kuntosalimasennus

joskus kuntoon

Mä oon yrittänyt saada itseäni kuntoon ja 36-vuotiaana aloin elämäni ekan kerran käymään salilla. Kuntosalilla ammattilainen laati mulle ohjelman jossa on yksinkertaisia liikkeitä.

Joka kerta kun on käyny kuntosalilla, tulee hirveen masentunut olo, kun tajuan kuinka huonossa kunnossa olen, ja kuinka hirvittävästi pitää treenata, että kunto nousisi edes normaalille tasolle. Mulle ei tule liikkumisesta minkäänlaista hyvänolon tunnetta. Juon aina urheilujuomaa ja treenin päälle palautusjuomaa, ja ne vähän helpottaa fyysistä oloa.

Mä olin kouluaikoina aina luokan huonoin liikunnassa ja inhosin sitä. Muistan kun armeijan jälkeen iloitsin, että mun ei tarvi enää koskaan harrastaa minkäänlaista liikuntaa, kun koulu ja armeija on ohi. Kerran olin tilanteessa jossa olin vähällä saada turpiini, ja oman turvallisuuteni vuoksi päätin mennä judokurssille. Siellä tajusin, että mun lihaskunto on liian huono judoon ja lopetin sen ja ostin kuntosalikortin.

Sanokaa onko muilla kokemusta kuntosalitouhun tuomasta depiksestä, ja miten te olette löytäneet optimismia treenaamiseen?

21

1207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arkiliikunta avuksi

En tiedä onko kuntosali sinulle heti alkuun sopiva, jos kerran siellä käynti masentaa rapakuntosi vuoksi?

Ilmainen ja helpompi tapa on vain alkaa liikkumaan ulkona enemmän. Tunti kävelyä tai pyöräilyä omalla tahdilla muutaman kerran viikossa nostaa heikkoa kuntoa kummasti, jolloin saat paremmat lähtökohdat kuntosalillekin. Huonossa kunnossa kun ei ole kiva tehdä varmasti juuri mitään -> eli ei ihme jos alkaa kuntosalikin masentaa.

Eli: Autat paljon kuntosalikäyntejäsi arkiliikunnalla, jolla nostat pohjakuntoasi paremmaksi. Ja tietysti syöt terveellisesti (kasvikset, proteiini jne), eli pullaa ei passaa mussuttaa jos meinaa saada kroppaan vauhtia. :)

Itse olen 34v, eikä omassakaan kunnossa ole nykyisin hurraamista. Aiemmin tuli vähän aktiivisemmin liikuttua ja punttailtuakin, mutta nyt talvikauden aikana huomattavasti vähemmän. Heikko on kunto siis itselläkin. Vaan ei auta. Huono kunto paranee vain liikkumalla, joten sama urakka on minullakin edessä.

Ja tosiaan masentua ei kannata, koska kuntoon voimme jokainen vaikuttaa omalla tekemisellämme. Joka päivä. Pikku hiljaa.

Tsemppiä siis sinne. :)

• vaihda lajia??

samoilla linjoilla, ehkä retkeily luonnossa onkin juttusi. Tai vaikka lentopallo. Jos lihaskuntoa haluat, oletko kokeillut pumppia tai kahvakuulailua ts. ryhmäliikuntaa? Onko salillasi kiva henki, mukava ilmapiiri?

Kävelykin on tehokasta, kun vedät välillä kunnon matkoja ( 15km) ja välillä niin rivakoita vauhteja, että hiki tulee. Kaveriksi vaikka naapurin koira.

Onko olo muutenkin väsynyt ja alakuloinen? Nukutko tarpeeksi? Oletko lievästi masentunut? Kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Luonnossa ulkoileminen on parasta, mitä minä tiedän. Metsää polkuineen tai joskus pitkiä pyöräteitä ihmisten ilmoilla. Tanssimisesta pidän myös. Pallopeleistä en. Kaikille sopii eri jutut, ei välttämättä kuntosali ole sinun juttusi? En siis kannusta lopettamaan, mutta pohtimaan, ehkä jopa taukoa pitämään?

• 68-v

Kärsivällisyyttä!

Tekstistäsi ei käy ilmi miten kauan olet käynyt salilla ja montako kertaa viikossa.

Aloitin itse juuri ennen 60-vuotispäivääni.
      Aerobinen- ja lihaskuntoni olivat surkeat. Oikea, leikattu polveni likimain toimintakyvytön, verenpaine- e kolestrolilääkitykset maksimissaan ja kuitenkin arvot punaisella.

Aloitin omin neuvpoin hyvin varovaisesti. Jaloille ainoastaan reispenkkiä ja pitkiä sarjoja.
      Seurasin sykettä ja määritin palautukset sen perusteella.
      Puolen vuoden jälkeen olivat verenpaineeni ja kolestrolini ilman lääkitystä paremmassa tasossa kuin sitä ennen lääkittyinä.

63-vuotisena vedin maasta 180kg, etukyykky pohjasta 110kg, pystypunnerrus 80kg, vatsaa pikänä päinmakuuna varpaiden kynsipuolien ja kämmenien varassa minuutin pitoja, leukoja 10:n sarjoja yms.
      Tulokset eivät sinänsä ole vaikuttavia mutta olen tarkoittanut ne sinulle rohkaisuksi.

Kävin salilla 5krt/viikko mutta tarkasti harkiten tekemiseni.
      Edellytykseni eläkeläisenä olivat erinomaiset ajatellen ajankäyttöä.
      Unta, itse tehtyä sapuskaa, salia, unta, rentoa seurustelua, salia, sapuskaa, unta jne.

• poltikanasintuntija

Aloittajan kannattaa nyt miettiä kahteen kertaan niitä tekemisiä. Jos olo on turvaton, ei judoon tai kuntosaliin osallistuminen ole mikään ratkaisu. Pysyttelet iltaisin kotosalla katsomassa töllöä, jos on levotonta naapurustossa. Ei ole tarpeen osata judoa ja bodausta, vaan äänestät perussomalisia, siellä on hyviä poliisiehdokkaita, jotka takaavat turvallisuuden kaikilla alueilla.

• järkevää

Ja tällästä näsäviisasteluahan aloittaja juurikin toivoi kerrottavan..jos ei osaa itseään kunnolla ilmasita muutakun vittuilemalla niin olis ehkä paras jättää ne ihan omaan tietoon..tässä vinkki sinulle jos et sitä omalla älyllä tajua!

• Tsempppiiiii

Kuntosali (punttis) ei kyllä ole rapakuntoisen aloituspaikka. Helpot ryhnäliikuntatunnit, esim stepit voisi olla parempi aloitus. Niissä mennään ryhmänä tunti treeniä, jokainen omilla tehoillaan. Tärkeintä on tehdä kunnon hikiliikuntaa jotta kunto nousee, ei kehittää lihasta.

Itsenäisellä aloituksella kuntopyörää tai soutulaitetta ei kauaa jaksa.

Yksi parhaista olisi jos pystyisit pyöräilemään päivittäin töihin, siinä saisi aamuvirkistyksen ja kuntoilun samalla.

Tsemppiä, aloituksen jälkeen aivan liian monella pettää motivaatio. Kirjaa kalenteriin aina seuraavat treenipäivät ja pidä niistä kiinni. Ryhmäliikuntatunneille ilmoittautuminen aina viikoksi pariksi eteenpäin auttaa kanssa liikkeelle pääsemisen.

• 68-v

Hieman eri mieltä!

Rapakuntoisena, ikääntynenä jalkainvalidina aloittaneena kokemukseni ovat pelkästään myönteiset.
        Aloituksessa täytyy olla runsaasti malttia ja pitkäjännitteisyyttä.
        Kohtuullinen tietämisen tasokaan ei ole pahitteeksi.

Päivittäinen, rajoittamaton ajankäyttömahdollisuus teki aloituksen minulle helpommaksi.

Touhun suunnittelu ja oman kehon reaktioiden seuranta lienevät tarpeen.

Minulla onnistui hiton hyvin. Puolessa vuodessa oli havaittavissa tuloksia kehnoon alkutilanteeseen varrattuna.

• älä_masennu

Jos masentuu kun vertaa kuntoaan muiden kuntoon, ei ryhmäliikunta varmaan piristä. Inhoankin kaikkea ryhmäliikuntaa, tekeminen tuntuu silloin pakolta, ja pakkopulla on aina vastenmielistä. Juoksen ja nostan painoja, salillakin mieluiten hiljaisina aikoina. Harjoittelu omassa rauhassa piristää.

• -jEN-

Eri mieltä olen tuosta puntilla käymisestä "huonokuntoisena". Tottakai ihmisellä on huonokunto, jos ei ole pahemmin mitään koskaan tehnyt. (Ei ole tarkoitus loukata vaan puhua faktaa.) Se, että johtuuko salille meno pahalta HUONON itsetunnon vuoksi vai fysiikan,niin se on taas eri asia.
      Oma mies on vanha kilpaurheilija ja on aina inhonnut puntilla käyntiä,mutta nyt löydettyään itsestään oman haastajan,(ei ole vuosiin tehnyt mitään) on punttikin alkanut maistua. Ja kuinka monta kertaa olen häntä yrittänyt sinne houkutella tätä aiemmin. Itse olen liikkunut aina 110 lasissa, mutta on myös ollut vuosia välissä, etten ole jaksanut kiinnostua lainkaan mistään. Mun motivaattorini olen minä itse ja haluan haastaa itseäni jatkuvasti. Nyt on tietenkin kiva,kun käydään mieheni kanssa kimpassa treenaamassa,niin on kilpailija vieressä joka motivoi myös :) Ja on jelppinä,kun treenataan kovilla painoilla. Ja kun omaan kovan luonnon niin en suostu "häviämään" miehelle ;)
      Olen aina sanonutkin ihmisille,ettei sinne salille tarvise enää mennä,kun on hyvässä kunnossa. Ihmisillä kun on se käsitys, että sinne mennään,kun jo ollaan kunnossa. Silloin puhuu Ego, ei halu pitää itsestään huolta.
      Itse teen niin kun aikataulut antaa periksi, että menen tunnin aamulenkin kävellen koiran kanssa tyhjällä vatsalla, eli aamuaerobinen = rasvanpoltto, ja n.klo 16.00 salille. Reippaat kävelylenkit on mielestäni parasta rasvanpoltto-treeniä ja kohottaa myös yllättävän hyvin kuntoa. Kävele ja kävele reippaalla vauhdilla niin paljon kuin jaksat, se toimii :) Neuvoisin kuitenkin lenkin mitaksi väh.50 min, jotta siitä on rasvanpoltollisesti hyötyä.

Tietenkin ruokavaliolla on paljon merkitystä ja vitamiineilla, ihan yleiskunnonkin takia. Ja nesteytyksellä. Näissä jutuissa kun kaikkien palasten pitäisi osua kohdilleen. Mutta muista, että jokainen on AINA ALOITTANUT tyhjästä, ei kukaan ole fitness-tähti syntyessään :) Ja itsekkin olen 32.v ja päätin, että aion hankkia fitness-kropan, koska tahdon näyttää itselleni, että pystyn siihen :) Ja lopetin tupakan poltonkin,koska haluan panostaa tähän sata10 %. Kyllä sinä pystyt siihen,uskot vaan itseesi :) Tsemppiä :)

• werfgtyh

Mielestäni kunnon kohottaminen on parasta aloittaa kotona, oman kehon paino vastuksena. Punnerruksia, leuanvetoja, yhdenjalan kyykkyjä, vatsat, selät. Sitten kun alkaa pystymään tekemään toistoja yli 3x8 niin aika suunnata kuntosalille tai hankkia kotiin tarkoitettuja kuntosalivehkeitä.

Mistä sitten motivaatio kuntoiluun?

Itselläni auttaa se, että jonain päivänä tajuaakin, että "oho, kylläpä helppo kävellä portaita ylös" tai "oho, kylläpä tuntuu mukavan tukevalta kehossa". Lisäksi olen havainnut kuntosalin olevan hyvä heikottavaan oloon. Kunnon rajua rääkkiä, niin mm. testosteronitasot, sekä endorfiini nousevat. Tulee mukava olo kehoon, miehekäs olo. Avain kuitenkin, että antaa kaikkensa, viimeisetkin voiman rippeensä. Muistaa vain lämmitellä hyvin, jotta ei repeä mikään paikka.

• Naturapörriäinen

kannattaa. Mulla ainakin lähti masennus

• Kuntoilija05

Aloittele kevyillä painoilla. Käytä aluksi vain vipulaitteita, niin ei tule vahinkoja. Etsi sellaiset painot, että pääset 3x10 sarjoihin, siten että viimeinen sarja jää hiukan vajaaksi. Kun saat sujuvasti 3x10 sarjat, nosta vastusta noin 10 % ja aloita alusta etc. Itse oon käynyt kuntosalilla nyt 11 kukkautta ja painot ovat tänä aikana keskimäärin kaksinkertaistuneet. Tänä syksynä olen käynyt salilla päivittäin (aiemmin 3x viikossa) ja otan joka toinen kerta ylävartalotreenin ja toisella kerralla jalat. Selkä ja vatsalihaksia treenaan jokaisen käyntikerran yhteydessä. Vapaapainoja en nostele. On se homma palkitsevaa. Hyvä fiilis kestää tuntitolkulla treenin jälkeen (= menee varmaan endorfiineille). Olen nyt 65 vuotias kääkkä ja eläkkeellä lääkärin ammatista. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa..

• väääärin

Täyttä paskaa. Niistä vipulaitteista vammoja vasta tuleekin, esim. kiertäjäkalvosimelle. Laitteet ovat useimmiten vielä säästömalleja, joissa ei ole itsenäistä painoa molemmille käsille, ja näin käytännössä vahvempi puolesi saa enemmän harjoitusta.

Mitä lienee tarkoitat selkälihaksilla, niin ilmeisesti alaselkää ja todellisuudessa enemmän tai vähemmän gluteusta ja hamstringejä käytännössä... Ja alaselän lihaksethan ovat niitä hitaimmin palautuvia, joten niitä on syytä treenata harvemmin.

Kannattaisko jättää neuvot vähemmälle?

• Paras_neuvo

Lopetat ensiksi sen "urheilujuoman" lipittämisen, ja juot vettä.

Kerro kun tapahtuu, niin luen loput.

• vytm

Kyllä se liikkuminen kannattaa aloittaa vaikka 50v jos ei enemmin "heränny " !`? ainahan voi vaikka tappaa itsensä juomalla tai huumeilla ... valinta on yksilöllä ....

• Aloittaa.eikä.lopeta

Toki. Varsinkin jos on polvet ja selkä kunnossa. Mutta näytti se onnistuvan tuolta sököpolviseltakin yllä. Kiinnostavaa olisi tietää miten. (Postaus vuodelta 2012, joten ei taida lukea...)

• 72-v
        Aloittaa.eikä.lopeta kirjoitti:

Toki. Varsinkin jos on polvet ja selkä kunnossa. Mutta näytti se onnistuvan tuolta sököpolviseltakin yllä. Kiinnostavaa olisi tietää miten. (Postaus vuodelta 2012, joten ei taida lukea...)

Otsikko pisti sököpolvisen silmään.

Aloitus. Koiville pelkästään potkukonetta pienillä vastuksilla pitkiä sarjoja koivet suorana pysäyttäen. Ei heittäen. Puolen vuoden kuluttua pääsin jo pystyyn omalla painolla, paino molemmilla jaloilla.
        Selässä minulla ei ole ollut muuta vikaa kuin heikot lihakset.
        Vatsa oli suteessa vahvempi mutta ei kehuttava.
        Leukoja omalla painolla ei alkuun mennyt kuin 3 toistoa potkimalla.

Puolen vuoden jälkeen aloitin varovaisesti smitissä kyykkäämään puolisyvään ja tekemään maastavetoa tangolla. alku 60kg.
        Vetelin myös ylätaljaa, punnertelin pystyssä koska olkapää ei hyväksyt penkkiä.
        Yms.

Lisäsin viikkokerrat 6:een.
        Nykyinen maastaveto ykkönen on 180kg. Syväkyykkyä en pysty vieläkään tekemään mutta teen smithissä puolikkaita, jalkaprässiä ja potkukonetta.
        Erilaista vemputtelua laitteilla ja käsipainoilla.
        Vatsasta sen verran, että teen rockyjä ( dragon flag ) 10:n sarjoina, pitkiä lankkupitoja, suorien jalkojen nostoja riipuksissa tankoon ilman alkuretkua yms. pientä.

Työelämässä olevalle ei tälläinen elämänrytmi ole mahdollista.
        Kevyt aamupala. Salille ennen 10:tä. Paluun jälkeen sopiva tankkaus. Huilia. Lounas. Huilia eri muodoissa. Kotiharrastuksia.
        Aikaa rajattomasti eikä mitään murheita.
        Painoindeksi hieman alle 30 mutta rasva 16% inbodyn mukaan.

• Avaa-ja-lue

st-personaltraining.webnode.fi/

• Ei ole kokemusta kuntosalin tuomasta depiksestä. Mutta kokemusta löytyy kuntosaliharrastuksen aloittamista ja sen nopeasta lopettamisesta. Oma treenausinto lopahti, kun tuntui siltä, kuin olisin ollut arvostelevien katseiden alaisena sekä se maksaa todella paljon. Olin siis aloittelija ja paikkani ei ollut kuntosalilla. Otin personal trainer -ohjausta, mutta maksetun ohjauksen jälkeen oloni oli vieläkin kuin "Liisalla Ihmemaassa" ja lopetin salilla käynnin. Aikani tuskailtuani liikkumattomuutta aloitin kotitreenin. Ihan perusjutuilla olen saanut aikaan lihasten vahvistumisen ja lihaskestävyyden kehittymisen. Ehkä heikkokuntoiselle aloittelijalle parempi paikka on vahvistaa lihaksia kotona, kunnes sitten joku päivä on tarpeeksi poweria lähteä salille treenaamaan. :)

• vm43

Ilmeisesti kaltasesi, heikolla itsetunnolla varustetun olisi syytä aloittaa kuntoilu itsetuntoa vahvistavalla terapialla.
        Et ole ainoa ryhmässäsi.
        Vaikka kuinka moni vakuuttaisi sinulle, että tuo kuvittelu on turhaa niin tuskin se tepsisi.

Anopillani kävi kerran viikossa kotiavustaja jonka tehtäviin kuului muun muassa pikainen siivous. Anoppi hermoili ennen avustajan saapumista yrittäen siivota, ettei asunto olisi siivoton siivoojan tullessa. Hupaisaa?

Riippuu itsestäsi, alueesta ja salilla käyvistä henkilöistä millaiseksi tulokas kokeen olonsa.
        Länsi-Suomessa ja pk-seudulla ihmiset ovat varautuneita, umpimielisiä ja heikosti kontaktia ottavia.
        Idempänä henkilökontaktien syntyminen on helppoa ja luontevaa ja siten myös tulokas kotoutuu helpommin ja nopeasti.
        Kuitenkin, oma asenne ratkaisee!

Ps. Treenaa vähintään 3kk säännöllisesti ja ohjeiden mukaan ennen kuin määritätä kantasi harrastukseen!

• Itsekin olen aloittanut ja lopettanut salikäynnit moneen kertaan. Tuntuu että kotona olisi huomattavasti miellyttävämpi aloitella kunto harjoitteet. Ainakin kotona puuhastellessa en ole kohdannut treenistä mitään depiksiä, kun on saanut jumpata "rauhassa" muiden katseilta. Vielä kun löytäisi vain sopivan kattavan sivuston tai vastaavan jossa on tarkat ohjeistukset

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      140
      10506
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5393
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      40
      4070
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      132
      3612
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2664
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1906
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      359
      1582
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1567
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      73
      1428
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1386
    Aihe