Lakikiemurat eivät ole olleet ikinä vahvin alueeni... Menimme naimisiin emmekä tehneet avioehtoa, koska meillä ei ole suurta omaisuuttakaan eikä yhteisiä velkojakaan. Mutta miten nyt erotessa, ositetaanko omaisuutemme puoliksi? Olen hankkinut kotiimme lähes kaiken omilla rahoillani, joten pitääkö minun antaa puolet miehelleni? Mieheni on lähes tyhjätasku ja minulla on säästöjä, joten meneekö säästöistäni puolet hänelle?
Pitääkö ositus tehdä virallisesti? Vai voimmeko vain sopia, että ota sinä tuo tavara, niin minä otan tämän? Riitatilannetta ei ole, joten tuntuisi tyhmältä alkaa tästä asiasta kinastelemaan.
Onko ositus pakollinen?
13
3336
Vastaukset
- ....................
Onko teillä ollut suuri tuloero? Miten olette jakaneet muut kustannukset kuten laskut? Onko mies osallistunut niiden maksuun? Miksei hänelle ole kertynyt säästöjä? Mihin hän on käyttänyt omat rahansa jos omaisuutta ei ole kertynyt lainkaan? Käsittääkseni tuohon vaikuttaa avioliiton kesto ja siinä noudatetaan jonkunlaista kohtuullisuus periaatetta. Varmimman vastauksen saat ammattilaiselta.
- ymmyrkäinen
Ositusta ei ole pakko tehdä, mutta toisen joskus kuoltua osuituksen puuttumisesta voi aiheutua ongelmia. Voitte aivan hyvin tehdä paperin jossa todetaan molempien pitävän omansa ja että yhteiset tavarat on jaettu. Jos olette yksimielisiä, tuo paperi on ihan lainmukainen (todistajat tarvitaan). Kohtuullisuusperiaate astuu kuvaan vasta jos jompi kumpi lähtee sitä oikeudessa peräämään, eikä tulos silloinkaan ole varma.
Eli teette paperin (ja kirjoittatte siihen että ette tule sopimusta moittimaan) ja asia on sillä selvä. Se on ihan virallinen paperi. - tre54rthf
ymmyrkäinen kirjoitti:
Ositusta ei ole pakko tehdä, mutta toisen joskus kuoltua osuituksen puuttumisesta voi aiheutua ongelmia. Voitte aivan hyvin tehdä paperin jossa todetaan molempien pitävän omansa ja että yhteiset tavarat on jaettu. Jos olette yksimielisiä, tuo paperi on ihan lainmukainen (todistajat tarvitaan). Kohtuullisuusperiaate astuu kuvaan vasta jos jompi kumpi lähtee sitä oikeudessa peräämään, eikä tulos silloinkaan ole varma.
Eli teette paperin (ja kirjoittatte siihen että ette tule sopimusta moittimaan) ja asia on sillä selvä. Se on ihan virallinen paperi.Jep, paperi kannattaa ehdottomasti tehdä, niin välttyy monelta harmilta siitä alkaen, että toinen tulee katumapäälle ja alkaa kuitenkin vinkua "osaansa".
Viimeistään siinä vaiheessa, kun jomman kumman osapuolen pesää aletaan selvittää kuoleman jälkeen, asia tulee vastaan. Perinnönjakoa ei voida tehdä ennen kuin ositus on tehty, niin kummalliselta kuin se kuulostaakin. Lähipiirissä oli tällainen tapaus - mummeli kuoli 9-kymppisenä ja suku kuvitteli hänen jääneen sota-aikana leskeksi, mutta hänpä olikin eronnut. Suhteellisen monimutkaista oli setviä tilannetta!
- NOThanx!
Ns sopuerossakin kannattaa osituspaperi tehdä, kuten tuossa edellä jo kerrotaankin. Jopa minun exäni, jonka mielestä en tiedä yhtikäs mitään, sen myönsi kun selvitti asian omalta lakimieheltään... Exälle tuli hoppu laittaa mustaa valkoiselle, koska muussa tapauksessa olisi voinut käydä niin, että minun "kakarani" uuden miehen kanssa olisivat saattaneet päästä kiertokautta hyötymään hänen omaisuudestaan, koska hän tiesi, että minä olisin lohkaissut mukavan siivun hänen "kakustaan" perinnönjaossa, jos osituslappua ei oltaisi tehty.
- Voi tulevat lapsi
raukkasi, jotka menettivät ties mitä.
Mitäpä jos pinnistäisit ja vastaisit suoraan ap:n kysymykseen,
unohtaen oman taloudellisen panostuksesiomaan liittoosi,
josta halusit lähteä.? - nasse-setä.
Voi tulevat lapsi kirjoitti:
raukkasi, jotka menettivät ties mitä.
Mitäpä jos pinnistäisit ja vastaisit suoraan ap:n kysymykseen,
unohtaen oman taloudellisen panostuksesiomaan liittoosi,
josta halusit lähteä.?Tämä ei ole kysymys- ja vastauspalsta, vaan keskustelupalsta. Keskustelupalstalla voi tehdä muutakin kuin "vastata suoraan ap:n kysymykseen". Kovin rajoittunut käsitys sinulla keskustelusta!
- samatilanne
Siis riittä kun keskenään laadimme ja allekirjoitamme osituskirjan. todistajan vahvistamana..
Riittänee ( il,an lusikkaluetteloa ) että toedtaan ositus keskenämme tehdyksi ja sovituksi.
Mitään notaarioa tmv ei allekirjoituksen tmv todistamiseen vaadittane. - -------
Ositussopimus kannattaa tehdä heti erotessa. Pakollinen se on vasta jommankumman kuollessa. Vaikkei teillä ole suurta omaisuutta, niin onko säästöjesi lisäksi muuta? Asunto?
Lusikoita ja muita tavaroita ei osituksessa kannata mainita, mutta kiinteä omaisuus kuten esim. asunto, säästötilit, sijoitukset kannattaa. Näin tiedetään mistä omaisuudesta osituksessa on sovittu. Myöhemmin voi olla vaikea todistaa, onko puoliso ollut tietoinen esim. kumppanin säästöistä ja todella vapaaehtoisesti ollut vaatimatta osaansa avio-oikeuden perusteella. - mk
Te voitte keskenänne tehdä paperin ettette käytä avio-oikeitta aviopuolison omausuuteen ja jos teillä ei ole omistusasunto eikä lapsia niin voitte pitää oman omaisuutenne itsellänne tai sitten jos avioliitto on lyhyt alle viisi vuotta niin teette paperin että kumpikin pitää oman omaisuuden erotessanne koska mikään laki ei vaadi käyttämään avio-oikeutta. Irtaimisto jää sille joka sen on ostanut ja maksanut että silleen. Jos kuititi jäljellä niin pystyt tosidtamaan asian että silleen. Sopikaa kekenänne asia mutta paperit kannattaa tehdä varmuuden vuoksi ettei toisen mieli muut jälkeenpäin.
- Mrs. Divorce
Kai se on sitten jokin virallinen paperi tehtävä! Ajattelin, että jotenkin kivuttomammin kävisi, kun ei tarvitsisi mitään sellaista. Olemme asuneet aina vuokralla, joten omaisuutta ei siis juurikaan ole. Ellei lasketa kodin irtaimistoa ja minun vaatehuoneeni sisältöä, joka on kaikkein arvokkain omaisuuteni...
Ensimmäiselle kysyjälle: miehellä on sen verran pienet tulot, että säästöjä ei hänelle jää ja hän hassaa rahansa... Puolikso olemme maksaneet laskut ja ruoat, mutta minä olen ostanut lähes kaiken muun kotiimme. Miehen mielesät kun ei ole mitenkään välttämätöntä ostella uusia verhoja, täkkejä, mattoja, astioita, kattiloita ym... (Älkää ihmetelkö eron syitä :) )
Mutta nyt en ymmärtänyt sitä, että mitä kuolema vaikuttaa tähän? Kun eroamme ja ositamme omaisuutemme, niin eihän sitten enää vuosikymmenien päästä ruveta tutkimaan, että mikä on ollut minun omaisuutta ja mikä mieheni. Meillä ei siis ole lapsia.- ymmyrkäinen
Kyllä sitä vaan ruvetaan tutkimaan. Eli jos haluatte säästää jälkeen jäävät siitä sotkusta (monen kymmenen vuoden jälkeen) kirjoitatte tuon paperin ja säästätte sen niin että se kuoleman jälkeen löytyy. Eikä se paperi sen enempää virallinen ole kuin että kirjoitatte että olette pitäneet/jakaneet omaisuutenne ettekä tule ositusta moittimaan. Nimet alle ja todistajat ja se on siinä.
- irti nassusta olaa
Minä erosin jo v.2000 ja mukaani otin vain omat vaatteet ja vanhemman tv minkä sain ottaa. Ilman naamamuokkauksia ja riitoja meilläkin jäi nuo jakamiset pois. Ei kukaan vaadi teitä oikeusoppineiden niskoille jos kerran saatte sovussa
jaettua sen mikä on kunkin oma.- varmanpäälle pelaava
Silti: kirjallisesti. Ei ole iso vaiva, mutta hyvä vakuutus. Osituksen voi kyllä vahvistaakin jos ei toiseen luota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134892Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293543No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452430- 501558
- 411480
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241334- 141222
- 271128
- 1651089
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221057