Miksi vanhemmat reagoivat hitaasti?

selityksiä

Opettaja pahoinpiteli ja nöyryytti oppilaita vuosikaudet, mutta osa rikoksista ehti vanhenemaan ennen, kuin ilmoitus asiasta tehtiin. Johtuuko vanhempien hidas puuttuminen asiaan siitä, että meillä on syvään juurtunut usko, kunnioitus ja pelko opettajan auktoriteettia kohtaan?

Onko suomalaisessa kulttuurissa automaattinen oletus se, että lapsi valehtelee ja aikuinen on oikeassa ja rehellinen? Mielletäänkö esim. opettajat automaattisesti oikeudenmukaisuuden vertauskuviksi? Mielletäänkö naisopettajat automaattisesti miesopettajia kiltimmiksi?

On toki lapsia, jotka eivät kotona puhu kouluasioita, mutta on epätodennäköistä, että yksikään luokan oppilaista ei puhuisi koulupäivän tapahtumista kotona mitään vuosikausiin.

Varmasti oppilaitten vanhemmissa on eri tason koulutustaustan omaavia, joten tuskin asia selittyy vanhempien yksinkertaisuudella, ymmärtämättömyydellä ja kyvyttömyydellä puuttua asioihin.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/opettajalle-sakkoja-lasten-noyryyttamisesta/1185129

16

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

Opettajissa on paljon vastaavanlaisia työskentelemässä HUOMENNAKIN lastenne kanssa.

• Siis täh??? Suomessa vallitsee ajatusmaailma jossa OMA lapsi puhuu aina totta ja kaikki muut valehtelevat - varsinkin jos lapsen puhe vahvistaa omia pelkoja (= iltasanomien antamaa laadukasta infoa). Lisäksi pahimpia ovat juuri koulutetut vanhemmat, jotka tietävät oikeutensa (asiakas on aina oikeassa) ja haluavat pikkulassille parasta - jotka tietävät olevansa kriittisiä, rationaalisia ja propagandan ulottumattomissa.

Mikä ei tarkoita etteikö miljoona asiaa menisi vanhemmilta/naapureilta/opettajilta ohi - ja samaan aikaan on miljoonaa turhanpäiväistä asiaa jotka huomataan. SUSI toimii jos huutaa silloin kuin näkee suden - jatkuva huutaminen - no sen seuraukset tiedetään. Eli puhetta kyllä piisaa - kukaan ei vaan kuuntele.

Onko Suomessa vallalla oletus että maailma on aina kaunis, ihmeellinen ja mukava jossa kaikki soittavat triangelia? Riitasoinnun sattuessa vallitsee suuri pettymys - kuinka tässä näin kävi? Ehkä selitys on väärässä todellisuuskäsityksessä - eikö ole ihmeellistä kuinka vähän tapahtuu - miksei isompi osa opettajista kiduta oppilaitaan (mieli varmasti tekee). Mikä estää opettajaa nöyryyttämästä vittui_levaa herttaista Lassia oikein kunnolla?

Voiko katoavalla yhteisöllisyydellä olla joku yhteys - niin pikkulassin, opettajan kuin vanhempien käytökseen (mun oikeudet, mun lapsi, mun duuni, mun ansiot ja muiden syy)?

• ap.

Tuomioistuin on opettajan tuominnut, joten älä nyt siirrä syyllisyyttä lapsiin ja heidän vanhempiinsa. Tuomioistuin olisi tuominnut enemmästäkin, mutta ei voinut, koska rikokset olivat vanhentuneet.

Vastaa nyt siihen, miksi vanhemmat ovat hitaita reagoimaan opettajan väärinkäytöksiin, ku todisteetkin ovat nokkasi alla.

• ap. kirjoitti:

Tuomioistuin on opettajan tuominnut, joten älä nyt siirrä syyllisyyttä lapsiin ja heidän vanhempiinsa. Tuomioistuin olisi tuominnut enemmästäkin, mutta ei voinut, koska rikokset olivat vanhentuneet.

Vastaa nyt siihen, miksi vanhemmat ovat hitaita reagoimaan opettajan väärinkäytöksiin, ku todisteetkin ovat nokkasi alla.

Ehkä opettaja on 100 kertaa puhunut luokan ongelmista vanhemmille, rehtorille, aviomiehelleen. Samaan aikaan vanhemmat ovat 100 kertaa puhuneet pikkulassin ongelmista opettajalle ja naapureille. Rehtori on puhunut opettajan/luokan ongelmista ylemmälle taholle. Taho x on puhunut opettajien jaksamisongelmista kunnanvaltuuston kokouksessa. Kukaan ei kuuntele - paitsi silloin kun lehdet asiasta kirjoittavat. Silloin suuri kansa reagoi - osoittamalla syyllistä (onneksi tuomari on sen valmiiksi meille näyttänyt).

Ongelmana on juuri se reagointi sillä juuri sitä teemme - vankilassa on ihmisiä, jotka ovat reagoineet tosi nopeasti. Kysymys kuuluu - miksi vain reagoimme vaikka todisteet ovat nokkamme alla?

• Näin on.
        ttuplai kirjoitti:

Ehkä opettaja on 100 kertaa puhunut luokan ongelmista vanhemmille, rehtorille, aviomiehelleen. Samaan aikaan vanhemmat ovat 100 kertaa puhuneet pikkulassin ongelmista opettajalle ja naapureille. Rehtori on puhunut opettajan/luokan ongelmista ylemmälle taholle. Taho x on puhunut opettajien jaksamisongelmista kunnanvaltuuston kokouksessa. Kukaan ei kuuntele - paitsi silloin kun lehdet asiasta kirjoittavat. Silloin suuri kansa reagoi - osoittamalla syyllistä (onneksi tuomari on sen valmiiksi meille näyttänyt).

Ongelmana on juuri se reagointi sillä juuri sitä teemme - vankilassa on ihmisiä, jotka ovat reagoineet tosi nopeasti. Kysymys kuuluu - miksi vain reagoimme vaikka todisteet ovat nokkamme alla?

Ainakin itselläni on ollut kyykyttäviä opettajia.

Musta on ollut varmasti yhtä paljon harmia niille.

Pahimpia ovat kuitenkin opettajat, jotka eivät millään saa kiinnostumaan asioista.

• Näin on. kirjoitti:

Ainakin itselläni on ollut kyykyttäviä opettajia.

Musta on ollut varmasti yhtä paljon harmia niille.

Pahimpia ovat kuitenkin opettajat, jotka eivät millään saa kiinnostumaan asioista.

Ope - siis voisiks mitenkään saada mut kiinnostumaan - mä en millään itse jaksas. Mut tee se nopeasti - ei mitään pitkää juttuu. Hei saaks mä syödä samalla popparii ja kokista kun sä motivoit mua - otan vaan ensin tän iPad IV:n esiin. Oho kato mun äidiltä tuli viesti - se sano et kaapissa on leipää. Mun iskä sano et näit kotitehtävii oli ihan liikaa (en ehtinyt katsoo telkkarii ku 3 tuntia - lopetin 23:00) - se myös sano et koulun pitäs alkaa 10:00 koska mua väsyttää aamuisin (mä oon tyypin b1 ihminen ja iskän mukaan sekin on).

• Miten on ?
        ttuplai kirjoitti:

Ope - siis voisiks mitenkään saada mut kiinnostumaan - mä en millään itse jaksas. Mut tee se nopeasti - ei mitään pitkää juttuu. Hei saaks mä syödä samalla popparii ja kokista kun sä motivoit mua - otan vaan ensin tän iPad IV:n esiin. Oho kato mun äidiltä tuli viesti - se sano et kaapissa on leipää. Mun iskä sano et näit kotitehtävii oli ihan liikaa (en ehtinyt katsoo telkkarii ku 3 tuntia - lopetin 23:00) - se myös sano et koulun pitäs alkaa 10:00 koska mua väsyttää aamuisin (mä oon tyypin b1 ihminen ja iskän mukaan sekin on).

Niinpä niin. Kyllä opettaja pystyy motivoimaan. Muistatko niitä tarinoita kun luokka hiljenee, vaikka tarina ei täysin osuva olisikaan mutta sivuaa sitä.

Toisaalta voi pitää monologia sen hälytaustan kanssa.

• Miten on ? kirjoitti:

Niinpä niin. Kyllä opettaja pystyy motivoimaan. Muistatko niitä tarinoita kun luokka hiljenee, vaikka tarina ei täysin osuva olisikaan mutta sivuaa sitä.

Toisaalta voi pitää monologia sen hälytaustan kanssa.

Joo ei ehkä. Ihmisen motivaatio on mielenkiintoinen asia - sanoisinko et toisen motivaation voi tappaa (esim. se monologia), mutta luominen lähtee aina itsestä. Eikä kaikkia kaikki kiinnosta - eikä edes tarvii. Ei sen että opettaja aivan kädetön olisi, mutta silti vain yksi pala pelissä.

Omien kouluvuosien muistelu on joskus hedelmällistä - ja varsin usein vie melkoisesti harhaan (suurin osa "muistaa" todella pahasti pieleen).

• ap.
        ttuplai kirjoitti:

Edelleen kysymys oli 6-8 -vuotiaista...

• ap. kirjoitti:

Edelleen kysymys oli 6-8 -vuotiaista...

Tässä hivenen toisentyyppinen tarina
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sylvia_Likens

Toki kyseessä on eri maa ja eri aika, mutta ...

Jälleen yksitäistapaus jossa voimme jälkikäteen spekuloida miksi kukaan ei tehnyt mitään - ja keksiä hienoja rationaalisia selityksiä. Noin pääsääntöisesti otamme miljoonia pieniä askelia ja ensimmäisen jälkeen lopun hoitavat aivomme - otetaan siis esimerkkisi hivenen toisin.

Opettaja puhui vanhempien kokouksessa luokan ryhmäytymisen ongelmista (johtui se sitten opettajasta tai oppilaista). Poliittisesti korrektissa ilmapiirissä nimiä ei mainittu, mutta Muhammedilla ja Lassilla on ollut pientä riitaa. Lassin vanhemmat kuuntelevat - ottavat asian kotona puheeksi. Keskenään vanhemmat miettivät miten asiat olisivat jos maahanmuuttajaa ei olisi luokalla. Muhammedin isä moittii poikaansa, mutta ei pahemmin kuunteli pojan versiota. Opettaja tietää, että kaikkia on itsestä kiinni eli huono ryhmäytyminen on aina opettajan ongelma - insinööri mieskään ei paljon tukea anna. Tässä vaiheessa kukaan ei ole rikkonut lakia - silti jokainen on tietämättään ottanut pienen askeleen. Lopun tapahtumista pitää ihmisen aivot huolen - muutamassa kuukaudessa homma pahenee, mutta jokainen yksittäinen askel vain sattuu kulkemaan samaan suuntaan - ja on aina pieni edelliseen verrattuna.

Jälkipuinnissa huomaamme, että vain opettaja rikkoi lakia (= syyllinen). Kenelläkään muulla ei ole osuutta asiaan - jatkakaamme kuten ennenkin (lapset ovat ihania - varsinkin 6-8v - ja varsinkin omat).

• Samaa mieltä ttuplain kanssa. Tuo on yksittäistapaus. Ylensä vika löytyy lapsista ja heidän vanhemmistaan. Lapset eivät enää tottele opettajia ja jos asiasta mainitsee vanhemmille, niin heidän kullannuppunsa ei tietenkään koskaan tee mitään väärää.

Systerini on ala-asteen opettaja. Kun yksi poika heitti häntä pulpetilla kesken tunnin, niin vanhempien mielestä opettaja oli provosoinut heidän poikaansa. Minusta se penska olisi pitänyt sijoittaa koulukotiin.

• ap.

Älkää nyt väännelkö ja käännelkö asiaa toiselle raiteelle.

Tässä yksittäistapauksessa, joka ei varmasti ole ainoa laatuaan, minua kiinnostaa vanhempien vuosikausia kestänyt passiivisuus ja haluan nyt tietää syyt siihen.

Eikö asiasta voi puhua sillä perusteella, että kaikki opettajat eivät ole kuvatunkaltaisia?

• ap. kirjoitti:

Älkää nyt väännelkö ja käännelkö asiaa toiselle raiteelle.

Tässä yksittäistapauksessa, joka ei varmasti ole ainoa laatuaan, minua kiinnostaa vanhempien vuosikausia kestänyt passiivisuus ja haluan nyt tietää syyt siihen.

Eikö asiasta voi puhua sillä perusteella, että kaikki opettajat eivät ole kuvatunkaltaisia?

No ei todellakaan ole. Yhtä vittumaista opettajaa kohti on pilvin pimein vittumaisia oppilaita ja vanhempia. Yhdet eivät välitä, vaikka pilttinsä tekisi mitä. Toiset välittävät, mutta etsivät syytä mistä tahansa muusta muin penskastaan.

Kun minä tein aikanaan kolttosia koulussa ja opettaja valitti vanhemmilleni, niin ei ollut epäilystäkään, kumpaako vanhempani uskoivat; minua vai opettajaa.

• ap.
        Ratikkakuski kirjoitti:

No ei todellakaan ole. Yhtä vittumaista opettajaa kohti on pilvin pimein vittumaisia oppilaita ja vanhempia. Yhdet eivät välitä, vaikka pilttinsä tekisi mitä. Toiset välittävät, mutta etsivät syytä mistä tahansa muusta muin penskastaan.

Kun minä tein aikanaan kolttosia koulussa ja opettaja valitti vanhemmilleni, niin ei ollut epäilystäkään, kumpaako vanhempani uskoivat; minua vai opettajaa.

Mihin kolttoseen arvelet perustuneen suutelurangaistuksen?

• Hesa-Esa

Sympatiani ovat opettajien puolella ; joutuvat työskentelemään epäkohteliaiden, törkeiden oppilaiden parissa.Jos opettajat antaisivat takaisin samalla mitalla, monen alaikäisen runkkarin huono itsetunto särkyisi KUNNOLLA.

• ap.

6-8 -vuotiaista oli kysymys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      282
      4150
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2365
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1511
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      998
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      820
    Aihe