Karenssin pituus?

Lopputiliä hamuava

Paljonkohan lie paukahtaa karenssia, jos irtisanon itseni vakituisesta paikasta, jossa olen ollut yli 1,5v?

Paikka on täysin provisiopalkattu ja nyt useamman kuukauden palkka on jäänyt olemattomaksi huonon tuloksen takia. Työmatkakustannukset huomioiden tuo työ ei siis ole enää kannattavaa taloudellisesti.

10

600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 55655+56+99559

      Noi on hankalia, puhelinmyynnistä ilmeisesti kyse ? Sossuun ? Karenssi tulee 3kk aivan vitivarmasti !

      • Lopputiliä hamuava

        Jep. Aikansa sillä eli ihan kiitettävästi, mutta jossain kohtaa se tulos vääjäämättä notkahtaa. Nyt niin pitkäksi aikaa, ettei ole enää järkeä jatkaa.

        Toimeentulotukihan on vaan 85% karenssiaikana, myös tuo seikka hieman mietityttää, jollain kun pitäs elää ja maksaa vuokra.

        Toki uus paikka löytyy aikanaan, mutta sitä ootellessä olis pakko pärjätä.... lopputilissä tulis sopivasti lomarahat, niillä selviää hetken...


    • Lopputiliä hamuava

      Ai niin, vai meinasitko että soskuun ilman lopputilin ottamista? Turhaa, koska ne laskee 3kk:n tulot (tämä 2 aikaisempaa) ja joka kuukaudelta yli perusnormin menevät tulot siirretään seuraavan kuukauden tuloiksi. Tuolla tyylillä tällekin kuulle tulee yli perusnormin menevät tulot, eli tt-tuki 0€.

      Kuukauden karenssista selviäis tuon lomarahan turvin, se kun lasketaan työttömyysturvaa haettaessa joka tapauksessa lomaksi (4vkoa) ja siltä ajalta ei kuitenkaan saa työtönrahaa.

      • Uusi toimeentulotukiasiakas ei kai aina tule edes ajatelleeksi, että hakijan tulot tutkitaan kolme kuukautta taannehtivasti ja lasketaan ylijäämä nimenomaan toimeentulotuen normien mukaan.
        Mistä tällaiseen pulaan päätynyt saa apua? Seurakunnastako vai hyväntekeväisyysjärjestöitäkö?


      • Toimeentulotuki...
        piruitte kirjoitti:

        Uusi toimeentulotukiasiakas ei kai aina tule edes ajatelleeksi, että hakijan tulot tutkitaan kolme kuukautta taannehtivasti ja lasketaan ylijäämä nimenomaan toimeentulotuen normien mukaan.
        Mistä tällaiseen pulaan päätynyt saa apua? Seurakunnastako vai hyväntekeväisyysjärjestöitäkö?

        Niinpä ja ne kolmen kuukauden "normimenot" ylittävät tulot tosiaan toimeentulotukikäytännön mukaisesti ajatellaan olevan käytettävissä hakemuskuukautena... harvallapa pienituloisella näin kuitenkaan on, eli se mikä tulee, menee normaaliin elämiseen.... ja harva osaa ennakoida 3kk eteenpäin mahdollista tulottomuutta ja pistää jemmaan kaikki perusnormin ylittävät tulot. (todellisuudessa ei edes pysty)


    • Olematon liksa

      Onko kenelläkään kokemusta, että paukahtaako karenssi, jos työ ei tosiaan ole taloudellisesti kannattavaa, eli palkka - kulut jää alle työttömyysturvan? Olen myös kahden vaiheilla lopputiliä ottamassa, mutta karenssipelko pidättelee. Työppäristä en uskalla asiaa kysyä, joskus muuta asiaa kysynyt ja joutunut sen seurauksena hankaluuksiin.

      • Viranomaisten kanssa asioimista hankaloittaa myös tuo Olematon liksa -nimimerkin viittaus siihen, että pelkkä asioitten kyseleminen esimerkiksi työvoimatoimistosta voi aiheuttaa hankaluuksia. Onkohan Olematon liksa -nimimerkki tiedustellut asioita virkailijalta, joka on päätellyt nimimerkin jo toteuttaneen vasta ennakoiden tiedustelemansa asiat ja toiminut olettamansa mukaan - eli vaatinut selvityksiä?
        Riittämättömästi palkatulla on mahdollisuus jatkaa työskentelyä ja saada tulontäydennystä sovitellusta työttömyysturvasta mutta tämä edellyttää, että työtä on alle 32 tuntia viikossa ja työnantaja valvoo työntekijän työtä ja tunteja.


      • Olematon liksa
        piruitte kirjoitti:

        Viranomaisten kanssa asioimista hankaloittaa myös tuo Olematon liksa -nimimerkin viittaus siihen, että pelkkä asioitten kyseleminen esimerkiksi työvoimatoimistosta voi aiheuttaa hankaluuksia. Onkohan Olematon liksa -nimimerkki tiedustellut asioita virkailijalta, joka on päätellyt nimimerkin jo toteuttaneen vasta ennakoiden tiedustelemansa asiat ja toiminut olettamansa mukaan - eli vaatinut selvityksiä?
        Riittämättömästi palkatulla on mahdollisuus jatkaa työskentelyä ja saada tulontäydennystä sovitellusta työttömyysturvasta mutta tämä edellyttää, että työtä on alle 32 tuntia viikossa ja työnantaja valvoo työntekijän työtä ja tunteja.

        Olemattoman liksan lisäksi on täydet tunnit, joten ei mahdollisuuksia soviteltuun.

        Hankaluuksia tuo aiheuttaa siksi, että jos tämmösiä menee kyselemään ja myöhemmin ilmottautumaan työnhakijaksi, virkailijat lätkäsee automaattisesti karenssiin, koska muistavat aiheesta esitetyn kysymyksen = "tahallaan hankkiutunut työttömäksi". Kokemusta tästä on esimerkiksi koulutuspuolelta, jossa erehdyin kysymään mahdollisia seuraamuksia, mikäli koulutus keskeytyy sairastumisen takia (jouduin kesken koulutuksen kuukauden saikulle). Suullisesti annettu vastaus oli "Ei tietenkään sairastumisesta tule karenssia", mutta saikun päätyttyä koulutus katsottiin keskeytyneeksi siitä poissaolon takia ja karenssihan siitä paukahti...

        Mikäli jollakin on kokemusta tästä, niin vois ystävällisesti jakaa tietonsa, eli minkälaisilla argumenteilla työt pystyy työnantajan kanssa yhteisymmärryksessä lopettamaan ilman karenssia? Koeaika meni jo.


      • 47878744
        Olematon liksa kirjoitti:

        Olemattoman liksan lisäksi on täydet tunnit, joten ei mahdollisuuksia soviteltuun.

        Hankaluuksia tuo aiheuttaa siksi, että jos tämmösiä menee kyselemään ja myöhemmin ilmottautumaan työnhakijaksi, virkailijat lätkäsee automaattisesti karenssiin, koska muistavat aiheesta esitetyn kysymyksen = "tahallaan hankkiutunut työttömäksi". Kokemusta tästä on esimerkiksi koulutuspuolelta, jossa erehdyin kysymään mahdollisia seuraamuksia, mikäli koulutus keskeytyy sairastumisen takia (jouduin kesken koulutuksen kuukauden saikulle). Suullisesti annettu vastaus oli "Ei tietenkään sairastumisesta tule karenssia", mutta saikun päätyttyä koulutus katsottiin keskeytyneeksi siitä poissaolon takia ja karenssihan siitä paukahti...

        Mikäli jollakin on kokemusta tästä, niin vois ystävällisesti jakaa tietonsa, eli minkälaisilla argumenteilla työt pystyy työnantajan kanssa yhteisymmärryksessä lopettamaan ilman karenssia? Koeaika meni jo.

        Ekana, karenssia ei voi tulla jos kurssilla on kuukausi saikkua ja kurssi on jonkun muun kuin kurssitettavan taholta keskeytetty siitä syystä. Jos näin on niin kyseessä on menettelyvirhe ja siitä on omat seurauksensa. Ja sitten tuo työpaikka, helpointa on kun alat sairastelemaan oikein urakkamitassa. Eipä sua kovin kauaa pidetä kirjoilla.


      • Olematon liksa
        47878744 kirjoitti:

        Ekana, karenssia ei voi tulla jos kurssilla on kuukausi saikkua ja kurssi on jonkun muun kuin kurssitettavan taholta keskeytetty siitä syystä. Jos näin on niin kyseessä on menettelyvirhe ja siitä on omat seurauksensa. Ja sitten tuo työpaikka, helpointa on kun alat sairastelemaan oikein urakkamitassa. Eipä sua kovin kauaa pidetä kirjoilla.

        Karenssipa siitä vaan paukahti, tulkittiin itse aiheutetuksi, itseasiassa tiedoissa näyttäisi lukevan kyseisen koulutuksen kohdalla "erotettu". No tuo on mennyttä, mutta kuvastaa näiden virkailijoiden mahtia. Valitusportaat tuli edettyä ylimmälle asti - tuloksetta.

        Asiaan: Nyt alkaa olla taas viimeiset päivät tehdä ratkaisu, irtisanomisaika 2 viikkoa ja kuun puoliväli lähenee. Vuokrasta osa maksamatta, jotain muutakin pientä rästissä, käteinen finaalissa ja edellisen kuun olematon liksa menee suurelta osin tämän kuun vuokrarästin maksuun. Loppukuu ja kesäkuukin pitäs pystyä kulkemaan maksaa kesäkuun vuokra ja muut peruskulut - pakkasella mennään siis edelleen.... ei todellakaan hyvä tilanne.

        Mietityttää suuresti se, onnistunko hankkimaan jostain uuden työpaikan kesäkuun aikana, sehän menee jokatapauksessa lopputilissä tulevien lomarahojen mukaisesti "lomana", eli karenssi ei vielä sillon iske päälle, siinä vaiheessa on vielä oikeus 100% toimeentulotukeen, ellei sitä karenssipäätöstä sitten tehdä saman tien - työppäriinhän on pakko ilmottautua välittömästi tuota toimeentulotukea saadakseen.

        Kertakaikkiaan pirullinen dilemma... Lisäksi työsopparin mukaisesti en voi mennä toiseen tämän alan firmaan puoleen vuoteen, koska sillon rikkoisin kilpailukieltoa...

        Periaatteessa siis lopputili helpottaa tilannetta hetkellisesti, maksimissaan kuukaudeksi, mutta seuraava kuukausi ja mahdollisesti uusi työpaikka työmatkoineen on sitten ihan toinen juttu.

        Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa, miten tässä oikeasti kannattaisi toimia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe