Aistitko ystävän kateuden?
Vaikka mitään negatiivista ei sanotakaan, ja tavatessa kaikki on noin niinkuin hyvin ja ihan mukavaa on yhdessä, mutta monesti, kun lähden pois erään ystäväni luota, minulla on jotenkin ihan kauhea olo. Tunne, että vaikka hän ei sitä sanallisesti eikä millään tavalla käytökselläänkään osoita, pinnan alla on jotain hyvin negatiivista ja vihamielistä minua kohtaan, uskoisin että kateutta.
Kaikkien seurassa suinkaan minulle ei tule tällainen olo, en ole vainoharhainen enkä kuvittele. Mutta vaistoan asioita, kuten moni muukin, se on aivan luonnollista. Kyllä ihminen aistii, miten häneen suhtaudutaan. Kokemusta on myös aikaisemmin kateellisista ystävistä ja aina se kuvio on mennyt niin, että alan aistimaan tätä salattua vihamielisyyttä yhä enemmän ja enemmän, sitten yhteydenotot kaverin puolelta harvenevat kunnes loppuvat kokonaan, enkä minäkään enää tämän selvästi tuntemani vihamielisyyden takia halua ottaa yhteyttä. Muilla vastaavia kokemuksia?
Aistitko ystävän kateuden?
7
1373
Vastaukset
- otan osaa
Mullakin "oli" tuollainen ystävä. Selvästi narsisti toi sunkin frendisi. Negetiivisuuden voi melkein haistaa ja olo on jotenkin tukala hänen läsnäolessaan. Parempi jättää vaikka vanhakin tuttu (on meinaan kokemusta), ennen kuin itse hajoaa.
- Hyvä ihminen
Komppaan!! Molempia kommentteja! Kuin omasta kynästä!
- 9 tikkua
Se ei pidä sinusta, mutta sietää jonkin asian vuoksi. Ehkä tuntee sääliä sua kohtaan eikä sen vuoksi kehtaa osoittaa vihaansa näkyvästi...
- kateuden kaiku
"Se ei pidä sinusta, mutta sietää jonkin asian vuoksi. "
Väärin.
näin: pitää ja sietää, mutta kieltää. miksi?!
- hjkkjhjk
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, kyllä sellaisen kateuden nostattaman huonon ilmapiirin vaistoaa. Myös tuo, mitä mainitsit yhteydenottojen vähentymisestä, pitää paikkansa, joskin se on toivottavaakin. Ei sitä halua pitää yhteyksiä ihmiseen, jonka kanssa tulee paha olla ja saa ilon katoamaan.
Idealistina toivoisin, että ystävät voisivat olla keskenään ystäviä ja antaa toistensa olla sellaisia kuin ovat. Mutta jostain se hiipii, vertailua ja alemmuudentunnetta, joka tosin näyttäytyy kasvotusten ylemmyyden tunteena.
Olen itse kokenut kateuden niin, että kyseinen henkilö alkaa kovasti tuomaan omia saavutuksiaan, taloudellista asemaansa ja ulkonäköään esille. Aikansa sitä mielenkiinnolla kuuntelee, mutta kun useimmat aiheet tuntuvat alleviivaavan puhujan erinomaisuutta ja tietämystä kaikilla aloilla, niin alkaahan siinä keskustelunaiheet tyrehtymään.
Olen välillä kokenut sitäkin, että ns. ystävä on näennäisestä ystävällisyydestään huolimatta melkoisen epä-empaattinen. Dominoivia ja päällepäsmäröiviä naisia on. Ja sitten kun tapaaminen on ohi, niin itsellä on paha olla, ja sitä ihmettelee, miksei halua enää viettää vapaa-aikaa tuon ystäväksi luulemansa henkilön kanssa. Kunnes tajuaa, mistä kenkä puristaa.
Joskus olen miettinyt, josko näille henkilöille pitäisi sanoa, miten he käyttäytyvät. Sitten taas muistuu mieleen, että ei ole minun asiani opettaa heitä käyttäytymään miten minä haluan. Oikeastaan ainoa keino on osoittaa omat henkilökohtaiset rajansa ja suojella niitä.- 1+34
Tää oli fiksusti kirjoitettu. Olen vasta aikuisena oppinut suojaamaan rajojani ja karsinut jokusen ystävän (jotka eivät edes olleet oikeita ystäviä) elämästäni.
- kunhan sanon
>>Aikansa sitä mielenkiinnolla kuuntelee, mutta kun useimmat aiheet tuntuvat alleviivaavan puhujan erinomaisuutta ja tietämystä kaikilla aloilla, niin alkaahan siinä keskustelunaiheet tyrehtymään.
Tämän voi ymmärtää joko itsekehuna, tai sitten kuulijan itsensä kateutena. Puhujan erinomaisuus pitäisi tarkoittaa että silloin väheksytään jotakuta toista.
Toisaalta puhuja voi kertoa vain omia kuulumisiaan, ja ne sitten sattuvat ärsyttämään kuulijaa. Syynä voi olla että toisen tulotaso on eri luokkaa, ja siksi esim. matkustaminen ja asuminen ovat eri tasoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p626017Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "813496Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242661No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol402165- 212159
Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621853Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61659Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy84126781-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201226- 261097