Kristityt ovat kastaneet lapsensa jo alkirkon ajoista asti.
Ihmettelen ettei helluntaiherätyksessä ole henkilöitä jotka ymmärtäisivät Raamatusta lukemansa selvän tekstin? Lyydia oli muuten ensimmäinen kristityksi kastettu Euroopassa!
Ap. t. 16:14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
Ap. t. 16:15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä." Ja hän vaati meitä.
Ap. t. 18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ...
... ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
Kaste on tehty perhekunnittain jo alkukirkosta asti
113
304
Vastaukset
- skäbä
netmission Lydia :)))
- heiiii
ja sinikka
Lapsia on todellakin kastetaan tänäkin päivänä. Heti kun lapsi on uskoon tullut, haluaa seurata Jeesusta Herranaan ja Vapahtajanaan; ja lapsi itse haluaa kasteelle mennä. Kukapa sen voi estää? Hänhän täyttää Jeesuksen asettaman käskyn.
- käskyn mukaan
lapsi kastetaan vauvana
- eivauvavalelua
käskyn mukaan kirjoitti:
lapsi kastetaan vauvana
" lapsi kastetaan vauvana "
- kyllähän heitä kastetaan, mutta merkityksetöntä touhua se on. - jaikal.se
käskyn mukaan kirjoitti:
lapsi kastetaan vauvana
Mikäli opetuslapseksi tehdään kastamalla, uskovan kaste tulee vielä tärkeämmäksi.
Sanat "kastamalla heitä" kun viittaa opetuslapsiin eikä kaikkeen kansaan. Siis pelkkä usko ei riitä opetuslapseuttamaan (uskovaa) ihmistä, vaan sen tekee kaste.
"Opettamalla heitä" viittaa uskovina kastettuihin.
Kummassakin tulkinnassa tulee ensin julistus, sitten usko Sanaan ja sen jälkeen kaste ja kasteen jälkeen opetus.
Tulkinnat:
!. Opetuslapseksi tehdään kastamalla
2. Uskoon tulleita kastetaan.
Ei voi olla opetuslapsi mikäli ei ensin usko. Uskoa taas edellyttää julistus/kohde mihin uskoa. Se, joka kuulee Sanaa, uskoo Sanan ja ottaa sen vastaan, kastetaan. Näin hänestä tulee sekä uskova että opetuslapsi.
Matt 28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." - Lapsena kastettu
jaikal.se kirjoitti:
Mikäli opetuslapseksi tehdään kastamalla, uskovan kaste tulee vielä tärkeämmäksi.
Sanat "kastamalla heitä" kun viittaa opetuslapsiin eikä kaikkeen kansaan. Siis pelkkä usko ei riitä opetuslapseuttamaan (uskovaa) ihmistä, vaan sen tekee kaste.
Kummassakin tulkinnassa tulee ensin julistus, sitten usko Sanaan ja sen jälkeen kaste ja kasteen jälkeen opetus.
Tulkinnat:
Ei voi olla opetuslapsi mikäli ei ensin usko. Uskoa taas edellyttää julistus/kohde mihin uskoa. Se, joka kuulee Sanaa, uskoo Sanan ja ottaa sen vastaan, kastetaan. Näin hänestä tulee sekä uskova että opetuslapsi.
Matt 28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."Jaikal.se
Jos ihminen on kastettu vauvana niin yksi kaste riittää.
Uskovan kaste eli uudesti syntymä tule sitten uskon jälkeen kun ihminen on opinut tuntemaan Raamatun Sanaa.
Helluntai uskovat uskovat toisin ja se ei ole erottava koska kaiken teemme Jumalalle. Uskovan kaste eli aikuis kaste on vällttämätön silloin jos lasta ei ole kstettu lainkaan.
Uskon kasvussa ei ole eroja, vaan yksi kaste riittää.
Nekin ihmiset jotka ovat lapsena kastetut ovat uskoon tultuaan kasvussa samalla viivalla kaikki on kiinni sydämen asenteesta Jeesuksen edessä.
Kaste asista tehdään kiistakysymyksiä mutta Jeesusksen edessä olemme saman arvoisia. - jaikal.se
Lapsena kastettu kirjoitti:
Jaikal.se
Uskovan kaste eli uudesti syntymä tule sitten uskon jälkeen kun ihminen on opinut tuntemaan Raamatun Sanaa.
Helluntai uskovat uskovat toisin ja se ei ole erottava koska kaiken teemme Jumalalle. Uskovan kaste eli aikuis kaste on vällttämätön silloin jos lasta ei ole kstettu lainkaan.
Nekin ihmiset jotka ovat lapsena kastetut ovat uskoon tultuaan kasvussa samalla viivalla kaikki on kiinni sydämen asenteesta Jeesuksen edessä.
Kaste asista tehdään kiistakysymyksiä mutta Jeesusksen edessä olemme saman arvoisia.Kasteen ymmärtämisen edellytys mielestäni on ymmärtää seurakunta ja sen merkitys.
Alussa, helluntaipäivän jälkeen kun alettiin saarnaamaan evankeliumia, ne, jotka uskoivat ja ottivat Sanan ts. Jeesuksen vastaan, (Joh 1:1,12-14) ne kastettiin. Ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä ja Herra liitti heidän yhteyteensä joka päivä niitä jotka pelastuivat ts. tulivat sisälle pelastukseen Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.
Näin syntyi uskovien joukko. Uskovat ovat maailmasta ulos kutsutut ihmiset Jumalan yhteyteen Jumalan valtakauntaan siirretyt ihmiset. He elävät Jumalan yhteydessä seuraamalla Jeesusta Kristusta. Heidät on luotu totuudelle kuuliaisiksi ja siksi he seuraavat Jeesusta Hänen edellä heille valmistamsissa teoissa. Olenko esittänyt tämän vaikeasti kaanaan kielellä? Mutta tämä on seurakunta ja uskovat.
Sinä varmasti tunnustat se että vauvana kastettujen kohdalla on monta ongelmaa.
1. Kastetun vauvan tulisi kasvaa uskoon. Tämä edellyttää hengellistä ilmapiiriä. Useimmiten lapsen vanhemmat, kummit ja muut sukulaiset eivät ole itse uskossa. Miten he voivat, tahtovat tai edes osaavat kasvattaa lasta uskoon Jeesukseen kun eivät itsekään usko eivätkä siksi tottele Jeesusta? Lapsikasteella ei siis ole uskon kanssa Jeesukseen mitään tekemistä. Lapsi kastetaan ainoastaan nimen antamisen tähden ja totutun kauniin seremonian tähden. Nimen antamista kasteessa ei mainita Raamatussa. Se on ainoastaan ihmisten rituaali.
2. Useimiten vauvana kastettu, tultuaan murrosikään ja aikuisikään, ei elä uskovana. Hän alkaa elämään julkisynneissä eikä hän tiedä Jeesuksesta juuri mitään. Rippikoulukaan ei saa aikaan monessakaan nuoressa "uutta uskon paloa" sydämessä. Useimmat nuoret jatkavat elämää ilman Jumalaa ja ilman Jeesusta rippikoulun jälkeen. Kukaan ei kajoa siihen.
Vaikkakin rippikoulu on hyvä, sitä ei Raamatussa mainita. Jumalalla on parempi vaihtoehto rippikoululle mikäli aikuiset itse uskoisivat ja tottelisivat Jumalaa. Lasten hengellinen kasvatus tulisi Jumalan suunnitelmien mukaisesti tapahtua jatkuvassa seurakuntayhteydessä, uskovien yhteydessä, ei ainoastaan yhden kesän aikana rippikoulussa. Lapsen tulisi näin saada kasvaa hengellisessä ympäristössä Jeesuksen (Jumalan Sanan) seurassa. Näin olikin alussa apostolisena aikana. Tämä ei kuitenkaan toteudu monenkaan vavana kastetun kohdalla. Kirkossa käydään ainoastaan joskus juhlapyhinä.
3. Seurakunnassa, Jumalan lasten yhteydessä, voi olla vain uskovia Jumalan lapsia. Ramattu puhuu seurakuntakurista. Paavali (lue Jeesus) opettaa että seurakunnan tulee poistaa keskuudestaan se, joka on paha. Siis se, joka elää kurittomasti eikä ole kuuliainen meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen evankeliumille, hänet tulee erottaa uskovien yhteydestä. Miten tämä seurakuntakuri ja sen toteuttaminen, Jumalan Sanan noudattaminen onnistuu seurakunnalta vauvana kastetun kohdalla joka alkaa elämään kurittomasti ja synnissä synnin harjoittajana? Missä vaiheessa hänet tulisi erottaa uskovien yhteydestä? Miten hänet voidaan erottaa uskovien yhteydessä kun hän ei ole koskaan ollutkaan uskova eikä uskovien yhteydessä? Eikö olisi aika erikoista mikäli pappi kutsuisi luokseen 16-20 vuotiaan uskosta osattoman nuoren ja alkaisi vaatimaan häneltä kuuliaista vaellusta, ihmiseltä joka ei edes ole uskossa? Eikö nuori sanoisi papille päin näköä: "Mitä se äijä sulle kuuluu mitä minä teen." Voiko tällainen ihminen olla Jumalan lapsi ja Jumalan seurakunnan jäsen?
jatkuu... - jaikal.se
jaikal.se kirjoitti:
Kasteen ymmärtämisen edellytys mielestäni on ymmärtää seurakunta ja sen merkitys.
Alussa, helluntaipäivän jälkeen kun alettiin saarnaamaan evankeliumia, ne, jotka uskoivat ja ottivat Sanan ts. Jeesuksen vastaan, (Joh 1:1,12-14) ne kastettiin. Ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä ja Herra liitti heidän yhteyteensä joka päivä niitä jotka pelastuivat ts. tulivat sisälle pelastukseen Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.
Näin syntyi uskovien joukko. Uskovat ovat maailmasta ulos kutsutut ihmiset Jumalan yhteyteen Jumalan valtakauntaan siirretyt ihmiset. He elävät Jumalan yhteydessä seuraamalla Jeesusta Kristusta. Heidät on luotu totuudelle kuuliaisiksi ja siksi he seuraavat Jeesusta Hänen edellä heille valmistamsissa teoissa. Olenko esittänyt tämän vaikeasti kaanaan kielellä? Mutta tämä on seurakunta ja uskovat.
Sinä varmasti tunnustat se että vauvana kastettujen kohdalla on monta ongelmaa.
1. Kastetun vauvan tulisi kasvaa uskoon. Tämä edellyttää hengellistä ilmapiiriä. Useimmiten lapsen vanhemmat, kummit ja muut sukulaiset eivät ole itse uskossa. Miten he voivat, tahtovat tai edes osaavat kasvattaa lasta uskoon Jeesukseen kun eivät itsekään usko eivätkä siksi tottele Jeesusta? Lapsikasteella ei siis ole uskon kanssa Jeesukseen mitään tekemistä. Lapsi kastetaan ainoastaan nimen antamisen tähden ja totutun kauniin seremonian tähden. Nimen antamista kasteessa ei mainita Raamatussa. Se on ainoastaan ihmisten rituaali.
2. Useimiten vauvana kastettu, tultuaan murrosikään ja aikuisikään, ei elä uskovana. Hän alkaa elämään julkisynneissä eikä hän tiedä Jeesuksesta juuri mitään. Rippikoulukaan ei saa aikaan monessakaan nuoressa "uutta uskon paloa" sydämessä. Useimmat nuoret jatkavat elämää ilman Jumalaa ja ilman Jeesusta rippikoulun jälkeen. Kukaan ei kajoa siihen.
Vaikkakin rippikoulu on hyvä, sitä ei Raamatussa mainita. Jumalalla on parempi vaihtoehto rippikoululle mikäli aikuiset itse uskoisivat ja tottelisivat Jumalaa. Lasten hengellinen kasvatus tulisi Jumalan suunnitelmien mukaisesti tapahtua jatkuvassa seurakuntayhteydessä, uskovien yhteydessä, ei ainoastaan yhden kesän aikana rippikoulussa. Lapsen tulisi näin saada kasvaa hengellisessä ympäristössä Jeesuksen (Jumalan Sanan) seurassa. Näin olikin alussa apostolisena aikana. Tämä ei kuitenkaan toteudu monenkaan vavana kastetun kohdalla. Kirkossa käydään ainoastaan joskus juhlapyhinä.
3. Seurakunnassa, Jumalan lasten yhteydessä, voi olla vain uskovia Jumalan lapsia. Ramattu puhuu seurakuntakurista. Paavali (lue Jeesus) opettaa että seurakunnan tulee poistaa keskuudestaan se, joka on paha. Siis se, joka elää kurittomasti eikä ole kuuliainen meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen evankeliumille, hänet tulee erottaa uskovien yhteydestä. Miten tämä seurakuntakuri ja sen toteuttaminen, Jumalan Sanan noudattaminen onnistuu seurakunnalta vauvana kastetun kohdalla joka alkaa elämään kurittomasti ja synnissä synnin harjoittajana? Missä vaiheessa hänet tulisi erottaa uskovien yhteydestä? Miten hänet voidaan erottaa uskovien yhteydessä kun hän ei ole koskaan ollutkaan uskova eikä uskovien yhteydessä? Eikö olisi aika erikoista mikäli pappi kutsuisi luokseen 16-20 vuotiaan uskosta osattoman nuoren ja alkaisi vaatimaan häneltä kuuliaista vaellusta, ihmiseltä joka ei edes ole uskossa? Eikö nuori sanoisi papille päin näköä: "Mitä se äijä sulle kuuluu mitä minä teen." Voiko tällainen ihminen olla Jumalan lapsi ja Jumalan seurakunnan jäsen?
jatkuu...jatkuu....
4. Kun tällainen uskosta osaton nuori aikuinen tulee sitten uskoon, hän tulee sydämestään kuuliaiseksi Jumalalle. Jumala vaikuttaa sen hänessä koska hän on nyt uudestisyntynyt uusi luomus Kristuksessa. Hän tekee parannuksen, tunnustaa ja hylkää syntinsä. Hän uskoo Jeesukseen ja tunnustaa Hänet Herrakseen. Näin hänestä tulee uskova.
Uskovana hän kiinnostuu toisista uskovista ja menee heidän yhteyteensä. Herra liittää hänet uskovien yhteyteen. Koska hän nyt on kuuliainen Jumalalle, ei niin että joku ihminen lyö häntä Raamatulla päähän, vaan hän itse tahtoo tietää Jumalan tien hänelle ja hän tahtoo nyt seurata Jeesusta kuuliaisena Hänelle. Jumala tietenkin osoittaa hänelle tien jota hänen tulee nyt kulkea. Jumalan Henki ja Jumalan Sana vie hänet uskovien upotuskasteelle. "Salli nyt, sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Kasteessa hän hautaa vanhan entisen syntisen minänsä joka eli tahallisessa synnissä synnin harjoittajana Jumalan tahdosta välittämättä.
Nyt kun hän uskovana tahtoo seurata Jeesusta kasteelle ja ottaa kasteen, monet ihmiset sanovat hänelle että uudelleenkaste on syntiä eikä sitä pidä ottaa. Nyt lapsikaste on tullut hänelle esteeksi totella Jumalaa mikäli hän kuuntelee ihmisiä.
Näin lapsikaste on vaarassa riistää uskoon tulleelta nuorelta ihmiseltä kasteen todellisen merkityksen ja siunauksen. Lapsikasteesta on tullut suuri eksytys.
Monet vauvana kastetut uskoon tulleet ihmiset tottelevat ihmisiä eikä Jumalaa. He eivät mene kasteelle. Tämä on surkuteltavaa.
5. Raamattu tuntee vain yhden kasteen ja yhden uskon. Tämä yksi kaste on uskovan kaste upottamalla. Jeesus sanoi: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Miksi joku kääntää Jeesuksen sanat toisin päin? Sitä minä en ymmärrä. Eikö olisi viisainta ja varminta tehdä niin kuin Jesus sanoo ja siinä järjestyksessä. Ilman aktiivista uskoa evankeliumiin kasteella ei ole mitään merkitystä ihmiselle. Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka kastettava olisi aikuinenkin. Ensin usko Jeesukseen Kristukseen ja sitten kaste. - tigjjigjtsrjlklh
jaikal.se kirjoitti:
Tulkinnat:
Matt 28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.""Tulkinnat: 1. Opetuslapseksi tehdään kastamalla ..."
Kaikki kansat. Kastamalla ja opettamalla opetuslapsiksi. - jaikal.se
tigjjigjtsrjlklh kirjoitti:
"Tulkinnat: 1. Opetuslapseksi tehdään kastamalla ..."
Kaikki kansat. Kastamalla ja opettamalla opetuslapsiksi.Et voi olla opetuslapsi mikäli et ole kuullut tai et usko evankeliumia. Evankeliumin julistuksen ja Sanan uskoville opettamisen tehtävän Jeesus on antanut meille ihmisille.
Jeesus käski julistaa evankeliumia. Evankeliumin Sana vastaan otettuna synnyttää ihmisen uudeksi. Uusi luomus, uusi ihminen Jumalan lapsi on luotu kuuliaiseksi Jeesukselle Kristukselle. Sitten näitä uudeksi syntyneitä kuuliaisia ihmisiä kastetaan. Niin heistä tulee opetuslapsia jotka tottelevat Jeesusta Kristusta, niin mikäli tottelevat ja ottavat kasteen syntiensä anteeksisaamiseksi. Ihminen, joka ei tottele Jeesusta, ei voi olla opetuslapsi. Saa.tana on eksyttänyt ihmisiä vauvakasteella tottelemaan jotakin toista Jumalan Sanan asemasta. Tämä on vakavaa.
Opettamisen tehtävän Jeesus antoi seurakunnalle ja sen opettajille, paimenille ja evankelistoille. "tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön Kristuksen ruumiin rakentamiseen" (Ef 4:12). Jumalan Sana vaatii seurakunnassa Sanaa opettaville uskoville kaksinkertaista kunniaa. Tämä jotta Jumalan Sana menestyisi ja vihollinen ei pääsisi tekemään tuhoa. Raamattu siis käskee uskovia kunnioittamaan sananjulistajia. Sanan julistajien polkeminen, haukkuminen ja halveksiminen ei koskaan ole Jumalasta. Siksi varokaamme sellaista....ettei meitä vain katsottaisi taistelevan itse Jumalaa vastaan.
1.Timoteuksen kirje:
5:17 "Vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin hoitavat, pidettäköön kahdenkertaisen kunnian ansainneina, varsinkin niitä, jotka sanassa ja opetuksessa työtä tekevät"
1 Tim 5:19 "Älä ota huomioosi syytettä vanhinta vastaan, ellei ole kahta tai kolmea todistajaa." Lapsena kastettu kirjoitti:
Jaikal.se
Kaste asista tehdään kiistakysymyksiä mutta Jeesusksen edessä olemme saman arvoisia.>>>Jaikal.se
Jos ihminen on kastettu vauvana niin yksi kaste riittää.- hellari83
eivauvavalelua kirjoitti:
" lapsi kastetaan vauvana "
- kyllähän heitä kastetaan, mutta merkityksetöntä touhua se on.Jos vanhemmat ovat jumalaapelkääväisiä, se ei ole merkityksetöntä vaan juuri niin sen kuuluu olla.
Itse olin 18-v kun sain kasteen helluntaiseurakunnassa. Jälkeenpäin olen ajatellut että kun olisin malttanut odottaa pari vuotta niin olisin voinut ottaa kasteen vastaan mieheni seurakunnassa, luterilaisessa kirkossa (rippikoulu vain olisi pitänyt käydä, vaikka voi sen kuulemma käydä myöhemminkin kuin 16-vuotiaana).
Mieheni ja minä olemme molemmat jumalaapelkääväisiä joskin vielä lapsettomia, mutta kummatkin tiedostamme sen että lapsi pitää kastaa pian syntymän jälkeen sen takia kun olemme mitä olemme.
Mutta tämä taitaa olla jo mahdotonta meidän kohdalla, minut kun liitettiin kasteessa helluntaiseurakuntaan. Luterilaiseen seurakuntaan en siis ilmeisesti voi liittyä, rippikoulu on käymättä ja vielä kastettu helluntaiseurakuntaan. - hellari83
jaikal.se kirjoitti:
Tulkinnat:
Matt 28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."Jos vanhemmat ovat uskovia ja heidän vauvansa kastetaan, eikö hänetkin silloin kasteta opetuslapseuteen. Tottahan vanhemmat opettavat oman lapsensa opetuslapseksi, niin eihän vauvan kastamisessa silloin mitään väärää ole?! Lapsi kasvaa uskoon vanhempiensa kanssa.
Ja jos lapsi ei elä sellaista elämää kuin vanhemmat, niin hän on luopio. Ihan samalla tavalla kuin uskova joka lähteekin elämään syntistä elämää ja kääntää selkänsä Jumalan kasvoille. - jaikal.se
jumalan_pete kirjoitti:
>>>Jaikal.se
Jos ihminen on kastettu vauvana niin yksi kaste riittää.Huomasitko pete myöhemmin lähetettyäsi kirjoituksesi eetteriin että minä en ole kirjoittanut tuota virheellistä väitettä? Sen on kirjoittanut nimimerkki "Lapsena kastettu".
Hän kirjoitti sen minulle. Minä sitten vastasin alla olevissa kirjoituksissani. lue ne niin kantani kasteeseen tulee selväksi. - jaikal.se
hellari83 kirjoitti:
Jos vanhemmat ovat uskovia ja heidän vauvansa kastetaan, eikö hänetkin silloin kasteta opetuslapseuteen. Tottahan vanhemmat opettavat oman lapsensa opetuslapseksi, niin eihän vauvan kastamisessa silloin mitään väärää ole?! Lapsi kasvaa uskoon vanhempiensa kanssa.
Ja jos lapsi ei elä sellaista elämää kuin vanhemmat, niin hän on luopio. Ihan samalla tavalla kuin uskova joka lähteekin elämään syntistä elämää ja kääntää selkänsä Jumalan kasvoille.Vauvaa ei pidä uskovien vanhempien kastaa. Mikäli vanhemmat kastavat vauvan ja tämä sitten esim. 23 vuotiaana kohtaa Jeesuksen Kristuksen ja tulee uskoon sekä rakastuu Jeesukseen korviaan myöten, hän ei enää ole iloinen siitä että vanhemmat kantoivat hänet vauvana kasteelle ja kastoivat hänet. Mikäli hän nyt tottelee Jeesusta Kristusta, ja sen hän tekee mikäli hän rakastaa Jeesusta, hän ottaa kasteen. Perustelen asiaa enemmän kirjoituksessani tässä ketjussa
11.9.2012 16:32
12.9.2012 12:16
12.9.2012 12:18
sekä http://www.jaikal.se/48683123 jaikal.se kirjoitti:
Huomasitko pete myöhemmin lähetettyäsi kirjoituksesi eetteriin että minä en ole kirjoittanut tuota virheellistä väitettä? Sen on kirjoittanut nimimerkki "Lapsena kastettu".
Hän kirjoitti sen minulle. Minä sitten vastasin alla olevissa kirjoituksissani. lue ne niin kantani kasteeseen tulee selväksi.Ok, pahoittelen. Minun mokani. Olisi pitänyt lukea tekstit huolellisemmin. Voikaa hyvin.
- Takaisin Raamattuun.
jaikal.se kirjoitti:
jatkuu....
4. Kun tällainen uskosta osaton nuori aikuinen tulee sitten uskoon, hän tulee sydämestään kuuliaiseksi Jumalalle. Jumala vaikuttaa sen hänessä koska hän on nyt uudestisyntynyt uusi luomus Kristuksessa. Hän tekee parannuksen, tunnustaa ja hylkää syntinsä. Hän uskoo Jeesukseen ja tunnustaa Hänet Herrakseen. Näin hänestä tulee uskova.
Uskovana hän kiinnostuu toisista uskovista ja menee heidän yhteyteensä. Herra liittää hänet uskovien yhteyteen. Koska hän nyt on kuuliainen Jumalalle, ei niin että joku ihminen lyö häntä Raamatulla päähän, vaan hän itse tahtoo tietää Jumalan tien hänelle ja hän tahtoo nyt seurata Jeesusta kuuliaisena Hänelle. Jumala tietenkin osoittaa hänelle tien jota hänen tulee nyt kulkea. Jumalan Henki ja Jumalan Sana vie hänet uskovien upotuskasteelle. "Salli nyt, sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Kasteessa hän hautaa vanhan entisen syntisen minänsä joka eli tahallisessa synnissä synnin harjoittajana Jumalan tahdosta välittämättä.
Nyt kun hän uskovana tahtoo seurata Jeesusta kasteelle ja ottaa kasteen, monet ihmiset sanovat hänelle että uudelleenkaste on syntiä eikä sitä pidä ottaa. Nyt lapsikaste on tullut hänelle esteeksi totella Jumalaa mikäli hän kuuntelee ihmisiä.
Näin lapsikaste on vaarassa riistää uskoon tulleelta nuorelta ihmiseltä kasteen todellisen merkityksen ja siunauksen. Lapsikasteesta on tullut suuri eksytys.
Monet vauvana kastetut uskoon tulleet ihmiset tottelevat ihmisiä eikä Jumalaa. He eivät mene kasteelle. Tämä on surkuteltavaa.
5. Raamattu tuntee vain yhden kasteen ja yhden uskon. Tämä yksi kaste on uskovan kaste upottamalla. Jeesus sanoi: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Miksi joku kääntää Jeesuksen sanat toisin päin? Sitä minä en ymmärrä. Eikö olisi viisainta ja varminta tehdä niin kuin Jesus sanoo ja siinä järjestyksessä. Ilman aktiivista uskoa evankeliumiin kasteella ei ole mitään merkitystä ihmiselle. Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka kastettava olisi aikuinenkin. Ensin usko Jeesukseen Kristukseen ja sitten kaste. - jaikal.fi
Takaisin Raamattuun. kirjoitti:
Kysymys oli yhdestä vesikasteesta. Pyhän Hengen kaste on erikseen.
http://www.jaikal.fi/113188788
- l-h
kerrohan vonbulke tai muut onko kaste Jumalan,vai ihmisen teko?
- l-h
mutta sitten et vastannut miksi?
- ,,,,////
korjaus ... et vastannut ,vaan kiersit kysymyksen
- perämela
Kaste ei ole kenenkään teko, vaan se on kuuliaisuuden ja sitoutumisen askel Jeesuksen seuraamiseen.
Raamatussa ei ketään kasteta ennekuin henkilö on vastaanottanut evankeliumin ymmärryksellään ja sydämellään.
Uudenliiton perhekunnilla ja meidän tämän päivän perhekunnilla ei ole juurikaan yhtäläisyyksiä edes inhimillisellä tasolla. Siellä perheen pää oli nimensä mukainen, ja nauti sellaista asemaa, että jos hän otti pelastuksen vastaan, sen otti mitä ilmeisimmin joka iikka joka kuului hänen alaisiinsa. piiat j arengit ja lapset joilla oli ymmärrys kuulla ja tajuta mitä puhuttiin.
vauvat ei ymmärrä mitään uskomisen asioista, he ovat vapaat j akelvolliset Jumalan edessä ilman mitään rituaaleja ja kastamisia, kunnes tulevat omakohtaiseen vastuulliseen ikään.- Ved.2
Ei ne kokemuksen mukaan aikuisetkaan paljon evankeliumista sun muusta ymmärrä.
Jos Kristinusko on mielestäsi oikea usko, niin eikö ole ihan sama jos Kristus ihan itse kastaa vaikkapa "vauvana".
Parastahan juuri onkin, ettei vauvat ymmärrä yhtikäs mitään. Saavat kasteenkin ihan vaan lahjana. Onko se jotenkin väärin? Mutta se on on väärin,. kun lihan siivittämänä mennään aikyuiskasteelle, uudestikasteelle, oman lihan kasteelle, oikeaoppisten kasteelle. Mutta kuka on saanuut ihan herran omakohtaisen kutsun ns. uskovien kasteelle. En ole kertakaikkiaan kuullut yhtään pitävää todistusta. ja ihan vilpittömästi olen kymmeniebn vuosien aikana niitä pyrkinyt kuulemaan, etsimään ihan herrasta armolahjojen kautta.
Joten olen kokenut tämän helluntaiuskon oleva tyypillinen lahkouskonto. Upotuskaste ei pelasta ketään. Ei myöskään Jordanvirran kaste. Sitäkin vettä minulla on ollut. Mikään kirkko, eikä vapaa tai sidottu suuntaus oppeineen pelasta ketään. Ainoastaan syvällisempii antautuminen Jumalan kutsuun seuraten Häntä minne ikinä Hän johtaa.
Ainoa mikä pelastaa, on Kristuksen sisäinen tunteminen. - pyhhhh
kuuliaisuuden teko, pyh ja pyh
kaste on Jumalan lahja, ei teko - körtti minäkin
Ved.2 kirjoitti:
Jos Kristinusko on mielestäsi oikea usko, niin eikö ole ihan sama jos Kristus ihan itse kastaa vaikkapa "vauvana".
Parastahan juuri onkin, ettei vauvat ymmärrä yhtikäs mitään. Saavat kasteenkin ihan vaan lahjana. Onko se jotenkin väärin? Mutta se on on väärin,. kun lihan siivittämänä mennään aikyuiskasteelle, uudestikasteelle, oman lihan kasteelle, oikeaoppisten kasteelle. Mutta kuka on saanuut ihan herran omakohtaisen kutsun ns. uskovien kasteelle. En ole kertakaikkiaan kuullut yhtään pitävää todistusta. ja ihan vilpittömästi olen kymmeniebn vuosien aikana niitä pyrkinyt kuulemaan, etsimään ihan herrasta armolahjojen kautta.
Joten olen kokenut tämän helluntaiuskon oleva tyypillinen lahkouskonto. Upotuskaste ei pelasta ketään. Ei myöskään Jordanvirran kaste. Sitäkin vettä minulla on ollut. Mikään kirkko, eikä vapaa tai sidottu suuntaus oppeineen pelasta ketään. Ainoastaan syvällisempii antautuminen Jumalan kutsuun seuraten Häntä minne ikinä Hän johtaa.
Ainoa mikä pelastaa, on Kristuksen sisäinen tunteminen."Ainoa mikä pelastaa, on Kristuksen sisäinen tunteminen."
Aamen pyhhhh kirjoitti:
kuuliaisuuden teko, pyh ja pyh
kaste on Jumalan lahja, ei teko* Miten niin, Jumalan teko ? Ihmisethän sen tekee, varsinkin vauvakasteen. Sinä vesimaljan äärellä on isää ja äitä, pappia ja kummia, missäs Jumala sitten on ? Ja usein vielä tässä tilaisuudessa ei ole kukaan oikeasti uskossa Jeesukseen Kristukseen, täysin jumalattomia ihmisiä häärää kirkon rakentaman taparistillisyyden luomassa rituaalissa.
* Usein, äiti eikä isä, ekä kummit ole uskossa mihinkään, ovat tavallisia suomalaisia uudestisyntymättömiä, samoin voi olla myös teologit, ns. papit, he ovat teologisen koulutuksen kautta saaneet virkansa valtion kirkossa, eivätkä välttämättä ole itse koskaan uudestisyntyneet aidosti Jumalan Hengen kasteen kautta. Maallinen koulutus ei suinkaan ketän uudestisynnytä, ja ilman uudestisyntymää ei voi olla uskossa Jeesukseen, paitsi nimellisesti kirjaimen nimikristitty. Iman sisäistä elämää Kristuksessa, sisäinen Kristuksen tunteminen puuttuu.
* Perhekunnittain kastetut uskoivat apostolien saarnan, kuulemisen kautta he uskoivat, uudestisyntyivät, ja sitten heidät kastettiin, vauvat ei voineet kuulla eikä uskoa, että olisvat ymmärtäneet kuulemansa ja ymmärtäneet ottaa vastaan uskonkautta uskon sydämeensä. " Usko tulee KUULEMISETA, kuuleminen Kristuksen sanan kautta, ja pelastukseen kuuluu vielä suun tunnustus, voiskohan vauva suullaan tunnustaa Jeesuksen nimeä ja uskoaan Häneen ? Ottakaa nyt ylilapselliset lapsenuskoiset järki käteen. Jos vauva voisi uskoa, koko Raamattu mullta osin on turhaan kirjoitettu täysin, teidän vauvakasteenne sen tekisi.?
* Ymmärtäkää nyt sitten tämäkin, että en minä, eikä kukaan helluntailainen kiellä eikä kehoita kastamasta vauvojanne, kastakaa ihmeessä, minä eikä kukaan teitä tuomitse, mutta täysin valheellinnen taivaseen pääsyn toimitus se on silti. Se ei hyödytä ketään, paitsi, että kirkko takaa jäsen määränsä kasvun. Vauvakaste on kirkon luoma, ei löydy Raamatun opetuksesta, siksi sillä ei voi olla mitään merkitystä hengellisessä mielessä. Kaiketi meillä on oikeus julistaa totuus kasteestakin, tietämättömille, se ei ole tuomitsemista, vaan Kristuksen pelastus sanomaa. Ei minulla ainakaan ole varaa tuomita ketään, armosta olen kaikki saanut, mitä uskooni tulee, ei mitään ansiotani ! Mutta pyrin kirjoittamaan Raamatullista pelastusta ja Jumalan opettamaa pelastus sanomaa ja evankeliumia. Jos siinä jotain tuomion henkeä on, se on Sanassa, joka on kaksiteräinen miekka.
* Paavalikin sanoo, " Minua ei ole lähetetty kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan. "! Vaikka muutamia ehkä kastoikin. Miksi hän ei siis vaan kastanut kaikki, mitä sitä saarnailemaan, kaikki vaan kasteelle, vauvoista vaariin, ja kuin liukuhihnalta vaan, jos se vesitilkka kerran niin voimallinen on? Miksi Paavali ei sitten vain kastanut ? Miksi hän oli kutsuttu julistamaan Kristuksen evankeliumia? Siksi, koska usko tulee kuulemisesta, ei kasteesta ?- totuus
Ved.2 kirjoitti:
Ainoa mikä pelastaa, on Kristuksen sisäinen tunteminen.oon samaa mieltä, helluntalaisten vanhhuuskasteet tai mitä nimitystä millonki käyttävät ovat tosi kaukana toduutesta. saarnaajat ja vanhemmisto suurimpia synninharjoittajia, heidä tehtävähän onki eksyttää uskovaisia, eli luterilaisia heidän oppiin
- totuus
helluntaisaarnaajat ja vanhemmiston jäsen pitävät profetipuheita jotka ei toteudu, ovat siis vääriä profeettoja
- lapsi älä tee parann
Ved.2 kirjoitti:
Ainoa mikä pelastaa, on Kristuksen sisäinen tunteminen.Heh, ..mitenkäs kasteen jälkeen sylilasta opetat?.... Kastamalla heitä Isän ( Jeesus on Isämme), Pojan (Jeesus on Jumalan Poika) , Ja Pyhän Hengen nimeen (Jeesuksen Pyhä Henki)
ja " opettamalla heitä (kastettuja) pitämään kaikki, mitä minä olen teidän pitää... Matt 28: 19, 20
Jeesus on käskenyt pitää ehtoollisleipää ja viinilasia kädessään, ja pitää astiaa jossa on jalkojen pesuun tarvittava vesi..joten lapsi ei pysty pitämään mitään näistä kädessään!
Johannes kun kastoi, niin hän samalla kehoitti kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen " Apost 19: 4
Jos kehoitat kasteen jälkeen lasta uskomaan Jeesukseen, niin hän kääntää päänsä ja uskoo äitinsä rintaan!
Nykyiset Pietarit sanovat : " Tehkää parannus, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan" Apost. 2: 38...Se, joka antaa sylilapsen ja ryömivän lapsen mennä upotuskasteelle, niin hänelle soivat poliisin vilkkuvalot!
Ei pidä olla noin tyhmä! terv. benedi - ihmettelenpä vaan
Ved.2 kirjoitti:
Ainoa mikä pelastaa, on Kristuksen sisäinen tunteminen.Eli tahdotko sanoa tuolla sitä että jos nyt sattuisi jossakin olla sellainen ihminen jota ei ole kastettu vauvana, että hänen olisi mieluiten pysyttävä ateistina?
" Ap. t. 18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ...
... ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin. "
Aivan noin. Uskovana kasettiin. Raamatullista.
Sylivauva ei valiettavasti voi uskoa, koska ei ole ymmärräystä asiasta, ei koko tästä elämästä.
Turaha sanoa, että emme voi sanoa, ettei vauvat usko. Ei ne usko, koska ei ole ymmärrystä mistään muusta, kuin vaistonsa varassa alkaa imemään aidin rintaa, kun se hänen suuhunsa työnnetään.
Nyt tietysti väität, että kun saarnattu sana on "työnnetty" vauvan korvaan, niin se vasitonvaraisesti voi sydämesssään uskoa evankeliumin. Ja vaistonvaraisesti pystyy suullaan tunnustamaan uskonsa Jeesukseen ja haluavansa ottaa kasteen Jeesuksen nimeen.
Kun se nyt on vain niin, että kasteen saamiseksi on suullaan tunnustettava uskonsa Jeesukseen.
" Ne, jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kasetttiin "......
Ei siis muita.
" Ihmettelen ettei helluntaiherätyksessä ole henkilöitä jotka ymmärtäisivät Raamatusta lukemansa selvän tekstin? Lyydia oli muuten ensimmäinen kristityksi kastettu Euroopassa! "
Kyllä hellarit ymmärtää lukemansa, mutta olen vakuuttunut siitä, että kansankirkko ei ymmärrä selvää suomen kieltä.
Ihmetyksesi suunta on siis väärä. Ja ketään ei kasteta kristityksi, kastetaan vain Jeesuksen nimeeen. Kastamalla ei kristityksi tulla, vaan ainoastaan uskoen Kristukseen, tunnustaen sen ja seuraten Häntä opissa ja elämässä. Upotuskaste on kuuliaisuutta Jeesukselle. Se on sinettinä kaikille, ilmisille ja henkivalloille, kelle haluaa kuulua, kuuluu.
Vauva ei moiseen kykena, usko jo.
Tätä samaa jankutusta on ollut vuosikaudet täällä ja muissa ketjuissa, olisi jo aika evlutinkin palata Raamattuun.- joo o o o o
ev.lut. on Raamatussa, hellarit lahkoineen ei
- ,,mmm,,
joo o o o o kirjoitti:
ev.lut. on Raamatussa, hellarit lahkoineen ei
mela---Uudenliiton perhekunnilla ja meidän tämän päivän perhekunnilla ei ole juurikaan yhtäläisyyksiä edes inhimillisellä tasolla.
tuolloin jopa orjatkin kuuluivat perhekuntaan..eivatko sitten pienet lapset?
- ei uudelleen
lapsikaste on ainut oikea. hävetkää uudelleenkastajat tai upottajat.
- lapsi esikuva uskost
Kristitty ei koskaan jätä lastaan kastamatta, se on selvä asia.
On kuitenkin kristityitä jotka ovat ymmärtäneet (tulkinneet) kasteen
väärin, tarkoittamaan vain aikuisia ja ymmärtäviä henkilöitä. Ymmärrys
ja usko ovat sekoittuneet heidän teoeologiassaan vaarallisella tavalla.
Tätä en tosin käsitä, koska Jeesus nimenomaan itse asetti lapsen USKON esikuvaksi aikuisille. - Eikä päinvastoin. Alkukielen ilmaisusta vielä näemme sen että kysymys on erittäin pienestä lapsesta.
Uskovien lasten ikä
Mt 18: 6 "mikros" (mikrobi, mikro (ATK), mikrofoni, mikroauto jne.
Mk 10:13–16 "paidion" (1–12 v.)
Lk 18:15–17 "brefos" (sikiöstä –12 v.)Lk 1:41 "brefos" (Kun Jeesus puhui äitinsä Marian suulla äitinsä kohdusta Johannes Kastajalle, joka oli äitinsä Elisabetin kohdussa, hypähti J.K. ilosta ja täyttyi Pyhällä Hengellä.)
Jeesuksen luo tuoduissa ja tulleissa lapsissa oli kaiken ikäisiä lapsia, mahdollisesti vielä äitinsä kohdussa olevista aina 12 vuotiaisiin saakka ja kaikki tulivat PH:stä osallisiksi ja saivat myös uskon lahjan.
Muuten, kun Raamattu puhuu yleensä "Jumalan lapsista", se käyttää sanaa "tekna" tai "hyios" (poika, lapsi).
Jeesus on asettanut Raamatussa pelastukselle kaksi edellytystä / ehtoa. Ne ovat kaste ja usko (Mk 16:16).
Kumpikaan näistä ei ole mikään ehdonvallan asia, josta voidaan puhua tai olla puhumatta, jos mielii neuvoa taivastien oikein.
Mainitut kaksi pelastuksen ehtoa, kaste ja usko, ovat sitä paitsi kaikille samat, sekä lapsille että aikuisille. Jos näin ei olisi, se olisi Raamatussa meille ilmoitettu.
Ne, jotka kieltävät lapsikasteen, lukevat Jeesuksen lähetyskäskyä ikään kuin kasteen kohdalla olisi alaviite, jossa sanottaisiin, että tämä Jeesuksen sana ei koske lapsia.
Vastaavasti ne, jotka kieltävät pienen lapsen uskon, lukevat ikään kuin uskon kohdalla olisi alaviite, jossa sanottaisiin, että tämä sana koskee vain aikuisia. - tyhmänkin Jumala loi
lapsi esikuva uskost kirjoitti:
Tätä en tosin käsitä, koska Jeesus nimenomaan itse asetti lapsen USKON esikuvaksi aikuisille. - Eikä päinvastoin. Alkukielen ilmaisusta vielä näemme sen että kysymys on erittäin pienestä lapsesta.
Uskovien lasten ikä
Lk 18:15–17 "brefos" (sikiöstä –12 v.)Lk 1:41 "brefos" (Kun Jeesus puhui äitinsä Marian suulla äitinsä kohdusta Johannes Kastajalle, joka oli äitinsä Elisabetin kohdussa, hypähti J.K. ilosta ja täyttyi Pyhällä Hengellä.)
Jeesuksen luo tuoduissa ja tulleissa lapsissa oli kaiken ikäisiä lapsia, mahdollisesti vielä äitinsä kohdussa olevista aina 12 vuotiaisiin saakka ja kaikki tulivat PH:stä osallisiksi ja saivat myös uskon lahjan.
Muuten, kun Raamattu puhuu yleensä "Jumalan lapsista", se käyttää sanaa "tekna" tai "hyios" (poika, lapsi).
Jeesus on asettanut Raamatussa pelastukselle kaksi edellytystä / ehtoa. Ne ovat kaste ja usko (Mk 16:16).
Kumpikaan näistä ei ole mikään ehdonvallan asia, josta voidaan puhua tai olla puhumatta, jos mielii neuvoa taivastien oikein.
Mainitut kaksi pelastuksen ehtoa, kaste ja usko, ovat sitä paitsi kaikille samat, sekä lapsille että aikuisille. Jos näin ei olisi, se olisi Raamatussa meille ilmoitettu.
Ne, jotka kieltävät lapsikasteen, lukevat Jeesuksen lähetyskäskyä ikään kuin kasteen kohdalla olisi alaviite, jossa sanottaisiin, että tämä Jeesuksen sana ei koske lapsia.
Vastaavasti ne, jotka kieltävät pienen lapsen uskon, lukevat ikään kuin uskon kohdalla olisi alaviite, jossa sanottaisiin, että tämä sana koskee vain aikuisia.Paavali sylilapsille näin: :) .." vaan olen todistanut sekä juutalaisille että kreikkalaisille, ( ja sylilapsille) parannusta kääntymyksessä Jumalan puoleen ja uskoa meidän Herraamme Jeesukseen Kristukseen " Apost 20: 21
"Kristitty, joka ei jätä lastaan koskaan kastamatta".. julistakoon ensin sylilapselleen,
mikä hyödyllistä on, ja älköön vetäytykö pois opettamasta sekä julkisesti että ( lapsi lapselta)..hah haa jae 20...
" sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla" Room 3: 23
Siinähän saarnaat naama punaisena sylilapselle evankeliumia.. ja kun olet aikasi saarnannut että lapsi on valmis vietäväksi kasteelle.. niin sinä saarnaaja olet valmis vietäväksi pakkohoitoon! ..tietää benedi - hellari83
lapsi esikuva uskost kirjoitti:
Uskovien lasten ikä
Vastaavasti ne, jotka kieltävät pienen lapsen uskon, lukevat ikään kuin uskon kohdalla olisi alaviite, jossa sanottaisiin, että tämä sana koskee vain aikuisia.Aamen!
Mutta entäpä sitten jos on edellä mainitsemiesi vanhempien lapsi? Onko minulta siis evätty sillä mahdollisuus päästä Jeesuksen seuraajaksi, Jumalan lapseksi?
- perämela
Onko joku niin pöljä, että tosiaan kuvittelee pariviikkoisella vauvalla olevan jotain uskoa johonkin, j ajotain tietoa koko asiasta ?!
Raamattu ilmoittaa, että usko tulee kuulemisesta.. !
mitenkä se on pikkuvauvan kuulemisen laita, kertoisko joku sen.
Uudenliiton sanoma ei ann aminkäänlaista mallia uskomisen asiasta, kuin että evankeliumia saarnattiin, ja ne jotka ottivat sen vastaan oman kuulemisensa ja tahtomisensa kautta, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi kaiken aikaa.
Pieni vastasyntynyt ei ymmärrä eikä tarvitse ymmärtää mitään ennekuin on varttunut ikään, jolloin alkaa vastuu omasta elämästä. Silloin hän voi tulla Jeesuksen seuraajaksi tai sitten ei oman valintansa mukaan.
vai näyttääkö perusluterilainen kastettu nuoriso jotenkin Jeesuksen seuraajilta näinä aikoina ? Suurin osa ryyppää ja huoraa jo ennekuin pääsee peruskouluista ulos. Sekö on se "kristillisen kasteen" hedelmä sitten.- hellari83
mutta tottahan lapsi kuulee Jumalan Sanaa kotonaan uskovilta vanhemmiltaan, sehän on täysin selvä asia.
Minusta jos vanhemmat ovat uskossa, he ovat velvollisia viemään lapsensa kasteelle. Ja jatkamaan Raamatun perinnettä jossa perhekuntia kastettiin kun jopa vain toinen vanhemmista otti Jeesuksen vastaan Pelastajanaan.
- sydänn
näyttääkö nykyhellari nuoriso Jeesuksen seuraajilta? No ei todellakaan, kun ulkonäköä katsotaan. Jeesus näkeekin sydämeen
- Monta seurakuntaa
On järjetöntä väitellä helluntai-palstalla kasteesta koska heillä on se käytäntö, saattaisi olla että heidän seurakuntaa ei olisi ilman tätä aikuiskastetta, Totuushan on että tämä asia on eri kuin pelastuminen, ei kristillinen elämä ole maailmaan tullut 1900-luvun alussa helluntaiseurakunnan myötä kyllä se on vähän pidempi prosessi.Eli uskovia on olemassa kastetavasta riippumatta, usko ja armo pelastaa siittä saamme Raamatun mukaan olla varmoja.Älkää tehkö politikoinnin välinettä uskosta ja armosta.
- ,mn,mnm,n
--mohis--Miten niin, Jumalan teko ? Ihmisethän sen tekee, varsinkin vauvakasteen.
aivan samanlailla IHMINEN TEKEE aikuikasteenkin,vai kuka muu sen tekee..??- turhaa jankkausta
Ja aivan samalla tavalla Jumala voi olla läsnä kummassakin kastetavassa
- mathetes
Aloittajalle hiukan kommenttia!
Miten sinä saat tuohon Lyydian kertomukseen mahtumaan lapset???
Jätitkö tahallasi jakeen -(13)- pois ja lukematta, jotta ei tarvitsisi tunnustaa tosiasioita tosiasioina??? Tuo kyseinen jae on tärkeä lukea jotta ymmärtää asian kokonaisuuden tuossa Lyydian kertomuksessa!
Luetaanpa tuo kyseinen jae ja hyvin tarkasti Paavalin kertomuksesta!
(13) "Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille"!
Huomasitko mitä siinä luki?
Jakeen lopussa luki siis näin! - ("puhuimme kokoontuneille naisille")!
Siis mikään tuon Lyydian kertomuksessa ei todista sylilapsista edes puolen sanan vertaa, vaan kuulijathan olivat tuon kyseisen Raamatun jakeen mukaan "AIKUISIA NAISIA" joille evankeliumin sanaa julistettiin ja josta kuulemastaan he myös tulivat Jeesukseen uskoviksi ja sen perusteella heidät kastettiin aivan samoin kuin tuo Lyydiakin! Nuo kyseiset naiset tuolla joen rannalla, mitä ilmeisemmin olivat Lyydian "talouden" palvelijoita ja työntekijöitä, sillä Lyydiahan oli purppurakankaiden valmistaja!
Ja mitä tulee tuohon "Krispuksen perhekunta tapaukseen", niin asiahan on selvä!
Koko tuo perhe "uskoivat Herraan kun Paavali julisti evankeliumia Jeesuksesta"! Ja sen perusteella heidät sitten myös kastettiin uskoontultuaan! Ja ne muutkin ihmiset jotka olivat kuulemassa! Mutta miten ihmeessä sinä saat tuohon kohtaan mahtumaan vastasyntyneet sylivauvat??? Et mitenkään! Vain mielikuvitus sen voi sinne asettaa, mutta ei Raamatun sanan ilmoitus!
Jeesus sinulle runsaasti sanaansa valaiskoon! :)
Terv, mathetes - pois riita ja kateus
Jättäkää opin alkeet, kasteet ja väittelyt, olette pahempia kuin opetuslapset, kuka meistä on suurin ja oikeassa.
Vain Kristukseen katsomalla kasvatte. Jättäkää pois eripura, minä tulen pian.
Painukaa polvillenne. Siunatkaa älkääkä kirotko, että siunauksen perisitte.
Mieti kaksi kertaa ennenkuin kirjoita tänne. - l-h
matleena---en perusteella heidät sitten myös kastettiin uskoontultuaan! Ja ne muutkin ihmiset jotka olivat kuulemassa! Mutta miten ihmeessä sinä saat tuohon kohtaan mahtumaan vastasyntyneet sylivauvat??? Et mitenkään! Vain mielikuvitus sen voi sinne asettaa, mutta ei Raamatun sanan ilmoitus!
ihan samalla mielikuvituksella jolla sina saat sylilapset pois perhekunnasta---aivan samalla mielikuvituksella me monet muut saamme ne sinne kuuluvaksi..
raamatun sana ei niita sinne aseta,mutta ei myoskaan ota pois..
etta samalla viivalla olemme..l-h blessings- mathetes
Vastaus l-h,lle!
Kirjoitit:
>>ihan samalla mielikuvituksella jolla sina saat sylilapset pois perhekunnasta---aivan samalla mielikuvituksella me monet muut saamme ne sinne kuuluvaksi.>>(Apt 16:13) "Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille"!
Kyllä ne oli tottuneet tulla kastettu syvän veteen Johannexen kanssalla ja kasteella ,, ja mihin ihminen tottuu niinkuin perinnäissäännötkin niin hyvin vaikea se on päästä irti muutenkin on mukava olla kastekuningas ihmisenä ja jakaa kaste noin vaan niinkuin mikäkin jumala..
- ad hoc
pois opinalkeet heti
- perämela
Kyllä pikkuvauvaa saa kastella päästä ja jaloista vaikk ajoka päivä koko kirkon väen voimasta, mutta minkäänlaista vaikutusta sillä ei ole ollut eikä tule olemaan kohteen Jumalasuhteen kannalta.
Ei hengen elämä ole taikuutta, se on yksinkertaista ja selvää, Juma tarjoaa valmista pelastusta, ja ihminen päättää haluaako hän sitä vaiko ei.
siinä on perusasetelmna, josta alkaa Nasaretilaisen lahkon mukaan eläminen taikka sitten se laveampi tie. - Aleksis
perämela puhuu vähän mutta asiaa
Vesikasteet on hyvät ja tarpeelliset nähdä ketkä tottelee Jumala ja tekee Jumalan Tekoja jotka pelastaa ihminen koska joka tekee Jumalan tahdon mukaan pelastuu mutta siinä tarvitaan kyllä jo oikea Uskon jossa Pyhä Henki ohjaa..
- didakhe
didakhe käskee kastettavan paastota eli ei tissiä vauvalle???
http://www.apokryfikirjat.com/didakhe.htm
Luku 7.
Mutta ennen kastetta, paastotkoon kastaja ja kastettava, ja muut, jotka kykenevät. Ja käskekää kastettavaa paastoamaan yksi tai kaksi päivää aikaisemmin. - vain jos Jumalasalli
Perisynti tuli jo Aadamista alkaen, tämä vaikuttaa meidän lihassamme aina kuolemaan asti.Tämän tähden täyttykää Hengellä niin ette lihan himoa täytä. Pieni lapsikin on jo perisynnin alainen, tämän tähden tahdomme kastaa pienet lapsetkin, Isän ja Pojan Pyhän Hengen nimeen. He kuuluvat ainakin meillä perheeseen. Rukoukseni on että, sydämen usko saisi yhdistyä ja kasvaa yhä enemmän lapsiimme, heidän elämassään. Mutta niinku Raamatussa sanotaan, nämä ovat alkeita, ja tämän tähden kehotetaan jättämään kinastelu näistä pois. Vai olemmeko vielä maidonjuojia, ja tällä tasolla. Pyhä Henki haluaisi kasvattaa meitä paljo syvempään Jumalan ja Jeesuksen sovituksen tuntemiseen.
- rrg&&tius
Mutta tuo perisynti ei poistu kasteessa, sillä kaste ei ole synnin saastan poistamista!
Perisynti poistuu vasta silloin, kun ihminen näkee syntisyytensä, ottaa Jeesuksen vastaan syntiensä sovittajana, katuu syntejään, pyytää ja saa ne anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä!!
Usko on jokaisen vapaaehtoinen, henkilökohtainen valinta ja siihen ei voida jonkun toisen toimesta edes kastamalla ketään pakottaa!
Tuota vauvana kastamalla uskoon pakottamista on jo satoja vuosia pyritty toteuttamaan ja tulos on nähtävissä Suomessakin.
Kastettiinko Lyydia kaksi kertaa omasta avioliitostaan eronneen evl-papin toimesta jäseneksi kirkkoon ?
- aglius
Luulis että se nyt on jo nähty ja ymmärretty laitoskirkon, joka on vain yksinomaan kansojen hallintaa varten pystytetty, taikak sitten Raamatullisen omaakohtaisen uskon välinen ero.
niillä ei ole juurikaan yhteistä päämäärää, ellei valheisiin sorruta. - joka uskoo ja kaste....
Ja kuka oli Lyydian mies?
Miksi Lyydia oli perhekunnan pää?
(siksi että hänellä ei ollut puolisoa)
Lyydialla ei todennäköisesti ollut siis vauvaakaan!
Hän oli joko varakas leski tai vanhapiika jonka perhekuntaan, eli ruokakuntaan kuului ainakin palvelijoita ja mahdollisesti jopa orjiakin.
Orjatkin kuuluivat nimittäin perhekuntaan.
Koko perhekunta kastettiin kunhan he vain olivat uskossa, olivat he sitten orjia, palvelijoita, lapsia, mummoja, vaareja tai lapsettomia tai lapsellisia.
Kaikkia perhekuntia, (kuten Narkissuksen) ei toki kastettu kokonaan, koska he eivät olleet vielä USKOSSA:
Room 16:11
Tervehdys Herodionille, heimolaiselleni.
Tervehdys Narkissuksen perhekuntalaisille, JOTKA OVAT
Herrassa.- sanotaanko jossakin
Missä sanotaan Lyydian olleen perheenpää?
- päätön kysymys
sanotaanko jossakin kirjoitti:
Missä sanotaan Lyydian olleen perheenpää?
Eihän olisi mainittu Lydiaa, jos perheen päänä olisi ollut mies.
Mies on perheen pää - ei vaimo! - totuus esiin
Eipä tervehditty niitä Narkisuksen perhekuntalaisia, jotka eivät olleet Herrassa!
Selvä todiste siitä, että kaikkia perhekuntalaisia ei automaattisesti kastettu, vaikka perheen pää uskoikin.
- sisälukutaito
eenokille:
>Ap. t. 18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ... ... ja koko hänen perhekuntansa USKOIVAT Herraan; ja
myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa,
USKOIVAT, ja heidät kastettiin. - KTS (Ei kirj.)
Mä en vieläkään oo saanu vastausta siihen selvään kysymykseen, minkä ikkaisenä lapsi sitten on helvettikelpoinen ja pittää kiireesti raahata sinne helluntalaisten kastealtaaseen...?
- korjaillaan!
Tahallaanko KTS sekoilee?
Ketään ei raahata väkisin kaste-altaaseen. Sekoitat varmaan ev. lut:n
pakolleseen vauvakasteeseen! Siinä käytetään lievää väkivaltaa. - KTS (Ei kirj.)
korjaillaan! kirjoitti:
Tahallaanko KTS sekoilee?
Ketään ei raahata väkisin kaste-altaaseen. Sekoitat varmaan ev. lut:n
pakolleseen vauvakasteeseen! Siinä käytetään lievää väkivaltaa.No kyllä mitä olen sivusta seurannut, niin vanhemmat ja isovanhemmat alkavat aikamoisen papatuksen viimmestään siinä vaiheessa, kun vastakkainen sukupuoli alkaa kiinnostammaan ja kauhee painostus et nyt parannusta moisesta saastasta ja kasteelle prkl!
Jos nyt kuolet, nii oot helvetis...
:O - nöyrry
Ihminen ON "helvetissä" jouduttuaan eroon Jumalasta, ja se tapahtuu välittömästi kun ihminen tekee ensimmäisen kerran syntiä, eli rikkoo yhdenkin kymmenestä käskystä.
Ihmisestä tulee hengellisesti kuollut, vaikka hänen ruumiinsa eläisikin, koska ihmisen omatunto syyttää häntä ja ihminen piiloutuu Jumalaltaa, koska ei voi enää mennä syntisenä hänen eteensä.
Lankeaminen ei ole ikä kysymys, vaan väistämätön tapahtuma, joka johtuu ihmisen syntiinlankeemuksessa turmeltuneesta lihasta.
Liha ei voi alistua ihmisen tahtoon, vaan liha pitää kuolettaa Jeesuksen hengellä.
Ihmisen tulee nöyrtyä ja antaa alistaa tahtonsa kokonaan Jumalalle, jotta voisi olla Jumalan käyttöön sopiva, eli pyhitetty.
Ilman Jumalan tahtoon alistumista, eli pyhitystä ei voi nähdä Herraa, eli ihminen joka ei anna kastaa itseään, ei voi myöskään olla pyhitetty koska ei tee Jumalan tahdon mukaan.
Kapinoijat ja niskurit eivät ole suostuneet pyhitykseen.
- EiVäkisinkastettu!!!
väkisinkastajat olivat ruotsalaisia ristiretkeläisiä jotka miekalla kastoivat suomalaisia talonpoikia väkisin.
ryöväriä ristillä ei kastettu ja silti pelastui. kaste ei ole pelastuksen ehto.
tässä biisi vauvana väkisinkastetuille hengellisen pedofilian uhreille
http://www.youtube.com/watch?v=UDmIvlzjNyo
onneksi on katumajärvi kalevalaisille pakoanoille ja helluntailainen kasteallas Jeesukseen Kristukseen uskovaisille jotta voi pestä tuon häpeällisen vauvakasteen hajun pois. - kiistasta
Tietääkö kukaan mistä asti tämä kastekiista on ollut?
- HubMaier
mitä välii? niinkuin tässä ketjussa joku valopää on linkin laittanut niin se kristittyjen didakhe ei tunne lapsikastetta joka on katolilaisten harha.
suomalaiset kalevalaiset on kastettu väkisin ruotsalaisen miekan voimalla.
onneksi on katumajärvi jossa paskan hajun voi pestä pois.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Katumajärvi
hubmaier oli anababtisti ja marttyyri ja kuoli uskonsa takia.
valtionkirkkolaitos on paskalle haiseva instituutio.
Raamatun kristinusko on valtiosta vapaata kristinuskoa.
ihmisellä on vapaa tahto ja jos haluaa valtion mulkkua imeä suussaan niin ihan vapaasti. tosin luterilaiset väkisin vauvan kastetut ovat raiskattuja koska heillä ei ole vapaata tahtoa. - pakkokäännytys?
Kaste kiista alkoi, kun viimeinen apostoli, eli Johannes siirtyi pois ajasta. Sen jälkeen alkoivat jotkut pelotella kristittyjä sanoen, että lapset joutuvat helvettiin jos heitä ei kasteta ja lapsi sattuu kuolemaan.
Asiasta on käyty vääntöä jo 200 luvulta asti.
Apt Johannes oli nuorukainen, Jeesuksen ollessa kasteiässä, eli Jeesuksen ollessa kolmekymppinen Johannes oli ilmeisesti alle parikymppinen.
Pian Johanneksen poismenon jälkeen homma lipesi käsistä ja ihmisiä alettiin kastamaan vaikkeivat tunnustaneetkaan Jeesusta herrakseen.
Konfirmaatiota ei Raamattu myöskään tunne, kuten ei tunne isiltä periytyviä syntejäkään.
Konfirmaatio keksittiin, jotta uskon tunnustaminen tapahtuisi edes 15 vuotta kastamisen jälkeen.
Raamattu sanoo että suun tunnustuksella pelastutaan.
Riittääkö suun tunnustukseksi (pari kuukautta kasteen jälkeen) vauvan jokeltelu?
- Niko.
Ennen kuin lähtee vastaamaan kysymykseen, kenet kastetaan, olisi syytä pohtia sitä, että MIKSI kastetaan. Vasta sen ymmärrettyään voi vastata siihen, kenet kastetaan.
- Niko.
Kaste on siis vanhan, syntiä tehneen, syntisen ihmisen hauta yhdessä Kristuksen kanssa. Tähän kasteen hautaan jätetään vanha ja sieltä nousemme yhdessä Kristuksen kanssa, puhtaan alun saaneina elämään Hänessä. Näin kasteessa syntiset pahat ihmiset todellakin saavat jättää ne menneisyyden pahat teot joista ollaan käännytty, joista ollaan parannus tehty ja Keistuksen ristin juurelle katuneina tulleet, jättää. Uusi,puhdas alku, puhdas omatunto!
Emme synnin saastaa pois pestyä kasteessa saa, edelleen lankeavassa ihmismajassa vaellamme, mutta puhtaan omantunnon saamme, sen Jumala kasteessa meille antaa! Uusi, puhdas alku Kristuksessa näkyvänä tunnustus eleenä Herramme uskosta. Sitä on kaste!
Nyt kysyä siis saattaa, mitä syntejä vastasyntynyt kasteen hautaan olisi jättämässä ja viemässä, mitkä olisivat ne teot jotka lapsen omantunnon olisivat tahranneet?
Eikö tällainen lapsi Herran kädessä ole jo kelpaava?
Toki on. - aglius
Niko. kirjoitti:
Kaste on siis vanhan, syntiä tehneen, syntisen ihmisen hauta yhdessä Kristuksen kanssa. Tähän kasteen hautaan jätetään vanha ja sieltä nousemme yhdessä Kristuksen kanssa, puhtaan alun saaneina elämään Hänessä. Näin kasteessa syntiset pahat ihmiset todellakin saavat jättää ne menneisyyden pahat teot joista ollaan käännytty, joista ollaan parannus tehty ja Keistuksen ristin juurelle katuneina tulleet, jättää. Uusi,puhdas alku, puhdas omatunto!
Emme synnin saastaa pois pestyä kasteessa saa, edelleen lankeavassa ihmismajassa vaellamme, mutta puhtaan omantunnon saamme, sen Jumala kasteessa meille antaa! Uusi, puhdas alku Kristuksessa näkyvänä tunnustus eleenä Herramme uskosta. Sitä on kaste!
Nyt kysyä siis saattaa, mitä syntejä vastasyntynyt kasteen hautaan olisi jättämässä ja viemässä, mitkä olisivat ne teot jotka lapsen omantunnon olisivat tahranneet?
Eikö tällainen lapsi Herran kädessä ole jo kelpaava?
Toki on.mikä ihmeen pakkomielle teillä luterilaisilla on sen kastamisen kanssa !?
Ketään ei kasteta joka ei ole sitä itse pyytänyt.
missä on järki, joka ei noin yksinkertaista asiaa tajua! - Niko.
aglius kirjoitti:
mikä ihmeen pakkomielle teillä luterilaisilla on sen kastamisen kanssa !?
missä on järki, joka ei noin yksinkertaista asiaa tajua!Et tainnut ymmärtää kirjoitustani.
Toin siinl esille sen mitä UTn kaste on, mitä varten se otetaan ja sen vuoksi se EI voi olla tarkoitettu sylivauvoille, niinkuin luterilainen kirkko opettaa.
Lue kirjoitukset tarkkaavasemmin, niin et tee vääriä johtopäätöksiä,
T. Ei-luterilainen - nbvc.
aglius kirjoitti:
mikä ihmeen pakkomielle teillä luterilaisilla on sen kastamisen kanssa !?
missä on järki, joka ei noin yksinkertaista asiaa tajua!lahkoissa vaaditaan menemään kasteelle (ammeeseen)ei siellä pyydetä muuta kuin rahaa ja omaisuuskin kyllä kelpaa.
- kutsuttu
nbvc. kirjoitti:
lahkoissa vaaditaan menemään kasteelle (ammeeseen)ei siellä pyydetä muuta kuin rahaa ja omaisuuskin kyllä kelpaa.
Jeesus kutsuu - ei vaadi.
- Jasserf
palestiinalaiset voi kastaa väkisin jos joku katolilaisten tai luterilasiten armeija sen tekee.
- mathetes
Vastausta - aloitukseen!
Kirjoitit:
>>Kristityt ovat kastaneet lapsensa jo alkirkon ajoista asti.
Ihmettelen ettei helluntaiherätyksessä ole henkilöitä jotka ymmärtäisivät Raamatusta lukemansa selvän tekstin? Lyydia oli muuten ensimmäinen kristityksi kastettu Euroopassa!
Vastausta:
Mitä tarkoitat "alkukirkolla"?
Jos tarkoitat "alkuseurakuntaa" niin olet silloin väärässä tuon kommenttisi suhteen! Mikään Raamatun teksti ei nimittäin todista lapsien kastamisesta yhtään mitään! Katolisessa kirkossa lapsia toki kastettiin sillä sieltähän tuo lapsikaste on lähtöisinkin! Mutta alkuseurakunnassa ei ole lapsia kastettu!
Toit esiin tueksesi Lyydian kertomuksen jotta sillä todistaisit lapsikasteen olevan Raamatullinen tapahtuma! Katsotaanpa asiaa siis lähemmin! Ohitit tärkeän jakeen kokonaan pois kirjoituksestasi, joka kertoisi sinulle asian todellisen tilanteen - keitä - tuolla kyseisellä tapahtumapaikalla oli jonne Paavali meni julistamaan evankeliumia Jeesuksesta!
Kun kertomuksessa puhutaan Lyydian "perhekunnasta", niin sinä kirkolliseen tapaan ajattelet siihen heti pienet lapset, tai siis itseasiassa vastasyntyneet vauvat paremminkin! Mutta miten siis on! Sinun kuule tulee lukea ajatuksella tuo kokonaistapahtuma jolloin asia sinulle selviäisi! Elikä luetaanpa siis jo yhtä jaetta aikaisemmin, elikä jo jakeesta (13) alkaen!
(Apt 16:13 "Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille".)
Huomasitko mitä tuossa luki? Siinä siis jakeen lopussa luki näin:
(...puhuimme kokoontuneille naisille)!!!
Siis kyseessähän oli - aikuiset naiset - jotka olivat tuolla kyseisellä joen rannalla ja mitä ilmeisemmin juuri he olivat Lyydian perheväkeä! Sitten Lyydian tavoin heidätkin samallatavoin kastettiin Paavalin saarnan jälkeen aivan kuten Lyydiakin uskoontultuaan kuulemastaan evankeliumin saarnasta!
Kirjoitit myös:
>>Ap. t. 18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ...
... ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin. Kertokaapa te Luterilaiset (ja muut asian ymmärtävät) mikä muuttuisi kasteen armossa, jos lapsi kastettaisiin 10 vuotiaana. Vauvakastettukin saavuttaa tuon iän nopeasti ja muistaisi tapahtuman.
Heikentyisikö kasteen armo vai saisiko se voimakkaamman pelastusvarmuuden, koska ihminen muistaisi kastamisensa.
Kun tutkii luterilaisen papin aatoksia tästä aiheesta, niin ikäänkuin vauva ei kasvaisi aikuiseksi koskaan ja siksi vauvakastetapahtuma olisi välttämätön pelastumiselle.Siis muutettaisiin vauvakaste ikään, jolloin lapset on 10 vuotiaita. Samanlainen lakisääteisyys kuin rippikoulu Luterilaisessa kirkossa.
- usko ja kaste
Lapset voisivat kastaa 12 vuotiaina..luterilaisessa kirkossa..upotuskasteella.
Eikö luterilaisessa kirkossa ole ketään viisasta joka voisi ratkaista lasten tekemät kysymykset: " Mitä meidän on tehtävä, että palastuisimme"
Se, joka tietää mitä on tehtävä, mutta ei tee, ..niin pappi voisi kertoa että se tekee syntiä.
Saatuaan opetusta esim 3 vuotiiasta 12 ikävuoteen , lapsi oppisi tietämään mitä on tehtävä, että pelastuisi!
Niin, miksi laiskat papit tai diakonit eivät opeta lapsia..niin, että he tietäisivät
mitä tarkoittaa, katuminen, usko, ja kaste..ja mitä todistaminen kasteen jälkeen..terv. benedi- haaveillen toivossa
Mikä estää vanhempia kastattamasta lapsiaan heti, kun se on mahdollsita. Ihanne olisi se, että lapset saisivat vaikka synnytysairaalassa kasteen. Sen jälkeen vanhemmat muistaisivat laulaa heille Jeesuksesta kertovia lauluja. Vähän myöhmmin voisivat lukea heille Raamattu ja ohjata heitä Raamatun sanalla.
Tuo olisi ihanne. Yksikään lapsi ei jäisi ulkopuoliseksi Jumalan seurakunnasta.
Vakuutan, että moni lapsi pääsisi helpomalla, jos tuo ihanne täyttyisi. - Typeryyden huippu!
haaveillen toivossa kirjoitti:
Mikä estää vanhempia kastattamasta lapsiaan heti, kun se on mahdollsita. Ihanne olisi se, että lapset saisivat vaikka synnytysairaalassa kasteen. Sen jälkeen vanhemmat muistaisivat laulaa heille Jeesuksesta kertovia lauluja. Vähän myöhmmin voisivat lukea heille Raamattu ja ohjata heitä Raamatun sanalla.
Tuo olisi ihanne. Yksikään lapsi ei jäisi ulkopuoliseksi Jumalan seurakunnasta.
Vakuutan, että moni lapsi pääsisi helpomalla, jos tuo ihanne täyttyisi.Helpottaisi paljon pappien työtä, kun hyvän omantunnon voisi saada kasteessa jo synnytysosastolla.
"Hyvä omatunto"- kupongin voikin sitten käyttää tarvittaessa vanhempana, kunhan ensin tajuaa syntisyytensä?
Pidättekö Jumalan sanaa pilkkananne vai MITÄ!? - miksi pitää odottaa
Typeryyden huippu! kirjoitti:
Helpottaisi paljon pappien työtä, kun hyvän omantunnon voisi saada kasteessa jo synnytysosastolla.
"Hyvä omatunto"- kupongin voikin sitten käyttää tarvittaessa vanhempana, kunhan ensin tajuaa syntisyytensä?
Pidättekö Jumalan sanaa pilkkananne vai MITÄ!?Pitääkö sitä sitten odostaa johonkin määrättyyn ikään, että voi elää hyvän omantunnon kanssa. Kyllä pieni lapsikin usein tuntee syyllisyyttä ja kietoo pienet kätensä äitinsä, tai isänsä kaulaan ja pyytää anteeksi. Nän tuo pienokainen saa hyvän olon ja hyvän omantunnon.
- kadotuksen lapsi?
miksi pitää odottaa kirjoitti:
Pitääkö sitä sitten odostaa johonkin määrättyyn ikään, että voi elää hyvän omantunnon kanssa. Kyllä pieni lapsikin usein tuntee syyllisyyttä ja kietoo pienet kätensä äitinsä, tai isänsä kaulaan ja pyytää anteeksi. Nän tuo pienokainen saa hyvän olon ja hyvän omantunnon.
Haluat, että lapsi ei voisi kutsun kuultuaan uudestisyntyä, koska mahdollisuus tulla uudelleen lapsen kaltaiseksi on "käytetty" ennen lankeamista syntiin?
Haluatko kaikkien syyllistyvän tahalliseen syntiin, ja tehdä heistä "luopioita" jo ennen uskoon tuloa?
- aglius
Mitäs jos oltaisiin ihan niin kertakaikkisen radikaalirohkeita, että palattaisiin ihan aikuisen oikeasti Raamattuun.
Keneltä se olisi pois, paitsi sielunviholliselta ?
eikö ole hullua tämä uskonnollinen tappelu.
täälläkin on näitä kirkkouskovia jotka on niin hartaista että sormenpäistä tippuu kate-kis-mus-ta, mutta jos kehoittaa palaamaan Raamattuun, niin hyvä on jos eivät kauluksiin tartu.
Jos minä huollan vaikka autoani, ja luen huoltokirjasta että pitää käyttää renkaissa 2 baarin painetta, hymähdän ja laitan sinne puoli baaria kun lutteri niinkerran olikans laittanut omiin kääseihinsä.
vaikuttaa varmaan viisaalta eikö ?- voi, voi!
Niinpä, ja jos joku on laittanut noihin renkaisiin ilmaa vain 1 baaria, niin
luterilaisen periaatteen mukaan sinne ei saisi laittaa uudestaan lisää kahta baaria!!!
Tosi viisasta!
- !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Uskovien kaste
Kirjoittanut Hannu Melaluoto
Ja nyt, mitä viivyttelet?
Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi. Apt 22:16
Sanat ovat kohdistetut tulevalle pakanain apostolille, silloiselle Saul tarsolaiselle, myöhemmälle Paavalille.
Kehoitus oli selkeä, vailla tulkinnallisuuksia.
Tarvittiin vain tottelemista.
Ei kysytty Saulukseltakaan järjellä käsittämistä.
Kukapa Jumalan salaisuuksia kykenisi järjellä ratkomaan.
Oli vain toteltava, vaikka takana oli korkea uskonnollinen koulutus Gamalielin jalkojen juuressa.
Totisesti tuleva apostoli oli kuuliainen, hän ei haaskannut aikaa saivarteluun Jumalan ohjeiden edessä.
Hän ei lähtenyt sille suomalaisittain niin tutulle tielle, jossa vielä uskoon tulon jälkeenkin alkavat ne jossat ja mutat.
Suora tie ei olekaan enää suora.
Alkaa "teologiset" pohdinnat, järkeilyt ja väittelyt.
Jos minkä asian piru on sekoittanut pahemman kerran, se on juuri tämä asia, jonka partaalla Saul oli, nimittäin kaste.
Uskovien kaste.
Jostain kumman syystä piru vihaa kastetta.
Tosin se rakastaa sitä nimenä, se auliisti antaa sitä käyttää ja tykkää sen mahdollisimman monimuotoisesta käyttämisestä.
Mutta salliessaan käytön, se on samalla riistänyt kasteasialta sen todellisen sisällön.
Se on vain onnistunut kääntämään koko Jumalan totuuden tältä osin ylösalaisin.
Se on tehnyt kasteasiasta teologisen, tulkinnavaraisen ja eikä sillä ole mitään sitä vastaan vaikka puhuttaisiin teekkarien vappukasteesta.
Tai Lapin kasteesta.
Kaste kuin kaste.
Jos se ei muuta keksi, se sanoo, että se "upottamalla ja uskoon tulon jälkeen" tapahtuva kaste on helluntailaisten tai babtistien keksintö.
Se puhuu kastekäytännöistä, ikään kuin kukin voisi toteuttaa sen siten,
kun omalla vartalolle parhaiten sopii.
Miksikähän piru näin paljon on nähnyt vaivaa yhden Raamatun valossa selkeimmän ja yksiselitteisimmän totuuden kanssa?
Siksi, että tällä sekametelillä se nyhtäisee pois uudestisyntymän välttämättömyyden ja tällä suomalaistenkin hellimällä lapskaste-perinteellä se estää ihmisiä saamasta Jumalan tarkoittaman, raamatullisen kasteen.
Se nappaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja vielä niin ovelasti, että monelta vuosia teologiaa lukeneelta papilta tämä silmänkääntötemppu jää huomaamatta.
Jos vihollinen näin aktiivinen tämän kasteasian suhteen on, se kertoo siitä,
että kasteessa taitaa olla kyse paljon luultua merkityksellisemmästä asiasta.
No mitä Sana sanoo?
Se kytkee kasteen selväsanaisesti pelastumisasiaan.
Silloin sen merkitys korostuu entisestään.
Mitä sinä ajattelet Jeesuksen sanoista
Mark 16:16:ssa: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu"?
Taikka Pietarin julistukseen
Apt 2:38:ssa: Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"?
Jääkö tähän jotain tulkintaa???
Eikö kyse ole sisälukutaidosta ja tottelemisesta???
Tuleva apostoli tuntui olevan heti uskoon tulonsa jälkeen oikeilla raiteilla ja Totuuden Hengen johdossa.
Apt 9:18 sanoo: "Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen".
Vääristelenkö Jumalan sanaa, jos väitän, että "hän otti kasteen"?
Tämän päivän lapskastekiivailijat sanoisivat, että Saul teki omavanhurskauden teon.
Sanokoot vain, mielummin minä uskon sen, mitä Raamatussa on, kuin ihmistekoisia satuja.
Usko tai älä, mutta imeväisten kastaminen oli jo Urho Muroman aikana narripeliä.
Sitä se on tänäänkin.
Sillä ei ole mitään raamatullista perustusta tai pohjaa.
Se on vihollisen keksintö.
Pienokainen ei ota kastetta tai anna kastaa itseään, eihän?
Vai oletko sinä kuullut imeväisen suusta tällaisen kannaoton?
Minä en ole.
Älä vain sano, että kummit sen korvaavat.
Eivät korvaa, koska heistäkin Jumalan Sana on kiusallisen vaitonainen.
Lukijani, jos sinulla on pelastusvarmuus, olet saanut syntisi anteeksi,
olet tehnyt parannuksen, mutta kasteasia on tuon lapsikaste lavastuksen varassa, herää tästä horroksesta ja anna - kuten Saul - kastaa itsesi.
Ota kaste Jeesuksen nimeen!
Ota siksikin ja ennen kaikkea siksi, että se on Raamatussa kytketty pelastuskysymykseen.
Kysyn vielä: "Rakastatko sinä Jeesusta".
Ennen kuin hätiköit vastaamaan, lue kuitenkin Joh 14:21 ja 23.
Kuinka siunatut sanat: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu".
Ja nyt, mitä viivyttelet?- Armo Armollinen
Näyttäs siltä että Melaluoto on lukenut
Raamattua mutta että katekismus on
jäänyt lukematta tai unohtunut. No hyvä! - joo_joo
"Ei kysytty Saulukseltakaan järjellä käsittämistä."
Ei tarvitse kysyä silloin lapsiltakaan.
Hyvin olen ainakin minä pärjännyt sillä yhdellä, lapsikasteellakin, enkä tarvitse sen lisäksi enään toista. - jaikal.se
joo_joo kirjoitti:
Hyvin olen ainakin minä pärjännyt sillä yhdellä, lapsikasteellakin, enkä tarvitse sen lisäksi enään toista.>>>Hyvin olen ainakin minä pärjännyt sillä yhdellä, lapsikasteellakin, enkä tarvitse sen lisäksi enään toista.
- aglius
joo_joo kirjoitti:
Hyvin olen ainakin minä pärjännyt sillä yhdellä, lapsikasteellakin, enkä tarvitse sen lisäksi enään toista.Toki olet pärjännyt ja pärjäätkin siihen asti kun sinun pärjäämistä alkaa muut kysyä.
mitäs vastaat kun kysytään, miksi et totellut sanaani vaikkaolet lukutaitoinen ? - joo_joo
aglius kirjoitti:
Toki olet pärjännyt ja pärjäätkin siihen asti kun sinun pärjäämistä alkaa muut kysyä.
mitäs vastaat kun kysytään, miksi et totellut sanaani vaikkaolet lukutaitoinen ?Raamattu kertoo kuinka kokonaisia perhekuntia kastettiin.
Eikö siihen aikaan tehty lapsia?
Eivätkö lapset kuulu perhekuntaan?
Efesolaiskirje 4
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
mitäs vastaat kun kysytään, miksi et totellut sanaani vaikkaolet lukutaitoinen ?
1. Korinttolaiskirje 8
6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa. - joo_joo
joo_joo kirjoitti:
Raamattu kertoo kuinka kokonaisia perhekuntia kastettiin.
Eikö siihen aikaan tehty lapsia?
Eivätkö lapset kuulu perhekuntaan?
Efesolaiskirje 4
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
mitäs vastaat kun kysytään, miksi et totellut sanaani vaikkaolet lukutaitoinen ?
1. Korinttolaiskirje 8
6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.Tottakai alkukristityt pitivät luonnollisena sitä, että heidän lapsensakin tulivat uskomaan Jumalaan vanhempiensa tavoin.
Pikkulapset kastettiin myös vanhempiensa uskoon.
Se oli itsestään selvää. - jaikal.se
joo_joo kirjoitti:
Tottakai alkukristityt pitivät luonnollisena sitä, että heidän lapsensakin tulivat uskomaan Jumalaan vanhempiensa tavoin.
Pikkulapset kastettiin myös vanhempiensa uskoon.
Se oli itsestään selvää.>>>Pikkulapset kastettiin myös vanhempiensa uskoon.
Se oli itsestään selvää. - joo_joo
jaikal.se kirjoitti:
>>>Pikkulapset kastettiin myös vanhempiensa uskoon.
Se oli itsestään selvää.Anna sinä se luku ja jae, jossa sanotaan että Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä.
Anna myös se luku ja jae, jossa sanotaan että Jeesus on Jumala.
Raamatusta löydät itsekin ne jakeet, joissa kerrotaan KOKONAISIA perhekuntia kastetun.
Anna sinä se luku ja jae, jossa sanotaan, etteivät lapset kuuluneet perhekuntiin. - aglius
joo_joo kirjoitti:
Anna sinä se luku ja jae, jossa sanotaan että Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä.
Raamatusta löydät itsekin ne jakeet, joissa kerrotaan KOKONAISIA perhekuntia kastetun.
Anna sinä se luku ja jae, jossa sanotaan, etteivät lapset kuuluneet perhekuntiin.no älä ole lapsellinen sentään.
raamatussa ei ketään kasteta joka ei ensin ole tullut uskoon, eikä millän muulla kasteilla ole mitäänmerkitystä, eikä mitään logiikkaa krisyilliseen oppiin nähden.
syntymätöntä ihmistä on vaikea kastaa, ja yhtä vaikeaa on kastaa uudestisyntymätöntä, koska mitään kastettavaa ei ole.
ei ole uutta luomusta joka ottaisi isännyyden, eikä siten ole mahdollista vanhaa haudata.
asiat on äärimmäisen yksinkertaisia heti, kunhan lutterin annetaan maata paikallaan ja baskerin nupista hellitetään irti.
perhekuntakasteilla ei ole esimerkin voimaa joka sellaista väittää ei ole sisälläkoko asiassa vähän vähää.
jos Jeesuksen Jumaluus ja Pyhästä Hengestä sikiäminen ei ole itsestään selvää, enempi keskustelu on tyhjänveroista. - jaikal.se
joo_joo kirjoitti:
Anna sinä se luku ja jae, jossa sanotaan että Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä.
Anna sinä se luku ja jae, jossa sanotaan, etteivät lapset kuuluneet perhekuntiin.>>>Raamatusta löydät itsekin ne jakeet, joissa kerrotaan KOKONAISIA perhekuntia kastetun.
- joo_joo
jaikal.se kirjoitti:
>>>Raamatusta löydät itsekin ne jakeet, joissa kerrotaan KOKONAISIA perhekuntia kastetun.
"Perhekunnassa, joka kastettiin, ei välttämättä ollut yhtään sylivauvaa."
Olettamuksiin ei voi perustaa mitään oppia ja väittää sen olevan Raamatussa.
Galatalaiskirje 3
29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
Eivätkö lapset ole Kristuksen omia?
Jonkun omiahan he ovat.
Kenen omia lapset ovat?
Saiko vaimo valita oman uskonsa 2000 vuotta sitten?
Oliko mies vaimon pää?
Oliko mies perheen pää?
Taidatte itse olla lapsellisia.
Eikö Kristusruumiiseen huolita lapsia?
Älkää naurattako.
Sylivauvat kastettiin perheenpään, miehen, uskoon.
Matteus 19
14 Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta". - jaikal.se
joo_joo kirjoitti:
Galatalaiskirje 3
29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
Jonkun omiahan he ovat.
Kenen omia lapset ovat?
Oliko mies vaimon pää?
Oliko mies perheen pää?
Älkää naurattako.
Matteus 19
14 Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta".Ei tässä keskustelussa puhuttu siitä ovatko lapset Kristuksen omia.
Tottakai kaikki lapset kuuluvat Jeesukselle Kristukselle ja ovat sellaisinaan Jumalalle otollisia. Mutta tästä asiasta ei ketjussa ole kysymys. Kysymys on siitä ketä on käsketty kastamaan. Toisin sanoen; keitä Jeesus käski kastamaan; kaikkea kansaa vai opetuslapsia. Tämä nyt pitäisi olla täysin selvää ja se on täysin selvää RAAMATUSSA. Mutta miksi se ei ole sinulle täysin selvää vaikka uskovien kaste on selvästi Raamatussa mutta vauvakastetta sieltä ei kukaan ole koskaan löytänyt. - jaikal.se
joo_joo kirjoitti:
Galatalaiskirje 3
Jonkun omiahan he ovat.
Kenen omia lapset ovat?
Oliko mies vaimon pää?
Oliko mies perheen pää?
Älkää naurattako.
Matteus 19
14 Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta".>>>Sylivauvat kastettiin perheenpään, miehen, uskoon.
aglius kirjoitti:
no älä ole lapsellinen sentään.
raamatussa ei ketään kasteta joka ei ensin ole tullut uskoon, eikä millän muulla kasteilla ole mitäänmerkitystä, eikä mitään logiikkaa krisyilliseen oppiin nähden.
syntymätöntä ihmistä on vaikea kastaa, ja yhtä vaikeaa on kastaa uudestisyntymätöntä, koska mitään kastettavaa ei ole.
ei ole uutta luomusta joka ottaisi isännyyden, eikä siten ole mahdollista vanhaa haudata.
asiat on äärimmäisen yksinkertaisia heti, kunhan lutterin annetaan maata paikallaan ja baskerin nupista hellitetään irti.
perhekuntakasteilla ei ole esimerkin voimaa joka sellaista väittää ei ole sisälläkoko asiassa vähän vähää.
jos Jeesuksen Jumaluus ja Pyhästä Hengestä sikiäminen ei ole itsestään selvää, enempi keskustelu on tyhjänveroista.aglius: >>raamatussa ei ketään kasteta joka ei ensin ole tullut uskoon>>
Ei Raamatussa ole missään käskyä, että kastettavan olisi oltava synneistään pesty jo ennen kastamistaan! Ei ole edes asetettu ihanteeksi sellaista!
Esimerkiksi Saulus tarsolainen astui pelastumattomana, uudestisyntymättömänä synneissään olevana syntisenä miehenä veteen. Sitten Saulus tarsolainen kastettiin. Hän nousi vedestä - hänen syntinsä oli pesty pois! - hän oli nyt kristitty, uudestisyntynyt ihminen!
http://www.opetuksia.net/index.php/muuta-asiaa-raamatusta/kohdasta-apt-2216
Hyvä, että todelliset Jeesukseen Kristukseen uskovat luterilaiset hyväksytte sen, että Jumala voi antaa ihmiselle synnit anteeksi tämän ihmisen kastamisen hetkessä. Valitettavan monet helluntailaiset torjuvat tämän Jumalan sanan tärkeän opetuksen!- Jevin todistajaksi?
Uskova ei ole vielä perille pelastunut, vaan vasta matkalla.
Jev:n ongelma on tämän ymmärtämisessä.
Hän reppana luulee että tuo pelastuminen on jo tapahtunut ennen kuin usko on edes koeteltu, vaikka kasteestahan se matka Jeesus tiellä vasta alkaa!
Vesi erottaa matkalaisen maailmasta, kuten Mooseksen aikaan, silloinkin suurin osa menehtyi erämaassa tottelemattomuuden ja niskuroinnin tähden, koska eivät uskoneet.
Jeesus itse antoi esimerkin, hän voitti kiusaukset erämaassa kasteen jälkeen paastoamalla. - joo_joo
jaikal.se kirjoitti:
Ei tässä keskustelussa puhuttu siitä ovatko lapset Kristuksen omia.
Tottakai kaikki lapset kuuluvat Jeesukselle Kristukselle ja ovat sellaisinaan Jumalalle otollisia. Mutta tästä asiasta ei ketjussa ole kysymys. Kysymys on siitä ketä on käsketty kastamaan. Toisin sanoen; keitä Jeesus käski kastamaan; kaikkea kansaa vai opetuslapsia. Tämä nyt pitäisi olla täysin selvää ja se on täysin selvää RAAMATUSSA. Mutta miksi se ei ole sinulle täysin selvää vaikka uskovien kaste on selvästi Raamatussa mutta vauvakastetta sieltä ei kukaan ole koskaan löytänyt."keitä Jeesus käski kastamaan; kaikkea kansaa vai "
Kyllä!
KAIKKEA KANSAA!
KAIKKI KANSAT!
Eikö KAIKKI KANSAT sisällä myös sylivauvat?
Matteus 28
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Mitä tuossa jakeessa lukee SINUN Raamatussasi?
Näinkö?
"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat - ei tietenkään lapsia niinkuin luterilaiset luulevat - minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä ...."
Luukas 3
21 Kun siis KAIKKEA kansaa - ei tietenkään lapsia kuten luterilaiset luulevat - kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
Apostolien teot 16
33 Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa - ei tietenkään lapsia, rajansa nyt sentään kaikella - kastettiin kohta.
Apostolien teot 18
8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa - jossa ei ollut ainuttakaan lasta, niinkuin luterilaiset luulevat - uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
Johannes 4
1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
Matteus 18
3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten - ei tietenkään alle kahdeksantoista - kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
"Kysymys on siitä ketä on käsketty kastamaan. Toisin sanoen; keitä Jeesus käski kastamaan; kaikkea kansaa vai opetuslapsia."
Matteus 28
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat ...
Matteus 28
19 Menkää siis ja tehkää KAIKKI KANSAT ...
"Kysymys on siitä ketä on käsketty kastamaan. Toisin sanoen; keitä Jeesus käski kastamaan; KAIKKEA KANSAA vai opetuslapsia." - joo_joo
jaikal.se kirjoitti:
Ei tässä keskustelussa puhuttu siitä ovatko lapset Kristuksen omia.
Tottakai kaikki lapset kuuluvat Jeesukselle Kristukselle ja ovat sellaisinaan Jumalalle otollisia. Mutta tästä asiasta ei ketjussa ole kysymys. Kysymys on siitä ketä on käsketty kastamaan. Toisin sanoen; keitä Jeesus käski kastamaan; kaikkea kansaa vai opetuslapsia. Tämä nyt pitäisi olla täysin selvää ja se on täysin selvää RAAMATUSSA. Mutta miksi se ei ole sinulle täysin selvää vaikka uskovien kaste on selvästi Raamatussa mutta vauvakastetta sieltä ei kukaan ole koskaan löytänyt.Saako tässä keskustelussa kysyä sinulta jaikal.se, että pelastuuko aikuiskasteen ottanut aikuinen automaattisesti?
Pelastuvatko kaikki aikuiskasteen ottaneet 100 %:sti?
Mitä seremonioita pidätte käyttöön ottamillenne ymmärtämättömille ja mykille kiinteistöille?
Kun ette saa niitä kiinteistöjänne kaatumaan (yrityksistänne kai huolimatta) niin ainakin pirskottelette niissä vettä joka nurkkaan, loitsujanne samalla hokien.
Kastatteko ymmärtämättömiä, jälkeenjääneitä lapsianne kun nämä ovat ylittäneet aikuisiän?
Jätättekö heidät kastamatta?
Mikä on minimi älykkyysosamäärä aikuiskasteelle tulijalle?
Jos älykkyysosamäärä on sama kuin tennarin koko niin eihän sellainen ymmärrä mistään yhtään mitään.
Ihmettelee vain miksi teillä on uima-allas seurakunnassanne ja miksei hän saa jatkaa polskutteluaan siellä vaan revitte hänet sieltä ennen aikojaan pois.
Luterilaisessa kirkossa ketään ei jätetä heitteille kastamatta. - joo_joo
Jevin todistajaksi? kirjoitti:
Uskova ei ole vielä perille pelastunut, vaan vasta matkalla.
Jev:n ongelma on tämän ymmärtämisessä.
Hän reppana luulee että tuo pelastuminen on jo tapahtunut ennen kuin usko on edes koeteltu, vaikka kasteestahan se matka Jeesus tiellä vasta alkaa!
Vesi erottaa matkalaisen maailmasta, kuten Mooseksen aikaan, silloinkin suurin osa menehtyi erämaassa tottelemattomuuden ja niskuroinnin tähden, koska eivät uskoneet.
Jeesus itse antoi esimerkin, hän voitti kiusaukset erämaassa kasteen jälkeen paastoamalla."Jeesus itse antoi esimerkin, hän voitti kiusaukset erämaassa kasteen jälkeen paastoamalla. "
Jaakobin kirje 1
13 Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.
Jaakobin kirje 1
14 Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee; - hooohoiii
joo_joo kirjoitti:
Saako tässä keskustelussa kysyä sinulta jaikal.se, että pelastuuko aikuiskasteen ottanut aikuinen automaattisesti?
Pelastuvatko kaikki aikuiskasteen ottaneet 100 %:sti?
Mitä seremonioita pidätte käyttöön ottamillenne ymmärtämättömille ja mykille kiinteistöille?
Kun ette saa niitä kiinteistöjänne kaatumaan (yrityksistänne kai huolimatta) niin ainakin pirskottelette niissä vettä joka nurkkaan, loitsujanne samalla hokien.
Kastatteko ymmärtämättömiä, jälkeenjääneitä lapsianne kun nämä ovat ylittäneet aikuisiän?
Jätättekö heidät kastamatta?
Mikä on minimi älykkyysosamäärä aikuiskasteelle tulijalle?
Jos älykkyysosamäärä on sama kuin tennarin koko niin eihän sellainen ymmärrä mistään yhtään mitään.
Ihmettelee vain miksi teillä on uima-allas seurakunnassanne ja miksei hän saa jatkaa polskutteluaan siellä vaan revitte hänet sieltä ennen aikojaan pois.
Luterilaisessa kirkossa ketään ei jätetä heitteille kastamatta.onko ihan varmasti kaikki inkkarit kanootissa.. tuskin.
- joo_joo
jaikal.se kirjoitti:
>>>Sylivauvat kastettiin perheenpään, miehen, uskoon.
Johannes 4
1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
Matteus 11
2 Mutta kun Johannes vankilassa ollessaan kuuli Kristuksen teot, lähetti hän opetuslapsiansa
3 sanomaan hänelle: "Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?"
- qwerty
Tutki toi http://koti.phnet.fi/petripaavola/raamatullinenvesikaste.html#3
- l-h
tuttavani on kastettu 3 kertaan ja vielakin ihmettelee oliko niista mikaan se 'oikea'
- aglius
se kertoo vain yhdestä asiasta.
uudestisyntymää ei ole tapahtunut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3073025Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1212049
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492033Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121385- 671379
- 661337
- 681263
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781233