Paljonko saa työtön tienata vuodessa?

Jostain kuulin, että jos joutuu eläkeputkeen, ansiosidonnaisille tms. saisi esim. kirpparimyynituloja olla noin 8000 e / vuosi niin ettei tartte ilmoittaa verotuksessa eikä vielä tästä summasta tartte maksaa veroja. Mikä tämä juttu on? Kuka saa näin tehdä, kuka ei?

6

264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jykä Jänkhältä

Minä olen myynyt paljonkin, mutta en ole ilmoitellut minnekään eikä kukaan ole kysellyt.

• anastasia78

Kaikki saa tehdä. Valtio imee viimesetkin rahat sulta jos alat ilmoitteleen kaikesta, , puhun nyt pikkusummista, kirppareista yms että ihan surutta saa myydä mun mielestä. Mulla ei ole käynyt mielessäkään että alkaisin ilmoittamaan esim huuto.net myyntiäni verotoimistoon. tai kirpparia. PAH!
      Muutenkin vituttaa tämä eläkkeellä oleminen.

• kirppa-

Kirpparitulot ei kuulu verottajalle silloin kun on kyse normaalista omassa käytössä olleiden tavaroiden myynnistä kirpparilla.

Jos tekee kirpparilla bisnestä niin sitten tilanne on toinen. Jos syntyy voittoa niin se on verotettavaa tuloa ja tulot pitäisi ilmoittaa verottajalle. Verotta saa hankkia tässä maassa jotain parisen tonnia/vuosi. Tuo raja ylittyy käytännössä melkein kaikilla.

Käytäntö lienee kuitenkin se, että kirpparimyyntejä ei verottajalle ilmoitella. Ja sitä olisikin mahdotonta valvoa kuuluuko jonkun esineen myynti verotuksen piiriin vai ei. Silloinhan pitäisi pitää myös kirjanpitoa.

Minusta nykysysteemi jossa kirpparin pitäjä joutuu maksamaan veroa tuloistaan on hyvä. Tällöinhän kirpparimyyjätkin, siis paikanvuokraajat, ovat epäsuorasti verotuksen piirissä. Heidän paikkavuokrista ja provisioistahan kirpparin pitäjän tulot koostuvat. Ilman myyjiä ei olisi kirppareita eikä työpaikkoja niissä, eikä valtio saisi verotuloja.

• Kannattaa varoa...

Kaikki on suhteellista. Toisinaan voi käydä myös niin, että joku työppärin virkailija näkee sut torilla kappaamassa aamulla leipastuja karjalanpiirakoita ja tadaa, olet karenssissa, koska et ole ilmoittanut työppäriin toimivasi torimyyjänä!

(vastaava tilanne on tullut koettua, mut ei karjalanpiirakoilla)

• pellepeluri

pitkäveto tuottaa hyvin ja kukaan ei perään kysele, itse saan lähes viikoittain 80-250e, toisinaan 2 kertaa, työttömyyskorvauksen,1080e/kk käteen lisäksi.

• verot sekaisin....

Nyt on tainut jotain mennä sekaisin. Eikö ansiotulot pidä aina ilmoittaa?

Jos myy ammatikseen esim kirpputoreilla, niin siitä myynnistä pitäisi maksaa myös alvit. Pienimuotoisesta myynnistä ei tarvitse maksaa alvia, eikä myöskään ilmoitella mihinkään. Raja tais olla just joku 8500€/vuosi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      495
      4001
    2. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      49
      3830
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3059
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2260
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      158
      2078
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1770
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      132
      1634
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1460
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      43
      1314
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1218
    Aihe