Alkoholi ja laihdutus??

Rasvamaha

Tarkoitus olis pudottaa painoa ihan normaali terveellisellä ruokavaliolla (vhh ei toiminut ollenkaan kohdallani) eli syön vaihtelevasti lihaa, kalaa, kasviksia, perunaa, pastaa, salaatteja jne ja liikun ruumiillisen työn lisäksi vielä illalla lenkkeillen. Kysymys kuuluukin niin että mulla on ns kalja maha mutta se on tullut ennemminkin liian runsaasta rasvaisesta ruoasta kun kaljan litkimisestä. Onko kaljamaha vaan joku haukkuma sana jossa asia ennemmin siirretään ruoasta juomis tottumuksiin? En tajua miten juominen voi lihottaa. Tiedän tolkun rapajuoppoja ja rantojen miehiä jotka kittaa kaljaa päivät tölkki tolkulla ja on langan laihoja joten en usko tuohon kaljamaha teoriaan koska sen näkee jo käytännössä että se ei toimi niin.
Kysymys kuuluukin niin että elän vaihtelevalla ruokavaliolla päivät ja liikun mutta yleensä perjantaina tai lauantaina tai molempina kittaan kaljaa kun sieni ja olen viihteellä (en kaipaa alkoholi saarnaa sillä se ei ole kysymykseni) mutta lihonko tulokseni takaisin mitä viikolla saavutan terveellisellä ruokavaliolla kun otan muutaman viikonloppuna??? Voiko parinpäivän ryyppäämisellä lihota???

7

3007

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha Jojo

Juomisen lihottavuus riippuu ihan siitä, kuinka paljon juo. Kun juomasi kalorit lisätään syömiisi kaloreihin, saamasi energian kokonaismäärä ratkaisee laihdutustuloksen.

Laihduttajan ei tarvitse ruveta absolutistiksi, mutta voisi olla hyvä vähän tarkkailla, kuinka paljon energiaa alkoholista saa. Nyrkkisääntö on, ettei alkoholista saisi tulla enempää kuin 5 % energiasta eli jos saat energiaa vaikkapa 1500 kcal päivässä, korkeintaan 75 kcal saisi tulla alkoholista. Tämän määrän saat esimerkiksi reilusta puolesta pullollisesta keskiolutta.

Toinen nyrkkisääntö sanoo, että yksi olut/lasi viiniä/mikä tahansa alkoholiannos päivässä = 6 kg vuodessa. Eli jos vähennät alkoholinkäyttöäsi 7 annoksella viikossa etkä korvaa sitä millään muulla energiapitoisella, painosi pitäisi pelkästään tällä tempulla pudota kuusi kiloa vuodessa. Voit itse laskea, kuinka monta annosta viikossa saat ja kannattaisiko niitä annoksia vähän vähentää.

Rapajuopot ja rantojen miehet ovat laihoja siksi, että he eivät syö kunnolla, eikä heillä kai ravinto imeydykään samalla tavalla kuin normaali-ihmisillä. Laihduttajan on syytä valita sellaisia ruokia, joista saa tarvittavat ravintoaineet ilman turhaa energiaa, ja alkoholistahan ei saa mitään muuta kuin turhaa energiaa, tyhjiä kaloreita ihan niin kuin sokerista tai pullasta.

Muuten olen sitä mieltä, että jos ihminen juo niin paljon, että se vaikuttaa painoon, ongelma on jokin muu kuin paino.

• Rasvamaha

Eli jos juo ei pitäisi syödä sinä päivänä.?
        Yksi asia mitä ihmettelen kanssa on se kun mulla on saman ikäinen kaveri pituutta 180 ja paino käytännössä ihanne luokkaa 75kg mutta hänen elämäntapansa on laihduttajan painajainen. Hän elää periaatteessa pizzoilla/hampurilaisilla yms valmis ruoilla, liikkuminen on vaan autolla paikasta a paikkaan b ja kolmanneksi hän juo olutta joka päivä ja viikonloppuna tölkki tolkulla. Miten on mahdollista että hän ei liho ja olen kadehtinutkin sitä hänelle. Itse liikun, laitan ruokani, pyrin välttämään liikaa suolaa ja rasvaa ja otan vaan viikonloppuna ja painoni nousee vähitellen koko ajan. Pituutta on 180 ja painoa 90kg.
        Haluaisin edes kymmenen kiloa pois mutta se on vaikeaa.

• Vanha Jojo
        Rasvamaha kirjoitti:

Eli jos juo ei pitäisi syödä sinä päivänä.?
        Yksi asia mitä ihmettelen kanssa on se kun mulla on saman ikäinen kaveri pituutta 180 ja paino käytännössä ihanne luokkaa 75kg mutta hänen elämäntapansa on laihduttajan painajainen. Hän elää periaatteessa pizzoilla/hampurilaisilla yms valmis ruoilla, liikkuminen on vaan autolla paikasta a paikkaan b ja kolmanneksi hän juo olutta joka päivä ja viikonloppuna tölkki tolkulla. Miten on mahdollista että hän ei liho ja olen kadehtinutkin sitä hänelle. Itse liikun, laitan ruokani, pyrin välttämään liikaa suolaa ja rasvaa ja otan vaan viikonloppuna ja painoni nousee vähitellen koko ajan. Pituutta on 180 ja painoa 90kg.
        Haluaisin edes kymmenen kiloa pois mutta se on vaikeaa.

Älä hyvä ihminen jätä syömättä, jos aiot alkoholia juoda!! Tuleehan siitä halpa humala (= nopeasti menee päähän, kun tyhjään mahaan juo), mutta kahta kauheampi krapula.

Älä vertaa itseäsi kaveriisi, et voi tietää, mitä hän syö silloin, kun et ole katsomassa. Hänellä voi myös olla sellainen peritty ruumiinrakenne, että hän ei liho helposti. Minkä ikäinen hän on? Huonot elämäntavat kostautuvat yleensä viimeistään 50-60-vuotiaana.

Neuvoni sinulle on, että lasket, kuinka paljon sinulla menee alkoholia tyypillisellä viikolla. Sitten katsot, minkä verran siitä voi vähentää ilman, että tuntuu tukalalta. Itse oluen suurena ystävänä olen vähentänyt annosmääriä juomalla aina ensimmäiseksi yhden tölkillisen alkoholitonta olutta. Voit myös juoda väliin vettä tai muuta kaloritonta.

Alkoholi on siitäkin ovela aine, että sinä aikana, kun maksa polttaa alkoholia, se ei polta rasvaa. Tässä on yksi syy juomisen lihottavuuteen.

• Rasvamaha
        Vanha Jojo kirjoitti:

Älä hyvä ihminen jätä syömättä, jos aiot alkoholia juoda!! Tuleehan siitä halpa humala (= nopeasti menee päähän, kun tyhjään mahaan juo), mutta kahta kauheampi krapula.

Älä vertaa itseäsi kaveriisi, et voi tietää, mitä hän syö silloin, kun et ole katsomassa. Hänellä voi myös olla sellainen peritty ruumiinrakenne, että hän ei liho helposti. Minkä ikäinen hän on? Huonot elämäntavat kostautuvat yleensä viimeistään 50-60-vuotiaana.

Neuvoni sinulle on, että lasket, kuinka paljon sinulla menee alkoholia tyypillisellä viikolla. Sitten katsot, minkä verran siitä voi vähentää ilman, että tuntuu tukalalta. Itse oluen suurena ystävänä olen vähentänyt annosmääriä juomalla aina ensimmäiseksi yhden tölkillisen alkoholitonta olutta. Voit myös juoda väliin vettä tai muuta kaloritonta.

Alkoholi on siitäkin ovela aine, että sinä aikana, kun maksa polttaa alkoholia, se ei polta rasvaa. Tässä on yksi syy juomisen lihottavuuteen.

Ikää mulla ja kaverilla on 31 ja 33v.
        Eli tavallaan kun juo menee maksan toiminta vaan alkoholin polttamiseen. Ilman alkoholia se polttaa siis rasvaa jos ymmärsin oikein. Juodessa usein tekee mieli jotain rasvaista eli se rasvaisen ruoan syöminen puolihuolimattomasti sitten lihottaa?

• Tasauspäivät
        Rasvamaha kirjoitti:

Ikää mulla ja kaverilla on 31 ja 33v.
        Eli tavallaan kun juo menee maksan toiminta vaan alkoholin polttamiseen. Ilman alkoholia se polttaa siis rasvaa jos ymmärsin oikein. Juodessa usein tekee mieli jotain rasvaista eli se rasvaisen ruoan syöminen puolihuolimattomasti sitten lihottaa?

kyllä ne on ne yhteenlasketut kalorit.
        Alkoholi syö vitamiineja kehosta, ja runsaasti alkoholia käyttävillä tämä alkaa näkyä erilaisina imeytymishäiriöinä. Hiukset, iho, ja se raju laihtuminen.
        Alkoholin käytön lisääminen usein nostaakin ALUKSI painoa mutta jatkuessaan säännöllisenä, kuivettaa tehokkaasti kaikinpuolin.

Kaverisi kaltainen tyyppi saattaa hamppareista ja pizzoista ja niistä parista oluesta saada silti sen sopivan (reilut 2000 kcal?) vuorokaudessa - siis esimerkiksi keskiarvona viikossa. Hän siis syö keskimääräisesti juuri sopivasti luonnostaan, välillä reilusti yli, välillä ali, välillä just. Joillakin säätely toimii paremmin, ja kuten yllä kirjoitettiin, geenit vaikuttavat hieman kilojen kertymiseen ja perusaineenvaihduntaan myös.

MUTTA!!!
        Ikää alkaa pikkuhiljaa kertyä teillekin, ja viimeistään neljänkympin korvilla alkaa hamppariruokavalio näkyä. Vaikka ylipainoa ei olisi vieläkään kertynyt, (aineenvaihdunta hidastuu hiljalleen, etenkin liikkumattomilla) alkaa ravinneköyhä ruoka näkyä jaksamisessa ja ryhdissä. Veltostuu ennen aikojaan, olo on alakuloinen ja pöhnäinen. Iho on harmaa ja juonteinen, silmissä ei ole tuiketta ja potkua...

Oma painoni pysyi vuosikausia samana juuri kuvailemallasi tavalla: viikolla normaalia, terveellistä syömistä ja liikkumista, viikonloppuisin juomista ja mässäilyä. Viikolla oli siis pientä vajetta kaloreissa, koska viikonlopun jättisyömiset ja alkoholi eivät nostaneet painoa (paitsi maanantaille tietenkin)
        Olin tuolloin normaalipainon ylärajoilla.
        Koska halusin karistaa tuosta muutaman kilon, oli otettava hieman rotia elämään. (BMI nyt 22.7)
        Siirsin esimerkiksi leivän syömisen myös vain viikonloppuun, korvasin arkileivät viilillä, rahkalla, puurolla, salaatilla - rutkasti vähemmän kaloreita siis. Nyt painoni pysyy taas tässä, kun jätän kermaiset ruoat sekä turhat herkut (sipsit, jäätelön) viikonlopuille, ja alkoholin käyttökin on vähentynyt. Jos siis haluat vielä laskua - tai nopeuttaa sitä - nipistele vielä jostain arjessa, ja syö ja juo vapaammin viikonloppuisin.
        Kastikkeet (niin soosit kuin salaatinkastikkeet) sisältävät hurjasti energiaa ja rasvaa, joten niitä - jos et ole itse tehnyt ja tunne sisältöä - kannattaa kauhoa ja lorautella vähän tiukemmalla kädellä ;)
        Kannattaakin ehkä tosiaan tarkastella koko viikkoa - arjen kaloreista on kevennettävä vielä jostain, jos et halua tehdä sitä viikonloppuna. Tai ehkäpä sinulle sopisi joku MeatFreeMonday tai MealFreeMonday (jossa siis esimerkiksi maanantai viikonlopun jäljiltä mennään vedellä, mehuilla ja kasvisliemillä, tasataan energiansaanti ja suodaan keholle lepo ruoansulatuksesta ja alkoholin polttamisesta)
        Meat Free Mondayssa taas kevennetään kehoa ja omaatuntoa yhtenä päivänä viikossa - tai edes silloin tällöin - syömällä päivän ajan kasvisruokaa.
        http://www.meatfreemondays.com/

• Vanha Jojo

Paastopäivät tai hyvin niukalla ruualla eletyt päivät kostautuvat helposti ahmimishimona, koska nälkää vastaan ei voi tapella. Nälkä voittaa aina. Tiedän sen omasta kokemuksestani: nuorena laihdutin moneenkin otteeseen, mutta usein syöminen oli sellaista puolipaaston ja mässäilykohtausten vuorottelua.

Kun sanot, että otat "muutaman" viikonloppuisin, kuinka suurta määrää se tarkoittaa? Jos todella otat muutaman (4-5 annosta), sillä ei ole mitään vaikutusta painoosi. Jos juomamäärä on isompi, vaikkapa korillisen verran viikonlopussa, siitä on hyvin varaa vähentää. Ei kuulosta fiksulta laihdutukselta, jos vähentää oikeaa ruokaa, että saisi juoda entiseen malliin.

Pienet muutokset kautta linjan tuovat paremman tuloksen kuin ehdottomuus missään. Siksi kannattaisi ainakin kokeilla alkoholinkäytön vähentämistä - jos se siis oikeasti on niin runsasta, että sillä on painoon vaikutusta. Jos pelkäät herättäväsi huomiota kaveripiirissäsi vähemmällä juomisella, voit olla varma siitä, että parin tuopin jälkeen kukaan ei huomaa, mitä sinulla on lasissasi.

• Rasvamaha

No tuota se saattaa toisinaan olla runsastakin. 10-15 pikkuhiljaa tissutellen päivän mittaan ja baarissa lisäks puolenkymmentä tuoppia. Siis jos lauantai. Perjantaisin nyt ei ehdi kun illalla ottamaan 5-10. No nää on noin lukuja. Täytyy nyt sanoo että on toki viikonloppuja etten välttämättä ota ollenkaan mut usein kuitenkin.
        Etenkin jos elän parisuhteessa ei usein edes tule mieleen illalla alkaa vapaalla tissuttelemaan. Tää on lähinnä tämän sinkkuajan ajankulua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2381
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      344
      1981
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      25
      1866
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1663
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1478
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1022
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      999
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      865
    9. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      850
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      808
    Aihe