Miehellä on jo pysyvä oleskelulupa Suomessa, ei vielä Suomen kansalaisuutta kun ei ole saanut aikaiseksi sitä hakea, mutta vuodet riittävät jo hakemiseen. Helpointa tietty olis mennä Suomessa naimisiin, mutta jos haluaa mennä miehen kotimaassa miten se oikein hoidetaan. Mies on katolinen ja minä en, suostuuko esim. katolinen pappi vihkimään? Maistraattivihkiminen sielläkin kenties? Mitä papereita tarvitaan. Sieltä saa jokun aviolliitotodistuksen ja kiikutetaan Suomessa maistraatiin, vai????
taas avioliitosta
3
201
Vastaukset
- Tittelin Tuure
Minkähän takia sitten pitäisi avioitua miehen kotimaassa? Suomessahan se olisi erittäin helppoa, ainakin maistraatissa.
- Itsenäisen naisen
oloisia olette ulkomaalaisten perässä juoksevat suomi-naiset. Onneksi ette ymmärrä sarkasmia, joten ette suutu tästä. :-)
- Katolisissa
maissa vaaditaan mun tietääkseni aina myös siviilivikiminen jotta avioliitto on myös juridisesti pätevä. Pappi voi oman vakaumuksensa mukaisesti siunata tai olla siunaamatta liittonne.
Menette nyt sitten missä tahansa naimisiin, niin tarvitset mukaasi esteettömyystodistuksen. Se on mahdollisuus pyytää kirjoitettavaksi useammallakin eri kielellä. Pyydä miestäsi selvittämään kotimaastaan minkä kielinen kelpuutetaan. Muutenkin kannattaisi varmaankin olla yhteyksissä miehen kotimaan viranomaisiin, jotta tulee varmasti kaikki oikeat dokumentit mukaan, käytännöt kun vaihtelevat maittain. Jossakin maissa vaaditaan kaiken valtakunnan todistuksia, ja vielä käännätettynä maan omalle kielelle.
Meidän on vihitty miehen kotimaassa, ja selvittiin tosi vähällä paperisodalla. Kummallakin piti olla esteettömyystodistua ja henkilöllisyystodistus, eikä mitään muuta. Englanninkielinen esteettömyystodistus oli ok, sillä englanti on yksi puolison kotimaan virallisista kielistä. Tiedän kuitenkin, että nykyään tarvii ainakin olla leimattu apostilla, Jossain maissa tarvitaan terveystodistus ja rikosrekisteriote. Me valitsimme uskonnollisen vihkimisen, yhtenä syynä se, että siviilivihkiminen olisi edellyttänyt kuukauden rekisteröitymistä asumista maassa ennen vihkimistä. Tätä emme olleet huomioineet hääjärjestelyjä tehdessämme.
Saamanne vihkitodistuksen viet Suomessa maistraattiin. Siellä kysytään pidätkö oman sukunimesi, otatko miehen sukunimen vai kaksoisnimen. Tieto kirjataan ylös, vihkitodistuksesta otetaan kopio tallennettavaksi arkistoon, ja homma on sillä selvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee632152Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."51815Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2381314En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin71960Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.88950Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki21875Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?141834Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin39740- 19736
Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun
mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?93709