilmaisemme, kenet on kutsuttu - tietenkään tuo SINUT ei ole isolla kutsuissa.

        Lopussa lukee vielä, että soitathan "Marjalle" tai "Kertulle" puh se ja se, vahvistaaksesi tulosi ja osanottajien lukumäärän. Tuo lukumäärä-osuus kirjattiin ainoastaan niihin kutsuihin, joissa oli epäselvää, pääseekö parin toinen osapuoli/lapset paikalle.

        Kyllä viimeistään siinä vaiheessa, kun Minna on ujuttamassa Penttiä juhliin mukaan, mummoni "Minnalle" kertoo, että valitettavasti tilaa on vain tietylle määrälle ihmisiä, ja varaukset ruoan ja tilojen suhteen on jo tehty.


      • ei sinne päinkään
        Kirjoitusvihre kirjoitti:

        Ensimmäisen rivin piti olla: Saanko udella...

        Itse kysymykseesi vastaan että on sallittua soveltaa niitä kutsunormeja kun itse niitä juhlia järjestää.

        Mutta tuo on erittäin pahan luokan lipsahdus jos sana saanko onkin vahingossa kåpakko. Oli siellä muutakin, ainakin sanat, jogåhtuen ja kingennyt.


      • Rajausta ihmetellyt
        Morsinko kirjoitti:

        Jos viittasit tässä minun kirjoitukseeni, niin henkilön tuntemisella itse tässä tarkoitin, että tiedän että minulla on kuusi serkkua, joita en ole KOSKAAN tavannut, kutsuttakoon heitä nimillä x, y, z, å, ä ja ö, ja heillä kaikilla tiedän olevan puolisot (isoäitini on kertonut) ja lapsia, yhteensä henkilöitä on näin laskien 6 (serkut) 6 (puolisot) 7 (lapset).

        Eli 19 henkilöä, joita en ole koskaan tavannut, osa asuu ulkomailla ja joiden äiti, tätini siis, ei ole vanhoista riidoista johtuen ollut tekemisissä sukumme kanssa vuosikymmeniin.

        Osa puolestaan ei ole lainkaan tekemisissä sukumme kanssa, koska ovat avioerolapsia, jotka on aivan pieninä viety toiselle puolelle suomea, ja joiden äidillä on ollut heihin yksinhuoltajuus. Yhteydenpidon puute ei siis johdu heistä eikä meistä, vaan meidän vanhemmistamme, puolin ja toisin.

        Voisihan sitä toki yrittää ottaa yhteyttä, mutta tuskin tuota tutustumista kannattaa ajoittaa juuri häihin, jolloin meillä ei ole kuitenkaan aikaa seurustella pitkiä aikoja yksittäisten vieraiden kanssa...

        Minun puolelta me serkukset olemme suht samanikäisiä, joten voin väittää tuntevani serkuistani ne, joiden kanssa olemme viettäneet kesiä mummolassa lapsesta lähtien. Näen serkkujani useita kertoja vuodessa .

        Sulhasen puolelta serkuissa on lapsiakin, mutta katson että serkuista kutsutaan pienetkin lapset, koska heidän vanhempansa ovat meille läheisiä. Lisäksi mieheni on vahtinut pieniä serkkujaan usein, joten siinäkin mielessä hänellä on hyvät perusteet sille, että nämä pienet serkutkin kutsutaan. Sen sijaan mies kokee, ettei hänen tarvitse kutsua häihin niitä isänsä puolen sukulaisia, jotka jatkuvasti käyttäytyvät huonosti häntä ja hänelle tärkeitä ihmisiä kohtaan.

        Bestiksiä ei siis tarvitse olla, riittää että välit ovat "hyvät", eli ettei ole vaaraa että kukaan aiheuttaa TAHALLAAN hämminkiä häissä (ts. tulee häihin vain päästäkseen pilaamaan juhlat), ja että ollaan edes joskus tavattu. Itse en tosiaan ole "tietoisesti" koskaan tavannut noita edellä mainitsemiani serkkuja, muuten kuin niin pienenä, etten sitä itsekään muista. Tätini muutti ulkomaille jo ennen kuin olen syntynytkään, ja setäni ex-vaimo vei lapset mennessään kun olemme kaikki olleet alle 4-vuotiaita, enkä muista heitä muuten kuin valokuvista, joissa istumme rivissä samalla sohvalla.

        Haluamme siis tosiaan pienet häät, ja minusta meidän ei ole pakko väen vängällä kutsua kaikkia siskon kummin kaimoja, vain koska he ovat sukua/vanhoja koulukavereita/puolituttuja. Haluamme siis häihin MEILLE tärkeitä ihmisiä, ihmisiä, joiden kanssa haluamme juhlia häitämme.

        Kiitos tarkemmasta selvityksestä. Sinun logiikkasi pystyn ymmärtämään. Sekkuni logiikkaa en ymmärrä edelleenkään.


      • Huh huh huu...
        ei sinne päinkään kirjoitti:

        Itse kysymykseesi vastaan että on sallittua soveltaa niitä kutsunormeja kun itse niitä juhlia järjestää.

        Mutta tuo on erittäin pahan luokan lipsahdus jos sana saanko onkin vahingossa kåpakko. Oli siellä muutakin, ainakin sanat, jogåhtuen ja kingennyt.

        Et ilmeisesti ole koskaan kirjoittanut mihinkään mobiililaitteilla? Muualla maailmassa mobiililaitteet ja niiden tekstienkorjaukset ovat jo normeja.

        Eikä sinulle taida olla Suomen murteetkaan tuttuja. Kingetä tarkoittaa samaa kuin tunkea.


      • vai kingetä
        Huh huh huu... kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole koskaan kirjoittanut mihinkään mobiililaitteilla? Muualla maailmassa mobiililaitteet ja niiden tekstienkorjaukset ovat jo normeja.

        Eikä sinulle taida olla Suomen murteetkaan tuttuja. Kingetä tarkoittaa samaa kuin tunkea.

        Hahaa olenpas kirjoittanut iphonella tänne joka myös korjailee itsestään ja se korjaa paremmin joten en älynnyt että tuo oli "korjattua" tekstiä.

        Tiedän sanan ängetä mutta kingetä sanaa en tiennyt (kuulostaa joltain ruotsin kuninkaalta) . Nyt tiedän.


    • ?

      Yleensä häihin voi viedä avecin, eihän kaikki aina voi tietää seurusteleeko kukin ja kenen kanssa. ja jos hän ei tiennyt poikaystäväsi sukunimeä niin ei voinut laittaa kutsuun? Tai jos pitää itsestäänselvyytenä, että tietenkin menette yhdessä.

    • Helppo päätös

      Jättäisin menemättä.

      • hössönhössö

        täällä te kaikki vastata touhotatte, eikä alkuperäinen ”kyselijä" ole kommentoinut mitään. Suomi24 tekemä feikkijuttu että saadaan porukkaa sivustolle. Juntit!


    • häätsucks

      No mene jos huvittaa. Ethän ole häihin menossa poikaystävääsi tapaamaan. Miehet eivät ole häistä kiinnostuneita, varsinkaan vieraiden ihmisten häistä.

    • ex-kaaso

      Tajuaakohan ihmiset mitä vieraiden kestitseminen maksaa? Ystäväni ottivat pankista lainaa häitään varten ja kyllä sieltä oli joitain serkkujakin pois jätetty. Yhdestäkin ihmisestä kun voi säästää paljonkin ja onhan kuitenkin tarkoitus juhlia jo ennestään tuttujen ihmisten kanssa. Ei siinä ehdi tutustumaan kaikkiin uusiin poika/ tyttöystäviin kun on niin paljon ystäviäkin joiden kanssa jutella. He olisivat halunneet myös, ettei juhlissa olisi lapsia mutta tämä tuntui olevan liian suuri haaste. Ei se ole hääparillekkaan mieluisa tehtävä "karsia" ihmisiä. Mene häihin ja hanki sieltä elämääsi rikastuttava muisto. P.S. Jos poikaystäväsi tuosta suuttuu, niin minä pitäisin häntä jo pikkumaisena...

      • ...

        Nykyaikana häätkin ovat näemmä hääparin itsekkyyden huipentuma. Hääparia ei ilmeisesti tippaakaan kiinnosta, onko niillä ystävillä hauskaa, kun joutuvat tulemaan häihin ilman vakituista kumppaniaan.


      • kukakohan on itsekäs
        ... kirjoitti:

        Nykyaikana häätkin ovat näemmä hääparin itsekkyyden huipentuma. Hääparia ei ilmeisesti tippaakaan kiinnosta, onko niillä ystävillä hauskaa, kun joutuvat tulemaan häihin ilman vakituista kumppaniaan.

        Mitä ihmettä mahdat selittää? Häihin järjestetään ohjelmaa ja ruokaa, totta kai hääpari miettii vieraidensa viihtymistä. Mutta koska kyseessä on juuri heidän juhlansa, on itsekästä vierailta olettaa, että hääparien olisi pakko kustantaa tarjoilut, tilat sun muut kaikkille tuttavien kumppaneille joita ei olla koskaan edes tavattu. Häiden tarkoitushan on juhlia hääparia ja heidän onneaan, ei kutsua kaikkia kummin-kaiman-serkun-kavereita istumaan pöydän ääreen, ei sellaiseen ole juuri kenelläkään edes varaa. Ja mikäli et pysty viihtymään ja pitämään hauskaa ilman kumppaniasi edes yksien juhlien ajan, kannattaisi pysähtyä miettimään oletkohan hieman liian takertuva.


      • ...
        kukakohan on itsekäs kirjoitti:

        Mitä ihmettä mahdat selittää? Häihin järjestetään ohjelmaa ja ruokaa, totta kai hääpari miettii vieraidensa viihtymistä. Mutta koska kyseessä on juuri heidän juhlansa, on itsekästä vierailta olettaa, että hääparien olisi pakko kustantaa tarjoilut, tilat sun muut kaikkille tuttavien kumppaneille joita ei olla koskaan edes tavattu. Häiden tarkoitushan on juhlia hääparia ja heidän onneaan, ei kutsua kaikkia kummin-kaiman-serkun-kavereita istumaan pöydän ääreen, ei sellaiseen ole juuri kenelläkään edes varaa. Ja mikäli et pysty viihtymään ja pitämään hauskaa ilman kumppaniasi edes yksien juhlien ajan, kannattaisi pysähtyä miettimään oletkohan hieman liian takertuva.

        No miksi sitten avio- tai avopareistakaan pitäisi kutsua molempia osapuolia, jos sen kaverin puoliso ei ole tuttu? Häiden tarkoitushan on juhlia hääparia ja heidän onneaan.


    • Sama täällä!

      Minä sain myös serkultani kutsun hänen häisinsä, eikä ollut avecillinen kutsu.. Äitini (ennen kuin tiesi asiasta) oli jo ehtinyt kysyä siskoltaan (tämän serkkuni äidiltä), että kai muistivat lähettää minulle avecillisen kutsun. Äidin siskon vastaus oli, että olin seurustellut tämän miehen kanssa niin vähän aikaa vasta, että päättivät, että saan tulla yksinäni häihin. Puoli vuotta seurustelua ei loppujen lopuksi ole paljon, mutta olin kovin innoissani häistä, että saisin vihdoin esitellä mieheni suvulle. Emme näe sukulaisiani paljon kun asumme Helsingissä ja sukuni on keskisuomesta.

      • Helsigin Herra

        No,siellä päin suomea asuvatkin kaikki vähä älyiset ihmiset.


    • 10neiti

      No,eihän sitä typerää mies ystävääsi,voi meidän häihin kutsua. Pitää sentää jokin roti olla. Mihesi on typerä,haiseva,pas..kasa


      Terveisin kutsun lähettäjä.

    • Wekkuli 2012

      Oletko ihan nuija ? Mene Häihin Avec mukana ja sillä sipuli, Jos rupee päkisee jotain ni lähette menemään. Nyt jos soitat asiasta niin voin olla aika varma et lyö luurin korvaan ,ku on ihan sekaisin "Häiden järjestämisestä". Sekaan vaan kuokkimaan...

      • 11

        Jos ei seisovaa pöytää, on vähän vaikea kuokkia. Kuokkavieraille ei ole nimetty paikkoja pöytiin. Pääseepähän ainakin luontevasti juttelemaan sen vieraan kanssa, jonka paikalle yrittää istua.


    • 7

      En haluais omiin häihini ihmistä, jota en ole tavannut ikinä!
      Ei mun häät olis mikään "yleinen kyläjuhla", vaan läheisille ihmisille suunnattu intiimi juhla.

      Mun mielestä ei ole lainkaan kummallista, ettei tuntematonta ihmistä kutsuta häihin. Mutta kummallista on, ettei kaverin miestä ole tavannut, vaikka seurustelua takana vajaat kaksi vuotta. Kuulostaa itselleni enemmän tuttavuudelta, eikä kaveruudelta. Tuttavia en edes häihini kutsuisi, joten eipä tuollaista ongelmaa olisi.

      Jos ap ja morsian oikeasti ovat kavereita, eikä vain tuttavia, menisin häihin yksin. Jos taas -kuten epäilen- kyseessä on tuttavalta tullut hääkutsu, heittäisin sen menemään ja unohtaisn koko jutun... laittaisin toki onnittelukortin :)

      • ...

        Pitäkää häänne sitten keskenänne. Ovatko vieraanne siellä vain teitä viihdyttämässä, vaiko kenties myös itse viihtymässä? Jos on valmis kutsumaan jonkun ystävän, pitää olla valmis hyväksymään myös hänen kumppaninsa läsnäolo. Jos siihen ei ole valmis, ei kyseisen ystävänkään kutsuminen varmaan ole tarpeellista. Jotenkin outoa edes väittää "intiimiksi" juhlaa johon kutsutut vieraat eivät kuitenkaan ole edes niin tuttuja ettei heidän kumppaniaan ole kertaakaan nähnyt.


    • mek.1981

      meidän häissä meillä oli vaimon kanssa perussääntö, että jos pari on joko avo/aviopari niin kutsumme molemmat mutta tapaukset tyttö/poikaystävät jätimme pois.

      Se on hääpari joka maksaa kekkerit ja heillä on varmasti budjetti jota ei sovi ylittää näin oli meilläkin ja hääpaikkakin rajoitti hivenen.

      "Muiden puolisot ja poikaystävät on ilmeisesti kutsuttu" Sana ilmeisesti hyppää silmilleni, no onko vai eikö tämä ratkaisee aika paljon.

      Mitä itket ne on hääparin juhlat ja he kutsuvat ketkä sinne haluavat olisit nyt tyytyväinen kutsustasi.

    • satusetä00

      Pyh. Ei pidä mennä kuokkimaan. Ovatpas outoja tyyppejä kun eivät kutsu.

    • pSKLNCD VFLÖW

      No jo on ongelmat aloittajalla.
      Kasva AIKUISEKSI ja hommaa elämä !

    • up.

      Aloittaja on trolli, tai sairas, tai molempiakin. Ei se kavereiden hankkiminenkaan kaikille helppoa ole, ja voi yksinäisyydestäkin oikeasti tulla tosi pahoja ongelmia, jos sitä kauan jatkuu.

    • ...............

      Ette ilmeisesti ole kovinkaan läheisiä, jos hän ei ole tavannut miestäsi.
      Mutta siis miksi ei saisi kutsua sinua yksin?

      Tuntuu että olet aika huono kaveri!

      • ...

        Samasta asiasta mutta ei sama morsian/ystävä. Tämän kirjoittaja kertoo, ettei morsian ole tavannut hänen poikaystäväänsä, tuon linkin takaa löytyvän kirjoittaja selvästi on tavannut poikaystävän riittävän monta kertaa tietääkseen ettei nimenomaan halua häntä juhliinsa.


    • Yualle

      On omituista on. Nythän morsiammella olisi erinomainen mahdollisuus tutustua uuteen poikakaveriisi!! Tuossa ei ole kyllä ihan asiaa loppuun asti mietitty.

      • Wilimaliina

        eipä häissä ihan hirveästi ole aikaa yksittäisen vieraan kanssa aikaa viettää, kun kaikki pitää tervehtiä, jokaisen kanssa vaihtaa muutama sana, on ruokailut ja kahvit ja ohjelmat... kyllähän siinä moikata ehtii, mutta tutustua? tuskin.


    • ...

      Eikö kutsuun ole yleensä tarkoitus vastata vahvistuksella, meni sitten yksin tai kaksin tai vaikka koko perheen voimalla? Siinä yhteydessä voit ilmoittaa "minä ja poikaystäväni tulemme juhliinne" niin ei tarvi aprikoida oliko kutsu avec vai ei.

      Jos siitä vahvistuksesta tulee sanomista että vain sinut oli kutsuttu, asiassa ei ainakaan ole epäselvyyttä ja voit sanoa ettet sinäkään sitten tule. Jos vahvistukseen ei mitään tule, ainakin morsiuspari tietää että teitä tulee kaksi ja asia on ainakin hiljaisesti hyväksytty.

      Parempi näinkin, kun kieltäytyä tässä vaiheessa kun vain arvaillaan keitä kutsu edes koskee.

    • viime kesän morsian

      Suosittelen ettet mene häihin. Jos kerran morsian tietää että seurustelet niin kutsu pitäisi olla myös sinun poikaystävällesi.

    • selkäkeikka naurut

      on sulla ongelmat mä heitän just nyt eläkeikä naurun..hahaha..voi jeesus sentään..hihihi..ihan kun olisi maailman suurin ongelma :) mä menen nyt itse ulos ja vaimoni mukaan kans ihan vaan kiusaksi muillekin...

    • yopelle

      Hei
      Mulla ollut sama tilanne,mun miehelle eli avopuolisolleni tullut ainakin 3 kutsua häihin.Kutsu on ollut vain hänen nimellä ,häät ovat olleet hänen puolen sukua..

      Olen sanonut että koska ei minua mainita niin en tule, jota mieheni ei ymmärrä. Olen kuulema liian tarkka.Me ollaan kuitenki oltu toistakymmentä vuotta yhdessä.

      Suvun kanssa ei todellakaan mitään riitoja.Mietinkin kun kutsut tuli että onko tämä epähuomiossa tapahtunut.vai onko tavat muuttuneet kutsujen suhteen.

      No kuitenkin itse en ole mennyt enkä nauttinut häiden antimista. Mieheni meni yksin kolmeen häihin.

      • Aviossa aina yhdessä

        En ikinä menisi juhliin, johon minua ei ole kutsuttu, joten linjasi yopelle on oikea.

        Meillä on niin, että jos puolisoni (avio) kutsuttaisiin sukujuhliin, johon minä 18 yhtesien aviovuoden jälkeen en olisi tervetullut, tuskin miehenkikään menisi. Aviopari on niin kompakti paketti, että sitä ei ulkopuolisten pidä mennä purkamaan.

        Jotain mätää sinun ja miehesi suvun välillä on pakko olla. Voi olla, että se on jotain, josta olet autuaan tietämätön. Mitäpä jos tiedustelist asiaa ihan suoraan ja avoimesti. Siis mikäli olet ihan varma, että haluat tietää vastauksen.


      • yopelle
        Aviossa aina yhdessä kirjoitti:

        En ikinä menisi juhliin, johon minua ei ole kutsuttu, joten linjasi yopelle on oikea.

        Meillä on niin, että jos puolisoni (avio) kutsuttaisiin sukujuhliin, johon minä 18 yhtesien aviovuoden jälkeen en olisi tervetullut, tuskin miehenkikään menisi. Aviopari on niin kompakti paketti, että sitä ei ulkopuolisten pidä mennä purkamaan.

        Jotain mätää sinun ja miehesi suvun välillä on pakko olla. Voi olla, että se on jotain, josta olet autuaan tietämätön. Mitäpä jos tiedustelist asiaa ihan suoraan ja avoimesti. Siis mikäli olet ihan varma, että haluat tietää vastauksen.

        Hei
        Häät ovat olleet mieheni sisarusten lapsien eli serkkujen.Joiden kanssa miehenikään ei ole tekemisissä.Oletettavasti he ovat haluneet rajata ketä kutsuvat.Ehkäpä miehenikin on rajoilla kutsua vai ei.

        Sen tiedän ettei riitoja ole,toisista häistä jossa ukkokultani oli eli mieheni veljenpoika.En ole häntä nähnyt tänäpäivänäkään.Sekin pari on jo eronnut.


    • Kysy

      Kysy ystävältäsi voitko tuoda poikaystäväsi mukanasi. Voi olla että hän ei halua juhliin henkilöitä, joita ei ole koskaan edes tavannut.

      Ei liene kyse kovin läheisestä ystävästä, jos olet seurustellut vakavasti kaksi vuotta etkä ole esitellyt poikaystävääsi ystävällesi.

      Moniin virallisiin tilaisuuksiin kutsutaan avec vain, jos osoite on yhteinen. Vaikka kyse ei ole "virlallisesta" kutsusta, voi kaverisi ajatella, että pitää tätä linjana kutsuessaan laajaa ystäväjoukkoa juhliinsa. Johonkin se raja aina on vedettävä.

      Täytyy kyllä ihmetellä miksi tällaista asiaa edes pohditaan keskustelupalstalla. Puhukaa ihmiset toisillenne - niin asiat selvitettiin ennen ja hyvin tultiin toimeen.

    • Etiketti kunniaan

      En minäkään kutsuisi häihini ihmisiä joita en ole edes tavannut. Muista että juhlat
      ovat hääparin eivätkä teidän. Ei se ole loukkaus eikä tökeröä jos ei ole kutsuttu hen-kilöä joka ei kuulu ystäväpiiriin, vaikka hän olisi kuinka sinun poikaystäväsi. Olen it-
      se ollut avecina häissä, tunsin itseni ulkopuolisiksi koska olin tavannut morsiamen
      kerran pikaisesti ja sulhasen pari kertaa. Olet itse tökerö, jos jätät menemättä tai
      viet sinne poikaystäväsi jota ei ole kutsuttu.

      • Haistakaa ny...

        Eli siis häät on sulle pelkät palvontamenot, jossa ystävät ovat hääparin persettä nuolemassa, eivätkä itse viihtymässä?

        Tuollaisten itsekkäiden paskiaisparien häihin ei pidä mennä, ja parempi katkaista suhteet siihen paikkaan muutenkin, jos ei kumppania ole lupa mukanaan tuoda. Noin itsekkäältä parilta ei ole myöhemminkään odotettavissa mitään mukavaa. Luultavasti joka tapauksessa katkaisisi suhteet sinkkuystävään, sillä naimisissa olevathan tunnetusti ovat tekemisissä vain toisten naimisissa olevien parien kanssa.


    • Tiukka linja

      Miesystävääsi ei ole kutsuttu sillä siisti.

      Ystäväni sai kutsun yhteisen tuttavamme, vaikkapa Pirjon, häihin. Kuoressa luki vain ystäväni nimi, ei hänen miehen nimeä, koska tätä miestä Pirjo ei ollut koskaan tavannut. Häät eivät olleet pienet, mutta hääparilla on valta päättää ketä kutsutaan. Ystäväni osallistui, samoin minä ja mieheni.

      Jos kutsussa on vain yksi nimi eli mieheni nimi, se on selvä viesti. Esimerkiksi mieheni kaverin väitöstilaisuuden juhlaan jätin menemättä. Sama kaveri lähettää myös joulukortit ainoastaan miehelleni.

      Mielestäni on parempi jättää kutsumatta kuin kutsua velvollisuudesta. Pari vuotta sitten olin häissä, joissa en etukäteen tuntenut morsianta, enkä sulhasta. Sulhanen käyttäytyi minua kohtaan erittäin epäasiallisesti. Vastasi onnitteluihin ja kiitoksiin töykeästi. Olis voinut jättää nekin kutsut lähettämättä.

    • koitas

      Mitäpä jos soittaisit ja kysyisit? Voi olla tökeröä mutta niin on olla kutsumatta molempia :D

    • OllakkoVaikoEikö

      "Toisaalta ymmärrän morsianta, hän ei ole koskaan tavannut poikaystävääni. Tietää kuitenkin, että seurustelen. Mitä tekisit minun asemassani? "

      Mene ihmeessä.
      Sinut on kutsuttu.
      Kutsuja ei tunne miestäsi, eikä miehesi kutsujaa.
      Älä tee asiasta härkästä.

      Toki voit kysyä muilta, että oliko heidän kutsuissaan molempien nimet vai ei.
      Toki voit myös kysyä kutsujalta, että tarkoittiko kutsu, että paria ei saa tuoda mukana...yms...

    • hubaluba

      Hmm, jos mulle olisi jätetty noin hyvä tekosyy kieltäytyä kutsusta, niin käyttäisin sitä iloisesti.

    • Vain Suomessa

      Vaan suomalaiset saa tällaisestakin aiheesta arviolta 150-viestisen keskustelun :D

      • No joo.

        Suomessa on vapaampi kulttuuri kuin monessa muussa maassa ja harvoin juhlia, jotka ovat yhtä tärkeitä kuin häät.


    • Häät5656565656

      Muistan eräät häät omassa suvussani noin kymmenisen vuotta sitten. Nämä olivat isot häät ja oli erityisesti pyydetty ilmoittamaan erittäin tarkasti kustakin perheestä osallistuvien henkilöiden määrä (aikuiset/lapset). Jokaiselle oli nimittäin varattu nimellä varustettu istumapaikka ja jokaiseen pöytäseurueeseen oli istutettu ainakin yksi sellainen joka ”suustaan hyvä”.

      Kaikki sujui hyvin siihen asti, kunnes eräs sukumme perhe saapui paikalle ja toikin yllättäen mukanaan kolme lastaan, joita ei ollut sitten vaivautunut ilmoittamaan häitä järjestäville tahoille. Pöydät oli järkätty siten, että paikan pitopalvelu mahtui kärryineen tms. tarjoilemaan ruokaa pöytään. Tästä johtuen jokainen istumapaikka oli mitoitettu tarkkaan, jotta mihinkään kohtaan salia ei tulisi ”tukoksia”.

      Ja sitä muuten ihan hetken aikaa vaan etsittiin istumapaikkoja näille kolmelle teini-ikäiselle lapselle, joita ei oltu ennakko-ilmoitettu. Lapset ripoteltiin pöytien päätyihin sinne tänne, joten oli varmasti heilläkin oikein mieluisaa istua toisistaan erossa heille enemmän kenties tuntemattomien ihmisten kanssa.

      Istumapaikkojen lisäksi kaikki alkumaljat tms. asiat oli hyvin tarkkaan mitoitettu, joten joka asiasta piti löytää yhtäkkiä lisää kolmelle ihmiselle.

      Näistä häistä opin sen, että mihinkään juhliin ei kannata mennä ilman ilmoittautumista. Tässäkin tapauksessa ei kannata ottaa suorilta käsin mieystävääsi mukaan. Paikat saattavat olla todella tarkkaan laskettu ja aseteltu juhlasaliin, joten jos ylimääräisiä vieraita saapuukin useita niin ehkä siinä sitten ollaan hetki helisemässä.

      Monikaan ihminen ei välttämättä ajattele sen pidemmälle esim. ennakko-ilmoittautumisen tärkeyttä. Juhliin mennään vaan vaikka millaisella sakilla, piittaamatta siitä mitä kutsukortissa lukee. Nämä tapaukset ovat vaan todella harmittavia esim. hääparin kannalta ajateltuna. Niin kuin näissäkin menneissä häissä, sääliksi kävi hääparia kun erinomaisesti suunnitellut pöytäkuviot ynnä muut karahtivat kiville tämän yhden perheen takia.

      • Voi herranjastas

        Olikohan kahviakaan aikille. Laihialaiset häät varmaan.


      • 36
        Voi herranjastas kirjoitti:

        Olikohan kahviakaan aikille. Laihialaiset häät varmaan.

        Seisovaan pöytään on helppo varata vähän ylimääräistä. Jos on pöytiin tarjoilu, ravintolan henkilökunta (tai pitopalvelu) joutuu soveltamaan ylimääräisten ihmisten takia. Jos kutsussa on vastauspyyntö, sitä tulisi noudattaa. Plaseeraus menee joka tapauksessa pilalle yllätysvieraista. Hääpari on sattanut valita salin/juhlatilan ennakkoilmoittautumisten perusteella ja olisi voinut valita tilan toisin, jos vieraat olisivat vastanneet kutsuun asiallisesti. Todella ajattematonta myös henkilökuntaa kohtaan.


    • mieskohta30

      Herää ensimmäisenä kysymys, että miksi et ole esitellyt poikaystävääsi kaverillesi?

    • Nyt herätys !!

      Ei tullut sellainen asia mieleesi, että juhlatila saattaa olla rajallinen. Kaikki henkilöt joita morsiuspari haluaisi kutsua eivät vain yksinkertaisesti mahdu kyseiseen juhlatilaan. Karsintaa henkilöissä on aina ikävä tehdä, mutta kyllä lista yleensä aloitetaan sellaisista henkilöistä joita ei ole koskaan tavannut tai jotka ovat jonkun varsinaisesti kutsutun avecceja.

      Kukaan tuskin tarkoitukselle v.ittulee ja jättää kutsumatta ystävän poikaystävää.

    • Itse häitä suunnittelevana olen paljon pohtinut tuota että kun itse en ole ystävän miestä tavannut pitääkö se kutsua? Noo.. hyvien ystävien kohdalla tottakai kutsun seuralaisensa kanssa, mutta ei niin läheisten ystävien kohdalla olemme ehkä joidenkin mielestä röyhkeitä emmekä kutsu aveccia jos emme edes tunne koko ihmistä.
      Me olemme harkinneet asiaa siltä kannalta että KEIDEN me haluamme juhlivan kanssamme MEIDÄN päiväämme.
      No tämä on vain minun näkökantani.

      Mieheni tuttavapiirissä on pariskunta jonka seuralaisen/naisystävän kanssa en tule millään toimeen ja jätämme hänet kutsumatta , mutta kutsumme mieheni tuttavan.

      Ja yleensä jos olisi sukulainenkin kyseessä, jos tietää ettei tämä sukulainen tule kanssani toimeen ja minä en välitä hänestä niin miksi hänet pitäisi kutsua? Tuskin hän haluiaisi olla juhlimassa MEIDÄN päiväämme jos ei ole minusta ikinä pitänyt.
      Ehkä joidenkin mielestä ajattelen röyhkeästi tai itsekkäästi. Nyt eletään 2000 lukua ja ei tarvita vanhanajan hienouksia kutsuja jaellessa.

    • äydepäy.

      niin, olette kohta jo kaksi vuotta seurustelleet, eikä kaverisi ja poikaystäväsi oo tavannu koskaan???

      jos ei oo pokkaa kysyä, passaako boyfriendinkin tulla mukaan, ni sitten menet yksin.

    • PELKKÄ "Avec"

      Mua taas loukkasi miehen ystäväpariskunnan juuri saatu hääkutsu.
      Kutsu oli osoitettu miehelle avec. Ei siinä ois muuten mitään ihmeellistä ollut, mut eihän me olla miehen kanssa seurusteltu ja asuttu yhdessä kuin joku 5vuotta. Ja olen myös tämän pariskunnan nähnyt muutaman kerran, viimeksi heidän lapsensa kastajaisissa josta miehestäni myös tuli lapsen kummisetä.

      Jätän häät väliin!

      • Miksi loukkaantua?

        Kutsu oli "miehen ystäväpariskunnan"


      • Ei mitään syytä
        Miksi loukkaantua? kirjoitti:

        Kutsu oli "miehen ystäväpariskunnan"

        Ihan samaa ajattelin itsekin. Kutsuhan lähetetään yleensä sille henkilölle, joka on sukulainen tai ystävä ja Avec on sitten mainittu kutsussa.


      • 21
        Ei mitään syytä kirjoitti:

        Ihan samaa ajattelin itsekin. Kutsuhan lähetetään yleensä sille henkilölle, joka on sukulainen tai ystävä ja Avec on sitten mainittu kutsussa.

        Niin, täysin yleinen ja tapojenmukainen tapa kirjoittaa kutsu, riippumatta siitä, kuinka paljon olet ollut tekemisissä hääparinkanssa.


    • sköö

      Soita ystävällesi ja kysy saako poikaystäväsi tulla mukaan häihin. Ei oo isovaiva

    • Fishy, fishy

      Olette olleet kaksi vuotta yhdessä, mutta ystäväsi ei ole edes tavannut poikaystävääsi? Minä en ainakaan haluaisi tuntemattomia häihini, joten ymmärrän kyllä, miksi kutsu ei koske poikaystävääsi. Jos haluat selvittää tilanteen, ota yhteyttä ystävääsi ja tiedustele ystävääsi loukkaamatta, että olihan kutsu avec, kun sinulla kuitenkin on vakituinen poikaystävä. Järjestä vaikka tapaaminen tämän parin kanssa ennen häitä, niin tietävät minkälaista pärstää odottaa häihinsä.

    • Allu_____________

      Saattaa sen verran jännittää nuo omat häät, ettei ole muistanut mainita asiaa kortteja tehdessä. Ehkä kerran käynyt mielessä mitä korttiin laittaisi, mutta sitten unohtunut. Jos olisin sinä, osallistuihin häihin parina.

    • nalt________________

      Polttarit pidetty ja menisit naimisiin, kutsua ei tullut ja haluisit kutsun. Eikö sitä olisi voinut kysyä polttareissa? Kuullostaa aika keskeneräiseltä häiltä. Jos minä olisin päässyt polttareihin menisin myös häihin. Yksi kommentti ennen minua oli se mitä piti kirjoittaa.

    • Anna olla

      Sinuna jättäisin häät ehdottomasti väliin, jos mielit säilyttää suhteen poikaystävääsi. On erittäin loukkavaa.
      Häät jos mitkä kertovat paljon minkätason ystävästä lopulta on kyse. Ja jos kutsua ei tule tai se sorsii jotakuta tärkeää henkilöä, niin silloin hälyytyskellojen pitää soida.

      • 2+12

        Ööh? Nythän ei olla kuultu edes sitä, että kiinnostaako ko. poikaystävää laisinkaan osallistua näihin häihin ihan yksinkertaisesti siitä syystä, ettei ole koskaan tavannut hääparia, jolloin hänellä ei edes ole minkään sortin suhdetta heidän suuntaansa. Luultavasti hänen suhtautuminen kutsumattomuuteen on enemmänkin neutraali kuin negatiivinen tästä syystä. En minä ainakaan osaisi loukkaantua, jos minua ei ole kutsuttu jonkun juhliin jota en edes tunne. Harvemmin juhlat, joissa tuntee itsensä täysin ulkopuoliseksi, ovat kovinkaan innostavia. Menkööt sinne juhliin mielummin ne ihmiset, jotka tuntevat toisensa.


    • mahdollisuus tämäkin

      Niiden juhlien on tarkoitus olla kaunis ja onnellinen tapahtuma joten ON NAAMARAJA!

      Ehkäpä tässä syy miksi kutsua ei tullutkaan.

    • Kysymällä selviää

      Minusta olisi varminta selvittää tuolta kaverilta ihan suoraan onko poikaystäväsi tervetullut.

    • avecaveclässynlässyn

      On se vaikeaa tuo naimisiin meno nykyään..
      Yleensä ihan älytöntä krääsä sirkusta..
      Jää ihmeessä pois,siellä on kuitenkin kuolettavan TYLSÄÄ, niin kuin monissa häissä ja syntymäpäivillä! Jäykkää teeskentelyä !

    • jstudan

      Älä helvetissä mieti onko juhlatila pieni tai budjetti tai mitä muuta sontaa täällä on ehdoteltu. Ei se miettimisellä selviä. Soitat sille kaverille ja kysyt yksinkertaisesti, että sisältyykö kutsuun avec. Ei sun tarvi mitään muuta selitellä. Jos avec sisältyy niin hyvä, jos ei sisälly niin ei sitten sisälly. Teet päätöksen sen mukaan.

      Perkele minen käsitä miksi yksinkertaisista asioista pitää tehdä niin pirun monimutkaisia.

    • on tää

      Lähetä paluupostissa kilo paskaa, niin olet sujut.

    • kysymällä selviää

      Hohhoijakkaa kun naisten pitää aina analysoida kaikkea ja keksiä tekemisille oiheismerkityksiä.

      Ensimmäisten viestien perusteella haiskahtaa vähän siltä että aloittaja ei edes tiedä että koskeeko saamansa kutsu myös poikaystäväänsä vai ei. Lue nyt huolella se kutsu ja kysy vaikka joltain viisaammalta että miten se pitää oikeasti tulkita. Ei siellä yleensä ole nimeä, ettehän asu yhdessä, eikä morsian tunne poikaystävääsi, ei ehkä edes tiedä kautta muista nimeä.

      Toisekseen, kutsuja ei ehkä ole jatellut asiaa yhtään sen enempää, ja pitää itsetään selvänä että pariskunnat tulee häihin yhdessä tai sitten hän pitää selvänä että sinne kutsutaan vain niitä jotka hän tuntee ja on erikseen kutsuttu.

      Asia selviää vain kysymällä.

    • fiiniavec

      En tiedä onko tästä apua, pari vuotta sitten mieheni serkku oli menossa naimisiin ja hän sanoi ihan päin naamaa rehellisesti miksei minua voi kutsua ja syy oli hyvin ymmärrettävä ja reilu: häät olivat pienet ja ainoastaan puolisot ovat tervetulleita avekkeja, vähintään avopuoliso siis, emme vielä silloin asuneet yhdessä.

      Kysy ystävältäsi, että mikä on syy tähän, uskon, että jokin tuollainen mikä minun tilanteessani oli.

    • X"X"

      Itselläni vähän saman tyyppinen tilanne: Olemme seurustelleet kohta 8 vuotta, joista 6v oltu kihloissa, 4v asuttu yhdessä jne. Sitten kerran (ei ole kauaakaan aikaa) sain kutsun serkkuni häihin. Hän on kyllä tavannut naiseni useastikin ja porukalla ollaan iltaa istuttu. Kutsu oli kuitenkin tarkoitettu vain ja ainoastaan minulle. Ei mitään AVEC-merkintöjä tms.
      Olen nyt pitkään pohdittuani päättänyt mennä käymään juhlissa, mutten todellakaan sen takia että haluaisin tai kokisin sen tärkeäksi, vaan sukulaissuhteen niin velvoittaessa. Voin vain kuvitella, miltä avovaimostani tuntuu jäädessään ulkopuolelle näinkin pitkän suhteen ja sen tuomien sukulaiskokemusten jälkeen.

      • tarkkana kuin porkka

        na

        Et ole velkaa sukulaisillesi mitään. Jos aidosti et halua mennä serkkusi häihin mutta menet jonkin sukulais-suhteen ylläpidon vuoksi ei se sukulais-suhde ole minkään arvoista vaan pelkkää kaksinaamaisuutta.

        En voi ikinä ymmärtää ihmisiä jotka tekevät jotain ilman että haluavat. Siis tarkoitan sillä sitä että mistä ihmeestä voit tietää mitä pitää tehdä jos et halua sitä tehdä. Tosin tietysti se toimii niin että jos olet valppaana voit ottaa neuvoja joltain toiselta ja kuunnella mitä pitää tehdä mutta mitä teet ilman niitä neuvoja kun itse joudut tekemään jotain mitä et halua. Ainoa mitä voit tehdä on arvata.


    • jartsa

      mulla se periaate. et jos mut kutsutaan vaimo tulee mukana ja jos ei käy ei tulla kumpikaan.molemmat tai ei ollenkaan. t.jartsa

      • ---------

        no hyi


    • Pienet häät

      Miksi ihmeessä pieniin häihin pitäisi kutsua henkilö, jota ei ole koskaan tavattu??? Seurustelu on kuitenkin eri juttu kuin avio-/avoliitto.

      Kunnioita morsiamen tahtoa.

    • xc\\x

      Lopetat vain sen itsesi ajattelun ja menet häihin koska toivot että kaverisi saa kivat juhlat juuri niin kuin haluavat.

    • Minä minä

      Itse olisin erittäin tyytyväinen miehenäsi, ettei tarvitsisi lähteä tuntemattomien ihmisten häihin.

      Pääosassa on siellä tilaisuudessa kuitenkin se hääpari ja kutsukoon he häihinsä kenet tahtoo. Kutsuttu puolestaan menee tilaisuuteen, jos tahtoo.

      Miksi tällaisistakin asioista pitää tehdä niin suunnaton asia, minä minä minä ja minun pikku puoliso. Hääparin kannalta olet yksi vieras kymmenien joukossa, et juhlien keskipiste.

    • mies täällä

      Itse olen mies ja en menis häihin jos mun puolisoa ei kutsuttais häihin. Jos ei kutsuta niin se kertoo ettei hyväksy toisen puolisoa. En miettis kyl minuuttia enempää jos puoliso ei olis saanut kutsua. Ja kyllä siinä kortissa pitää lukea se kans et puolsio on kutsuttu kans. Jos ei lue niin on päivänselvää ettei puolisoa haluat paikalle.

    • mies täällä

      Niin ja just tollaset häät ja vaikka juhlat on hyvä tapa tutustua toisen tyttö tai poikaystävään. Jos ei saa kutsua niin kutsun laatinut ei halua tutustua edes siihen toisen puolisoon. Vaikeita asioita tälläset kun ei tiedä mitä kutsun laatija ajattelee toisen kumppanista.!!

    • mennä vai ei

      Onpas mielenkiintoisia vastauksia:) Juuri tästä syystä pohdin asiaa keskustelupalstalla! Enkä näköjään ole ainoa... Mutta siis olin jo alusta alkaen sitä mieltä, että menen häihin. Jäin vaan miettimään, millä perusteella ihmiset tekevät vieraslistaa. Itselleni kun ei tulisi mieleenkään jättää poika- tai tyttöystäviä saati puolisoita kutsumatta, vaikka en heitä olisi koskaan tavannutkaan. Ja hieman eri asia on teini-ikäisen vaihtuvat seurustelukumppanit kuin yli kolmekymppisen vakiintunut parisuhde. Kaverini ei ole tavannut poikaystävääni, koska välimatkaa on enemmän kuin sata kilometriä, emmekä mekään tapaa kaverini kanssa kuin muutaman kerran vuodessa. Nyt olisi ollut hyvä tilaisuus tavata ja samalla tulevaan avopuolisooni olisi tutustunut muutama muu samaan porukkaan kuuluva kaverini.

      Nyt ei ole kyse siitä, että en voi mennä minnekään ilman poikaystävääni. Olen ollut monessa tilaisuudessa yksin tähän asti ja tulen olemaan jatkossakin. Toivottavasti tulee mukavat häät:)

      • "hoh"

        "lol"


    • On meitä

      Minä olen ollut Anskun kanssa aviossa 5v. hänen sisko meni tammikuussa naimisiin ja kutsu oli vain vaimolleni. Tiedän ,että vaimon sisko ei voi sietää minua ollenkaan. Vaimoni soitti siskolleen ja kertoi ,ettei pääse häihin koska olemme
      juhlissa mieheni kanssa tai ei ollenkaan. Puhelun jälkeen siskot eivät ole olleet enää missään yhteydessä.

    • Anonyymi

      En näe tätä pahana..olen ajautumassa tilanteeseen, ystäväni on ihmisen kanssa josta en pidä. Jos menen naimisiin en joko kutsu ystävääni lainkaan tai poissuljen siipan. Kyseessä turkkilainen ja kohdellut kaveriani huonosti. En pidä hänestä tai luota tyyppiin. Eli out of my life, jos menen itse naimisiin. Ollaan sinkkuaikoina vierailtu toistemme luona ja oltu yötä, sekä menty tämän yatäväni kanssa yöelämään. Niin en aio mennä heidän luokseen tai pyytää enää kaveriani luokseni..ainakaan kun olen itse suhteessa. Ei kiinnosta kuulla sanaakaan mistään ählystä.🤮

    • Anonyymi

      Oliko kutsussa avec?

    • Anonyymi

      Kysyisin varmaan suoraan, että oliko kutsussa joku virhe, kun ei tulevaa avopuolisoasi oltu mainittu lainkaan.

      Kannattaa kyllä varmistaa, onko muidenkaan kumppaneita mainittu kutsuissa. Eikös kutsuissa monta kertaa lue vain yksi henkilö, eli se, jolle kutsu lähetetään ja mahdollinen seuralainen mainitaan korkeintaan avecina tai muuna? Tai ei lainkaan, koska ei kaikkien suhdetilanteesta aina voi olla edes varma.

      Minunkin miehelleni tuli joskus joku kutsu tai kortti, jossa oli vain hänet mainittu, ei lainkaan minua, uusioperheen pahaa äitipuolta. 😂

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      22
      1782
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1470
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1404
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1328
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe