Mitä mieltä olette tästä tilanteestani? Itse en tiedä mitä tekisin.
Hain erään pienen vuokrafirman kautta kesätyöpaikkaa. Minut kutsuttiin haastatteluun ja työpaikka, jota tarjottiin on tasokkaasta ja hyvämaineisesta ravintolasta. Haastattelu meni hyvin ja yritys sanoi näyttävänsä valinnalleni vihreää valoa, mutta että minun tarvitsisi vielä mennä haastatteluun itse ravintolalle. Ilmeni, että heillä on myös omia hakijoita kyseiseen tarjoilijan paikkaan.
Kävin sitten siellä haastattelussa ja sekin meni hyvin. Viikonlopun aikana pitäisi tulla tieto valinnasta, heillä on siis useita "omia" hakijoita myöskin. He jopa sanoivat, että olisivat toivoneet, että minäkin olisin hakenut suoraan heille! Outoa? Eivät kuulemma koskaan ennen ole käyttäneet vuokratyötä.
Minulla ei ole kokemusta vuokratyöstä ja nyt minua ihmetyttääkin useampi seikka. Ensinnäkin, miksi ihmeessä yrityksellä on omia hakijoita? Onko tämä minun vuokrafirmani ottanut heihin väkisin yhteyttä vai mitä? Tilannehan on minun kannaltani todella omituinen, sillä kaikki muut työntekijäehdokkaat ovat tavallaan paremmassa asemassa kuin minä!
Toisekseen vuokrafirma sanoi, että sopimus tulisi olemaan ns. nollasopimus vaikka lupailivat lähes täysiä tunteja. Asiakasyrityskin sanoi tarvitsevansa täysien tuntien tekijän, joka luvattaisiin siis kaikille muille hakijoille paitsi minulle. Älähdin jo haastattelussa tätä nollajuttua, sillä minulla on mahdollisuus myös toiseen vähän vähemmän kivaan kesätyöhön ja soppari tulisi väh 28h/vk. Tämän jälkeen vuokrafirman työntekijä sanoi katsovansa, josko minulle saataisiin sopimukseen jotain tuntimäärää.
Eli siis, ko työpaikka olisi minusta ihan mahtava. Kaikki tämä vuokrahässäkkä vaan häiritsee. Itseäkin ärsyttää, etten tajunnut hakea sinne suoraan. Minulla ei ole varmaankaan mitään mahdollisuutta sivuuttaa vuokrafirmaa enää tässä vaiheessa ja mennä suoraan ko. yritykseen töihin? Asiakasfirmahan siis sanoi haluavansa 37h/vko tekijän. Voinko vaatia sopimukseen siis jotain tämänsuuntaista tuntimäärää? Tai esim sitä 28h, joka minulle on toisesta paikasta luvattu? Sillä tuntuu, että tämä "vähemmän kiva" paikka olisi muutoin parempi ratkaisu.
Vuokrafirman tyyppi vaikuttaa kyllä ihan rehdiltä, kuten myös ko. ravintola. Mutta jos niitä tunteja ei sopparissa ole niin en uskalla kyllä sen varaan kesän ansioita luottaa.
Vuokrafirman kautta kesätöihin -vai ei?
3
451
Vastaukset
- Vuokratyöläinen
Ensinnäkin: yritys saa aina itsekin hakea työntekijöitä, vaikka käyttäisivätkin vuokrafirman palveluita. Näin yritys moninkertaistaa mahdollisuutensa löytää sopivan työntekijän.
Toisekseen: Nollasoppari tehdään siksi, että mikäli asiakas välillä joutuu tarjoamaan vähemmän vuoroja, ei siitä tuli lakipykälien takia ongelmia. Se ei tarkoita, ettetkö saisi tehdä täysiä tunteja koko kesän ajan.
Eli ei huolta sen suhteen. Mikäli vuokrafirmasta sanottaisiin sinulle kesken työsuhteen, että tunteja onkin nyt vähemmän, et voi tästäkään syyttää vuokrafirmaa. Kaikki lähtee aina asiakas. Vuokrafirma tekee mitä asiakas pyytää. - aedsfs
Asiakkaan ja vuokrafirman sopimuksissa on tiettyjä ehtoja. Joissain sanotaan ettei voi vuokrafirman työntekijää palkata suoraan tai pitää kysyä vuokrafirman suostumusta tai jopa maksaa xtraa vuokrafirmalle, että voi vuokrafirman työntekijän palkata.
Suosittelen seuraavaa ole aktiivinen työnhaussa ja koita myös hakea muihin töihin ja mennä muihin työhaastatteluihin jos pääset. Vuokrafirma on viimeinen vaihtoehto.
En manaa mitään, mutta sellaista se vuokrafirma on. Olin viime kesänä vuokrafirmassa luvattiin 37.5h/vko kolmeksi kuukaudeksi. Viisi viikkoa olin siellä kunnes hommat vähenivät ja lopulta ei tarvittu enää kun ei ollut töitä. - vernanen
Moi!
Kiitos vastauksista!
Vuokrafirmaan en siis kirjoittanut mitään sopimusta ja "asiakasyritykselläkään" ei sellaista tämän firman kanssa ole, sieltä oli vain soitettu ja tarjottu työntekijää.
Nyt sovimme ravintolan kanssa, että menen heille suoraan töihin. Vuokrafirmalla ei ole tässä tapauksessa kummankaan osapuolen kanssa sopimusta, joten ei heillä pitäisi kai olla mitään lainvoimaista asemaakaan tilanteessa?
Ilmoitin edellispäivänä vuokrafirmalle, etten tarvitsekaan heiltä töitä. Toivottavasti se oli piste asialle, ei ole mitään vastausta vielä kuulunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1466130
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k253736Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1282931- 492620
- 412560
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262026Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2691924Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt511858- 341633
- 281620