Vuokrafirman kautta kesätöihin -vai ei?

vernanen

Mitä mieltä olette tästä tilanteestani? Itse en tiedä mitä tekisin.

Hain erään pienen vuokrafirman kautta kesätyöpaikkaa. Minut kutsuttiin haastatteluun ja työpaikka, jota tarjottiin on tasokkaasta ja hyvämaineisesta ravintolasta. Haastattelu meni hyvin ja yritys sanoi näyttävänsä valinnalleni vihreää valoa, mutta että minun tarvitsisi vielä mennä haastatteluun itse ravintolalle. Ilmeni, että heillä on myös omia hakijoita kyseiseen tarjoilijan paikkaan.

Kävin sitten siellä haastattelussa ja sekin meni hyvin. Viikonlopun aikana pitäisi tulla tieto valinnasta, heillä on siis useita "omia" hakijoita myöskin. He jopa sanoivat, että olisivat toivoneet, että minäkin olisin hakenut suoraan heille! Outoa? Eivät kuulemma koskaan ennen ole käyttäneet vuokratyötä.

Minulla ei ole kokemusta vuokratyöstä ja nyt minua ihmetyttääkin useampi seikka. Ensinnäkin, miksi ihmeessä yrityksellä on omia hakijoita? Onko tämä minun vuokrafirmani ottanut heihin väkisin yhteyttä vai mitä? Tilannehan on minun kannaltani todella omituinen, sillä kaikki muut työntekijäehdokkaat ovat tavallaan paremmassa asemassa kuin minä!

Toisekseen vuokrafirma sanoi, että sopimus tulisi olemaan ns. nollasopimus vaikka lupailivat lähes täysiä tunteja. Asiakasyrityskin sanoi tarvitsevansa täysien tuntien tekijän, joka luvattaisiin siis kaikille muille hakijoille paitsi minulle. Älähdin jo haastattelussa tätä nollajuttua, sillä minulla on mahdollisuus myös toiseen vähän vähemmän kivaan kesätyöhön ja soppari tulisi väh 28h/vk. Tämän jälkeen vuokrafirman työntekijä sanoi katsovansa, josko minulle saataisiin sopimukseen jotain tuntimäärää.

Eli siis, ko työpaikka olisi minusta ihan mahtava. Kaikki tämä vuokrahässäkkä vaan häiritsee. Itseäkin ärsyttää, etten tajunnut hakea sinne suoraan. Minulla ei ole varmaankaan mitään mahdollisuutta sivuuttaa vuokrafirmaa enää tässä vaiheessa ja mennä suoraan ko. yritykseen töihin? Asiakasfirmahan siis sanoi haluavansa 37h/vko tekijän. Voinko vaatia sopimukseen siis jotain tämänsuuntaista tuntimäärää? Tai esim sitä 28h, joka minulle on toisesta paikasta luvattu? Sillä tuntuu, että tämä "vähemmän kiva" paikka olisi muutoin parempi ratkaisu.

Vuokrafirman tyyppi vaikuttaa kyllä ihan rehdiltä, kuten myös ko. ravintola. Mutta jos niitä tunteja ei sopparissa ole niin en uskalla kyllä sen varaan kesän ansioita luottaa.

3

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vuokratyöläinen

      Ensinnäkin: yritys saa aina itsekin hakea työntekijöitä, vaikka käyttäisivätkin vuokrafirman palveluita. Näin yritys moninkertaistaa mahdollisuutensa löytää sopivan työntekijän.

      Toisekseen: Nollasoppari tehdään siksi, että mikäli asiakas välillä joutuu tarjoamaan vähemmän vuoroja, ei siitä tuli lakipykälien takia ongelmia. Se ei tarkoita, ettetkö saisi tehdä täysiä tunteja koko kesän ajan.

      Eli ei huolta sen suhteen. Mikäli vuokrafirmasta sanottaisiin sinulle kesken työsuhteen, että tunteja onkin nyt vähemmän, et voi tästäkään syyttää vuokrafirmaa. Kaikki lähtee aina asiakas. Vuokrafirma tekee mitä asiakas pyytää.

    • aedsfs

      Asiakkaan ja vuokrafirman sopimuksissa on tiettyjä ehtoja. Joissain sanotaan ettei voi vuokrafirman työntekijää palkata suoraan tai pitää kysyä vuokrafirman suostumusta tai jopa maksaa xtraa vuokrafirmalle, että voi vuokrafirman työntekijän palkata.

      Suosittelen seuraavaa ole aktiivinen työnhaussa ja koita myös hakea muihin töihin ja mennä muihin työhaastatteluihin jos pääset. Vuokrafirma on viimeinen vaihtoehto.

      En manaa mitään, mutta sellaista se vuokrafirma on. Olin viime kesänä vuokrafirmassa luvattiin 37.5h/vko kolmeksi kuukaudeksi. Viisi viikkoa olin siellä kunnes hommat vähenivät ja lopulta ei tarvittu enää kun ei ollut töitä.

    • vernanen

      Moi!

      Kiitos vastauksista!

      Vuokrafirmaan en siis kirjoittanut mitään sopimusta ja "asiakasyritykselläkään" ei sellaista tämän firman kanssa ole, sieltä oli vain soitettu ja tarjottu työntekijää.

      Nyt sovimme ravintolan kanssa, että menen heille suoraan töihin. Vuokrafirmalla ei ole tässä tapauksessa kummankaan osapuolen kanssa sopimusta, joten ei heillä pitäisi kai olla mitään lainvoimaista asemaakaan tilanteessa?

      Ilmoitin edellispäivänä vuokrafirmalle, etten tarvitsekaan heiltä töitä. Toivottavasti se oli piste asialle, ei ole mitään vastausta vielä kuulunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1403
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1205
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      944
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      139
      918
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      92
      914
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      814
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      813
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      786
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      784
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe