Kyllästynyt ja pettynyt mieheen

Pettynyt vaimo

Olemme 5 vuotta yhdessä ollut pari, niistä vuosi naimisissa. Meillä on kaksi lasta, 3v ja 6kk. Suhteemme on täysin tunteeton ja kylmä. Elämme vaan saman katon alla. Hellyyttä tai oikein mitään muutakaan suhteessa ei ole. Minä yritän välillä silitellä ohimennen, istua kainalossa ja antaa hellyyttä. Mutta mieheni ei tee sitä koskaan, enkä minäkään enää jaksa. Seksiä harrastamme todella harvoin ja silloin kun sitä on niin se on hyvin "kylmää"...en edes suukkoa saa tai mitään kosketusta ennen yhdyntään tai sen aikana. Mies kuvitelee että heti kun hän haluaa niin pitäisi olla valmis. Itse yhdyntä on nopeasti ohi ja siitä kiireesti pesulle, ei huomioo tai mitään nättiä. Kotona kaikki saan minä huolehtia yksin, kodin ja lapset. Jos joskus minulla on menoja niin mies kyllä tasan tarkkaan ottaa heti ajan takaisin minkä hän on lasten kanssa ollut, ei osallistu mihinkään kun vaan pyytämällä. Jotenkiin tuntuu kaikki niin kurjalle ja on niin häksikäytetty olo. Mies on tyytyväinen kun en valita mistään ja teen kaiken mukisematta. Jos joskus meidän suhteesta otan puheen tai kerron pahasta olostani niin hän ohittaa sen nopeasti, joko vähättelee tai sitten raivostuu suuresti ja häviää paikalta. Että tälläistä. Nyt pohdin tosiaan, että täytyykö minun tälläisessä suhteessa vaan lasteni takia olla. Tosin sekin jos ero tulisi niin olisi hirveää ja mieheni tekisi olostani tosi vaikean. Hänelle on tärkeää että kulissit on kunnossa. Mitä muut ihmiset ajattelee on todella tärkeää, mutta oman vaimon olo ei.

Tälläisiä ajatuksia, mitä ihmettä tekisin? Auttaisiko parisuhdeterapia? Vai olisiko itse vaan yritettävä jaksaa, antaa huomioo, jospa se jossakin vaiheessa hyvä tulisi takaisin.

15

2683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17 + 20

No, itse aiheutat osan ongelmistasi: "ei osallistu mihinkään kun vaan pyytämällä".

Mikset siis pyytäisi? Nyt synkistelet, kun olet kotiorja, mutta rupeapa kodin työnjohtajaksi. Mieskin saattaisi olla tyytyväinen, kun työnjako on selvä. Sinä vastaat asioista, mies tekee työtä käskettyä.

"Mies on tyytyväinen kun en valita mistään ja teen kaiken mukisematta. Jos joskus meidän suhteesta otan puheen tai kerron pahasta olostani niin hän ohittaa sen nopeasti, joko vähättelee tai sitten raivostuu suuresti ja häviää paikalta."

Outo selostus. Et mukise mutta kuitenkin mukiset, jolloin mies raivostuu suuresti.

Joko olet aikoinaan rakastunut täydelliseen ääliöon tai sitten sinulla on kommunikointiongelma. Ehkä sinun pitäisi opetella mukisemaan ymmärrettävästi ja rakentavasti. Väärin on esimerkiksi: "Miksi aina minun pitää pestä pyykit?" Oikein on esimerkiksi: "Erottelisitko pyykkikasasta pinoon tummat pyykit." Ja jälkeenpäin kerrot kärsivällisesti, miksi se ja se vaate ei kuulu tummien pinoon.

Mitä miehesi kylmyyteen tulee, sitä on vaikea ratkoa. Perhe-elämä tekee sen monille miehille. Niin kauan kuin hän osallistuu perheen elämään rakentavasti, teidän pitäisi mielestäni pitää perhe kasassa. Vastaavasti sinunkin pitäisi nyt herätä huomaamaan, että lasten tultua sinä et ole enää oman elämäsi keskus.

• Pettynyt Vaimo

Niinhän se varmaan on, että itse ongelman aiheutankin. Mutta tuntuu tosi hölmölle koko ajan vaatia aikusta miestä tekemään asioita...vaihdatko vaipan, puetko yöpuvun, teetkö lapselle pesut, syötätkö yms. Eikö tosiaan mies itse tälläisiä huomaa kun vierestä kuitenkin koko ajan seuraa mitä minä teen. Ei tuo käskyttäminen ole ihan minun juttu, mutta täytyy yrittää :)

Mukisemalla tarkoitin että mies on tyytyväinen kun olen vaan "hiljaa", teen hommat enkä valita. Jos jostakin valitan tai sanon niin suuttuu. Eikö omasta pahasta olosta voi sanoa mitään suhteessa....

Ja mitä oman elämän keskuksena olemiseen tulee, niin sitä en todellakaan halua. Eikö äidiksi tulon jälkeen naisella ole oikeutta saada mieheltään hellyyttä ja apua kotiaskareissa yms.

Kiitos kun vastasit ja sait miettimään asioita toiselta kantilta :)

• 17 + 20
        Pettynyt Vaimo kirjoitti:

Niinhän se varmaan on, että itse ongelman aiheutankin. Mutta tuntuu tosi hölmölle koko ajan vaatia aikusta miestä tekemään asioita...vaihdatko vaipan, puetko yöpuvun, teetkö lapselle pesut, syötätkö yms. Eikö tosiaan mies itse tälläisiä huomaa kun vierestä kuitenkin koko ajan seuraa mitä minä teen. Ei tuo käskyttäminen ole ihan minun juttu, mutta täytyy yrittää :)

Mukisemalla tarkoitin että mies on tyytyväinen kun olen vaan "hiljaa", teen hommat enkä valita. Jos jostakin valitan tai sanon niin suuttuu. Eikö omasta pahasta olosta voi sanoa mitään suhteessa....

Ja mitä oman elämän keskuksena olemiseen tulee, niin sitä en todellakaan halua. Eikö äidiksi tulon jälkeen naisella ole oikeutta saada mieheltään hellyyttä ja apua kotiaskareissa yms.

"Eikö tosiaan mies itse tälläisiä huomaa"

Ei.

• Erilailla oikein
        Pettynyt Vaimo kirjoitti:

Annatko miehesi tehdä asiat niinkuin hän itse haluaa, vai neuvotko mielelläsi, miten ne sinun mielestäsi tulisi tehdä? Nimittäin, meillä oli vähän aikaa lapsen syntymän jälkeen sellainen tilanne, että vaimoni mielestä olin menettänyt täysin kykyni tehdä yhtään mitään oikein. Aivan kaikesta tuli valitusta, ja siis nimenomaan siitä, miten vaikka tiskasin, siivosin tai tein ruokaa. Yritin aika pitkään puhua siitä, että en nyt kuitenkaan ole isäksi tulemisen myötä menettänyt ajattelukykyäni, mutta tilanne vaan jatkui.

Arvaapa, motivoiko se tekemään yhtään mitään? Tekikö mieli tarttua imuriin ja imuroida eteisen lattialta hiekkaa, jos oli satavarma se, että saan heti kuulla tekeväni sen väärin?

Kun puhe ei auttanut, niin heittäydyin täysin sohvaperunaksi. Istuin sohvalla ja katsoin televisiota, kunnes käsky kävi tehdä jotain. Silloin pyysi aina ensimmäiseksi toimintaohjeet, että miten pitää tehdä. Tietenkään vaimo ei tästä tykännyt. Tein sitten lopulta selväksi, että tilanteesta on kaksi tietä ulos: joko vaimo alkaa luottaa siihen, että ihan oikeasti osaan toimia kuin aikuinen ihminen ilman jatkuvaa neuvomista, tai sitten siirryn siivoamaan ja tiskaamaan väärin omaa poikamiesboksiani.

Vaimo valitsi yhteisen tien, jossa minulla on kyky ajatella ja toimia. Myöhemmin sanoi, ettei yhtään huomannut omaa käytöstään, eikä tehnyt niin kiusatakseen tai epäluottamusta osoittaakseen. Olisikohan hoivavietti mennyt yli, mene tai tiedä. Meidän tilanteemme siis raukesi hyvin.

En tietenkään tilannettanne tunne, joten en tiedä, onko se samanlainen. Mutta ehkä kannattaa käydä se mielessäsi läpi, jos vaikka jotain yhteisiä tekijöitä löytyisi. Harva mies lopettaa kotitöiden teon ilman syytä.

• mk

Yksi hyvä tapa on että varappa viikon loma johonkin ja jätä lapset miehelle niin oppii kantapään kautta miten paljon on hommia kodin ja lasten kanssa että silleen. Rupea vaatimaan mieheltäsi kaikkea ja sano että et ole mikään piika vaan vaimo ja lopetappa pyykin pesut ja muut jutut ja laita se mies tekemään ja kun kysyy miksi ei ole puhtaita vaatteita niin toteat vain että et ole tainnut itse tehdä niiden eteen mitään. Hommaa itsellesi harrastus mikä vie vaikka 3 iltana 2-3 tuntia ja mies on lasten kanssa. Mies on lasten isä eikä mikään lasten hoitaja että silleen. Itse miehnä olin vuoden lapsen kanssa kotona ennen kuin -90 luvun laman jälkeen töistä löyty ja kivaa oli. Kulissien takia ei elämäänsä kannata pilata ja etkö huomannut ennen naimisiin menoa että miehsi etsii piikaa eikä naista itselleen.

• Pettynyt vaimo

Tuota reissu asiaa olen joskus miettinyt itsekkin, mutta en pysty lapsista olemaan niin pitkään erossa. Ja mieheni menisi lasten kanssa kuitenkin äitinsä luokse, koska tarvitsisi apua. Mutta varmaan parikin päivää voisi aukaista mieheni silmät, tai sitten ei...kotona odottaisi vaan äkäinen ja ilkeä mies ja kauhea sotku. Mutta eipähän sitä tiedä ennen kun kokelisi.
        Harrastus minun pitäisi todella hankkia, olisi aikaa itselle ja tekisi muutenkin hyvää :)

Mieheni oli suhteen alussa kova tekemään ruokaa ja siivosikin. Mutta nykyään ei kyllä osallistu mihinkää. Saattaa tosin ajatella että kun minä olen kotona niin minun täytyy tehdä kaikki.

Kiitos vastauksestasi :)

• EIIA

Olen tullut siihen tulokseen että nämä miehet pidemmän päälle ovat hyväksi käyttäjiä. Olemme olleet suhteessa yli kymmenen vuotta, alkuaika oli ihan yes, kunnes mies alkoi käyttäytyä kovin itsekkäästi, nukkuu yksin ja valittaa ja odottaa koska ruoka on valmiina. Osaa ottaa myös huomioon omalla tavallaan. Olen päättänyt erota tästä kuivasta suhteesta.

• hankalaa

Onko mies ollut aina kylmä ja välinpitämätön vai onko hän muuttunut liiton aikana? Ilmeisesti on muuttunutkin, koska et kai olisi mennyt tuollaisen miehen kanssa naimisiin. Hän ei myöskään halua puhua suhteenne ongelmista. Kummallista. Aivan kuin hänellä olisi isoja ongelmia. Voitteko yleensä jutella arjen asioista? Voisiko miestä huolettaa jotkin asiat? Jos kulissien pito on tärkeää, hänen on ehkä vaikeaa kertoa edes sinulle, mikä painaa mieltä.

Kulissiliittoon ei pidä jäädä. Kirjoitit, että erotilanteessa miehesi heittäytyisi hankalaksi. Mitä se tarkoittaa? Voisiko hän olla väkivaltainen?

• Pettynyt vaimo

Ei hän aina ole tälläinen ollut, muuttunut siis lasten tulon myötä. Tuo ongelmista puhumattomuus mietityttää minuakin, on kuin punainen vaate jos jostain yritän puhua tai kertoa pahasta olostani. Epäilen että edellisissä suhteissa on saattanut sattua jotain tms. Mutta kun ei hän puhu.

Ero jos tulisi niinhän kiristäisi lapsilla ja kaikella mahdollisella. Olisi niin ilkeä kun olla voi. On hän töninyt minua ja kerran kuristanut. Tiedän että suhteesta olisi pitänyt jo tajuta silloin lähteä, mutta meidän ensimmäinen lapsi oli silloin ihan vauva. Eroa suunnittelin, mutta hän sai vakuutettua minut että ei koskaan enää tee niin. Ja nyt mitään sellaista ei ole tapahtunut, onneksi.

Kiitos vastauksestasi :) Jospa tämä tästä jotenkin selkiytyisi, suuntaan tai toiseen.

• 17 + 20
        Pettynyt vaimo kirjoitti:

Ei hän aina ole tälläinen ollut, muuttunut siis lasten tulon myötä. Tuo ongelmista puhumattomuus mietityttää minuakin, on kuin punainen vaate jos jostain yritän puhua tai kertoa pahasta olostani. Epäilen että edellisissä suhteissa on saattanut sattua jotain tms. Mutta kun ei hän puhu.

Ero jos tulisi niinhän kiristäisi lapsilla ja kaikella mahdollisella. Olisi niin ilkeä kun olla voi. On hän töninyt minua ja kerran kuristanut. Tiedän että suhteesta olisi pitänyt jo tajuta silloin lähteä, mutta meidän ensimmäinen lapsi oli silloin ihan vauva. Eroa suunnittelin, mutta hän sai vakuutettua minut että ei koskaan enää tee niin. Ja nyt mitään sellaista ei ole tapahtunut, onneksi.

Kiitos vastauksestasi :) Jospa tämä tästä jotenkin selkiytyisi, suuntaan tai toiseen.

"On hän töninyt minua ja kerran kuristanut."

No nyt se tuli esiin!

Siinä olisi pitänyt viheltää peli poikki. Jos kaikki olisi hienosti, niin ehkä oikea parannus olisi tapahtunut, mutta:

"Ero jos tulisi niinhän kiristäisi lapsilla ja kaikella mahdollisella. Olisi niin ilkeä kun olla voi."

Tuo on sairasta. Mies ei ole perheessä rakentava tekijä vaan murentava. Mieti tarkkaan, miten lapsillasi olisi mahdollisimman hyvä tulevaisuus. Ihmisen pitää pysyä naimisissa lasten takia, mutta sinun tapauksessasi pitää todennäköisesti erota lasten takia.

• 9+12

Eipä tilanteesi hyvältä kuulosta. Väittäisin, että miehesi ajatukset ovat kokonaan muualla kuin perheessään, joten mikään loma, tms. ei ainakaan auta tilanteeseen, sillä palattuasi olosuhteet saattavat olla entistä kurjemmat. Mikäli ajatuksesi ärsyttävät miestäsi, sinä kokonaisuudessakin häntä ärsytät. Tuo kulissi on ainoa, mikä häntä perheessänne pitää. Muutos täytyy olla siis melko dramaattinen, mikäli se korjaisi tilanteen. Syy tuohon käyttäytymiseen saattaa olla myös mustasukkaisuus sinusta lapsille, eli hän kokee jäävänsä huomiossa sijalle kolme. Kokee jäävänsä ikäänkuin ulkopuoliseksi sinuun ja lapsiin nähden.

• yksin kotona

Jätä se mies. Ei se sua rakasta eikä lapsiakaan rakasta jos on pakkopullaa niiden kanssa oleminen. sun on varmasti parempi olla yksin lasten kanssa. vaikka se ei ole eroaminen helppoa mut tuo teidän seursutelu on kuin kidustusta josta ei pääse pois. Mut sinä pääset kun vain tartut toimeen. ekana etsit uuden asunnon ja sit vaan muutat pois. Ja miehelles voit selittää et rakkaus on kuollut teidän osalta.

• ei hyvä..

Joo-o, taas yksi niistä läheisriippuvista, koittakaa jo ihmiset tajuta, että teillä ITSELLÄNNE on onnenne avaimet!!! Siis minkä takia te olette suhteissa, joissa teitä ei arvosteta pätkääkään?? Jos et itse arvosta itseäsi sen vertaa, että vaatisit kunnollista kohtelua AVIOMIEHELTÄSI, niin mitä helkuttia meidän pitää se sulle täällä kertoa?

Siis ymmärrä jo, että joko miehelläsi on toinen ja sinä olet vain kulissi, tai sitten hän on jostain syystä masentunut tai muuta vakavaa. Kissa pöydälle ja jos ei asiat siitä sutviinnu niin lähdet kävelemään. Pelossa ei kannata elää, yllättävän hyvin sitä pärjää yksin kun vaan uskaltaa ottaa sen askeleen. Miehesi on jo tuolla toiminnallaan saanut itsetuntosi ihan nollaksi ja saanut sinut tuntemaan, että sinussa on kaikki vika.

Jos haluat jotain mieheltäsi, laadi teille lastenhoitovuorot ja kotityövuorot. Jos ei ala tehdä automaattisesti niin sitten sä joko lähdet tai alistut kuten tähän asti.

Vaadi itsellesi ihmisarvoinen kohtelu ja mieti oikeasti sitä, että sinä annat miehesi kanssa lapsillesi sen parisuhteen mallin, jollaista he alitajuisesti aikuisena hakevat. Haluatko siis lapsille hyvän vai huonon suhteen mallin? Haluatko viestittää, että parisuhdeväkivalta ja pelko on ok? Rakkauden kanssa teidän kummankaan osalta tässä ei ole kyse, sinä olet läheisriippuvainen ja miehestäsi on tullut pettäjä tai luonnevikainen.

• Hyväksy muutos

AP:lle sanoisin, että teillä on nyt arki hukassa ja aiheuttaa asiotia, jotka tuntuvat pahalta. Lapsi vasta 6 kk, synnytyksen jälkeen on monissa perheissä juuri näitä tuntettomia jaksoja, äiti joutuu pakon perään olemaan lapsen kanssa tekemisissä paljon ja moni isä kokee jopa mustasukkaisuutta lasta kohtaan. Tässä onkin sitten ainekset siihen että elämä on tunteetonta vain suoritusta.

Seuraavan kerran kun menet neuvolaan ota asia puheeksi, että puolison kanssa elämä on nyt tätä tunteetonta, heidän pitäisi auttaa myös vanhempia eikä vain tutkia lapsen kehitystä.
      Jos näyttää, että kätilö ei osaa hoitaa tätä asiaa, tilaa aika terveyskeksukseen ja kerro siellä asia, sieltä pitää löytyä aika seksiterapeutille, ja ei yksinomaan sinulle vaan myös puiolisollesi.

Nyt laittiaisin kysymyksen, johon vastaat itsellesi. Kuinka tärkeä perheesi on sinulle??
      Itse kysyin tuon kysymyksen melko vastaavassa asiassa itseltäni ja vastukseni oli, että perhe on minulle sijalla yksi. Tästä sitten ponnistelin eteenpääin, ensin pohitmalla juuri näitä senhetkisiä kodin asioita ja kävin myös terapiassa.
      Perheeni on kestänyt koossa, ja koskaan en ole tuntenut olevani tunteettoman kanssa naimisissa, välittää omalla tavallaan.
      Ihan tiedoksi, että hyvin monissa perheissä ne suukot jäävät vähemmäksi ja vähemmiksi ja lopulta mekjo poiskin.

Tiedän miten me naiset kaipaamme suudelmia, miehille asia ei ole samanlainen. Joten on hyvä hyväksyä se, että suukkoja ei aina saa kun haluaa.
      Jos ajattelet asiaa järkipohjalta voi myös tulla itsellesi vaikka allergia, et saa sitä millään muutettua, se yleensä pysyy. Eli täytyy hyväksysä muutos joka ei todellakaan ole aina helppoa.

Vaikka vaihtaisit ihmistä, sama varmasti tulee ennepitkää esiin, muutosta tulee aina.

Toki on hyvä kertoa ihan sanallisesti ja rauhallisesti, että kaipaat näitä suukotteluja ja että et ole valmis seksiin, vaan se vaatii hieman aikaa, jotta kiinnostuksesi herää ja yksi herättäjä on nämä suudelmat. Eihän se mies tiedä ja ymmärrä, jollet kerro.

• Ontsu

Vanha ketju mutta kun nyt kuitenkin luin, niin jopa taas alkoi ärsyttää. Nämä vastaukset. Kyllä on viisaita ihmisiä täällä.

"Itse aiheutat ongelmasi." Niinpä tietenkin. Niin kuin sitä toista ihmistä ei olisikaan eikä tällä mitään vastuuta mistään.

"Eihän se mies tiedä ja ymmärrä, jollet kerro." Mistähän johtuu, että niin moni mies kyllä tietää ja ymmärtää kertomattakin? Ja niin tietää ja ymmärtää nainenkin, ilman että miehen pitäisi kertoa. Maailmassa kun vaan on asioita, jotka ihminen ymmärtää ihan omalla älylläänkin.

Ei hyvää päivää. Tässä aloituksessa on vaan toisena osapuolena mies, joka ei ole kiinnostunut perhe-elämään osallistumisesta muuten kuin oman hyvinvointinsa kannalta ja on sitä mieltä, että kaikki työt kuuluu vaimolle. Itse saa vain seurata sivusta, ei ottaa osaa. Ja jos sellaista ehdotetaankin, niin suuttumus päälle heti.

Ruveta nyt sellaiselle miehelle puhumaan ja kertomaan yhtään mitään, se ottaa sen heti syytöksinä ja vaatimuksina ja konflikti on valmis. Ei tuollaista miestä kiinnosta puhuminen ja asioiden selvitteleminen, koska kokee joutuvansa altavastaajaksi ja sitä ei hän halua. Tunnekylmä mies ja hyvin, hyvin itserakas ja itsekeskeinen. Pystyy väkivaltaankin.

Rauhallinen puhe, pah! Sellaista ei tämänsorttisen miehen kanssa ole olemassakaan.

Toivottavasti ap:n tilanne on tänä päivänä jo parempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      3982
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2297
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1449
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      920
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      827
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      756
    Aihe