Olenko laihduttanut väärin/liikaa? :/

1134614

Olen kohta 20v nuori mies, lähdin laihduttamaan 120 kilosta ja nyt painan tasan 80. Tähän aikaa on mennyt tasan 1,5 vuotta. Olen laihduttanut pääasiassa urheilemalla, juoksemalla, hiihtämällä... Eli jalat ovat kunnossa mutta yläkropassa ei näy kuin tietokoneen näpyttely. Mittasin juuri mittojani, olen:

Paino 80kg
Pituus 180cm
Vyötärö 85cm
Perseen kohdalta 98cm
Hauis jännitettynä 33cm

Eniten minua huolestuttaa nyt se, että viimeisen 15 laihduttamani kilon aikana en ole nähnyt merkkiäkään vatsan pienenemisestä mutta jostainhan se paino on kuitenkin lähtenyt. Onko noin valtava määrä oikeasti voinut lähteä yläkropan lihaksista? Ja miksi minulla EDELLEEN on läskiä perseessä ja vatsan seudulla, oikein rasvakerros joka löllyy? Kuinka paljon pitää vielä laihduttaa, kohta ei ole enää mitään jäljellä minustakaan... Mikä on sopiva paino mittaiselleni nuorelle miehelle? Vieläkö 10kg pois? Onko ''rasvakerros'' vain venynyttä nahkaa joka ei lähde enää laihduttamalla? Syön päivässä noin 1500 kaloria, enempää en jaksa.

7

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummelli

Onneksi olkoon nuori mies! Kova jätkä olet! Ei kannata enää yhtään laihduttaa. Valitettavasti lihaksetkin aina vähän "laihtuvat", mutta nuori kun olet, pystyt niitä kasvattamaan. Olet varmaan oikeassa siinä, että tyhjä nahkahan se siinä löllyy. Se voidaan poistaa leikkauksella. Rupea himmailemaan vähitellen, jatka liikuntaa ja lisää pikkuhiljaa enerigansaantia, niin että laihtuminen pysähtyy. Vielä kerran: Onnittelut!

• sdgsege

´´Mikä on sopiva paino mittaiselleni nuorelle miehelle?´´

Tuon ''ihanne-painon'' määrittää kehon koostumus. Jos rasvaprosentti on suuri, silloin se ''ihanne-paino'' olisi hieman alempi. Ja tuskinpa olet menettänyt 15kg pelkästään lihaksista :D. Olisit tällöin todella löysä ja laihaläski. Ehkä sun kannattais alottaa lihaskuntoharjottelut, toki aerobinen liikunta myös kiinteyttää mutta ylävartalo ja keskivartalo sais lihasharjottelusta kauniimmat muodot.

• veganism

Hyvä sanonta on, ettei lihakset katoa jos niitä käyttää. Eli jos olet lihaksiasi käyttänyt, et sinä niitä lihaksia ole laihduttanut pois. Minusta on lähes hassua kuunnella tätä yleistä pelonaihetta, että lihakset jotenkin katoaisi kun laihtuu. Tottakai jos ei liiku eikä lihaksia käytä, niin ei niitä suuria lihaksia silloin ole.

Ihannepainohan riippuu ihan siitä, miltä sinä haluat näyttää. Kun laihdutetaan suuresta ylipainosta niin usein, jos ei aina sitä ylimääräistä nahkaa jää suht pitkäksi aikaa. Myös tässä voidaan miettiä tuota, että jos kerta treenaat paljon jalkoja, niin tottakai laihdutus näkyy huomattavasti nopeammin jaloissa kuin ylävartalossa. Liikkuminen ei sinällään laihduta, mutta nopeuttaa laihtumista sekä lisää lihasmassaa. Lihakset eivät kasva, jos niitä ei käytä.

Oletko käynyt mittaamassa rasvaprosenttisi? Voisi olla hyvä lähtökohta siihen että tiedetään miten paljon sinulla on vielä rasvaa kehossasi.

• 1231456

En ole käynyt mittauttamassa, missä tämän voi tehdä? Veikkaan rasvaprosenttini olevan vielä suht korkea vaikka tosiaan periaatteessa olen jo normaalipainoinen. Mutta tosiaan näytän ulkoisesti aivan hullulta kun perseestä alaspäin kaikki on kiinteää ja lihaksikasta ja kylkiluista ylöspäin olen todella kukkakeppi, mutta sitten kaikki tuolta väliltä on leveää, löllöä ja rasvaista. Jostain syystä minulla on mieheksi myös erittäin leveä lantio jota myös inhoan. Valitettavastihan tuolle luustolle ei oikein voi mitään...

Ihmettelen todella, vaikka käteni ovat noin ohuet, viime talvenakin jaksoin hiihtää todella rankkoja latuja ja mäkiä ylös melkeinpä käsivoimilla. Mistä tämä johtuu? Eikö voima olekaan aina riippuvainen koosta?

Mutta pelkään myös tosiaan sitä, että mikäli en ala näyttää ihanteelliselta mielestäni, jatkan vain laihduttamista niin kauan kuin tuo leveys lantiolta häviää ja silloin ollaan jo vaarallisissa painoissa. Nytkin olen laihduttanut 2,5 kuukaudessa 7 kiloa vaikka olen syönyt mielestäni normaalia enemmän, sairastelun takia ollut vähemmällä liikunnalla ynnä muuta.

Toisaalta, tämä lihaksien häviäminen voi olla jonkinlainen näköharha sillä aikaisemmin totta kai esim. käsivarret näyttivät paksummilta lihavuuteni vuoksi. Nyt olen kuitenkin joka tapauksessa paremman näköinen kuin pari vuotta sitten koska suhteellisesti vatsa on pienentynyt huomattavan paljon enemmän muuhun ruumiiseen verrattuna.

Mutta lopuksi on todettava, että olen kuitenkin nyt normaalipainossa enkä kuulu enää minkään sairauden riskiryhmään tältä osin, joten tästä eteenpäin kaikki työ tehdään vain ulkonäön parantamiseksi.

• no...

No varmaan kannattaisi alkaa liikuttelemaan niitä yläkropankin lihaksia, kun tähän mennessä käytössä on ollut lähinnä se alakroppa. Tai siis toki hiihtämiseenkin nyt käsiä tarvitaan, mutta kuitenkin. Eli varsinaisen laihduttamisen sijasta ylävartalotreeni voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.

• Olet bläski.

Vielä voit ottaa painoa pois 5-10 kiloa jolloin olet keskimääräisen normaalipainoinen. Mutta, varo vaan, nyt pudotus hidastuu koska rasvaa ei kehossasi enää ole niin paljoa. Saatat vielä muutaman vuoden kuluttua olla täällä kyselemässä, miten saa sen pikkumahan pois! :)

• ljif

Aloittajalle, ymmärrän hyvin tuskasi. minä olen tavallaan samassa tilanteessa, mutta olen lihottanut en laihduttanut. alipainosta normaaliin ja keskivartalo on hirveää löllöä. olen siis nainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      132
      5381
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      31
      3862
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2480
    4. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      38
      2044
    5. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      24
      1753
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1704
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1640
    8. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1608
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      29
      1463
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      38