Oligargi Heikki Kuitunen

Tomi

Tämän päivän Taloussanomissa hyvä artikkeli H.Kuitusen uran "saavutuksista".



Kallis Kuitunen



Autoveron alennuksesta viime vuonna on seurannut pelkkää hyvää kaikille. Autoilijoilla on vihdoin ollut varaa ostaa paljon uusia autoja, jotka ovat mukavampia, turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä kuin vanhat. Autoala on saanut toistatuhatta uutta työpaikkaa. Lisääntyneen autokaupan ansiosta verottajankin tulot autoverotuksesta ovat lisääntyneet viidenneksen.
Loistavasta lopputuloksesta voisi onnitella valtiota ja sen autoalan yliverottajaa Heikki Kuitusta, ellei tietäisi valtion eli Kuitusen jarruttaneen väistämätöntä veronalennusta juuri niin pitkään kuin se oli mahdollista. Vasta viimeisen EU-pakon edessä VM:n vanhempi hallitussihteeri Kuitunen eli valtio taipui siihen, mikä on suomalaisille ja valtiolle hyväksi.



Jokainen edes joskus
kansantaloustieteen perusoppikirjoja vilkaissut tietää, että yliverotuksesta seuraa yleisiä hyvinvointitappioita ja verotulotkin jäävät pienemmiksi kuin järkevällä verotuksella. Suomen vuosikymmeniä jatkunut ylikireä autoverotus on tästä kaunis esimerkki ja myös osoitus siitä, että veronalennuksilla voi todella olla myönteisiä dynaamisia vaikutuksia talouteen.
Valtiovarainministeriö on luonnollisesti verotuksen dynaamisista vaikutuksista ihan pihalla. Se budjetoi viime vuoden autoveron tuotoksi veronalennuksen vuoksi vain 850 miljoonaa euroa, mutta vuoden päätyttyä tullihallitus kertoi kantaneensa autoveroa 1 200 miljoonaa euroa. Toissa vuoden toteutunut autoveron tuotto oli 1 029 miljoonaa euroa.

Näistä luvuista voi laskea sen, mitä vuosikausia jatkunut valtion eli Kuitusen viivytystaistelu tuli maksamaan valtiolle.

Liian korkean verotuksen vuoksi Suomen autokanta on eurooppalaisittain vanhaa, yli kymmenen vuoden keski-ikä kääntyi vasta viime vuonna laskuun.

Romuilla ajamisesta veronmaksajille aiheutettu mukavuustappio lienee ollut verottajan tarkoituskin. Karuinta on se, että väärän verotuksen vinouttaman autokannan vuoksi onnettomuuksissa on kuollut turhaan suomalaisia. Uusien autojen turvatyynyt pitävät matkustajat ehjinä monissa kolareissa, joissa vanhan auton kuljettaja kuolisi.



Autoverotuksen henkilöiminen
vanhempaan hallitussihteeriin ei ole mikään vitsi. Järjestelmä on niin sekava, että Kuitusta ylemmät virkamiehet ja varsinkaan poliitikot eivät ole sitä ymmärtäneet. Niinpä valta on ollut käytännössä Kuitusella, joka persoonansa vuoksi on sitä ahnaasti haalinut. Ministerinkin suusta on kuultu tuskailua siitä, että Kuitunen tekee mitä tahtoo.
Kaikki autoalalla tai hallinnossa toimivat tietävät, että yhden ainoan virkamiehen rooli on autoverotuksessa paisunut järjettömäksi. Julkisesti he eivät sitä tohdi sanoa. Sen vuoksi Kuitunen on käynyt kalliiksi suomalaisille.

Ismo Virta

12

4591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuohon

      ei voi juuri mitään muuta lisätä kuin sen että kärsijänä on valtiontalouden ja liikenneturvallisuuden lisäksi ollut myös ympäristö. Katalysaattorittomien autojen määrä teillämme on Kuitusen politiikan ansiosta Euroopan ylittämätöntä ykkösluokkaa.

      • Sovjetologi

        Vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen:
        Autoverotuksessa luvassa tasaisia tuulia



        Autoverotuksen tiimoilla puhaltaneet myrskyt ovat laantuneet. Näköpiirissä on tasaisia tuulia.
        – Henkilöautoverotus on löytänyt oman uomansa eikä suuria muutoksia ole näköpiirissä, sanoo vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen valtiovarainministeriön vero-osastolta.

        Henkilöautojen verotuksen asettuminen nykymuotoonsa ei käynyt helposti. Au-ton verotukseen liittyvät seikat ovat
        kautta aikain nostattaneet tunnekuohuja. Nyt tilanne on kuitenkin rauhoittunut.

        – Henkilöautoverotus on tällä hetkellä pääpiirteissään kohdallaan, vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen toteaa.

        – Mitään merkittäviä muutoksia lainsäädäntöön ei ole tulossa. Toki meneillään on vielä muutamia EU-prosesseja, jotka koskevat mm. muuttoautojen tuontia sekä Tornionjokilaaksossa esiin noussutta auton käyttöä valtakunnan rajan yli. Muutoinkin on mielenkiintoista seurata, miten uutta lakia jatkossa arvioidaan yhteisöoikeuden kannalta ja miten kotimainen soveltamiskäytäntö kehittyy.

        Ne ovat kuitenkin Kuitusen mukaan yksittäisiä kysymyksiä, jotka eivät aiheuta kokonaisuuteen kovinkaan suuria muutoksia.

        Uusi autoverolaki vastannut odotuksia – ainakin kauppa käy

        Kuitunen katsoo autoverolain uudistuksen vastanneen varsin hyvin odotuksia. Käytettyjen autojen tuonnin tosin odotettiin käynnistyvän jonkin verran nyt toteutunutta vilkkaammin.

        – Koko totuus ei kuitenkaan vielä näy tilastoissa. Ajolupia lienee enemmän kuin rekisteriin merkittyjä autoja.

        Kuitunen ennakoi käytettyjen autojen tuonnin nousevan jo kuluvana vuonna 20.000:n ja 30.000:n auton välille. Hän ottaa esimerkin läntisestä naapurimaastamme.

        – Kun käytettyinä Ruotsiin tuoduilta autoilta poistettiin kokonaan autovero, niiden tuonti käynnistyi varsin maltillisesti. Ensimmäisenä vuonna verotuksesta vapauttamisen jälkeen tuotiin 20.000 käytettyä autoa. Sittemmin tuonti nousi 60.000:een autoon.

        Niinpä Kuitusen mukaan käytettyjen autojen tuontimäärä saattaa ensi vuonna olla Suomessa selkeästi tämänvuotista suurempi. Tähän liittyen hän ei pidä lainkaan yllättävänä käytettyjä tuontiautoja myyvien erikoisliikkeiden syntymistä Suomeen. Esimerkkejä on jo olemassa.

        – Kun jollekin alalle syntyy erityinen markkinarako esimerkiksi verotuksellisten syiden takia, on luonnollista, että sen antamaa mahdollisuutta hyödynnetään. Käytettyjen autojen tuonnin kannattavuuden kannalta on kuitenkin varsin tärkeää, mistä Suomeen myytävät tuontiautot hankitaan.

        Kuitunen pitää tuonnin vaikutusta autojen hinnoitteluun kiintoisana. Hänen havaintojensa mukaan hintavaikutukset ovat olleet jonkin verran odotuksia vähäisempiä, käytettyjen autojen kohdalla jopa yllättävän pieniä.
        Uuden autoveron verokertymästä Kuitusen mukaan ei voi vielä tehdä lopullisia päätelmiä, koska menossa on murrosvaihe.

        – Ostohalukkuuden lisääntymiseen on todennäköisesti vaikuttanut enemmän epävarmuuden poistuminen siitä, millaiseksi verojärjestelmä muuttuu kuin autoveron alenemisen vaikutus autojen hintoihin.

        Käytön vai hankinnan verotus?

        EU-komission viimesyksyisen suosituksen mukaan autoverotuksen painopisteen tulisi siirtyä hankinnan verotuksesta käytön verotuksen suuntaan. Sen noudattaminen on kuitenkin puhtaasti poliittinen kysymys. Tätä nykyä ainoa aito käyttövero on polttoainevero. Heikki Kuitunen muistuttaa, että vuotuinen, aikaan sidottu verotus ei täytä kriteereitä, koska se ei riipu käytön määrästä.

        – Vielä emme tiedä, minkä verran Suomessa siirrytään käytön verotukseen. Manner-Euroopassa suunnitellaan kuitenkin jo tällä hetkellä kuorma-autoliikenteelle kilometriveron tyyppisiä, ajosuoritteeseen perustuvia veroja ja siihen liittyviä kantojärjestelmiä. Parhaillaan on menossa sähköisen maksuunkeruun teknisiä ratkaisuja koskevan ehdotuksen valmistelu. Ennen sen valmistumistakin jotkin maat kuten Saksa voivat kyllä ottaa käyttöön omia ratkaisujaan. Tekniikka ei kuitenkaan ennen tämän vuosikymmenen loppuvuosia voine perustua viimeisen päälle olevaan ajoneuvojen satelliittiseurantaan, vaan jouduttaneen tyytymään huomattavasti vaatimattomampiin ratkaisuihin.

        – On ainoastaan hyväksi, että yhtenäiset kantojärjestelmät tehdään valmiiksi. Mekin kannatamme niitä. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että tulisi siirtyä veroista maksuihin. Yhtä hyvin uusi tekniikka voi soveltua myös verotuksen kehittämiseen.

        Pakettiautoverotusta uudistetaan

        Henkilöautoverotukseen tehtyjen muutosten yhteydessä ei kajottu pakettiautojen verotukseen. Kuluvana vuonna ei ole odotettavissa uutta. Siitäkään, mitä lopulta otetaan uudistettavaksi, ei ole vielä lopullisesti päätetty.

        – Kiintoisa seikka joillekin on esimerkiksi pakettiautoverotuksen keskeisimpiin säännöksiin kuuluvan, alennettuun autoveroon oikeutetun kolmen kuutiometrin kuormatilarajauksen asema vastaisuudessa. Rajausta ei juuri ole onnistuttu kiertämään, koska porsaanreikiä ei ole löytynyt. Se onkin ominaista hyvälle lainsäädännölle.

        Kuitunen ei mielellään lähtisi purkamaan toimivaa säännöstöä, koska tuloksena saattaa olla huonommin toimiva kokonaisuus. Toisaalta uudistustarvetta aiheutuu mm. ajoneuvolainsäädännön kokonaisuudistuksesta, jonka yhteydessä eräitä autoverotuksessa käytössä olevia ajoneuvoteknisiä säännöksiä jonkin verran karsittiin. Esimerkiksi istuimia koskevat säännökset ovat samalla muuttuneet.

        – Ei ole kenenkään etu, ei autokaupankaan, jos pakettiauton ja henkilöauton välinen raja muuttuu epämääräiseksi.

        Kuitunen muistuttaa, että nykyisinkin liikenteessä näkyy pikkupakettiautoja, joista on maksettu täysi autovero, josta huolimatta niiden hinta on linjassa.

        – Ne ovat henkilöautoja edullisempia ja huomattavasti halvempia kuin isot pakettiautot. Tarvitsijat pystyvät ostamaan niitä nytkin.

        Selvitystyötä on Kuitusen mukaan joka tapauksessa tehtävä jo eduskunnan siitä antaman lausumankin perusteella. Toimeksiantona ei kuitenkaan ole sen enempää pakettiautojen verotuksen yleisen tason kuin veropohjankaan muuttaminen. Kysymys on pikemmin yksityiskohdista kuin kokonaisuudesta.

        Ympäristöohjaus tulee aikanaan

        Vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen näkee tulevaisuuden merkittävimpien verotukseen vaikuttavien muutosten liittyvän ympäristöseikkoihin. Siltä hänen mukaansa vaikuttaa ainakin hieman pitemmällä aikavälillä arvioituna.

        – Ympäristöohjausta voitaisiin harkita sekä aikaan sidottuun että auton hankintaan liittyvään verotukseen. Kukaan ei vielä osaa ennustaa, milloin ja millaisessa muodossa se on kiinteä osa kokonaisuutta.

        Kuitusen mukaan jo tällä hetkellä laajalla rintamalla on kiinnostusta ympäristöverotuksen kehittämiseen. Ideoita riittää. Kiinnostus on kuitenkin tähän asti lopahtanut heti, kun olisi pitänyt ryhtyä sanoista tekoihin.

        – Kun pitäisi siirtyä ideoista lähemmäksi konkreettisia ratkaisuja, huomataan kuitenkin helposti, ettei niiden toteuttaminen olekaan aivan yksinkertaista. EU-oikeudelliset kysymykset saattavat olla ongelmallisia, kuten hallituskin totesi keskustellessaan asiasta noin vuosi sitten.

        Yllättäviä ongelmia voi Kuitusen mielestä syntyä vaikkapa siitä, ettei vanhemmasta autokannasta olekaan käytettävissä tarpeellisia päästötietoja. Hänen mukaansa kysymys ei ole niinkään siitä, etteikö verojärjestelmiä osattaisi muokata nykyistä enemmän ympäristöohjaaviksi.

        – Jo tämänhetkisiin veroihin voidaan tarvittaessa liittää ympäristökomponentti. Esimerkiksi parhaillaan tekeillä olevassa, vuoden 2004 alusta käyttöön otettavassa ajoneuvoverouudistuksessa ympäristöohjaus on ikään kuin optiona, jota ei kuitenkaan vielä tässä yhteydessä toteuteta. Ensin luodaan uudistukselle tekninen pohja. Seuraavaksi on tarvittavien muutosten vuoro.

        Kuitunen korostaa lisäksi sitä, että asiaa harkittaessa joudutaan pohtimaan myös mitalin toista puolta eli vanhojen autojen käyttäjiin raskaimmin kohdistuvia sosiaalisia vaikutuksia.

        – Ympäristöohjaus ei suinkaan ole mikään yksipiippuinen juttu, vaikka sitä tavallisesti yleisellä tasolla kannatetaankin.

        Teksti: Juha Tolvanen

        Dieselveron kiertäminen aiotaan estää

        (7.7.2004 08:51)

        Taloussanomien mukaan valtiovarainministeriö valmistelee lainmuutosta, jolla farmari-, tila- ja maastoautojen rekisteröinti pakettiautoiksi estetään. Huhtikuun puolivälistä riittävän ison dieselkäyttöisen henkilöauton on voinut muuttaa pakettiautoksi ja hyötyä veroedusta.

        Auton omistaja hyötyy ratkaisusta 600-700 euroa vuodessa. Valtio puolestaan menettää verotuloja.

        -Mielestäni ei ole asianmukaista, että täysin samanlainen auto voi olla verotettuna joko pakettiautona tai henkilöautona sen mukaan, mitä omistaja haluaa. Kyllä näiden autojen välillä pitää jonkinlainen erottelu olla, vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen valtiovarainministeriöstä sanoo keskiviikon Taloussanomissa.

        Nykyiset ongelmat kumpuavat viime vuonna toteutetusta EU-direktiivin mukaisesta ajoneuvolain uudistuksesta. STT


      • kankkunen
        Sovjetologi kirjoitti:

        Vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen:
        Autoverotuksessa luvassa tasaisia tuulia



        Autoverotuksen tiimoilla puhaltaneet myrskyt ovat laantuneet. Näköpiirissä on tasaisia tuulia.
        – Henkilöautoverotus on löytänyt oman uomansa eikä suuria muutoksia ole näköpiirissä, sanoo vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen valtiovarainministeriön vero-osastolta.

        Henkilöautojen verotuksen asettuminen nykymuotoonsa ei käynyt helposti. Au-ton verotukseen liittyvät seikat ovat
        kautta aikain nostattaneet tunnekuohuja. Nyt tilanne on kuitenkin rauhoittunut.

        – Henkilöautoverotus on tällä hetkellä pääpiirteissään kohdallaan, vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen toteaa.

        – Mitään merkittäviä muutoksia lainsäädäntöön ei ole tulossa. Toki meneillään on vielä muutamia EU-prosesseja, jotka koskevat mm. muuttoautojen tuontia sekä Tornionjokilaaksossa esiin noussutta auton käyttöä valtakunnan rajan yli. Muutoinkin on mielenkiintoista seurata, miten uutta lakia jatkossa arvioidaan yhteisöoikeuden kannalta ja miten kotimainen soveltamiskäytäntö kehittyy.

        Ne ovat kuitenkin Kuitusen mukaan yksittäisiä kysymyksiä, jotka eivät aiheuta kokonaisuuteen kovinkaan suuria muutoksia.

        Uusi autoverolaki vastannut odotuksia – ainakin kauppa käy

        Kuitunen katsoo autoverolain uudistuksen vastanneen varsin hyvin odotuksia. Käytettyjen autojen tuonnin tosin odotettiin käynnistyvän jonkin verran nyt toteutunutta vilkkaammin.

        – Koko totuus ei kuitenkaan vielä näy tilastoissa. Ajolupia lienee enemmän kuin rekisteriin merkittyjä autoja.

        Kuitunen ennakoi käytettyjen autojen tuonnin nousevan jo kuluvana vuonna 20.000:n ja 30.000:n auton välille. Hän ottaa esimerkin läntisestä naapurimaastamme.

        – Kun käytettyinä Ruotsiin tuoduilta autoilta poistettiin kokonaan autovero, niiden tuonti käynnistyi varsin maltillisesti. Ensimmäisenä vuonna verotuksesta vapauttamisen jälkeen tuotiin 20.000 käytettyä autoa. Sittemmin tuonti nousi 60.000:een autoon.

        Niinpä Kuitusen mukaan käytettyjen autojen tuontimäärä saattaa ensi vuonna olla Suomessa selkeästi tämänvuotista suurempi. Tähän liittyen hän ei pidä lainkaan yllättävänä käytettyjä tuontiautoja myyvien erikoisliikkeiden syntymistä Suomeen. Esimerkkejä on jo olemassa.

        – Kun jollekin alalle syntyy erityinen markkinarako esimerkiksi verotuksellisten syiden takia, on luonnollista, että sen antamaa mahdollisuutta hyödynnetään. Käytettyjen autojen tuonnin kannattavuuden kannalta on kuitenkin varsin tärkeää, mistä Suomeen myytävät tuontiautot hankitaan.

        Kuitunen pitää tuonnin vaikutusta autojen hinnoitteluun kiintoisana. Hänen havaintojensa mukaan hintavaikutukset ovat olleet jonkin verran odotuksia vähäisempiä, käytettyjen autojen kohdalla jopa yllättävän pieniä.
        Uuden autoveron verokertymästä Kuitusen mukaan ei voi vielä tehdä lopullisia päätelmiä, koska menossa on murrosvaihe.

        – Ostohalukkuuden lisääntymiseen on todennäköisesti vaikuttanut enemmän epävarmuuden poistuminen siitä, millaiseksi verojärjestelmä muuttuu kuin autoveron alenemisen vaikutus autojen hintoihin.

        Käytön vai hankinnan verotus?

        EU-komission viimesyksyisen suosituksen mukaan autoverotuksen painopisteen tulisi siirtyä hankinnan verotuksesta käytön verotuksen suuntaan. Sen noudattaminen on kuitenkin puhtaasti poliittinen kysymys. Tätä nykyä ainoa aito käyttövero on polttoainevero. Heikki Kuitunen muistuttaa, että vuotuinen, aikaan sidottu verotus ei täytä kriteereitä, koska se ei riipu käytön määrästä.

        – Vielä emme tiedä, minkä verran Suomessa siirrytään käytön verotukseen. Manner-Euroopassa suunnitellaan kuitenkin jo tällä hetkellä kuorma-autoliikenteelle kilometriveron tyyppisiä, ajosuoritteeseen perustuvia veroja ja siihen liittyviä kantojärjestelmiä. Parhaillaan on menossa sähköisen maksuunkeruun teknisiä ratkaisuja koskevan ehdotuksen valmistelu. Ennen sen valmistumistakin jotkin maat kuten Saksa voivat kyllä ottaa käyttöön omia ratkaisujaan. Tekniikka ei kuitenkaan ennen tämän vuosikymmenen loppuvuosia voine perustua viimeisen päälle olevaan ajoneuvojen satelliittiseurantaan, vaan jouduttaneen tyytymään huomattavasti vaatimattomampiin ratkaisuihin.

        – On ainoastaan hyväksi, että yhtenäiset kantojärjestelmät tehdään valmiiksi. Mekin kannatamme niitä. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että tulisi siirtyä veroista maksuihin. Yhtä hyvin uusi tekniikka voi soveltua myös verotuksen kehittämiseen.

        Pakettiautoverotusta uudistetaan

        Henkilöautoverotukseen tehtyjen muutosten yhteydessä ei kajottu pakettiautojen verotukseen. Kuluvana vuonna ei ole odotettavissa uutta. Siitäkään, mitä lopulta otetaan uudistettavaksi, ei ole vielä lopullisesti päätetty.

        – Kiintoisa seikka joillekin on esimerkiksi pakettiautoverotuksen keskeisimpiin säännöksiin kuuluvan, alennettuun autoveroon oikeutetun kolmen kuutiometrin kuormatilarajauksen asema vastaisuudessa. Rajausta ei juuri ole onnistuttu kiertämään, koska porsaanreikiä ei ole löytynyt. Se onkin ominaista hyvälle lainsäädännölle.

        Kuitunen ei mielellään lähtisi purkamaan toimivaa säännöstöä, koska tuloksena saattaa olla huonommin toimiva kokonaisuus. Toisaalta uudistustarvetta aiheutuu mm. ajoneuvolainsäädännön kokonaisuudistuksesta, jonka yhteydessä eräitä autoverotuksessa käytössä olevia ajoneuvoteknisiä säännöksiä jonkin verran karsittiin. Esimerkiksi istuimia koskevat säännökset ovat samalla muuttuneet.

        – Ei ole kenenkään etu, ei autokaupankaan, jos pakettiauton ja henkilöauton välinen raja muuttuu epämääräiseksi.

        Kuitunen muistuttaa, että nykyisinkin liikenteessä näkyy pikkupakettiautoja, joista on maksettu täysi autovero, josta huolimatta niiden hinta on linjassa.

        – Ne ovat henkilöautoja edullisempia ja huomattavasti halvempia kuin isot pakettiautot. Tarvitsijat pystyvät ostamaan niitä nytkin.

        Selvitystyötä on Kuitusen mukaan joka tapauksessa tehtävä jo eduskunnan siitä antaman lausumankin perusteella. Toimeksiantona ei kuitenkaan ole sen enempää pakettiautojen verotuksen yleisen tason kuin veropohjankaan muuttaminen. Kysymys on pikemmin yksityiskohdista kuin kokonaisuudesta.

        Ympäristöohjaus tulee aikanaan

        Vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen näkee tulevaisuuden merkittävimpien verotukseen vaikuttavien muutosten liittyvän ympäristöseikkoihin. Siltä hänen mukaansa vaikuttaa ainakin hieman pitemmällä aikavälillä arvioituna.

        – Ympäristöohjausta voitaisiin harkita sekä aikaan sidottuun että auton hankintaan liittyvään verotukseen. Kukaan ei vielä osaa ennustaa, milloin ja millaisessa muodossa se on kiinteä osa kokonaisuutta.

        Kuitusen mukaan jo tällä hetkellä laajalla rintamalla on kiinnostusta ympäristöverotuksen kehittämiseen. Ideoita riittää. Kiinnostus on kuitenkin tähän asti lopahtanut heti, kun olisi pitänyt ryhtyä sanoista tekoihin.

        – Kun pitäisi siirtyä ideoista lähemmäksi konkreettisia ratkaisuja, huomataan kuitenkin helposti, ettei niiden toteuttaminen olekaan aivan yksinkertaista. EU-oikeudelliset kysymykset saattavat olla ongelmallisia, kuten hallituskin totesi keskustellessaan asiasta noin vuosi sitten.

        Yllättäviä ongelmia voi Kuitusen mielestä syntyä vaikkapa siitä, ettei vanhemmasta autokannasta olekaan käytettävissä tarpeellisia päästötietoja. Hänen mukaansa kysymys ei ole niinkään siitä, etteikö verojärjestelmiä osattaisi muokata nykyistä enemmän ympäristöohjaaviksi.

        – Jo tämänhetkisiin veroihin voidaan tarvittaessa liittää ympäristökomponentti. Esimerkiksi parhaillaan tekeillä olevassa, vuoden 2004 alusta käyttöön otettavassa ajoneuvoverouudistuksessa ympäristöohjaus on ikään kuin optiona, jota ei kuitenkaan vielä tässä yhteydessä toteuteta. Ensin luodaan uudistukselle tekninen pohja. Seuraavaksi on tarvittavien muutosten vuoro.

        Kuitunen korostaa lisäksi sitä, että asiaa harkittaessa joudutaan pohtimaan myös mitalin toista puolta eli vanhojen autojen käyttäjiin raskaimmin kohdistuvia sosiaalisia vaikutuksia.

        – Ympäristöohjaus ei suinkaan ole mikään yksipiippuinen juttu, vaikka sitä tavallisesti yleisellä tasolla kannatetaankin.

        Teksti: Juha Tolvanen

        Dieselveron kiertäminen aiotaan estää

        (7.7.2004 08:51)

        Taloussanomien mukaan valtiovarainministeriö valmistelee lainmuutosta, jolla farmari-, tila- ja maastoautojen rekisteröinti pakettiautoiksi estetään. Huhtikuun puolivälistä riittävän ison dieselkäyttöisen henkilöauton on voinut muuttaa pakettiautoksi ja hyötyä veroedusta.

        Auton omistaja hyötyy ratkaisusta 600-700 euroa vuodessa. Valtio puolestaan menettää verotuloja.

        -Mielestäni ei ole asianmukaista, että täysin samanlainen auto voi olla verotettuna joko pakettiautona tai henkilöautona sen mukaan, mitä omistaja haluaa. Kyllä näiden autojen välillä pitää jonkinlainen erottelu olla, vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen valtiovarainministeriöstä sanoo keskiviikon Taloussanomissa.

        Nykyiset ongelmat kumpuavat viime vuonna toteutetusta EU-direktiivin mukaisesta ajoneuvolain uudistuksesta. STT

        Jos samanlainen ukko olisi Italiassa tai Ranskassa vastaavana,olisi ukon hengenlähtö todennäköisesti ollut lähellä.


      • Veka
        kankkunen kirjoitti:

        Jos samanlainen ukko olisi Italiassa tai Ranskassa vastaavana,olisi ukon hengenlähtö todennäköisesti ollut lähellä.

        Ilmeisesti veronkiertäjät asialla.

        Ajoneuvoverolain 11 §:ssähän lukee tänä päivänäkin, että kaksikäyttöauto verotetaan kuten henkilöauto.

        Kaksikäyttöautoa nyt ei sattumalta tunneta enää ajoneuvoasetuksessa. Silti verolaki käyttää tät termiä. Sillä on siis jokin merkityssisältö edelleen. Se on paku lisäistuimilla. Jos joku keksii jonkin muun vaihtoehdon, siinä on aihe väitöskirjalle.

        JOS VM ei sattumalta - varmaan tämän palstan kirjoittelun pelästyttämänä - antaisikaan lakiesitystä, niin ajoneuvohallintokeskuksen olisi joka tapauksessa oikaistava lisäistuimellisten pakujen verotukset voimassa olevan lain mukaisiksi.

        Eipä siinä paljoa "valtaa" ole yhdellä esittelijällä, olkoon vaikka itsensä Kuitunen.

        Ihmetellä kyllä täytyy kirjoittajia jotka vaativat samalla kertaa siirtymistä vuotuiseen veroon ja vaatimalla vaativat joka ainoan porsaanreijän säilyttämistä. Todella lapsellista porukkaa.


      • Eno Sakeri
        kankkunen kirjoitti:

        Jos samanlainen ukko olisi Italiassa tai Ranskassa vastaavana,olisi ukon hengenlähtö todennäköisesti ollut lähellä.

        Niin, kyllä varmaan ihan ministeritkin tulisivat kädestä kiittelemään, jos kuitunen olisi niin tyhmä että töikseen puhkoisi porsaanreikiä veroihin, eikä mättäisi niitä umpeen.

        Tällä palstalla ainakin saisi tällaisesta vahingonteosta kiitosta.

        Mitä tulee noihin autojen kysyntäennusteisiin, niin autoalan ennusteet ovat viime vuosina olleet jokseenkin samat kuin VM:n. Ala arvioi käytettyjen kysynnän hieman VM:ää varovaisemmin ainakin aluksi. Yleensäkin kysynnän noustessa kaikki ennusteet ovat alakantissa ja kysynnän laskiessa ne ovat yläkantissa. Saas vaan nähdä myydäänkö ensi vuonna 150.000 uutta autoa, kun välirahat ovat jo kovasti nousussa. Siinä dynaamista vaikutusta.

        Eipä ole ainakaan kuitusen vika...


    • Viipurin Vihtori

      Aikani seurattuani tätä kirjoittelua olen huomannut, että JOKAINEN kirjoittaja tietää, miten asioiden ja varsinkin verotuksen pitäisi olla. Eikä riitä se, että jokainen tietää sen virkamiehiä paremmin. Jokainen tietää sen lisäksi paremmin kuin kukaan toinen kirjoittaja.

      Mutta KUKAAN ei kerro miten homma yksityiskohdiltaan pitäisi hoitaa. Yleistä huitomista ja koheltamista kyllä riittää ja päiväunia verotuksen lopettamisesta.

      Kun sitten joku joutuu tekemään hoitamaan nämä veroasiat työkseen, ja vielä sattumalta paneutuu tehtäväänsä huolellisesti, niin onhan se selvää, että aian löytyy pari miljoonaa asiat vielä paremmin osavaa...

      Se keskeinen periaate näillä "erikoisasiantuntijoilla" näyttää olevan että eihän vain MINUN autoani veroteta, eihän.

      Hesari osoitti hämmästyttävää rohkeutta ja suoraselkäisyyttä katsoessaan, että verotuksessa pitää sentään jonkinlainen johdonmukaisuuskin olla.

      • kankkunen

        Suomenhan kuuluisi tehdä samoin kuin Ruotsikin teki,eikös?
        Sieltähän kaikki on matkittu, ja päättäjät sanoneet ja toitottaneet yhteen ääneen että katsotaan ensin mitä Ruotsi tekee.Miksi autoveroasioissa ei matkittu rakasta naapuriamme?


      • Tero
        kankkunen kirjoitti:

        Suomenhan kuuluisi tehdä samoin kuin Ruotsikin teki,eikös?
        Sieltähän kaikki on matkittu, ja päättäjät sanoneet ja toitottaneet yhteen ääneen että katsotaan ensin mitä Ruotsi tekee.Miksi autoveroasioissa ei matkittu rakasta naapuriamme?

        valtion maksettaviksi ja kottikärryihin toinen pyörä


      • Veromies
        Tero kirjoitti:

        valtion maksettaviksi ja kottikärryihin toinen pyörä

        Paljonkohan tuli EY-tuomioistuimen autoverotuomiota vastaa rimpuilu maksamaan "valtiolle" pakkiparina Niinistö - Kuitunen? Kiinostaisi myös tutkimus, kuinka paljon verottajan ihannemaa Ruotsi loppujen lopuksi sai kansantalouteensa takkiinsa kun autovero poistettiin? Tietääkö joku onko tällaista tutkimusta tehty?

        Minkähän takia muuten mitä kovempi verottaja ja pahempi hapannaama niin sitä enenmmän vetoaa suomalaisiin oikeistolaisiin. Eikös tämä Niinistö ole aika kova sana gallupeissa oli sitten kyselyissä ehdolla mihin vaan kuninkaasta EU-komissaariksi.

        No nyt meni auto-osastolla politiikan puolelle, mutta menköön......


      • Harley
        Veromies kirjoitti:

        Paljonkohan tuli EY-tuomioistuimen autoverotuomiota vastaa rimpuilu maksamaan "valtiolle" pakkiparina Niinistö - Kuitunen? Kiinostaisi myös tutkimus, kuinka paljon verottajan ihannemaa Ruotsi loppujen lopuksi sai kansantalouteensa takkiinsa kun autovero poistettiin? Tietääkö joku onko tällaista tutkimusta tehty?

        Minkähän takia muuten mitä kovempi verottaja ja pahempi hapannaama niin sitä enenmmän vetoaa suomalaisiin oikeistolaisiin. Eikös tämä Niinistö ole aika kova sana gallupeissa oli sitten kyselyissä ehdolla mihin vaan kuninkaasta EU-komissaariksi.

        No nyt meni auto-osastolla politiikan puolelle, mutta menköön......

        Asia kirjoitus.Itse en polttikasta välitä muuta kun että näyttää olevan ihan sama mikä puolue on vallassa niin samaa paskaa syottävät kansalaisille ja veronmaksajille.Tarvittaisiin Ranskan vallankumouksen meininkiä Suomessakin kun tänne nyt näyttää vuosikymmenien saataossa kehittyneen kaikenlaisia kartelleja.Pahinta kaikessa että meidän laillinen hallitus ja eduskunta eivät välitä eivätkä halua edes poistaa räikeitä epäkohtia jotka ovat EU-lakeja vastaan Suomen valtio rajoittaa kansalaistensa oikeuksia ja estää kaikin tavoin todellisen vapaan kilpailun tulemista Suomeen.Surullisin ja suurin esimerkki on tämä ajoneuvoverotus jossa oman maan kansalaisten täytyy käydä oikeutta EY-tuomioistuimessa koska oma valtio jatkaa oikeustajun ja kohtuullisuus tajun vastaista toimintaa.Valtio oikein suojelee kartelleja ja estää EU-kansalaistensa hyvin vointia.Kaikki tämä sikailu tapahtuu veronmaksajien rahoilla.Nyttenkin meidän verorahoja uppoaa siihen kun Tulli joutuu palauttamaan väärin perustein otettuja verorahoja korkojen kanssa.Ei edes haluta tehdä oikudenmukaisia lakeja vaan aina täytyy oikeutta käydä omaa valtiota vastaan Mielestäni se kertoo tämän maan todellisen tilan.Oman valtio on meidän tavallisten kansalaisten pahin este.EU: yksi tavoite oli juuri tehdä hinnat kuluttajalle edulliseksi.Sitten tälläiset Kuituset jotka saavat palkkansa verorahoista saavat vaan vuodesta toiseen huseerata ja tehdä EU-lakien vastaisia päätoksiä jotka Suomen valtio häviää EY-tuomioistuimessa ja lopulta tulee Suomen valtiolle tolkuttoman kalliiksi kun ei kerralla osata eikä edes haluta tehdä oikeudenmukaisia lakeja.Ja kaiken tämän pelleilyn maksaa tavallinen veronmaksaja ja kansalainen.Nämä virkamiehet eivät sitten joudu ikinä mihinkään virkavastuuseen vaikka toimivat koko ajan ammattitaidottomasti ja vastoin kansalaistensa etuja.


    • auto, motor & sport

      Suorassa demokratiassa kansa voi myös äänestää keskeisen virkamiehen sivuun tehtävästään.

      Tässä tämä on 1. maaliskuuta 2012 voimaan tulleen kansalaisaloitelain mukainen kansalaisaloite sitovista kansanäänestyksistä:

      http://www.oula.info/suora/

      Paperi liikkeelle ja Kuitunen myös.

    • Anonyymi

      Kuitusella ei ollut ajokorttia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      159
      4253
    2. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      15
      3142
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      135
      2690
    4. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      25
      2288
    5. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      55
      2183
    6. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

      Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1838
    7. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      39
      1695
    8. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      30
      1684
    9. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      58
      1286
    10. Murtautuminen uimahalliin

      17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?
      Kiuruvesi
      34
      1151
    Aihe