Uuden työn tekijä huono kohtelu

pinna palaaaaa stn

Mikä työnantajia ja muita työntekijöitä oikein vaivaa silloin kun ollaan ottamassa uutta työntekijää??

Mulla on nyt jo kaksi kertaa käynyt niin kun aloitan uuden työn lopetan sen kun multa odotetaan ihmeitä.

Olen herkkä ihminen, tunnollinen ja haluan tehdä työni aina hyvin. Herkkyys näkyy siinä että pahoitan aina mieleni jos saan palautetta siitä etten ole tehnyt töitä aivan oikein.

No syy siihen etten ole tehnyt töitä oikein on se ettei mulle anneta riittävää työhön perehdytystä. Mulle ei selvitetä työn koko kuvaa vaan pistetään heti sorvin ääreen. Työ tehtävissä on paljon asioita mitkä pitää hoitaa aina tietyllä tavalla. No se on aika hankalaa kun kukaan ei ohjeista mua niin että se olisi edes mahdollista. Mun pitäis itse tajuta kysyä joka hemmetin asia erikseen. Sitten kun kysyn katsotaan kuin jotain idioottia; et kyllä toi pitäs osata jo ihan muutenkin. Sitten ohjeet on ihan ympäripyöreitä ja siitä pitäs sitten tajuta. Sitten kun yritän tehdä niin aina menee jokin mönkään. Toimistolla alkaa soimaan puhelin ja kyselyt mun tekemistä jutuista kun niissä on niin paljon epäselvyyksiä. Sitten vain sanotaan että mun pitää kysyä jos en osaa. Mutta jos kysyn niin kukaan ei siltikään kerro asiaa niin että sen osaisi tehdä niin ettei siitä tulisi jälkiseuraamuksia. Tä on ihan perseestä suoraan sanottuna.

Tämän takia työhön hakunikin on alkanu kangerrella en uskalla enää mennä mihinkään töihin kun alan olemaan jo hyvin epävarma että olenko tyhmä tai jotain. Taas tutkintotodistuksen ei anna viitteitä siihen että olin tyhmä, sillä kurssi arvosanani ovat olleet lähes kaikki kiitettäviä.

Siis enkä mä vaan sovi mihinkään työhän. Otan näistä asioista liikaa itseeni ja alan voimaan huonosti sen takia. Luultavasti olen jo masentunut tilanteeni takia.

Eli tässä teille kaikille työhön ottajille vähän lukemista. Kun otatte uusia työntekijöitä niin voistteko ystävällisesti ohjeistaa heidät töihn niin että työ ei kuormitan työntekijää heti alussa liikaa?? Miettikää mitä sekin tekee yrityksenne maineelle kun porukka aloittaa ja lopettaa kun ei hermo kestä. Aina samalla yrityksella mollissa uusi työhakemus? Ja tosiaan kun ihmiset ovat erilaisia. Toisen rakastavat haasteita mutta toisille se voi olla vähän rankempaa. Kaikilla ei ole yhtähyvää sietokykyä paineen alla jne.

Ja mullakaan tässä ei ole se ettenkö haluaisi töihin. Mä haluan töihin, mutta haluan myös sen tapahtuvan niin että voin aloittaa työn rauhassa, ilman että olen heti sairaana stressin takia.

Jos työelämä on oikeasti aina tälläistä siirryn työkkärin kortistoon ja pysyn siellä. Aloitan vaikka alkoholistin uran kyllä ne kukkahattu tädit sit pitää huolen...

4

4726

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niina8980

Olen aivan samaa mieltä. Pääsin hetken työttömyyden jälkeen hoitoalan työpaikkaan lähihoitajaksi. Olin innoissani työpaikasta. Alussa piti olla pidempi perehdytys, mutta se jäi kesken. Kun aloin tekemään yksin hommia työyhteisössä ja kysyin neuvoa tai apua, niin vastaus oli aina että ei se ole tämän päivän asia tai että aina voit kysyä apua, aina joku paikalla on. No tosiasia että aina ei ollut paikalla muita keneltä kysyä ja kun kysyt vastaus on sama..olen myös tunnollinen ja ahkera työntekijä, ja haluan tehdä työni hyvin. Mutta se on lähes mahdotonta jos ei saa kunnon vastauksia, perehdytystä ym.. kuitenkin hoito alalla välillä isoistakin asioista kyse jos tekee virheitä. Työporukka ja esimies/pomo olivat ihan eri kastia, työntekijöillä teetettiin kaikki työ, mikä osa hommista olisi ollut siivoojan työtä, mutta kyllähän ne voi hoitajilla teettää.Töissä kamala kiire ja siihen lisättynä se että et ole saanut kunnon perehdytystä ei ole hyvä yhdistelmä. Toki työ opettaa, mutta joissakin asioissa perehdytys on todellakin pakollista että voi työnsä hoitaa hyvin ja turvallisesti. Nyt pääsin onneksi työpaikkaan, missä apua saa kysyä ja saa myös vastauksen. Muutaman päivän perehdytys ja sitten hommiin itse. Toivottavasti saan pitää paikkani. Edellinen paikka haki juuri työntekijää, onnea vaan hälle ken sinne joutuu...

• u7gj7hgtrsä

Juuri tuota ne tekee, vaikea sanoa onko tiedostamatonta, vai kostavatko vaan itse kokemiaan vääryyksiä uusille työntekijöille. Jotkut tekevät kyllä ihan piruuttaan, se kun on niin mukava seurata kuinka se "kärpänen sätkii siinä hämähäkinverkossa".

Koveta herkkyyttäsi työnteon osalta, älä anna periksi äläkä ota itseesi. Ei alkoholistin ura ole vaihtoehto, et sinä sellaista elämää halua itsellesi.

Älä koskaan menetä malttiasi työssä sen vuoksi että tiedät ettei sinua ole kohdeltu oikeudenmukaisesti. Sitä ne nimittäin odottavat ja saavat siitä voimansa. Ne virheet ovat kuitenkin pikkuasioita tässä elämässä, ja seuraavalla kerralla voi aina tehdä paremmin.

Työssä pitää olla sellainen työrooli, virheistä moittimista ei pidä ottaa henkilökohtaisesti. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse sietää; tässä oma esimerkkini: minä sihteerikkö olin aiemmin kaverillisissa väleissä varastomiehen kanssa, mutta kun hän kännipäissään pikkujouluissa olisi halunnut minulta seksipalveluksia, ja kieltäydyin, katsoi hän oikeudekseen raivostua siitä. Töissä hän ei enää auttanut varaston puolella kun olin hakemassa tavaraa asiakkaalle. Hän on pariin otteeseen alkanut huutaa ja raivota minulle, haukkuen läskiksi, lihavaksi ja vajaaälyiseksi.
      Nykyään en enää kysy hänen apuaan, en ota häneen mitään kontaktia koska en voi tietää tuleeko sieltä suoraa huutoa vai asiallinen vastaus. Hän on minulle ilmaa; nyt olen nähnyt mikä hän on miehiään.
      Olen ollut ko paikassa 6 vuotta, aluksi minäkin loukkaannuin kun moitittiin virheistä, kun minua oli joko neuvottu väärin tai ei ollenkaan. Nykyään en loukkaannu, koska olen oppinut tuntemaan nämä pikkusielut jotka saavat ravintonsa siitä että kohtelevat huonosti arvoasteikossa itseään alempia.

Kun minä tuosta paikasta lähden, unohdan heidät saman tien, eikä heillä ole ollut elämässäni mitään merkitystä. Ainoastaan kokemuksena tuo paikka on minua sitkistänyt.

Jos haluat muutosta, tee se niin että siitä seuraa hyvää sinulle itsellesi. Kouluttaudu, mieti tarkkaan mitä haluaisit tehdä, ja kuinka itsenäisellä tasolla. Jos haluat toimia vaikkapa yrittäjänä tulevaisuudessa, ota tämä huomioon koulutusta ajatellen. Et sinä sitä huonointa osaa yhteiskunnassa ansaitse, siis työttömän alkoholistin osaa.

• Usko itseesi

Ole armollisempi itsellesi. Jos et jotain tiedä, kysy. Jos et saa riittävän selviä ohjeita, kysy uudestaan (mahdollisesti joltain muulta). Luota itseesi ja arvostelukykyysi. Jos koet, että sinulla on opittavaa, opettele.

Kaikkea hyvää urallesi :)

• ThIfDoA

Pitää vaan yrittää löytää sellanen työpaikka josssa viihtyy ja jossa sinua arvostetaan ja kohdellaan hyvin.

Itse olin viime vuonna hetken aikaa yhdessä tietoturva-alan firmassa töissä. Työ olin ihan muuta kuin olin kuvitellut ja ilmapiiri oli työpaikalla todella painostava. Eihän uusi työntekijä osaa kaikkea heti. Jos jotain meni väärin, se oli sitten suunnilleen maailmanloppu. Suunnilleen kaikesta huomauteltiin ja varoiteltiin. Työntekijät pelkäsivät pomoja ja näyttelivät tehokasta ja iloista, itse en jaksanut otti sen verran koko homma päähän. Pomo palasi lomilta ja antoi sitten heti potkut ja teki sen sillä tavalla että aivan kuin olisin ollut rikollinen.

Itsellä on jo sen verran ikää, että on tullut nähtyä aika paljon työelämää eri työpaikoissa ja kyllä niitä hyviä ja mukavia työpaikkoja on paljon, mutta valitettavasti sitä ei voi yleensä etukäteen tietää minkälaiseen työpaikkaan menee. Mutta jos siellä töissä tosiaan vietät yleensä sen 8 tuntia päivässä arkena, niin kannattaa etsiä sellanen työpaikka jossa viihdyt ja jossa sinua arvostetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2723
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2664
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      44
      1216
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe