naimisissa kurdin kanssa?

asiasta kiinnostunut

Te, jotka olette naimisissa kurdimiehen kanssa ja olette tavanneet "aikuisiässä", niin voisitteko kertoa, miten tutustumisenne eteni alun jälkeen. Lähi-idän kulttuuri ei sinänsä ole minulle ihan vieras, mutta kurdikulttuuri on.

56

3092

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raaka Watson

Mikä kurdikulttuuri?

• ...

Täälläpä ei kauheasti kannata kysellä..

• 'aloittaja'

No harmi :(. Olisi ollut oikeasti mukava kuulla, miten suhteen muodostuminen eroaa siitä, miten suhde kehittyy suomalaisen miehen kanssa.

• Älynväläyksiä
        'aloittaja' kirjoitti:

No harmi :(. Olisi ollut oikeasti mukava kuulla, miten suhteen muodostuminen eroaa siitä, miten suhde kehittyy suomalaisen miehen kanssa.

Ei mitenkään. Puhut ikäänkuin alkaisit suhteen eläimen tai kasvin kanssa. Kurdikin on ihminen ja mies siinä missä suomalainenkin. Kuka sinulle osaa sanoa, miten se muodostuu?? Joulupukki varmaan.

• 'aloittaja'
        Älynväläyksiä kirjoitti:

Ei mitenkään. Puhut ikäänkuin alkaisit suhteen eläimen tai kasvin kanssa. Kurdikin on ihminen ja mies siinä missä suomalainenkin. Kuka sinulle osaa sanoa, miten se muodostuu?? Joulupukki varmaan.

No en minä tuolla lailla ajatellut. Ajattelin, että eri kansallisuuksilla voi olla erilaisia tapoja esim tutustumisen ja seurustelun suhteen. Onhan jo suomalaisissakin erilaisia kulttuureja juuri perheenperustamis- ja seurusteluasioissa kuten erot esim romaaniväestön ja kantaväestön välillä. Kyllähän jos tutustuisin esim romanimieheen, voisin kysyä, että miten se seurustelu yleensä siinä kulttuurissa etenee, mutta siiten oikeastaan tiedän vastauksenkin (pari tapaa toisensa, ihastuvat, "karkaavat" ja jos perhe hyväksyy miehen, niin jatkavat eloa yhdessä, mutta jos ei hyväksy, niin nainen palaa kotiinsa). Eri kulttuureissa vain on erilaisia tapoja. Ei tämä ole älynväläys vaan kiinnostus tuntea kulttuuria.

• kyldyyri
        'aloittaja' kirjoitti:

No en minä tuolla lailla ajatellut. Ajattelin, että eri kansallisuuksilla voi olla erilaisia tapoja esim tutustumisen ja seurustelun suhteen. Onhan jo suomalaisissakin erilaisia kulttuureja juuri perheenperustamis- ja seurusteluasioissa kuten erot esim romaaniväestön ja kantaväestön välillä. Kyllähän jos tutustuisin esim romanimieheen, voisin kysyä, että miten se seurustelu yleensä siinä kulttuurissa etenee, mutta siiten oikeastaan tiedän vastauksenkin (pari tapaa toisensa, ihastuvat, "karkaavat" ja jos perhe hyväksyy miehen, niin jatkavat eloa yhdessä, mutta jos ei hyväksy, niin nainen palaa kotiinsa). Eri kulttuureissa vain on erilaisia tapoja. Ei tämä ole älynväläys vaan kiinnostus tuntea kulttuuria.

"Ei tämä ole älynväläys vaan kiinnostus tuntea kulttuuria. "

Onko sinulla joku tietty kulttuuri-ihminen jo kiikarissa, vai ihan yleissivistyksen vuoksiko kyselet?

• Jokainen tavallaan
        'aloittaja' kirjoitti:

Kulttuuri ei ole pelkästään maan rajojen sisällä, se on jokaisen ihmisen sisällä. On yleisimpiä virheitä räätälöidä kulttuureja koskemaan vain jotakin kansanosaa.

On ihmisiä joilla on ollut tiukka uskonnollinen kasvatus, ja heistä kasvaa ihan jotain muuta. On kulttuuri jossa valehtelu ja huijaaminen ovat arkipäivää, ja siellä kasvaa ihminen joka omaksuu täysin päinvastaisen arvomaailman.

Et voi kysyä mitään toisten suhteista ja kulttuuritaustoista ja verrata niitä toisiinsa. Tutustumisen kaava on jokaiselle suhteelle omanlainen. Tavat ei merkkaa mitään, varsinkaan jos on tavattu Suomessa, jossa maahanmuuttajan tavat voivat muuttua ja perinteet häiventyä. tai sitten voimistua.

• Pöh höpö pöh
        Jokainen tavallaan kirjoitti:

Kulttuuri ei ole pelkästään maan rajojen sisällä, se on jokaisen ihmisen sisällä. On yleisimpiä virheitä räätälöidä kulttuureja koskemaan vain jotakin kansanosaa.

On ihmisiä joilla on ollut tiukka uskonnollinen kasvatus, ja heistä kasvaa ihan jotain muuta. On kulttuuri jossa valehtelu ja huijaaminen ovat arkipäivää, ja siellä kasvaa ihminen joka omaksuu täysin päinvastaisen arvomaailman.

Et voi kysyä mitään toisten suhteista ja kulttuuritaustoista ja verrata niitä toisiinsa. Tutustumisen kaava on jokaiselle suhteelle omanlainen. Tavat ei merkkaa mitään, varsinkaan jos on tavattu Suomessa, jossa maahanmuuttajan tavat voivat muuttua ja perinteet häiventyä. tai sitten voimistua.

Sadan joukossa on aina yksi kapinoitsija, mutta ne muut 99 tulevat suurin piirtein normaaleiksi kulttuurinsa puitteissa. Jos kurdi on länsimaalaistuneesta ja rikkaasta perheestä isossa kaupungissa, tulee hänestä suurella todennäköisyydellä sellainen. Jos kurdi on jostain vuoriston syrjäisestä kylästä, hänen elämäänsä kuuluvat kunniamurhat, moniavioisuus, vähäinen koulutus, keskiaikainen käsitys lähes kaikesta kuten naisen asemasta jne.

• nainen23v.

en rehellisesti suosittele kurdeja suomalaisille naisille. vaikka mies olisi luonteeltaan sinulle sopiva, kurdikulttuuri poikkeaa niin paljon suomalaisesta kulttuurista, että saat suhteesta harmaita hiuksia.

• nainen23v.

miten seurustelu etenee... jos on kyseessä kurdinainen hän menee hyvin nopeasti ihastuksensa kanssa naimisiin, jottei menettäisi mainettaan. jos seurustellaan se tehdään salassa, mikään avoliitto ei tule kysymykseen.

kurdimiehet taas eivät "saastu" seksistä tai pilaa mainettaan, eli he voivat vapaammin seurustella ja harrastaa irtosuhteita naisten kanssa, vaikka perhe mieluummin näkisi miehenkin naimisissa.

miehet ovat tosi kontrolloivia yleensä tyttöystäviään/vaimojaan/siskojaan kohtaan, koska he ovat vähän ylempänä ja heidän kuuluu tietää missä naiset liikkuvat, ketä tapaavat, miten pukeutuvat jne. kuten aiemmin sanoin --> harmaita hiuksia

• ..ap..

Olemme eronneita molemmat. Tämä mies vaikuttaa hyvin kohteliaalta, kiltiltä ja vähemmän omistavalta ja mustasukkaiselta kuin exäni.

• nainen23v.
        ..ap.. kirjoitti:

Olemme eronneita molemmat. Tämä mies vaikuttaa hyvin kohteliaalta, kiltiltä ja vähemmän omistavalta ja mustasukkaiselta kuin exäni.

niin minunkin exäni alussa vaikutti :)

• ..ap..
        nainen23v. kirjoitti:

niin minunkin exäni alussa vaikutti :)

Exäni ei ollut kurdi, mutta hän kävi läpi kaikki sähköpostini/msn:n ja pakotti minut deletoimaan kaikkien miespuolisten ystävieni osoitteet. Hän kävi läpi puhelimeni ja vieläpä puhelinyhtiön listauksen numeroista joihin oli soitettu minun puhelimestani ja vaati selityksiä. Myös hän kävi läpi tietokoneeni kuvakansiot ja pakotti minut hävittämään tietokoneeseeni tallennetut kuvat. Hän loukkaantui, jos olin työpaikalla puhunut jonkun miehen kanssa. Ja lopulta hän päätteli minun olevan ihan halpa-arvoinen nainen, jonka kanssa ei voinut esim ajatella avioliittoa. Kesti aikansa, että pystyin lopettamaan tuon suhteen. Tapaamani mies ei vaikuta lainkaan hänen kaltaiseltaan, mutta tutustun varovasti ja katselen, millainen mies hän on...

• y-l-p-e-e
        ..ap.. kirjoitti:

Exäni ei ollut kurdi, mutta hän kävi läpi kaikki sähköpostini/msn:n ja pakotti minut deletoimaan kaikkien miespuolisten ystävieni osoitteet. Hän kävi läpi puhelimeni ja vieläpä puhelinyhtiön listauksen numeroista joihin oli soitettu minun puhelimestani ja vaati selityksiä. Myös hän kävi läpi tietokoneeni kuvakansiot ja pakotti minut hävittämään tietokoneeseeni tallennetut kuvat. Hän loukkaantui, jos olin työpaikalla puhunut jonkun miehen kanssa. Ja lopulta hän päätteli minun olevan ihan halpa-arvoinen nainen, jonka kanssa ei voinut esim ajatella avioliittoa. Kesti aikansa, että pystyin lopettamaan tuon suhteen. Tapaamani mies ei vaikuta lainkaan hänen kaltaiseltaan, mutta tutustun varovasti ja katselen, millainen mies hän on...

Ja tämän kaiken teki ilman, että sinä vastustelit?

Voi luoja! Jos mun ukko menis mun emailiin tai puhelimeen tutkimaan, se olis viimeinen kerta. Miten suomalaiseukot antavatkin kaikkea tehdä?

• Anonyymi
        y-l-p-e-e kirjoitti:

Ja tämän kaiken teki ilman, että sinä vastustelit?

Voi luoja! Jos mun ukko menis mun emailiin tai puhelimeen tutkimaan, se olis viimeinen kerta. Miten suomalaiseukot antavatkin kaikkea tehdä?

Kyllä aika moni suomalainen nainen katsoo pettävää, väkivaltaista tai viinaan menevää , pitkäaikaistyötöntäkin, yleensä ovat myös suomalaisia valioyksilöitä nämä miehet.

• kokenut.

"Tapaamani mies ei vaikuta lainkaan hänen kaltaiseltaan, mutta tutustun varovasti ja katselen, millainen mies hän on"

Niin se usein alussa sujuu kun ei tunne vielä toista, omien kurdiexien kautta opin että niin kurdi kuin muutkin mustasukkaiset miehet eivät heti alussa näytä mustasukkaisuuttaan vaan se mustasukkaisuus tulee sitten suhteen mukana kun miehellä on enemmän tunteita ja ns. enemmän menetettävää. Mutta jos siedit jo suomalaiselta mieheltä vastaavaa tietojen urkkimista ehkä oletkin tietämättäsi jäänyt uhrin asemaan ja voit tietämättäsi salaa jopa hakea vastaavanlaista uutta suhdetta, kuka ties. Jos nyt alat kiinnostumaan miehestä lisää niin pidä oikein pitkä tutustumisaika, nähkää toisianne vaikka kahviloissa 3-5kuukautta ja katso jaksaako mies odottaa sitä aikaa vai tuleeko vaatimuksia nopeasti naimisiin menosta, rahasta tai mustasukkaisuudesta. Tee myös heti selväksi että sinuun joko luotetaan tai ei luoteta, niin yksinkertaista se on. Jos ei voi toiseen ihmiseen luottaa ei toista voi muuttaa ja jos miehellä on huonoja kokemuksia uskottomuudesta niin varmasti on mustasukkainen, eihän se mustasukkaisuus aina tyhjästä synny vaikka osalle se onkin sairaus.

• ..ap..

Kyllä, tuo pitkä tutustumisaika tuntuu hyvältä. En muutenkaan halua edetä liian nopeasti, toivottavasti hieman aiempaa viisaampana. Minä varmaan olinkin tavallaan uhrin asemassa (omien tunteitteni uhri kun en pystynyt nopeammin katkaisemaan suhdetta) edellisessä suhteessani mutta keräsin voimani vähitellen ja näytin lopulta miehelle ovea, jonka jälkeen sain hengittää (noin kuvaannollisesti). Koen, että kerättyäni ne voimani, en enää tavallaan jäänyt uhrin asemaan, vaan tulin aiempaa vahvemmaksi. Samanlaista suhdetta en usko etsiväni edes alitajuisesti, niin kauan jouduin prosessoimaan näitä asioita edellisessä suhteessa, ennen kuin löysin itsestäni ne voimat.

• zara

Minäkin olen tavannut kurdimiehen. Kohtelias, kiltin oloinen mutta läpi tulee kuitenkin se, että nainen on alempiarvoinen. Mietin miten katkaista suhde ilman isompia 'vaurioita'. Toisaalta harmi, sillä hän on mukava mies kuitenkin. Ärsyttää kuitenkin se, että hän sivuttaa toiveeni, ei vastaa tekstiviestikysymyksiini jne. Mutta sellaisiahan osa suomalaismiehistäkin on. Onko teillä erokokemuksia? Onko tullut hankaluuksia?

• eihelppoa

Tuli hankaluuksia eron kohdatessa, molemmat kurdiexät pistivät numeroni jakoon koko kaupungin kurdi ym. miehille, alkoivat myös mainostaa "helppona" naisena ja levittivät valheita joiden seurauksista saan kärsiä yhä (jos vaikka erehdyn juttelemaan yhdellekkään kurdille joka on samasta kaupungista kuin exäni ja asuu Suomessa niin saan kuulla kaikenlaisia valheita he kuulemma tietävät miten monen kanssa olen maannut yms. yms. vaikka määrä on yli puolet pienempi mitä he valehtelevat) aiemmin koin jatkuvaa häirintää myös ulkona, lähettivät niitä vonkaajaystäviään minun (ja varmasti monen muunkin) naisen perään että olisivat saaneet haukkua ja juoruta kun eivät muuta halunneet tehdä. Se oli hirveää aika yksikin väärä katse tai sana vieraalle miehelle niin jo syytettiin pettäjäksi. Tästä onneksi jo aikaa! nyt olen ollut jo yli vuoden onnellisempi sinkkuna ilman treffejä tai muutakaan ja tutustunut mukavaan etelä-eurooppalaiseen mieheen, asioilla on tapana kääntyä hyviksi, onnea sinullekin.

• Ihmettelijä....

Mistä te oikein löydätte näitä kurdeja, en ole eläessäni tavannut yhtään. Onko Suomessa joku kurdi yhteisö? Vaan ovatko kaikki Suomen kurdit naisia metsästäviä kolleja? Missä heidän perheensä, vaimonsa lapsensa ovat?

• ashdliuheasufch
        Ihmettelijä.... kirjoitti:

Mistä te oikein löydätte näitä kurdeja, en ole eläessäni tavannut yhtään. Onko Suomessa joku kurdi yhteisö? Vaan ovatko kaikki Suomen kurdit naisia metsästäviä kolleja? Missä heidän perheensä, vaimonsa lapsensa ovat?

Ja minä mietin mistä löydätte myös juuri näitä urpoja yksilöitä???
        Itse tapasin elämäni ensimmäisen kurdin joulukuussa. Onhan noita kurdeja tuolla katukuvassa näkynyt mutta koskaan ei ole juttusille tulleet. Tai en silloin tiennyt että ne jotain kurdeja on, pidin vain "tummina miehinä".
        Taidatte hakeutua niitten seuraan vaan?
        No, itse en asu Helsingissä mutta isohkossa kaupungissa kuitenkin...

• ashdliuheasufch
        ashdliuheasufch kirjoitti:

Ja minä mietin mistä löydätte myös juuri näitä urpoja yksilöitä???
        Itse tapasin elämäni ensimmäisen kurdin joulukuussa. Onhan noita kurdeja tuolla katukuvassa näkynyt mutta koskaan ei ole juttusille tulleet. Tai en silloin tiennyt että ne jotain kurdeja on, pidin vain "tummina miehinä".
        Taidatte hakeutua niitten seuraan vaan?
        No, itse en asu Helsingissä mutta isohkossa kaupungissa kuitenkin...

Niin ja ikää on siis jo lähemmäs 30v.

• vastausihmettelijäl
        Ihmettelijä.... kirjoitti:

kurdeja on paljon netin treffi ja chat sivuilla ja sitten tietysti suurissa kaupungeissa on ostarihengarit sun muut, ei heihin voi olla törmäämättä helsingissä ainakaan jos on kaunis tai perusnätti nuori nainen sellaisiin he kiinnittävät paljon huomiota

• xoxoxoxo
        vastausihmettelijäl kirjoitti:

kurdeja on paljon netin treffi ja chat sivuilla ja sitten tietysti suurissa kaupungeissa on ostarihengarit sun muut, ei heihin voi olla törmäämättä helsingissä ainakaan jos on kaunis tai perusnätti nuori nainen sellaisiin he kiinnittävät paljon huomiota

Jaa, miehenä en ole koskaan jutellut tai tavannut Kurdia, vaikka olen helsinkiläinen ja asunut ulkomailla vuosia. En herkästi ajaudu juttusille vieraiden kanssa. Ehkäpä en ole heidän kohderyhmäänsä kun en hirveästi välitä kebabeista niiden epämääräisen lihan takia.

• Yleistystä ja faktoj

Kurdeilla on kyllä aika keskiaikainen käsitys naisen asemasta, heikko yleissivistys (eivät tunne oikeastaan kuin oman maansa historiaa, eivät tunnettuja historiallisia taiteilijoita, filosofeja jne, usein ei ole pienintäkään käsitystä biologiasta ja lääketieteestä -siis ihan miten oma kroppa toimii ja reagoi-, eikä kielitaitoa), eli aluksi voi tuntua aika raskaalta selitellä omalle miehelle miksi Louvre on tärkeä kulttuurillinen ja historiallinen nähtävyys, tai mistä hikka johtuu, tai kuka olikaan Albert Einstein ja miksi hänen nimensä tulisi tietää... Mutta eihän se ole niiden reppanoiden oma syy, kun eivät tiedä asioita jotka meikäläiset oppii jo peruskoulussa. Heillä peruskoulutus painottuu arabialaisten aakkosten oppimiseen, koraaniin ja ihan perusasioihin matematiikasta ja oman maan historiasta. Miten asioita voisi tietää jos niitä ei kukaan opeta! Eipä oma miehenikään ole käynyt koulua kuin 6 vuotta kotimaassaan. Suomessa hän on kyselemällä, lukemalla ja netin avulla ottanut selvää asioista, joita ei tiedä ja joita on halunnut oppia. Ja kritisoi ankarasti kotimaataan ja opetuksen tasoa siellä! (Tokihan ihmiset jotka käyvät yliopiston ovat enemmän meikäläisten tasolla yleissivistyksessä ja -tietämyksessä, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta päästä korkeampaan koulutukseen).

Mutta alkuperäisen kysymykseen palatakseni, niin riippuu ihan miehestä miten seurustelu etenee. Toiset haluaa pikaisesti naimisiin, kun omaan kulttuuriin ei seurustelu kuulu, toiset taas menee maassa maan tavalla, eli pitkä seurusteluaika, avoliitto, kihlaus ja sit jossain vaiheessa naimisiin. Meillä on menty suomalaisen kaavan mukaan, ihan siitä syystä etten suostunut aikoinaan menemään naimisiin kun en ihmistä edes kunnolla tuntenut. Mies tosin esitteli minut perheelleen vasta kun olimme kihloissa, vaikka onkin jälkeenpäin heille kertonut että olimme kyllä yhdessä pitkään ennen sitä.

Seurusteluaikaan itsessään kuului monenmoista vääntöä, ymmärtäähän sen kun toinen tulee takapajuisesta kulttuurista ja ajattelee ihan eri tavalla naisesta ja naisen asemasta kuin eurooppalainen mies. Oli siis painostusta islamiin kääntymisestä, pikaisesti vihille menemisestä, huivin käytöstä, peittävästä pukeutumisesta, alkoholin ja sianlihan välttämisestä jne. En suostunut mihinkään noista, ja muutaman kerran olimme eron partaalla noiden asioiden vuoksi. Rakkautta ja aitoa kiintymystä välillämme on ollut koko ajan, ja sen vuoksi ilmeisesti mies on antanut periksi. Hän haluaa olla kanssani vaikken olekaan muslimi, vaikka pukeudun miten haluan ja saatan joskus sitä alkoholia ottaakin. Itse kunnioitan miestäni ja hänen uskontoaan sen verran, etten sianlihaa jääkaappiimme osta, mutta syön sitä kyllä muualla.

Olen painottanut ja painotan, että asumme Suomessa ja elämme suomalaisten tavoin. Jos asuisimme hänen kotimaassaan, niin minä puolestani käyttäisin sitä huivia ja käyttäytyisin muutoinkin niin etten erottuisi porukasta ja aiheuttaisi häpeää. Kyllä tässä vuosien mittaan mies on tajunnut pointtini ja suomalaistunut itsekin kovasti ajatusmaailmaltaan.

Suomessa asuvia kurdeja on karkeasti jaotellen kahta sorttia oman kokemukseni ja ihan mieheni kautta tuntemien kurdien perusteella:
      ne, jotka hävyttömästi käyttävät naisia vain seksiin, eivätkä haluakaan asettua paikoilleen ja vakiintua, ja sitten ne, jotka aidosti rakastuvat, menevät naimisiin ja pysyvät liitoissaan suomalaisten kanssa. Ensimmäisen kategorian miehet eivät välttämättä koskaan opi suomenkieltä kunnolla, eivät hanki koulutusta ja työpaikkaa ja viihtyvät laumaeläinten tavoin vain omissa kurdiporukoissaan. Toisen kategorian miehet taas haluavat kotoutua oikeasti, hallita kielen niin hyvin kuin mahdollista ja sulautua suomalaiseen yhteiskuntaan niin koulutuksen kuin työpaikankin kautta. Heillä on myös parhaat mahdollisuudet onnistua liitoissaan suomalaisten kanssa.

• kurdin puolisko

Niin totta toi yleissivistys. Mun mies ei oo kuullutkaan Beatlesista, Tsernobylista eikä Fidel Castrosta. Koulua on käynyt 5 vuotta. Lukeminen on hidasta ja hankalaa, kuin ekaluokkalaisella, tavaa sanoja puoliääneen. Esim. anatomiasta ei tiedä mitään ja jos minä katson jotain brittiohjelmaa esim. sairauksista ja ohjelmassa näkyy alastomuutta tai seksikeskustelua, kanavaa tulisi vaihtaa, koska ei hänen tarvitse tuollaista katsella. Kysyin, miten te tiedätte sairauksista, synnytyksistä, ehkäisystä yms. muusta, jos siitä ei saa lukea tai katsoa ohjelmia. Heidän ei kuulemma tarvitse moisista tietää. He siis eivät halua edes oppia. Huomautettakoot, että em. asioista ei missään nimessä keskustella kavereiden tai perheen kanssa, kuten meillä.

• xxxoooo

Mistä te sitten keskustelette? Koraanista, lampaista? En koskaan voisi olla parisuhteessa sivistymättömän ihmisen kanssa, koska niitä tapaa ihan tarpeeksi muutenkin on virkistävää jos kotona on sivistynyt keskustelukumppani.

• kurdin puolisko
        xxxoooo kirjoitti:

Mistä te sitten keskustelette? Koraanista, lampaista? En koskaan voisi olla parisuhteessa sivistymättömän ihmisen kanssa, koska niitä tapaa ihan tarpeeksi muutenkin on virkistävää jos kotona on sivistynyt keskustelukumppani.

Lähinnä niistä lampaista.

• Thbnjgbkk
        kurdin puolisko kirjoitti:

Lähinnä niistä lampaista.

Onks se niin kuin se Forrest GumpIn kaveri Bubba, joka puhui vain katkaravuista :D

• Anonyymi

Oma mieheni on lukenut netistä paljon ja tietääkin paljon esim naisten kuukautisista ym ym. On kylläkin hyvin avarakatseinen ihminen kuten perheensäkin. Heillä on myös tytöillä opiskeluna ammatti ennen avioliittoa ettei jää ns miehen armoille. Yleistä vääntöä asioista ei ole ollut, koska mieheni uskoo naisen ja miehen tasa-arvoon. Haluaa tietynlaista kunnioitusta kuten että kuuntelen mitä hän puhuu, hän myös kuuntelee kun puhun. En käyttäydy huonosti muiden ihmisten läsnä,mikä mielestäni kuuluu ihan normaaleihin käytöstapoihin enkä esiinny ystävilleen vähissä vaatteissa, mikä ei minulle ole kynnyskysymys.
        Joskus harvoin kimpaantuu jostakin ja saattaa tiuskia mutta hetken päästä on mielin kielin hyvittelemässä. Ei hyväksy ex miesystäviä tai jos on ollut seksiä. Muita miehiä saan tavata.
        Uskontoaan ei tuputa mutta toivoisi minusta muslimia.
        Eli siis nämä vuodet ainakin meillä ovat olleet oikeinkin helppoja.
        Me puhumme ihan kaikesta maan ja taivaan välillä.

• Mehumaija

minulla on ihana kurdi mies. seurustelimme puolivuotta ja olemme olleet naimisissa toiset puolivuotta ja onnellinen olen. minä olen perus suomalainen nainen , syön sikaa juon alkoholia ja poltan tupakkaa.kurdi mieheni on taas perus kurdi, ei syö sianlihaa , ei käytä alkoholia , ei tupakoi. hän ei tykkää jos minä otan alkoholia mutta ei ole nostanut siitä meteliä. syön sianlihaa hän jopa tuo minulle kaupasta lihapullia jos pyydän. hän osallistuu kodin töihin ja on muutenkin kiltti ja on minun lasten kanssa vapaa aikanansa. tekee rehellisesti töitä.hän on esitellyt minut perheellensä ja he hyväksyvät minut vaikka olen kristin uskoinen.kunnioitan hänen uskontoaan enkä moralisoi häntä mistään vaikka en aina ymmärtäisikään hänen muslimi tapojansa. täytyy sanoa että nyt olen onnellisempi kuin ikinä entisten suomalaisten poikaystävieni kanssa.

• Suomi-Kurdi

Hmm....Mitähän tähän nyt sanoisi? Itse olen nyt tutustunut Turkin kurdiin, en seurustele, vaan haluan ihan nyt ensin tutustua kaikessa rauhassa, vaikka mietin, että olen ehkä pikkusen rakastunut...:O Mutta näiden juttujen perusteella kurdimiehistä ei varmaan kannata ns. nuolaista, ennenkuin tipahtaa. Näitten kurdimiesten ja kaikkien miesten suhteen varmaan pätee sanonta, että moni kakku Päältä Kaunis, vaikkakin kurdeilla onkin erilainen kulttuuri kuin vaikka suomalaisilla. Toisaalta vähän arveluttaa se, että mihin olen itteni pistämässä, kun lukee näitä juttuja kurdimiehistä, mutta aika varmaan näyttänee sen minullekin. Eli varansa varmaan kannattaa pitää ja tutustua nyt rauhassa. Toivon hartaasti, ettei tuntemani mies ole väkivaltainen tai muuta. Totuushan on, että ei varmaan kaikki kurditkaan ole väkivaltaisia tai pahoja, vaikkakin heillä on oma kulttuurinsa ja uskontonsa, sitä en kiistä, etteikö olis...;)
      Mutta eihän sitä voi yleistää, että kaikki tiettyyn etniseen ryhmään kuuluvat ihmiset olisivat samanlaisia, kun miettii, että kuinka monta kurdia tän maapallon päällä on? Varmaan tuhansia, tarkkaa kurdien määrää en toki tiedä, mutta niitä on varmaan hyvä määrä ottaen lukuun kurdit kaikista valtioista, joissa niitä on ja tämä on vain nyt mun veikkaama arvio kurdien lukumäärästä tällä maapallolla. Mutta tuskin varmaan kaikki kurdit on naisten hakkaajia yms. muuta paskaa, vaikka osa niistä onkin, koska tuskin KUKAAN meistä tuntee JOKAIKISEN maailman kurdin.
      Muut, kertokaa toki mulle oma kantanne, mä en tosiaan kurdeista paljoa tiedä, vähän olen yrittäny ettiä tietoa niiden kulttuurista.
      Ja niin, oli kurdimiehet millasia tahansa, ni totuushan on, että jokainen aikuinen ihminen ite päättää, mitä tekee ja ite myös vastaa siitä.
      Että sehän on ihan jokaisen oma asia ja päätös, jos rupeaa seurustelemaan kurdin kanssa tai ihan mihin tahansa muuhun kuvioon, mutta mitä siitä tulee, on toinen juttu ja tietyiltä jutuilta kannattaa itseään säästää.
      Eli kannattaa olla varovainen.

• Anonyymi

Varmaan kuule riippuu ihan miehestä. Oma mieheni kertoi että hänen ystävällään oli panosuhde ja antoi auliisti myös muiden käydä samaa naista panemassa. Oli kuulema liian ruma ja lihava, nainen tosi tuli raskaaksi ja mies tarvitsi oleskeluluvan että lopun sitten tietää jokainen, autuutta ja onnea avioliitossa. Niin se rakkaus voi syttyä myöhemminkin. Varsinkin vastaanottokeskusten liepeillä käy naisia säännöllisesti tsekkaamassa uudet tulokkaat, on kuulema varaa valita naisista jos haluaa avioliiton kautta oleskeluluvan.

• chawrash

en halua nyt yleistää, mutta jos miehellä ei ole oleskelulupaa ja heti painostaa naimisiin kannattaa koko juttu unohtaa. kurdit osaavat olla enkeleitä tarpeen tullen, mutta hyvinkin helvetillisiä toisinaan.

itse olen yli vuoden seurustellut kurdin kanssa ja pian menemme naimisiin (aivan omasta tahdostani). nyt ennen naimisiin menoa on alkanut tulla vaatimuksia ja sääntöjä miten pitäisi käyttäytyä hyvänä vaimona. itse hyväksyn mitä pyydetään, olen kuitenkin menossa KURDIN/MUSLIMIN kanssa naimisiin.
      jos mies ei ole harras muslimi eikä noudata oman kulttuurinsa tapoja, ei vaatimuksia varmaankaan tule, mutta moni mies vakavoituu naimisiinmenon jälkeen. oma mies ei ollut alunperin lainkaan muslimi, mutta on nyt alkanut muuttua ja noudattaa enemmän kulttuuriaan.

toivottavasti mahdollinen suhde etenee hyvin, aina on niitä onnellisia loppujakin ;)

• gkckckxxfkxkg

Hmm. Minua kurdimuslimin naisena kiinnostaa mitä sääntöjä ym miehesi sinulle sanellut? Minulla vähän sama tilanne.

• kurdin waimo
        gkckckxxfkxkg kirjoitti:

Hmm. Minua kurdimuslimin naisena kiinnostaa mitä sääntöjä ym miehesi sinulle sanellut? Minulla vähän sama tilanne.

Minäkin olen kiinnostunut kuulemaan, minulla myös vähän sama tilanne..

• Toivotaan toivotaan

Ei tosiaan pidä yleistää, että miinakentällä tallailevalle aina kävisi huonosti! On niitä onnellisiakin loppuja. --> Kannattaa siis ehdottomasti lähteä kävelylle miinakentälle.

• kurdin muija
        kurdin waimo kirjoitti:

Minäkin olen kiinnostunut kuulemaan, minulla myös vähän sama tilanne..

Mullekin niitä sääntöjä on yritetty tuputtaa, mutta olen vain nauranut että niin varmaan. Jos ja kun naimisissa ollaan, ei minulta, aikuiselta ihmiseltä mitään kielletä. Lapselta voi asioita kieltää, muttei kumppanilta. On eri asia, jos toivoo, ettei kumppani tekisi sitä taikka tätä.

Minä esim. käytän minihameita ja toppeja, jos halun, syön sikaa ja juon pari bisseä jos haluan.

• ckckcighkhigih
        kurdin muija kirjoitti:

Mullekin niitä sääntöjä on yritetty tuputtaa, mutta olen vain nauranut että niin varmaan. Jos ja kun naimisissa ollaan, ei minulta, aikuiselta ihmiseltä mitään kielletä. Lapselta voi asioita kieltää, muttei kumppanilta. On eri asia, jos toivoo, ettei kumppani tekisi sitä taikka tätä.

Minä esim. käytän minihameita ja toppeja, jos halun, syön sikaa ja juon pari bisseä jos haluan.

Meinaatko sitten että joku kurdi sinut haluaa naida? :-D mielestäsi sian syöminen on terveellistä ja minihameet tyylikkäitä? No kukin tavallaan.

• ikjnl
        ckckcighkhigih kirjoitti:

Meinaatko sitten että joku kurdi sinut haluaa naida? :-D mielestäsi sian syöminen on terveellistä ja minihameet tyylikkäitä? No kukin tavallaan.

on jo nainut.

• Anonyymi
        kurdin muija kirjoitti:

Onko mies vielä vierelläsi kurdin muija kun oleskelulupa on varma? Anteeksi nyt vaan, mutta kuulostat wt naiselta.

• kokemuksia2

Riippuu mistä kurdimies on kotoisin ja kuinka paljon koulu/työ kiinnostaa, jos mies on kalarilainen ostarihengari niin suhteeseen ei kannata satsata eikä luottaa, jos taas mies on jostain isommasta kaupungista kotoisin ja opiskeleva/työssä käyvä niin suhteesta voi tullakin jotain! kunhan noudatatte heidän tapojaan ja kulttuuria, jos vaikka mies ajattelee suhteen olevan vakavasti otettava vasta naimisiin mentyä niin sitten se on heillä niin

• wtf????

mikä vika on miehessä joka on kalarista kotoisin? oma mieheni on kalarista ja olemme naimisissa.
      eikä ole mikään ostarihengari.

• Ihania ovat

keskimäärin kolme vuotta suomalaisen naisen mielestä. Sitten silmät aukeaa, jos on yhtään itsetuntoa. Mutta se on vaan tietysti yksittäis tapaus, ei pidä yleistää vaikka yleensä näin on. Mene naimisiin ja sinua odottaa ihana elämä. Yhtä varmasti kuin miestäsi 40 neitsyttä toisella puolen.

• HitaastiJaVarmasti

Ehdottomia ovat yleensä ainakin sianlihan suhteen, samoin alkoholin (jos eivät itse käytä). Jos itse ei syö sikaa, ei muijakaan saa syödä. Jos itse ei juo, niin muijakaan ei saa juoda. Meillä tapeltiin noista asioista yli kaksi vuotta, ennen kuin mies antoi periksi sille, että minähän juon silloin tällöin viiniä jos haluan, ja vaikken itse syö sikaa, niin lapselle (joka ei ole hänen) valmistan myös sianlihasta ruokaa.

Ihan oikeasti meillä on riidelty noista asioista jumalattoman paljon. On ollut viikon kestäviä mykkäkouluja, erosta keskustelemisia, sohvalla nukuttuja öitä, hammastenkiristelyä, oman asunnon hakemisia ja kaikkea muuta vastaavaa. Aluksi se olin minä joka aina antoi periksi, kun en halunnut että mies lähtee mokoman vuoksi. Lopulta kuitenkin oma tahto ja itsemääräämisoikeudesta kiinni pitäminen sai minut ajattelemaan, että jos hän oikeasti lähtee näiden asioiden vuoksi, niin ei meitä ole yhteen tarkoitettukaan. Kun sitten EN anellut miestä jäämään kun asiat jälleen nousi tapetille, vaan aloin rakentavasti ja rauhallisesti puhua eroamiseen liittyvistä asioista, niin mies käänsi takkinsa. Sietää siis sen, että lauantai-iltana saattaa emännällä mennä pullo viiniä, ja vaikkei tykkää YHTÄÄN, niin ei ainakaan nalkuta ja saarnaa asiasta. Samaten saan rauhassa lapselle kokata ruokaa jossa on sianlihaa, ilman että joku yököttelisi ja valittaisi hajusta tms.

Jotenkin on voittajaolo kaiken jälkeen :)

• ihmettelijä...

Hienoa, että olet taistellut itsemääräämisoikeuden itsellesi. (Vai oliko kyse tästä?)
        Mutta voitko kertoa miksi sinulle on niin tärkeää juuri juoda tuo viinipullo ja syöttää lapsellesi sianlihaa? Kumpikin todella epäterveellisiä tapoja. Jotenkin sen ymmärrän että joku haluaa omaa elinikäänsä lyhentää, mutta miksi ihmeessä haluaa läskiä lapselle syöttää? Ei jotenkin mene minulla, suomalaisella naisella jakeluun.
        Ja miten saat miehesi mykkäkouluun viikoksi? Minulla kurdi ja mitenkään ei saataisi mykkäkoulua kestämään yli 2 tunnin mittaiseksi. Mykkäkoulua en harrasta kuin itse, vaikka tiedän kuinka tyhmää se on. Oma kokemukseni ulkomaalaisista on juuri, etteivät mykkäkouluja harrasta, vaan asioista PUHUTAAN.

• hölöti hölö
        ihmettelijä... kirjoitti:

Hienoa, että olet taistellut itsemääräämisoikeuden itsellesi. (Vai oliko kyse tästä?)
        Mutta voitko kertoa miksi sinulle on niin tärkeää juuri juoda tuo viinipullo ja syöttää lapsellesi sianlihaa? Kumpikin todella epäterveellisiä tapoja. Jotenkin sen ymmärrän että joku haluaa omaa elinikäänsä lyhentää, mutta miksi ihmeessä haluaa läskiä lapselle syöttää? Ei jotenkin mene minulla, suomalaisella naisella jakeluun.
        Ja miten saat miehesi mykkäkouluun viikoksi? Minulla kurdi ja mitenkään ei saataisi mykkäkoulua kestämään yli 2 tunnin mittaiseksi. Mykkäkoulua en harrasta kuin itse, vaikka tiedän kuinka tyhmää se on. Oma kokemukseni ulkomaalaisista on juuri, etteivät mykkäkouluja harrasta, vaan asioista PUHUTAAN.

Sianlihan syöminen epäterveellistä , enpä ole ennen mokomaa väitettä kuullut.Mistähän läskistä sianlihaa enää nykyisin saa. Täysin tyhmä kirjoitus ,ei mitään järkeä.

• 324342342
        ihmettelijä... kirjoitti:

Ihmettelijä harhailee nyt sivupoluilla. Terveellisistä elintavoista ja elintarvikkeista on varmaan paljon keskusteluja muilla palstoilla. Tässä oli kysymys vallan käyttämisestä ja toisen hallitsemisesta. Toisen ihmisen alistamiselle oman tahdon alle voi tietysti aina keksiä hyviä ja jopa jaloiltakin kuulostavia perusteluita. "Kiellän sinulta karkit, rasvan, suolan, autoilun, kännykän jne., koska ne eivät ole hyväksi sinulle."

• Anonyymi
        324342342 kirjoitti:

Ihmettelijä harhailee nyt sivupoluilla. Terveellisistä elintavoista ja elintarvikkeista on varmaan paljon keskusteluja muilla palstoilla. Tässä oli kysymys vallan käyttämisestä ja toisen hallitsemisesta. Toisen ihmisen alistamiselle oman tahdon alle voi tietysti aina keksiä hyviä ja jopa jaloiltakin kuulostavia perusteluita. "Kiellän sinulta karkit, rasvan, suolan, autoilun, kännykän jne., koska ne eivät ole hyväksi sinulle."

Minä hengailen Syyrian kurdin kanssa. En todellakaan anna yhdenkään miehen määrätä suhteessa mitä teen. Ja tämänkin kanssa puoleni pidän tai sitten eroamme!

• mykkäkunasiateisuju?

Kuinka monen ulkomaalaisen miehen kanssa olet seurustellut jos olettamuksesi ovat noin vääriä? minulla takana muutama huono suhde ulkomaalaisten kanssa joista muutama oli kurdeja ja yksi eurooppalainen, näistä miehistä kaksi rupesi mykkäkouluun (yksi siis kurdi) kun asiat ei menneet niin kuin nämä ylpeät miehet olisivat halunneet! (luultavasti minun olisi pitänyt joko vaihtaa uskontoa tai ainakin maata heidän mieltymystensä mukaan mutta en suostunut, päätän itse missä asun ja mitä teen). Osoittavat mieltään ettei toinen ansaitse edes sanoja, paras kosto sellaiseen on ruveta itse mykkäkouluun. Toinen saikin sellaisen koston että rupesin itse mykkäkouluun ja sitä onkin jatkunut nyt jo yli kaksi vuotta! vaikka mies on kerran tai pari yrittänyt yhteen paluuta, nyt se on hän joka ei saa mahdollisuutta edes puhua.. Kaksi suhdetta kaatuikin sitten juuri tuohon mykkäkouluun.

• edellinen vastaaja

Olen ollut suhteessa vain yhden ulkomaalaisen kanssa (nykyinen kurdi) mutta kavereita minulla on eu-maista jotka eivät myöskään mykkäkouluja harrasta. Eikö tuo ole aika lapsellista?

• HitaastiJaVarmasti

En tiedä kenelle osoitit tuon mykkäkouluviestisi, mutta eiköhän se ole yksilökohtaista miten kukakin suuttumuksensa käsittelee. Ihan sama mistä maasta tai kulttuurista on kotoisin. Minun kurdimieheni inhoaa huutamista ja riitelyä, ja yleensä katkaisee äänien vaivihkaisen korottamisen just sillä, että lopettaa kokonaan puhumisen, eli mykkistelee. Joskus se kestää vain tunnin pari, joskus päivän, joskus useamman päivän. Riippuu siitä kuinka tuohtunut/loukkaantunut/suutuksissaan on. Hän on selittänyt minulle, että pitää mieluummin turpansa kiinni, kuin suutuspäissään tokaisisi jotain todella ilkeää, mitä olisi vaikea ottaa takaisin. Eikä halua provosoida riitaa yltymään liiaksi, jos minä olen se jota veetuttaa. Samaten hiljaaolo on hänen tapansa käsitellä asioita ja pureskella ne puhki.

• mykkänäparempi

yksi kurdimies (exäni) alkoi mykkäkouluun kun jäi kiinni pettämisen yrittämisestä! hän yritti iskeä kaveriani netistä ja kun jäi kiinni hänellä ei ollut enää sanoja vaikeni, nyt puolestani minä alan mykkäkouluun joka saa kestää koko elämän, häntä en ota takaisin, eikä ollut ensimmäinen pettämiskerta/pettämisen yritys..
      Totuus tulee aina ilmi, puhui tai ei

• 1234567

Haluaisin testata kurdimiestäni ennenkuin alan vakavampaan suhteeseen, eli Tamperelaiset baareissa viihtyvät naiset huomio voisitteko ystävällisesti kertoa mitä poikaystäväni sielä touhuaa?

• kurdo7465

Itse olen kurdin nainen. Mielenkiinnosta luin näitä kommentteja. Mielenkiintoisia ja omituisia käsityksiä. Ihmettelen, kuinka joku voi yleistää asioita noin paljon, että kurdien yleissivistys on matala ja kouluissa ei opeteta kuin koraania ja arabialaiset aakkoset. Haloo, herätys! Kurdit ovat erilaisia yksilöitä, uskovaisia, vasemmistolaisia, vihreitä, sosialisteja, ateisteja. Kurdien keskuudesta löytyy hyvin korkeasti koulutettuja ja sivistyneitä ja taas fanaatikkoja, miehiä, jotka kunnioittavat naisia ja taas ne, jotka alistavat naisia. Itse olen lähtenyt pois kotoa kun olen ollut täysikäinen, eivätkä veljet ja vanhemmat ole tappaneet minua ja olen edelleen elossa. Päinvastoin veljet kunnioittavat minua ja tarvittaessa minä autan ja tuen heitä. Olen ollut parisuhteessa vapaasti kurdimiehen kanssa, eikä hän ollut niin mustasukkainen. Päinvastoin hän oli tosi avoin ja moderni. Olen seurustellut myös suomalaisen miehen kanssa, joka on ollut sairaan mustasukkainen. Suosittelen katsomaan ihmisiä yksilöinä!

• 25v.

Minäkin suosittelisin katsomaan ihmisiä yksilöinä. Eiköhän suomalaismiehissäkin niitä mustasukkaisia ole. Olen itse ollut kurdin kanssa naimisissa 2 vuotta ja me molemmat ollaan terveesti mustasukkaisia toisistamme :) Mielestäni parisuhteessa pieni mustasukkaisuus on hyvästäkin. Sillä osoittaa, että välittää toisesta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7499
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      4512
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      57
      3522
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      511
      3298
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2174
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1823
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1820
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1515
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1456
    Aihe