Felt qx85

Aloittelijafelt

Tollanen tuli hommattua. Mitäs tälle kannattais alkaa duunaa. Lukkopolkimet,kapeemmat renkaat? Nousukahvat?

32

2611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Myydä ja ostaa maantiepyörä. ;) Ei vaines. Mielenkiintoista, että kauppa on mennyt myymään pyörän ilman lukkopolkimia ja pyöräilykenkiä. Jos pyörä on sekä yleis- että lenkkikäytössä, voi harkita kääntöpolkimia joissa toisella puolella on flätti ja toisella lukko. Seuraavan kerran kannattaa ehkä asioida muualla.

      Rengastuksena näyttää olevan 32mm Vittoria retkirengas. Toiminee kohtuullisesti, mutta seuraavana settinä kannattaa kokeilla ehkä vähän kapeampaa. Joku 25 - 28mm ollee ideaali tuollaiseen.

      Lukkikset ja kengät ilman muuta, jos pyörällä on tarkoitus lenkkeillä. Samoin hankkisin tavalla tai toisella kadenssimittarin. Eli joko nopeusmittari kadenssilla tai sitten sykemittari kadenssianturilla. Onhan/myihän liike mukaan perus työkalut, satulalaukun ja varasisurin? Mittarillinen tornipumppu, jolla saat renkaisiin oikeat paineet on myös välttämätön varuste.

      Satulaa kannattaa seurata ensimmäisillä lenkeillä. Se näyttää hieman pehmustetulta. Jos se aiheuttaa hiertymää tai ennen kaikkea painetta, niin sen voi aina vaihtaa kovemmaksi.

      Aloita lenkkeily järkevästi. Ekat lenkit kohtuu lyhyitä ja koita saada tekniikka kuntoon. Tärkeintä on saada kadenssi kohdalleen 90 - 100 rpm. Laita itsellesi joku tavoite. Kesällä on paljon erilaisia kuntoajoja ja järkevästi harjoittelemalla reipas 100km on sopiva loppu kesästä. Esimerkiksi Raisiossa järjestettävä Isomylly on sopiva.

      • alkup.tuna

        Ootko alkanu pehmetä ;-) Toi Felt on hybridi, sehän on ollut mielestäsi täysin väärä valinta, ei sovi mihinkään käyttöön.

        Varmasti asiallinen pyörä ja nyt oli neuvosikin ihan asiaa. Parista kohtaa pitää historian vuoksi natista. Pyörät myydään ilman lukkiksia, eikä niitä moni aloittelija edes halua heti ostaa, vaikka tulisikin samassa kaupassa edullisemmaksi. Eipä niitä alussa tarvikaan, riittää kun ajelee kilometrejä "varastoon" ja löytää ehkä kadoksissa olleen liikkumisen ilon. Kevyeen kuntoiluun ei tarvita lukkopolkimia, eikä kadenssimittareita. Riittää että kammet pyörii ;-)

        Sitten jos harrastus syvenee, alkaa lukkikset ja kadenssit kiinnostaa mutta ilmankin pärjää perus käytössä. Noita työkaluja kyllä kannattaa hommata joka tapauksessa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Ootko alkanu pehmetä ;-) Toi Felt on hybridi, sehän on ollut mielestäsi täysin väärä valinta, ei sovi mihinkään käyttöön.

        Varmasti asiallinen pyörä ja nyt oli neuvosikin ihan asiaa. Parista kohtaa pitää historian vuoksi natista. Pyörät myydään ilman lukkiksia, eikä niitä moni aloittelija edes halua heti ostaa, vaikka tulisikin samassa kaupassa edullisemmaksi. Eipä niitä alussa tarvikaan, riittää kun ajelee kilometrejä "varastoon" ja löytää ehkä kadoksissa olleen liikkumisen ilon. Kevyeen kuntoiluun ei tarvita lukkopolkimia, eikä kadenssimittareita. Riittää että kammet pyörii ;-)

        Sitten jos harrastus syvenee, alkaa lukkikset ja kadenssit kiinnostaa mutta ilmankin pärjää perus käytössä. Noita työkaluja kyllä kannattaa hommata joka tapauksessa.

        Kaveri on pyöränsä ostanut, joten nyt täytyyy vain yrittää neuvoa eteenpäin. Jos siinä onnistutaan ja hän innostuu lajista, niin ensikesäksi pyörä saattaa vaihtua joko maantiepyörään tai maasturiin. Olen minäkin maksanut oppirahani aikoinaan. ;)

        Minusta on aika kummallista, ettei tuon kaltaista fitnesspyörää ole automaattisesti myyty lukkopoljinten ja kenkien kanssa. Osoittaa lähinnä jotain myyjän ammattitaidosta tai tässä tapauksessa ammattitaidottomuudesta.

        Samoin ihmetyttää vähän muutenkin, että polkupyöriä myydään pokkana ilman tarvittavia varusteita. Tavallaan siinä huijataan ostajaa. Tiedetään tämän tulevan kohta hakemaan ne välttämättömät tarvikkeet.


      • peräalkuinen
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Kaveri on pyöränsä ostanut, joten nyt täytyyy vain yrittää neuvoa eteenpäin. Jos siinä onnistutaan ja hän innostuu lajista, niin ensikesäksi pyörä saattaa vaihtua joko maantiepyörään tai maasturiin. Olen minäkin maksanut oppirahani aikoinaan. ;)

        Minusta on aika kummallista, ettei tuon kaltaista fitnesspyörää ole automaattisesti myyty lukkopoljinten ja kenkien kanssa. Osoittaa lähinnä jotain myyjän ammattitaidosta tai tässä tapauksessa ammattitaidottomuudesta.

        Samoin ihmetyttää vähän muutenkin, että polkupyöriä myydään pokkana ilman tarvittavia varusteita. Tavallaan siinä huijataan ostajaa. Tiedetään tämän tulevan kohta hakemaan ne välttämättömät tarvikkeet.

        Pikkuisen joutuu ap:tä komppaamaan. Kun ostaa fitnedpyörän kuntoiluun ja tulee heti alkuun kyselemään mitä tarvikkeita kantsii ostaa, niin väkisinkin tulee mielikuva että myyjällä ollut vain kiire saada rahat pyörästä. Lukkopolkimia ei alkuun tarvitse, mutta mittari, varasisäri, paikkatarvikkeet, kunnolinen pumppu (ainakin käsipumppu) ja yleistuökalu opastusta tuommoisen hankinnan mukana olisi ollut ammattitaitoista myyntiä. Tässä olisi ollut ns. tuhannentaalan paikka lisämyynnille ja tulevien varusteiden myynnille.


      • Näin on!
        peräalkuinen kirjoitti:

        Pikkuisen joutuu ap:tä komppaamaan. Kun ostaa fitnedpyörän kuntoiluun ja tulee heti alkuun kyselemään mitä tarvikkeita kantsii ostaa, niin väkisinkin tulee mielikuva että myyjällä ollut vain kiire saada rahat pyörästä. Lukkopolkimia ei alkuun tarvitse, mutta mittari, varasisäri, paikkatarvikkeet, kunnolinen pumppu (ainakin käsipumppu) ja yleistuökalu opastusta tuommoisen hankinnan mukana olisi ollut ammattitaitoista myyntiä. Tässä olisi ollut ns. tuhannentaalan paikka lisämyynnille ja tulevien varusteiden myynnille.

        Jep. Olisi kiva tietää tuon "pyöräkaupan" nimi ja paikkakunta, jotta voi varoittaa muita. Yksi liike, joka ainakin myy paljon ja kusettaa surutta on Itiksen Intersport. Kannattaa kiertää pitkältä.


      • alkup.tuna
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Kaveri on pyöränsä ostanut, joten nyt täytyyy vain yrittää neuvoa eteenpäin. Jos siinä onnistutaan ja hän innostuu lajista, niin ensikesäksi pyörä saattaa vaihtua joko maantiepyörään tai maasturiin. Olen minäkin maksanut oppirahani aikoinaan. ;)

        Minusta on aika kummallista, ettei tuon kaltaista fitnesspyörää ole automaattisesti myyty lukkopoljinten ja kenkien kanssa. Osoittaa lähinnä jotain myyjän ammattitaidosta tai tässä tapauksessa ammattitaidottomuudesta.

        Samoin ihmetyttää vähän muutenkin, että polkupyöriä myydään pokkana ilman tarvittavia varusteita. Tavallaan siinä huijataan ostajaa. Tiedetään tämän tulevan kohta hakemaan ne välttämättömät tarvikkeet.

        No, hiukan realismia peliin. Uskallan väittää, että 90% tuon tasoisistakin hybrideistä menee ihan kevyeen peruskäyttöön, jossa ei lukkiksia, mittareita haluta.

        Toivotaan että kaveri innostuu. Eipähän tuo haittaa, vaikka polkis loppuelämänsä avopolkimilla ilman mittareita, parempi sekin kuin liikkumattomana. Pyöräilystä voi nauttia niin monella tavalla, hikilenkki ja suorituksen mittaaminen ei ole se ainoa tapa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        No, hiukan realismia peliin. Uskallan väittää, että 90% tuon tasoisistakin hybrideistä menee ihan kevyeen peruskäyttöön, jossa ei lukkiksia, mittareita haluta.

        Toivotaan että kaveri innostuu. Eipähän tuo haittaa, vaikka polkis loppuelämänsä avopolkimilla ilman mittareita, parempi sekin kuin liikkumattomana. Pyöräilystä voi nauttia niin monella tavalla, hikilenkki ja suorituksen mittaaminen ei ole se ainoa tapa.

        Kun asiakas kertoo hakevansa ensimmäistä lenkkipyörää, on myyjältä täydellistä ammattitaidottomuutta myydä pyörä ilman tarvikkeita. Lukkopolkimet ja kenhät ovat aivan keskeinen varuste niin maasto-, maantie- kuin fitnesspyörissä. Myyjä ei ole ymmärtänyt myymäänsä tuotetta.

        Pyörätyypistäkin voidaan tietysti keskustella, mutta se valinta on jo tehty. Toivottavasti tämä oli liikkeen paras vaihtoehto tähän tarkoitukseen.

        Kun vuosia sitten itse ostin ensimmäistä lenkkipyörää, myyjä käytti aikaa varmistaakseen että minulla on kaikki tarvittava. Hän kertoi, mitä tarvitsen ja miksi ne tarvitsen. Sain mittoihini sädetyn, luovutushuolletun lenkkipyörän kaikkine välttämättöminen tilpehööreineen. Sitä kutsutaan palveluksi!


      • alkup.tuna
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Kun asiakas kertoo hakevansa ensimmäistä lenkkipyörää, on myyjältä täydellistä ammattitaidottomuutta myydä pyörä ilman tarvikkeita. Lukkopolkimet ja kenhät ovat aivan keskeinen varuste niin maasto-, maantie- kuin fitnesspyörissä. Myyjä ei ole ymmärtänyt myymäänsä tuotetta.

        Pyörätyypistäkin voidaan tietysti keskustella, mutta se valinta on jo tehty. Toivottavasti tämä oli liikkeen paras vaihtoehto tähän tarkoitukseen.

        Kun vuosia sitten itse ostin ensimmäistä lenkkipyörää, myyjä käytti aikaa varmistaakseen että minulla on kaikki tarvittava. Hän kertoi, mitä tarvitsen ja miksi ne tarvitsen. Sain mittoihini sädetyn, luovutushuolletun lenkkipyörän kaikkine välttämättöminen tilpehööreineen. Sitä kutsutaan palveluksi!

        Noinhan se menee jos asiakkaalla selvä tarve. Luulempa että tässä tapauksessa on menty ostamaan pyörää, pitkän pyöräilytauon jälkeen. Emme tiedä mitä kaupanteossa on puhuttu/tehty, joten turha spekuloida. Voihan olla, että rahat ei vaan yksinkertaisesti ole riittäneet kaiken halutun/tarvittavan hankintaan kerralla ja on lähdetty liikkeelle pyörästä :-)

        "Kun asiakas kertoo hakevansa ensimmäistä lenkkipyörää"

        Mistä muuten tuon tiedon sait, oletko ollut yhteydessä ketjun aloittajaan palstan ulkopuolella?


      • koutsigou
        alkup.tuna kirjoitti:

        Noinhan se menee jos asiakkaalla selvä tarve. Luulempa että tässä tapauksessa on menty ostamaan pyörää, pitkän pyöräilytauon jälkeen. Emme tiedä mitä kaupanteossa on puhuttu/tehty, joten turha spekuloida. Voihan olla, että rahat ei vaan yksinkertaisesti ole riittäneet kaiken halutun/tarvittavan hankintaan kerralla ja on lähdetty liikkeelle pyörästä :-)

        "Kun asiakas kertoo hakevansa ensimmäistä lenkkipyörää"

        Mistä muuten tuon tiedon sait, oletko ollut yhteydessä ketjun aloittajaan palstan ulkopuolella?

        Aika hankalaa todellakin näiden juttujen perusteella ihmetellä mitä kauppatilanteessa on tapahtunut.

        "Lukkopolkimet ja kenhät ovat aivan keskeinen varuste niin maasto-, maantie- kuin fitnesspyörissä. Myyjä ei ole ymmärtänyt myymäänsä tuotetta."

        Noin perskutarallaa 95 prossaa tavan kuntoilijoista jotka ostaa fitnes-, maasto,- taihybridipyörän on täysin eri mieltä. Jäykkäpohjaisia kenkiä on muitakin kuin reikäpohjaiset pyöräilykengät eikä lukkopolkimet montaakaan kuntoilijaa kiinnosta. Todella harva ajattelee ruveta "pyöräiliäksi", tai edes rupeaa. Useimmille kun se fillari on kuntoiluväline siinä kuin rullaluistimet tai lenkkarit ja todella monelle se tulee edellämainittujen lisäksi ja muuhunkin ajeluun kun lenkkeilyyn.

        Itseasiassa jos uudessa tämänluokan fillarissa on lukkopolkimet paikallaan, niin ne 95 prossaa ostaa jonkin toisen pyörän ellei myyjä ehdi sanoa että nuo kyllä vaihdetaan ja niistä vähän hyvitetään. Jos myyjä alkaa oikein tuputtaa kenkiä, sukkahousuja ja lukkopolkimia, niin aika moni menee toiseen liikkeeseen ja sanoo kavereilleen, ettei siihen sukkahousukauppaan normaalin heteron kannata jalallaan astua.

        Koitappa siinä sitten pakkomyydä lukkopolkimia ja pyöräilykenkiä.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        koutsigou kirjoitti:

        Aika hankalaa todellakin näiden juttujen perusteella ihmetellä mitä kauppatilanteessa on tapahtunut.

        "Lukkopolkimet ja kenhät ovat aivan keskeinen varuste niin maasto-, maantie- kuin fitnesspyörissä. Myyjä ei ole ymmärtänyt myymäänsä tuotetta."

        Noin perskutarallaa 95 prossaa tavan kuntoilijoista jotka ostaa fitnes-, maasto,- taihybridipyörän on täysin eri mieltä. Jäykkäpohjaisia kenkiä on muitakin kuin reikäpohjaiset pyöräilykengät eikä lukkopolkimet montaakaan kuntoilijaa kiinnosta. Todella harva ajattelee ruveta "pyöräiliäksi", tai edes rupeaa. Useimmille kun se fillari on kuntoiluväline siinä kuin rullaluistimet tai lenkkarit ja todella monelle se tulee edellämainittujen lisäksi ja muuhunkin ajeluun kun lenkkeilyyn.

        Itseasiassa jos uudessa tämänluokan fillarissa on lukkopolkimet paikallaan, niin ne 95 prossaa ostaa jonkin toisen pyörän ellei myyjä ehdi sanoa että nuo kyllä vaihdetaan ja niistä vähän hyvitetään. Jos myyjä alkaa oikein tuputtaa kenkiä, sukkahousuja ja lukkopolkimia, niin aika moni menee toiseen liikkeeseen ja sanoo kavereilleen, ettei siihen sukkahousukauppaan normaalin heteron kannata jalallaan astua.

        Koitappa siinä sitten pakkomyydä lukkopolkimia ja pyöräilykenkiä.

        Sitä sanotaan palveluksi, kun myyjä viitsii panostaa asiakkaaseen ja kertoa ihan perus asioita. Poljetko itse lenkkareilla? Jos poljet, niin 1) nykyiset mielipiteesi voi jättää omaan arvoonsa, 2) sinuakin on pyöräkauppias huijannut ja 3) sinulla on paljon oppimista.

        Jos lenkkipyörä myydään mainitsematta mitä varusteita sen kanssa kannattaa käyttää, on siinä pahasti kusetuksen maku. Kannattaa mennä seuraavaan kauppaan.


      • Kyllä,oui,yes
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Sitä sanotaan palveluksi, kun myyjä viitsii panostaa asiakkaaseen ja kertoa ihan perus asioita. Poljetko itse lenkkareilla? Jos poljet, niin 1) nykyiset mielipiteesi voi jättää omaan arvoonsa, 2) sinuakin on pyöräkauppias huijannut ja 3) sinulla on paljon oppimista.

        Jos lenkkipyörä myydään mainitsematta mitä varusteita sen kanssa kannattaa käyttää, on siinä pahasti kusetuksen maku. Kannattaa mennä seuraavaan kauppaan.

        Täsmennäppä tuota kusetus termiä. Ap. on mennyt kauppaan ostamaan polkupyörää ja hänelle on sellainen myyty. Missä vaiheessa tapahtui kusetus??


      • Kyllä,oui,yes
        Kyllä,oui,yes kirjoitti:

        Täsmennäppä tuota kusetus termiä. Ap. on mennyt kauppaan ostamaan polkupyörää ja hänelle on sellainen myyty. Missä vaiheessa tapahtui kusetus??

        Itseasiassa ap. ei edes kerro ostaneensa kaupasta. Hommata voi kaverilta, netistä jne.


      • koutsigou
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Sitä sanotaan palveluksi, kun myyjä viitsii panostaa asiakkaaseen ja kertoa ihan perus asioita. Poljetko itse lenkkareilla? Jos poljet, niin 1) nykyiset mielipiteesi voi jättää omaan arvoonsa, 2) sinuakin on pyöräkauppias huijannut ja 3) sinulla on paljon oppimista.

        Jos lenkkipyörä myydään mainitsematta mitä varusteita sen kanssa kannattaa käyttää, on siinä pahasti kusetuksen maku. Kannattaa mennä seuraavaan kauppaan.

        Kuten sanoin: On vaikea nettikeskustelun perusteella sanoa mitä kauppatilanteessa on tapahtunut/keskusteltu. Kun pyöräkuume on kova, niin kaikenlainen opastus ja varusteista kertominen menee helposti ohi korvien.

        "Poljetko itse lenkkareilla? Jos poljet, niin 1) nykyiset mielipiteesi voi jättää omaan arvoonsa, 2) sinuakin on pyöräkauppias huijannut ja 3) sinulla on paljon oppimista."

        Tottakai poljen lenkkareilla jos tilanne sitä vaatii. Poljen myös pyöräilykenkillä, vaelluskengillä, puukengillä, crokseilla ja jopa hiihtomonoilla. Riippuu ihan tilanteesta. Missä vaiheessa minua on siis kusetettu?


      • peräalkuinen
        koutsigou kirjoitti:

        Kuten sanoin: On vaikea nettikeskustelun perusteella sanoa mitä kauppatilanteessa on tapahtunut/keskusteltu. Kun pyöräkuume on kova, niin kaikenlainen opastus ja varusteista kertominen menee helposti ohi korvien.

        "Poljetko itse lenkkareilla? Jos poljet, niin 1) nykyiset mielipiteesi voi jättää omaan arvoonsa, 2) sinuakin on pyöräkauppias huijannut ja 3) sinulla on paljon oppimista."

        Tottakai poljen lenkkareilla jos tilanne sitä vaatii. Poljen myös pyöräilykenkillä, vaelluskengillä, puukengillä, crokseilla ja jopa hiihtomonoilla. Riippuu ihan tilanteesta. Missä vaiheessa minua on siis kusetettu?

        Noo. Eihän sitä todellakaan voi sanoa tän perusteella. Mutta sanotaan nyt, että paikkaustarvikkeet, varasisäri, vähintään käsipumppu, juomapullo/reppu ja hyvä yleistyökalu on ne välttämättömimmät hankinnat jos meinaa vähänkään pitempää lenkkiä ajaa eikä kehtaa soittaa isiä hakemaan autolla jokaisen pienen vastoinkäymiset vuoksi.

        Lukkopolkimet on hyvät muttei välttämättömät. Pyöräilykengät on välttämättömät jos laittaa lukkopolkimet. Häkkien tai avopolkimien kanssa käy kaikki peruslenkkaria jäykempipohjaiset kengät.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        peräalkuinen kirjoitti:

        Noo. Eihän sitä todellakaan voi sanoa tän perusteella. Mutta sanotaan nyt, että paikkaustarvikkeet, varasisäri, vähintään käsipumppu, juomapullo/reppu ja hyvä yleistyökalu on ne välttämättömimmät hankinnat jos meinaa vähänkään pitempää lenkkiä ajaa eikä kehtaa soittaa isiä hakemaan autolla jokaisen pienen vastoinkäymiset vuoksi.

        Lukkopolkimet on hyvät muttei välttämättömät. Pyöräilykengät on välttämättömät jos laittaa lukkopolkimet. Häkkien tai avopolkimien kanssa käy kaikki peruslenkkaria jäykempipohjaiset kengät.

        Lenkkeily ilman Lukkiksia saattaa päättyä kovin lyhyesti. Polkimen survominen vs. pyöritysliike voi rikkoa paikat hyvin nopeasti. Tämän takia ammattitaitoinen pyöräkauppias myy aina fitness-, maantie- ja maastopyörän kanssa lukkopolkimet ja niihin sopivat kengät. Tiedän tuon - valitettavasti.


    • koutsigou

      Mun mielestä kannattaisi putsata ketjut ja rattaat säilytysravasta ja laittaa ketjuihin unnollista rasvaa. Sen jälkeen vaan ajamaan. Ajaessa sitten huomaa mitä kannattaisi alkaa duunaamaan:
      - satula / Ajohousut?
      - lukkopolkimet?
      - Mittari7mittarit?
      - Olutpullonpidike?
      - jne jne..

      Eli siellä lenkillä ne ideat ja priorisointijärjestys niiden hankinnalle selkiää. Useimmille tuo satula ja/tai ajohousut ja nousukahvat menee listassa aika kärkeen. Jos on huono tuuri ja asustaa pääkaupunkiseudulla, niin voi rengastus vaihtua aika äkkiä huonommin kulkevaan, mutta ehjänä pysyvään, mutta pitkälle pötkii myös pistosuijanauhalla. Seuraavana lukkopedaalit, mittari jne..

      • sheldon-siteeraaja

        "Mun mielestä kannattaisi putsata ketjut ja rattaat säilytysravasta ja laittaa ketjuihin unnollista rasvaa."

        Sheldon-vainaa on kanssasi eri mieltä:

        "... This factory lube is superior to any lube that you can apply after the fact.

        Some people make the bad mistake of deliberately removing this superior lubricant. Don't do this! ..."

        http://sheldonbrown.com/chains.html#factory


      • koutsigou
        sheldon-siteeraaja kirjoitti:

        "Mun mielestä kannattaisi putsata ketjut ja rattaat säilytysravasta ja laittaa ketjuihin unnollista rasvaa."

        Sheldon-vainaa on kanssasi eri mieltä:

        "... This factory lube is superior to any lube that you can apply after the fact.

        Some people make the bad mistake of deliberately removing this superior lubricant. Don't do this! ..."

        http://sheldonbrown.com/chains.html#factory

        "Sheldon-vainaa on kanssasi eri mieltä"

        Olkoot vain. Siitä ei kuitenkaan pääse mihkään, että ne tehdasrasvat imee itteensä kaiken hiekan ja paskan mitä lenkin varrelta löytää eikä se tee hyvää voimansiirrolle.


      • Lisärasvaus ratkaise
        koutsigou kirjoitti:

        "Sheldon-vainaa on kanssasi eri mieltä"

        Olkoot vain. Siitä ei kuitenkaan pääse mihkään, että ne tehdasrasvat imee itteensä kaiken hiekan ja paskan mitä lenkin varrelta löytää eikä se tee hyvää voimansiirrolle.

        Se ongelma tulee tuossa vasta uudelleen rasvauksen aikana. Itsestään siitä pinnasta pöly ei mene ketjun sisään. Jos uudella rasvauskerralla ei putsaa pinnasta vanhaa hiekkapölyä pois, niin silloin se voi kulkeutua sisälle.

        Sanoisin, että uudelleen rasvauksen tekeminen on olennaista. Silloin ei taida vanhalla rasvaustavalla olla väliä, kun kaikki lika on muutenkin tarkoitus saada pois.


      • sheldon-siteeraaja
        koutsigou kirjoitti:

        "Sheldon-vainaa on kanssasi eri mieltä"

        Olkoot vain. Siitä ei kuitenkaan pääse mihkään, että ne tehdasrasvat imee itteensä kaiken hiekan ja paskan mitä lenkin varrelta löytää eikä se tee hyvää voimansiirrolle.

        Voihan siitä rätillä pyyhkäistä mahdolliset ylimääräiset voiteluaineet päältä pois, niin lika ei tartu.

        Rasva voitelee paremmin ketjun sisällä kuin suihkutettavat voiteluaineet ja pysyy siellä kauemmin. Valitettavasti rasvaa ei voi laittaa ketjun sisälle muuten kuin tehtaalla, siinä vaiheessa kun ketju on vielä palasina. Jälkikäteen voideltaessa on pakko käyttää ohuempaa öljyä, jotta se tunkeutuisi ketjun sisälle.


      • 55555555555555555555
        sheldon-siteeraaja kirjoitti:

        Voihan siitä rätillä pyyhkäistä mahdolliset ylimääräiset voiteluaineet päältä pois, niin lika ei tartu.

        Rasva voitelee paremmin ketjun sisällä kuin suihkutettavat voiteluaineet ja pysyy siellä kauemmin. Valitettavasti rasvaa ei voi laittaa ketjun sisälle muuten kuin tehtaalla, siinä vaiheessa kun ketju on vielä palasina. Jälkikäteen voideltaessa on pakko käyttää ohuempaa öljyä, jotta se tunkeutuisi ketjun sisälle.

        Luulisin, että on mahdollista lämmittää jotain rasvaa niin, että se notkistuu nestemäiseksi ja sitten upottaa ketju siihen. Se on kylläkin ”vähän” vaivalloista.


      • koutsigou
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Luulisin, että on mahdollista lämmittää jotain rasvaa niin, että se notkistuu nestemäiseksi ja sitten upottaa ketju siihen. Se on kylläkin ”vähän” vaivalloista.

        "Voihan siitä rätillä pyyhkäistä mahdolliset ylimääräiset voiteluaineet päältä pois, niin lika ei tartu."

        Ja kun ne on putsattu, niin tikka öljyä päälle. Se lika joka ketjuun tarttuu sotkee koko voimansiirron. Loppupeleissä pääsee helpommalla kun tyytyy putsaamaan ja öljyämään pikkuisen tiheämmin ketjuja, sillä silloin pääsee helpommalla rattaiden ja kissojen kanssa. Minä suosin "kahden ketjun taktiikkaa". Eli aina on yhdet takuulla puhtaat ja kuivat ketjut.


    • Yksinkertaista!

      Ei muuta kuin lukkikset, kengät ja kovaa ajoa!

    • aloittelijafelt

      Kiitti hyvistä vastauksista. Lukkopolkimet nyt ainakin hankin ja kengät. Sit toi kadenssi juttu kiinnostaa pitää oikee ottaa selvää mikä hommeli se on. Musta tulee viel oikee himo pyöräilijä ku ainakin nyt tuntuu pyöräily pirun kivalta=)

      • Juha H

        Kadenssin laskeminen ilman mittaria ei vaadi paljoa. Tarvitaan kello ja lasketaan esim 10s aikana poljin kierrokset. 15 kierrosta sinä aikana tarkoittaa 90rpm. Voi sitä täyden minuutinkin ajan laskea, mutta tuolla pääsee riittävään tarkkuuteen. Loput on siihen sopivaan rytmiin tottumista.

        Jos laittaa kadenssin näyttävän mittarin, niin ei ole tuota laskemistakaan. Mittari ei ole välttämätön apuväline, vaikka tekee kadenssin seuraamisen helpommaksi.

        Jos on kiinnostunut pelkästä kadenssista, niin voi sen puolaan menevän magneetin laittaa kampeen ja anturin myös sinne lähelle... Ihan perusmittarinkin saa näyttämään kadenssin kun laittaa virtuaalisen kehän pituudeksi 1,667m. Jos mittari näyttää nopeutta 9,0 km/h, niin kadenssi on 90. Samoin 8,2km/h näyttämällä kadenssi 82. Todellinen nopeus on sitten jotain muuta.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Juha H kirjoitti:

        Kadenssin laskeminen ilman mittaria ei vaadi paljoa. Tarvitaan kello ja lasketaan esim 10s aikana poljin kierrokset. 15 kierrosta sinä aikana tarkoittaa 90rpm. Voi sitä täyden minuutinkin ajan laskea, mutta tuolla pääsee riittävään tarkkuuteen. Loput on siihen sopivaan rytmiin tottumista.

        Jos laittaa kadenssin näyttävän mittarin, niin ei ole tuota laskemistakaan. Mittari ei ole välttämätön apuväline, vaikka tekee kadenssin seuraamisen helpommaksi.

        Jos on kiinnostunut pelkästä kadenssista, niin voi sen puolaan menevän magneetin laittaa kampeen ja anturin myös sinne lähelle... Ihan perusmittarinkin saa näyttämään kadenssin kun laittaa virtuaalisen kehän pituudeksi 1,667m. Jos mittari näyttää nopeutta 9,0 km/h, niin kadenssi on 90. Samoin 8,2km/h näyttämällä kadenssi 82. Todellinen nopeus on sitten jotain muuta.

        Kadenssi on aloittelevalle pyöräilijälle tärkein tieto. Moni haluaa kuitenkin seurata myös syketietoa. Pari vuotta sitten Polarin CS200 cad oli edullisin tapa saada molemmat. Nykyään kannattaa ottaa selvää myös mitä podeja on saatavissa omaan puhelimeen.


      • Alkup. Maantiepyöräi

        Tämäkin keskustelu tuntuu menevän saivarteluksi yksityiskohdista. Sinulla on kuitenkin alla pyörä, jolla voi oikeasti kokeilla miltä ajaminen tuntuu. Kesän jälkeen tiedät, mitä pyörältäsi oikeasti haluat vai riittääkö tämä Felt.

        Felt ei välttlämättä ole huono ostos, vaikka päätyisitkin ostamaan maantiepyörän ensi kesäksi. Se sopii kevään ja syksyn huonoille keleille senkin jälkeen.

        Nyt kannattaa kartuttaa tietoa, ettei käy niin että liian nopealla kilometrien nostolla paukautat paikat rikki. Varsinkin kun aloitet ilman lukkiksia, on riski ilmeinen. Lukkopolkimet ja pyöritystekniikka kuntoon, niin kroppa ei hajoa!

        Hauskoja kilometrejä kesällä! Laita tavoitteeksi joku loppukesän kuntoajo (Mylly, TdH, Botnia jne), niin on helpompi motivoida itseään.


    • Börje 321

      Nyt tuntuu taas jollain unohtuvan se että kun perusjamppa tulee ostamaan sitä fillaria niin eipä moni siinä raaski enää kalliita varusteita hankkia. Pyörä on "kallis" kuitenkin heidän mielessään jos se maksaa muutamaa satasta enemmän. Ehdotappa siinä lukkopolkimia kun asiakas kokee tuon "ammattilaisten varusteina". Hyvä ettei pyörä jää ostamatta sen takia, jos tiputa pyörän hinnasta 10% ja laita siihen hintaan kiinteitä lokareita ja lukkoa. Toki tuossa vaiheessa on helppo pohjustaa asiaa, jotta nämä seikat jäävät asiakkaan mieleen ja hän saattaakin tulla seuraavana palkkapäivä katsomoon lukkopolkimia ja kenkiä.

      Täällä tuntuu olevan yksi henkilö kenen kanssa tästä saa jatkuvasti vääntää ja sanon tämän jällleen kerran vielä selkeemmin. Käy siellä tiskin takana koittamassa myydä tavalliselle kuluttajalle cyclocrossaria ja lukkopolkimia kun hän tulee hakeen 3-vaihteista mummopyörää.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Kyse on myyjän ammattitaidosta. Jos ei osaa, niin ei osaa. Tulee kyetä selittämään lyhyessä ajassa asiakkaalle kokonaisuus, johon kuuluu pyörän lisäksi tarvikkeet ja paljon tietoa sekä liikunnasta yleisesti, pyöräilystä liikuntamuotona että polkupyörän tekniikasta. Jos ei ammattitaito riitä, ei sama asiakas tule uudestaan. Hän ei saa pyöräilystä sitä elämystä, joka vie eteenpäin.

        Hyvä testi myyjälle on kysyä lenkkipyörää:

        1) Jos myyjä tarjoaa hybridiä, kannattaa saman tien kiittää ja lähteä eteenpäin.

        2) Toinen varmistettava asia on koko. Kannattaa ennakkoon katsella kokoja laskureilla niin, ettei ihan mikä tahansa mene läpi.

        3) Kolmas silmiinpistävä virhe, jonka pitää laittaa hälytyskellot soimaan, on myyjän kyky kartoittaa asiakkaan tarve varusteille: kypärä, lukkopolkimet, kengät, housut, hanskat, pullotelineet, työkalut jne.

        Ps. Lenkipyörällä ja mummopyörällä on vissi ero, jonka minäkin ymmärrän. Mummopyörän (tai hybridin) myynti lenkkipyöräksi on kusetusta.


      • Sydneyshel
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Kyse on myyjän ammattitaidosta. Jos ei osaa, niin ei osaa. Tulee kyetä selittämään lyhyessä ajassa asiakkaalle kokonaisuus, johon kuuluu pyörän lisäksi tarvikkeet ja paljon tietoa sekä liikunnasta yleisesti, pyöräilystä liikuntamuotona että polkupyörän tekniikasta. Jos ei ammattitaito riitä, ei sama asiakas tule uudestaan. Hän ei saa pyöräilystä sitä elämystä, joka vie eteenpäin.

        Hyvä testi myyjälle on kysyä lenkkipyörää:

        1) Jos myyjä tarjoaa hybridiä, kannattaa saman tien kiittää ja lähteä eteenpäin.

        2) Toinen varmistettava asia on koko. Kannattaa ennakkoon katsella kokoja laskureilla niin, ettei ihan mikä tahansa mene läpi.

        3) Kolmas silmiinpistävä virhe, jonka pitää laittaa hälytyskellot soimaan, on myyjän kyky kartoittaa asiakkaan tarve varusteille: kypärä, lukkopolkimet, kengät, housut, hanskat, pullotelineet, työkalut jne.

        Ps. Lenkipyörällä ja mummopyörällä on vissi ero, jonka minäkin ymmärrän. Mummopyörän (tai hybridin) myynti lenkkipyöräksi on kusetusta.

        Miksi kaikkien pitäisi ajaa maantiepyörällä, pyöräilyvaatteissa ja lukkopolkimilla? MIKSI?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Sydneyshel kirjoitti:

        Miksi kaikkien pitäisi ajaa maantiepyörällä, pyöräilyvaatteissa ja lukkopolkimilla? MIKSI?

        Ei kaikkin tarvits ajaa maantiepyörällä. Maastopyörä tai nojakki ovat ihan hyviä vaihtoehtoja lenkkipyöräksi. ;)

        Liikuntaa kannattaa harrastaa mukavissa vaatteissa. Sen takia kannattaa perusjutut hankkia heti (maantielle):
        - Pyöräilyhousut ovat mukavan liikunnan perusta.
        - Hanskat ovat turvallisuusvaruste, kuitenkin joskus vetää turvalleen.
        - Pyöräilypaita alkaakin sitten olla jo järkeviä, ei ihan pakollinen. Se on kuitenkin käytännöllisin vaihtoehto selkätaskuineen.

        Vähänkin enemmän maantiellä pyöräilevä ostaa käytännössä lisäksi:
        - sadetakin
        - tuuliliivin ja
        - irtohihat ja -lahkeet.

        Käytännössä lyhyitä pyöräilyhousuja tarvitsee kaksi paria (kuivuvat hitaasti) ja syksyllä sekä keväällä tarvitsee sekä housuista että paidasta pitkät versiot. Talvipyöräily on sitten oma lukunsa.


      • Sama mies
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Ei kaikkin tarvits ajaa maantiepyörällä. Maastopyörä tai nojakki ovat ihan hyviä vaihtoehtoja lenkkipyöräksi. ;)

        Liikuntaa kannattaa harrastaa mukavissa vaatteissa. Sen takia kannattaa perusjutut hankkia heti (maantielle):
        - Pyöräilyhousut ovat mukavan liikunnan perusta.
        - Hanskat ovat turvallisuusvaruste, kuitenkin joskus vetää turvalleen.
        - Pyöräilypaita alkaakin sitten olla jo järkeviä, ei ihan pakollinen. Se on kuitenkin käytännöllisin vaihtoehto selkätaskuineen.

        Vähänkin enemmän maantiellä pyöräilevä ostaa käytännössä lisäksi:
        - sadetakin
        - tuuliliivin ja
        - irtohihat ja -lahkeet.

        Käytännössä lyhyitä pyöräilyhousuja tarvitsee kaksi paria (kuivuvat hitaasti) ja syksyllä sekä keväällä tarvitsee sekä housuista että paidasta pitkät versiot. Talvipyöräily on sitten oma lukunsa.

        Niin ja lukkopolkimilla ei aloittelija riko paikkoja niin helposti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1906
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1349
    Aihe